الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى > محدثات الصوت
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

محدثات الصوت محدثات الصوت.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-08-10, 08:10 PM   #1
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

المدينه: الاسماعيلية
_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى
افتراضي الطبة و الماسورة و البلية - موضوع لمناقشة الافكار الجديدة و الاقتراحات

انا حبيت اعمل الموضوع دة عشان كلنا نتشارك فية و نوصل لافضل نتيجة و احسن حل ل " الطبة و البلية و الماسورة " بتاعت المسدس ..

الموضوع دة بنسبة 80 % عن المسدس الصوت ريتاي ايجل و بنسبة 20 % عن مسدسات ال ايكول اللي بيتركبلها طبة طويلة

انا هوضح وجهة نظري و بعدين كل واحد يقول رأية او لو حابب يضيف حاجة جديدة او فكرة جديدة او حل جديد .. الموضوع متاح للجميع ل ابداء الراي و النقد

بسم الله نبتدي ..

انا جمعت ف صورة واحدة اربع حالات بيكون فيها المسدس

الحالة الاولي .. انك تضرب بلي من غير طبة

الحالة التانية .. انك تضرب بلي ب طبة البلي بس البلية تكون صغيرة - نمرة 2 -

الحالة الثالثة .. انك تضرب بلي ب طبة البلي بس البلية اكبر

الحالة الرابعة و دي ل مسدسات ال ايكول و تطوير ل طبة ال ايجل بحيث اننا نخليها لحد بيت النار

نمسك حالة حالة ونشرحها و نشوف مميزتها وعيوبها

الحالة الاولي :
انت ضربت طلقة البلي و الغازات الساخنة بتدقع البلية جوة الماسورة بس الماسورة واسعة علي البلية - نصف قطر الماسورة اكبر من نص قطر البلية - بالتالي الغازات هتخلي البلية تعوم جوة الماسورة و ماتندفعش ف اتجاة مستقيم واحد .. البلية هتقعد تخبط ف الماسورة لحد لما تطلع و طبعا قوة اندفاعها هتقل و النيشان ضايع و الماساورة هيحصل فيها ضرر بسبب التخبيط دة و سنون القلاووظ اللي ف اول الفوهة احتمال كبير تتكسر - اينعم انت ممكن تصلحها - لكن شغل المصنع احسن من اي حاجة و اي تصليح

الحالة التانية :
انت ضربت طلقة البلي و الغازات الساخنة بتدفع البلية جوة الماسورة زي الحالة الاولي بالظبط لحد لما البلية توصل للطبة ساعتها نص القطر هيقل و بالبلية تخبط ف الطبة بدل ما تخبط ف سنون الماسورة اينعم الطبة بتحجم اتجاة البلية شوية و مش بتخليها تعوم لكن بردة البلية هتعوم جوة الطبة لحد لما تطلع من الماسورة و بردة قوة اندفاعها تقل و النيشان ضااااااايع طبعا
بس انت كدة حميت الماسورة نوعا ما

الحالة الثالثة :
انت ضربت طلقة البلي بس بلية اكبر .. البلية الاكبر يعني كمية اكبر من الغازات الساخنة هتدفع البلية للامام و مش هتلف حواليها لان الخلوص بين البلية و الماسورة بقي قليل بالتالي اتجاة البلية يكون اكثر استقامة و مش بتعوم البلية معاك و كل ما كانت البلية كبيرة الي حد مايسمحش ان غازت كتير تعدي حواليها كل ما دة كان احسن لان احنا يهمنا ان كل الغازات تدفع البلية مش جزء يدفعها و جزء يمر حواليها و بالتالي تخبط .. مثال بسيط الطلقة الحية .. ياددوووووب الطلقة الحية بتمر ف الماسورة يعني الخلوص بينا و بينا لماسورة حاجة بسيطة اوووووي و بالتالي مش بتعوم و بتستفيد من كل الغازات الساخنة و بتطلع ف خط مستقيم تصيب الهدف صح .. احنا عايزين كدة بلية مقاسة مناسب للماسورة و بالتالي نستفيد من كل الغازات الساخنة ف قوة الاندفاع و طبعا الصوت اللي هيطلع صوت مدفع بجد لدرجة انك ممكن تخاف و تسيب المسدس من الخضة و دة ميزة وعيب .. الميزة الصوت العالي و الاندفاع القوي و العيب ان المسدس لو ضعيف ممكن يتضرر و ينفجر .

الحالة الرابعة :
دي طبة ال ايجل المتطورة و طبة ال ايكول العادية اللي هي لحد بيت النار علي مااعتقد و مكنش اساءت الفهم .. هنا احنا هنستفيد من حاجة تانية اللي هي اننا هنحافظ عالماسورة من اي احتكاك بينها و بين البلية و اي احتكاك هيكون بين البلية و الطبة لكن المشكلة ب حاجة .. اننا قللنا نص القطر بتاع الماسورة عن طريق تركيب الطبة دي و بالتالي الضغط هيكون عااااااالي اووووووي و دة ممك يؤدي لضررر ف المسدس او انفجار و انا بصراحة مش متاكد من حتة الانفجار دي بس اهو احتمال وارد .

مطلوب ابداء الرأي ف الموضوع و تقديم الافكار و المقترحات و بالاخص ابداء الرأي ف طبة الا ايجل المطورة . عشان لو هتنفع نطبقها عملي و نشوف النتيجة اية
االمووضوع متاح للجميع .. عشان نستفيد منة كلنا

_SAIKO_ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-08-11, 08:21 AM   #2
tarekvb
مشرف عام سابق

الصورة الرمزية tarekvb

المدينه: القاهرة
tarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدى
افتراضي رد: الطبة و الماسورة و البلية - موضوع لمناقشة الافكار الجديدة و الاقتراحات

موضوع جميل تسل الايادى
tarekvb غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-11, 01:28 PM   #3
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى
افتراضي رد: الطبة و الماسورة و البلية - موضوع لمناقشة الافكار الجديدة و الاقتراحات

تسلم ايدك عالرد و لو حضرتك عندك مقترحات قولها و نناقشها

غير مقروء 12-08-11, 01:53 PM   #4
michohat
صياد متفاعل

المدينه: الزقازيق
michohat مستواه غير معروف

الحاله الرابعه متحققة عندي فى الايكول الجاكال وحاليا الطبه الطويلة مكسورة كسر غريب وانني اظن ان سبب تلف الطبه الطويلة لدي هو الضغط العالي ولكن هل الضغط يكون بالأثر ده علي الطبه اللى بتستحمل ان البليه تمشي فيها

http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=32146
michohat غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-11, 02:05 PM   #5
M.SHADY
مشرف قسم السوق و المسابقات

اوسمتي

الصورة الرمزية M.SHADY

المدينه: القاهره
M.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى M.SHADY

الحل الاخير هو افضل حل بكل المقاييس . و لو حبيت تستخدم الحل الثالث لازم تكون مغير الماسوره بماسوره صلب الحل الاول و الثانى فاشلين تماما و عن تجربه لجميع الحلول السابقه
غير مقروء 12-08-11, 05:37 PM   #6
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

بصراحة الكسر اللي ف الطبة انا مش عارف سببة اية بس هو احتمال من اتنين ماظنش ان ليهم ثالث

الاحتمال الاول :: ان البلية تكون كسرت الطبة بس قوة اندفعاها و دة احتمال ضعيف لان طالما البلية مناسبة للطبة و الخلوص بينا و بين الطبة قليل اوووي .. اذن البلية مش هتعوم جوة الطبة و هتطلع ف خط مستقيم

الاحتمال الثاني :: و دة انا برجحة طالما انك بتستخدم بلي مقاسة مناب للطبة .. الاحتمال التاني هو انك ضربت و الضغط كان عالي اووي و حصل thermal stress عالطبة بالتالي حصل فيها كراك و اتكسرت

الاجهاد الحراري دة :: هو انك تسخن الحاجة اوووووووووووووي و بعدين تبرد او تسخنها اكتر من مرة - تضرب طلقات و را بعض - ف اختلاف درجات الحرارة عالمعدن بيخلية يتشرخ زي ما واضح ف الصورة عندك ..

غير مقروء 12-08-11, 05:39 PM   #7
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

شكرا لكل من اضف رد او فكرة او تجربة

غير مقروء 12-08-11, 05:56 PM   #8
michohat
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _saiko_ مشاهدة المشاركة
بصراحة الكسر اللي ف الطبة انا مش عارف سببة اية بس هو احتمال من اتنين ماظنش ان ليهم ثالث

الاحتمال الاول :: ان البلية تكون كسرت الطبة بس قوة اندفعاها و دة احتمال ضعيف لان طالما البلية مناسبة للطبة و الخلوص بينا و بين الطبة قليل اوووي .. اذن البلية مش هتعوم جوة الطبة و هتطلع ف خط مستقيم

الاحتمال الثاني :: و دة انا برجحة طالما انك بتستخدم بلي مقاسة مناب للطبة .. الاحتمال التاني هو انك ضربت و الضغط كان عالي اووي و حصل thermal stress عالطبة بالتالي حصل فيها كراك و اتكسرت

الاجهاد الحراري دة :: هو انك تسخن الحاجة اوووووووووووووي و بعدين تبرد او تسخنها اكتر من مرة - تضرب طلقات و را بعض - ف اختلاف درجات الحرارة عالمعدن بيخلية يتشرخ زي ما واضح ف الصورة عندك ..
ظني
ان الاحتمال الاول مستبعد لان لو كان هيحصل كسر كان يحصل فى اول جزء من الطبه لما تكون الطبه لسه مستلمه البليه من الطلقة و هتديها الاتجاه والقوة ولكن الكسر حصل فى وسط الثلث الثاني من الطبه

الاحتمال الثاني هو ده اغلب ظني وانا بحاول اشوف احتمالات تانيه علشان المفروض الطبه دي معموله علشان تستحمل ضرب بلي فالمفروض تبقي قوية وتستحمل الضغط ولا الضغط المتولد قوته اكبر بحيث حتي لو الطبه فولازية هتنكسر؟
يعني بحاول اجيب اسباب مقنعه لي علشان احدد واحصر ان العيب من خامه الطبه ولا من ايه
غير مقروء 12-08-11, 08:13 PM   #9
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

الخامة مهمة بردة .. و كمان التقسية و المعالجة .. دي كلها حاجات بتأثر ف المعدن و تخلية يا اما متين و يتحمل او مايتحملش

غير مقروء 12-08-12, 12:42 AM   #10
hemi afifi
صياد نشيط

الصورة الرمزية hemi afifi

المدينه: الاسكندريه
hemi afifi مستواه غير معروف

انا شايف ان كلامك صح في كل حاجه بس في مشكله صغيره انت في تاني حاله عشان تستفاد من كل الضغط مش ضروري تكبر البليه ما تجيب طبه اضيق احسن و من الاخر البلي احسن حل له هو طبه من الاول حتي بيت النار و البليه ال4 مللي و قطر الماسوره يكون حسب المسدس محتاج ضغط اد ايه عشان يرمي فارغ يعني في مسدس عايز الطبه 4 مللي برده عشان يرمي فارغ لو مسدس محمل و عتلته تقيله و لو مسدس خفيف مبوش ممكن القطر يتعمل 4.3 او 4.5 و الماسوره تتعمل من مسمار صلب محترم مقاس 17 و تتعمل بلحميه تخينه علي اد ما تقدر عشان تستحمل و انا بالمواصفات دي عامل مسدسين واحد ضارب علبتين طلق و التاني ضارب 3 علب و زي الفل ما شاء الله شغالين زي ما كانو و هما زيرو و الطبه القصيره دي انا بعتبرها فاشله في ظل امكانية عمل طبه طويله و تقبل الرأي عن تجربه
غير مقروء 12-08-12, 05:56 PM   #11
محمد مكاوى
خبير محدثات الصوت

اوسمتي

الصورة الرمزية محمد مكاوى

المدينه: المهندسين
محمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد مكاوى

لو حد قرأ الموضوع الى فى الرابط هيعرف السبب و انا رادد علية
معندوش خبرة خالص ربط طبة الصوت فوق طبة البلى و الى حصل
انة طبعأ البلبة اتحشرت فى الماسورة و كمان ضرب كام طلقة يعنى مجموعة بلى
مضروبة من غير ماتخرج من الماسورة لأزم تكسر الطبة .
دة يحمد ربنا ان المسدس متكسرش حتتي بسبب الأرتداد رد فعل الصرب"
محمد مكاوى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-12, 06:27 PM   #12
michohat
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى مشاهدة المشاركة
لو حد قرأ الموضوع الى فى الرابط هيعرف السبب و انا رادد علية
معندوش خبرة خالص ربط طبة الصوت فوق طبة البلى و الى حصل
انة طبعأ البلبة اتحشرت فى الماسورة و كمان ضرب كام طلقة يعنى مجموعة بلى
مضروبة من غير ماتخرج من الماسورة لأزم تكسر الطبة .
دة يحمد ربنا ان المسدس متكسرش حتتي بسبب الأرتداد رد فعل الصرب"
يا استاذ محمد اسمح لي اوضح لحضرتك لو حضرتك قرأت الموضوع بتاعي بتأني انا مش ضربت بلي لما الطبه اتشرخت
طبه البلي موجوده وراكبه فى المسدس علي طول سواء بضرب بلي او صوت ( مش بترجع الاجزاء لوحدها ) و لما باجي بضرب طلق صوت عادي بركب طبه الصوت فوق طبه البلي علشان يحصل ارتجاع للاجزاء
والطبه اتشرخت لما كنت بضرب صوت وطبه البلي وطبه الصوت راكبين
غير مقروء 12-08-14, 05:43 PM   #13
Night-Hunter
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Night-Hunter

المدينه: GIZA
Night-Hunter في بداية الطريقNight-Hunter في بداية الطريقNight-Hunter في بداية الطريقNight-Hunter في بداية الطريق

موضوع جميل تسلم الايادى.... الله ينور
Night-Hunter غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-14, 11:56 PM   #14
Biso007
صياد نشيط

المدينه: القاهرة الجديدة
Biso007 مستواه غير معروف

الطبة الطويلة امر حتمي و لا داعي للمغامرة بسلامة الماسورة الاصلية و المقاسات و الخامة يفرقوا جداً في عمر الطية و هناك أيضاً عنصر أساسي في الموضوع و هو استقامة ثقب الطبة علي محور ثابت لان بعض الخراطين يقوم بثقب الطبة علي مرتين من الناحيتين لعدم وجود بنطة طويلة و هذا يسبب عدم استقامة الثقب و تخبط البلية اثناء الاندفاع. و لتقليل حرارة الطبة يجب تغليف الطبة بشحم حراري و الافضل استخدام المعجون الحراري المستخدم في بروسيسور الكومبيوتر و ذلك لتسريع انتقال الحرارة الي الماسورة الخارجية و تبريد الطبة … تحياتي.
Biso007 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-15, 12:13 AM   #15
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

شكرا لكل من اضاف جديد و اضاف خبرة ف الموضوع

ربنا يكرمكم يارب

غير مقروء 12-08-15, 03:25 AM   #16
kiko_2015
صياد قديم

المدينه: نادي الزمالك اسمي و عنواني
kiko_2015 من كبار اسرة المنتدىkiko_2015 من كبار اسرة المنتدىkiko_2015 من كبار اسرة المنتدىkiko_2015 من كبار اسرة المنتدىkiko_2015 من كبار اسرة المنتدىkiko_2015 من كبار اسرة المنتدىkiko_2015 من كبار اسرة المنتدىkiko_2015 من كبار اسرة المنتدىkiko_2015 من كبار اسرة المنتدىkiko_2015 من كبار اسرة المنتدىkiko_2015 من كبار اسرة المنتدى

ايه يا سيدي الحلاوه دي..بس انت نسيت الحاله الخمسه ..ودي عند ابو سيف بس...المسدس الساقيه المفتوح علي بليه رقم 5 ومكبوسه علي طلقة الساقيه ال380 ..ولا حشر ولا طبه ولا يحزنون..و احلي اصابه و احلي نشان..
غير مقروء 12-08-15, 04:46 AM   #17
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

منور الموضوع يابو سيف .. معلش احنا علي قدنا مجربناش الساقية .

تسلم عالرد يابو سيف .. كل عام وانت بخير

sponsor links