الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى > البنادق الهوائيه
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

البنادق الهوائيه بنادق الصيد ومسدسات الغاز.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-11-06, 05:56 PM   #1
taimour
صياد نشيط

الصورة الرمزية taimour

المدينه: cairo
taimour مستواه غير معروف
افتراضي نصيحة لوجة الله

فية أصول و قواعد للبيع و الشراء فى اى سوق او اى محل ... و بالطبع فية بياع شاطر و محترف و بياع للاسف معندهوش خبرة و يكرهك فى السلعة من اول ما تتكلم معاة.
و السلع منها ضرورى و منها سلعة غير ضرورية السلع الضرورية زى العيش مثلا انت بتروح المخبز و تديلة الفلوس و تاخد كام رغيف من سكات و تروح يعنى انت اللى محتاج للسلعة عشان كدة رحت بنفسك للفرن.
اما السلع الغير ضرورية زى الكماليات و الموبيلات مثلا و زى اسلحة الصيد هنا فلابد ان يكون البائع ذكى و حصيف .....يعنى اية؟
يعنى اولا يقوم بعرض سلعتة بطريقة مبتكرة و سهلة و يحاول يحببك فيها و يعرض مميزاتها و عيوبها و ما يميزها عن مثيلاتها و الفروق بين هذا و ذاك..... و يكون مرن فى تقبل كثرة الاسئلة و مرن فى سماع الاسعار و العروض من المشتريين... فالمرونة هى اللى بتميز بياع عن بياع... و دلوقتى فية مدارس و معاهد و كليات بتعلم فنون البيع و تعليم الاشخاص ازاى يكون بياع شاطر و مرن و بعيد عن الجمود.
عن نفسى انا لا اعرف ابيع او اشترى ربنا خلقنى كدة فاعمل انا اية بقى؟؟؟؟؟؟ عندى واحد صاحبى شاطر فى عمليات البيع و الشراء و اديلة اللى عايز ابيعة او اقولة عن اللى عايز اشترية و اريح دماغى من سكات لانى عارف نفسى خايب فى البيع و خايب فى الشراء .... و رحم الله امرء عرف قدر نفسة.
فنصيحة للى مش بيعرف يبيع او يشترى يعمل زى ما انا بعمل و كفى المؤمنين شر القتال .
و رحم الله رجل سمح اذا باع سمح اذا اشترى. و سمحونى طولت عليكوا
taimour غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 13-11-06, 06:04 PM   #2
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير
افتراضي رد: نصيحة لوجة الله

جميل جداً يا تيمو بس تقريبا فى حد مزعلك
اوعى يكون انا يا كبيير
غير مقروء 13-11-06, 06:10 PM   #3
taimour
صياد نشيط

الصورة الرمزية taimour

المدينه: cairo
taimour مستواه غير معروف

لا والله بس انا شفت هنا اعلان لبيع بندقية و فعلا معجبنيش لا طريقة البائع و لا المشترين و حبيت بس اوضح لهم ان البيع و الشرا مش كدة خالص.... و كلامى هنا لله و ربى يعلم و انا مش زعلان من حد بعينة خالص و مليش لا ناقة و لا جمل فى الموضوع ... و ربنا يديم المحبة و المعروف و ميجيبش زعل يا هشام ابدا
taimour غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-11-06, 06:33 PM   #4
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة taimour مشاهدة المشاركة
لا والله بس انا شفت هنا اعلان لبيع بندقية و فعلا معجبنيش لا طريقة البائع و لا المشترين و حبيت بس اوضح لهم ان البيع و الشرا مش كدة خالص.... و كلامى هنا لله و ربى يعلم و انا مش زعلان من حد بعينة خالص و مليش لا ناقة و لا جمل فى الموضوع ... و ربنا يديم المحبة و المعروف و ميجيبش زعل يا هشام ابدا
تسلم يا تيمور
وجزاك الله خير على النصيحه
غير مقروء 13-11-06, 08:34 PM   #5
hassan_11176
صياد نشيط

المدينه: الغربيه
hassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريق

اقتباس:
فية أصول و قواعد للبيع و الشراء فى اى سوق او اى محل ... و بالطبع فية بياع شاطر و محترف و بياع للاسف معندهوش خبرة و يكرهك فى السلعة من اول ما تتكلم معاة.
و السلع منها ضرورى و منها سلعة غير ضرورية السلع الضرورية زى العيش مثلا انت بتروح المخبز و تديلة الفلوس و تاخد كام رغيف من سكات و تروح يعنى انت اللى محتاج للسلعة عشان كدة رحت بنفسك للفرن.
اما السلع الغير ضرورية زى الكماليات و الموبيلات مثلا و زى اسلحة الصيد هنا فلابد ان يكون البائع ذكى و حصيف .....يعنى اية؟
يعنى اولا يقوم بعرض سلعتة بطريقة مبتكرة و سهلة و يحاول يحببك فيها و يعرض مميزاتها و عيوبها و ما يميزها عن مثيلاتها و الفروق بين هذا و ذاك..... و يكون مرن فى تقبل كثرة الاسئلة و مرن فى سماع الاسعار و العروض من المشتريين... فالمرونة هى اللى بتميز بياع عن بياع... و دلوقتى فية مدارس و معاهد و كليات بتعلم فنون البيع و تعليم الاشخاص ازاى يكون بياع شاطر و مرن و بعيد عن الجمود.
عن نفسى انا لا اعرف ابيع او اشترى ربنا خلقنى كدة فاعمل انا اية بقى؟؟؟؟؟؟ عندى واحد صاحبى شاطر فى عمليات البيع و الشراء و اديلة اللى عايز ابيعة او اقولة عن اللى عايز اشترية و اريح دماغى من سكات لانى عارف نفسى خايب فى البيع و خايب فى الشراء .... و رحم الله امرء عرف قدر نفسة.
فنصيحة للى مش بيعرف يبيع او يشترى يعمل زى ما انا بعمل و كفى المؤمنين شر القتال .
و رحم الله رجل سمح اذا باع سمح اذا اشترى. و سمحونى طولت عليكوا
الله ينور عليك
كلامك مظبوط
hassan_11176 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-11-12, 11:04 AM   #6
Mahmoud
صياد نشيط

الصورة الرمزية Mahmoud

المدينه: Cairo - 6 October
Mahmoud مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى Mahmoud

أصبت يا أخي و الله , كلامك موزون و فيه الخلاصة بس ياريت الناس تستوعب , كل واحد بيبيع حاجة بيحسسك انها اول و اخر حاجة في الدنيا و انها منزهة من العيوب و الخ , طيب لو كان كدة صحيح و بافتراض عدم الحاجة لتمنها , كان بيبيع لييه

تقبلوا مروري
غير مقروء 13-11-12, 12:41 PM   #7
MBadr
صياد قديم

اوسمتي

الصورة الرمزية MBadr

المدينه: القاهرة
MBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدى

نصيحه قيمه وصحيحه مشكور يا باشا وديننا علمنا كل شئ و رحم الله رجل سمح اذا باع سمح اذا اشترى

وجاء في السنن عن عقبة بن عامر، قال الرسول صلى الله عليه وسلم: « إن الله يدخل بالسهم الواحد ثلاثة أنفار الجنة، صانعه المحتسب في عمله الخير، والرامي به، والممدد به »، وفي لفظ آخر: « ومنيله، فأرموا واركبوا، وأن ترموا أحب من أن تركبوا، كل لهو باطل، ليس من اللهو محمود إلا ثلاثة: تأديب الرجل لفرسه، وملاعبته أهله، ورميه بقوسه ونبله، إنهن من الحق ومن ترك الرمي بعد ما علمه رغبة فإنها نعمة تركها، (أو قال: كفرها)».
MBadr غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-11-12, 02:18 PM   #8
abo amar
صياد قديم

اوسمتي

الصورة الرمزية abo amar

المدينه: القاهرة
abo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:
انا عارف الاعلان ده ونصحت اللي بيبيع البندقيه انو كان افضل من كده في طزيقه عرضه وكلامه ورده علي الناس حصل ذلك مني شخصيا علي العام مرات عديده وعلي الخاص مرهواحده ويا رب يستجيب
abo amar غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links