الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > الورشة
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الورشة صيانه البنادق واصلاح مشاكلها الفنيه.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-12-20, 03:42 PM   #1
hany salem
صياد متفاعل

المدينه: شبين القناطر
hany salem مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى hany salem إرسال رسالة عبر Yahoo إلى hany salem إرسال رسالة عبر Skype إلى hany salem
افتراضي مسااااااااااعدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكم يا احبابى
انا كنت رايح النهاردة للاستاذ شريف بتاع شارع شبرا
المهم بصراحة كنت عاوز توصية منكم

:o

انا لسه من شوية قارى موضوع شكر للاستاذ جلال والاستاذ محمد حافظ وكان اللى بيصلح البندقية واحد اسمه الاستاذ ahmed2101
المهم كنت عاوز توصة زى كده
hany salem غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 10-12-20, 05:39 PM   #2
الجزار
صياد متقدم

الصورة الرمزية الجزار

المدينه: المحله الكبري
الجزار مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الجزار
افتراضي رد: مسااااااااااعدة

ابعت رساله علي الخاص للعمد واطلب منه التوصيه
غير مقروء 10-12-20, 06:03 PM   #3
body77
صياد متقدم

الصورة الرمزية body77

المدينه: مصر أم الدنيا
body77 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى body77 إرسال رسالة عبر Yahoo إلى body77

بعد اذن العمده
بمجرد انك تروح لشريف تقوله انك من طرف الاستاذ جلال خليفه وهو حيقوم بالواجب
ومن اللئيم اذا اكرمته
ومن الاحمق اذا مازحته
ومن الفاجر اذا عاشرته
وانى ذقت الطيبات فلم اجد اطيب من العافيه
وذقت المرارات كلها فلم اجد امر من الحاجه الى الناس
ونقلت الحديد والصخر فلم اجد اثقل من الدين
واعلم ان الدهر يومان ( يوم لك ويوم عليك )
فان كان لك فلا تبطر وان كان عليك فاصبر
فكلاهما سيمر
[/SIZE
]
body77 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-20, 06:29 PM   #4
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

hoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريق

فيه مداخله بسيطه اوى
الاستاذ شريف من غير توصيه هايعمل الواجب وزياده لانك زبون اولا ولازم يكسبك ثانيا ده راجل عنده زمه وضمير
والفرق الوحيد لما بتقوله اسم الاستاذ طلعت او الاستاذ جلال و حد من الحبايب
انه بيقوم معاك انت شخصيا بالواجب وتلاقى الضحكه اترسمت على وشه
روح وتوكل
غير مقروء 10-12-20, 10:54 PM   #5
galal khalifa
صياد قديم

الصورة الرمزية galal khalifa

المدينه: القاهرة
galal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى galal khalifa إرسال رسالة عبر Skype إلى galal khalifa

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoka مشاهدة المشاركة
فيه مداخله بسيطه اوى
الاستاذ شريف من غير توصيه هايعمل الواجب وزياده لانك زبون اولا ولازم يكسبك ثانيا ده راجل عنده زمه وضمير
روح وتوكل
مع احترامي الكامل لك يا حوكة بلاش من المداخلات الي تستفز الواحد بلاش بلاش بلاش لان شريف بيعمل لينا خاطر كويس قوي قوي قوي واسأل اصحابك ولما توصل لاجابة ها تعرف شريف بيعمل اية مع الي جاي من طرفنا سواء جلال او طلعت او اسامة ويمكنك سؤال الاخ الي راح لما كلمني من هناك اية الي حصل (( مافيش فايدة - مافيش فايدة )))
غير مقروء 10-12-21, 10:06 AM   #6
msa_79
صياد متقدم

msa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريق

أستاذ حوكا ليه كده؟ يا جماعة قال رسول الله صلي الله عليه وسلم من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيرا أو ليصمت.
ياريت ياجماعه حتي لو حد عايز يوجه نقد لأي حاجه يكون حذر في أسلوبه وطريقته ويكون نقد موضوعي وليس نقد من أجل النقد أو السخرية.
msa_79 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-21, 10:13 AM   #7
galal khalifa
صياد قديم

galal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msa_79 مشاهدة المشاركة
أستاذ حوكا ليه كده؟ يا جماعة قال رسول الله صلي الله عليه وسلم من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيرا أو ليصمت.
ياريت ياجماعه حتي لو حد عايز يوجه نقد لأي حاجه يكون حذر في أسلوبه وطريقته ويكون نقد موضوعي وليس نقد من أجل النقد أو السخرية.
الاستاذ محمد انا قلت قبل كدا وبقولها تاني ان في اعضاء كل هدفهم من المشاركة استفزاز الاخرين وبس واولهم حوكة علي الرغم من دائما وابدا معظم مشاركتة فيها نوع من السخرية علي الاخرين وانا ما بنكلمهوش وبنعاملة كاخ صغير بس والله مافيش فايدة مافيش فايدة تعمل اية الناس كلها بتتكلم علي الموضوع دة واعضاء كتيرة جدا كلمتني وان مش عارف اعمل اية معاة

اين الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
غير مقروء 10-12-21, 10:26 AM   #8
ahmed2101
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ahmed2101

ahmed2101 مستواه غير معروف

يعنى أنا مش هاقول كلام نظرى لا أنا فعلا حصل معايا الموقف اللى الكل عارفة والله وبمجرد انى قولت للأستاذ شريف أنى جاى من طرف الأستاذ جلال ضحك وفرح أوى وقالى طيب هو فين وهايجي ولا اية وكدة وأقسم بالله أى محل كنت بروحة ويعرفوا أنى جاى من طرف الأستاذ جلال كان بيتعملى مليون حساب فى المحل والراجل ماسابتيش دقيقة والله يعنى مش مجرد أنة قالى روح المحل مثلا وقولة أنا تبع الأستاذ جلال لا كان بيتصل بيا ويقولى اديني حد من المحل أكلمة ويعرفة أنا عاوز إية بصراحة الأستاذ جلال أنا أول مرة أشوف حد بالجدعنة والشهامة دى
ahmed2101 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-21, 10:30 AM   #9
ادهم محمود محمد
صياد متفاعل

ادهم محمود محمد مستواه غير معروف

صباح الخير جلال بيه

اسمح لى بمشاركة صغيرة وراى لو تكرمت بخصوص حل هذه المشكلة
ممكن يكون فيه قوانين شديدة فى المنتدى لمنع مثل هذه الممارسات
مثلا شطب المداخلة الغير لائقة شكلا وموضوعا
ايقاف العضوية ولو لمدة محددة ومن بعد كدة ممكن استعادتها
الغاء العضوية تماما فى حال تكرار نفس الخطا
وفيه حاجة تانية هو تجاهل كل من يخرج عن الناموس الطبيعى فى هذا المنتدى

وبعدين انا لارى اى داعى من بعض الاخوة الاعضاء للتهكم او الاستخفاف او ابداء راى فى غير محله او افتاء بغير علم وخلافه
المنتدى جميل وانا ارى مدى تعبكم فيه للرقى والنهضة بيه علشان كدة اسمحى لى مزيدا من الحزم والقسوة هيكون شكل المنتدى اجمل كتير

واعتذر عن الاطالة

نهارك سعيد
ادهم محمود محمد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-21, 10:38 AM   #10
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed2101 مشاهدة المشاركة
يعنى أنا مش هاقول كلام نظرى لا أنا فعلا حصل معايا الموقف اللى الكل عارفة والله وبمجرد انى قولت للأستاذ شريف أنى جاى من طرف الأستاذ جلال ضحك وفرح أوى وقالى طيب هو فين وهايجي ولا اية وكدة وأقسم بالله أى محل كنت بروحة ويعرفوا أنى جاى من طرف الأستاذ جلال كان بيتعملى مليون حساب فى المحل والراجل ماسابتيش دقيقة والله يعنى مش مجرد أنة قالى روح المحل مثلا وقولة أنا تبع الأستاذ جلال لا كان بيتصل بيا ويقولى اديني حد من المحل أكلمة ويعرفة أنا عاوز إية بصراحة الأستاذ جلال أنا أول مرة أشوف حد بالجدعنة والشهامة دى
شكرا يا احمد علي الكلام الجميل دا بس يبدو ان الاخ محمود جاي من عالم افتراضي اخر لا يعرف العلاقات الجميلة مع الاخرين ويعتقد انة اذا دخل محل الناس ها تعمل معاة كل الي هو عايزة وان علاقاتنا القوية مع الناس ملهاش داعي .........دنيا ........
ربنا يديم علينا محبة الناس وعلاقتنا الجميلة ويبعد عننا الناس التانية الي غاوية مداخلات مالهاش لزمة لنا الله
غير مقروء 10-12-21, 12:07 PM   #11
المستشار
صياد متقدم

المستشار مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى المستشار

يا محمود انا مش فاهم انت عايز ايه وليه مشاركاتك بتنم عن تقليل للاخر كل الناس بتفهم وتقرأ ما بين السطور لو سمحت احنا مش عايزين ما يقلل من صفو العلاقه بين اعضاء المنتدى وبالذات ان الاستاذ جلال كل المحلات واصحاب الورش بيعملوا له الف حساب يعنى مشاركتك دى ليها اكثر من معنى برجاء التوضيح لعدم معاملتك معامله مش هتحبها

التعديل الأخير تم بواسطة المستشار ; 10-12-21 الساعة 12:16 PM
المستشار غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-21, 12:15 PM   #12
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ادهم محمود محمد مشاهدة المشاركة
صباح الخير جلال بيه

اسمح لى بمشاركة صغيرة وراى لو تكرمت بخصوص حل هذه المشكلة
ممكن يكون فيه قوانين شديدة فى المنتدى لمنع مثل هذه الممارسات
مثلا شطب المداخلة الغير لائقة شكلا وموضوعا
ايقاف العضوية ولو لمدة محددة ومن بعد كدة ممكن استعادتها
الغاء العضوية تماما فى حال تكرار نفس الخطا
وفيه حاجة تانية هو تجاهل كل من يخرج عن الناموس الطبيعى فى هذا المنتدى

وبعدين انا لارى اى داعى من بعض الاخوة الاعضاء للتهكم او الاستخفاف او ابداء راى فى غير محله او افتاء بغير علم وخلافه
المنتدى جميل وانا ارى مدى تعبكم فيه للرقى والنهضة بيه علشان كدة اسمحى لى مزيدا من الحزم والقسوة هيكون شكل المنتدى اجمل كتير

واعتذر عن الاطالة

نهارك سعيد
الاخ ادهم قامت ادارة المنتدي بوقف الاعضاء الخارجين عن المألوف او المخالفين ومع ذلك بكل اسف يعودون الي نفس المشاركات ويبدو ان من شب علي شئ شاب علية
غير مقروء 10-12-21, 12:16 PM   #13
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المستشار مشاهدة المشاركة
ياعمده انت مش محتاج توضح اكثر من كده وجهه نظرك واضحه وبسيطه وطبعا هناك فرق لما الواحد بياخد توصيه ويروح لواحد يعمله حاجه وبيشترى خاطرنا اللى احسن له من المعاملات الماديه
الله يفتح عليك علي التوضيح الجميل والمشكلة ان في ناس من الي بيتعمل معاها معاملة كويسة علشان خاطر المنتدي اولا وعلاقتنا ثانيا بردة مش عاجبها مانا قلت مافيش فايدة وانة لعالم افتراضي من وحي الافكار الجديدة وكل لبيب بالاشارة يفهم
غير مقروء 10-12-21, 02:52 PM   #14
hany salem
صياد متفاعل

إرسال رسالة عبر MSN إلى hany salem إرسال رسالة عبر Yahoo إلى hany salem إرسال رسالة عبر Skype إلى hany salem

بسم الله
السلام عليكم
ازيكم جميعا
مبدئيا بشكر جميع القائمين على المنتدى وزى مقلت قبل كده انا حاسس ان المنتدى ده غريب عن اى موقع على النت بامانه والله العظيم
انا بحس انه عالم حقيقى ليس مجرد كلمات واوهام ومبالغات ومهاترات زى باقى المواقع

من خلال تجربتى شخصيا من بداية معرفتى بالمنتدى لقيت اشياء اكثر من راااااااااائعة
زى مثلا
محدش بيبخل عن حد بمعلومة
فى تنظيم كويس اوى فى الاقسام وفى الضوابط ( وهذه ميزة وليست عيب)
فى ردود ومساعدات سريعة ولا يوجد تطنيش من الادارة المنتدى او الاعضاء بارك اللهم فيهم

يعنى كان عندى بندقية صينى وكنت بصطاد بس من لا خبرة ولا اى حاجة بالفهلوه ولا اعرف نوع بنادق ولا القصص دى

واما دلوقتى فا انا اشتريت بندقية اسبانى وبسعر كويس جدا وعرفت حاجات رائعة عن الصيد ومعلومات مهمة جدا جدا عن اماكن البيع والصيانة واماكن الصيد
وعرفت ناس محترمة متتاخرش عنى فى اي طلب ومن غير اى مقابل مع ان اى مجال وخصوصا لو كان نادر او قليل بتكون المعلومة غالية والتوصية اغلى وانا تاجر وعارف الحاجات دى كويس جدا جدا
طبعا الاخلاق العالية والناس المحترمة والله العظيم من اهم مايميز المنتدى
وطبعا انا لاحظت ان الناس كلها كبيرة فى السن واظن انها عندها حياتها ومشاغلها ومظنش انهم محتاجين للموقع ده فى اى شيئ الا انهم بيفرغوا وقتهم وجهدهم وبيتواضعو لجميع الافراد وبيلبوا طلبات كل شخص وغاية فى الاحترام والكرم

بالله عليكم اين يوجد الان مثل هذه الاشياء الان على ارض الواقع

فى نقطة هامة تانية بقى
احنا ربنا خلقنا مختلفين فى الفكر والفهم والاذواق وتقبل النقد ومثل هذه الاشياء
ومن هنا بناشد اهل المنتدى انهم يصبروا على اى حد يكون ليه فكر مختلف شوية
وده لانهم هما الكبار
وبناشد اى عضو ليه اتجاه معارض او معاكس لاى فكرة فى المنتدى انه يقولها بطريقة مهذبة والفاظ حسنة وده اللى بيأمرنا بيه ديننا

ما يلفظ من قول الا لدية رقيب عتيد

وبالله عليكم عاوزين نحافظ على المنتدى ونطورة ونكبره ونتأخى فيما بيننا بحب وطاعة لله عزوجل

ونرمى اى تعارض او مخالفة وراء ظهورنا بالله عليكم

وجزاكم الله خيرا

غير مقروء 10-12-21, 03:30 PM   #15
أسامه خطاب
صياد نشيط

الصورة الرمزية أسامه خطاب

المدينه: من شنشور أشمون منوفيه وحاليا بالرياض
أسامه خطاب مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى أسامه خطاب إرسال رسالة عبر Yahoo إلى أسامه خطاب إرسال رسالة عبر Skype إلى أسامه خطاب

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany salem مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكم يا احبابى :d:d:d
انا كنت رايح النهاردة للاستاذ شريف بتاع شارع شبرا
المهم بصراحة كنت عاوز توصية منكم

:o

انا لسه من شوية قارى موضوع شكر للاستاذ جلال والاستاذ محمد حافظ وكان اللى بيصلح البندقية واحد اسمه الاستاذ ahmed2101
المهم كنت عاوز توصة زى كده

أخي الفاضل هاني سليم
تحياتي لك
وانت طرقت الباب الصحيح
وان شاء الله الاخوة الافاضل جلال خليفة ومحمد حافظ لن يخذلوك وسيقوموا بالتوصية على موضوعك ، فهم دائما يخدمون الناس
وعلى فكرة انا لا اعرف هذا الكلام منهم ولكن من ناس هم خدموهم بالفعل ومتأخروش عنهم
********** فما بالنا لو قيل فينا بعض ما قيلا **********

oekhattab@yahoo.com
أسامه خطاب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-21, 03:38 PM   #16
محمد حافظ
صياد متقدم

المدينه: الجيزة
محمد حافظ مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد حافظ إرسال رسالة عبر Skype إلى محمد حافظ

اخونا العزيز هانى سالم روح لشريف و قبل ما تخليه يشوف البندقية أذكر فقط أسم
أستاذنا جلال بك خليفة
و شوف أحسن شغل و معاملة هاتتعمل معاك و أن شاء ألله ترجع مرضى و مبسوط
محمد حافظ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-21, 07:10 PM   #17
ayman22
صياد متفاعل

ayman22 مستواه غير معروف

انا لى تعقيب على الموضوع .. ولى راى مختلف تماما بالنسبة لمشاركة الاستاذ Hoka .. وهو انكم عملتو هجوم شرس على مشاركته ومن وجهة نظرى ان مشاركته غير مستفزة والراجل لم يخطأ فى كلمة واحدة .. وهو ان الشخص الذى يعمل فى مهنة معينة وانا طلبت منه خدمة فى صميم مهنته .. لابد ان يتقن عمله سواء بتوصية من واحد صديق لهذا الشخص او لا ..... وهذا هو الاسلام ... وكما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه" ... يعنى لم يقل بتوصية من احد ... لان الاسلام امرنا بهذا ..... وطبعا مش جريمة ولا يوجد مانع انى ممكن اجعل واحد يعمل لى توصية لانجاز طلبى ..........

هذه وجهة نظرى .. وارجو ان محدش يفهمنى غلط ويقول انى متحيز للاستاذ Hoka لانى ببساطة معرفوش على المستوى الشخصى .....

ازجو ان يتسع صدركم لمشاركتى .. لانى من رايى الشخصى ان هو ده الصح .....

تقبلو منى كل تحية وحب واحترام .......
ayman22 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-21, 10:13 PM   #18
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman22 مشاهدة المشاركة
انا لى تعقيب على الموضوع .. ولى راى مختلف تماما بالنسبة لمشاركة الاستاذ hoka .. وهو انكم عملتو هجوم شرس على مشاركته ومن وجهة نظرى ان مشاركته غير مستفزة والراجل لم يخطأ فى كلمة واحدة .. وهو ان الشخص الذى يعمل فى مهنة معينة وانا طلبت منه خدمة فى صميم مهنته .. لابد ان يتقن عمله سواء بتوصية من واحد صديق لهذا الشخص او لا ..... وهذا هو الاسلام ... وكما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه" ... يعنى لم يقل بتوصية من احد ... لان الاسلام امرنا بهذا ..... وطبعا مش جريمة ولا يوجد مانع انى ممكن اجعل واحد يعمل لى توصية لانجاز طلبى ..........

هذه وجهة نظرى .. وارجو ان محدش يفهمنى غلط ويقول انى متحيز للاستاذ hoka لانى ببساطة معرفوش على المستوى الشخصى .....

وجهة نظرك تحترم يا ايمن بس لما ما تكنش عارف ابعاد الموضوعات وفكر وسلوك حوكة ساعتها لازم احنا كلنا نختلف معاك لان الموضوع دا تكرر منة اكثر مرة وهو نفسة لما راح للراجل كان بتوصة من طلعت بخيت .
الموضوع ببساطة ان وجهة نظر حوكة الكوكبية ان احنا ما لنا تأثير علي شريف وهو بيعمل الواجب مع الناس من غيرنا علاقنا بية وان علاقتنا بالمحلات مالهاش داعي ولا لزمة وان قطعة الغيار الي جابها احمد والمفروض ان سعرها من 130 الي 170 جنية واتصلت بالمحل وخلاها 50 جنية علشان خاطري كل دة ما لوش اية قيمة ولما شريف بيعمل تخفيض دا بردة مالوش داعي
نصيحة اخوية يا أيمن مشاركاتك في الاغلب بتبقا في غير محلها لان الخلفيات مش عندك كلها وارجو بردة انك ماتزعلش من وحهة نظري في المشاركة
واعتقد من وحهة نظري انها صح ومائة بالمائة
غير مقروء 10-12-21, 10:34 PM   #19
ayman22
صياد متفاعل

ayman22 مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة galal khalifa مشاهدة المشاركة
وجهة نظرك تحترم يا ايمن بس لما ما تكنش عارف ابعاد الموضوعات وفكر وسلوك حوكة ساعتها لازم احنا كلنا نختلف معاك لان الموضوع دا تكرر منة اكثر مرة وهو نفسة لما راح للراجل كان بتوصة من طلعت بخيت .
الموضوع ببساطة ان وجهة نظر حوكة الكوكبية ان احنا ما لنا تأثير علي شريف وهو بيعمل الواجب مع الناس من غيرنا علاقنا بية وان علاقتنا بالمحلات مالهاش داعي ولا لزمة وان قطعة الغيار الي جابها احمد والمفروض ان سعرها من 130 الي 170 جنية واتصلت بالمحل وخلاها 50 جنية علشان خاطري كل دة ما لوش اية قيمة ولما شريف بيعمل تخفيض دا بردة مالوش داعي
نصيحة اخوية يا أيمن مشاركاتك في الاغلب بتبقا في غير محلها لان الخلفيات مش عندك كلها وارجو بردة انك ماتزعلش من وحهة نظري في المشاركة
استاذى واخويا الكبير أ/حلال انا فهمت وجهة نظرك واحترمتها لانى فعلا لاا عرف ابعاد الموضوع لانكم ممكن تكونوا احتكيتم بالاستاذ حوكا وممكن تكونوا تعرفوه على المستوى الشخصى وتعاملتم معاه على العكس معى وهو انى لااعرفه شخصيا فلا استطيع ان احكم على شخصيته .. لكن انتم ممكن تكونو تعاملتم بكثرة فاستطعتم ان تكونو راى على شخصيته ......

ولو هو قصده (فى نيته) التقليل من شأن توصياتكم وخدماتكم فهذا امر غير مقبول ... والله اعلم بما فى داخل النفوس .....

ان وجهة نظرى التى ذكرتها سابقا كانت على المستوى العام ........

مع فائق الحب والاحترام لكم جميعا ............
غير مقروء 10-12-22, 08:02 AM   #20
ادهم محمود محمد
صياد متفاعل

الاستاذ / ايمن

صباح الخير

اسمح لى حضرتك احييك على ردك لانه ينم عن شخصية محترمة تفهم وتتفاهم وتقدر ..
لى الشرف انى عضو فى منتدى يضم اعضاء محترمين جداا امثال حضرتك

نهارك سعيد
غير مقروء 10-12-22, 11:32 AM   #21
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
الاستاذ / ايمن

صباح الخير

اسمح لى حضرتك احييك على ردك لانه ينم عن شخصية محترمة تفهم وتتفاهم وتقدر ..
لى الشرف انى عضو فى منتدى يضم اعضاء محترمين جداا امثال حضرتك

نهارك سعيد
الاخ العزيز كارم ذو الموضوعات الذهبية
الاخ ايمن من الاعضاء الهادئة والجميلة وانا اعرفة جيدا ولكنة في بعض الاحيان لا يعلم ما يدرو خلف الكواليس والتي تعلمة الادارة جيدا .
اما العضو حوكة فهو دائما مصر علي وضع مشاركات استفزازية ليس لها اي معني سوي تعكير صفو المنتدي وهذا ليس لة الا تفسيرين ليس لهما ثالث
اولا : ان حوكة هذا هو طبعة ولا يمكن ان يغيرة لاسباب لا نريد ان نعرفها ولا نريد ان نفسرها وقد عاود علي هذا الاسلوب اكثر من مرة وهو دائم علي تفسير الامرو والتهكم بطريقة ليست حضارية بالمرة ولا يعير لاحد انتباة ولا يأخد بنصيحة من هم اكبر منة .

ثانيا : ان يريد ان يكون موضوع الساعة ورجل العرض الوحيد علي فترات متباعدة ولا نعرف ماهو السبب في ذلك ولا نريد تفسيرة وليعلم ان هذا خطاكبير ونحن منتدي لمحبي الهواية وليس منتدي للعرض السينمائي الغير مبرر .
اما الهدف المخفي فهو وحدة يعلمة ويعلم ان المرةة القادمة سوف تكون عواقبها وخيمة ولا تراجع عن ما يصدر من قرار مهما كانت الاسباب فنحن نحترم الجميع صغيرا او كبيرا وعلية ان يعلم ان هناك وسائل رادعة يمكن ان توجهة لة ولا يوجد مكان الي المهاترات او العبث في المرحلة القادمة
وان هناك اجتماع للمشرفين والادارة للبت في عضويتة .
غير مقروء 10-12-22, 11:37 AM   #22
ادهم محمود محمد
صياد متفاعل

كدة تمام يا ريس .. الله يعينك ويجزيك عنا كل خير
وتاكد ان محاولاتك الجادة فى اسعادنا ربنا هيكرمك وانشاءالله تكون فى ميزان حسناتك

نهارك سعيد
غير مقروء 10-12-22, 11:38 AM   #23
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
كدة تمام يا ريس .. الله يعينك ويجزيك عنا كل خير
وتاكد ان محاولاتك الجادة فى اسعادنا ربنا هيكرمك وانشاءالله تكون فى ميزان حسناتك

نهارك سعيد
اشكرك يا ذهبي علي المشاركة وان شاء الله ربنا معانا جميعا
غير مقروء 10-12-22, 03:33 PM   #24
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

hoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoka مشاهدة المشاركة
فيه مداخله بسيطه اوى
روح وتوكل
السلام على الجميع
يا اخوانى الاعزاء
انا مش عارف ايه الغلط فى مشاركتى بس اقسم بالله انا ما قصدى ولا كاتب فى كلامى شئ من اللى حضراتكم فهمتوه ده
انا لما اقول ان شريف راجل صاحب اخلاق عاليه وانه حرفى اوى وانه مش محتاج توصيه علشان هو سواء بتوصيه او من غيرها بيعمل الواجب وزياده ابقى انا غلطان؟؟
لما اشبهه بالتجار زمان فى زمن الرسول (ص) وانهم مكنوش بيحتاجو توصيه علشان يعملو اللى ربنا والضمير بيمليه عليهم ابقى انا غلطان؟؟
اقسم بالله انا قصدى من مشاركتى انى اعلى من قدر الاستاذ شريف ولعلمكو انا كنت ناوى اعمل موضوع شكر خاص ليه اشكره فيه على مساعدتى
يا ايها الساده الكرام
انا مش عارف ايه الاستافزازى فى كلام كله مدح واعلاء من شأن راجل كبير زى الاستاذ شريف؟؟
انا بصراحه مفاجأ من الموضوع واسف انى ما شوفتوش الا دلوقتى لانى مكنتش اعرف ان ردى ممكن يتفهم كده ابدا وكمان كان ورايا امتحانات
ويا اساتذتنا الكرام انا عارف قدر كل واحد فيكو عند الاستاذ شريف وعارف انه بيتوصى اوى باللى يجى من طرفكو بس انا ما انكرتش كده وقلت انه اول ما تقوله انك من طرف استاذ جلال او استاذ طلعت هاتلاقيه قام بالواجب كله والضحكه ما تفارقش وشه
والله انا حزين جدا ان مشاركتى ديه بالذات اتفهمت كده
وحزين اكتر ان الكل فاهم انى بحب اعمل مشاكل او اى حاجه مع انى اقسم بالله ما غرضى كده
بس لو بعدى عنكم وعن المنتدى هايريحكم انا هانفذ طلبكو
بس اطلب منكم حاجه
ما تحرمونيش من انى اقابلكو فى الشهر مره ع الاقل علشان ما يبقاش فيه مجال ان حضراتكم تفهمو كلامى غلط
وانا لسه قايل فى موضوع تانى ان حضراتكم واحشنى جدااااااا ونفسى اشوفكم وبدعى ربنا يحميكم ويحفظكم من كل سوء
بس اظاهر ان الانطباع الاول يدوم فعلا
اعتذر
واسف للاستاذ جلال والاستاذ محمد حافظ والاستاذ جمال اللى وعدتهم انى هابقى الاخ والصديق ليهم بس اظاهر انهم مش متقبلينى
واللى حضراتكم تقولوه وتحكمو بيه انا راضى بيه لانى بجد مش عاوز ابقى زى الناس التانيه اللى بتعمل مشاكل ع الفاضى وبس
سلام عليكم
غير مقروء 10-12-22, 03:54 PM   #25
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

معلش ردى اللى فات كان قبل ما اقرى تعليقات حضراتكم لان الاستاذ جلال هو اللى لفت نظرى للمشكله وانا قلت اكتب رد سريع علشان ما اسمحش بالمشكله انها تكبر بس اسمحولى ارد على كل مشاركه
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman22 مشاهدة المشاركة
انا لى تعقيب على الموضوع .. ولى راى مختلف تماما بالنسبة لمشاركة الاستاذ hoka .. وهو انكم عملتو هجوم شرس على مشاركته ومن وجهة نظرى ان مشاركته غير مستفزة والراجل لم يخطأ فى كلمة واحدة .. وهو ان الشخص الذى يعمل فى مهنة معينة وانا طلبت منه خدمة فى صميم مهنته .. لابد ان يتقن عمله سواء بتوصية من واحد صديق لهذا الشخص او لا ..... وهذا هو الاسلام ... وكما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه" ... يعنى لم يقل بتوصية من احد ... لان الاسلام امرنا بهذا ..... وطبعا مش جريمة ولا يوجد مانع انى ممكن اجعل واحد يعمل لى توصية لانجاز طلبى ..........

هذه وجهة نظرى .. وارجو ان محدش يفهمنى غلط ويقول انى متحيز للاستاذ hoka لانى ببساطة معرفوش على المستوى الشخصى .....

الاخ ايم هو ده رايى والله وانا بينته وده اللى كنت عاوز اقوله لا اكتر ولا اقل
اقتباس:
استاذ جلال
كرمك وجهدك فى خدمه اعضاء المنتدى فوق عينى وراسى وما اقدرش انكر ابدا انك ليك تاثير على الناس اللى الصيادين بيتعاملو معاهم سواء شريف او محلات السلاح بس والله ما قصدى اللى انت فهمته ده خااااااااااااالص
وصحيح
انا لما اتصلت باستاذ طلعت فعلشان نفسى اطمن عليه واساله انا ببعتله رسايل وبطمن عليه ولا لا وكان احمد قالى انه ممكن يطلع معانا رحله ويشرفنا
ولو انا نيتى مش كده كنت روحت لشريف على طول لانه يعرف احمد
وكمان الاستاذ طلعت قالى اكلمه لما اكون عند الاستاذ شريف
ووالله انا مستعد اروح لاستاذ شريف من غير اى توصيه لانى اثق فيه
اقتباس:

الاخ العزيز كارم ذو الموضوعات الذهبية
الاخ ايمن من الاعضاء الهادئة والجميلة وانا اعرفة جيدا ولكنة في بعض الاحيان لا يعلم ما يدرو خلف الكواليس والتي تعلمة الادارة جيدا .
اما العضو حوكة فهو دائما مصر علي وضع مشاركات استفزازية ليس لها اي معني سوي تعكير صفو المنتدي وهذا ليس لة الا تفسيرين ليس لهما ثالث
اولا : ان حوكة هذا هو طبعة ولا يمكن ان يغيرة لاسباب لا نريد ان نعرفها ولا نريد ان نفسرها وقد عاود علي هذا الاسلوب اكثر من مرة وهو دائم علي تفسير الامرو والتهكم بطريقة ليست حضارية بالمرة ولا يعير لاحد انتباة ولا يأخد بنصيحة من هم اكبر منة .

ثانيا : ان يريد ان يكون موضوع الساعة ورجل العرض الوحيد علي فترات متباعدة ولا نعرف ماهو السبب في ذلك ولا نريد تفسيرة وليعلم ان هذا خطاكبير ونحن منتدي لمحبي الهواية وليس منتدي للعرض السينمائي الغير مبرر .
اما الهدف المخفي فهو وحدة يعلمة ويعلم ان المرةة القادمة سوف تكون عواقبها وخيمة ولا تراجع عن ما يصدر من قرار مهما كانت الاسباب فنحن نحترم الجميع صغيرا او كبيرا وعلية ان يعلم ان هناك وسائل رادعة يمكن ان توجهة لة ولا يوجد مكان الي المهاترات او العبث في المرحلة القادمة
وان هناك اجتماع للمشرفين والادارة للبت في عضويتة .
معلش اخر رد على حضرتك يا استاذ جلال
انا مش شايف ان مشاركاتى ليها اى سبب غير الاخوه والمحبه معاكم ومشاركاتى قبل كده اللى عملت مشاكل كانت بسبب انى مش متفهم طبع حضراتكم اوى والمجتمع الاخوى الجميل ده
بس لو لاحظت مشاركاتى اتغيرت كلها والاسلوب وانا بنهج نهج الاستاذ جمال استاذى ومعلمى ووالدى
استاذ جلال ارجو من حضرتك تفهم الكلام بدون اى خلفيات لان مش حضرتك بس اللى بتقراه فيه ناس ممكن يقروه زى ما قراه الاستاذ ايمن ويفهموه بطيب خاطر وممكن حضرتك معذورا تفهمنى انى بتهكم وبستفزكم بسبب مشاكلى قبل كده
بس انا وضحت كلامى كله وياريت لو فيه حاجه لسه مضايقاك منى قولى عليها
وحضرتك قلت سنه جديده وننسى الخلافات
منين بقى نسيت الخلافات ومنين بتقول خلفيات عنى ووراء الكواليس؟؟
انا عن نفسى بحب الجميع ومن كل قلبى والله ولو مكنتش بحبكم مكنتش بطمن عليكم زى اخواتى ومكنتش متلهف انى اشوفكم فى القريب العاجل
ربنا يحفظكم ويعينكم ويهدينى ويهديكم
سلام عليكم
غير مقروء 10-12-22, 07:19 PM   #26
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

أخي الحبيب وإبني الغالي الدكتور محمود...أولا حمدا لله علي سلامتك وربنا يوفقك في الإمتحانات ونبارك لك عن قريب بإذن الله...بصراحة كنت مستغرب لغيابك وعدم ظهورك لكي ترد وتفسر وتشرح وجهة نظرك ومعنى كلامك ( وأنا واثق ومتأكد من داخلي أنه بحسن نية ) والذي أغضب كثيرين وعلى رأسهم الجنرال عمدتنا الغالي وهو معذور وأي شخص في مكانه كان سينتابه نفس الشعور والإحساس بأن هناك من ينكر عليه مجهوده الكبير ومعارفه الكثيرة التي يوظفها ويستغلها في سبيل خدمة المنتدي وراحتنا وتلبية إحتياجاتنا جميعا ...وكان لا بد أن ترد وتوضح أنت بنفسك ولا يجوز ولا ينفع أن ينوب عنك أحد في الرد حتي لا يفسر كلامه بمعنى آخر أو يساء فهمه...وطالما أن عمدتنا الغالي لفت نظرك ونبهك للرد وتوضيح هذا الموضوع...فهذا لأن قلبه كبير ومتسامح وباقي عليك ويحبك كإبنه أو أخيه الصغير...وهذه رسالة ضمنية يفهم منها أنه سامحك وعفى عنك حتي قبل أن تكتب توضيح وتفسير...وهذا من شيم الكرام ومن عادة وطبع الكبار...أنا لا أريد أن أحيي الموضوع...ولكن الحمد لله أنك عدت بالسلامة وتكلمت ووضحت وشرحت بنفسك وأزلت اللبس وسوء الفهم...وأرجو أن تراعي ذلك مستقبلا وتأخذ بالك ويكون درس وعبرة لنا جميعا بألا ينكر أحد مجهود أحد أو يقلل من علاقاته ومعارفه وإتصالاته لخدمتنا والسهر على راحتنا وتلبية إحتياجاتنا جميعا ولو حتي بحسن نية...أكتفي بهذا ولا أريد أن أكثر في الكلام حتي لا يكون هناك مجالا للأخذ والرد أكثر من هذا...وأرجو منك أيضا أن تكتفي بتوضيحك وتفسيرك ولا تكثر...وحصل خير...العمدة دائما كبير وقلبه كبير...ويسع الجميع...
غير مقروء 10-12-22, 08:17 PM   #27
خط الصعيد
صياد نشيط

خط الصعيد مستواه غير معروف

اقتباس:
السلام على الجميع
يا اخوانى الاعزاء
انا مش عارف ايه الغلط فى مشاركتى بس اقسم بالله انا ما قصدى ولا كاتب فى كلامى شئ من اللى حضراتكم فهمتوه ده
انا لما اقول ان شريف راجل صاحب اخلاق عاليه وانه حرفى اوى وانه مش محتاج توصيه علشان هو سواء بتوصيه او من غيرها بيعمل الواجب وزياده ابقى انا غلطان؟؟
لما اشبهه بالتجار زمان فى زمن الرسول (ص) وانهم مكنوش بيحتاجو توصيه علشان يعملو اللى ربنا والضمير بيمليه عليهم ابقى انا غلطان؟؟
اقسم بالله انا قصدى من مشاركتى انى اعلى من قدر الاستاذ شريف ولعلمكو انا كنت ناوى اعمل موضوع شكر خاص ليه اشكره فيه على مساعدتى
يا ايها الساده الكرام
انا مش عارف ايه الاستافزازى فى كلام كله مدح واعلاء من شأن راجل كبير زى الاستاذ شريف؟؟
انا بصراحه مفاجأ من الموضوع واسف انى ما شوفتوش الا دلوقتى لانى مكنتش اعرف ان ردى ممكن يتفهم كده ابدا وكمان كان ورايا امتحانات
ويا اساتذتنا الكرام انا عارف قدر كل واحد فيكو عند الاستاذ شريف وعارف انه بيتوصى اوى باللى يجى من طرفكو بس انا ما انكرتش كده وقلت انه اول ما تقوله انك من طرف استاذ جلال او استاذ طلعت هاتلاقيه قام بالواجب كله والضحكه ما تفارقش وشه
والله انا حزين جدا ان مشاركتى ديه بالذات اتفهمت كده
وحزين اكتر ان الكل فاهم انى بحب اعمل مشاكل او اى حاجه مع انى اقسم بالله ما غرضى كده
بس لو بعدى عنكم وعن المنتدى هايريحكم انا هانفذ طلبكو
بس اطلب منكم حاجه
ما تحرمونيش من انى اقابلكو فى الشهر مره ع الاقل علشان ما يبقاش فيه مجال ان حضراتكم تفهمو كلامى غلط
وانا لسه قايل فى موضوع تانى ان حضراتكم واحشنى جدااااااا ونفسى اشوفكم وبدعى ربنا يحميكم ويحفظكم من كل سوء
بس اظاهر ان الانطباع الاول يدوم فعلا
اعتذر
واسف للاستاذ جلال والاستاذ محمد حافظ والاستاذ جمال اللى وعدتهم انى هابقى الاخ والصديق ليهم بس اظاهر انهم مش متقبلينى
واللى حضراتكم تقولوه وتحكمو بيه انا راضى بيه لانى بجد مش عاوز ابقى زى الناس التانيه اللى بتعمل مشاكل ع الفاضى وبس
سلام عليكم
الاخ حوكا للاسف ديما احنا بناخد الكلام على المحمل السى و التفسير الخاطئ و الرسول علية الصلاة و السلام قال التمس لاخاك سبعين عذرا لاكل للاسف مفيش التماس اعذار ولاكن فى تاويل كل و احد بياول الموضوع على حسب تفكيرة لاكن فى احدى المشاركات الاستاذ ايمن قال انك مغلطش و الاستاذ جلال قال ان فى معرفة بسلوكك المسبق باقى الاعضاء بيردو لية بدون معرفة مسبقة يا خوانا حتى لو الراجل كان فية غلط فى ردة مينفعش ندخل نشعلل الموضوع المفروض نهدى الدنيا مش ناخدها على اهوائنا
كلمة اخيرة المنتدى باقلة سنين بسم الله ما شاء الله و مساعدات الاستاذ جلال هى برهان على كدة هو دة الرد و الموضوعات السابقة هى رد كافى دة لو افتردنا سؤ النية و باذن الله هى مش موجودة من حوكا
دى وجهة نظرى
سيفنا فيه قولنا *** حسبنا الله والنبى
خط الصعيد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-22, 10:33 PM   #28
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul مشاهدة المشاركة
أخي الحبيب وإبني الغالي الدكتور محمود...أولا حمدا لله علي سلامتك وربنا يوفقك في الإمتحانات ونبارك لك عن قريب بإذن الله...بصراحة كنت مستغرب لغيابك وعدم ظهورك لكي ترد وتفسر وتشرح وجهة نظرك ومعنى كلامك ( وأنا واثق ومتأكد من داخلي أنه بحسن نية ) والذي أغضب كثيرين وعلى رأسهم الجنرال عمدتنا الغالي وهو معذور وأي شخص في مكانه كان سينتابه نفس الشعور والإحساس بأن هناك من ينكر عليه مجهوده الكبير ومعارفه الكثيرة التي يوظفها ويستغلها في سبيل خدمة المنتدي وراحتنا وتلبية إحتياجاتنا جميعا ...وكان لا بد أن ترد وتوضح أنت بنفسك ولا يجوز ولا ينفع أن ينوب عنك أحد في الرد حتي لا يفسر كلامه بمعنى آخر أو يساء فهمه...وطالما أن عمدتنا الغالي لفت نظرك ونبهك للرد وتوضيح هذا الموضوع...فهذا لأن قلبه كبير ومتسامح وباقي عليك ويحبك كإبنه أو أخيه الصغير...وهذه رسالة ضمنية يفهم منها أنه سامحك وعفى عنك حتي قبل أن تكتب توضيح وتفسير...وهذا من شيم الكرام ومن عادة وطبع الكبار...أنا لا أريد أن أحيي الموضوع...ولكن الحمد لله أنك عدت بالسلامة وتكلمت ووضحت وشرحت بنفسك وأزلت اللبس وسوء الفهم...وأرجو أن تراعي ذلك مستقبلا وتأخذ بالك ويكون درس وعبرة لنا جميعا بألا ينكر أحد مجهود أحد أو يقلل من علاقاته ومعارفه وإتصالاته لخدمتنا والسهر على راحتنا وتلبية إحتياجاتنا جميعا ولو حتي بحسن نية...أكتفي بهذا ولا أريد أن أكثر في الكلام حتي لا يكون هناك مجالا للأخذ والرد أكثر من هذا...وأرجو منك أيضا أن تكتفي بتوضيحك وتفسيرك ولا تكثر...وحصل خير...العمدة دائما كبير وقلبه كبير...ويسع الجميع...
والدى العزيز الاستاذ جمال
اشكر حضرتك على سعه صدرك وتفهمك لكلامى لكن والله انا ما مستش علاقات الاستاذ جلال بحاجه ولا اقصد انى امسها ابدااااااااا باى حال من الاحوال
وانا بقول اهه الاستاذ جلال صاحب الفضل على ناس كتير ودايما فى المساعده وبيحب الخير للجميع وده انا اشهدله عليه بنفسى ومقدرش اقلل من كده ابدا او انكره
يارب بس حضرته يفهم كده ويعرف انى اخوه الصغير ان لم اكن ابنه
وربنا يشيل عن قلوبنا اى هم او غم او اى حاجه تعكر صفو الاجواء
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خط الصعيد مشاهدة المشاركة
الاخ حوكا للاسف ديما احنا بناخد الكلام على المحمل السى و التفسير الخاطئ و الرسول علية الصلاة و السلام قال التمس لاخاك سبعين عذرا لاكل للاسف مفيش التماس اعذار ولاكن فى تاويل كل و احد بياول الموضوع على حسب تفكيرة لاكن فى احدى المشاركات الاستاذ ايمن قال انك مغلطش و الاستاذ جلال قال ان فى معرفة بسلوكك المسبق باقى الاعضاء بيردو لية بدون معرفة مسبقة يا خوانا حتى لو الراجل كان فية غلط فى ردة مينفعش ندخل نشعلل الموضوع المفروض نهدى الدنيا مش ناخدها على اهوائنا
كلمة اخيرة المنتدى باقلة سنين بسم الله ما شاء الله و مساعدات الاستاذ جلال هى برهان على كدة هو دة الرد و الموضوعات السابقة هى رد كافى دة لو افتردنا سؤ النية و باذن الله هى مش موجودة من حوكا
دى وجهة نظرى
والله يا استاذى انا عاذر الاستاذ جلال وانا عارف انى غلطت قبل كده لكن مكنتش متصور انى لما امدح فى شخص ممكن يكون فى وسط كلامى عبارات استفزازيه
والله انا غيرت اسلوبى فى الحديث خالص ويشهد على كده الساده الاعضاء
ربنا يصفى القلوب ويحمينا جميعا يارب

والسلام عليكم
غير مقروء 10-12-23, 12:34 AM   #29
ayman22
صياد متفاعل

ayman22 مستواه غير معروف

الموضوع مش مستاهل الكلام ده كله والردود الكتير ... وانا عند كلمتى ان جوكا لم يخطأ فى كلمة واحدة فى مشاركته .. ومسالة ان مشاركاته القديمة كانت مستفزة .. فده مش سبب قوى للهجوم عليه بالطريقة دى .. كان ممكن تردو على حوكا على الخاص وتنبيهه على هذا الاسلوب السيء وليس عى العام ... لان الدين الاسلامى يامرنا بنصيحة المسلم فى السر حتى لاتتعرض سمعته للتشويه وختى لاتحرجه امام الناس واذا تكررت النصيحة فى السر ولم تفلح .. فى الحالة دى نعلن عن العيب الموجود فى هذا الشخص .... يعنى انا لو واحد ذكر عيب فيا وحب ينصحنى على العام امام الناس حرد عليه ان ميحرجنيش امام الناس ومش حعمل بنصيحته .. الا لو تكرر منى نفس الخطأ ولم تفلح النصيحة فى السر فى الحالة دى لابد ان الناس على العام تعرف هذا العيب او هذا الخطأ حتى يتجنبونى وفى الحالة دى يكون عندهم حق .......

والاستاذ حوكا اعتذر اكثر فى اكثر مشاركة ... وانا شخصيا قرات كثير من مشاركاته وكانت فى منتهى الاحترام والادب ......

يا اعضاء المنتدى رجاء ياريت تفهمو المشاركات بالنية الحسنة للى كتب المشاركة حتى يتم اثبات العكس .......

تقبلو منى فائق الاحترام ........
غير مقروء 10-12-23, 09:55 AM   #30
galal khalifa
صياد قديم

في كلمة للجميع عايز اكتبها واشرحها

الابن محمود علينا الا نبخث حق احد في مجهودة وتعبة وعلاقاتة ومعني انك تنكرة في مشاركة وان تضعة في مشاركة اخري خطأ جسيم وايضا عليك ان تعلم ان هناك دائما وابدا كلمات بين السطور وان هناك من يستطيع ان يقرائها وانت في مشاركتك عبارة هامة جدا وهي في مداخلة بسيطة . وعقبت علي الموضوع وقبلها الناس كلها قالت روح لشريف و كلمة السر جلال و ابعت للعمدة علي الخاص يعني انت بتلغي كلام اعضاء كبار وهذا غير مقبول منك او من غيرك وانا مش محتاج ولا اريد ثناء منك ولكن اذا كان الاعضاء قالوا ان الي ها يساعدك العمدة وانت تقول لا فهذة وجهة نظر مختافة ولا يحق لك ان تضعها نهائيا . ارجو ان يكون الكلام مفهوم ....

الاخ خط الصعيد
العضو حوكة لة مشاركات من قبل تلفظ ونهكم علي اعضاء ومشرفين وانا شخصيا وان اقراء كل المشاركات بعناية وتم حذفها من قبل اكثر من مرة وتم ايقاف حوكة مرتين منها شطب نهائي ولا تدخل الاعضاء والمشرفين ما كان لة ان يكون معنا حاليا ولا احد يأخد الكلام محمل سئ ابدا فمن تصدر منة الكلملت هو من يحمل محمل سئ ولة من الاخطاء السابقة الكثير اما الاعضاء الذين ردو بالمشاركات فهم من توسط لحوكة كي يعود وانت نفسك شاركت بدون ان تعلم او يكون لك دخل بالموضوع

الاخ أيمن
الموضوع يستاهل اكثر من كدا و مع احترامي الكامل لك ليس من حقك ان تحدد اهمية الموضوع فكل عضو لة وجهة نظر خاصة بة و لان احترام الاعضاء امر واجب ولما يكون اي عضو بيسأل والناس تقولة كلم جلال وبعدين واحد يقول من غير اي حد هو ها يعمل الواجب امر لة تورية تحمل الانسان علي التفكير في النوايا السيئة
اما موضع النصح علي الخاص دة مفهوم خطأ لان لما واحد يكتب مشاركة علي العام فيها اي شئ خطأ ازاي ارد علية علي الخاص لازم الموضوع يكون علي العام لانة النصح كان قبل كدا مرتيـــــــــــــــن .وبعدين يا أيمن انت شاركت وشرحنا لك وجهة النظر فكان الاولي بك ان لاتضع مشاركة اخري

في النهاية احب رسالة عامة للجميع وبقول للجميع علشان محدش يفهم الرسالة انها شخصية هناك فريق عمل للمنتدي علي قدر عالي من الحكمة والنصح وايضا العقاب ومن يسمح لنفسة في استباحة الاخرين علية ان يعلم ان من حق الاخرين ان يستبحوة وبدون تردد وعلية ان يتحمل عاقبة افعالة .
غير مقروء 10-12-23, 11:31 AM   #31
hany salem
صياد متفاعل

جزاكم الله خيرا جميعا

هل من الممكن غلق الموضوع
غير مقروء 10-12-23, 12:58 PM   #32
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

السلام عليكم
اعتذر لو كان ردى اثار مشكله او وضح شئ خاطئ منى
وانا والله بحاول اقرى ردودى كويس قبل ما احطها
فى النهايه
السلام خير ختام
سلام عليكم
غير مقروء 10-12-23, 05:59 PM   #33
خط الصعيد
صياد نشيط

خط الصعيد مستواه غير معروف

اقتباس:
الاخ خط الصعيد
العضو حوكة لة مشاركات من قبل تلفظ ونهكم علي اعضاء ومشرفين وانا شخصيا وان اقراء كل المشاركات بعناية وتم حذفها من قبل اكثر من مرة وتم ايقاف حوكة مرتين منها شطب نهائي ولا تدخل الاعضاء والمشرفين ما كان لة ان يكون معنا حاليا ولا احد يأخد الكلام محمل سئ ابدا فمن تصدر منة الكلملت هو من يحمل محمل سئ ولة من الاخطاء السابقة الكثير اما الاعضاء الذين ردو بالمشاركات فهم من توسط لحوكة كي يعود وانت نفسك شاركت بدون ان تعلم او يكون لك دخل بالموضوع
عفا الله عما سلف
سيفنا فيه قولنا *** حسبنا الله والنبى
خط الصعيد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-25, 05:59 PM   #34
lionheart314
صياد متفاعل

الصورة الرمزية lionheart314

المدينه: السعودية - جدة
lionheart314 مستواه غير معروف

أخوتي واصدقائي وأحبائي في الله...
السلام عليكم رحمة الله وبركاته .
لو سمحلي استاتذتي الكبار وإخواني الصغار إني اشارك برأيي معاكم .
أولا : الأخ حوكا ....يجب أن تعلم أخي الأصغر أن الكلمة كالرصاصة إذا انطلقت لا يمكن إرجاعها مرة أخرى ويمكن أن تجرح أو تقتل .
ودائما من يطلق الرصاص فعليه أن يتحمل النتائج .
ودائما أخي ألأصغر عند التعامل مع الكبار في السن والمقام يجب أن يكون الإنسان على حذر شديد اثناء الكلام ويجب عليه إنتقاء الكلمات بمنتهى الحرص - وأنا أعلم أنك طبيب المستقبل إن شاء الله فالمفترض فيك أن تكون مسئول عن تصرفاتك وأقوالك - فلا يصح ان يدخل مشرطك في مكان غير مكانه وتتسبب في فقد حياة إنسان . وتقول بعدها لم أكن اقصد فيجب الحرص كل الحرص .
ارجو أن تتقبل كلامي بسعة صدر فهذا ليس هجوم ولكنه نصيحة من أخ اكبر قد تنفعك مستقبلا .
ثانيا : الأستاذ جلال كلنا يعلمه ويعلم قدره وهو فعلا إنسان رائع ولا يشق له غبار في كرمه وأخلاقه النبيلة ومساعدته لكل محتاج وعدم بخله بوقته أو جهدة على أي احد .
ومن مكارم الأخلاق أن يحترم منا الصغير الكبير فقد امرنا ديننا الحنيف بذلك والأستاذ جلال أكبر منك في السن بأكثر من عقدين كاملين ((( فيجب احترامه وتقديره ))) .عند الحديث معه
ثالثا : أنا أعلم من ردودك أن الذي صدر منك يمكن أن يكون فعلا بغير قصد أو بغير سوء نيه وهذا ناتج عن قله خبرة في التعامل مع الناس وذلك لحداثة سنك وهذا لا يعيبك ولكنه يجب أن يدفعك دائما للتعلم من من هم أكبر منك سنا وخبرة وتجربة والحمد لله المنتدى مليء بهؤلاء الرجال الأكفاء .
رابعا : إن من شيم الرجال الأعتراف بالخطا والاعتذار (( فالاعتراف بالحق فضيلة )) وإن كنت قد اعتذرت فهذا دليل على عدم سوء نيتك ولكنه اندفاع الشباب الذي يكون دائما قاتلا .وأرجو أن يشفع لك اعتذارك عند الاستاذ / جلال الذي يتسم دائما بسعة الصدر والتسامح ... ولكن لكل شيء نهاية ...فأحذر فإن للصبر حدود

نصيحة أخيرة لك ولكل الشباب ((( تريثوا تريثوا تريثوا ))) ودائما تعلموا من الكبار وأحذروا من الاندفاع .
lionheart314 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-26, 03:14 AM   #35
ايهاب ابو الوفا حمدى
صياد نشيط

الصورة الرمزية ايهاب ابو الوفا حمدى

ايهاب ابو الوفا حمدى مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى ايهاب ابو الوفا حمدى إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ايهاب ابو الوفا حمدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lionheart314 مشاهدة المشاركة
أخوتي واصدقائي وأحبائي في الله...
السلام عليكم رحمة الله وبركاته .
لو سمحلي استاتذتي الكبار وإخواني الصغار إني اشارك برأيي معاكم .
أولا : الأخ حوكا ....يجب أن تعلم أخي الأصغر أن الكلمة كالرصاصة إذا انطلقت لا يمكن إرجاعها مرة أخرى ويمكن أن تجرح أو تقتل .
ودائما من يطلق الرصاص فعليه أن يتحمل النتائج .
ودائما أخي ألأصغر عند التعامل مع الكبار في السن والمقام يجب أن يكون الإنسان على حذر شديد اثناء الكلام ويجب عليه إنتقاء الكلمات بمنتهى الحرص - وأنا أعلم أنك طبيب المستقبل إن شاء الله فالمفترض فيك أن تكون مسئول عن تصرفاتك وأقوالك - فلا يصح ان يدخل مشرطك في مكان غير مكانه وتتسبب في فقد حياة إنسان . وتقول بعدها لم أكن اقصد فيجب الحرص كل الحرص .
ارجو أن تتقبل كلامي بسعة صدر فهذا ليس هجوم ولكنه نصيحة من أخ اكبر قد تنفعك مستقبلا .
ثانيا : الأستاذ جلال كلنا يعلمه ويعلم قدره وهو فعلا إنسان رائع ولا يشق له غبار في كرمه وأخلاقه النبيلة ومساعدته لكل محتاج وعدم بخله بوقته أو جهدة على أي احد .
ومن مكارم الأخلاق أن يحترم منا الصغير الكبير فقد امرنا ديننا الحنيف بذلك والأستاذ جلال أكبر منك في السن بأكثر من عقدين كاملين ((( فيجب احترامه وتقديره ))) .عند الحديث معه
ثالثا : أنا أعلم من ردودك أن الذي صدر منك يمكن أن يكون فعلا بغير قصد أو بغير سوء نيه وهذا ناتج عن قله خبرة في التعامل مع الناس وذلك لحداثة سنك وهذا لا يعيبك ولكنه يجب أن يدفعك دائما للتعلم من من هم أكبر منك سنا وخبرة وتجربة والحمد لله المنتدى مليء بهؤلاء الرجال الأكفاء .
رابعا : إن من شيم الرجال الأعتراف بالخطا والاعتذار (( فالاعتراف بالحق فضيلة )) وإن كنت قد اعتذرت فهذا دليل على عدم سوء نيتك ولكنه اندفاع الشباب الذي يكون دائما قاتلا .وأرجو أن يشفع لك اعتذارك عند الاستاذ / جلال الذي يتسم دائما بسعة الصدر والتسامح ... ولكن لكل شيء نهاية ...فأحذر فإن للصبر حدود

نصيحة أخيرة لك ولكل الشباب ((( تريثوا تريثوا تريثوا ))) ودائما تعلموا من الكبار وأحذروا من الاندفاع .
برافووووو استاذ سباعى انت بالفعل من ذات المدرسة مدرسة الاخلاق الرفيعة والقلم الذى يقطر شهدا يسعد به الاخرين لقد فطنت ذلك من البداية وصدق احساسى بارك الله فيك وسنة سعيدة عليك وعلى الاسرة .

لاتاسفن على غدر الزمان لطالما ----رقصت على جثث الاسود كلاب

لاتحسبن برقصها تعلوا على اسيادها-تبقى الاسود اسود والكلاب كلاب
ايهاب ابو الوفا حمدى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-26, 08:15 AM   #36
lionheart314
صياد متفاعل

أستاذي الجليل وحبيب قلبي / ايهاب بك أبو الوفا... جـــــــــــــــــــــوهرة المنتدى ,,,,
إنه ليفخر المرء أن يكون تلميذا في مدرسة حضرتك مؤسسها ومديرها وكبير المعلمين فيها .
ودائما ما نتعلم من حضرتك الحلم والأخلاق .
بارك الله فيك استاذي الكبير وجعلني دائما عند حسن ظنك . واتمنى لك سنة جميلة وسعيدة لك ولكل من تحب وإلى الأمام دائما ....
غير مقروء 10-12-26, 08:16 AM   #37
ادهم محمود محمد
صياد متفاعل

صباح الخير يا قلب الاسد
ما قاله ايهاب بيه عن حضرتك بصراحة شديدة فى محله
عرفتك عن قرب انسان فى منتهى الادب والذوق ربنا يبارك لك

نهارك سعيد
غير مقروء 10-12-26, 12:29 PM   #38
lionheart314
صياد متفاعل

الغالي العزيز / كارم بك
أشكرك من كل قلبي يا حبيب قلبي على هذا الإطراء الجميل وهذا ليس بجديد على الفـهد الذهبي
صاحب الذوق العالي والمقام الرفيع وأجدع من عرفت في الغربة ربنا يديم المحبة بينا إن شاء الله

sponsor links