الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-10-17, 10:27 AM   #1
Gamo
صياد نشيط

الصورة الرمزية Gamo

Gamo مستواه غير معروف
افتراضي رد: رحله صيد وسفارى برية لمده يوم ((حد جاى))

السلام عليكم

طلعنا رحله بريه يوم السبت والاحد 15-16/ 10 / 2011 انا وبعض الاصدقاء كانت رحلة فوق الوصف رحله جامده جدا

ما اصطدناش كثير بس اتمتعنا كثير باطبيعه الخلابه الهواء النقى بعيد عن هواء القاهرة الملوث ووشوفنا الارانب البرية وطائر يسمى الحجل او القطا

والحمام البرى واليمام والقميرى بس القميرى شوفنا منه واحده بس بس بصراحه رحله روووووووووعه ولكن ..............

اسواه ما كان فيها النااااااااااااااااااااااااااااااااااموس

اه اه قطعنا واخد بتار الحمام واليمام

محدش يزعل انى مقولتش لحد بس والله م\مفيش حد كلمنى الا امبارح بس بعد الرحله كلمنى م / وئام وقالى انا معاك فى اى وقت وفى اى مكان .

على العموم جهزو بنادقكم وعده الرحلات عشان فيه رحلتين رحله مبيت هتبقى يومين مثلا جمعه وسبت ورحله يوم واحد هتبقى يوم جمعه
ان شاء الله

بس الى عنده عربية 4*4 ميبخلش على اصدقائه الصيادين بيها عشان والله هتنفعنا جامد عشان مبيدخلش جوه فى الجبل الا الدفع الرباعى او الموتيسكلات انا عن نفسى ظبط واحد من المن بتاع الشركة دخلنى جوه بالموتيسكل ومعايا البنادق بقية الشلة مشى بس انا ندمت انى ركبت (حكم السن بقى ) هما اتمتعو بالمشى وسط الجبال

على فكرة انا عضو فى رابطة الصيادن وطلعنا رحلة الفيوم وكان عددنا 23 فرد محدش اصطاد حاجه عشان الطيور كانت تشوف العدد المهول كانت بتنفد بجلدها احنا عايزين العدد يبقى قليل على قدر المستطاع يعنى يبقى 5 افراد او 6 ميزيدش عن كده وعربيتين كفاية يعنى مش كلنا نجيب عربيتنا
عايزين نسمع راى بعض وبعدين نحدد موعدللرحلتين

عامل سلاحك على انه عدوك يتحين الفرصه للفتك بك فلا تعطيه الامان
Gamo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links

sponsor links