الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > ادوات الصيد الثقيله
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

ادوات الصيد الثقيله معلومات عن اادوات الصيد الثقيله

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 14-07-17, 03:10 AM   #1
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

المدينه: الاسماعيلية
_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى
Smile فرغت طلقة ناتو 5.56x45 حية فيديو

السلام عليكم و رحمة الله

كل عام و انت بخير و رمضان كريم و عيد سعيد ان شاءالله .. و ان شاءالله تكونوا بخير وعافية

انا فرغت طلقة عيار 5.56x45 مم ناتو فيديو طبعا كلنا عارفينها .. طلعت المقذوف و البارود و الظرف الفارغ ..

المقذوف اطول شوية من ال 7.62 لكن انحف منه

البارود كمية حبيبات طولية صغيرة مش عارف نفس كمية ال 7.62 ولا لا لان ماوزنتش

الظرف الفارغ طبعا اطول

ملحوظات هامة :

الفارغ الكبسولة فيه مش مضروبة و ده انا موضحة ف الفيديو .. هل من اي اقتراحات لابطال مفعول الكبسولة ؟

المقذوف من اسفل فيه مادة غير معدنية ..مادة زي مثلا صمغ ناشف او بودرة ف الحالة الصلبة اظن انها مادة كيميائية تشتغل عند الاطلاق لتوضيح خط سير المقذوف و دي بعض الصور و الفيديو

الموضوع مطروح للنقاش المفيد و كل عام و انت بخير

https://www.youtube.com/watch?v=wakrt8BcJTs

_SAIKO_ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 14-07-17, 04:13 AM   #2
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى
افتراضي رد: فرغت طلقة ناتو 5.56x45 حية فيديو

مش امان برده انا عايز اطرق الكبسولة عشان اضمن تماما ان الفارغ امان

غير مقروء 14-07-17, 11:35 AM   #3
وليد سالم
المشرف العام

اوسمتي

الصورة الرمزية وليد سالم

المدينه: القاهره
وليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدى

يا عرب انا كان عندي واحده من فتره نفس العيار وبردو فكيتها وفضيت البارود منها وشيلت المقذوف وربطت الفارع علي منجلة ربط خفيف وخرمت القاعده بتاعته ببنطة شنيور رفيعة وسمعت طرقعة بس كانت مش كبيره تقريبا شبة صوت صواريخ لعب الاطفال وبعد كده جبت مسمار بحلقة قلاووظ وربطه في الفتحة اللي في القاعده واكدت علية بلحام فضة من بتاع التكييف والتبريد وبعدين رجعت المقذوف مكانة تاني وعملتها ميدالة مفاتيح بس كان شكلها روعه وبعدين نكلتها كلها بس واحد صاحبي طمع فيها وكان عزيز عليا فديتهالو
علي ابن ابي طالب

وليد سالم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-17, 11:51 AM   #4
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

اقتباس:
ماهو انت لو فضيت البارود منها مفيش حاجه هتدفع المقذوف لان البارود ده هو الماده الدافعه للمقذوف والنوع ده بيبقى كبير علشان يقدر يوصل المقذوف الف متر ممكن 1500 كمان فا انت لو فضيته مفيش حاجه هتضرب

بس انت عاوز تعمل كده ليه؟
اوك انا معاك لو فضيت البارود مش هيحصل حاجة ب الكبسولة فيها بارود خاص بيها مش بارود الطلقة . الطلقة فيها نوعين من البارود بارود كبسولة و بارود دافع للمقذوف انا هطلع البارود الدافع للمقذوف عادي مش مشكلة .. بارود الكبسولة عايز ابطله عشان لو عملتها ميدالية لاقدر الله الكبسولة ماتضربش ف جيبي لو حد مسكها و اتخبطت منه الكبسولة ماتضربش ..

بالاضافة كمان الي ان لما يكون معاك طلقة مضروبة اهون نوعا ما من لما يكون معاك طلقة حية و خصوصا طلقة الي

غير مقروء 14-07-17, 11:52 AM   #5
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

اقتباس:
يا عرب انا كان عندي واحده من فتره نفس العيار وبردو فكيتها وفضيت البارود منها وشيلت المقذوف وربطت الفارع علي منجلة ربط خفيف وخرمت القاعده بتاعته ببنطة شنيور رفيعة وسمعت طرقعة بس كانت مش كبيره تقريبا شبة صوت صواريخ لعب الاطفال وبعد كده جبت مسمار بحلقة قلاووظ وربطه في الفتحة اللي في القاعده واكدت علية بلحام فضة من بتاع التكييف والتبريد وبعدين رجعت المقذوف مكانة تاني وعملتها ميدالة مفاتيح بس كان شكلها روعه وبعدين نكلتها كلها بس واحد صاحبي طمع فيها وكان عزيز عليا فديتهالو
انا عامل كده يا وليد باشا ب فارغ 7.62 بدون مقذوف و عاملها ميدالية .. و عايز اعمل كدة ف دي بردة

غير مقروء 14-07-26, 04:29 AM   #6
AhmeD EslaM
صياد قديم

الصورة الرمزية AhmeD EslaM

AhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدى

انا معايا واحده بتاعت بندقيه كلاش وعاوز افرغها بس مش عارف والمقزوف مبيطلعش معايا ولا بيتهز حتى
AhmeD EslaM غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-27, 01:06 AM   #7
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

اقتباس:
انا معايا واحده بتاعت بندقيه كلاش وعاوز افرغها بس مش عارف والمقزوف مبيطلعش معايا ولا بيتهز حتى
اعمل زي منا عامل ف الفيديو كدة و اهم حاجة تكون مخلي بالك من الكبسولة و تلف و تلخلخ المقذوف شوية شوية .. و هيطلع معاك

sponsor links