1. youtube
  2. new
الإعلانات

ابتكارات و اختراعات الاعضاء كل مايتعلق بابتكارات و اختراعات الاعضاء الحصرية فى مجالات الاسلحة بمختلف انواعها

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-09-19, 01:08 PM
sheko88 sheko88 غير متواجد حالياً
صياد جديد

المدينه: ميت غمر - الدقهلية
sheko88 مستواه غير معروف
افتراضي اعادة تعبئة طلقات الصوت الفارغة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تحية طيبة لاعضاء منتدانا
انا بفكر من فترة ف اعادة تعبئة طلقات الصوت الفارغة والفكرة مسيطرة عليا
فقولت اعمل الموضوع وناخد رايى الناس الخبرة الا فاهمه مكونات الطلقة كويس وازاى ده ممكن يحصل
فى انتظار الاراء

غير مقروء 13-09-19, 03:34 PM   #2
ehab.bob
صياد متفاعل

ehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريق ehab.bob غير متواجد حالياً

مفتكرش ان الموضوع ده ينفع لأن الكبسولة اللى فى كعب الطلقة بتشتغل مرة واحدة ومش هتشتغل تانى وكمان البارود مش متوفر زى ما حضرتك فاكر دا رأييى وننتظر رأى خبراء المنتدى .. تقبل تحياتى

التوقيع: http://www.egyhunt.net/imhttp://www....milies/lov.gif

غير مقروء 13-09-19, 04:24 PM   #3
DR:klash
صياد جديد

DR:klash مستواه غير معروف DR:klash غير متواجد حالياً

وانا ليا رأي آخر وهو ان الطلقة الفارغة اخدت الابرة في اول مرة ولو هتضرب تاني احتمال تكدب معاك وننتظر ردود الخبراء

غير مقروء 13-09-19, 07:52 PM   #4
احمد حسن ادريس
صياد نشيط

احمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريق احمد حسن ادريس غير متواجد حالياً

فى تركيا واحد بيصنع البارود وبيعيد تعبئة الظرف الفارغ وبيغير كعب الطلقة وبيصب المقذوف الرصاص بس عملية تصنيع البارود خطر انا شفت الموضوع دة فى فديو على اليوتيوب

غير مقروء 13-09-19, 10:26 PM   #5
sheko88
صياد جديد

sheko88 مستواه غير معروف sheko88 غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد حسن ادريس مشاهدة المشاركة
فى تركيا واحد بيصنع البارود وبيعيد تعبئة الظرف الفارغ وبيغير كعب الطلقة وبيصب المقذوف الرصاص بس عملية تصنيع البارود خطر انا شفت الموضوع دة فى فديو على اليوتيوب
ياريت تشاركنا الفيديو لو امكن وشكرا لمشاركتك

التوقيع:
الله كريم

غير مقروء 13-09-19, 10:39 PM   #6
scorpion007
صياد نشيط
الصورة الرمزية scorpion007

scorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريق scorpion007 غير متواجد حالياً
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى scorpion007

العمليه مش صعبه واله حاجه بس بالنسبه لامكانيتنا احنا كمصريين تبقى مستحيله فى اوربا و امريكا الناس الى بتهوى ضرب النار بتعيد تجميع الفارغ و تعبيه تانى على ميزان حساس و بمعااير مختلفه بس عندهم العده و الادوات و الامكانيات اللازمه و انا شفت صوت فمختلفه من حيث الكتير جدااااااااا للموضوع ده بيجيبو الفارغ يحطوه على الميزان و يحطو البارود و يركبو الكبسوله و المقزوف و رف يجيب الو بعدين مفيش حد هيرلاص ترجع طلقه تانى اما بالنسبه للحنا مش هنعرف نجيب الكبسن اطلقه الصوت فتكون مختلفه و بعدي احنا مش هنعرف نجيب الكبسولات سيبوكم من البارود و ان احنا نقفل الطلقه ده كله سهل و بعدين انا لاحظت حاجه فى الطلقات الفضى لما بتنفجر الكعب بيطير و بيظهر مسلس صغير معدنى ماسك فى بنز فى كعب الطلقه انا على ما اعتقد ان البنز ده بيكون زى الطارق لما بينضرب عليه بالشاكوش بيفجر البارود الى جوه يعنى ممكن ميكنش فى كبسوله من اساسه و الى شاف الطلقه من جوه فاهم انا اقصد ايه و ده من وجهه نظرى الشخصيه و يمكن تكون غلط و ممكن تكون صح
و افتكر انى مره شوفت على الجزيره الوثائقيه من حوالى 5 سنين حلقه عن الموضوع ده ان فى واحد زود مقدار البارود فى طلقه و لما ضرب اتجاهه اختلف و خبطط فى سقف غرفه التمرين و غيرت مسارهه 360 درجه و اصابت الشاب الى مسئول عن الصاله و كان قاعد خلف الرامى و القضيه حيرت المباحث الفدراليه سنتين اذاى كل الى بيضرب بيضرب للامام و هوه كان خلفهم و اذاى الطلقه جت فيهه و لما عملو التحرييات و استخدمو برنامج على الكمبيوتر و فضلو يدورو لقو ان الرصاصه طلعت منن المسدس خبطط فى الحيطه طارت فى السقف و انحرفت و نزلت اصابت الشاب المسكين انتو عارفيين اسلوب الجزيره فى الحجات الى زى دى مبيسبوش نمله تعدى
ارجو انى اكون افدتكم
ط

التوقيع:
scorpion007

غير مقروء 13-09-20, 02:23 AM   #7
sheko88
صياد جديد

sheko88 مستواه غير معروف sheko88 غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpion007 مشاهدة المشاركة
العمليه مش صعبه واله حاجه بس بالنسبه لامكانيتنا احنا كمصريين تبقى مستحيله فى اوربا و امريكا الناس الى بتهوى ضرب النار بتعيد تجميع الفارغ و تعبيه تانى على ميزان حساس و بمعااير مختلفه بس عندهم العده و الادوات و الامكانيات اللازمه و انا شفت صوت فمختلفه من حيث الكتير جدااااااااا للموضوع ده بيجيبو الفارغ يحطوه على الميزان و يحطو البارود و يركبو الكبسوله و المقزوف و رف يجيب الو بعدين مفيش حد هيرلاص ترجع طلقه تانى اما بالنسبه للحنا مش هنعرف نجيب الكبسن اطلقه الصوت فتكون مختلفه و بعدي احنا مش هنعرف نجيب الكبسولات سيبوكم من البارود و ان احنا نقفل الطلقه ده كله سهل و بعدين انا لاحظت حاجه فى الطلقات الفضى لما بتنفجر الكعب بيطير و بيظهر مسلس صغير معدنى ماسك فى بنز فى كعب الطلقه انا على ما اعتقد ان البنز ده بيكون زى الطارق لما بينضرب عليه بالشاكوش بيفجر البارود الى جوه يعنى ممكن ميكنش فى كبسوله من اساسه و الى شاف الطلقه من جوه فاهم انا اقصد ايه و ده من وجهه نظرى الشخصيه و يمكن تكون غلط و ممكن تكون صح
و افتكر انى مره شوفت على الجزيره الوثائقيه من حوالى 5 سنين حلقه عن الموضوع ده ان فى واحد زود مقدار البارود فى طلقه و لما ضرب اتجاهه اختلف و خبطط فى سقف غرفه التمرين و غيرت مسارهه 360 درجه و اصابت الشاب الى مسئول عن الصاله و كان قاعد خلف الرامى و القضيه حيرت المباحث الفدراليه سنتين اذاى كل الى بيضرب بيضرب للامام و هوه كان خلفهم و اذاى الطلقه جت فيهه و لما عملو التحرييات و استخدمو برنامج على الكمبيوتر و فضلو يدورو لقو ان الرصاصه طلعت منن المسدس خبطط فى الحيطه طارت فى السقف و انحرفت و نزلت اصابت الشاب المسكين انتو عارفيين اسلوب الجزيره فى الحجات الى زى دى مبيسبوش نمله تعدى
ارجو انى اكون افدتكم
ط
انا زيك مقتنع انه مفيش حاجة صعبة لو حولنا على الرغم من انى مبتدء جدا ف الاسلحة
انا بستخدم الطلق الفضى واخدت بالى من النقطة الا انت اشرت اليها وان شاء الله بكره هحاول ارفع صورة لشكل الفارع وشكرا لمشاركتك الفعالة

التوقيع:
الله كريم

غير مقروء 13-09-20, 04:15 PM   #8
Mr_mody
صياد متقدم

Mr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدى Mr_mody غير متواجد حالياً

اقتباس:
ارجو انى اكون افدتكم
ط
الله ينور ! هو استاذ سكوربيون جاب من الأخر بس هو من الاخر ده بلدك مافهاش لا العده ولا الأدوات ولا اي حاجه ولا حتي السماح انك تعمل حاجه كده!

غير مقروء 13-09-20, 04:29 PM   #9
scorpion007
صياد نشيط
الصورة الرمزية scorpion007

scorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريق scorpion007 غير متواجد حالياً
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى scorpion007

انا جبت طلقه تركى دلواقتى و فتحتها من فوق و فضيت البارود و غرقتها ميه سخنه عشان تاخد رطوبه و تبوظ و قطعتها نصين بالصاروخ لقه زى ما انا قلت انهه فعلا مفيهاش كبسول هيه بتعتمد على حته الحديد الى متعلقه فيهه من جوه انها لما تتخبط من الطارق تنتج شراره تفجير تولع البارود عشان كده هيه رخيصه و مش مكلفه و لو بصينلها كويس هنلاقى ان الكعب راكب كبس يعنى الطلقه على قطعتين
دلواقتى انا ماسك علبه طلق المانى فيهه 25 طلقه اصلى صناعه 1000000000000000% جيده جداااااااااااااااا مفيهاش نص كلمه طلقه طلقه فعلا واله تقولى هندى واله تقولى تركى
ههههههههههههههههه
ملحوظه :-
تقريبا بالنسبه للطلق التركى الابيض فيه منه نوعين بفس لوع العلبه بس بيختلف فى رسمه الطلق الى على العلبه نوع بيكون الطلق فيه متناثر و نوع بيكون منسق شويه المتناثر ده بيبقى تعبئه مصرى والله اعلم بس هوه ارخص من التانى و ده الى كان التجار بيبعوه العلبه ب 110 و 120 جنيه للعلبه
وجهه نظر ممكن تكون صح و ممكن تكون غلط

التوقيع:
scorpion007

غير مقروء 13-09-20, 05:07 PM   #10
Ahmedsaad68
صياد متفاعل

Ahmedsaad68 في بداية الطريقAhmedsaad68 في بداية الطريقAhmedsaad68 في بداية الطريقAhmedsaad68 في بداية الطريق Ahmedsaad68 غير متواجد حالياً

اقتباس:
انا جبت طلقه تركى دلواقتى و فتحتها من فوق و فضيت البارود و غرقتها ميه سخنه عشان تاخد رطوبه و تبوظ و قطعتها نصين بالصاروخ لقه زى ما انا قلت انهه فعلا مفيهاش كبسول هيه بتعتمد على حته الحديد الى متعلقه فيهه من جوه انها لما تتخبط من الطارق تنتج شراره تفجير تولع البارود عشان كده هيه رخيصه و مش مكلفه و لو بصينلها كويس هنلاقى ان الكعب راكب كبس يعنى الطلقه على قطعتين
دلواقتى انا ماسك علبه طلق المانى فيهه 25 طلقه اصلى صناعه 1000000000000000% جيده جداااااااااااااااا مفيهاش نص كلمه طلقه طلقه فعلا واله تقولى هندى واله تقولى تركى
ههههههههههههههههه
ملحوظه :-
تقريبا بالنسبه للطلق التركى الابيض فيه منه نوعين بفس لوع العلبه بس بيختلف فى رسمه الطلق الى على العلبه نوع بيكون الطلق فيه متناثر و نوع بيكون منسق شويه المتناثر ده بيبقى تعبئه مصرى والله اعلم بس هوه ارخص من التانى و ده الى كان التجار بيبعوه العلبه ب 110 و 120 جنيه للعلبه
وجهه نظر ممكن تكون صح و ممكن تكون غلط
ممكن توضح لنا الفرق مع الصور

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم