الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 14-05-04, 03:12 AM   #1
ramy100
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ramy100

المدينه: حلوان
ramy100 في بداية الطريقramy100 في بداية الطريقramy100 في بداية الطريقramy100 في بداية الطريق
Question موضوع مفيد جدا عن البنادق . اتفضلوا

انا قررت انى اعمل الموضوع ده عشان نريح الصيادين من الاسئلة الكتير وايضا المثل بيقول اسأل مجرب ولا تسأل طبيب .. الموضع باختصار اننا عاوزين نعرف عيوب ومميزات البنادق والسؤال هنا لكل صياد
س : ما نوع البندقية اللى ان اشترتها وندمت انك اشترها او اسوء بندقية اشترها ومش حلوة فى الصيد ؟
س : ما نوع افضل بندقية انت اشترتها ومبسوط انك اشترتها ومستحيل تفرط فيها ومريحاك فى الصيد ؟

افضل بندقية :
اسوء بندقية :

ويفضل ذكر نوع الرش مع البندقية المفضلة لديك ... اتفضلوووا .. انطلقووووووا

وانا هخلى نفسى للاخر

1- لا تتحدث عن قوتك أمام ضعيف

2- لا تتحدث عن سعادتك أمام تعيس

3- لا تتحدث عن حريتك أمام سجين

4- لا تتحدث عن أولادك أمام عقيم

5- لا تتحدث عن والدك أمام يتيم..فجراحهم لا تحتمل المزيد..

6- زِن كلامك في كل أمور حياتك واجعل مراعاة شعور الآخرين جزءاً من شخصيتك..حتى لا يأتي يوم تجدك فيه وحيداً مع جُرحك .!

7- لا ترقص على جراح الآخرين ... كي لا يأتي يوم تجد فيه من يرقص على جرحك..

8- كن في الحياة كعابر سبيل واترك وراءك كل أثر جميل فما نحن في الدنيا الا ضيوف وما على الضيف سوى الرحيل..
ramy100 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 14-05-04, 09:46 AM   #2
abo amar
صياد قديم

اوسمتي

الصورة الرمزية abo amar

المدينه: القاهرة
abo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدى
افتراضي رد: موضوع مفيد جدا عن البنادق . اتفضلوا

--انا شايف ان في الفئات السعريه المنخفضه افضل حاجه دلوقت السيلفر الفالكون وفي الرش المصري ذو الفئه السعريه المنخفضه المرسمان ويليه الرمايه
--في الفئات السعريه الاعلي انا بفضل عن نفسي الاسترونج التركي عن الكرال وفي الرش الاعلي في الفئه السعريه ياتي زعيم الاغلبيه صاحب التاييد الجماهيري الجامو ماتش والبرماجنوم
abo amar غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-05-04, 09:58 AM   #3
elmasrey123
صياد قديم

اوسمتي

المدينه: اسكن اينما وجدت الحياه
elmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy100 مشاهدة المشاركة
انا قررت انى اعمل الموضوع ده عشان نريح الصيادين من الاسئلة الكتير وايضا المثل بيقول اسأل مجرب ولا تسأل طبيب .. الموضع باختصار اننا عاوزين نعرف عيوب ومميزات البنادق والسؤال هنا لكل صياد
س : ما نوع البندقية اللى ان اشترتها وندمت انك اشترها او اسوء بندقية اشترها ومش حلوة فى الصيد ؟
س : ما نوع افضل بندقية انت اشترتها ومبسوط انك اشترتها ومستحيل تفرط فيها ومريحاك فى الصيد ؟

افضل بندقية :
اسوء بندقية :

وانا هخلى نفسى للاخر
بالنسبة ليا انا لبيندقية الى ندمت على شراها مش علشان انها وحشة او مش حلوة فى الصيد لا علشان طلعت زيد امى وودتنى الامن العام يجى 5 مرات فى 9 شهور هى البنقيه الى انا اشتريتها من موقع الاكاديميه الامريكيه crosman 1077 الصراحة كانت بندقيه حدوته ليها خزنه وبتضرب 12 طلقة ورا بعض بسرعة ايدك ودقيقة لابعد الحدود بس قرفتها وحشة كفايه ان كل شويه يتبعتلى جواب مسجل بعلم الوصول لحضورى فى مبنى الامن العام دول بعتولى جواب على الشغل بتاعى فى سينا وسئلو على فاتشأمت منها فابعتها لما جبتها من غير ملطلع اصطاد بيها
اما عن البندقيه المفضله هى حتتين ولسه مفيش حاجة فيهم جبتها هما ال350 ماجنم او الجامو ماكسيما
الرش المفضل الى بحبه وشغال على اى حاجة جبتها برو ماجنم
غير مقروء 14-05-04, 11:28 AM   #4
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy100 مشاهدة المشاركة

افضل بندقية :
اسوء بندقية :

وانا هخلى نفسى للاخر
موضوع جميل يارامى باشا وأتمنى ان الاعضاء كلها يشاركوا فيه لأن ده هيورينا اختلاف وجهات النظر فى بعض البنادق المتداولة عن طريق التجربة وليس نظريا.
انا شخصيا لم استخدم الكثير من البنادق. البنادق التى تم شرائها واستخدامها:
التل المجرى كسر LG527
نوريكا61
جامو اكسبو 2100
رمسيس اصدار قديم
كرال ماجنوم دبشك اسود فيبر
بصراحة البنادق دى مافيش واحدة اشتريتها وندمت. لكن أكثر بندقية كانت محتاجة صيانة بأستمرار كانت الكرال لكن بصراحة البندقية دى بعد تغيير سوستتها بسوستة شادو كانت ممتازة ودقيقة معايا جدا وكنت بأستعمل معاها رش تركى ببوز اسمه Pointer وكان دقيق جدا مع الكرال.
أكثر بندقية لم ارتاح لها فى هذه المجموعة كانت النوريكا61.
البندقية المفضلة لدى ومن المستحيل التفريط فيها هى معشوقتى التل المجرى.
بالنسبة للرش وجهة نظرى الشخصية ان معظم الرش الموجود فى مصر سواء محلى او مستورد مكانه الطبيعى صفيحة القمامة وليس بيت الرش فى البندقية.
خالص تحياتى للجميع.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-05-04, 12:06 PM   #5
كابتن محمود دياب
مشرف قسم السوق

اوسمتي

الصورة الرمزية كابتن محمود دياب

كابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدى

من اجمل البنادق الى استعملتها هى النوريكا جيت نمرة 1 و 2
بصراحة بندقية حكاية فى القوة والدقة
لكن وزنها تقيل شوية
اما الاسترونج جربتها فكانت بتشكل كتير ومش دقيقة قوى
والكرال بكافة انواعها بختك يابو بخيت ممكن تطلع حلوة وممكن لا وده فى الدقة اما القوة فهى كويسة
لكن الجيت بصراحة لا يعلى عليها

لاتأسفن على غدر الزمانلاطالما رقصت على جثث الاسود كلاب لا تحسبن برقصها تعلو على اسيادها تبقى الاسود اسودا والكلاب كلاب
كابتن محمود دياب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-05-04, 02:18 PM   #6
MBadr
صياد قديم

اوسمتي

الصورة الرمزية MBadr

المدينه: القاهرة
MBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدى

موضوع رائع ومفيد انا عن نفسى كان عندى جامو دلتا نمره 1 كانت دقيقه بس كنت ضعيفه القوه 160 متر وكان الرش الماتش معاها ممتاز وجبت كرال دبشك خشب متعدله كانت كويسه جدا معايا كان معدلها عادل عبده وبصراحه فنان كانت دقيقه وقويه وكنت بفضل البرو ماجنوم معاها واخيرا النوريكا جيت بصراحه بندقيه اكثر من رائعه قوة ودقه وافضل انواع الرش معاها الهوبى وكمان الماتش الخفيف

وجاء في السنن عن عقبة بن عامر، قال الرسول صلى الله عليه وسلم: « إن الله يدخل بالسهم الواحد ثلاثة أنفار الجنة، صانعه المحتسب في عمله الخير، والرامي به، والممدد به »، وفي لفظ آخر: « ومنيله، فأرموا واركبوا، وأن ترموا أحب من أن تركبوا، كل لهو باطل، ليس من اللهو محمود إلا ثلاثة: تأديب الرجل لفرسه، وملاعبته أهله، ورميه بقوسه ونبله، إنهن من الحق ومن ترك الرمي بعد ما علمه رغبة فإنها نعمة تركها، (أو قال: كفرها)».
MBadr غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-05-04, 04:54 PM   #7
ramy100
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ramy100

ramy100 في بداية الطريقramy100 في بداية الطريقramy100 في بداية الطريقramy100 في بداية الطريق

هاااااااااااايل الكل يشارك .. حتى لو لم يوجد لده الا بندقية واحدة يقولنا نوعها وعاملة ايه معاه

6- زِن كلامك في كل أمور حياتك واجعل مراعاة شعور الآخرين جزءاً من شخصيتك..حتى لا يأتي يوم تجدك فيه وحيداً مع جُرحك .!

8- كن في الحياة كعابر سبيل واترك وراءك كل أثر جميل فما نحن في الدنيا الا ضيوف وما على الضيف سوى الرحيل..
غير مقروء 14-05-05, 08:12 PM   #8
Mohamed Mahmoud
الادارة العليا

اوسمتي

الصورة الرمزية Mohamed Mahmoud

المدينه: مصر ام الدنيا
Mohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدى

افضل بندقية اشترتها ديانا 52 نمرة اتنين
بندقية بتعطيك ثقة انك تضرب من اى مسافة

سبحان الله و بحمدة سبحان الله العظيم
Mohamed Mahmoud غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-05-05, 11:39 PM   #9
ramy100
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ramy100

هيال انا مبسوط من جميع الاعضاء على المشاركة بس هو ليه مفيش تفاعل على الموضوع ياريت نتفاعل

غير مقروء 14-05-09, 12:01 AM   #10
ramy100
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ramy100

فين ياجماعة بقيت الاعضاء الموضوع مش حلو ولا ايه

غير مقروء 14-05-09, 01:40 AM   #11
ابو مروان
مشرف الاقسام العامه

اوسمتي

المدينه: مصر المحروسة
ابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدى

اولا الموضوع ممتاز الف شكر علية....انا كتبت موضوع طويل عريض هنا من يومين وبعدين الكهربا قطعت قبل ما انشرة وادايقت ....وكنت ناوى اكتبة تانى.
1/الرمسيس نمرة 1 ودى طبعا بدايه كل صياد هى بندقية ممتازة جدا فى الدقة بس ضغيفة ولو حالتها كويسة جلبة وسوست ممكن تصتاد يمام وحمام لمافة 25 متر
2/الشنغهاى الصينى نمرة 2 ودى بندقية متوسطة القوة ودقيقة وممكن تصتاد يمام وحمام لحد 30&35 متر
3/النوريكا موديل 73 نمرة 2 ودى بندقية فوق المتوسطة من حيث القوة ولكنها دقيقة وممتازة من حيث الخامات والوزن انا باصتاد بيها دلوقتى ومريحانى وسوستها تقريبا 70% والحمد لله لحد 30&40 متر فى احسن الحالات باصتاد بيها يمام وحمام وضارب بيها كروانات...فراخ غيط...غراب لما كانت السوستة كويسة.........باكرر شكرى مرة تانية على الفكرة
ابو مروان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-05-10, 10:01 PM   #12
madkour
صياد متفاعل

الصورة الرمزية madkour

المدينه: الجيزة - الهرم
madkour مستواه غير معروف

انا بستغرب محدش جاب سيرة الجامو cfx royal من اروع وامتع وادق مع المتانة وحط مليون خط تحت كلمة ادق وسرعة تجميع الهدف وطبعا الديانا 54 قوة بس دقتها مش زى الجامو انا لو ركنت الجامو سنة وخرجت اصطاد بيها من غير تظبيط لكن لديانا لازم اضبطها ودى ميزة الرويل
غير مقروء 14-05-10, 10:54 PM   #13
ramy100
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ramy100

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة madkour مشاهدة المشاركة
انا بستغرب محدش جاب سيرة الجامو cfx royal من اروع وامتع وادق مع المتانة وحط مليون خط تحت كلمة ادق وسرعة تجميع الهدف وطبعا الديانا 54 قوة بس دقتها مش زى الجامو انا لو ركنت الجامو سنة وخرجت اصطاد بيها من غير تظبيط لكن لديانا لازم اضبطها ودى ميزة الرويل
دى حقيقة البندقية دى جبارة وان شاء الله احاول اجيب واحدة مستعملة بس مش لاقى حد عارضها للبيع بسغر كويس

غير مقروء 14-05-12, 10:44 AM   #14
big man
صياد قديم

الصورة الرمزية big man

المدينه: تحت الارض
big man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدى

السيلفر فالكون الصينية
سرعتها 260 ودقيقة جدا وسعرها رخيص
والشادو 1000 بندقية كويسة جدا بس حسب الفرز بردو وعيبها مع اغلب انواع الرش مش دقيقة لازم رش غالي معاها زي البروماجنوم او الديابلو العلبة البلاستيك التركي
الصيني b1 كانت بداية حلوة وعلمتني كتير

القوة الحقيقية في العقل وليس في العضلات
big man غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-05-12, 03:42 PM   #15
ابو مروان
مشرف الاقسام العامه

اوسمتي

المدينه: مصر المحروسة
ابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدى

عايزين صورة للسليفر فالكون
ضرورى
ابو مروان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-05-12, 04:53 PM   #16
big man
صياد قديم

الصورة الرمزية big man

المدينه: تحت الارض
big man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان مشاهدة المشاركة
عايزين صورة للسليفر فالكون
ضرورى
حاااااااضر بس للعلم الي معايا مش موديل الديانا 350

القوة الحقيقية في العقل وليس في العضلات
big man غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-06-11, 11:40 PM   #17
Ahmed Fathy Mahmoud
صياد جديد

Ahmed Fathy Mahmoud مستواه غير معروف

والله الموضوع حلو وانا نفسى اشارك بس المشكله هى ان البندقيه اللى عندى انا خدتها من عمى و مش عارف نوعها بس هو كان شاريها تقريبا من 14 سنه .......عشان كده انا مش عارف اتكلم عليها
Ahmed Fathy Mahmoud غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-06-12, 04:49 PM   #18
Ahmed Fathy Mahmoud
صياد جديد

Ahmed Fathy Mahmoud مستواه غير معروف

والله والموضوع حلو و انا نفسى اشارك فيه بس مش عارف عشان البندقيه اللى عندى انا كنت واخدها من عمى و هو كان شاريها من زمان و انا مش عارف نوعها عشان كده مش عارف اشارك
Ahmed Fathy Mahmoud غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-06-13, 03:49 PM   #19
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير

من افضل البنادق اللى استخدمتها نوريكا جيب
خمات متينه
جوده عاليه
دقه ممتازه
سعر قليل
قوه مزهله . 280 متر فى الثانيه
غير مقروء 14-08-05, 12:36 PM   #20
mostafa_lashin
صياد جديد

mostafa_lashin مستواه غير معروف