الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-02-11, 01:01 PM   #1
ehab98
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ehab98

المدينه: القاهرة-مدينة نصر
ehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريق
افتراضي طالما bsa اكثر دقة لماذا الdiana اكثر شهرة؟

السؤال زي ما هو مكتوب في العنوان كدة اية سبب شهرة الديانا الطاغية وغلوا اسعارها طالما البي اس اكثر دقة منها؟؟

ehab98 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 13-02-11, 02:06 PM   #2
eng.amg
صياد قديم

الصورة الرمزية eng.amg

المدينه: Haram, Giza
eng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر MSN إلى eng.amg إرسال رسالة عبر Yahoo إلى eng.amg
افتراضي رد: طالما bsa اكثر دقة لماذا الdiana اكثر شهرة؟

الديانا تمتاز بالقوة وقطع الغيار متوافرة
والبي إس منتهى الجمال لكن صعب توفر سوستة أو جلبة. لكن موجودة إستيراد من الخارج فقط.
بالإضافة إن صيانة الديانا أسهل بكتير

{رَبّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْت إِلَيَّ مِنْ خَيْر فَقِير}
eng.amg غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-02-11, 02:20 PM   #3
ehab98
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ehab98

ehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.amg مشاهدة المشاركة
الديانا تمتاز بالقوة وقطع الغيار متوافرة
والبي إس منتهى الجمال لكن صعب توفر سوستة أو جلبة. لكن موجودة إستيراد من الخارج فقط.
بالإضافة إن صيانة الديانا أسهل بكتير

الف شكر علي التوضيح .. يعني في النهاية دة حكم السوق المصري

زي في العربيات مثلا الهيونداي عليها اقبال عن السوبارو او الفلوفو

و في المحركات CAT اكثر شهرة من cummins رغم انة لا توجد مقارنة!!

غير مقروء 13-02-11, 02:56 PM   #4
eng.amg
صياد قديم

الصورة الرمزية eng.amg

eng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيدهeng.amg لديه مشاركات جيده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehab98 مشاهدة المشاركة

الف شكر علي التوضيح .. يعني في النهاية دة حكم السوق المصري

زي في العربيات مثلا الهيونداي عليها اقبال عن السوبارو او الفلوفو

و في المحركات cat اكثر شهرة من cummins رغم انة لا توجد مقارنة!!

انا كواحد بصطاد.. يهمني القوة علي حساب الدقة.
والقوة متوافرة في الديانا أعلي بكتير من البي اس.
علشان كدا الديانا مطلوبة .

غير مقروء 13-02-11, 03:34 PM   #5
ehab98
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ehab98

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.amg مشاهدة المشاركة
انا كواحد بصطاد.. يهمني القوة علي حساب الدقة.
والقوة متوافرة في الديانا أعلي بكتير من البي اس.
علشان كدا الديانا مطلوبة .
الف شكر يا باشمهندس احمد علي المناقشة الجميلة

بس انا حقيقي عاوز اوصل لنتيجة, يعني غالبية الصيد بيكون علي يمام و من مسافات اقل من 40 متر فا في الحالة دي القوة بتفيد في اية؟

يعني كان في هنا في المنتدي زميل لينا عامل موضوع انة معاة ديانا 470 "اعلي حاجة في الديانا حلم الجميع الفخامة و القوة و كل ما يتمناه اي شخص"

و كان بيشتكي ان تجميع البندقية عند 72 متر غير موفق علي الاطلاق و المسافة تقريبا 14 بوصة بين الضربات لو عايز لينك للموضوع اجيبهولك

ففي الحالة دي القوة فادت بأية؟ انا حقيقي بسأل مش بقلل من عظمة الديانا لان الديانا فيها تحف بصراحة كفاية شكل و قوة و امكانيات البندقية؟

بس انا بتكلم بعيد عن الابهار.
غير مقروء 13-02-11, 05:13 PM   #6
احمد فتحي
صياد متقدم

المدينه: الاسكندريه
احمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى احمد فتحي

يا باشا الالماني في السلام له باريق ولمعان واسم له تاريخ
يعني الجوده والاناقه والفخامه
غير كده القوه الي في موديلتها
لاكن انا شخصيا افضل الدقه وليس القوه
غير مقروء 13-02-11, 06:52 PM   #7
مصطفى ابواسماعيل
صياد متميز جداً

اوسمتي

الصورة الرمزية مصطفى ابواسماعيل

المدينه: حلوان
مصطفى ابواسماعيل من اهم اعضاء المنتدىمصطفى ابواسماعيل من اهم اعضاء المنتدىمصطفى ابواسماعيل من اهم اعضاء المنتدىمصطفى ابواسماعيل من اهم اعضاء المنتدىمصطفى ابواسماعيل من اهم اعضاء المنتدىمصطفى ابواسماعيل من اهم اعضاء المنتدىمصطفى ابواسماعيل من اهم اعضاء المنتدىمصطفى ابواسماعيل من اهم اعضاء المنتدىمصطفى ابواسماعيل من اهم اعضاء المنتدىمصطفى ابواسماعيل من اهم اعضاء المنتدىمصطفى ابواسماعيل من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى مصطفى ابواسماعيل إرسال رسالة عبر Skype إلى مصطفى ابواسماعيل

بالنسبة لى الديانا تجميعها يتوقف على الصياد اللى ماسك البندقية وهيه بالنسبة لى قوة +دقه وخصوصآ اذا تم استخدام تليسكوب مناسب وقوى وعرف يقدر منحنى رماية البندقية اللى فى ايده _ا’فضل الديانا عن البى اس ايه والبندقية البى اس فكها سهل زى فك الديانا ( الديانا لم تخزلنى قط) رأى شخصى فقط وتحدى [/color]
https://www.youtube.com/watch?v=H0RvUWehhEw
صيد فراخ الماء بالصف
https://www.youtube.com/watch?v=FDGwwzJMHy0
صيديمامة 2
https://www.youtube.com/watch?v=ql1FtTYJwds

صيد البط الخضيرى
https://www.youtube.com/watch?v=wcWs3YM5ckE#t=11

صيادين حلوان

https://www.youtube.com/watch?v=BrLZO2ugg4M
مصطفى ابواسماعيل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-02-11, 10:15 PM   #8
eng.amg
صياد قديم

الصورة الرمزية eng.amg

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehab98 مشاهدة المشاركة
الف شكر يا باشمهندس احمد علي المناقشة الجميلة

بس انا حقيقي عاوز اوصل لنتيجة, يعني غالبية الصيد بيكون علي يمام و من مسافات اقل من 40 متر فا في الحالة دي القوة بتفيد في اية؟

يعني كان في هنا في المنتدي زميل لينا عامل موضوع انة معاة ديانا 470 "اعلي حاجة في الديانا حلم الجميع الفخامة و القوة و كل ما يتمناه اي شخص"

و كان بيشتكي ان تجميع البندقية عند 72 متر غير موفق علي الاطلاق و المسافة تقريبا 14 بوصة بين الضربات لو عايز لينك للموضوع اجيبهولك

ففي الحالة دي القوة فادت بأية؟ انا حقيقي بسأل مش بقلل من عظمة الديانا لان الديانا فيها تحف بصراحة كفاية شكل و قوة و امكانيات البندقية؟

بس انا بتكلم بعيد عن الابهار.
أولا 470 ليست أقوى الديانات.
هي فقط قوية 890 فيد/ثانية.
وبعدين إلي بيقول تجميعها مش كويس معلش مش متعود عليها. يبقى يخليه في الإنجليزي والأسباني أحسن.
زي إلي يضرب بالديانا 52 والي يضرب بالديانا 54.
52 محتاجة صياد علشان يجمع بيها.
لكن 54 وهي نفس المواصفات محتاجة طفل صغير وهيا حتجمع لوحدها.

أمال صاحبك بتاع 470 لو ضرب بالماجنم 350 ألي هيا تتجاوز 300 م/ث حيجمع في متر ونصف؟
دي فعلا محتاجة صياد علشان يعرف يجيب بيها حاجة. وإلا حتكون بالنسباله مقشة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى ابواسماعيل مشاهدة المشاركة
بالنسبة لى الديانا تجميعها يتوقف على الصياد اللى ماسك البندقية وهيه بالنسبة لى قوة +دقه وخصوصآ اذا تم استخدام تليسكوب مناسب وقوى وعرف يقدر منحنى رماية البندقية اللى فى ايده _ا’فضل الديانا عن البى اس ايه والبندقية البى اس فكها سهل زى فك الديانا ( الديانا لم تخزلنى قط) رأى شخصى فقط وتحدى [/color]
كلام 100%
الصياد المحترف يستغني عن الدقة في مقابل القوة. وهو يتحكم في رد الفعل.

غير مقروء 13-02-11, 10:51 PM   #9
badr
صياد متفاعل

الصورة الرمزية badr

badr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدى

انا ليا راي تانى فى موضوع التجميع للاسف انواع الرش الموجودة فى مصر رديئة جدا وماينفعش تجمع بيها نشال هما اربع انواع ممكن تجمع بيهم نشال فوق ٥٠ متر لحد ٢٠٠ متر وهم بالترتيب jsb rws air arms h&n وبعد كدة انسة لكن احنا فى مصر بنستعمل نوع ومنعرفش هو بيكون دقيق فىالنشال على سرعة كام وطبعا دي بتفرق كتير جدا المهم انك تعرف سرعة البندقية الى معاك كام وبعدين تشترى الرش المناسب لسرعتها الموضوع دى كبير وفى نقاط كتير وياريت اكون وضحت جزء بسيط عن التجميع انا بجمع على ١٠٠ متر داخل ٢سم
badr غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-02-11, 11:27 PM   #10
Orabi
صيــــــــــاد محــــترف& عضو ذهبى

اوسمتي

الصورة الرمزية Orabi

المدينه: مصـــر أم الدنيـــا
Orabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة badr مشاهدة المشاركة
انا ليا راي تانى فى موضوع التجميع للاسف انواع الرش الموجودة فى مصر رديئة جدا وماينفعش تجمع بيها نشال هما اربع انواع ممكن تجمع بيهم نشال فوق 50 متر لحد 200 متر وهم بالترتيب jsb rws air arms h&n وبعد كدة انسة لكن احنا فى مصر بنستعمل نوع ومنعرفش هو بيكون دقيق فىالنشال على سرعة كام وطبعا دي بتفرق كتير جدا المهم انك تعرف سرعة البندقية الى معاك كام وبعدين تشترى الرش المناسب لسرعتها الموضوع دى كبير وفى نقاط كتير وياريت اكون وضحت جزء بسيط عن التجميع انا بجمع على 100 متر داخل 2سم

مع كامل إحترامي يا باشا بس 200 متر دي مش كتير شويه !!!!!!!!!
غير مقروء 13-02-11, 11:31 PM   #11
Orabi
صيــــــــــاد محــــترف& عضو ذهبى

اوسمتي

الصورة الرمزية Orabi

المدينه: مصـــر أم الدنيـــا
Orabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدى

المختصر المفيد الصياد مش البندقيه .. البندقيه عامل مساعد بس الصياد هو اﻷساس
غير مقروء 13-02-12, 10:53 AM   #12
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

الاخوة الاعضاء جميعا بعد التحية.
من المشاركات السابقة وجدت أجابات كثيرة وأغلبها أن لم يكن كلها صحيح فيما يخص القوة والدقة.
أنا رأيى الشخصى أن أنواع الرش الموجودة فى مصر بصفة عامة حتى مايقال عنها مستوردة بالفعل رديئة للغاية والدليل على كده أنا شخصيا جربت أنواع كثيرة منها الجامو (ديابلو وماتش) وايضا الرش الالمانى العلبة الموف والعلبة الخضراء (ديابلو وماتش) 500 رشة فى العلبة والرش الانجليزى الماركس مان (ديابلو العلبة 500 رشة) ولاحظت أن اثناء تلقيم الرشة فى بيت الرش ساعات الرشة تدخل مكانها بسهولة وساعات تدخل مكانها بأحكام وساعات تدخل مكانها بالضغط عليها. للعلم ده مع نفس البندقية ومن نفس علبة الرش. وبما أن مكان بيت الرش مساحته ثابتة يبقى التغيير فى الرشة. وده بيأدى الى عدم الدقة فى النيشان حتى لو من مسافة 20 الى 25 متر.
من خلال تجربتى تأكد لى تماما أن نوعية الرش غير جيدة وتأتى بنتائج سلبية فى الدقة.

أما بخصوص موضوع الفرق بين الديانا والبى اس ايه فى الدقة والقوة والسعر وبرضه ده رأيى الشخصى أن لكل بندقية محبيها اللذين يدافعوا عنها وبقوة وعلشان أكون صريح أنا من محبى البى اس ايه بل من عشاق الصناعة الانجليزية عموما.
بالنسبة للدقة فالبى اس بشهادة عالمية هى من احد أدق البنادق ويكمن سر دقتها فى شخشانات ماسورة البندقية المعروفة.
بالنسبة للقوة تغلبت الديانا فى فترة من الفترات على البى اس ولكن لو بصينا للبنادق الموجودة حاليا على موقع بى اس هنلاقى بندقية زى Supersport SE - Lightning XL SE مثلا سرعتهم لنمرة1 305 متر/ث ونمرة2 240 متر/ث ونمرة3 230 متر/ث وأعتقد دى سرعات لا بأس بها + الدقة المتناهية.
بالنسبة للسعر فالبى اس طول عمرها مظلومة فى سعرها فى مصر مقارنة بالديانا وممكن تكون الاسباب التى ذكرها الاخوة الاعضاء الافاضل مثل عدم توافر قطع الغيار وصعوبة الصيانة من اهم الاسباب التى لم نعطى هذه البنادق حقها فى مصر سواء فى المبيعات وكذلك الاسعار لكن لو حضرتك قارنت الاسعار فى الخارج ستجد أن البى اس اسعارها أغلى من الديانا (شوف حضرتك الرابطين دول ولاحظ أن فى بندقية بى اس سعرها 14700 جنيه مصرى فى الخارج وأغلى بندقية ديانا سعرها تقريبا 8000 جنيه فى الخارج مع ملاحظة وجود عيوب فى التصنيع مثل تعليق خزنة الرش وتسريب الهواء)
http://www.airgunbuyer.com/Showprodu...20Air%20Rifles
http://www.airgunbuyer.com/Showprodu...20Air%20Rifles
دى وجهة نظرى الشخصية قد يتفق معى البعض وقد يختلف البعض الاخر ولكن فى النهاية الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية.
أسف على الاطالة فى ردى.
وللجميع خالص تحياتى.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-02-12, 04:14 PM   #13
badr
صياد متفاعل

الصورة الرمزية badr

badr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدىbadr من كبار اسرة المنتدى

200 متر مش كتير air arms pcp المهم ما يكنش في هواء والرشه تكون 25 جرين والقوه 47 جول وكده يبقي 200 متر سهل وانشاء الله انا نازل مصر قريب وهعمل الفيديو علي 200 متر
badr غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 15-10-12, 07:54 PM   #14
ابومسلم2005
المشرف العام

اوسمتي

المدينه: مدينة بدر البحيرة
ابومسلم2005 لديه مشاركات جيدهابومسلم2005 لديه مشاركات جيدهابومسلم2005 لديه مشاركات جيدهابومسلم2005 لديه مشاركات جيدهابومسلم2005 لديه مشاركات جيدهابومسلم2005 لديه مشاركات جيدهابومسلم2005 لديه مشاركات جيدهابومسلم2005 لديه مشاركات جيدهابومسلم2005 لديه مشاركات جيدهابومسلم2005 لديه مشاركات جيدهابومسلم2005 لديه مشاركات جيده

انا من راي ا عادل لذلك انا اخترت الايتنج اكس ال تتمتع بالقوة والدقة والخامات القيمة
غير مقروء 15-10-13, 05:59 AM   #15
احمد زكى
صياد نشيط

احمد زكى مستواه غير معروف

موضوع مميززززززززززززززززززززززززززز
احمد زكى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم