الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى > ادوات صيد الاسماك

ادوات صيد الاسماك ادوات ومستلزمات صيد الاسماك.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-12-22, 12:08 PM   #1
elnopy2005
صياد متفاعل

الصورة الرمزية elnopy2005

elnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيده
Thumbs up ادوات صيد الاسماك لدى محلات عمر الصياد بالاسكندرية

ادوات صيد الاسماك لدى محلات عمر الصياد بالاسكندرية

فرصة لجميع الصيادين بالاسكندرية بوص مكن وبوص يد كاربون وكراسى صيد وشفاف وبوص مكن جامد جدا وباسعار رائعة المكن من النوع الكورى الغالى والبوص اليد من النوع الغالى كاربون 100% وبوص مكن من النوع الغالى وياجماعة فى نوع شعر جامد لسا وصلنى اسمه روكا عن تجربة وبسعر غالى شوية بس انسا الشعر يلوووى او يقطع معاك مستورد
وفية بئة كرسى اورنج وبيج بيتقفل وليه جراب بيبقى طولة 30 سم وداه رائع جدا وفية كرسى العمرة الاسود وداه بقى الكينج بتاع كراسى الصيد وله عدة استخدامات منها العمرة والرحلات بانواعها
والجديد ياجماعة مكن ينور مع التشغيل
والجديد الجديد حباسات جمبرى جديدة بس المرة ديه مش للجمبرى ولكن للسمك والجمبرى وحاجة جامدة اوى
وكمان وصل بوص صب شفاف عاى الجودة جداااابسعر 50جنيها غير المضروب الموجود فى السوق
وكمان ملقاف يتفتح يبقى مساحته 1.30متر ويبقى مثلث ومدور وداه لصيادين البورى فى مارينا
وكمان وصل مكن كورى بتعديل جديد وامكانيات عاليه
البوصة البورتلكس 6.30 م سعرها نهائى 165 جنيه
ولحجز الجمبرى الحى والدود الاسمعلاوى والقراص ودود البحر يوم الخميس والسبت
الجديد حباسات جمبرى جديدة بس المرة ديه مش للجمبرى ولكن للسمك والجمبرى وحاجة جامدة اوى
وكمان وصل بوص صب شفاف عالى الجودة جدااااغير المضروب الموجود فى السوق
وكمان ملقاف يتفتح يبقى مساحته 1.30متر ويبقى مثلث ومدور وداه لصيادين البورى فى ماريناوالمناطق الخاصة بالبورى

ديه بقى بوصة7 متر فيبر جلاس ايطالى

والسعر 100جنيه
صورة اخرى

دديه بقى بوصة جامدة اوى اسمها روكا ومقاسها 9متر وبتستخدم عشان الحاجز وشفاف ونسبة كاربون خفيفة جدا مش حتصدق لما تفردها انها 9 م

السعــر 140جنيه
صورة اخرى للبوصة الشفاف الايطالى 9 م

بوصة كاربون 48%نسبة 5متر طول -عقل قصيرة

صورة اخرى للكاربون 5م -عقل قصيرة

الســعر 80جنيه
بوصة 7 متر كورى ماركة اكشن وديه بوصة جامد اوى

الســعر 80جنيه

بوصة 6 متر كورى ماركة اكشن وديه بوصة جامد اوى اوى

السعر 70جنيه
صورة اخرى للاكشن الكورى 6 م

وديه بوصة 8 متر 48 % كاربون وديه من نوع روكا جامدة جدا

السعر 150جنيه

وديه بى بوص صب شفاف ماركة اوسبرى غير الصينى الموجود فى السوق نوع كورى غالى بس تمنه فيه

السعر 55جنيه
وديه بقى ياجماعة بوصة مكنة بس مش عادية ديه شفافة وديه مقاس 4.5متر شفاف نوع ماستر

السعر150
وديه نفس نوع المكن ماستر شفاف بس مقاس 4 متر

السعر 130جنيه

صورة اخرى لنفس النوع المكن الشفاف

-----------------------------------------------------------------------------
كورسى صيد محمل للاوزان الثقيلة وقبل كل شىء التجربة العملى عليه الاول

السعر 45جنيه
صورة اخرى للكرسى بعد غلقة

والجديد جراب كبير للبوص والمكن بمعنى مش محتاج تفك المكنة من البوصة ويمكنك وضعها زى ماهيا
فى الجراب داه

السعر 65جنيه
صورة اخرى للجراب الكبير

وده بقى جراب بوص يمكن يشيل 12 بوصة تخيل انه مش جراب داه يعتبر شنطه

السعر 55
صورة اخرى للجراب

وديه صورة الجراب من الجنب شوف حجمه اد ايه

وداه نوع اخر بس محمل اكتر من الاول بس غالى شوية بس شايل كل البوص الى معاك فى جراب كبير والعدة كمان

السعر 60جنيها
وصورة اخرى من الجنب للجراب

-----------
وده بقى نوعين كشاف النوع فى العلبة داه تلتش من الجنب بيشتغل بحجراة الريموت الصغيرة بس تقدر تتحكم فى الاضاءة بتاعته
والكشاف التانى كبير ضغطة واحدة تفتح وواحدة تقفل

السعر 15جنيها

وداه بقى كرسى وشنطة كمان تقدر تستخدمها للعدة كمان

السعر 40جنيها
صورة اخرى للكرسى الصاعقة والشنطة الداخلية للكرسى

وديه بقى تلاجة جامدة تقفيل نضيف اوى وكمان تعتبر ايس بوكس محترم الشنطة الخارجية يمكن نزعها وغسل التلاجة لوحدها

صورة اخرى للتلاجة

السعر 80جنيها
----------------------------------------
ونخش بقى على انواع المكن المحترمة

ونبدا اول نوع وهو البانكس7000مكنة محترمة جدا وغنية عن التعريف وليس عليها كلام كتيير من اغلى المكن حاليا وهى كورى الصنع

السعر 300جنيه
صورة اخرى للمكنة البانكس 7000

صورة اخرى للبانكس

نوع اخر من المكن الاعلى سعرا واكثر متانة بانكس 5000

صورة اخرى للبانكس 5000الاسود اللون

السعر 350جنيه
ونخش على المكنة الجامد الفايكنج الجديدة 5080من النوع الكورى

صورة اخرى للمكنة المحترمة فايكنج 5080

صورة اخرى للفايكنج5080

السعر 220جنيه
وديه مكنة فايكنج موديل 5070 كورى اصلى

وديه صورة اخرى للفايكنج 5070

السعر 200جنيه
النوع الكورى الجديد فئة6000وديه نوع بامانة ياجماعة انا بايع منه كتتير جدا نظرا لجودة النوع داه الدراع بتاعة معدن والحلة طبعا معدن والمعلقة كمان معدن

السعر 160جنيه
النوع الكورى الجديد فئة7000وديه نوع بامانة ياجماعة انا بايع منه كتتير جدا نظرا لجودة النوع داه الدراع بتاعة معدن والحلة طبعا معدن والمعلقة كمان معدن

السعر 180جنيه
وداه نوع كورى كمان اسمه اف970 وديه مكنة محترمة ايضا والاقبال عليها كبير نظرا لجودتها وسعرها المتوسط

السعر 140
صورة اخرى للمكنة اف970 كورى الصنع

مفاجاة فريق عمر الصياد
لاول مرة فى الاسكندرية
والجديد عند فريق عمر الصياد ؟؟؟؟
رحلات صيد تسقيط ليلية
تبدا انشاءالله يوم الجمعة
وللاستفسار والحجز
تكلفة الرحلة 100 جنيها
مســئول قسم الرحلات فريق عمر الصياد
أ.شريف محمد
ت:0194288495
مشرف الرحلات
أ.يوسف عبد التواب
0180154992

الادارة
م/عمــر ابوبكر
0125733321

Email.
elnopy2005@yahoo.com

elnopy2005@hotmail.com

التعديل الأخير تم بواسطة الادارة ; 10-12-24 الساعة 10:00 PM سبب آخر: يرجى عدم استخدام خطوط كبيره !
elnopy2005 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 10-12-23, 10:24 PM   #2
momo44
صياد قديم

الصورة الرمزية momo44

momo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيده
افتراضي رد: ادوات صيد الاسماك لدى محلات عمر الصياد بالاسكندرية

السلام عليكم
انا كنت عايز ادخل فى موضوع الصيد البحرى
واغلب صيدى هيكون فى البحر الاحمر او الاسكندرية
كنت عايز اعرف افضل بوصة وماكينة وعدة الصيد
انا فى البرى معايا ديانا (بتاعة العمر بقى)
برده عايز اجيب حاجة للبحرى وتبقى بتاعة العمر يعنى مفكرش اجيب بعدها حاجة وتصلح لصيد الاسماك الكبيرة
معلش بقى اخوك لسة جديد استحملنى شوية

الصيد رياضة الملوك
momo44 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-24, 01:32 AM   #3
ايهاب ابو الوفا حمدى
صياد نشيط

الصورة الرمزية ايهاب ابو الوفا حمدى

ايهاب ابو الوفا حمدى مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى ايهاب ابو الوفا حمدى إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ايهاب ابو الوفا حمدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momo44 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
برده عايز اجيب حاجة للبحرى وتبقى بتاعة العمر يعنى مفكرش اجيب بعدها حاجة وتصلح لصيد الاسماك الكبيرة
عليك وعلى البن او الشيكسبير وكلاهما صناعة امريكية سواء للماكينة او البوصة فكلاهما عدة العمر وجرب وشوف ولك تحياتى .

لاتاسفن على غدر الزمان لطالما ----رقصت على جثث الاسود كلاب

لاتحسبن برقصها تعلوا على اسيادها-تبقى الاسود اسود والكلاب كلاب
ايهاب ابو الوفا حمدى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-25, 05:20 PM   #4
momo44
صياد قديم

الصورة الرمزية momo44

momo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايهاب ابو الوفا حمدى مشاهدة المشاركة
عليك وعلى البن او الشيكسبير وكلاهما صناعة امريكية سواء للماكينة او البوصة فكلاهما عدة العمر وجرب وشوف ولك تحياتى .
اكيد البن والشكسبير ده فيها حاجات كتير
ممكن توضحلى ايه اللى محتاج اشتريه بالظبط
ويا سلام بقى لو بالاسعار
اكون شاكر جدااااااا لحضرتك

الصيد رياضة الملوك
غير مقروء 10-12-25, 09:58 PM   #5
ايهاب ابو الوفا حمدى
صياد نشيط

إرسال رسالة عبر MSN إلى ايهاب ابو الوفا حمدى إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ايهاب ابو الوفا حمدى

اقتباس:
اكيد البن والشكسبير ده فيها حاجات كتير
ممكن توضحلى ايه اللى محتاج اشتريه بالظبط
ويا سلام بقى لو بالاسعار
اكون شاكر جدااااااا لحضرتك
سيدى الفاضل تحياتى اولا يجب بداية ان تحدد نوع الصيد الذى ترغبه مثلا الصيد الشاطئ وهذا يسرى على النيل والبحر من على الشاطئ اما البحر الاحمر من على مركب او يخت فله شغله وعدده ان رغبت فى الصيد الشاطئ نيلى او بحرى هذه طريقة الحدافات من على الشاطئ وتسمى كاستنج هذه لاتحتاج سوى بوصة فيبر وماكينة صغيرة وبعض من الرصاص والسنانير والشعر العادى وارشح لك اى بوصة عادية صينى وهو الموجود غالبا ويستحسن ان تكون قطعتن من 3 متر الى 4 متر ونصيحة ابعد عن الاطوال 9 متر و10 متر ليس لهم اى داعى فكلما صغرت البوصة او الرود كلما ذاد تحكمك بها اما الماكينة فهناك ماكينات كثيرة ولكن ارشح لك الفايكنج 50 -70 او البانكس وابعد عن الباقى واسعارهم البوصة من40 جنيها والماكينة 200 جنيها والباقى من شعر وسنانير رخيص جدا .
اما البحر الاحمر فاه شغله وادواته فان كنت على مركب تحتاج بوصة تسقيط او سبيننج من 120 سم الى 160 سم وهنا يفضل الماركات مثل اكوما او شيمانو او اوموتو على ذات الماكينة الاولى وشعر اكبر وسنانير اكبر وشعر لايقل عن 60 هذا رقمه وليس ثمنه هذا يخص التسقيط من على المركب والبوصة رخيصة ايضا مثل الاولى اما صيد الجر اوالترولينج او صيد الجيجنج فهذا هو الصيد المكلف لان عدده من رود او بوص او ماكينات غالية نوعا ما وارشح لك البوص البن او الشكسبير وكذلك الماكينات اما عن الانواع والاسعار فهى باهظة جدا فمثلا اى بوصة من الانواع التى ذكرتها لاتقل عن الف جنها حسب الاكشن او الليبرة الخاصة بها وكذلك الماكينات منها لاتقل عن الف ويزيد بلاضافة الى احتياجك لرابلات الطعم الصناعى اما عن الانواع المفضلة لدى شخصيا هى البن 0-9 والشكسبير والشيمانو والاوموتو والاكوما وهناك انواع كثيرة ولكن هذه الانواع الفاخرة المحترمة مثل الديانا فى البنادق اما الباقى مثل الرمسيس وان كانت هى البداية فعليك اولا بالصيد الشاطئ للتعلم ثم بعد ذلك ياتى البحر الاحمر وعموما سيدى انا فى الخدمة لاى سؤال على العام او الخاص تحياتى,

غير مقروء 10-12-26, 01:52 AM   #6
momo44
صياد قديم

الصورة الرمزية momo44

اقتباس:
سيدى الفاضل تحياتى اولا يجب بداية ان تحدد نوع الصيد الذى ترغبه مثلا الصيد الشاطئ وهذا يسرى على النيل والبحر من على الشاطئ اما البحر الاحمر من على مركب او يخت فله شغله وعدده ان رغبت فى الصيد الشاطئ نيلى او بحرى هذه طريقة الحدافات من على الشاطئ وتسمى كاستنج هذه لاتحتاج سوى بوصة فيبر وماكينة صغيرة وبعض من الرصاص والسنانير والشعر العادى وارشح لك اى بوصة عادية صينى وهو الموجود غالبا ويستحسن ان تكون قطعتن من 3 متر الى 4 متر ونصيحة ابعد عن الاطوال 9 متر و10 متر ليس لهم اى داعى فكلما صغرت البوصة او الرود كلما ذاد تحكمك بها اما الماكينة فهناك ماكينات كثيرة ولكن ارشح لك الفايكنج 50 -70 او البانكس وابعد عن الباقى واسعارهم البوصة من40 جنيها والماكينة 200 جنيها والباقى من شعر وسنانير رخيص جدا .
اما البحر الاحمر فاه شغله وادواته فان كنت على مركب تحتاج بوصة تسقيط او سبيننج من 120 سم الى 160 سم وهنا يفضل الماركات مثل اكوما او شيمانو او اوموتو على ذات الماكينة الاولى وشعر اكبر وسنانير اكبر وشعر لايقل عن 60 هذا رقمه وليس ثمنه هذا يخص التسقيط من على المركب والبوصة رخيصة ايضا مثل الاولى اما صيد الجر اوالترولينج او صيد الجيجنج فهذا هو الصيد المكلف لان عدده من رود او بوص او ماكينات غالية نوعا ما وارشح لك البوص البن او الشكسبير وكذلك الماكينات اما عن الانواع والاسعار فهى باهظة جدا فمثلا اى بوصة من الانواع التى ذكرتها لاتقل عن الف جنها حسب الاكشن او الليبرة الخاصة بها وكذلك الماكينات منها لاتقل عن الف ويزيد بلاضافة الى احتياجك لرابلات الطعم الصناعى اما عن الانواع المفضلة لدى شخصيا هى البن 0-9 والشكسبير والشيمانو والاوموتو والاكوما وهناك انواع كثيرة ولكن هذه الانواع الفاخرة المحترمة مثل الديانا فى البنادق اما الباقى مثل الرمسيس وان كانت هى البداية فعليك اولا بالصيد الشاطئ للتعلم ثم بعد ذلك ياتى البحر الاحمر وعموما سيدى انا فى الخدمة لاى سؤال على العام او الخاص تحياتى,
اولا احب اشكر حضرتك جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا للرد الوافى
انا فعليا عندى بوصة وماكينة صينى كنت جايبهم من زمان للصيد النيلى او من على الشاطئ
وكمان عندى بوصة اخرى وماكينة بتاعة الوالد كان بيصطاد بيها من بحيرة ناصر (احجام كبيرة)
بس انا حبيت اطور الموضوع شويتين وكنت عايز اصطاد بالجر والتسقيط
فهل عمدة التسقيط تصلح للجر والعكس ؟؟؟؟؟
وبالنسبة للماكينة ايه رأى حضرتك فى البانكس sx5000 ؟؟؟
يعنى مثلا لو قلنا تسقيط
يبقى الماكينة ايه والبوصة ايه ؟؟؟؟
ولو جر يبقى ماكينة ايه وبوصة ايه ؟؟؟
انا عايز اجيب الحاجة كلها مرة واحدة
يعنى اجيب كام بكرة 60 وكام 80 وكام 100 وهكذا وكذلك ايضا الرصاص والسنون
معلش انا تاعب حضرتك معايا
بس انت الوحيد اللى لقيته معانا فى البرى وليه كمان فى البحرى (ما شاء الله) انا مش بحسد انا بقر
هههههه
تقبل مرورى

الصيد رياضة الملوك
غير مقروء 10-12-26, 02:33 AM   #7
ايهاب ابو الوفا حمدى
صياد نشيط

اقتباس:
اولا احب اشكر حضرتك جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا للرد الوافى
انا فعليا عندى بوصة وماكينة صينى كنت جايبهم من زمان للصيد النيلى او من على الشاطئ
وكمان عندى بوصة اخرى وماكينة بتاعة الوالد كان بيصطاد بيها من بحيرة ناصر (احجام كبيرة)
بس انا حبيت اطور الموضوع شويتين وكنت عايز اصطاد بالجر والتسقيط
فهل عمدة التسقيط تصلح للجر والعكس ؟؟؟؟؟
وبالنسبة للماكينة ايه رأى حضرتك فى البانكس sx5000 ؟؟؟
يعنى مثلا لو قلنا تسقيط
يبقى الماكينة ايه والبوصة ايه ؟؟؟؟
ولو جر يبقى ماكينة ايه وبوصة ايه ؟؟؟
انا عايز اجيب الحاجة كلها مرة واحدة
يعنى اجيب كام بكرة 60 وكام 80 وكام 100 وهكذا وكذلك ايضا الرصاص والسنون
معلش انا تاعب حضرتك معايا
بس انت الوحيد اللى لقيته معانا فى البرى وليه كمان فى البحرى (ما شاء الله) انا مش بحسد انا بقر
هههههه
تقبل مرورى

سيدى الفاضل كده انا فهمت انت عايز ايه بص ياسيدى انت ok عندك عدة الكاستنج ممكن ان تستغل الماكينة البانكس 500 ودى هايلة وتنفع التسقيط اما البوص تختلف فلابد من بوصة تسقيط صغيرة وارشحها لك 165 سم دى تشغلها مع البانكس تبقى هايلة للاسبيننج اى التسقيط الان بوصة التسقيط لها مواصفات ماينفعش مثلا التليسكوبى اما هى فلابد ان تكون قطعة واحدة صب او قطعتين صغيرتين ويكون الليبرة او الرطل لايقل عن 40 ليبرا وممكن ايضا استخدام هذه العدة بخلاف التسقيط تشغلها جيجنج اذن انت فقط ناقصك بوصة صغيرة للتسقيط اما الشعر فيكفى 60 او 70 للتسقيط .
اما الجر فله بوص ومكن مختلف تماما ولاتصلح عدة التسقيط للجر وحاقولك ليه لان بوصة الجر بها عجل يجرى بداخله الخيط والعلة واضحة من وجود العجل انت على ملاكب بيسير بسرعة جدا وبتجر معاه اثناء السير فلو هناك دبل عادية الخيط حيفرقع لانه سوف يسخن جدا اذن لابد من وجود بوصة صيد ترولينج
اى جر اما الماكينة ايضا مختلفة عن المكن العادى وايضا العلة واضحةلان العادية لاتصلح لان تروسها سوف تفوت فورا من فرط الجر اذن نصل الى لابد منوجود بوصة للجر وماكينة للجر اما الخيط من 70 وانت طالع وهناك احدث خيط امريكى اسمه باور برو ليس شعرا بل حيط يشبه الغزل ولكن يتحمل ليبرات عالية جدا ولاياخذ سعة فى حلة الماكينة اما الرصاص فهو للتسقيط فقط رصاص متوسط زيتون وهناك رصاص حديث لايوعر عبارة عن خرطوم وبداخله الرصاص والاوزان حسب سرعة الريح اما السنون من 0-1 حتى 0-4 اما الجر فهناك رابلات فقط ولك منى تحياتى .

غير مقروء 10-12-26, 11:47 AM   #8
momo44
صياد قديم

الصورة الرمزية momo44

اقتباس:
سيدى الفاضل كده انا فهمت انت عايز ايه بص ياسيدى انت ok عندك عدة الكاستنج ممكن ان تستغل الماكينة البانكس 500 ودى هايلة وتنفع التسقيط اما البوص تختلف فلابد من بوصة تسقيط صغيرة وارشحها لك 165 سم دى تشغلها مع البانكس تبقى هايلة للاسبيننج اى التسقيط الان بوصة التسقيط لها مواصفات ماينفعش مثلا التليسكوبى اما هى فلابد ان تكون قطعة واحدة صب او قطعتين صغيرتين ويكون الليبرة او الرطل لايقل عن 40 ليبرا وممكن ايضا استخدام هذه العدة بخلاف التسقيط تشغلها جيجنج اذن انت فقط ناقصك بوصة صغيرة للتسقيط اما الشعر فيكفى 60 او 70 للتسقيط .
اما الجر فله بوص ومكن مختلف تماما ولاتصلح عدة التسقيط للجر وحاقولك ليه لان بوصة الجر بها عجل يجرى بداخله الخيط والعلة واضحة من وجود العجل انت على ملاكب بيسير بسرعة جدا وبتجر معاه اثناء السير فلو هناك دبل عادية الخيط حيفرقع لانه سوف يسخن جدا اذن لابد من وجود بوصة صيد ترولينج
اى جر اما الماكينة ايضا مختلفة عن المكن العادى وايضا العلة واضحةلان العادية لاتصلح لان تروسها سوف تفوت فورا من فرط الجر اذن نصل الى لابد منوجود بوصة للجر وماكينة للجر اما الخيط من 70 وانت طالع وهناك احدث خيط امريكى اسمه باور برو ليس شعرا بل حيط يشبه الغزل ولكن يتحمل ليبرات عالية جدا ولاياخذ سعة فى حلة الماكينة اما الرصاص فهو للتسقيط فقط رصاص متوسط زيتون وهناك رصاص حديث لايوعر عبارة عن خرطوم وبداخله الرصاص والاوزان حسب سرعة الريح اما السنون من 0-1 حتى 0-4 اما الجر فهناك رابلات فقط ولك منى تحياتى .
انا معنديش البانكس 5000 sx انا لسة ان شاء الله هجيبها
بس انا لقيت الناس كلها بتشكر فيها
بس كده انا رسيت على عدة التسقيط
ماكينة بانكس sx5000
بوصة صب (ترشحلى نوع ايه وقطعة ولا قطعتيت) هجيبها حسب اللى حضرتك هترشحهولى
شعر 60 او شعر 80 (اللى انت برده هترشحهولى)
شعر للجيجينج(حضرتك مذكرتوش) برده اللى هترشحهولى هجيه ان شاء الله
رصاص الذى لا يوعر عشان لو اصطدت جنب شعب(اقول للراجل عايز ايه)
السنون من 0-1 حتى 0-4

كده العدة دى تنفع تسقيط وجيجنج (صح كده)
والعدة القديمة تنفع كاستنج (صح كده)
هوة الصيد من النيل كاستنج ولا تسقيط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل انا بقى محتاج اى حاجات تانية او كماليات اخرى

واخيرا احبب اكرر شكرى لحضرتك على الاستجابة السريعة
ومفيش رحلة حضرتك طالعها قريب يبفع اجى فيها معاك (هو حضرتك من القاهرة ولا الاسكندرية)

الصيد رياضة الملوك
غير مقروء 10-12-26, 12:57 PM   #9
elnopy2005
صياد متفاعل

elnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيده

شكر خاص لاستاذ ايهاب
الموسوعة فى صيد البحرى واالنهرى ياجماعة
غير مقروء 10-12-26, 03:03 PM   #10
ايهاب ابو الوفا حمدى
صياد نشيط

اقتباس:

انا معنديش البانكس 5000 sx انا لسة ان شاء الله هجيبها
بس انا لقيت الناس كلها بتشكر فيها
بس كده انا رسيت على عدة التسقيط
ماكينة بانكس sx5000
بوصة صب (ترشحلى نوع ايه وقطعة ولا قطعتيت) هجيبها حسب اللى حضرتك هترشحهولى
شعر 60 او شعر 80 (اللى انت برده هترشحهولى)
شعر للجيجينج(حضرتك مذكرتوش) برده اللى هترشحهولى هجيه ان شاء الله
رصاص الذى لا يوعر عشان لو اصطدت جنب شعب(اقول للراجل عايز ايه)
السنون من 0-1 حتى 0-4

كده العدة دى تنفع تسقيط وجيجنج (صح كده)
والعدة القديمة تنفع كاستنج (صح كده)
هوة الصيد من النيل كاستنج ولا تسقيط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل انا بقى محتاج اى حاجات تانية او كماليات اخرى

واخيرا احبب اكرر شكرى لحضرتك على الاستجابة السريعة
ومفيش رحلة حضرتك طالعها قريب يبفع اجى فيها معاك (هو حضرتك من القاهرة ولا الاسكندرية)

صباح الفل سيدى بالنسبة للتسقيط انت كدة استقريت على الماكينة ولو ملقتهاش عليك بالفايكننج 50-70 كورى محترمة اما البوصة عليك بالاكوما 165 سم دى تنفع تسقيط وجيجنج اما النيل فكاستنج فقط اى حدافات من على الشاطئ لان التسقيط من على مركب فى البحر الاحمر او المتوسط اما شعر الجيجنج عليك باباور برو او اليازورى 70 ممتاز اما الرصاص هناك رصاص جميل لا يوعر وهو عبارة عن خرطوم مطاطى وبه رصاص محشو وهى اوزان مختلفة حسب قوة التيار والاكشن الخاص بالبوصة وعلى فكرة هذه الرصاصة عن تجربة لاتوعر مطلقا وهى اول من انتجوها الطليان وعملوا عليها ابحاث فى محطة باسيون باسا الخاصة بالصيد وبدا هنا فى تقليدها وهى متوافرة اما عن السنون جيب لك اربع علب من 01 حتى 04 وكدة تمام كبداية ولله الموفق .

غير مقروء 10-12-27, 08:35 AM   #11
elnopy2005
صياد متفاعل

الله ينور استاذ ايهاب على المعلومات الرائعة ولكن بالنسبة للستوت ممكن تكون اصغر من 0\1 عشان كبيرة على الشغل عندنا على 7-6-5 كفته
غير مقروء 10-12-27, 03:30 PM   #12
ايهاب ابو الوفا حمدى
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elnopy2005 مشاهدة المشاركة
الله ينور استاذ ايهاب على المعلومات الرائعة ولكن بالنسبة للستوت ممكن تكون اصغر من 0\1 عشان كبيرة على الشغل عندنا على 7-6-5 كفته
كل الشكر لك سيدى لان هذا وسام رفيع المستوى من رائع متخصص على قدر كبير من العلم وثقافة البحر والصيد مثل شخصكم الموقر بالفعل سيدى هذه السنون قد تكون كبيرة جدا على شغل الاسكندرية و لكن معقولة بالنسبة الى صيد البحر الاحمر والذى يحتاج الى سنون واسلحة قد تفوق هذه الارقام لزوم النواجل والشعور والكشر والتونة والكحايات وابوشرارة والجرم البياض وخلافها من الاسماك الضخمة اما الاسكندرية فالارقام التى ذكرتها بالفعل هى المناسبة جدا لصيد الاسكندرية من الشراغيش والاروص والبورى والاناشى الصغيرة وخلافها من اسماك الاسكندرية الجميلة دمت سيدى بكل خير وعام سعيد

غير مقروء 10-12-27, 08:18 PM   #13
Mo7a
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Mo7a

المدينه: port said- port fouad
Mo7a مستواه غير معروف

[[RIGHT]QUOTE=momo44;41118]السلام عليكم

مساء الخير - عليك ياباشا

لو فكرت في ماكينة صيد كويسة وتعيش معاك العمر كلة ودي عن تجربة شخصية مع كامل احترامي لباقي المكن الموجود المذكور في الموضوع دة - يعني منتجات Dawia بجميع موديلاتها ويستحسن ال BG لانها ياباني الصنع وفيها منها تايلاند نفس الموديل بس فيها اختلاف في ترس العمود الي ماسك العصفورة - لان الياباني نحاس ام التيلاند استالستين .

وفي عندك ذي ما ذكر الاستاذ / ايهاب الفاكينج بس ال 5000 الي عليها صورة الدولفن الغامقة . دي سعرها من 400 الي 450 جنية

يعني في عندك يبداء من الياباني

BG-15 السعر 350 جنية
BG-30 السعر 700 جنية
BG-60 السعر 1200 جنية
BG-90 السعر 1450 جنية

بالنسبة للتايلاند
الموجود منها

BG-60 السعر850 جنية
BG-90 السعر 1200جنية

بالنسبة للبوص في عندك 3 موديلات وانسها العمر باردو

Radwa
Cairo
Alxesandira
Brotrex
غير مقروء 11-01-13, 03:36 PM   #14
elnopy2005
صياد متفاعل

انا بشكر جميع الاعضاء الاعزاء على الردود الجميلة لان فيها استفادة لجميع الاعضاء

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم