1. youtube
  2. new
الإعلانات
الإعلانات

مطبخ المنتدى وصفات وطرق طبخ الصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-05-15, 03:09 AM
الصورة الرمزية gedr007
gedr007 gedr007 غير متواجد حالياً
صياد نشيط

المدينه: شبرا مصر
gedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر به
افتراضي أفضل و أسهل طريقة لعمل العرقسوس

استجابة لطلب مورو حبيب قلبي و ابن منطقتي
فيه ناس كتير ما بتحبش العرقسوس و لو شافته بتقول يععععععععع ، و السبب اكيد انهم مرة داقوا العرقسوس معمول بطريقة غلط و وحشة و علشان كده انا قلت اعرض طريقة سهلة و سليمة لعمله
لان العرقسوس في رمضان مفيد جدا لانه بيقلل من فقدان السوائل في الجسم و بالتالي يقلل الشعور بالعطش غير فوايد تانية كتيرة للجسم يطول شرحها و احب افكركم برمضان السنة اللي فاتت و اقولكم انه جاي في اول شهر 7 السنة دي و ربنا يعيننا
المهم الطريقة بسيطة جدا:
1- ناخد مقدار قبضة يد او قبضتين عرقسوس ناشف على حسب حجم اليد و حجم الشفشق اللي هيتعمل فيه
2- نندي العرقسوس بالمياه يعني نبل ايدنا مياه من الحنفية و نطرطش عليه نقط خفيفة و نعجنه لغاية لما يتعجن معانا باقل كمية نقط مياه ممكنة
3- نسيبه يتخمر لمدة ساعة
4- نوضع العرقسوس بعد ما اتخمر في صرة من الشاش و نربطها كويس و نحطها في الشفشق المليان مياه و نسيبه يخرط براحته ( لو مافيش شاش فانلة قديمة هتقوم بالمهمة بس تكون نضيفة طبعا)
5- لا يحتاج لاضافة سكر اطلاقا هو طعمه حلو منه فيه
خلاص الف هنا و شفا
ملحوظة :
لو عاوزينه يعمل رغاوي زي بتاع العرقسوس اللي في الشارع يضاف شعرة كربوناتو بتاعت الطبيخ للعرقسوس و هو بيخمر يعني 1/3 معلقة شاي بالكتير و ده بيخلي لون العرقسوس يغمق و يعمل رغاوي كتير لما تيجي تصبه
لكن الحكاية دي لها سلبيات و علشان كده قلت ما تزيدش عن 1/3 معلقة شاي و هي ان كل ما الكربوناتو تزيد الطعم بيبقى وحش و الرغاوي تحسسك انك شارب صابون
علشان كده فيه ناس كتير ما بتحبش العرقسوس لان البياع بيحط كربوناتو بهبل علشان يعمل شكل بالرغاوي و ده بيأُثر على الطعم اما من غير كربوناتو فالطعم في منتهى الجمال

ضبط سن نملة الدبانة امام فتحة الشيظ اسفل منتصف الهدف

غير مقروء 13-05-15, 08:24 AM   #2
Mohamed zeid
صياد نشيط
الصورة الرمزية Mohamed zeid

Mohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدى Mohamed zeid غير متواجد حالياً

تسلم ايدك
ماشاء الله ولدتى بتعمله بنفس الطريقه بس بتسييبه يتخمر ساعتين تلاته وبيطلع كويس.......

خالص تحياتى

التوقيع: Menoufia Sniper

تستر بالسخــاء فكل عيب ********* يغطيه كمــا قيل السخـاء
ولا تر للأعـــادي قط ذلا********* فإن شماتة الأعــداء بـلاء
ولا ترج السماحة من بخيـل********* فمــا في النار للظمآن ماء
ورزقك ليس ينقصـه التأني********* وليس يزيد في الرزق العناء
ولا حزن يدوم ولا سـرور********* ولا بؤس عليك ولا رخــاء
إذا مــا كنت ذا قلب قنوع********* فأنت ومـالك الدنيــا ســـواء

غير مقروء 13-05-15, 10:28 AM   #3
MBadr
صياد قديم
الصورة الرمزية MBadr

اوسمتي

MBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدى MBadr غير متواجد حالياً

تسلم ايدك ومشكور على الطريقه

التوقيع:
وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى

وجاء في السنن عن عقبة بن عامر، قال الرسول صلى الله عليه وسلم: « إن الله يدخل بالسهم الواحد ثلاثة أنفار الجنة، صانعه المحتسب في عمله الخير، والرامي به، والممدد به »، وفي لفظ آخر: « ومنيله، فأرموا واركبوا، وأن ترموا أحب من أن تركبوا، كل لهو باطل، ليس من اللهو محمود إلا ثلاثة: تأديب الرجل لفرسه، وملاعبته أهله، ورميه بقوسه ونبله، إنهن من الحق ومن ترك الرمي بعد ما علمه رغبة فإنها نعمة تركها، (أو قال: كفرها)».

غير مقروء 13-05-15, 02:14 PM   #4
mohamed2010habib
مشرف قسم الصيد البرى والاقسام الرئيسية

اوسمتي

mohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدى mohamed2010habib غير متواجد حالياً

شكرا على الطريقه المبسطه

التوقيع:

د.محمد حبيب

غير مقروء 13-05-15, 03:33 PM   #5
alknas_mh
صياد متفاعل

alknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريق alknas_mh غير متواجد حالياً

شكرا لك أخى على الطريقه الصحيحه

غير مقروء 13-05-16, 02:46 AM   #6
gedr007
صياد نشيط
الصورة الرمزية gedr007

gedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر به gedr007 غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed zeid مشاهدة المشاركة
تسلم ايدك
ماشاء الله ولدتى بتعمله بنفس الطريقه بس بتسييبه يتخمر ساعتين تلاته وبيطلع كويس.......

خالص تحياتى
تمام كل ما مدة التخمر تزيد الطعم بيكون احسن و المادة السكرية فيه بيكون ليها قابلية للذوبان في المياه اكتر لكن انا قلت يعني اكتب الحد الادنى للوقت

التوقيع:
ما استحق أن يولد من عاش لنفسه فقط
قاعدة النشان كاملة

غير مقروء 13-05-16, 02:50 AM   #7
gedr007
صياد نشيط
الصورة الرمزية gedr007

gedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر به gedr007 غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mbadr مشاهدة المشاركة
تسلم ايدك ومشكور على الطريقه
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed2010habib مشاهدة المشاركة
شكرا على الطريقه المبسطه
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alknas_mh مشاهدة المشاركة
شكرا لك أخى على الطريقه الصحيحه
اشكركم جميعا على ردودكم الجميلة و اذا كان في مشروب معين حد عايز يعرف طريقته يا ريت يقول و الجميع يستفيد

التوقيع:
قاعدة النشان كاملة

غير مقروء 13-05-16, 09:14 AM   #8
tarekabasy
عضو مميز جداً
الصورة الرمزية tarekabasy

tarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدى tarekabasy غير متواجد حالياً

تسلم يا باشا
وطبعا عشان انا كييف عرقسوس
هقولك السر فى العرقسوس يبقا مسكر
لأننا بنعملة كل يوم فى رمضان
وشوفنا الأمرين فى عمايلة

اولا نوع العرقسوس
ماتشتريش اى عرقسوس
روح للعلاف وقولة
عاوز عرقسوس شيخ العرب
شيخ العرب
دا اللى بيستخدموة بتوع العرقسوس وهو اللى مسكر وبيدى افضل نتيجة اى نوع تانى بيبقا تراب وقش

تانى حاجة الشمس
لازم يتخمر فى الشمس
ويكون علية الكربوناتو زى مانت قولت

ثالت حاجة
الدعك لازم تدعكه بالمية والكربوناتو كتير لما يتهرى فايدك

دول تلات نقط فنية تنجح العرقسوس
وجرب وادعيلى

التوقيع: طارق العباسى تلميذ الجميع

غير مقروء 13-05-16, 01:22 PM   #9
مورو
صياد قديم
الصورة الرمزية مورو

اوسمتي

مورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدى مورو غير متواجد حالياً

تسلمممممممممممم ياكبير بس عايز اقولك انا مدمن عرقسوس بس كرهته بقالي سنتين تلاته مبقدرش اشرب منه اكتر من 1 كبايه فقط بسبب الضغط مع اني الاول كنت ممكن ع الفطار ارفع ازازه لتر وانزلها فاضيه هههههههههههههه

التوقيع: وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ

غير مقروء 13-05-17, 04:12 AM   #10
gedr007
صياد نشيط
الصورة الرمزية gedr007

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مورو مشاهدة المشاركة
تسلمممممممممممم ياكبير بس عايز اقولك انا مدمن عرقسوس بس كرهته بقالي سنتين تلاته مبقدرش اشرب منه اكتر من 1 كبايه فقط بسبب الضغط مع اني الاول كنت ممكن ع الفطار ارفع ازازه لتر وانزلها فاضيه هههههههههههههه
هي دي مشكلة العرقسوس الوحيدة انه بيعمل عكس ادوية الضغط فأدوية الضغط بتكون مدرة للبول و عملها على تقليل سوائل الجسم و العرقسوس بيعمل على المحافظة سوائل الجسم و عدم فقدانها
على فكرة انا كمان ضغطي عالي لدرجة ان القراية اللي تحت كانت بتعدي 110 و داخلة على 120 و احيانا كانت بتعديها لمدة قصيرة لكن انا بقيت استخدم ملح البوتاسيوم بتاع الضغط هو غالي صحيح لكن بيخليني اعرف اكل و اشرب

التوقيع:
قاعدة النشان كاملة

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم