الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > ادوات الصيد الثقيله
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

ادوات الصيد الثقيله معلومات عن اادوات الصيد الثقيله

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-06-16, 01:37 PM   #1
الشبح المصرى
صياد نشيط

الصورة الرمزية الشبح المصرى

الشبح المصرى في بداية الطريقالشبح المصرى في بداية الطريقالشبح المصرى في بداية الطريقالشبح المصرى في بداية الطريق
افتراضي فكرة جديدة فى مسدسات الصوت

استاشرة من الخبراء جيبت الطلق الالمانى الدهبى وهو بيتيمز بقوته ونضافته فى الرواسب اللى بتخلفها الطلقة بعد الضرب جيبت بلية كبيرة على اد فتحة الطلقة وبقت زى المقذوف بس لما جيت اعديها من الماسورة مشيت لنص الماسورة ووقفت عند بيت النار لان فتحته ضيقة شوية السوال هل لو وسعت بيت النار الجتة البسيطة دى بحيث ان البلية تعدى مرتاحة هل ده ياثر على الماسورة بتاعت المسدس مع العلم انى هشيل الطبة خالص وحجم البلية هيعوض فرق الطبة ؟ فى راى لو الفكرة دى نفعت ومعملتش تاثير على الماسورة يبقى المسدس الصوت اصبح حى وقوته هتبقى تقريبا فى نفس قوة الحى سواء فى حجم المقذوف او المدى المؤثر
الشبح المصرى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-06-16, 01:43 PM   #2
sultan
صياد قديم

الصورة الرمزية sultan

المدينه: الاسكندريه
sultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر ICQ إلى sultan إرسال رسالة عبر MSN إلى sultan إرسال رسالة عبر Yahoo إلى sultan
افتراضي رد: فكرة جديدة فى مسدسات الصوت

اكيد كلامك صح بس البليه هتاكل الماسوره وده عيب ممكن يبهدلك انتا سيبك من المسدس المسدس فى داهيه بس الخوف عليك انتا انتا كده زى الى بيضرب رصاص حى فى مسدس صوت المقزوف كبير وهيسخن الماسوره ولو سخنت فى الضرب وضربت اكتر من طلقه ورا بعض المقدر هيكون وربنا يستر عليك
sultan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-16, 01:43 PM   #3
اسامة
صياد نشيط

الصورة الرمزية اسامة

اسامة في بداية الطريقاسامة في بداية الطريقاسامة في بداية الطريقاسامة في بداية الطريقاسامة في بداية الطريقاسامة في بداية الطريق

نصيحة لوجه الله لاللتعديل
1- للسلامة الشخصية
2-المسائلة القانونية
غير مقروء 11-06-16, 01:43 PM   #4
بسام سعيد
صياد قديم

الصورة الرمزية بسام سعيد

المدينه: القاهرة
بسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريق

بلاش لان الموضع ده خطر
لو وسعت في بيت النار انت خده هيفرقع المسدس منك
بلاش تجربها لحس الموضوع ده في غاية الخطورة
غير مقروء 11-06-16, 01:45 PM   #5
mena
صياد جديد

mena مستواه غير معروف

فكرة جميلة

اللة ينور

هو نوع مسدس حضرتك اية ؟؟

و اية اخبار الناشان ؟؟؟

بس انا لية راى

يفضل تكون البلية رصاص علشان متاكوش الماسورة لان الرصاص اصعف من خامة الماسورة
mena غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-16, 01:47 PM   #6
جنرال
صياد متقدم

الصورة الرمزية جنرال

جنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدى

أنا قولت الكلام ده قبل كده بس حقوله تاني.الصوت بره مصر بيتحول لحي علشان المسدس أساسا حي وماسورته مقفولة بس الموجود في مصر كصوت مادتة أضعف من الحي فممكن قوة الرصاصة مش بس تكسر الماسورة ممكن تصيب اللي بيضرب.لو حد شاف اي حاجة ذي كده على اليو تيوب أو في أي حته أحب أقله المسدسات الصوت بره مصر مسدسات حية أصلا تم إغلاق الماسورة من الأمام لتصبح صوت فقط.
الهم بلغت اللهم فأشهد
غير مقروء 11-06-16, 01:57 PM   #7
الشبح المصرى
صياد نشيط

الشبح المصرى في بداية الطريقالشبح المصرى في بداية الطريقالشبح المصرى في بداية الطريقالشبح المصرى في بداية الطريق

يا جماعة انا مش بقول نحول الصوت لحى انتو فهمتو غلط انا بقول نحط بلية بحجم فجة الطلقة الدهبة وهى مقاس خمسة بس مشكلتها مش بتعدى لاخر الماسورة بتقف فى بيت النار الفكرة اننا نوسع بيت النار شوية علشان تعدى البيلة مع العلم ان كل مسدسات الصوت بيضربو بيها بلى بس مقاس صغير علشان كده بنحتاج الطبة
غير مقروء 11-06-16, 01:58 PM   #8
جنرال
صياد متقدم

الصورة الرمزية جنرال

جنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدى

انا اعرف ان اللي مابيحتاجش أي حاجة ويضرب على طول البلو سي 6
غير مقروء 11-06-16, 02:09 PM   #9
NSAA
صياد نشيط

NSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريق

يا عم الباشا ...
إحنا أصلا عندنا مشاكل في المسدسات الحالية اللي بتشتفل من غير طبة أو توسيع زي البلو سي في في إحتمال إن الماسورة بتضعف من كتر ضرب البلي و إنت عايز تقلل سمك الماسورة بنفسك. بقى ده اسمه كلام
احنا لو نقدر نزود سمك الماسورة علشان نطول عمرها و نحافظ عليها

أكيد .... خطر إنك تعمل كده
NSAA غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-16, 02:20 PM   #10
الشبح المصرى
صياد نشيط

المطلوب توسيع الماسورة من التضيق علشان تضرب بلى مقاس اكبر
غير مقروء 11-06-16, 02:24 PM   #11
Zero
صياد متقدم

الصورة الرمزية Zero

Zero مستواه غير معروف

الموضوع أخطر مما تتخيل
إذا كان فى لما بيعملوا طبه و الماسورة زى ماهيا ساعات المسدس بيفرقع و قبل كدة صوباع واحد طار
يبقى أنت عايز توسع الماسورة طيب لو الماسورة وسعت يبقى أكيد السمك هيقل يبقى من أول طلقة هتلاقى المسدس أتجاب خمسين حته

حملة مقاطعة للأسلحه حتى رجوع الأسعار كما كانت قبل الثورة
××× أهــم موضـــوعــــاتى ×××
من أجمل مسدسات الصوت و الحيه و البنادق المعدله و بألوان جميله "ممنوع الدخول للمرضى"
صور من أشهر المسدسات في العالم(جلوك) + تقرير كامل عن المسدس
صور لعشاق السيج ساور SIG SAUER Lover
Zero غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-16, 02:36 PM   #12
mena
صياد جديد

mena مستواه غير معروف

ما تجرب تقلل مقاس البلية نمرة و تعملها بلية رصاص
mena غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-16, 03:07 PM   #13
tamer el-henawy
صياد نشيط

الصورة الرمزية tamer el-henawy

المدينه: عروس البحر الأبيض المتوسط
tamer el-henawy مستواه غير معروفtamer el-henawy مستواه غير معروف

نرجوا من خبراء المنتدى البت فى الموضوع للآفــــادة
تحياتى
غير مقروء 11-06-16, 03:28 PM   #14
BOB20102008
صياد متقدم

الصورة الرمزية BOB20102008

المدينه: مدينه نصر
BOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sultan مشاهدة المشاركة
اكيد كلامك صح بس البليه هتاكل الماسوره وده عيب ممكن يبهدلك انتا سيبك من المسدس المسدس فى داهيه بس الخوف عليك انتا انتا كده زى الى بيضرب رصاص حى فى مسدس صوت المقزوف كبير وهيسخن الماسوره ولو سخنت فى الضرب وضربت اكتر من طلقه ورا بعض المقدر هيكون وربنا يستر عليك

كلم صح 100*100 انامعك فى الراي
غير مقروء 11-06-16, 04:53 PM   #15
الأفوكاتو
صياد قديم

الصورة الرمزية الأفوكاتو

المدينه: الجيزة
الأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الأفوكاتو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشبح المصرى مشاهدة المشاركة
استاشرة من الخبراء جيبت الطلق الالمانى الدهبى وهو بيتيمز بقوته ونضافته فى الرواسب اللى بتخلفها الطلقة بعد الضرب جيبت بلية كبيرة على اد فتحة الطلقة وبقت زى المقذوف بس لما جيت اعديها من الماسورة مشيت لنص الماسورة ووقفت عند بيت النار لان فتحته ضيقة شوية السوال هل لو وسعت بيت النار الجتة البسيطة دى بحيث ان البلية تعدى مرتاحة هل ده ياثر على الماسورة بتاعت المسدس مع العلم انى هشيل الطبة خالص وحجم البلية هيعوض فرق الطبة ؟ فى راى لو الفكرة دى نفعت ومعملتش تاثير على الماسورة يبقى المسدس الصوت اصبح حى وقوته هتبقى تقريبا فى نفس قوة الحى سواء فى حجم المقذوف او المدى المؤثر
انا رأيى يتلخص في الآتي ، وسوف أبدأ من حيث ما انتهيت انت :
1- يعني ايه لو الفكرة نجحت يبقي المسدس الصوت أصبح حي وقوته هتبقي في نفس قوة الحي سواء في حجم المقذوف أو المدي المؤثر .. لا طبعا .. كلام خاطئ تماما .. لو افترضنا نجاح التجربة هيبقي عندك مشكلتين .. الأولي : الاحتكاك الناتج عن المقذوف مع الماسورة وسوف يؤدي إلي التآكل في الماسورة وممكن يؤدي في بعض الأحيان إلي انتفاخ الماسورة ، والمشكلة الثانية : في المدي المؤثر .. المدي سوف يكون قصير للغاية وليس كما الحي لعدم وجود فكرة الششخنات والحتة دي انت نسيتها .
2- فكرة انك توسع بيت النار .. فكرة في منتهي الخطورة .. انا عندي انك توسع الماسورة ولا توسع بيت النار .. مع ان توسيع الماسورة لن يفيد بشئ (كل مشكلتك في بيت النار) لأن عملية إطلاق الطلقة تتم اولا في بيت النار ثم يتجه الغاز المتولد عن الطلقة إلي الماسورة فيصطدم بالطبة فيقوم بالانسحاب إلي الخلف ويدفع مع الأجزاء للوراء (ده بالنسبة للصوت) .. أما في الحي فالمقذوف يعمل عمل الطبة .. كل ما اقصده ان بيت النار عليه ضغط أكثر من الماسورة لأن لحظة الانفجار تتم بداخله ثم تأتي الماسورة في المرتبة الثانية .. فتوسيعها سوف يضعفها .. وانت تعرف الباقي .
3- ودي أهم نقطة .. ان عملية توسيع بيت النار دي أصلا كانت بتتعمل من بعص الناس لكي يتم تعلية صوت المسدس (بالنسبة لمسدس الصوت) .. فلو حضرتك وسعتها سوف يعلو صوت المسدس .. وهو نتيجة استغلال قدر أكبر من القوة المندفعة من الطلقة نظرا لزيادة حجم بيت النار
وطبعا سوف تؤثر هذه الكمية الجديدة المهدرة في بيت النار علي قوة المقذوف .
هذا مجرد رأي أولا وأخيرا
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــــــــع

" لا يجب أن تقول كل ما تعرف . . ولكن يجب أن تعرف كل ما تقول "

التعديل الأخير تم بواسطة الأفوكاتو ; 11-06-16 الساعة 05:11 PM
الأفوكاتو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-16, 04:56 PM   #16
بسام سعيد
صياد قديم

الصورة الرمزية بسام سعيد

بسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريق

الله ينور عليك يا افوكاتو انت قولت الخلاصة
وشرحت الموضوع الشرح الوافي وفعلا لابد انت تبتعد عن هذا الموضوع
تحياتي
غير مقروء 11-06-16, 05:13 PM   #17
blow c06
صياد متقدم

blow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروف

بص ياباشا.. فى واحد زميلنا وسع ماسورة البلو على مقاس بليه نمره 4 و بيقول بقى مدفع,, ليه بقى مدفع... عشان مقاس البليه هو مقاس الماسوره فكل نواتج الاحتراق بتدفع البليع فبقت قويه... لو انت هتعمل كده و تجرب 3 او 4 طلقات و تشيله للظروف.. ماشى.. بلاش تضرب بيه كتير و هو طبعا هيضرب اكتر من 100 طلقه من غير مشاكل و ده تقديرى انا الى مبنى على تجارب فى بعض المسدسات.. هيبقى زى الحى؟؟؟ لا طبعا لان كمية البارود فى الطلقه الصوت اقل كتير من الحى و عشان كده الطلقه اضعف مش عشان الششخنات الى فى الماسوره... الششخان ده لزمته الوحيده انه يخلى المقذوف يلف فيظبط نيشانه و بس.. فى البلى فى ششخان او لا مش هتفرق فى حاجه ولا حته النيشان لان البلى مش هيلف مع الششخان.. انت بعيد كل البعد عن قوة الحى و ده مش تعديل ده انت بتشيل حته كلام فارغ و مش هتاثر فى تحمل المسدس طالما هتضرب اقل من 100 طلقه و اكتر من كده معرفش.. ممكن يعيش الف.. بس الى يجرب يقولنا....
blow c06 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-16, 05:15 PM   #18
الأفوكاتو
صياد قديم

الصورة الرمزية الأفوكاتو

الأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسام سعيد مشاهدة المشاركة
الله ينور عليك يا افوكاتو انت قولت الخلاصة
وشرحت الموضوع الشرح الوافي وفعلا لابد انت تبتعد عن هذا الموضوع
تحياتي
الله يخليك يا بسام باشا .. مع انها فكرة جميلة .. وانا بقالي كتير بفكر فيها .. حكاية الاستغناء عن الطبة وتركيب مقذوف بنفس مقاس الماسورة .. وليس عندي ادني مشكلة ولا في قوة الماسورة ولا في مقاس بيت النار .. ولكن كل مشكلتي اني مش عارف افتح الماسورة اصلا .. الروم صعب اوي
خالص تحياتي للجميــــــــــــــــــــــــــــــع

غير مقروء 11-06-16, 05:21 PM   #19
الأفوكاتو
صياد قديم

الصورة الرمزية الأفوكاتو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blow c06 مشاهدة المشاركة
بص ياباشا.. فى واحد زميلنا وسع ماسورة البلو على مقاس بليه نمره 4 و بيقول بقى مدفع,, ليه بقى مدفع... عشان مقاس البليه هو مقاس الماسوره فكل نواتج الاحتراق بتدفع البليع فبقت قويه... لو انت هتعمل كده و تجرب 3 او 4 طلقات و تشيله للظروف.. ماشى.. بلاش تضرب بيه كتير و هو طبعا هيضرب اكتر من 100 طلقه من غير مشاكل و ده تقديرى انا الى مبنى على تجارب فى بعض المسدسات.. هيبقى زى الحى؟؟؟ لا طبعا لان كمية البارود فى الطلقه الصوت اقل كتير من الحى و عشان كده الطلقه اضعف مش عشان الششخنات الى فى الماسوره... الششخان ده لزمته الوحيده انه يخلى المقذوف يلف فيظبط نيشانه و بس.. فى البلى فى ششخان او لا مش هتفرق فى حاجه ولا حته النيشان لان البلى مش هيلف مع الششخان.. انت بعيد كل البعد عن قوة الحى و ده مش تعديل ده انت بتشيل حته كلام فارغ و مش هتاثر فى تحمل المسدس طالما هتضرب اقل من 100 طلقه و اكتر من كده معرفش.. ممكن يعيش الف.. بس الى يجرب يقولنا....
تسمحلي اختلف معاك في نقطة بسيطة جدا .. الششخنات
انا لما علقت علي كلامه اللي بيقول فيه هيبقي قوي زي الحي .. قولتله لا علشان الحي فيه ششخنات .. ولكن أنا اعلم جيدا ان الششخنات لن تفيد مع البلي حتي لو تم عملها في المصنع
لن تفيد بشئ .
ولكن الششخنات ليها بردو علاقة بقوة المقذوف مش مجرد ظبط نيشانه وبس .. الاثنين ده وده
أما موضوع كمية البارود أكتر في الطلقات الحية .. فالموضوع ده اتكلمنا فيه كتير قبل كدة والكمية هي هي 9ملل .
خالص تحياتي للجميــــــــــــــــــــــــــع

غير مقروء 11-06-16, 05:32 PM   #20
blow c06
صياد متقدم

يافوكاتو باشا انا كنت باوضحلو بس النقطه دى و انا عارف كويس انك عارفها و انت استاذنا
بس موضوع كمية البارود انا مختلف معاك فيه لان الصوت و الحى 9مم اه بس ده القطر زى محضرتك عارف.. انما الصوت لو شلت الغلاف هتلاقى الطلقه تقريبا فاضيه.. كمية بارود قليله جدا,,, شوف كمية البارود فى الحى...هتلاقيها اكتر.. انا نفسى حد يكون عارف المعلومه دى و يقولنا دى كام جرام ودى كام جرام بارود و نفس النوع ولا ده بارود و ده نوع تانى... انما فى فرق كبير فى الكميه ده انا متاكد منه و بالنظر و المقارنه واضحه جدا بس الكميه اد ايه بقى.. ياريت حد يقولنا
غير مقروء 11-06-16, 05:38 PM   #21
الأفوكاتو
صياد قديم

الصورة الرمزية الأفوكاتو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blow c06 مشاهدة المشاركة
يافوكاتو باشا انا كنت باوضحلو بس النقطه دى و انا عارف كويس انك عارفها و انت استاذنا
بس موضوع كمية البارود انا مختلف معاك فيه لان الصوت و الحى 9مم اه بس ده القطر زى محضرتك عارف.. انما الصوت لو شلت الغلاف هتلاقى الطلقه تقريبا فاضيه.. كمية بارود قليله جدا,,, شوف كمية البارود فى الحى...هتلاقيها اكتر.. انا نفسى حد يكون عارف المعلومه دى و يقولنا دى كام جرام ودى كام جرام بارود و نفس النوع ولا ده بارود و ده نوع تانى... انما فى فرق كبير فى الكميه ده انا متاكد منه و بالنظر و المقارنه واضحه جدا بس الكميه اد ايه بقى.. ياريت حد يقولنا
يا باشا انت اللي استاذي .. بس عادي وكويس اننا اختلفنا .. مش عيب
خلقنا لنتناقش ونختلف ثم نكون رأي ومن ثم نطبقه ونستفيد (حكمة مصرية من الأفوكاتو) ههههه
فأنا اختلف معك في الرأي ولكني علي استعداد ان أضحي بحياتي في سبيل أن تدافع أنت عن رأيك
خالص تحياتي للجميــــــــــــــــــــــــــــع

غير مقروء 11-06-16, 05:40 PM   #22
blow c06
صياد متقدم

ياباشا انت دايما كده بتحرجنا بكرم اخلاقك و زوقك
غير مقروء 11-06-16, 05:54 PM   #23
أبو سلطان
صياد متقدم

الصورة الرمزية أبو سلطان

أبو سلطان في بداية الطريقأبو سلطان في بداية الطريقأبو سلطان في بداية الطريقأبو سلطان في بداية الطريق

ردود جميلة تأكد على شئ واحد
أن أصحاب الردود يحترمون الخلاف فى الرأى
شكرا لك يا أفوكاتو
شكرا لك يا بلو سى
أبو سلطان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-16, 05:56 PM   #24
أبو سلطان
صياد متقدم

الصورة الرمزية أبو سلطان

أبو سلطان في بداية الطريقأبو سلطان في بداية الطريقأبو سلطان في بداية الطريقأبو سلطان في بداية الطريق

أريد توضيح شئ مهم جدا
كلام بلو سى فى موضوع حجم البارود فى الطلقة الصوت مختلف عنه فى الطلق الحى صحيح 100 فى 100
ثانيا أزيدك علما اخى وتأكد من هذه المعلومه براحتك ان نوع البارود المستخدم فى الطلق الحى مختلف كثير جدا عن الطلق الصوت .
أبو سلطان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-16, 06:02 PM   #25
الأفوكاتو
صياد قديم

الصورة الرمزية الأفوكاتو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو سلطان مشاهدة المشاركة
ردود جميلة تأكد على شئ واحد
أن أصحاب الردود يحترمون الخلاف فى الرأى
شكرا لك يا أفوكاتو
شكرا لك يا بلو سى
شكرا لك انت يا ابو سلطان
خالص تحياتي للجميــــــــــــــــــــــــــــع

غير مقروء 11-06-16, 07:09 PM   #26
محمد حسام
صياد نشيط

الصورة الرمزية محمد حسام

محمد حسام في بداية الطريقمحمد حسام في بداية الطريقمحمد حسام في بداية الطريقمحمد حسام في بداية الطريق

سيدى الفاضل الموضوع ده فى غايه الخطوره وغير مجدى على المسفات ولان حضرتك مش حتقدر تشخشن المسوره وده حيلاغى سبات الطلقه فى الهواء فمن الممكن تصدم البليه داخل المسوره وذلك يؤدى الى ضعف وتاكل المسوره
وغير ذلك لو ضبط معك هذا المسدس ممن الممكن ان تقع تحت طائله القانون لا قدر الله
وعلى فكره لو حضرتك دخلت على اى موقع فى الخارج للطلاقات لاتجد الطلق البلى سواء التركى او الالمانى او الايطالى ستجد الطلق الذى نشترى وطلاقات الفلفل
محمد حسام غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-17, 04:27 AM   #27
sadaany
صياد قديم

الصورة الرمزية sadaany

المدينه: الهرم
sadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريق

ممكن حد يحط صوره ويبين عليها فين بيت النار علشان اعرفها وافهم كلامكم وشكرآ
sadaany غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-17, 05:00 AM   #28
s.elrefaey
صياد متفاعل

s.elrefaey مستواه غير معروف

بلاش الموضوع ده
مالهاش لازمه التجربه ولو فيها نسبة 1 % خطر
لان المخاطره هاتكون عليك انت ده من ناحية السلامه
من الناحيه القانونيه فانت كده معاك سلاح معدل من غير ترخيص و دي مشكله تانيه
لان ده مخالف للقانون و ممكن تتحاكم..... و طبعا لو حصل كده في الوقت اللي احنا فيه مش بعيد يطبق عليك قانون البلطجه لحملك سلاح غير مرخص
فبلاش احسن تجنبا للمخاطر الناتجه عن التحويل
غير مقروء 11-06-17, 05:05 AM   #29
s.elrefaey
صياد متفاعل

s.elrefaey مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأفوكاتو مشاهدة المشاركة
انا رأيى يتلخص في الآتي ، وسوف أبدأ من حيث ما انتهيت انت :
1- يعني ايه لو الفكرة نجحت يبقي المسدس الصوت أصبح حي وقوته هتبقي في نفس قوة الحي سواء في حجم المقذوف أو المدي المؤثر .. لا طبعا .. كلام خاطئ تماما .. لو افترضنا نجاح التجربة هيبقي عندك مشكلتين .. الأولي : الاحتكاك الناتج عن المقذوف مع الماسورة وسوف يؤدي إلي التآكل في الماسورة وممكن يؤدي في بعض الأحيان إلي انتفاخ الماسورة ، والمشكلة الثانية : في المدي المؤثر .. المدي سوف يكون قصير للغاية وليس كما الحي لعدم وجود فكرة الششخنات والحتة دي انت نسيتها .
2- فكرة انك توسع بيت النار .. فكرة في منتهي الخطورة .. انا عندي انك توسع الماسورة ولا توسع بيت النار .. مع ان توسيع الماسورة لن يفيد بشئ (كل مشكلتك في بيت النار) لأن عملية إطلاق الطلقة تتم اولا في بيت النار ثم يتجه الغاز المتولد عن الطلقة إلي الماسورة فيصطدم بالطبة فيقوم بالانسحاب إلي الخلف ويدفع مع الأجزاء للوراء (ده بالنسبة للصوت) .. أما في الحي فالمقذوف يعمل عمل الطبة .. كل ما اقصده ان بيت النار عليه ضغط أكثر من الماسورة لأن لحظة الانفجار تتم بداخله ثم تأتي الماسورة في المرتبة الثانية .. فتوسيعها سوف يضعفها .. وانت تعرف الباقي .
3- ودي أهم نقطة .. ان عملية توسيع بيت النار دي أصلا كانت بتتعمل من بعص الناس لكي يتم تعلية صوت المسدس (بالنسبة لمسدس الصوت) .. فلو حضرتك وسعتها سوف يعلو صوت المسدس .. وهو نتيجة استغلال قدر أكبر من القوة المندفعة من الطلقة نظرا لزيادة حجم بيت النار
وطبعا سوف تؤثر هذه الكمية الجديدة المهدرة في بيت النار علي قوة المقذوف .
هذا مجرد رأي أولا وأخيرا
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــــــــع
الله ينور عليك يا باشا
جبت كل الكلام اللي احنا عاوزين نقوله بس باسلوب خبير محترف و هو ده اللي بيفرق من واحد هاوي لواحد خبير بجد
غير مقروء 11-06-17, 08:42 AM   #30
الصقر المصرى
صياد متفاعل

المدينه: cairo
الصقر المصرى مستواه غير معروفالصقر المصرى مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى الصقر المصرى إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الصقر المصرى إرسال رسالة عبر Skype إلى الصقر المصرى

بدايه احب اتفق مع كلام الاعضاء ان خامه المسدس الصوت اقل جوده بمراحل من خامه المسدس الحى على الاقل فى مصر واللى بتبقا فى اغلبها سبائك الومنيوم عاديه مش معدن او حتى سبائك الومنيوم راقيه وبتكوت فى صلابتها تعادل الحديد الزهر او اقوى قليلا فبالتالى المسدس غير مؤهل بالمره على اطلاق المقذوف وكل دور الماسوره فيه بيبقى علشان الشكل وحبس الغاز اللى بيرجع الظرف الفارغ طبقا لنظريه عمل المسدس وهى ارتداد الظرف الفارغ على وجع الاجزاء
يعنى من الاخر الصوت صوت والحى دى وياريت الناس تفهم كده .
ثانيا للى بيقول ان البارود اللى فى مظروف طلقه الصوت هو نفسه اللى فى طلقه الحى ده كلام خاطئ بالمره لان البارود اللى فى الطلقات الحى بيكون نوع اسمه البارود السلطانى وده تقريبا ارقى انواع البارود وناتج احتراقه بيكون غاز بضغط الموجه الانفجاريه للظرف الفارق وبيتوجه للمقذوف بعكس طلقه الصوت اللى بيكون فيها بارود عادى وبكميه اقل علشان يكون ناتج احتراقه بصوره ضوئيه واللى يلاحط ان فى ضرب طلقات الصوت بيخرج نار من فوهه الماسوره لانه بارود عادى بعكس الحى اللى بيخرج من الماسوره مجرد غاز ممكن يتلاحظ بسهوله وفى الحالتين لو فتحنا الطلقتين لازم هتبقا فى مساحه فاضيه لابد منها علشان يحصل اشتعال للبارود من الاصل
غير انكوا ناسيين ان المسدس فى النهايه سلاح دفاعى لا يصلح للاشتباك يعنى زى ما بيقولوا hit and run يعنى اضرب واجرى اه فعلا مدى الطلقه بيوصل ل 200 متر بس المدى الفعلى ليها بيكون 10 متر بالتوجيه و20 بالمحاذاه و 50 بالتنشين وده بالنسبه للطبنجات الحى لانها بعد كده مش هتسبب اصابه مؤثره حتى لو تم الاصابه بيها فى الحيز القاتل او مساحه الموت كما تسمى
يعنى الموضوع من كل النواحى غير مجدى خصوصا انكوا مش هتحاربوا بيه فى النهايه
خالص تحياتى،،،
الصقر المصرى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-17, 11:59 AM   #31
الشبح المصرى
صياد نشيط

من بعد قراءة كل التعليقات اتضح فعلا ان فيها مخاطرة خصوصا ان حجم المقذوق مش صغير بالعكس كبير بلية خمسة فعلا كبيرة وممكن الماسورة متتحملهاش خصوصا ان المسدسات التركى رديئة فى اخامتها الامن البلى الصغير اتنين او بالكتير تلاتة ولكن بزعل لما بلاقى اعضاء كتير يقولو ده غلط بدون ما يقولو حلول زى مثلا نغير الماسورة الثابتة بواحدة متحركة من الصلب ومش هيضرب حى هيضرب صوت بردو ويتقفل بطبة علشان المسائلة القانونية بس الفرق انه هيضرب بلى كبير فى الطلق الالمانى بماسورة تتحمل الضغط بتاع البلية وهتكون الذخيرة متوفرة فى كل المحلات ومتسوش اننا بنعمل ده لان لاسف المكلف بحماية البلد هما اللى ارهبوها فى الثورة ومبقناش عارفين نحمى بيوتنا وااولادنا ازاى فياريت نقول الحلول ومش نقفل الموضوع ونصادره من قبل حتى ما نفهم ايه مببرات الاخريت فى حماية انفسهم تقبلو مرورى وتحياتى للادارة وللجميع
غير مقروء 11-06-17, 01:23 PM   #32
mazenger
صياد متقدم

الصورة الرمزية mazenger

المدينه: فيصل
mazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريق
Cool رد: فكرة جديدة فى مسدسات الصوت

تحذير انت كدة بتحمل المسدس اكثر من طاقته
غير مقروء 11-06-17, 02:47 PM   #33
الأفوكاتو
صياد قديم

الصورة الرمزية الأفوكاتو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s.elrefaey مشاهدة المشاركة
الله ينور عليك يا باشا
جبت كل الكلام اللي احنا عاوزين نقوله بس باسلوب خبير محترف و هو ده اللي بيفرق من واحد هاوي لواحد خبير بجد
يا سيدي الفاضل .. انا ولا خبير ولا محترف .. وقد عرفت معلومة جديدة من أخواني الأعضاء وهي كمية البارود في كل من الطلقات الصوت والطلقات الحية
إذن أنا ليس خبير ولا محترف .. وكل يوم نتعلم شئ جديد
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــع

غير مقروء 11-06-19, 11:18 AM   #34
smsmn8888
صياد قديم

الصورة الرمزية smsmn8888

smsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريق

ممكن بس هضحي المسدس لو حصل خطااا
غير مقروء 11-06-20, 12:19 AM   #35
osha966
صياد متقدم

osha966 في بداية الطريقosha966 في بداية الطريقosha966 في بداية الطريقosha966 في بداية الطريقosha966 في بداية الطريقosha966 في بداية الطريقosha966 في بداية الطريقosha966 في بداية الطريقosha966 في بداية الطريق

يا أخى الكريم الماصورة مصنوعة من الأنتمونيا ولا تتحمل أى عبث بها ولا تتحمل الضغوط الناجمة عن البلى الحديد ...وفيه مخاطرة على سلامتك
osha966 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links