الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-12-21, 12:11 AM   #1
صياد فردي
صياد جديد

المدينه: مدينة السادات الصناعية
صياد فردي مستواه غير معروف
افتراضي استفسار عن ظبط البندقية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مساء الخير علي كل اعضاء المنتدي الكرام

انا الحمد لله جبت‏ -(‏مع العلم انها اول بندقية ليا )-بندقية gamo cfx royal من اسبوعين ومعرفش الصراحة هي تعتبر حلوة ولا لا ولا اعرف مداها كام وياريت اعضاء المنتدي يفيدونا بارائهم القيمة عنها

حاجة تانيه هي من غير سكووب و انا مجربتهاش غير مرتين من مسافات قريبة وبعيدة بس لقيتها مش متظبطه اوي لان الرشه بتيجي شمال حاجه بسيطه عن الهدف في كل مره وبتوضح اوي في البعيدة وكنت عايز اعرف ازاي اظبط سن نملة الذبابة وازاي اتاكد ان ده هو الوضع الصحيح ليه

حاجه اخيرة كنت عايز اشتريلها سكووب وعايز اعرف هي ينفع يركب عليها اي نوع ولا انواع محدده وايه اللي يكون اكثر كفائة عليها

وفي النهاية جزيل الشكر لاعضاء المنتدي ومرائه اللي انا مدوخهم معايا باسئلتي
صياد فردي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 13-12-21, 11:49 PM   #2
صياد فردي
صياد جديد

افتراضي رد: استفسار عن ظبط البندقية

الا يوجد رد
غير مقروء 13-12-26, 04:00 PM   #3
big man
صياد قديم

الصورة الرمزية big man

المدينه: تحت الارض
big man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدى

ظبط النشان شمالل ويمين من البكره الي جنب النشان وفوق وتحت من البكره الي فوق النشان يعني لو الضربه جت شمال لف البكره لفتين يمين ولو جت تحت فك البكره الي فوق تكتين

القوة الحقيقية في العقل وليس في العضلات
big man غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-12-30, 02:22 AM   #4
صياد فردي
صياد جديد

تسلم يا بيجمان يا غالي علي المعلومات
غير مقروء 14-07-15, 03:35 AM   #5
Msail
صياد جديد

Msail مستواه غير معروف

عزيزي. نوع سلاحك هو اسباني. ويعتبر جيد الى حد ما. عموما. تستطيع تركيب عليها الزوم. ( الناظور). وقاعده الناظور يجب ان تكون من قياس ١١ ملم. يعرفها صاحب المحل الذي تشتري منه ذلك.
والناظور كلما ازداد حجمه كلما كانت جودته افضل. وللناظور عامه مكانين للتعيير. الاولى فوق اسفل. والاخرى يمين شمال. حيث تضع امامك وعلى بعد ١٠ متر. ورقه بيضاء. حجم متر مربع. وتتوسطها دائرة مرسومه وتهدف على وسط الدائره. كلما وجدت الرصاصه تبعد من اليمين او الشمال. تغير الاتجاه من المكانين الذان ذكرتهما. الى ان تصل لوسط الدائرة مع تكرار الضربات. وهكذا تكون قد عيرت السلاح واصبت الهدف. وتعلم اصحابك هههههه
الف تحيه
Msail غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-15, 05:50 AM   #6
فوزى السيد
صياد متقدم

الصورة الرمزية فوزى السيد

المدينه: رشيد بحيرة
فوزى السيد لديه مشاركات جيدهفوزى السيد لديه مشاركات جيدهفوزى السيد لديه مشاركات جيدهفوزى السيد لديه مشاركات جيدهفوزى السيد لديه مشاركات جيدهفوزى السيد لديه مشاركات جيدهفوزى السيد لديه مشاركات جيدهفوزى السيد لديه مشاركات جيدهفوزى السيد لديه مشاركات جيدهفوزى السيد لديه مشاركات جيدهفوزى السيد لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى فوزى السيد

الجامو سي اف أكس رويال هى ملكه البنادق الاسبانيه وعائله جامو سى اف أكس تلقب بالموس من الصيادين بمصر وهى بندقيه فى منتهى الدقه وسرعتها لعيار ٢٢ نمره ٢ ٢٢٠متر /ثانيه أما بالنسبه لضبط النشان ذى ما قالك اخونا الفاضل بتحرك من البكره اللي فى جنب النشنكان شمال إذا كانت بترمى يمين والعكس إذا كانت بترمى شمال وخلى لفتك للبكره سنه سنه وجرب تضرب لحد ما تظبط معاك ما تلفش كتير تكه أو تكتين وجرب وهكذا وبالنسه لأسفل وأعلى دا من البكره اللي فوق النشنكان ومالكش دعوه بالنشان الاماي (سن الدبانه) ظبط من الخلفى بس إلا أذا جبت فتحه النشنكان الخلفى شمال أو يمن لاخرها ولسه مش مظبوطه فى الحاله دى بس يبقا النشنكان الامامي عايز يتظبط وأذا احتجت أي معلومه فى الفك أو الصيانه أو تغير أي شيئ فيها أنا تحت امرك ومبروك عليك الموس ربنا يعطيك خيرها ويكفيك شرها مع خالص تحياتى
فوزى السيد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-15, 10:04 AM   #7
وليد سالم
المشرف العام

اوسمتي

الصورة الرمزية وليد سالم

المدينه: القاهره
وليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فوزى السيد مشاهدة المشاركة
الجامو سي اف أكس رويال هى ملكه البنادق الاسبانيه وعائله جامو سى اف أكس تلقب بالموس من الصيادين بمصر وهى بندقيه فى منتهى الدقه وسرعتها لعيار ٢٢ نمره ٢ ٢٢٠متر /ثانيه أما بالنسبه لضبط النشان ذى ما قالك اخونا الفاضل بتحرك من البكره اللي فى جنب النشنكان شمال إذا كانت بترمى يمين والعكس إذا كانت بترمى شمال وخلى لفتك للبكره سنه سنه وجرب تضرب لحد ما تظبط معاك ما تلفش كتير تكه أو تكتين وجرب وهكذا وبالنسه لأسفل وأعلى دا من البكره اللي فوق النشنكان ومالكش دعوه بالنشان الاماي (سن الدبانه) ظبط من الخلفى بس إلا أذا جبت فتحه النشنكان الخلفى شمال أو يمن لاخرها ولسه مش مظبوطه فى الحاله دى بس يبقا النشنكان الامامي عايز يتظبط وأذا احتجت أي معلومه فى الفك أو الصيانه أو تغير أي شيئ فيها أنا تحت امرك ومبروك عليك الموس ربنا يعطيك خيرها ويكفيك شرها مع خالص تحياتى

تمام تسلم علي الرد الوافي استاذ فوزي ++++++++++++++++++++1111111111111
علي ابن ابي طالب

وليد سالم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-17, 05:09 PM   #8
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير

تسلم فوزى بك
الموس وتستحق اللقب عن جداره

sponsor links