الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 14-10-30, 09:45 PM   #1
mostafabedo
صياد جديد

mostafabedo مستواه غير معروف
افتراضي محتاج مساعدتكم انا مبتدأ

انا بقالي يومين قاعد هنا في المنتدي وعجبني اوي حكاية الصيد دي فكنت عايزكم تساعدوني انا عايز اشتري بندقية صيد اتعلم عليها ويكون سعرها معقول حتي لو مستعملة خصوصا اني طالب وميزانيتي متتعداش ال 1500 جنية ويكون شكلها حلو عشان المنظرة وكدة وايه نصايحكم وﻻزم اروح اماكن معينة عشان اصطاد وﻻ ﻻ ممكن اصطاد من فوق سطح العمارة خصوصا ان في حمام كتير بيطير من فوقينا وكدة ايه رأيكم وهل الهواية مكلفة ومتعبة انا مغرم جدا بيها والخبراء والنبي ما تبخلو عليا بمعلومات
mostafabedo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 14-10-31, 04:01 AM   #2
عاطف الشاذلى
مشرف قسم الاسلحه

اوسمتي

عاطف الشاذلى في بداية الطريقعاطف الشاذلى في بداية الطريقعاطف الشاذلى في بداية الطريقعاطف الشاذلى في بداية الطريقعاطف الشاذلى في بداية الطريق
افتراضي رد: محتاج مساعدتكم انا مبتدأ

شرفت المنتدى يا باشا الهواية جميلة جدا ومش مكلفة وï»» حاجة وممكن تجيب بندقية كويسة بالنسبة لمبتدئ باقل من المبلغ اللى انت ذكرته كمان مثلا ( سيلفر فالكون ) ودى بندقية دقيقة وقوية وسعرها 750ج عند اï»»ستاذ محمد الليثى احد تجار المنتدى بس بلاش تصطاد حمام علشان ده مملوك لناس خليك ف اليمام علشان يكون صيدك حلال انشاء الله وانصحك بقراءة الموضوع الشامل للمبتدئين بالمنتدى هو اكثر من رائع وتستفيد منه قوى " اهلا بيك وموفق انشاء الله
عاطف الشاذلى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-10-31, 11:28 AM   #3
mostafabedo
صياد جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاطف الشاذلى مشاهدة المشاركة
شرفت المنتدى يا باشا الهواية جميلة جدا ومش مكلفة وï»» حاجة وممكن تجيب بندقية كويسة بالنسبة لمبتدئ باقل من المبلغ اللى انت ذكرته كمان مثلا ( سيلفر فالكون ) ودى بندقية دقيقة وقوية وسعرها 750ج عند اï»»ستاذ محمد الليثى احد تجار المنتدى بس بلاش تصطاد حمام علشان ده مملوك لناس خليك ف اليمام علشان يكون صيدك حلال انشاء الله وانصحك بقراءة الموضوع الشامل للمبتدئين بالمنتدى هو اكثر من رائع وتستفيد منه قوى " اهلا بيك وموفق انشاء الله

انا متشكر جدا علي رد حضرتك ومعلش بس هو ايه الفرق بين اليمام والحمام وهل ﻻزم اكل كل اللي بصطادة ؟؟؟ معلش بس انا عايز ابقي صياد بس مش عارف حاجة وبستفيد من خبراتكم
غير مقروء 14-10-31, 01:51 PM   #4
عاطف الشاذلى
مشرف قسم الاسلحه

اوسمتي

عاطف الشاذلى في بداية الطريقعاطف الشاذلى في بداية الطريقعاطف الشاذلى في بداية الطريقعاطف الشاذلى في بداية الطريقعاطف الشاذلى في بداية الطريق

ولا يهمك يا باشا كلنا كنا كدة الفرق هو ان اليمام لونه وشكله مميز ومعروف اللون البنى الحريرى ورأسه ومنقاره مميزين عن الحمام ولو مش عارف شكله ممكن تعمل بحث عالنت عادى عن صور لليمام وممكن كمان تصطاد فراخ بحر ودى بتكون فالنيل وممكن تتعرف على شكلها بنفس الطريقة وزى ما قولتلك اقرأ الموضوع الشامل للمبتدئين فالمنتدي هتلاقى ردود على كتير من اسئلتك وابقى ورينا يا معلم باكورة صيدك """"""""""""""""" وبالتوفيق
غير مقروء 14-10-31, 02:04 PM   #5
mostafabedo
صياد جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاطف الشاذلى مشاهدة المشاركة
ولا يهمك يا باشا كلنا كنا كدة الفرق هو ان اليمام لونه وشكله مميز ومعروف اللون البنى الحريرى ورأسه ومنقاره مميزين عن الحمام ولو مش عارف شكله ممكن تعمل بحث عالنت عادى عن صور لليمام وممكن كمان تصطاد فراخ بحر ودى بتكون فالنيل وممكن تتعرف على شكلها بنفس الطريقة وزى ما قولتلك اقرأ الموضوع الشامل للمبتدئين فالمنتدي هتلاقى ردود على كتير من اسئلتك وابقى ورينا يا معلم باكورة صيدك """"""""""""""""" وبالتوفيق
شكرا جدا علي اهتمامك بالموضوع ومساعدتك ليا ربنا يخليك يعني نت رأيك اني اجيب السيلفر فالكون كمبتدأ وهل ﻻزم يتعملها تعديﻻت وﻻ اشتري واصطاد علي طول ؟؟؟
غير مقروء 14-10-31, 03:57 PM   #6
عاطف الشاذلى
مشرف قسم الاسلحه

اوسمتي

توكل على الله ومفيش تعديلات ولا حاجة روح المحل اشترى البندقية جربها فالبيت ظبط ناشينكاناتك لو متعرفشى اساله فالمحل هيشرحلك ازاى تظبطه وتوكل على الله بس لازم تتعلم اختيار الاماكن والاوقات اللى تطلع فيها وانواع الطرائد اللى تستهدفها وده يتحقق لما تقراء المواضيع المتعلقة بالامور دى زى مثلا الموضوع اللى نصحتك بيه بالمشاركة اللى فاتت """""""""""وانشاء الله تكون من اهم قناصة المنتدى
غير مقروء 14-10-31, 10:38 PM   #7
mostafabedo
صياد جديد

ربنا يخليك وشكرا علي ردك بس ممكن لينك الموضوع عشان مش عارف هو انهي واحد ونقطة كمان هو ï»»زم اكل اللي انا بصطادة يعني مينفعش اصطاد كدة وخï»»ص عشان انا لو اصطدت من فوق عمارة هجيب الصيد ازاي ؟؟؟
غير مقروء 14-11-03, 01:19 AM   #8
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير

اهلاً وسهلاً بحضرتك فى منتدى الصيد فى مصر اكبر منتدى للصيد فى الشرق الاوسط
اعتقد ان السيلفر فالكون او السيلفر ايجل هو اختيار مناسب زى ما قال لحضرتك الاستاذ عاطف هتكون بدايه جيده وموقثه ان شاء الله
غير مقروء 14-11-03, 01:48 AM   #9
ابو مروان
مشرف الاقسام العامه

اوسمتي

المدينه: مصر المحروسة
ابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدى
Smile رد: محتاج مساعدتكم انا مبتدأ

اهلا بيك بين اخواتك يا درش,.....بص يا حاج..ماينفعش تصتاد حاجة وما تاكلهاش ..بمعنى ان مثلا فية عصفورة او يمامة فى مكان موش هاتعرف تجيبها منه لو اصتادتها ما ينفعش تضربها.....لان دى روح والعبرة من الصيد ليس التسلية والقتل......انما مثلا لو يمامة واقفة على شجرة وانت ضربتها وطارت ووقعت فى مكان مقفول وحاولت تجيبها وما عرفتش ....كدا ما فيش حرمانية عليك......بس انت عندك كام سنة؟
ابو مروان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-11-03, 10:02 PM   #10
mostafabedo
صياد جديد

Post رد: محتاج مساعدتكم انا مبتدأ

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان مشاهدة المشاركة
اهلا بيك بين اخواتك يا درش,.....بص يا حاج..ماينفعش تصتاد حاجة وما تاكلهاش ..بمعنى ان مثلا فية عصفورة او يمامة فى مكان موش هاتعرف تجيبها منه لو اصتادتها ما ينفعش تضربها.....لان دى روح والعبرة من الصيد ليس التسلية والقتل......انما مثلا لو يمامة واقفة على شجرة وانت ضربتها وطارت ووقعت فى مكان مقفول وحاولت تجيبها وما عرفتش ....كدا ما فيش حرمانية عليك......بس انت عندك كام سنة؟

داخل علي 17 سنة
غير مقروء 14-11-03, 10:05 PM   #11
mostafabedo
صياد جديد

هو انهي الافضل اليلفر فالكون كسر وï»» شانغهاي عتلة سفلية وبالنسبة للاسعار كام دلوقتي ؟؟ ؟
وشكرا علي اهتمامكم ��

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم