الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-06-25, 02:55 AM   #1
moorey
صياد قديم

الصورة الرمزية moorey

moorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدى
افتراضي سؤال مهم ارجو الاجابه

السلام عليكم

يا جماعه انا في واحد قلي قبل كده لما شفني و انا بصتاد قلي حرام عليك الطيور دي مهدده بالانقراض فلو سمحد انا عاوز اعر فايه هي الطيور المهدده بالانقراض او ال المفروض ماصتدهاش

و كمان عاوز اعرف اليمام مهدد و له لا و كمان العصافير و الكروانات ممكن تاكل و له لا

و شكرا
moorey غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-06-25, 03:13 AM   #2
Champion
صياد نشيط

الصورة الرمزية Champion

المدينه: منسحب بسبب فساد الأداره
Champion في بداية الطريقChampion في بداية الطريقChampion في بداية الطريقChampion في بداية الطريق
افتراضي رد: سؤال مهم ارجو الاجابه

علي حد معلوماتي

ان الكروان في ناس بتاكله بس بلاش تصطاده علشات مبقناش نشوفو كتير

و العصافير برضه في ناس بتاكلها بس علشان تشبع محتاج تلت اربع اجواز لوحدك

و اليمام مظنش انه مهدد بلأنقراد لأنه لو كده الدوله حتمنع الصيد و احنا مشفناش اي اجراء بخصوص ده

و الله اعلم

تقبل مروري
Champion غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-25, 03:39 AM   #3
Bebeto
صياد قديم

الصورة الرمزية Bebeto

المدينه: Ẵℓёжล₦₫Řїล
Bebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر به
افتراضي Re: رد: سؤال مهم ارجو الاجابه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Champion مشاهدة المشاركة
علي حد معلوماتي

ان الكروان في ناس بتاكله بس بلاش تصطاده علشات مبقناش نشوفو كتير

و العصافير برضه في ناس بتاكلها بس علشان تشبع محتاج تلت اربع اجواز لوحدك

و اليمام مظنش انه مهدد بلأنقراد لأنه لو كده الدوله حتمنع الصيد و احنا مشفناش اي اجراء بخصوص ده

و الله اعلم

تقبل مروري
Champion رد عليك و مفيش رد بعد الرد ده ... و العضافير و اليمام مش معرضين للإنقراض .... ممكن الكروان يكون مش بيتشاف علي حسب المنطقة يعني انا عندي الكروان كتييييييير
Bebeto غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-25, 04:01 AM   #4
moorey
صياد قديم

الصورة الرمزية moorey

moorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدى

شكرا ليكم علي الافاده

اه انا كمان بشوف حاجه كده لنها اسوت في ابيض لي الترع و ليها منقار زي بتاع البط و كمان متهيقلي رجليها زي رجل البط و حجمها صغير يعني اصغر من الفراخ بحجات بصسيطه انا عاوز اعرف ايه هي دي في ناس عندنا بيقولوا عليها فراخ غيطي
غير مقروء 12-06-25, 04:10 AM   #5
Champion
صياد نشيط

الصورة الرمزية Champion

المدينه: منسحب بسبب فساد الأداره
Champion في بداية الطريقChampion في بداية الطريقChampion في بداية الطريقChampion في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bebeto مشاهدة المشاركة
Champion رد عليك و مفيش رد بعد الرد ده ... و العضافير و اليمام مش معرضين للإنقراض .... ممكن الكروان يكون مش بيتشاف علي حسب المنطقة يعني انا عندي الكروان كتييييييير
رينا يخليك يا كبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moorey مشاهدة المشاركة
شكرا ليكم علي الافاده

اه انا كمان بشوف حاجه كده لنها اسوت في ابيض لي الترع و ليها منقار زي بتاع البط و كمان متهيقلي رجليها زي رجل البط و حجمها صغير يعني اصغر من الفراخ بحجات بصسيطه انا عاوز اعرف ايه هي دي في ناس عندنا بيقولوا عليها فراخ غيطي
متهيقلي ديه فراخ ميه
شوف الصور ديه ولو هي تبقا فراخ ميه

Champion غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-25, 06:48 AM   #6
salas0010
صياد نشيط

الصورة الرمزية salas0010

المدينه: الجيزه
salas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدى
Smile رد: سؤال مهم ارجو الاجابه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion مشاهدة المشاركة
رينا يخليك يا كبير

متهيقلي ديه فراخ ميه
شوف الصور ديه ولو هي تبقا فراخ ميه

جزاك الله خيرا يا اخى على مساعدتك للاعضاء
وبالنسبه لاخى الكريم صاحب الموضوع العصافير لو هتاكلها اصطادها اليمام قليل شويه لاكن مش مهدد بالانقراض ولا تنسى بالله عليك اخى ان تسمى الله قبل ما تصوب على الهدف تقول بسم الله الله اكبر واى صيد لم تسمى عليه لا تاكله فى ايات قرانيه تشدد على ذلك

الايات معها شرح ابن كثير
[ ص: 323 ] ( فكلوا مما ذكر اسم الله عليه إن كنتم بآياته مؤمنين ( 118 ) ) ( وما لكم ألا تأكلوا مما ذكر اسم الله عليه وقد فصل لكم ما حرم عليكم إلا ما اضطررتم إليه وإن كثيرا ليضلون بأهوائهم بغير علم إن ربك هو أعلم بالمعتدين ( 119 ) ) .

هذا إباحة من الله تعالى لعباده المؤمنين أن يأكلوا من الذبائح ما ذكر عليه اسمه ، ومفهومه : أنه لا يباح ما لم يذكر اسم الله عليه ، كما كان يستبيحه كفار المشركين من أكل الميتات ، وأكل ما ذبح على النصب وغيرها . ثم ندب إلى الأكل مما ذكر اسم الله عليه ، فقال : ( وما لكم ألا تأكلوا مما ذكر اسم الله عليه وقد فصل لكم ما حرم عليكم ) أي : قد بين لكم ما حرم عليكم ووضحه .

وقرأ بعضهم : ( فصل ) بالتشديد ، وقرأ آخرون بالتخفيف ، والكل بمعنى البيان والوضوح .

( إلا ما اضطررتم إليه ) أي : إلا في حال الاضطرار ، فإنه يباح لكم ما وجدتم .

ثم بين تعالى جهالة المشركين في آرائهم الفاسدة ، من استحلالهم الميتات ، وما ذكر عليه غير اسم الله تعالى : فقال ( وإن كثيرا ليضلون بأهوائهم بغير علم إن ربك هو أعلم بالمعتدين ) أي : هو أعلم باعتدائهم وكذبهم وافترائهم .

وايه هيا بقى الباقيات الصالحات ؟

هى كلمات بسيطة القول كبيره الثواب

[ سبحآن آللّہ ، والحمد للّہ ، ۆلٱ إلہ إلٱ آللّہ ، ۆآللّہ أگبر ]

وسميت [ بالباقيات ]

لأنها هِـيَّ آلتيّ يبقى ثۆابها ۆيدوم جزائها ...
salas0010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-25, 05:12 PM   #7
moorey
صياد قديم

الصورة الرمزية moorey

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salas0010 مشاهدة المشاركة
جزاك الله خيرا يا اخى على مساعدتك للاعضاء
وبالنسبه لاخى الكريم صاحب الموضوع العصافير لو هتاكلها اصطادها اليمام قليل شويه لاكن مش مهدد بالانقراض ولا تنسى بالله عليك اخى ان تسمى الله قبل ما تصوب على الهدف تقول بسم الله الله اكبر واى صيد لم تسمى عليه لا تاكله فى ايات قرانيه تشدد على ذلك

الايات معها شرح ابن كثير
[ ص: 323 ] ( فكلوا مما ذكر اسم الله عليه إن كنتم بآياته مؤمنين ( 118 ) ) ( وما لكم ألا تأكلوا مما ذكر اسم الله عليه وقد فصل لكم ما حرم عليكم إلا ما اضطررتم إليه وإن كثيرا ليضلون بأهوائهم بغير علم إن ربك هو أعلم بالمعتدين ( 119 ) ) .

هذا إباحة من الله تعالى لعباده المؤمنين أن يأكلوا من الذبائح ما ذكر عليه اسمه ، ومفهومه : أنه لا يباح ما لم يذكر اسم الله عليه ، كما كان يستبيحه كفار المشركين من أكل الميتات ، وأكل ما ذبح على النصب وغيرها . ثم ندب إلى الأكل مما ذكر اسم الله عليه ، فقال : ( وما لكم ألا تأكلوا مما ذكر اسم الله عليه وقد فصل لكم ما حرم عليكم ) أي : قد بين لكم ما حرم عليكم ووضحه .

وقرأ بعضهم : ( فصل ) بالتشديد ، وقرأ آخرون بالتخفيف ، والكل بمعنى البيان والوضوح .

( إلا ما اضطررتم إليه ) أي : إلا في حال الاضطرار ، فإنه يباح لكم ما وجدتم .

ثم بين تعالى جهالة المشركين في آرائهم الفاسدة ، من استحلالهم الميتات ، وما ذكر عليه غير اسم الله تعالى : فقال ( وإن كثيرا ليضلون بأهوائهم بغير علم إن ربك هو أعلم بالمعتدين ) أي : هو أعلم باعتدائهم وكذبهم وافترائهم .
شكرا لحضرتك علي المعلومات القيمه دي

و شكرا للاخ champion علي الافاده

اه و انا شفت صور للكروان ده متلعش الكروان الانا قصدي عليه الطائر الانا قصدي عليه شبه العصافير العاديه بس اكبر منها ممكن يكون ضعفها و كمان منقاره رفيع و اطول من منقار العصافير بحاجات بسيطه

و شكرا للجميععلي المساعده

sponsor links