الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 14-10-30, 09:47 PM   #1
mostafabedo
صياد جديد

mostafabedo مستواه غير معروف
افتراضي محتاج مساعدتكم انا مبتدأ

http://www.egyhunt.net/showthread.ph...341#post569341 ممكن الموضوع ف اللينك وشكرا علي تعبكم معايا مقدما
mostafabedo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 14-10-31, 07:11 PM   #2
محمد الحكيم
صياد نشيط

الصورة الرمزية محمد الحكيم

محمد الحكيم في بداية الطريقمحمد الحكيم في بداية الطريقمحمد الحكيم في بداية الطريقمحمد الحكيم في بداية الطريق
افتراضي رد: محتاج مساعدتكم انا مبتدأ

اولا اهلا وسهلا بيك معانا احنا هنا كلنا اخوات واصداقاء ومحدش هنا بيبخل على اى حد هنا بالمعلومه او النصيحه انت ممكن تبتدى بحاجه خفيفه تكون صينى وتكون الحالة نضيفه علشان الاستعمال ولما تبقى محترف فى الصيد تقدر تستعمل الحاجات العاليه زى البازا وزى الرمسيس والمعادى والديانا او النوريكا هواية الصيد دى هواية الملوك والامراء وعمرها ما هتكون مكلفه ولا فى فلوس ولاغ فى مجهود دا لو انت بجد حابب الموضوع دى حاجه حاجه تانيه بالش من فوق العماره ممكن يكون الحمام دا بتاع حد فا مينفعش انك تصطاده انصحك بالاماكن المفتوحه علشان يكون عندك فرصه اكبر ومساحه اوسع تحياتى ليك ومره تانيه اهلا وسهلا بيك وسط اخواتك
محمد الحكيم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-11-01, 12:08 AM   #3
mostafabedo
صياد جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الحكيم مشاهدة المشاركة
اولا اهلا وسهلا بيك معانا احنا هنا كلنا اخوات واصداقاء ومحدش هنا بيبخل على اى حد هنا بالمعلومه او النصيحه انت ممكن تبتدى بحاجه خفيفه تكون صينى وتكون الحالة نضيفه علشان الاستعمال ولما تبقى محترف فى الصيد تقدر تستعمل الحاجات العاليه زى البازا وزى الرمسيس والمعادى والديانا او النوريكا هواية الصيد دى هواية الملوك والامراء وعمرها ما هتكون مكلفه ولا فى فلوس ولاغ فى مجهود دا لو انت بجد حابب الموضوع دى حاجه حاجه تانيه بالش من فوق العماره ممكن يكون الحمام دا بتاع حد فا مينفعش انك تصطاده انصحك بالاماكن المفتوحه علشان يكون عندك فرصه اكبر ومساحه اوسع تحياتى ليك ومره تانيه اهلا وسهلا بيك وسط اخواتك
شكرا جدا علي ردك الجميل واهتمامك بس انا كنت حابب استفسر عن حاجة هو كل اللي انا بصطادة لازم اكله يعني مينفعش اسيبه لاني ساكن في برج وهو من اعلي المباني في المنطقة وكدة فلو طلعت واصطدت من فوقيه اللي هيقع هياخد غلبه كبيرة عشان اجيبه وانا عايز اصطاد عشان اتعلم الرماية اما للاكل فهروح مكان مفتوح اتسلي عليهم و معلش عشان اطمن هو اليمام طعمه حلو ؟؟؟
غير مقروء 14-11-01, 01:19 PM   #4
وليد سالم
المشرف العام

اوسمتي

الصورة الرمزية وليد سالم

المدينه: القاهره
وليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabedo مشاهدة المشاركة
شكرا جدا علي ردك الجميل واهتمامك بس انا كنت حابب استفسر عن حاجة هو كل اللي انا بصطادة لازم اكله يعني مينفعش اسيبه لاني ساكن في برج وهو من اعلي المباني في المنطقة وكدة فلو طلعت واصطدت من فوقيه اللي هيقع هياخد غلبه كبيرة عشان اجيبه وانا عايز اصطاد عشان اتعلم الرماية اما للاكل فهروح مكان مفتوح اتسلي عليهم و معلش عشان اطمن هو اليمام طعمه حلو ؟؟؟

ماينفعش يا درش انك تصطاد لمجرد هواية الصيد فقط بمعني انك لما تصوب سلاحك علي طير لازم تكون متاكد انك هتعرف تجيبة من المكان اللي وقع فية والا يكون صيده محرم عليك
في ناس كتير وانا منهم طلعنا طلعات صيد واكيد في طيور بنضربها ومش بنعرف نجيبها بس ده بيكون غصب عننا بمعني ان الطير بعد قنصة بيطير مسافة وممكن يقع داخل فيلا او مكان يصعب عليك انك تجيبة منه لكن اني اضربة فقط لحبي للهواية وارضاء نفسي ومش في نيتي اني اجيبة فده حرام شرعا لاذهاق روح دون اي سبب
انصحك ان لا تقوم بالتصويب علي اي شيئ الا اذا كنت متاكد انك هتعرف تجيبة
ومتصوبش علي طائر غير محلل للاكل كالصقور والبوم مثلا اما ضرب الغراب فلا شيئ عليك بتاتا اضربة
اما عن طعم اليمام فهو اجمل من طعم لحم الحمام ولكن حجمه ضئيل عن الحمام بس لذيذ

واتمني لك كل التوفيق بعون الله
علي ابن ابي طالب

وليد سالم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-11-01, 01:30 PM   #5
mostafabedo
صياد جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد سالم مشاهدة المشاركة
ماينفعش يا درش انك تصطاد لمجرد هواية الصيد فقط بمعني انك لما تصوب سلاحك علي طير لازم تكون متاكد انك هتعرف تجيبة من المكان اللي وقع فية والا يكون صيده محرم عليك
في ناس كتير وانا منهم طلعنا طلعات صيد واكيد في طيور بنضربها ومش بنعرف نجيبها بس ده بيكون غصب عننا بمعني ان الطير بعد قنصة بيطير مسافة وممكن يقع داخل فيلا او مكان يصعب عليك انك تجيبة منه لكن اني اضربة فقط لحبي للهواية وارضاء نفسي ومش في نيتي اني اجيبة فده حرام شرعا لاذهاق روح دون اي سبب
انصحك ان لا تقوم بالتصويب علي اي شيئ الا اذا كنت متاكد انك هتعرف تجيبة
ومتصوبش علي طائر غير محلل للاكل كالصقور والبوم مثلا اما ضرب الغراب فلا شيئ عليك بتاتا اضربة
اما عن طعم اليمام فهو اجمل من طعم لحم الحمام ولكن حجمه ضئيل عن الحمام بس لذيذ

واتمني لك كل التوفيق بعون الله
شكرا علي ردك الجميل جدا والمفيد وربنا يكرمك ومتشكر مرة اخري

sponsor links