الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى > محدثات الصوت

محدثات الصوت محدثات الصوت.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 14-02-02, 02:34 PM   #1
العنبى
صياد جديد

المدينه: الاسكندرية
العنبى في بداية الطريقالعنبى في بداية الطريقالعنبى في بداية الطريقالعنبى في بداية الطريق
افتراضي مناقشة بخصوص تاثير طلقات البلى مناقشة مهمة ومفيدة جدا

بسم اللة الرحمن الرحيم

السلام عليكم

اعضاء المنتدى انا شفت مواضيع كتير جدا عن موضوع تاثير البلى

وكان الرد النهائى ان ماحد يعرف تاثيرها وكمان فى اللى قال رد سلبى وفى رد ايجابى

الصراحة كنت عاوز اسالكم على حاجة ونشوف لو تقتدر تفيد او لا

كنت بفكر فى حاجة ممكن نزودها على طلقات البلى وبكدة تقدر تحميك وتحمى اهل بيتك وانت مطمن ومعلش من غير ما تكون خايف ان الطلقة تكون مؤثرة ام لا

لكن ماعرف الفكرة ممكن تنجح ولا لا فالرد هعرفو منكم انتم

هو احنا مش ممكن نضيف اشياء للبلية نفسها بمعنى

قبل ما نكبس البلية

نجيب غلاف من اللى بيتغلف بيه الاشياء فى السوبر ماركت

ونجيب البلية طبعا قبل الكبس وندهنها زيت شطة

ونغلها بلغلاف دة وبعدين نكبس البلية

ونبجى نضرب الطلقة طبعا لما هتضرب الطلقة الغلاف هيسيح لكن مع سرعة البلية هيفضل فيها شوية زيت من من زيت الشطة وتدخل الجسم كمان
زيت الشطة دة بتبقى مادة ملهاش حل اعتقد انها بتاثر تاثير قوى جدا لو دخلت الجلد لانها
اساسا لو اخدت منها نقطة فى الاكل ولا حاجة ممكن تروح المستشفى هههههههههه

اظن الفكرة دى لو نجحت تقدر تشيل مسدس البلى فى البيت والطلقات وانت مطمن ان لو حصل حاجة فى حاجة هتقدر تشل بيها حركة اللى قدامك بمجرد طلقة واحدة فقط
فعاوز اخد رايكم الفكرة ممكن تنجح او مفيدة ولا لا

مستنى ردورد حضراتكم
العنبى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 14-02-02, 03:44 PM   #2
titos
صياد متفاعل

titos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريق
افتراضي رد: مناقشة بخصوص تاثير طلقات البلى مناقشة مهمة ومفيدة جدا

يا سلام بقى لو فية طبق كشرى مع الشطة هههههههههههههههه
titos غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-02-02, 03:58 PM   #3
hell007_hell
صياد متقدم

الصورة الرمزية hell007_hell

المدينه: شبرا
hell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر به

بلاش احسن .... اى حاجة مع البليه هيفضل لها بواقى فى الماسورة ..... البليه كفاية اوى ......

احسن لك خليك جدع .... والا استحمل اللى هيحصل لك

لو مشاركتى او موضوعى عجبك ... ما تبخلش بالتقييم

3 فيديوهات لفك وتنظيف الجاكال ( فك الابرة )
http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=9671
hell007_hell غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-02-02, 06:14 PM   #4
العنبى
صياد جديد

العنبى في بداية الطريقالعنبى في بداية الطريقالعنبى في بداية الطريقالعنبى في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titos مشاهدة المشاركة
يا سلام بقى لو فية طبق كشرى مع الشطة هههههههههههههههه

هههههههههههه يخربيتك فصلتنى هههههههههه

وعلى فكرة مش هتسيب بواقى ف ىالماسورة او مش هتزاول اوى وممكن تحط حاجة مش سائل حاجة بودرة مثلة فاهمنى

ياريت مناقشة فى الموضوع
غير مقروء 14-02-03, 02:04 AM   #5
hell007_hell
صياد متقدم

hell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر بهhell007_hell عضو نفتخر به

عن تجارب لما تتخيله و ما لا تتخيله .... احيان كتيييييييرة بتسيب بواقى فى الماسورة و كمان بتسيب قطع من البلاستيكة الخضرا فى بيت النار

انا عملت تجارب على جميع انواع الطلق هندى - تركى فضي و دهبي - mfs مجرى .....

غير مقروء 14-02-03, 04:30 AM   #6
العنبى
صياد جديد

انا اسف اخى لم افهم اى علاقة ان تسي بواقى فى الماسورة يعنى انا مش شايف انها مشكلة ولا انت اية رايك يعنى انا لو مجهز طلقات شبة دى قول 5 مثلا فى خزنة وسايب السلاخ وحصل مشكلة لقدر اللة وحطيت الخزنة وسحب الاجزاء وتعاملت او مجهز الخزنة فى السلاح وحصلت مشكلة برضة وسحب الاجزاء وضرب طلقة ولا اتنين ولا الخمسة حتى

اية المشكلة لما نسيب بواقى فى الماسورة ماهى ممكن تتنضف وبعدين هتبقى خدمتك ونفعتك فاهمنى اان مش شاييف انها تسيب بواقى دى مشكلة لان فعلا البلية فى اللى بيقول بتاثر وفى بيقول لا

مستنى ردك وشكرا على اهتمامك
غير مقروء 14-02-03, 01:07 PM   #7
hell007_hell
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العنبى مشاهدة المشاركة
انا اسف اخى لم افهم اى علاقة ان تسي بواقى فى الماسورة يعنى انا مش شايف انها مشكلة ولا انت اية رايك يعنى انا لو مجهز طلقات شبة دى قول 5 مثلا فى خزنة وسايب السلاخ وحصل مشكلة لقدر اللة وحطيت الخزنة وسحب الاجزاء وتعاملت او مجهز الخزنة فى السلاح وحصلت مشكلة برضة وسحب الاجزاء وضرب طلقة ولا اتنين ولا الخمسة حتى

اية المشكلة لما نسيب بواقى فى الماسورة ماهى ممكن تتنضف وبعدين هتبقى خدمتك ونفعتك فاهمنى اان مش شاييف انها تسيب بواقى دى مشكلة لان فعلا البلية فى اللى بيقول بتاثر وفى بيقول لا

مستنى ردك وشكرا على اهتمامك
شوف يا استاذ عنبي .... مثلا انا جربت طلقة فضي متعدلة و فتحتها متوسعة مضاف فيها كعب دائري تحت البلية ....

فى اجزاء من البلاستيك الاخضر لزقت فى القلاووظ اللى فى اول الماسورة .... ما اتشاليتش الا بدكر قلاووظ مقاس 10 و فرشة التنظيف ما شالتهاش .....

ومرة تانية كنت بضرب طلقة دهبي محطوط لها بلية من مقاس جديد .... جزء من البلاستيك الاخضر لزق فى بيت النار و اتسبب فى ان الاجزاء حشرت الطلقة الجديدة ( الاولانية اتنطرت و التانية ماباتتش في بيت النار ..............

غير مقروء 14-02-03, 02:40 PM   #8
أبو علي
صياد نشيط

أبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hell007_hell مشاهدة المشاركة
شوف يا استاذ عنبي .... مثلا انا جربت طلقة فضي متعدلة و فتحتها متوسعة مضاف فيها كعب دائري تحت البلية ....

فى اجزاء من البلاستيك الاخضر لزقت فى القلاووظ اللى فى اول الماسورة .... ما اتشاليتش الا بدكر قلاووظ مقاس 10 و فرشة التنظيف ما شالتهاش .....

ومرة تانية كنت بضرب طلقة دهبي محطوط لها بلية من مقاس جديد .... جزء من البلاستيك الاخضر لزق فى بيت النار و اتسبب فى ان الاجزاء حشرت الطلقة الجديدة ( الاولانية اتنطرت و التانية ماباتتش في بيت النار ..............
و تسمحلي اضيف ...
.. عن تأثير البلية : ..
* البلية لها قدرة عالية علي الاختراق و خاصة لو كانت من مسافة قريبة ..
* البلية لها القرة علي الاصابة و احداث الضرر و قد تؤدي الي الوفاة او العمي اذا اصابت منطقة حساسة ف الجسم او الصدر او الرقبة او العين ... توجد حالات تم القبض عليها لاستخدامها سلاح بلي و اصابة اشخاص .. و اتعملهم محضر حيازة سلاح ناري غير مششخن .. و اعتقد تم عرض حالة زي كده من قبل هنا في المنتدي .
* الخلاصة .. البلية تؤدي الغرض المطلوب من غير ما تححط حاجة عليها .. عايز تزود الاثر كبر حجم البلية و بالتالي حتغير حجم الطبة .
---
أي مقذوف بيخرج من الماسورة بيسيب اثر فيها .. حتي البارود نفسه بيوسخ الماسورة خصوصا لو استعملت طلق زي الهندي او التركي الفضي .. كربون البارود نفسه بيوسخ الماسورة و الاجزاء لدرجة اذا لم يتم تنظيفه باستمرار الاجزاء ممكن تعلق و الطلق يحشر ...
* كل طلقات البلي حتسيب اثر البلاستيك الاخضر في الماسورة ( بيسيح من الحرارة و بيلزق في الماسورة و في الطبة و بينشف عليهم ) بل احيانا ممكن تلاقيه بين الماسورة و الطبة !!!!!حتقوللي ازاي اقولك معرفش ...
تحياتي
أبو علي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-02-03, 04:59 PM   #9
hell007_hell
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو علي مشاهدة المشاركة
و تسمحلي اضيف ...
.. عن تأثير البلية : ..
* البلية لها قدرة عالية علي الاختراق و خاصة لو كانت من مسافة قريبة ..
* البلية لها القرة علي الاصابة و احداث الضرر و قد تؤدي الي الوفاة او العمي اذا اصابت منطقة حساسة ف الجسم او الصدر او الرقبة او العين ... توجد حالات تم القبض عليها لاستخدامها سلاح بلي و اصابة اشخاص .. و اتعملهم محضر حيازة سلاح ناري غير مششخن .. و اعتقد تم عرض حالة زي كده من قبل هنا في المنتدي .
* الخلاصة .. البلية تؤدي الغرض المطلوب من غير ما تححط حاجة عليها .. عايز تزود الاثر كبر حجم البلية و بالتالي حتغير حجم الطبة .
---
أي مقذوف بيخرج من الماسورة بيسيب اثر فيها .. حتي البارود نفسه بيوسخ الماسورة خصوصا لو استعملت طلق زي الهندي او التركي الفضي .. كربون البارود نفسه بيوسخ الماسورة و الاجزاء لدرجة اذا لم يتم تنظيفه باستمرار الاجزاء ممكن تعلق و الطلق يحشر ...
* كل طلقات البلي حتسيب اثر البلاستيك الاخضر في الماسورة ( بيسيح من الحرارة و بيلزق في الماسورة و في الطبة و بينشف عليهم ) بل احيانا ممكن تلاقيه بين الماسورة و الطبة !!!!!حتقوللي ازاي اقولك معرفش ...
تحياتي
كلام سليم 10000000000000000000%

غير مقروء 14-02-04, 12:22 AM   #10
العنبى
صياد جديد

مع اسفى انا شايف ان كل دة مش بيتكلم فى النقطة اللى بتكلم فيها انتو بتتكلمو فى مشكلة البلاستيك الا البلاستيك مش هيبقى مشكلة اوى غير كدة انا اللى اقصدة ان الفكرة ممكن تنجح والزيت يقدر يوصل للجسم

دة اللى عاوز افهمة
غير مقروء 14-02-04, 01:00 AM   #11
أبو علي
صياد نشيط

أبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريقأبو علي في بداية الطريق

اقتباس:
مع اسفى انا شايف ان كل دة مش بيتكلم فى النقطة اللى بتكلم فيها انتو بتتكلمو فى مشكلة البلاستيك الا البلاستيك مش هيبقى مشكلة اوى غير كدة انا اللى اقصدة ان الفكرة ممكن تنجح والزيت يقدر يوصل للجسم

دة اللى عاوز افهمة
سيدي الفاضل .. اعتقد اني تقريبا رديت عليك في النقطة دي في النصف الاول من مشاركتي .. الفكرة انك مش محتاج تعمل أي حاجة مع البلية لان اثرها ""المؤذي"" كافي ."" ربنا ما يحوجك و لا يحوجنا ليها "".... الزيت اللي حتحطه علي البلية حيتحرق و يتبخر بمجرد اشتعال البارود .. و حرجع تاني اقولك بص علي البلاستيك الاخضر حتقوللي ملهوش علاقة .. حقولك الحرارة اللي سيحت البلاستيك ده و خلته يلزق في الماسورة كفيلة بانها تحرق او تطير أي مادة تانية توضع علي البلية ...
أبو علي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-02-04, 02:41 AM   #12
titos
صياد متفاعل

titos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريق

كلام سليم 100 * 100
titos غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-02-04, 06:03 PM   #13
deeb_no_comment
صياد نشيط

deeb_no_comment في بداية الطريقdeeb_no_comment في بداية الطريقdeeb_no_comment في بداية الطريقdeeb_no_comment في بداية الطريقdeeb_no_comment في بداية الطريقdeeb_no_comment في بداية الطريقdeeb_no_comment في بداية الطريق

حلو قوى كدة بقت بلي خارق و شوية و حد من الاعضاء يبتكر بلى شباب و حارق :d
طبعا انا بهزر :d
deeb_no_comment غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-02-04, 06:05 PM   #14
deeb_no_comment
صياد نشيط

deeb_no_comment في بداية الطريقdeeb_no_comment في بداية الطريقdeeb_no_comment في بداية الطريقdeeb_no_comment في بداية الطريقdeeb_no_comment في بداية الطريقdeeb_no_comment في بداية الطريقdeeb_no_comment في بداية الطريق

المهم بقى ياباشا حضرتك عايز تكون مطمن لقوة البلية انها حتفيدك فى غرض الدفاع عن النفوس لو حصل موقف واحتجت لدة
و طبعا بعض الكلام السلبى الحضرتك قراتة على المنتدى وسمعتو من ناس كتير خلاك تشك فى قوتها
خلاصة الموضوع
لو المسدس مفتوح من غير طبة ملوش اى لازمة القوة والنشان ضعاف جدا و المسدس حيبوظ ( معدا الفولجا و التونة )
برضو لو فى طبة قصيرة نفس الكلام مش قد كدة خالص
لازم الطبة تكون طويلة لبيت النار ومحملة كويسة و يفضل كمان لو معمولة للمسدس علشان تاخد تاثير صح
غير كدة يبقى بتضيع الفلوس و المسدس
لو انت عملت طبة محترمة و كلفتها كويس زى طبة البشمهندس احمد مازنجر المسدس بيكون قوى التاثير جدا
و مش حتحاج اى تعديل تانى
دة راى الشخصى ممكن يكون صواب و ممكن اكون مخطأ
deeb_no_comment غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-02-04, 06:50 PM   #15
alsaher
صياد متفاعل

المدينه: حيث تحتم علي الوجود.
alsaher مستواه غير معروفalsaher مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى alsaher

اقتباس:

دة اللى عاوز افهمة
هههههههههه يا عنبي احنا مش دكاترة عشان نقدر نحدد واعتقد شطة او غيرها مش حتكون اسوأ من البلية النارية في حد ذاتها وهي تخترق الجسم واللحم والعظام.. يعني البلية فحد ذاتها لما تخترق الجسد كافية للغاية.
alsaher غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-02-04, 06:52 PM   #16
alsaher
صياد متفاعل

والسادة الافاضل الي اتكلموا عن ان البلاستيك الاخضر بيلصق في الماسورة وفي بيت الناس هو مش المفروض ان طلق البلي بيكون شكله مختلف عن الطلقة الصوت؟؟ ولا هي هي نفسها بس متعدلة؟؟ ارجو الافادة
وكمان من فين ممكن نشتري طلقات بلي؟
غير مقروء 14-02-04, 09:48 PM   #17
mosolinyelgin
صياد جديد

mosolinyelgin مستواه غير معروف

انا عاوز رقم موبايل او عنوان احمد ما زنجر
mosolinyelgin غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-02-05, 03:14 AM   #18
AhmeD EslaM
صياد قديم

الصورة الرمزية AhmeD EslaM

AhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدىAhmeD EslaM من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alsaher مشاهدة المشاركة
والسادة الافاضل الي اتكلموا عن ان البلاستيك الاخضر بيلصق في الماسورة وفي بيت الناس هو مش المفروض ان طلق البلي بيكون شكله مختلف عن الطلقة الصوت؟؟ ولا هي هي نفسها بس متعدلة؟؟ ارجو الافادة
وكمان من فين ممكن نشتري طلقات بلي؟
هى هى نفس الطلقه ياباشا بس متعدل عليا البلى
AhmeD EslaM غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-02-05, 02:44 PM   #19
cairosniper1
صياد متفاعل

cairosniper1 مستواه غير معروفcairosniper1 مستواه غير معروف

مع احترامى لجميع ردود السادة الاعضاء . الطلقات البلى ملهاش اى لازمة وفى النشان زبالة الزبالة متعديش 5 متر وطبة طويلة وكل الكلام ده . مقاس البلية يمكن يفرق شوية بس ده لو بتضرب بلية 8 فى طلق المانى .
انا ضربت 3 بليات نمرة 2 فى واحد ومحصلش اى حاجة
االى جاب نتيجة الخرطوش البلدى مع انه خطر جداا على اللى بيستخدمه .
الكلام للعلم عشان محدش قلبه يجمد على الفاضى
يا تشيل حى يا بلاش ... لو عايز تهوش خليك فى الصوت وبس متعدلش عشان ملوش نتيجة و هتلبس قضية عاى الفاضى او هياخدها منك ويمشيك ....
cairosniper1 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-02-05, 06:39 PM   #20
العنبى
صياد جديد

اهو دة اللى انا بتكلم فى تانى الناس بتدخل تقول ملهوش تاثير والمصحف دة اللى اقصدة احنا بنحاول نخلية ياثر اقوى وبعدين النار مش هتكون اقوى من الزيت معلش او طبعا ممكن نحط اى مواد تانية دة اللى اقصدة محدش استقر على راى هو قال انة ضربها فى حد وجابت نتيجة احنا كل دة ماسكين وبنجيب حجات مش عارفين نتيجتها
غير مقروء 14-02-09, 01:51 PM   #21
alsaher
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mosolinyelgin مشاهدة المشاركة
انا عاوز رقم موبايل او عنوان احمد ما زنجر
01069949909
احمد مازنجر.
غير مقروء 14-02-09, 01:52 PM   #22
alsaher
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed eslam مشاهدة المشاركة
هى هى نفس الطلقه ياباشا بس متعدل عليا البلى
بس يا باشا انا واثق اني شفتها ففيديو على اليوتيوب مع شاب بيطلق بريتاي ايجل كان شكل الطلقة مختلف كان لها راس رفيعة طويلة شوية في اخر الطلقة شبه الراس الي في نهاية طلقة الكلاشينكوف. !!
غير مقروء 14-02-14, 06:16 PM   #23
alsaher
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cairosniper1 مشاهدة المشاركة
مع احترامى لجميع ردود السادة الاعضاء . الطلقات البلى ملهاش اى لازمة وفى النشان زبالة الزبالة متعديش 5 متر وطبة طويلة وكل الكلام ده . مقاس البلية يمكن يفرق شوية بس ده لو بتضرب بلية 8 فى طلق المانى .
انا ضربت 3 بليات نمرة 2 فى واحد ومحصلش اى حاجة
االى جاب نتيجة الخرطوش البلدى مع انه خطر جداا على اللى بيستخدمه .
الكلام للعلم عشان محدش قلبه يجمد على الفاضى
يا تشيل حى يا بلاش ... لو عايز تهوش خليك فى الصوت وبس متعدلش عشان ملوش نتيجة و هتلبس قضية عاى الفاضى او هياخدها منك ويمشيك ....
رئيس مصلحة الطب الشرعي في مصر طالب الحكومة بمنع (مسدسات الصوت) نهائيا لانها بيتم تعديلها بسهولة لتستخدم في اطلاق البلي ما تسبب في ارسال الكثير من الزبائن الى مشرحته.. بسبب البلي!!
فلا تستهين بالموضوع للدرجة دي البلي قاتل من مسافة قريبة ويسبب اصابة من مسافة بعيدة وسبب ان المسدس المعدل مش قاتل من الدرجة الاولى لان الخرطوشة عيار 9ملم بيكون فيها عدد بلي اقل وغاز اقل فالمدى اقل والانتشار اقل لكنها ما تزال هي هي نفس البلية المستخدمة في اعتى واشهر بنادق الخرطوش.
غير مقروء 14-04-28, 04:20 PM   #24
superman2
صياد متقدم

اوسمتي

الصورة الرمزية superman2

superman2 من اهم اعضاء المنتدىsuperman2 من اهم اعضاء المنتدىsuperman2 من اهم اعضاء المنتدىsuperman2 من اهم اعضاء المنتدىsuperman2 من اهم اعضاء المنتدىsuperman2 من اهم اعضاء المنتدىsuperman2 من اهم اعضاء المنتدىsuperman2 من اهم اعضاء المنتدىsuperman2 من اهم اعضاء المنتدىsuperman2 من اهم اعضاء المنتدىsuperman2 من اهم اعضاء المنتدى

موضوع مخالف برجاء الحزف
superman2 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم