الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الموضوعات العامه
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الموضوعات العامه الموضوعات الغير متعلقه بالصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-08-29, 08:28 PM   #1
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

المدينه: جمال عبد الناصر- جسر السويس
mman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى mman2005
افتراضي صورة أسلحتى

أنا عملت الموضوع ده لغرض معين أن فيه عضو فى المنتدى دخل علق على موضوعى عن تصنيع السليف دفنس فى المنزل بطريقة مش كويسة وعلق على خانة أسلحتى أنى حاطط فيها مونشاكو وسلسلة حديد وشاكوكوش وقال ايه علاقتها بالصيد، مع أن إلى حاطط نوع مسدس حى ملهوش علاقة بالصيد وإلى حاطط مسدس صوت برده ملهوش علاقة بالصيد، وعلشان مش أكثر عليكم فى الكلام لما حصلت الثورة وأنعدم الأمن فى يوم جمعة الغضب وأتحرقت الأقسام ومنهم قسم السلام التابع ليه منطقتى وعرفنا أن فيه 80 مسجون هربه من قسم السلام وجايين عندنا يقتلونا ويسرقونا كل واحد نزل بحاجة فى الشارع علشان يحمى بيته ومكنشى فى بيتى وسيلة دفاع غير الشاكوش علشان أحمى بيتى ومراتى وابنى الصغير إلى كان عمره وقتها 21 يوم، ونزلنا الشارع وحمينا بيوتنا بأقل الاسلحة وكنا رجالة وكنت بنزل الساعة 3 الفجر فى الشارع بالشاكوش وأنا سامع ضرب النار فى كل مكان ومش عارف الضرب جاى منين، ومش عايز أطول عليكم فى الكلام، بعد كده نزلت أشتريت الإثنين مونشاكو وسلسلة حديد حاجة دفاع عن النفس فى البيت.

المهم الأخ المحترم بعتلى تقرير سئ قلل نقطة من النقاط بتاعتى وكتب تعليق عليها بنى أدم همجى على موضوعى بتاع تصنيع السلف دفنس فى المنزل، دخلت فى الصفحة الشخصية للعضو الفاضل لاقيته كاتب أنه طالب فى الإعدادية.
إن عضو فى إعدادى يخاطب واحد عنده 31 سنة وأب ومعاه شهادة جماعية ودراسات عليا بالشكل ده، وأحب أقوله إن الإنسان الهمجى إلى أنت بعتله تقرير سئ علشان أسلحته شاكوكش وسلسلة حديد ومونشاكو وعلشان موضوع تصنيع السليف دفنس فى المنزل راجل قدر يحمى بيته وشارعه بأقل شئ متاح فى إيديه وعيب جداً إن واحد عنده 15 سنة يدخل يعلق ويغلط بالشكل ده فى واحد ضعف عمره عندهم خبرة عنه على الاقل فى الحياة، وللأسف لما عضو فى إعدادى يدخل ينتقد حد ويتعامل معاه على أنه زميله فى المدرسة ده يخلى الواحد ملهوش نفس يدخل المنتدى ولا يشارك لأن فيه أعضاء أطفال فرحانين أن أبهاتهم شرولهم بنادق صيد ويدخله يبعته تقارير وتعليقات على ناس أكبر منهم بالشكل ده لمجرد أنى لسة معنديش القدرة أنى أشترى بندقية محترمة لأنى خارج من موضوع جواز وخلفة وعقيقة.

وأخيراً أنا هبتدى أقلل دخلوى للمنتدى ومشاركاتى حتى لا أتعرض لمزيد من قلة الاحترام والسلام عليكم.
الصور المصغرة للصور المرفقة
اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	صورة032.jpg‏
المشاهدات:	176
الحجـــم:	405.1 كيلوبايت
الرقم:	21246  

التعديل الأخير تم بواسطة مشرف عام 1 ; 11-08-29 الساعة 09:20 PM سبب آخر: المنتدى لا يحجر على رأى احدولا يعتبر السن اساس للمشاركه
mman2005 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-08-29, 08:56 PM   #2
hossam _alking
صياد متفاعل

الصورة الرمزية hossam _alking

hossam _alking في بداية الطريقhossam _alking في بداية الطريقhossam _alking في بداية الطريقhossam _alking في بداية الطريقhossam _alking في بداية الطريقhossam _alking في بداية الطريق
افتراضي رد: صورة أسلحتى

والله انتى من كلامك أنسان قمة فى الأحترام
ربنا يكرمك انتى وأهل بيتك يارب

حاجة كل ما تزيد زيادة فيها إنة

فيها نية صافية .فيها حاجة دافية

حاجة بتخليك تثبت فيها سنة سنة

مصــــر هى الصبح بدرى.مصـــر صوت الفجر يدن

مصــــر اول يوم العيد .عيدية .بمب ولبس جديد

موائد رحمن . فانوس رمضان . مسلم فى بيت مسيحى فطرووا

. تأييلة العصرية ولمة على الطبلية

فى مصر مولد السيدة والذكر والهيصة وركعتين بركة فى السيدة نفييسة

تحيرك برضه حاببها على بعضها كدا بعيوبها حتة منك

فيها حاجة حلوة . حاجة حلوة بينا "

التعديل الأخير تم بواسطة hossam _alking ; 11-08-29 الساعة 11:43 PM
hossam _alking غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 09:59 PM   #3
mazenger
صياد متقدم

الصورة الرمزية mazenger

المدينه: فيصل
mazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريقmazenger في بداية الطريق
Cool رد: صورة أسلحتى

اخى الكريم كل عام وانت بخير بكرة العيد ان عوزك تفرح وعمر الراجل كان بسلاحة كانت الرجال بحسن تصرفهم تحياتى اخى وان شاء الله بحسن استخدامك اسلحتك البسيطة ممكن تكون بفضل الله احسن ممن يمتلك ترسنه اسلحة ولا يحسن استخدامها اويستخدمها فى ما يغضب اللة عز وجل فمعا نعلو شعار نعم لرجال الشرفاء ولا لاستخدام السلاح الغير شرعى
غير مقروء 11-08-29, 10:55 PM   #4
dr_mohasan
صيـــــــاد من الدرجـه الأولـي

الصورة الرمزية dr_mohasan

المدينه: القاهرة
dr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدى
Smile رد: صورة أسلحتى

والله لا اجد تعليق أقوله غير أنك فعلاً رجل محترم

وأرجوك الا تنظر الى هذه التفاهات , فشخص مثل هذا لا يستحق حتى أن تتكلم عنه

--------------------------------------------
اللهم صلّ على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلّم
dr_mohasan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 11:09 PM   #5
أحمد عطاالله إبراهيم
صياد قديم

الصورة الرمزية أحمد عطاالله إبراهيم

المدينه: الإسكندرية
أحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيده

والله يا باشا حضرتك بجد محترم جدا جدا .. وفعلا على راى دكتور محمد حسن ده شخص مايستحقش ان حضرتك تتكلم عليه ..

بس على فكرة انا كمان عندى 15 سنة وطالب فى الاعدادية .. ف عايز اقول لحضرتك .. ان مش كل الناس وحشة .. لا زى ما فيه الوحش فيه الكويس

ولا انا غلطان
أحمد عطاالله إبراهيم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 11:18 PM   #6
dr_mohasan
صيـــــــاد من الدرجـه الأولـي

الصورة الرمزية dr_mohasan

المدينه: القاهرة
dr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدى
Smile رد: صورة أسلحتى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد عطاالله إبراهيم مشاهدة المشاركة
والله يا باشا حضرتك بجد محترم جدا جدا .. وفعلا على راى دكتور محمد حسن ده شخص مايستحقش ان حضرتك تتكلم عليه ..

بس على فكرة انا كمان عندى 15 سنة وطالب فى الاعدادية .. ف عايز اقول لحضرتك .. ان مش كل الناس وحشة .. لا زى ما فيه الوحش فيه الكويس

ولا انا غلطان
تصرفات الانسان هى اللى بتجبر الناس على احترامه
وانت بسم الله ماشاء الله عليك يا أحمد أخلاقك عالية
ربنا يبارك فيك ويحفظك لوالديك

بالمناسبة ... انت صلحت زناد البندقية ولا لسة ؟

اللهم صلّ على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلّم
dr_mohasan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 11:54 PM   #7
m777md62
صياد متفاعل

الصورة الرمزية m777md62

المدينه: عاصمة عظماء الدى جى
m777md62 مستواه غير معروف

أولا : كل عام وحضرتك بخير ,, ثانيا : عايز اقول لحضرتك ان الراجل مش بمجرد انه شايل مسدس ولا بندقية لكن الراجل بيبقى بأخلاقه وبشجاعته وشهامته ,, وأحب أحيى حضرتك ع أحترامك وأدبك ,, ولازم نقول ان الكبير كبير وحضرتك هتفضل كبير يعنى مش بمجرد ان واحد عنده 15 سنة قال كلمتين يبقى بيأخذوا فى الأعتبار ,,, وانا واحد من الناس بعتذر عن اى شخص اساء لحضرتك او ضايقك ,, وحضرتك ليك كل التقدير والأحترام ,, اخوك الصغير : محمد 16 سنة ,, تحياتى لحضرتك ,,,,,,,,,,
غير مقروء 11-08-30, 12:18 AM   #8
أميجو
صياد متقدم

الصورة الرمزية أميجو

المدينه: مدينة نصر / القاهره
أميجو مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 مشاهدة المشاركة
أنا عملت الموضوع ده لغرض معين أن فيه عضو فى المنتدى دخل علق على موضوعى عن تصنيع السليف دفنس فى المنزل بطريقة مش كويسة وعلق على خانة أسلحتى أنى حاطط فيها مونشاكو وسلسلة حديد وشاكوكوش وقال ايه علاقتها بالصيد، مع أن إلى حاطط نوع مسدس حى ملهوش علاقة بالصيد وإلى حاطط مسدس صوت برده ملهوش علاقة بالصيد، وعلشان مش أكثر عليكم فى الكلام لما حصلت الثورة وأنعدم الأمن فى يوم جمعة الغضب وأتحرقت الأقسام ومنهم قسم السلام التابع ليه منطقتى وعرفنا أن فيه 80 مسجون هربه من قسم السلام وجايين عندنا يقتلونا ويسرقونا كل واحد نزل بحاجة فى الشارع علشان يحمى بيته ومكنشى فى بيتى وسيلة دفاع غير الشاكوش علشان أحمى بيتى ومراتى وابنى الصغير إلى كان عمره وقتها 21 يوم، ونزلنا الشارع وحمينا بيوتنا بأقل الاسلحة وكنا رجالة وكنت بنزل الساعة 3 الفجر فى الشارع بالشاكوش وأنا سامع ضرب النار فى كل مكان ومش عارف الضرب جاى منين، ومش عايز أطول عليكم فى الكلام، بعد كده نزلت أشتريت الإثنين مونشاكو وسلسلة حديد حاجة دفاع عن النفس فى البيت.

المهم الأخ المحترم بعتلى تقرير سئ قلل نقطة من النقاط بتاعتى وكتب تعليق عليها بنى أدم همجى على موضوعى بتاع تصنيع السلف دفنس فى المنزل، دخلت فى الصفحة الشخصية للعضو الفاضل لاقيته كاتب أنه طالب فى الإعدادية.
إن عضو فى إعدادى يخاطب واحد عنده 31 سنة وأب ومعاه شهادة جماعية ودراسات عليا بالشكل ده، وأحب أقوله إن الإنسان الهمجى إلى أنت بعتله تقرير سئ علشان أسلحته شاكوكش وسلسلة حديد ومونشاكو وعلشان موضوع تصنيع السليف دفنس فى المنزل راجل قدر يحمى بيته وشارعه بأقل شئ متاح فى إيديه وعيب جداً إن واحد عنده 15 سنة يدخل يعلق ويغلط بالشكل ده فى واحد ضعف عمره عندهم خبرة عنه على الاقل فى الحياة، وللأسف لما عضو فى إعدادى يدخل ينتقد حد ويتعامل معاه على أنه زميله فى المدرسة ده يخلى الواحد ملهوش نفس يدخل المنتدى ولا يشارك لأن فيه أعضاء أطفال فرحانين أن أبهاتهم شرولهم بنادق صيد ويدخله يبعته تقارير وتعليقات على ناس أكبر منهم بالشكل ده لمجرد أنى لسة معنديش القدرة أنى أشترى بندقية محترمة لأنى خارج من موضوع جواز وخلفة وعقيقة.

وأخيراً أنا هبتدى أقلل دخلوى للمنتدى ومشاركاتى حتى لا أتعرض لمزيد من قلة الاحترام والسلام عليكم.
والله بغض النظر عن السخافات اللى سعادتك ذكرتها وحصلت معاك لكن شهادة حق موضوع السيلف دفينس انتشر فى منتديات البنات كطريقة بناتى لتأمين نفسهم فى وقت كان الصاعق الكهربى غير منتشر وعلى ما اتذكر أنها خلطة من الشطة السودانى والفلفل الاسود والخل مع ماء البطاريات الخاصة بالسيارات وممزوج بها مادة البوتاس وتوضع فى بخاخات للردع الشخصى .
ومعك حق تماما فى موضوع تأمين البيت فمن منا لم ينزل إلى الشارع وكان يحمل خشبة او عمود حديد او سلسلة اوسكين ؟
تحدثت فى تلك الايام مع صاحب محل لأدوات الدهان وذلك أيام الحظر مساء حينما كان يقف لحراسة المحل الخاص به وذكر ان كل مبيعاته ترتكز تلك الايام على الشوم ويقصد به الخشبة التى توضع فى الجاروف المستخدم فى البناء والسلاسل والمسامير .
إذن موضوعك لا غبار عليه من المصداقية والصراحة .
لذلك دعك من مثل تلك المهاترات التى تحدث من هم اقل منك خبرة ووعى وكان الافضل ان تبادر بالاتصال بصاحب المنتدى وتبدى ملاحظاتك .
اعد تفكيرك فى الموضوع صديقى العزيز وعيد سعيد
تحياتى وتقديرى للجميع
كن على حذر من الكريم إذا أهنته أو من العاقل إذا أحرجته أو من اللئيم إذا أكرمته أو من الفاسق إذا عاشرته أو من الأحمق إذا ماذحته وإنى ذقت الطيبات فلم أجد أطيب من العافية وإنى ذقت المرارات كلها فلم أجد أمر من الحاجة إلى الناس ونقلت الحديد و الصخر فلم أجد أثقل من الدين وأعلم أن الدهر يوم لك و يوم عليك ،فإذا كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبروكلهما سيخسر.
حديث سيدنا على بن أبى طالب (رضى الله عنه و أرضاه) .
أميجو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-30, 01:40 AM   #9
mahmoud11144
صياد متقدم

الصورة الرمزية mahmoud11144

المدينه: مدينة بلطيم م\ كفر الشيخ
mahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريق

اولا كل سنة وحضرتك طيب وكل استرتك طيبة وبخير
والقناص الصغير بافضل حال وبكامل صحة وعافية
حضرتك انسان محترم جدا ومن اخلاق الرجال الاحترام لكل شخص والواضح من كلام حضرتك انا هذا الشاب
لا يعرف شيئا عن هذا ولكن دعك من كل هذة التفهات
ايام ما كان الخطر في كل مكان في مصر اثناء الثورة كان كل واحد شريف وراجل كان يحمي اهل منطقتة بالكامل وليس اهل بيتة فقط وكان في ناس معاهم اسلحة غير مشروعة وكان بيعمل الي هو عايزة
مكنش حد عارف يكلمة ولما واحد فينا يعمل اي وسيلة دفاع عن نفسة واهل بيتة نيجي نعلق علية ونهاجمو
ونقلة دا غلط وانت شغال في الممنوع
ونقلب علية الدنيا
ونيجي عند البلطجي منعرفش نكلمة لية
عشان معاة سلاح !!!!!!!!!!!!!!!!
فيا اخي لا تخاطب الناس هكذا وهذا الرجل ليس من سنك ولا انت تعرفة عشان تكلمة بالطريقة دي
فهذا الرجل بشاكوش حمي بيتة واهلة وابنة وحرمة بيتة بل حمي منطقتة
فلماذا انت تعترض وماذا انت فعلت في مثل هذة الايام هل كنت تقف وتصد البلطجي او المجرم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فيا اخي صلح من طريقة معاملة الاعضاء
فنحن هنا اخوة فان كنت غلط في هذا الرجل وقللت من احترامك لة كانك اسئت للجمع ونحن لا نسمح للاسائة لاعي عضو منا..
...........اخوك الصغير 19 سنة...
غير مقروء 11-08-30, 03:40 AM   #10
سرسور
صياد قديم

المدينه: الإسكندرية
سرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريق

أخي الكريم كل عام وانت و الاسرة بخير
ارجو ان لا تلتفت الى اى كلام لا ينفعك او يضرك
فما فعلتة افضل بكثير مما فعلة من يمتلك اسلحة حقيقية
و ما تملكة ليس قليل فالشيئ ليس بثمنه او شكله و لكن بقيمته
فقد استطعت ان تستخدم المتوفر لديك كما فعل الجميع
وهذا لا يعيبك او يعيبنا لأننا تعرضنا لموقف لا يمكننا ان ننتظر لنبحث عن ما نشتريه
ولكن نستخدم كل ما هو متاح
فلا تشغل بالك فهذا فخر لك ولنا ان نجتاز هذه الاحداث بما كان متاح لدينا
و جزاك الله خيرًا

فـــأطلق لـروحك إشــراقها . . . ترى الفجر يرمقنا مــــــن بعيد
سرسور غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-30, 07:48 AM   #11
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

المدينه: جمال عبد الناصر- جسر السويس
mman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى mman2005

والله يا جماعة أنا مش عارف أقول إيه على كلامكم الجميل والمحترم وإلى فيه روح الأخوة والمودة، وبصراحة كلامكم ومشاعركم عندى أغلى من 100 بندقية ديانا ونوريكا.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam _alking مشاهدة المشاركة
والله انتى من كلامك أنسان قمة فى الأحترام
ربنا يكرمك انتى وأهل بيتك يارب
والله يا أخ حسام أنت من الناس الجميلة والمحترمة إلى بعتز بيها تقبل تحياتى وتقديرى.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazenger مشاهدة المشاركة
اخى الكريم كل عام وانت بخير بكرة العيد ان عوزك تفرح وعمر الراجل كان بسلاحة كانت الرجال بحسن تصرفهم تحياتى اخى وان شاء الله بحسن استخدامك اسلحتك البسيطة ممكن تكون بفضل الله احسن ممن يمتلك ترسنه اسلحة ولا يحسن استخدامها اويستخدمها فى ما يغضب اللة عز وجل فمعا نعلو شعار نعم لرجال الشرفاء ولا لاستخدام السلاح الغير شرعى
كلام جميل من أخ فاضل أعتز به وأحترمه تقبل تحياتى وتقديرى.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan مشاهدة المشاركة
والله لا اجد تعليق أقوله غير أنك فعلاً رجل محترم

وأرجوك الا تنظر الى هذه التفاهات , فشخص مثل هذا لا يستحق حتى أن تتكلم عنه
والله يا دكتور محمد لو الناس بنصف أخلاقك كان أنصلح حال بلدنا تقبل تحياتى واحترامى وتقديرى.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد عطاالله إبراهيم مشاهدة المشاركة

ولا انا غلطان
والله يا أبو حميد أنت بعقلك وتصرفاتك وأحترامك راجل وفعلاً أنا بحس من مشاركاتك أنك راجل حقيقى بمعنى الكلمة ولولا صورتك الجميلة والتى يظهر بها سنك كانت الناس فكرتك عندك 7 أولاد، تقبل تحياتى واحترامى.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m777md62 مشاهدة المشاركة
أولا : كل عام وحضرتك بخير ,, ثانيا : عايز اقول لحضرتك ان الراجل مش بمجرد انه شايل مسدس ولا بندقية لكن الراجل بيبقى بأخلاقه وبشجاعته وشهامته ,, وأحب أحيى حضرتك ع أحترامك وأدبك ,, ولازم نقول ان الكبير كبير وحضرتك هتفضل كبير يعنى مش بمجرد ان واحد عنده 15 سنة قال كلمتين يبقى بيأخذوا فى الأعتبار ,,, وانا واحد من الناس بعتذر عن اى شخص اساء لحضرتك او ضايقك ,, وحضرتك ليك كل التقدير والأحترام ,, اخوك الصغير : محمد 16 سنة ,, تحياتى لحضرتك ,,,,,,,,,,
والله يا ريت الناس الكبار يكونوا بعقلك واحترامك، يسعدنى ويشرفنى أن يبقى ليه أخ مثلك تقبل تحياتى.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أميجو مشاهدة المشاركة

والله بغض النظر عن السخافات اللى سعادتك ذكرتها وحصلت معاك لكن شهادة حق موضوع السيلف دفينس انتشر فى منتديات البنات كطريقة بناتى لتأمين نفسهم فى وقت كان الصاعق الكهربى غير منتشر وعلى ما اتذكر أنها خلطة من الشطة السودانى والفلفل الاسود والخل مع ماء البطاريات الخاصة بالسيارات وممزوج بها مادة البوتاس وتوضع فى بخاخات للردع الشخصى .
ومعك حق تماما فى موضوع تأمين البيت فمن منا لم ينزل إلى الشارع وكان يحمل خشبة او عمود حديد او سلسلة اوسكين ؟
تحدثت فى تلك الايام مع صاحب محل لأدوات الدهان وذلك أيام الحظر مساء حينما كان يقف لحراسة المحل الخاص به وذكر ان كل مبيعاته ترتكز تلك الايام على الشوم ويقصد به الخشبة التى توضع فى الجاروف المستخدم فى البناء والسلاسل والمسامير .
إذن موضوعك لا غبار عليه من المصداقية والصراحة .
لذلك دعك من مثل تلك المهاترات التى تحدث من هم اقل منك خبرة ووعى وكان الافضل ان تبادر بالاتصال بصاحب المنتدى وتبدى ملاحظاتك .
اعد تفكيرك فى الموضوع صديقى العزيز وعيد سعيد
تحياتى وتقديرى للجميع

جزاك الله كل خير أخى أميجو على كلامك الجميل وأنت من الناس الجميلة التى يسعدنى رؤية مواضيعهم ومشاركتهم.
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud11144 مشاهدة المشاركة
اولا كل سنة وحضرتك طيب وكل استرتك طيبة وبخير
والقناص الصغير بافضل حال وبكامل صحة وعافية
حضرتك انسان محترم جدا ومن اخلاق الرجال الاحترام لكل شخص والواضح من كلام حضرتك انا هذا الشاب
لا يعرف شيئا عن هذا ولكن دعك من كل هذة التفهات
ايام ما كان الخطر في كل مكان في مصر اثناء الثورة كان كل واحد شريف وراجل كان يحمي اهل منطقتة بالكامل وليس اهل بيتة فقط وكان في ناس معاهم اسلحة غير مشروعة وكان بيعمل الي هو عايزة
مكنش حد عارف يكلمة ولما واحد فينا يعمل اي وسيلة دفاع عن نفسة واهل بيتة نيجي نعلق علية ونهاجمو
ونقلة دا غلط وانت شغال في الممنوع
ونقلب علية الدنيا
ونيجي عند البلطجي منعرفش نكلمة لية
عشان معاة سلاح !!!!!!!!!!!!!!!!
فيا اخي لا تخاطب الناس هكذا وهذا الرجل ليس من سنك ولا انت تعرفة عشان تكلمة بالطريقة دي
فهذا الرجل بشاكوش حمي بيتة واهلة وابنة وحرمة بيتة بل حمي منطقتة
فلماذا انت تعترض وماذا انت فعلت في مثل هذة الايام هل كنت تقف وتصد البلطجي او المجرم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فيا اخي صلح من طريقة معاملة الاعضاء
فنحن هنا اخوة فان كنت غلط في هذا الرجل وقللت من احترامك لة كانك اسئت للجمع ونحن لا نسمح للاسائة لاعي عضو منا..
...........اخوك الصغير 19 سنة...
أحيك على روحك الجميلة وكلامك الأجمل ويسعدنى أن نكون أخوة قبل أن نكون أصدقاء تقبل تحياتى.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سرسور مشاهدة المشاركة
أخي الكريم كل عام وانت و الاسرة بخير
ارجو ان لا تلتفت الى اى كلام لا ينفعك او يضرك
فما فعلتة افضل بكثير مما فعلة من يمتلك اسلحة حقيقية
و ما تملكة ليس قليل فالشيئ ليس بثمنه او شكله و لكن بقيمته
فقد استطعت ان تستخدم المتوفر لديك كما فعل الجميع
وهذا لا يعيبك او يعيبنا لأننا تعرضنا لموقف لا يمكننا ان ننتظر لنبحث عن ما نشتريه
ولكن نستخدم كل ما هو متاح
فلا تشغل بالك فهذا فخر لك ولنا ان نجتاز هذه الاحداث بما كان متاح لدينا
و جزاك الله خيرًا
جزاك الله كل خير أخى الفاضل على كلامك الجميل الذى أعتز به وتقبل تحياى لك وتمنياتى بموفور الصحة والسعادة وكل عام وانت بخير والأسرة الكريمة وكل الأعضاء المحترمين.

sponsor links