الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى > مقتنيات الاعضاء
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

مقتنيات الاعضاء مقتنيات الاعضاء الاخرى الغير متعلقه بالصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-06-10, 02:49 AM   #1
esam5025
صياد متفاعل

المدينه: الصعيد
esam5025 مستواه غير معروف
افتراضي بلى 2 أو3

هل لو ضربت شخص بطلقة بها بلى 3 هل تؤثر فيه؟
أيهما يؤثر أكتر بلى 2 أم بلى 3 ؟
وهل طلق البلى يصيب أم يقتل ؟
sponsor links
غير مقروء 12-06-10, 05:54 AM   #2
الزعيم
Banned

المدينه: طنطا
الزعيم نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )
افتراضي رد: بلى 2 أو3

فى اية يا عم انت ناوى تقتل واحد قريب ولا اية هههههههههههه كل اسئلتك عن طلق البلى
على العموم بص يا حبيبى انت لو ضربت شخص بالبلى نمرة 2 على مدى 10 متر ايتعور اكيد ولو ضربتو فى الراس او المناطق الحساسة على البعد دة ممكن يموت فخلى بالك من الموضوع دة انما على مسافة 20 متر او 30 متر ممكن البلية تخبط فية بس مش ايتعور لان كل ما المسافة تكبر التاثير بيقل
وبالنسبة للتاثير بلى 2 او 3 انا باعتقد انهم واد لانهم الفرق بينهم بسيط اوى ممكن ال 3 ملى تؤثر اكتر
والطلق البلى بيصيب فى حالة الضرب من على مسافى 10 متر وفى مناطق فى الجسم ممكن يموت وانت فى ايدك تصيب او تقل على حسب قوة النشال بتعتك وانا تحت امرك

ونصيحة من اخوك خلى بالك لو اتمسكت بالمسدس وفية طلق بلى ايتاخد منك ويتعملك قضية شيل مسدس بدون ترخيص قانون البلى زى الحى بالظبط انا اخويا عميد فى الجيش وبعؤف منو الكلام دة ونزل قانون لكلامى دة
الزعيم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-10, 06:31 AM   #3
roaaroma2005
صياد نشيط

الصورة الرمزية roaaroma2005

المدينه: القاهرة
roaaroma2005 مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الزعيم مشاهدة المشاركة
فى اية يا عم انت ناوى تقتل واحد قريب ولا اية هههههههههههه كل اسئلتك عن طلق البلى
على العموم بص يا حبيبى انت لو ضربت شخص بالبلى نمرة 2 على مدى 10 متر ايتعور اكيد ولو ضربتو فى الراس او المناطق الحساسة على البعد دة ممكن يموت فخلى بالك من الموضوع دة انما على مسافة 20 متر او 30 متر ممكن البلية تخبط فية بس مش ايتعور لان كل ما المسافة تكبر التاثير بيقل
وبالنسبة للتاثير بلى 2 او 3 انا باعتقد انهم واد لانهم الفرق بينهم بسيط اوى ممكن ال 3 ملى تؤثر اكتر
والطلق البلى بيصيب فى حالة الضرب من على مسافى 10 متر وفى مناطق فى الجسم ممكن يموت وانت فى ايدك تصيب او تقل على حسب قوة النشال بتعتك وانا تحت امرك

ونصيحة من اخوك خلى بالك لو اتمسكت بالمسدس وفية طلق بلى ايتاخد منك ويتعملك قضية شيل مسدس بدون ترخيص قانون البلى زى الحى بالظبط انا اخويا عميد فى الجيش وبعؤف منو الكلام دة ونزل قانون لكلامى دة

فعلا ياباشا كلامك مظبوط مية فى الميه لان البلية بتاعمل معاملة المقذوق وهيعتبروها
طلق نارى به مقذوف وفيها حبسه سودا ربنا يكفينا شرها والبلى دا يوم ما تفكر
بس دماغك تروحله يبقى كانك ( ربنا يكفينا شر المشاكل ) حد بيتهجم عليك
وهيموتك ودى يا اما بتخفيييييييييه فى العربة زى ما الناس ما بتعمل عشا لو
هتتثبت ولا حاجة يا اما فى البيت ومش بيطلع نهائى غير زى ما قولتلك
واغلب اللى يوم ما هيستخدم البلى بيبقى حاطط اول كام طلقه صوت عشان
يعمل منظر وميبقاش مضطر انه ميستخدمش البلى الا لضرورة القصوى ولو لزم
الامر الكام طلقه صوت بعديهم طلق بلى

ونصيحة منى بلاش حوار البلى دا لانه شرررررررررررر
ربنا يبعدنا عنه

وتقبل مرورى
roaaroma2005 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-10, 11:45 AM   #4
ملك الخرطوش 2
صياد متفاعل

ملك الخرطوش 2 نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )

البلية كل مخف وزنها زادت قوة اختراقها فى ضغطالهواء
دى بتتحسب بقوانين حسابية وفيزيائية
ملك الخرطوش 2 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-10, 11:47 AM   #5
darkshaft
صياد قديم

darkshaft في بداية الطريقdarkshaft في بداية الطريقdarkshaft في بداية الطريقdarkshaft في بداية الطريق

بلى نمره ٢،اختراقها اقوى من رش مدبب اسبانى فى بندقيه صيد كرال نمره ٢ (٥.٥ ملى)،بس النشان بتاع مسدسات الصوت مش مظبوط اوى.فخلى بالك عشان بلى نمره ٢ ده ممكن يموت.
darkshaft غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-10, 01:58 PM   #6
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ملك الخرطوش 2 مشاهدة المشاركة
البلية كل مخف وزنها زادت قوة اختراقها فى ضغطالهواء
دى بتتحسب بقوانين حسابية وفيزيائية
بارك الله فيك أخي الحبيب...التجربة خير دليل وبرهان...ضع أمامك هدف وليكن مثلا زجاجة (من الزجاج)...أحضر ريشة وكرة بنج بونج وزلطة...بكل قوتك إطلق أو إلقى الريشة وكرة البنج بونج والزلطة ( كل على حدة ) على الهدف والذي هو الزجاجة وراقب وسجل النتيجة أيهم تأثيره أشد وأقوى...ستعرف النتيجة حتما الزلطة...وأنا واثق ومتأكد أنك ستصل إلى هذا الإستنتاج بمجرد القراءة وبدون إجراء التجربة...الموضوع محكوم بعدة توازنات بين كلا من:- الحجم ( كبير أم صغير ) الوزن ( ثقيل أو خيف ) الشكل ( مدور أو مربع أو مخروطي أو مدبب ) زاوية الإطلاق...وأخيرا إتجاه الريح...تقبل مروري...مع خالص تحياتي...
غير مقروء 12-06-10, 02:13 PM   #7
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darkshaft مشاهدة المشاركة
بلى نمره ٢،اختراقها اقوى من رش مدبب اسبانى فى بندقيه صيد كرال نمره ٢ (٥.٥ ملى)،بس النشان بتاع مسدسات الصوت مش مظبوط اوى.فخلى بالك عشان بلى نمره ٢ ده ممكن يموت.
بارك الله فيك أخي الحبيب...الرش البلي عموما قوته التدميرية أعلى ( وليس الاختراق ) لكن مداه أقل ولذلك يستخدم في الرماية لدقته في الإصابة وقلة الإنحراف...الرش المدبب قدرته على الإختراق أعلى ومداه أطول...لذلك لا ينصح بإستعماله في البنادق الهاى باور حتى لا يسرق الطير...وينصح بإستعماله في البنادق المتوسطة لتعويض فرق القوة...تقبل مروري...مع خالص تحياتي...
غير مقروء 12-06-10, 02:30 PM   #8
darkshaft
صياد قديم

darkshaft في بداية الطريقdarkshaft في بداية الطريقdarkshaft في بداية الطريقdarkshaft في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul مشاهدة المشاركة
بارك الله فيك أخي الحبيب...الرش البلي عموما قوته التدميرية أعلى ( وليس الاختراق ) لكن مداه أقل ولذلك يستخدم في الرماية لدقته في الإصابة وقلة الإنحراف...الرش المدبب قدرته على الإختراق أعلى ومداه أطول...لذلك لا ينصح بإستعماله في البنادق الهاى باور حتى لا يسرق الطير...وينصح بإستعماله في البنادق المتوسطة لتعويض فرق القوة...تقبل مروري...مع خالص تحياتي...
الف شكر على الافاده يا سياده القنصل.
darkshaft غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-12, 12:56 AM   #9
esam5025
صياد متفاعل

المدينه: الصعيد
esam5025 مستواه غير معروف

أخوتى الأعزاء أنا بأسئل هذه الأ سئلة لا فادة الأخوة الذين معنا حتى يعرفوا أن أستخدام البلى فيه خطأ
ربما يستخدمه أحد لم يعرف أضراره فمن أجل هذا سئلت هذه الأسلة من باب العلم با لشىء ولا الجهل به
ولكم جميعا جزيل الشكر والتقدير على اجا با تكم
وأرجو من الأخوة أن يكونوا أستفادوا من هذه الا جا بات

sponsor links