الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > ادوات الصيد الثقيله
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

ادوات الصيد الثقيله معلومات عن اادوات الصيد الثقيله

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-10-14, 09:04 PM   #1
old hunter
Banned

المدينه: طنطا
old hunter مستواه غير معروفold hunter مستواه غير معروف
افتراضي كيف تصنع طلقه حيه وانت في البيت

السلام عليك اخواني اسره منتدي الصيد في مصربعد انا تلقيت اكثر من رساله من بعض الاخوه في المنتدي يطلوبن مني ان اشرح طريق عمل الطلق الحي الي كنت رفعت صوره ليها من مده قلت اعمل الموضوع ده وامري لله انا مكنتش عايز اعمله الاول عشان محدش يكلم وانا مليش مصلحه في حاجه وبحب اريح دماغي لكن بسبب طلبات الاعضاء انا مرغم اني اقول الطريق هي طريق تبان انها صعبه لكنها سهله جدا بس محتاج شويه حرص اثنا عميلها
اولا الادوات ديه هتشتريها مره واحد 1_شنيور 10 ملي2_وديه اهم حاجه في الموضوع ديه اصطمبه بتعملها عند الخراط فيها اكثر من فتحه علي مقاس المقذذوف وهي بتبقا 8.8 ملي وديه بتكون مسدوده من تحت عشان تصب فيها الرصاص بعد متسيحه وتكون مقسومه لنصفين وبتتربط بمسمارين قلوظ كبار ويكونو تقدر تملكهم عشا هتشغلها بردوه زيه الاجنه تحط فيها الطلقه وتربط عليه جامد بحيس تكون مس ملامسه لارض الاسطمبه يعني المسمارين يكون عكس بعض واحد من اول اليمين والثاني من اخر الشمال3_مقص حامي يستحسن مقص طبي _4_بنزه_مفك عاده قوي ورفيع يستحسن اصغر مقاس5_كنكه تسيح فيه الرصاص6_شاكوش صغير7_مبرد حديد8_صنفره ناعمه كده خلصنا الادوات نيجي بقا لطريق العمل هنجيب الرصاص الي هنشتريه من عند اي محل لادوات صيد الاسماك هتجيب التقال الرصاص بتاع السناره ده وهتحطه في الكنكه علي النار لغايه لما يسيح وتصبه في لاسطمبه وبعدين تفكها وتخرج كتل الرصاص الي هتلاقيه بقت اصطوانيه الشكل نسيت اقولكو ان عمق الاصطمبه بيبقي 1.4 وتكرر العمليه ديه لغايه متخلص الععد الي انت عايز تعمله من الطلق وبعدين نيجي لطلق هنربطه طلقه طلقه في الاصطمبهونتاكد انها مش ملامسه الارض لازم نربطها جامد جد اكنك بتربط مسمار الكوتش بتاع العربيه وبعدين ندق علي البلاستكه الخضره الي قفله الطلقهبالمفك ونخرمها ويفضل انك تخر البلستكه الخضره عنطرق الدق عليها من الاطراف وبعدين سحبها بالبنزه وانت بتلف البنزهوبعدين تتني اطرف الطلقه علي المقاس بتاعك الي بتكون معلمه بقلم يعني 17 ملم او 19 ملم وبعدين تقصه بالمقص بس يكون قصه متساويه وبعدين تجيب الرصاص الي انت عملته وتدقه براحه في الطلق براحه لغايه لما نصف المقذوف يدخل الطلقه وبعدين تبدا في الي بعدها ولما تخلص تجيبهم واحده واحده وتربطهم في الشنيور كويس وتشغل الشنيور وتبدا تبرد بالمبرد وتشكل الطلقه زي منتا عايز مدببه عايزها مفرغه برحتك وبعدين تصنفرها بالصنفره النعامه وهي في الشنيور برده هتلاقي معاك طلقه حيه بجميع المقايس من قوه واتزان وقوه اختراق ولو هتعملها 9*19 يستحسن تزود البرود بمقدار نصف برود الطلقه يعني الطلقه يكون فيها برود طلقه ونص بس كدهملحوظه مهمه جدا الطريقه ديه متنفعش مع الطلق التركي بجميع انواعه سواء فضي او دهبي ديه بتتعمل علي الطلق التشيكي والالماني والايطالي واحسن حاجه عن تجربه الطلق الاتشيكياتمنا اني اكون افدتكو الموضوع ده يتعمل لرمايه وللطلقات النادره حاليا زي 9*17 وينفع تعمل الطلق 7.65 من الطلق 8 ملم وانا جربت الموضوع ده ونجح في اضاف لو عايز تخلي الطلقه اختراقها اعلي حط جو المقذوف مسمار صلب صغير وده حطحطه في الاصطمبه وتصب الرصاص عليه كده بقا معاك طلقه خارقه وممكن تعمل بوز الطلقه مجوف عشان لما يصطدم بالهدف يعمل تفجر هوا داخله وبيكون تاثيره اقوي وده هتعمله بالمقص والطلقه راكبع في الشنيور بس عايز شويه فن وهرفعلكوا صور الطلق بس ديه صور قديمه عشان محدش يقول انه شافني عارضطها قبل كده انا فعلا رفعتها قبل كده في اكتر من موضوع
وفي النهايه اقولكو احترسو وانتو بتبردو الطلقه وتخله وش شنيور موجه للحائط وتبرد بهدوء يعني متقلش علي الطلقه وتشيل ايدك وتحطها عشان الطلقه متسخنش وتنفجر علي فكره انا عملت اكتر من 500 طلقه طلقتين بس هما الي انفجرو مني عشان سرحت وانا بصنفرها ويريت تلبس كمامه عشان غبار الرصاص بيبقا سام اتمني اني اكون غطيت كل الجوانب واي استفسار انا في الخدمه
الصور المصغرة للصور المرفقة
اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	Image007.jpg‏
المشاهدات:	243
الحجـــم:	122.3 كيلوبايت
الرقم:	24446   اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	Image009.jpg‏
المشاهدات:	145
الحجـــم:	4.7 كيلوبايت
الرقم:	24447   اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	Image011.jpg‏
المشاهدات:	395