الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > صور وفيديو الصيد ورحلاته
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

صور وفيديو الصيد ورحلاته ميديا عن الصيد والاسلحه ورحلات صيد الاعضاء.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-08-06, 08:19 AM   #1
silver_5000
صياد نشيط

الصورة الرمزية silver_5000

المدينه: الجيزة
silver_5000 في بداية الطريقsilver_5000 في بداية الطريقsilver_5000 في بداية الطريقsilver_5000 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى silver_5000
افتراضي اول طلعة ليا و جت على غفلة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

صباح الخير يا رجالة , كل سنة و كلكم طيبين إن شاء الله , النهاردة طلعت طلعة الصبح بعد الفجر على الساعة 5:30 تقريبا للساعة 6:30 يعنى ساعة بالتمام و الكمال , انا اصلا كنت بشوف غربان كتير و انا فى طريقى لبيت والدى ( انا و والدى ساكنين فى فيصل ) المهم كنت عند والدى و كنا سهرانين علشان نتسحر و نصلى الفجر عادى جدا و طلعت ف دماغى انى انزل اجرب اصطاد لاول مرة فى حياتى , و كنت حاطط فى دماغى انى هضرب كام غراب و كدة يعنى المهم , عديت على المكان اللى كنت بشوف فيه الغربان , ملقيتش غربان قولت اكمل شوية و اشوف يمكن الاقى حاجة اجرب اصطادها , لقيت شوية يمام على الارض و انا ماشى بالعربية , المهم اشوف اليمامة من دول واقفة اجى اطلع البندقية و اعمرها علشان انشن عليا و اضربها الاقيها طارت اول ما تسمع صوت البندقية و هيا بتخبط فى اى حاجة و لا فى العربية المهم من هنا اتعلمت انى اخلى البندقية فى متناول ايدى , و كملت و ضربت على كام يمامة الاقى الرشة متجيش فيها و هيا تطير بنت اللذين , و فجأة ربنا كرمنى و لقيت غراب واقف يا عينى ف حاله بس على مين , ضربته بس كنت متوتر شوية او قلقان انها متجيش فيه بس جت فيه و وقع فى مكانه , على ما ماجيبت الموبايل و روحت اصوره لقيته طار تانى ابن الذين و متهنيتش على فرحتى , المهم شوية و الاقى يمام و اهدى و اضرب و ربنا كرمنى و جيبت يمامة و جريت شوية و لحقتها بسلاح التزكية و دبحتها ( و كان احساس ليه رهبة اول مرة ادبح فى حياتى ) و شوية و لقيت يمامة تايهة قومت مناولها رشة حلوة جت فيها و وقعت بس على ماجيبت سلاح التزكية و روحتلها لقيتها جريت و دخلت مكان كدة بتاع حد زى مزرعة و دخلت وراها و هنا اتعلمت ان الواحد لما الحاجة اللى اصطادها تدخل عند حد فى مكانه ميأاوحش كتير و بالذات لو لقى المزرعة دى فيها شوية كلاب ولاد لذين يسيب الحاجة للكلاب بدال مايتسلو عليه هو احسن , و شوية و لقيت يمامة تانية ضربت عليها و جت فيها بس وقعت و لقيتها طارت شوية قولت بس دى راحت خلاص مشيت بالعربية شوية و رجعت للمكان اللى ضربتها فيه يمكن الاقي يمامة تانية اصطادها لقيت اللى انا ضربتها و طارت واقعة و ميتة ( صحيح الحمد لله كنت بسمى الله و اكبر قبل ما اضرب اى رشة و لو نسيت كانت فى نيتى ) المهم خدتها و دبحتها برضه و شوية و لقيت عدم التوفيق تملكنى و كل ما القى يمامة و اجى اضرب عليها متجيش فيها ف زهقت لانى اصلا مفيش معايا حد يشجعنى , و قولت اروح و انا ماشى لقيت غراب جميل كدة اديته هدية ( رشة من نوع ميلبرو راسها كروية ) فى صدره وقع مقفول و بس و الحمد لله قولت اكتفى لحد كدة و بداية الحمد لله مفرحانى اوى ,

كنت عايز بقى رأى الخبراء بجد علشان اعرف كذا حاجة , حكاية انى اضرب على الحاجة و متجيش فيها ده طبيعى و لا ده معناه فشل ذريع منى مع العلم ان المسافة ماكنتش بتزيد عن 15 متر , و اليمامة اللى لما رجعت و لقيتها ماتت دى حلال اكلها و لا حرام و متشكر جدا و كفاية الرغى اللى انا فيه ده اسيبكم بقى مع الصور

و ده الغراب اللى راح يا عينى فى شربة مية

الصور المصغرة للصور المرفقة
اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	1.jpg‏
المشاهدات:	133
الحجـــم:	189.1 كيلوبايت
الرقم:	19268   اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	2.jpg‏
المشاهدات:	114
الحجـــم:	218.1 كيلوبايت
الرقم:	19269   اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	3.jpg‏
المشاهدات:	113
الحجـــم:	49.1 كيلوبايت
الرقم:	19270   اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	4.jpg‏
المشاهدات:	131
الحجـــم:	42.3 كيلوبايت
الرقم:	19271   اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	5.jpg‏
المشاهدات:	173
الحجـــم:	182.1 كيلوبايت
الرقم:	19272  

و أن الجنة حق , و أن النار حق

silver_5000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-08-06, 10:01 AM   #2
dr_mohasan
صيـــــــاد من الدرجـه الأولـي

الصورة الرمزية dr_mohasan

المدينه: القاهرة
dr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدى
Smile رد: اول طلعة ليا و جت على غفلة

مبروك الطلعة السريعة , وهى ان شاء الله بداية لطلعات كبيرة وصيد وفير قادم ان شاء الله

بالنسبة لليمامة اللى لقيتها بعد فترة , مافيهاش مشكلة ان شاء الله , بس تكون متأكد أنها هى اللى انت ضربتها .

وأعتقد أنك محتاج تظبط نشان البندقية , وده السبب أن كتير من الرش بتاعك كان بيطيش

كما أننى أنصحك باستعمال رش ماتش علشان يقفل الصيد
(لأنه بيعمل صدمة قوية وتدمير فى جسم الطير يخليه ينتهى بسرعة)

وإوعى تحس بعدم التوفيق فى أى وقت , لأن الصيد عبارة عن ممارسة , كل ماتضرب كتير تزيد خبرتك ويزيد الصيد
وكلنا أول ما بدأنا كنا بنبقى فى قمة السعادة لو اصطدنا يمامة واحدة , وبالممارسة الحمد لله العملية مشيت أحسن بفضل الله

وكل عام وأنت بخير

--------------------------------------------
اللهم صلّ على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلّم
dr_mohasan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-06, 12:11 PM   #3
محمد احمد العنانى
صياد قديم

الصورة الرمزية محمد احمد العنانى

المدينه: السيدةزينب العمرانية الهرم
محمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدى
افتراضي رد: اول طلعة ليا و جت على غفلة

اللة ينور يا صياد فعلا اليمام حساس جدا فى صيدة ومترفعش ماسورة البندقية امامة ومتبصلوش لازم تتذائب علية وكانك مش شايفة لغاية ما يحس بالامان وتبتدى تظبط علية بس بداية موفقة ان شاء اللّة . تحياتى
غير مقروء 11-08-06, 12:12 PM   #4
silver_5000
صياد نشيط

silver_5000 في بداية الطريقsilver_5000 في بداية الطريقsilver_5000 في بداية الطريقsilver_5000 في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan مشاهدة المشاركة
مبروك الطلعة السريعة , وهى ان شاء الله بداية لطلعات كبيرة وصيد وفير قادم ان شاء الله

بالنسبة لليمامة اللى لقيتها بعد فترة , مافيهاش مشكلة ان شاء الله , بس تكون متأكد أنها هى اللى انت ضربتها .

وأعتقد أنك محتاج تظبط نشان البندقية , وده السبب أن كتير من الرش بتاعك كان بيطيش

كما أننى أنصحك باستعمال رش ماتش علشان يقفل الصيد
(لأنه بيعمل صدمة قوية وتدمير فى جسم الطير يخليه ينتهى بسرعة)

وإوعى تحس بعدم التوفيق فى أى وقت , لأن الصيد عبارة عن ممارسة , كل ماتضرب كتير تزيد خبرتك ويزيد الصيد
وكلنا أول ما بدأنا كنا بنبقى فى قمة السعادة لو اصطدنا يمامة واحدة , وبالممارسة الحمد لله العملية مشيت أحسن بفضل الله

وكل عام وأنت بخير

ربنا يخليك يا دكتور و ميحرمنيش من تشجيعك ليا يا جميل و انا فعلا فكرت فى حكاية ان النشان ممكن يكون مش مظبوط اوى يعنى تقريبا بتيجى فوق شوية او تحت شوية بس , و هجيب إن شاء الله الجامو ماتش و ربنا يسهل , و بالنسبة لليمامة اللى رجعتلها دى انا متاكد انى انا اللى مموتها علشان مكان الضربة اللى ضربتهالها و الدم , بس ليا استفسار صغير منك و انت اكتر واحد ممكن تفيدينى فيه , كطبيب بيطرى , واحدة منهم انا ضاربها فى صدرها و لما جيبتها باين اوى مكان الضربة , ازاى تيجى فى صدرها و تطير او تجرى حتى شوية مع العلم البندقية نمرة 2 بس هيا الرشة خفيفة شوية

غير مقروء 11-08-06, 12:16 PM   #5
silver_5000
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد العنانى مشاهدة المشاركة
اللة ينور يا صياد فعلا اليمام حساس جدا فى صيدة ومترفعش ماسورة البندقية امامة ومتبصلوش لازم تتذائب علية وكانك مش شايفة لغاية ما يحس بالامان وتبتدى تظبط علية بس بداية موفقة ان شاء اللّة . تحياتى
الله يخليك يا محمد باشا بس صياد ايه بس , احنا نيجى ايه فيك انت بسم الله ما شاء الله عليك , دانا مكسوف اوى حتى و انا برفع الصور علشان يمامتين بس , بس اللى مصبرنى شوية انى عارف ان فى واحدة تالتة جريت فى مكان مقدرش اجيبه ( على اساس ان 3 يمامات انجاز كبير اوى يعنى انت عارف الواحد بيحاول يشجع نفسه باى كلام ) , و حكاية ان اليمام حساس دى انت صح اوى فيها انما الغربان غريبة اوى , يبقى شايفنى و عادى , بس ليا سؤال يا باشا , ازاى لما اضرب على اليمامة فى صدرها تجرى او تطير شوية و تقع , و لما اضرب على الغراب من مسافة ابعد يقع مكانه , مع ان الغراب اكبر و اقوى من اليمامة ؟؟؟

غير مقروء 11-08-06, 12:53 PM   #6
dr_mohasan

dr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدى
Thumbs up رد: اول طلعة ليا و جت على غفلة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silver_5000 مشاهدة المشاركة
ربنا يخليك يا دكتور و ميحرمنيش من تشجيعك ليا يا جميل و انا فعلا فكرت فى حكاية ان النشان ممكن يكون مش مظبوط اوى يعنى تقريبا بتيجى فوق شوية او تحت شوية بس , و هجيب إن شاء الله الجامو ماتش و ربنا يسهل , و بالنسبة لليمامة اللى رجعتلها دى انا متاكد انى انا اللى مموتها علشان مكان الضربة اللى ضربتهالها و الدم , بس ليا استفسار صغير منك و انت اكتر واحد ممكن تفيدينى فيه , كطبيب بيطرى , واحدة منهم انا ضاربها فى صدرها و لما جيبتها باين اوى مكان الضربة , ازاى تيجى فى صدرها و تطير او تجرى حتى شوية مع العلم البندقية نمرة 2 بس هيا الرشة خفيفة شوية
العبرة أن الرشة تصيب أعضاء حيوية داخل جسم اليمامة . زى القلب والرئتين أو العامود الفقرى , كدة تتقفل مكانها وماتحطش منطق

أما لو لم تصيب أحد هذه الأعضاء الحيوية مباشرة , يمكن ان اليمامة تطير شوية قبل ماتقع لأن الموت فى هذه الحالة بيحصل بسبب النزيف الداخلى اللى بيسبب هبوط حاد فى الدورة الدموية , وده ممكن ياخد بضع ثوانى لغاية مايحصل , وعلى قدر حجم النزيف الداخلى بيكون الوقت الذى تستغرقه اليمامة حتى الموت , علشان كده الرش اللى بيسبب أكبر تدمير للأعضاء الداخلية (زى الماتش) بيكون فعال جداً

أنا عندى علبة رش ملبرو بس لسة ماجربتهاش , بس صيادين قدام قالولى أنها بتسرق الصيد

غير مقروء 11-08-06, 12:53 PM   #7
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

والله ياعم برافو عليك انك اول طلعه وطلعتها لوحدك وعملت الانجاز ده انا برده لسه طالع طلعه وكانت اول مره بس صراحه حوكا شجعنى كتير وسعدنى وعلمنى حكايه ان اليمام حساس جدا والغربان ديه بتستعبط اول ماتيجى تضربه تلاقيه راح طاير

مبرك ياعم الطلعه الجميله ظبط بندقيتك واتعلم على شويه اهداف عندك فى البيت والطلعه الجايه ترجع بغنيمه حلوه ان شاء الله

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-06, 01:03 PM   #8
silver_5000
صياد نشيط

اقتباس:
العبرة أن الرشة تصيب أعضاء حيوية داخل جسم اليمامة . زى القلب والرئتين أو العامود الفقرى , كدة تتقفل مكانها وماتحطش منطق

أما لو لم تصيب أحد هذه الأعضاء الحيوية مباشرة , يمكن ان اليمامة تطير شوية قبل ماتقع لأن الموت فى هذه الحالة بيحصل بسبب النزيف الداخلى اللى بيسبب هبوط حاد فى الدورة الدموية , وده ممكن ياخد بضع ثوانى لغاية مايحصل , وعلى قدر حجم النزيف الداخلى بيكون الوقت الذى تستغرقه اليمامة حتى الموت , علشان كده الرش اللى بيسبب أكبر تدمير للأعضاء الداخلية (زى الماتش) بيكون فعال جداً

أنا عندى علبة رش ملبرو بس لسة ماجربتهاش , بس صيادين قدام قالولى أنها بتسرق الصيد
و الله يا دكتور انت كدة بتدينى امل فى حاجة و هيا ان ممكن فى مرات من اللى انا فاكرها طاشت انها الرشة جت فيها و اليمامة اتسرقت لانى كنت ببقى منشن من مكان قريب و بالسكوب كمان علشان اتاكد من مكان الضربة و ممكن يكون ده بسبب الميلبرو و انا هجرب الماتش و ربنا يسهل , صحيح ده حتى اليمامة التانية اللى انا قولت عليها طارت لدرجة انى افتكرتها ماجتش فيها و كمان شوية و انا بلف بالعربية و باصص لقيتها واقعة ف ممكن يكون اخواتها زيها بس وقعو فى مكان انا مشوفتوش , عامة لازم اظبط السكوب من تانى و اجيب الماتش جامو ده و ربنا يسهل إن شاء الله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
والله ياعم برافو عليك انك اول طلعه وطلعتها لوحدك وعملت الانجاز ده انا برده لسه طالع طلعه وكانت اول مره بس صراحه حوكا شجعنى كتير وسعدنى وعلمنى حكايه ان اليمام حساس جدا والغربان ديه بتستعبط اول ماتيجى تضربه تلاقيه راح طاير

مبرك ياعم الطلعه الجميله ظبط بندقيتك واتعلم على شويه اهداف عندك فى البيت والطلعه الجايه ترجع بغنيمه حلوه ان شاء الله
يا عم عادل اللى يجنن الواحد انى عندى ف البيت مسافة حوالى 15 متر و دى اللى انا ظابط السكوب عليها و كنت بضرب على اهداف مثلا 3 سم * 3 سم و الهدف الكبير بقى 5 سم * 5 سم و كانت معظمها بتيجى بس هو يمكن فعلا الطير بيتسرق , و عموما هتاكد برضه من ظبطه السكوب و ربنا يسهل , بس عايز فى الطلعة اللى جاية ليك نحاول نكون مع بعض إن شاء الله انت اللى ورطت نفسك بقى يا كبير

غير مقروء 11-08-06, 01:12 PM   #9
dr_mohasan

[QUOTE=silver_5000;165880]و الله يا دكتور انت كدة بتدينى امل فى حاجة و هيا ان ممكن فى مرات من اللى انا فاكرها طاشت انها الرشة جت فيها و اليمامة اتسرقت لانى كنت ببقى منشن من مكان قريب و بالسكوب كمان علشان اتاكد من مكان الضربة و ممكن يكون ده بسبب الميلبرو و انا هجرب الماتش و ربنا يسهل , صحيح ده حتى اليمامة التانية اللى انا قولت عليها طارت لدرجة انى افتكرتها ماجتش فيها و كمان شوية و انا بلف بالعربية و باصص لقيتها واقعة ف ممكن يكون اخواتها زيها بس وقعو فى مكان انا مشوفتوش , عامة لازم اظبط السكوب من تانى و اجيب الماتش جامو ده و ربنا يسهل إن شاء الله

على فكرة , سرقة الصيد بتحصل مع كل الصيادين

أنا أول طلعة طلعتها كانت فى شهر مايو 2011 (انا لسة مبتدىء زيكم) ويومها ماعرفتش أصطاد ولا يمامة , والطلعة التانية اصطدت يمامة واحدة وكنت هاطير من الفرحة , وكان نفسى أعملها تمثال تخليداً لذكراها الطيبة ... ههههههههههه

يعنى أنت كدة بادى بداية أحسن من ناس كتير

غير مقروء 11-08-06, 01:21 PM   #10
ahmadkhalaf
صياد متقدم

الصورة الرمزية ahmadkhalaf

المدينه: الاسكندرية
ahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريق

15 متر ومعرفتش تصطتاد اليماااااااااااامة !!!!! يا خبر ابيض !!!!! ........... دا انا كان قدامى حوالى 5 يمامات على بعد 2 متر ومجبتش ولا واحدة ..... ههههههههههههههههههه ............. عادى بتحصل كتير .......... وبالنسبة للرش اللى مش بيجى زى ما الدكتور محسن قالك النيشان مش بيبقى مظبوط .......... ممكن تقولى هى البندقية دى نوعها اية ؟ وانتا عامل الجراب اللى عليها دا ازاى ............ تحياتى ليك
غير مقروء 11-08-06, 01:43 PM   #11
silver_5000
صياد نشيط

[quote=dr_mohasan;165895]
اقتباس:
و الله يا دكتور انت كدة بتدينى امل فى حاجة و هيا ان ممكن فى مرات من اللى انا فاكرها طاشت انها الرشة جت فيها و اليمامة اتسرقت لانى كنت ببقى منشن من مكان قريب و بالسكوب كمان علشان اتاكد من مكان الضربة و ممكن يكون ده بسبب الميلبرو و انا هجرب الماتش و ربنا يسهل , صحيح ده حتى اليمامة التانية اللى انا قولت عليها طارت لدرجة انى افتكرتها ماجتش فيها و كمان شوية و انا بلف بالعربية و باصص لقيتها واقعة ف ممكن يكون اخواتها زيها بس وقعو فى مكان انا مشوفتوش , عامة لازم اظبط السكوب من تانى و اجيب الماتش جامو ده و ربنا يسهل إن شاء الله

على فكرة , سرقة الصيد بتحصل مع كل الصيادين

أنا أول طلعة طلعتها كانت فى شهر مايو 2011 (انا لسة مبتدىء زيكم) ويومها ماعرفتش أصطاد ولا يمامة , والطلعة التانية اصطدت يمامة واحدة وكنت هاطير من الفرحة , وكان نفسى أعملها تمثال تخليداً لذكراها الطيبة ... ههههههههههه

يعنى أنت كدة بادى بداية أحسن من ناس كتير
خلاص خلاص يا دكتور انا موافق اعلمك الصيد ( بما انى ابتديت بداية احسن من ناس كتير ف لازم اتغر بقى ) و هعلمك باجر رمزى كمان يلا يا عم ابسط , طبعا بهزر لانى نفسى اطلع معاك مرة علشان فعلا اتعلم من حد عنده خبرة كويسة زيك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkhalaf مشاهدة المشاركة
15 متر ومعرفتش تصطتاد اليماااااااااااامة !!!!! يا خبر ابيض !!!!! ........... دا انا كان قدامى حوالى 5 يمامات على بعد 2 متر ومجبتش ولا واحدة ..... ههههههههههههههههههه ............. عادى بتحصل كتير .......... وبالنسبة للرش اللى مش بيجى زى ما الدكتور محسن قالك النيشان مش بيبقى مظبوط .......... ممكن تقولى هى البندقية دى نوعها اية ؟ وانتا عامل الجراب اللى عليها دا ازاى ............ تحياتى ليك
طمنتنى يا ابو حميد و الله و ربنا يسترها و المرة الجاية اكون افضل او يكون معايا حد خبير علشان يصلحلى اخطائى , البندقية دى شنغهاى صينى و الجراب ده انا عامله بالفينيل و هو حاجة عاملة كدة زى شريط اللحام لان الدبشك بتاعها اصلا فيه جزء مهم مكسور ف الفينيل ده لزقه كويس اوى , يا ريت لو حد عنده فكرة اعمل دبشك جديد ده ممكن عند نجار و لا صعبة و لو صعبة ممكن اشترى دبشك جديد منين ؟؟؟؟

غير مقروء 11-08-06, 02:18 PM   #12
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

اقتباس:

يا عم عادل اللى يجنن الواحد انى عندى ف البيت مسافة حوالى 15 متر و دى اللى انا ظابط السكوب عليها و كنت بضرب على اهداف مثلا 3 سم * 3 سم و الهدف الكبير بقى 5 سم * 5 سم و كانت معظمها بتيجى بس هو يمكن فعلا الطير بيتسرق , و عموما هتاكد برضه من ظبطه السكوب و ربنا يسهل , بس عايز فى الطلعة اللى جاية ليك نحاول نكون مع بعض إن شاء الله انت اللى ورطت نفسك بقى يا كبير

ياباشا انا تحت امرك وبأذن الله نظبط مع بعض طلعه وتكون كويسه وخيرها كتير ان شاء الله
وانا ليا الشرف انى اتعرف على حضرتك

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-06, 02:39 PM   #13
hesham[MaFya]a
ادمن صفحة المنتدى

الصورة الرمزية hesham[MaFya]a

المدينه: cairo
hesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى hesham[MaFya]a

بسم الله ما شاء الله طبعاً يا احمد اهنيك و الله على الحركة الجريئة دى و الطلعة الجميلة و ان شاء الله المرة الجاية تزيدهم و تبقى الحصيلة اكبر..تحياتى ليك..
غير مقروء 11-08-06, 03:14 PM   #14
البطل
صياد متقدم

الصورة الرمزية البطل

المدينه: مدينة السادات
البطل في بداية الطريقالبطل في بداية الطريقالبطل في بداية الطريقالبطل في بداية الطريقالبطل في بداية الطريقالبطل في بداية الطريقالبطل في بداية الطريقالبطل في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر AIM إلى البطل إرسال رسالة عبر Yahoo إلى البطل

زي الفل كده انشاء الله المره القادمة ربنا يكرمك
غير مقروء 11-08-06, 03:27 PM   #15
Android man
صياد متقدم

الصورة الرمزية Android man

المدينه: port said , egypt
Android man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريق

الف الف الف مبروك الطلعة وعقبالي والمةر الجاية نكون مع بعض ان شاء الله
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يقيك الله ميتة السوء
اذا هممت بالقاء بقايا الطعام في حاوية القمامة فاجعل نيتك ان تكل منها الدواب
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يرزقك الله من حيث لا تحتسب
اذا اشتدت حرارة الصيف فاجعل اناء به ماء في شباك غرفتك لتشرب و تتبرد فيهالطيور
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يسقيك الله يوم العطش الاكبر
Android man غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-06, 03:33 PM   #16
silver_5000
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
ياباشا انا تحت امرك وبأذن الله نظبط مع بعض طلعه وتكون كويسه وخيرها كتير ان شاء الله
وانا ليا الشرف انى اتعرف على حضرتك
يا باشا انا اللى اتشرف بانى اقابلك و اتعرف عليك و يكون لينا نصيب فى طلعة كدة على قدنا و معانا حد من الخبرا إن شاء الله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham[mafya]a مشاهدة المشاركة
بسم الله ما شاء الله طبعاً يا احمد اهنيك و الله على الحركة الجريئة دى و الطلعة الجميلة و ان شاء الله المرة الجاية تزيدهم و تبقى الحصيلة اكبر..تحياتى ليك..
ربنا يخليك يا اتش , و هيا لو ماجتش بالطريقة دى مكنتش هتيجى ابدا , و إن شاء الله المرة الجاية نكون مع بعض و يكون الصيد اكتر بإذن الله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البطل مشاهدة المشاركة
زي الفل كده انشاء الله المره القادمة ربنا يكرمك
إن شاء الله يا بطل و بسبب تشجيع الناس الجميلة اللى زى حضرتك الواحد بيحب يجرب تانى و تالت و ربنا يكرم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة android man مشاهدة المشاركة
الف الف الف مبروك الطلعة وعقبالي والمةر الجاية نكون مع بعض ان شاء الله
الله يبارك فيك يا عبده و إن شاء الله نطلع مع بعض طلعة او على الاقل نتقابل علشان انت واحشنى اوى

غير مقروء 11-08-06, 04:15 PM   #17
silver_5000
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vabreso مشاهدة المشاركة
مبروك الطلعة الجميلة وعقبال ما تفرحنا بطلعات أخرى كلها صيد وفير .. ربنا يوفقك أخي الفاضل
الله يبارك فيك اخى العزيز و متشكر اوى على تشريفك موضوعى بالمرور و الرد و ربنا يوفقنى إن شاء الله فى الصيد الوفير

غير مقروء 11-08-06, 04:51 PM   #18
sayedlabib
صياد قديم

الصورة الرمزية sayedlabib

المدينه: القاهره
sayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريق

طب والله حد يقولى كده عشان انا ناوى اشترى بندقية زى حبيبى سلفر واطلع ان شاء الله معاه بالعافيه نصطاد هى الرشة اللى مش بتيجى فى الطير بتيجى فى مين ولا تبروح فين ولا ايه
غير مقروء 11-08-06, 05:02 PM   #19
silver_5000
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayedlabib مشاهدة المشاركة
طب والله حد يقولى كده عشان انا ناوى اشترى بندقية زى حبيبى سلفر واطلع ان شاء الله معاه بالعافيه نصطاد هى الرشة اللى مش بتيجى فى الطير بتيجى فى مين ولا تبروح فين ولا ايه
و الله يا ابو السيد يا حبيب قلبى انت تنورنى ف اى وقت و لو مكنتش اشتريت بندقية نصطاد انا و انت ببندقيتى بس انت تأمر بس و شوف كدة , انا على فكرة مبسوط اوى اوى ان موضوع الصيد ابتدى يدخل دماغك نتشريلك بندقية حلوة كدة و نطلع مع بعض بقى , و بالنسبة لحكاية الرشة دى لو ماجتش فى الطير مش بتدور عليها لانها ملهاش سعر , يعنى العلبة اللى فيها حوالى 500 رشة بتكون بحوالى 40 جنيه و لا حاجة

غير مقروء 11-08-06, 05:06 PM   #20
سرسور
صياد قديم

المدينه: الإسكندرية
سرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريق

ما شاء الله صيد جميل

فـــأطلق لـروحك إشــراقها . . . ترى الفجر يرمقنا مــــــن بعيد
سرسور غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-06, 05:13 PM   #21
silver_5000
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سرسور مشاهدة المشاركة
ما شاء الله صيد جميل
الله يخليك يا سرسور و ربنا يباركلك يا جميل

غير مقروء 11-08-06, 08:05 PM   #22
fidodido
مشرف قسم السوق

الصورة الرمزية fidodido

المدينه: كورنيش مصر القديمه - القاهره
fidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر MSN إلى fidodido إرسال رسالة عبر Yahoo إلى fidodido

مبروك الطلعه ......................
fidodido غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-06, 09:58 PM   #23
braveheart
صياد قديم

الصورة الرمزية braveheart

المدينه: القاهرة - شمال سيناء
braveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى braveheart

بسم الله الرحمن الرحيم ..
أولا مبروك عليك أول طلعة ... و مش قادر أقولك مدي سعادتي بأنك بدأت طريق الإدمان ... هههههههههه

عموما ... كبداية موفق جدا طلعتك يا أحمد ... و سبب أن اليمام بيطير قبل ما تضربة هو ( دخلة المخبرين بالعربية ) ... ههههههه ، و الدكتور محمد عارف طبعا دخلات المخبرين كويس ، و دة سيم بيننا .. و كونك تضرب و متجيش ... دة نتيجة الأستعجال لخوفك أن اليمام يطير لأنك عرفت أكيد أنه حساس جدا من أول طلعة ... و دي خبرات هتكتسبها بمرور الوقت إن شاء الله ... و بالتوفيق في الطلعات القادمة .. و تحياتي لك.

Kemomail@ymail.com
braveheart غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-06, 10:01 PM   #24
drmaged40
صياد متقدم

drmaged40 مستواه غير معروفdrmaged40 مستواه غير معروف

بداية موفقة .... و ان شاء الله هيزيد الصيد مع زيادة الخبرة........... ليك رسالة عالخاص
drmaged40 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-07, 12:22 AM   #25
silver_5000
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fidodido مشاهدة المشاركة
مبروك الطلعه ......................
الله يبارك فيك يا ابو حميد و متشكر اوى اوى لمرورك و ردك يا جميل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart مشاهدة المشاركة
أولا مبروك عليك أول طلعة ... و مش قادر أقولك مدي سعادتي بأنك بدأت طريق الإدمان ... هههههههههه

عموما ... كبداية موفق جدا طلعتك يا أحمد ... و سبب أن اليمام بيطير قبل ما تضربة هو ( دخلة المخبرين بالعربية ) ... ههههههه ، و الدكتور محمد عارف طبعا دخلات المخبرين كويس ، و دة سيم بيننا .. و كونك تضرب و متجيش ... دة نتيجة الأستعجال لخوفك أن اليمام يطير لأنك عرفت أكيد أنه حساس جدا من أول طلعة ... و دي خبرات هتكتسبها بمرور الوقت إن شاء الله ... و بالتوفيق في الطلعات القادمة .. و تحياتي لك.

شوفت يا كيمو
المعجزة اتحققت و طلعت اخيرا , و ادمنت من اول مرة , و الدخلة اللى انا دخلتها مش دخلة مخبرين , دى دخلة امن مركزى بس و الله ابتديت اهدى بس ف اخر الطلعة و تقريبا اتسرق منى كتير , بس الحمد لله على كل حال و كل حبايبى قالولى ان ده مستوى مقبول بالنسبة لاول طلعة و و ادعيلى يا كيمو ان مستوايا يتحسن و ابقى افضل فى المرة الجاية إن شاء الله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drmaged40 مشاهدة المشاركة
بداية موفقة .... و ان شاء الله هيزيد الصيد مع زيادة الخبرة........... ليك رسالة عالخاص
ربنا يخليك يا دكتور ماجد و يسمع من بقك ربنا يا باشا و الخبرة تزيد و تم الرد على رسالة سعادتك

غير مقروء 11-08-07, 12:27 AM   #26
sultan
صياد قديم

الصورة الرمزية sultan

المدينه: الاسكندريه
sultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر ICQ إلى sultan إرسال رسالة عبر MSN إلى sultan إرسال رسالة عبر Yahoo إلى sultan

انا اول طلعه ليا اعت حوالى 4 او 5 ساعات مجبتش حاجه ولما روحت لقيت يمامه فى المنور اومت مروقهااا وسميت ودبحت واعت ادحك على التع الى تعبته والرزق فى البيت مستنينى
sultan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-07, 12:29 AM   #27
dr_mohasan

اقتباس:

موضوع ( دخلة المخبرين ) ده مهم جدا , وهاحكيلكم حكايته

فى بداية تعلمى للصيد , كنت بامشى بالعربية بسرعة بحثاً عن اليمام , ولما كنت أشوفها طبعاً أقوم رازع فرامل جامدة , وطبعاً صوت الفرامل والدخلة الجامدة دى " اللى شبه دخلة المخبرين وهما رايحين يقبضوا على حرامى" كانت بتخلى اليمامة تطير قبل حتى ما أرفع البندقية , وحتى لو ماطارتش كانت بتاخد حذرها بحيث أنها تطير أول ماتشوف حركة البندقية , وده كان بيخلينى "متصربع" فى الضرب بسرعة قبل ما اليمامة تطير وعشان كدة كان الضرب يبقى من غير تركيز.

ثم تعلمت أنى عندما أسير بحثاً عن اليمام بالسيارة , أن يكون السير بطىء , والتوقف يكون هادىء جدا بدون إحداث صوت فرامل ممكن ينبه اليمام , وبكدة تاخد راحتك فى التركيز قبل الضرب بدون تنبيه اليمامة المسكينة
(وأيضا صوت شد فرامل اليد وصوت كاسيت العربية ممكن ينبه اليمام)

وصاحب الفضل فى تعلمى هذا الموضوع هو صديقى أمير (mero1x) وهو كمان صاحب هذا التعليق الظريف ...
" دخلة المخبرين "

غير مقروء 11-08-07, 12:36 AM   #28
ابو مروان
مشرف الاقسام العامه

اوسمتي

المدينه: مصر المحروسة
ابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدى

مبروك اول طلعة ودائما باليمام والحمام_يا عم ما تتوترش والا حاجة وانتة بتنشن على الهدف التوتر يخلى اعصاب ايدك تتهز وكانك فى امتحان او اختبار انا عارف شعورك وانتة بتنشن حاسس ان كل اعضاء المنتدى واقفين بيبصوا عليك عشان كدة اكيد ايدك اتهزت شوية _استمتع بالصيد والهواية واليمام الكتير جاى جاى وخصوصا بعد لما تاكل من صيد ايديك بالتوفيق
ابو مروان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-07, 12:38 AM   #29
silver_5000
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sultan مشاهدة المشاركة
انا اول طلعه ليا اعت حوالى 4 او 5 ساعات مجبتش حاجه ولما روحت لقيت يمامه فى المنور اومت مروقهااا وسميت ودبحت واعت ادحك على التع الى تعبته والرزق فى البيت مستنينى
ههههههههه , سبحان الله يا سلطان باشا , رزقك هتاخده هتاخده حتى لو زهقت و استكفيت

اقتباس:
موضوع ( دخلة المخبرين ) ده مهم جدا , وهاحكيلكم حكايته

فى بداية تعلمى للصيد , كنت بامشى بالعربية بسرعة بحثاً عن اليمام , ولما كنت أشوفها طبعاً أقوم رازع فرامل جامدة , وطبعاً صوت الفرامل والدخلة الجامدة دى " اللى شبه دخلة المخبرين وهما رايحين يقبضوا على حرامى" كانت بتخلى اليمامة تطير قبل حتى ما أرفع البندقية , وحتى لو ماطارتش كانت بتاخد حذرها بحيث أنها تطير أول ماتشوف حركة البندقية , وده كان بيخلينى "متصربع" فى الضرب بسرعة قبل ما اليمامة تطير وعشان كدة كان الضرب يبقى من غير تركيز.

ثم تعلمت أنى عندما أسير بحثاً عن اليمام بالسيارة , أن يكون السير بطىء , والتوقف يكون هادىء جدا بدون إحداث صوت فرامل ممكن ينبه اليمام
(وأيضا صوت شد فرامل اليد وصوت كاسيت العربية ممكن ينبه اليمام)

وصاحب الفضل فى تعلمى هذا الموضوع هو صديقى أمير (mero1x) وهو كمان صاحب هذا التعليق الظريف ... " دخلة المخبرين "
لا انا بقى الموضوع عندى كان اريح من كدة شوية لانى لما اخدت بالى من انهم بيطيرو لما يسمعو صوت الفرامل او اى صوت بقيت بمشى على السلانسيه ( لان عربيتى اوتوماتيك :p ) و بكدة مبقوش يحسو بيا الحمد لله لدرجة انى ساعات كنت بقف جنبهم و يبقو اكتر من يمامة و تنزل جنبهم يمامة و لا اتنين كمان و بس هجيب اكيد رش ماتش عملا بنصيحة سعادتك و نصيحة كيمو و إن شاء الله اتاكد من ظبطة السكوب زى ما حضرتك قولت و إن شاء الله الطلعة الجاية احسن , و متشكر اوى اوى اوى ليك يا دكتور على اهتمامك الغالى بموضوعى و على تشجيعك ليا انت و كل احبابى و اخواتى اللى شرفونى و نورو الموضوع و بتعلم منهم الحمد لله

غير مقروء 11-08-07, 12:41 AM   #30
braveheart
صياد قديم

braveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريق

لا انا بقى الموضوع عندى كان اريح من كدة شوية لانى لما اخدت بالى من انهم بيطيرو لما يسمعو صوت الفرامل او اى صوت بقيت بمشى على السلانسيه ( لان عربيتى اوتوماتيك :p ) و بكدة مبقوش يحسو بيا الحمد لله لدرجة انى ساعات كنت بقف جنبهم و يبقو اكتر من يمامة و تنزل جنبهم يمامة و لا اتنين كمان و بس هجيب اكيد رش ماتش عملا بنصيحة سعادتك و نصيحة كيمو و إن شاء الله اتاكد من ظبطة السكوب زى ما حضرتك قولت و إن شاء الله الطلعة الجاية احسن , و متشكر اوى اوى اوى ليك يا دكتور على اهتمامك الغالى بموضوعى و على تشجيعك ليا انت و كل احبابى و اخواتى اللى شرفونى و نورو الموضوع و بتعلم منهم الحمد لله[/QUOTE]

يبقي الحل أن الدكتور محمد يشتري عربية أوتوماتيك ... صح

Kemomail@ymail.com
غير مقروء 11-08-07, 12:43 AM   #31
silver_5000
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان مشاهدة المشاركة
مبروك اول طلعة ودائما باليمام والحمام_يا عم ما تتوترش والا حاجة وانتة بتنشن على الهدف التوتر يخلى اعصاب ايدك تتهز وكانك فى امتحان او اختبار انا عارف شعورك وانتة بتنشن حاسس ان كل اعضاء المنتدى واقفين بيبصوا عليك عشان كدة اكيد ايدك اتهزت شوية _استمتع بالصيد والهواية واليمام الكتير جاى جاى وخصوصا بعد لما تاكل من صيد ايديك بالتوفيق
الله يطمنك يا ابو مروان , و اللى انت متعرفهوش انك من اهم اسباب انى اتجرأ و اصطاد , لما عرفت انك معاك بندقية زى بتاعتى و بتصطاد بيها ( بسم الله ما شاء الله طبعا ) اطمنت لبندقيتى و حبيت الهواية من طلعات جميلة لناس معينين سعادتك طبعا منهم , ربنا يطمنك و يباركلك فى بندقيتك و ف مروان و يجعله ذرية حسنة إن شاء الله يا كبير

غير مقروء 11-08-07, 12:50 AM   #32
silver_5000
صياد نشيط

اقتباس:

يبقي الحل أن الدكتور محمد يشتري عربية أوتوماتيك ... صح
او ياخد عربيتى يصطاد بيها ( اول مرة بس يا دكتور انت و كيمو بعد كدة هأجرهالكم زى موضوع الوزة بتاعت بدر بك كدة ) بهزر طبعا و متغلاش عليكم , بس انتم اصلا بسم الله ما شاء الله صيادين تمام التمام

غير مقروء 11-08-07, 12:52 AM   #33
braveheart
صياد قديم

اقتباس:
او ياخد عربيتى يصطاد بيها ( اول مرة بس يا دكتور انت و كيمو بعد كدة هأجرهالكم زى موضوع الوزة بتاعت بدر بك كدة ) بهزر طبعا و متغلاش عليكم , بس انتم اصلا بسم الله ما شاء الله صيادين تمام التمام
الله يخليك شكرا .... و متفكرنيش ... دة بدر خد مننا ثمن الوزة 4 مرات في الأيجار دة ... ههههههههه
بهزر طبعا لحد يصدق ولا حاجة.

Kemomail@ymail.com
غير مقروء 11-08-07, 12:53 AM   #34
dr_mohasan

Thumbs up رد: اول طلعة ليا و جت على غفلة

اقتباس:

طيب ماتيجى تصطاد معانا أسهل

غير مقروء 11-08-07, 12:58 AM   #35
silver_5000
صياد نشيط

اقتباس:

الله يخليك شكرا .... و متفكرنيش ... دة بدر خد مننا ثمن الوزة 4 مرات في الأيجار دة ... ههههههههه
بهزر طبعا لحد يصدق ولا حاجة.
و دى حاجة تتنسى يا كيمو ؟؟؟ ببينى و بينك بدر لعبها صح , لعب على وتر الرأى العام , ههههههههههههههههههههه

اقتباس:

طيب ماتيجى تصطاد معانا أسهل
و انا اطول يا دكتور ؟؟؟؟ دى اصلا امنيتى من زمان , بس المشكلة انى مبتدأ جدا جدا و اخاف انى اتعبكم معايا و لا اضايقكم منى و لا حاجة و تقولو ايه اللى خلانا نقوله ييجى ؟؟؟

غير مقروء 11-08-10, 02:31 PM   #36
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

بارك الله فيك أخي الحبيب وإبني الغالي...بسم الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله...بارك الله فيما رزق وبألف هناء وشفاء...والطلعات الجاية أحسن إن شاء الله...نصيحتي لك حبيب قلبي تشيل التيليسكوب لأنه سيلخمك ويضيع وقتك على الفاضي البندقية ليست هاي باور وأنت لا تصطاد من مسافات بعيدة 15-20 متر في غير إحتياج لهاي باور أو تيليسكوبات...وتظبط نيشاناتك وتتدرب فترة على أهداف ثابتة ومن مسافات مختلفة قبل أن تخرج للصيد حتى تتقن الرماية وتحترف التنشين وتصبح نشنجي نمرة 1 بريمو ولا تعتمد من أولها على التيليسكوب لأنه لن يجعلك تتقن الرماية والتنشين كمن يتعلم السواقة على سيارة أوتوماتيك لن يستطيع بعد ذلك بسهولة تعلم السواقة على سيارة مانيوال ( يدوي )...لا تتعجل ولا تتسرع في طلوع السلم وخذ وقتك...وأنا متأكد بكره مش هانلاحق عليك وهانقول لك خف إيدك وسيب لينا شوية...تمنياتي لك بالتوفيق...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-08-10, 02:49 PM   #37
msa_79
صياد متقدم

msa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريق

الف مبروك علي الطلعة وفعلا احساس جميل اول صيد واول دبحة للصيد عمرك ما هاتنساه

بالنسبة لليمام اللي بتضربه ومش بييجي عندي سؤال هو بيكون علي الارض ولا علي حاجه عالية؟؟؟؟

اخيرا اوعي تفقد الثقفه في نفسك الثقه هي اساس من اساسيات الصياد ومع الوقت هاتتعلم ازاي تتحرك في ااتجاه اليمام والتمويه واصوله كل ده هاييجي بالممارسه وهاتحس بالمتعه بجد
msa_79 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-10, 05:21 PM   #38
silver_5000
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul مشاهدة المشاركة
بارك الله فيك أخي الحبيب وإبني الغالي...بسم الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله...بارك الله فيما رزق وبألف هناء وشفاء...والطلعات الجاية أحسن إن شاء الله...نصيحتي لك حبيب قلبي تشيل التيليسكوب لأنه سيلخمك ويضيع وقتك على الفاضي البندقية ليست هاي باور وأنت لا تصطاد من مسافات بعيدة 15-20 متر في غير إحتياج لهاي باور أو تيليسكوبات...وتظبط نيشاناتك وتتدرب فترة على أهداف ثابتة ومن مسافات مختلفة قبل أن تخرج للصيد حتى تتقن الرماية وتحترف التنشين وتصبح نشنجي نمرة 1 بريمو ولا تعتمد من أولها على التيليسكوب لأنه لن يجعلك تتقن الرماية والتنشين كمن يتعلم السواقة على سيارة أوتوماتيك لن يستطيع بعد ذلك بسهولة تعلم السواقة على سيارة مانيوال ( يدوي )...لا تتعجل ولا تتسرع في طلوع السلم وخذ وقتك...وأنا متأكد بكره مش هانلاحق عليك وهانقول لك خف إيدك وسيب لينا شوية...تمنياتي لك بالتوفيق...خالص تحياتي...
و الله انا مبسوط جدا جدا بتشريف سعادتك ليا و ردك عليسا فى موضوعى المتواضع جدا ده , و على فكرة كنت مكسوف اوى انى احط الصور و هما يمامتين بس كدة بس قولت احطهم علشان كنت فرحان بيهم اوى ( فكرونى باليوم اللى كنت طالع اصطاد فيه من على السطح لو سعادتك فاكر ههههههههههه ) و بالنسبة لحكاية السكوب و الله انا جيبت السكوب لسببين , اولهم ان نظرى ضعيف و مش لابس نظارة ف لما بقفل عين و افتح عين و ابص على الناشنكان و اركز بتبقى عينى مزغللة اوى انما فى السكوب ببقى شايف كويس , و تانى سبب و ده الاهم ان الناشنكان الخلفى بتاع البندقية باظ و دوخت عليه مش لاقيه خالص , انما انا ناوى إن شاء الله و بوعدك إن ف البندقية الجاية اللى هيا الكرال اللى الدبشك بتاعها فايبر و لونه خشبى هسيبها من غير سكوب إن شاء الله و يمكن الناشنكانات الفسفورية تساعدنى ف موضوع الزغللة ده إن شاء الله , و ربنا يخليك ليا و ميحرمنيش خالص من تشجيعك ليا اللى بياثر تاثير عجيب عليا و إن شاء الله الطلعة اللى جاية يكون الصيد اكتر بإذن الله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msa_79 مشاهدة المشاركة
الف مبروك علي الطلعة وفعلا احساس جميل اول صيد واول دبحة للصيد عمرك ما هاتنساه

بالنسبة لليمام اللي بتضربه ومش بييجي عندي سؤال هو بيكون علي الارض ولا علي حاجه عالية؟؟؟؟

اخيرا اوعي تفقد الثقفه في نفسك الثقه هي اساس من اساسيات الصياد ومع الوقت هاتتعلم ازاي تتحرك في ااتجاه اليمام والتمويه واصوله كل ده هاييجي بالممارسه وهاتحس بالمتعه بجد
اه و الله يا محمد باشا كنت قلقان اوى انى اعزب اليمامة ف اول دبحة دى و كان ليها رهبة شوية ف نفسى , و اليمام اللى بضربه و مش بييجى كان كله غالبا على الارض و اللى جه كمان كان على الارض بس فى يمامة من الاتنين اللى متصورين اتسرقت و لما لفيت و رجعت ف المكان تانى لقيتها ميتة و متاكد انى انا اللىصايدها لانها متصابة بالرشة و مكنش فى حد بيصطاد غيرى ساعتها , و موضوع الثقة بالنفس ده رجعلى شوية بعد ماجربت النشان على اهداف ثابتة ف البيت و كان 80% او 90% من الضرب بييجى مظبوط و من مسافات ابعد من اللى كنت بضرب من عليها اليمام ف علشان كدة عندى امل ان يكون اللى حصل سرقة طير مش عدم دقة نشان

sponsor links