الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > صور وفيديو الصيد ورحلاته

صور وفيديو الصيد ورحلاته ميديا عن الصيد والاسلحه ورحلات صيد الاعضاء.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-09-02, 04:58 AM   #1
samraghost
صياد متقدم

الصورة الرمزية samraghost

المدينه: العاشر ن رمضان
samraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى samraghost
افتراضي مغامراتى مع فراخ الغيط

بسم الله الرحمن الرحيم

انا بالنسبه لى بجد فرخ الغيط ده ازكى طائر شفته فى حياتى ازكى حتى من الغراب لان الغراب حريص اوى اكتر منه زكاء واليمام كذالك حريص اوى اكتر منه زكاء

بجد انا بالنسبه لى الى بيصتاد فراخ غيط ده بيبقى معلم بصراحه اكبر طائر شفت فيه كميه الزكاء ده بجد بيجننى خاصتا ان بندقيتى صينى B3-2 فامابقدرش اصيده من اماكن بعيده بس اصطدته كتير حصل معايه كام موقف مع فرخ الغيط ده عجب

اغرب موقف شفته فى حياتى كنت ماشى جنب ارض برسيم وجانبى على اليمين الترعه وبعدين انا مش عارف الفرخ كان بياكل تقريبا فى ارض البرسيم وماكنتش شايفه وهو تقريبا ماشفنيش الا لما قربت وانا ماشى لمحت حاجه فعمال ادقق مش شايف الا حاجه بالعرض بس مش متاكد واول ماخد باله انى ببصله قام شادد وقال يافكيك ومالحقتش اعمل اى حاجه عارفين كان عامل ايه كان نايم على جنبه اكنه ميت ومابيتحركش ولا ملى واحد والبرسيم كان محشوش وكان صغير اوى وكان باين اوى بس ابن الايه كان عامل ميت ومش باين خالص عشان ماخدش بالى واول ماحس بخطر فك

ومره تانيه ضربت فرخ جت فى رجله وكسرته قام طاير ونازل ارض غله تقريبا وانتوا عارفين انه بيبقى طويل ومش شايف منه اى حاجه بس على مين كان معايه واحد خليته يروج جوه شويه فى الارض مكان ما الفرخ دخل وبدا يعمل دوشه عشان يقلق الفرخ وانا قعدت بره واول مالقيت الغله بتتهز من جوه وهو جاى رحت وقفت قدام المكان الى جاى منه اول ماطلع وشافنى بص لى واتسمر مكانه ههههههههههههه و الله ده الى حصل وخد الطلقه التانيه وربنا يرحمه

والله لو قلت لكم مغامراتى مع فراخ الغيط دى تتكتب فى كتاب ههههه مره واحد بقى فضل يزاولنى مزاوله ههههههه قربت منه شويه بس ارض الغله كانت اقرب له من الترعه فراح داخل فيها وانا قلت مش سايبك قمت قاعد له بره وكل شويه يطلع راسه بره شويه ويبص عليه يلاقينى قاعد يدخل تانى جرى هههههههه لحد مازهقتنى ابن الايه ومشيت

انا حاسس انى تقلت ورخمت عليكم ورغيت كتير اسيبكم بقى سلام

وانا متاكد ان كل واحد فيكم ليه مغامره مع الطائر الغريب ده وياريت يقوله
samraghost غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-09-02, 06:12 AM   #2
abdo92
صياد نشيط

المدينه: مدينه نصر
abdo92 في بداية الطريقabdo92 في بداية الطريقabdo92 في بداية الطريق
افتراضي رد: مغامراتى مع فراخ الغيط

موضوع حلو ومهما كان الطائر حريص و زكى الصياد لازم يكون ازكا
abdo92 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-02, 07:06 AM   #3
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

المدينه: الإسكندرية
sameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريق

لا يا باشا ولا تقلت ولا حاجة خالص بالعكس ياريتك كنت تكمل بس البتاع ده نادر اوي عندنا في اسكندرية للأسف

فإن النصح بين الناس نوع من التوبيخ لا أرض استماعه
sameer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-02, 08:15 AM   #4
ابو عامر
صياد نشيط

الصورة الرمزية ابو عامر

المدينه: بنها
ابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريق

هههههههههه انا اكتر واحد مجرب بس على مين بس بصراحه احلى صيد انا احب اصطاده والذ اكل كمان
ابو عامر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-02, 03:17 PM   #5
samraghost
صياد متقدم

samraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيده

شرفونى بمرورك وفراخ الغيط يا استاذ سمير هاتلاقيه فى الترع الصغيره بتعمل اعشاشها تحت الخوص والمناطق الى يها فروع كتير على شط الترعه كده وفى البحور الصغيره تحياتى ليك
غير مقروء 11-09-02, 03:31 PM   #6
أميجو
صياد متقدم

الصورة الرمزية أميجو

المدينه: مدينة نصر / القاهره
أميجو مستواه غير معروف

هو بالفعل نادر فى مصر وهو من أذكى الطيور ويحتاج إلى التعامل السريع من حيث سرعة القرار والتصويب ودقته وسرعة الاطلاق .
لذلك ينصح بإستخدام البناق القوية مثل الديانا والمزودة بتلسكوب والمعمرة أو المذخرة أى أن تكون البندقية جاهزة للضرب وبها الرش وذلك حين تلمحه تتعامل معه فورا لانه سريع بالفعل مثل الحمام .
ولكى تصطاد الحمام يجب صيده قبل أن ينطلق من مكانه .
تحياتى وتقديرى العميق
كن على حذر من الكريم إذا أهنته أو من العاقل إذا أحرجته أو من اللئيم إذا أكرمته أو من الفاسق إذا عاشرته أو من الأحمق إذا ماذحته وإنى ذقت الطيبات فلم أجد أطيب من العافية وإنى ذقت المرارات كلها فلم أجد أمر من الحاجة إلى الناس ونقلت الحديد و الصخر فلم أجد أثقل من الدين وأعلم أن الدهر يوم لك و يوم عليك ،فإذا كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبروكلهما سيخسر.
حديث سيدنا على بن أبى طالب (رضى الله عنه و أرضاه) .
أميجو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-07, 02:08 AM   #7
المايستروو
صياد متفاعل

الصورة الرمزية المايستروو

المدينه: كفر الشيخ
المايستروو مستواه غير معروفالمايستروو مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى المايستروو إرسال رسالة عبر Skype إلى المايستروو

جامد بس اجمل حته لما اتسمر مكانه ده زمانه قطع الخلف من الخضه ههههههه
غير مقروء 11-09-07, 02:15 AM   #8
koktal
صياد قديم

الصورة الرمزية koktal

المدينه: جمهورية مصر العربية
koktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريق

مواقف فكاهيه جميله .. بس حضرتك بتصطاد فين ؟؟ ..

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
koktal غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-07, 01:16 PM   #9
messam
صياد متقدم

الصورة الرمزية messam

المدينه: الزقازيق
messam في بداية الطريقmessam في بداية الطريقmessam في بداية الطريقmessam في بداية الطريقmessam في بداية الطريقmessam في بداية الطريقmessam في بداية الطريقmessam في بداية الطريقmessam في بداية الطريقmessam في بداية الطريقmessam في بداية الطريق

أنا أويدك جدا أخى الكريم فى أن فراخ الغيط طائر يتمتع بذكاء ودهاء وقدرة عالية على التخفى وأنا أحبة جدا وهوا افضل طائر افضلة فى الأكل

القناص القديم

فريق الشرقية للصيد والرماية
messam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-07, 01:59 PM   #10
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

ماشاء الله واضح انك صياد قديم اووووى
ياجدعان نفسى اشوف البتاع ده انا كل اللى شوفته العصافير واليمام والحمام شوفته بس من بعيد لبعيد
حرام بقى كده الواحد اتخنق

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-07, 06:47 PM   #11
samraghost
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المايستروو مشاهدة المشاركة
جامد بس اجمل حته لما اتسمر مكانه ده زمانه قطع الخلف من الخضه ههههههه
هههه والله كان حتت منظر جامد جداا
غير مقروء 11-09-07, 06:52 PM   #12
samraghost
صياد متقدم

شرفتونى يا جماعه بمروركم بالنسبه للاخ koktal الى سال انا بصتاد فين فانا من السنبلاوين ده مركز جنب المنصوره وكل البلاد الى حوالينا والى جنبنا ارياف وما ادراك ما الارياف بصراحه قمه المتعه فى الصيد من صيد وفير وجو جميل احنا فيه بلد ارياف جنبنا مش بعيده خالص بروحها من ورا من عند الاراضى وباخد السكه دى كلها بتبقى فيها ترع عشان الاراضى وبصتاده من هناك وبصتاد يمام من جوه البلد تحياتى ليك

وبجد لو لاقيته واصطتده هاتلاقى متعه جامده جدا فى صيده لانه مكار زى ماقلت لك ولازم تستخدم معاه الحزر الشديد ده بقى غير طعمه ولحمه الابيض الجميل

ياريت كل واحد حصل معاه مواقف زى دى يقولها لنا وتحياتى ليكم يا احلى صيادين

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم