الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-06-16, 10:57 PM   #1
sultan
صياد قديم

الصورة الرمزية sultan

المدينه: الاسكندريه
sultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر ICQ إلى sultan إرسال رسالة عبر MSN إلى sultan إرسال رسالة عبر Yahoo إلى sultan
افتراضي ادعولى طالع اصطاد فجر الجمعه

اول مره اطلع اصطاد بجد تفتكرو هنفع ولا لا انا طالع معايا معادى نمره 2 وربنا يرزق دعوات الشباب بقى
sultan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-06-16, 10:59 PM   #2
محمد احمد33
صياد جديد

محمد احمد33 مستواه غير معروف
افتراضي رد: ادعولى طالع اصطاد فجر الجمعه

يارب يطلعلك اسد

وتموتة ان شاء الله
ههههه بهرج معاك طبعا
محمد احمد33 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-16, 11:01 PM   #3
sultan
صياد قديم

الصورة الرمزية sultan

sultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريقsultan في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر ICQ إلى sultan إرسال رسالة عبر MSN إلى sultan إرسال رسالة عبر Yahoo إلى sultan

تانى يم اسمى نفسى صياد الاسد
غير مقروء 11-06-17, 01:50 AM   #4
unknown
صياد متقدم

الصورة الرمزية unknown

المدينه: السويس - بورسعيد - المنصورة
unknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريق

بالتوفيق ان شاء الله
غير مقروء 11-06-17, 02:35 AM   #5
mido axis
صياد قديم

المدينه: القاهرة
mido axis في بداية الطريقmido axis في بداية الطريقmido axis في بداية الطريقmido axis في بداية الطريقmido axis في بداية الطريقmido axis في بداية الطريقmido axis في بداية الطريقmido axis في بداية الطريقmido axis في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر MSN إلى mido axis إرسال رسالة عبر Yahoo إلى mido axis

ان شاء الله ربنا يرزقك بصيد وفير

فيك ناس بتشقى ع الرغيف

و ناس بتتعب م التنس
mido axis غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-17, 07:09 AM   #6
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

المدينه: الإسكندرية
sameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريق

يا رب يرزقك ويكرمك بطلعة حلوة تحببك في الصيد

فإن النصح بين الناس نوع من التوبيخ لا أرض استماعه
sameer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-17, 07:16 AM   #7
talha
صياد نشيط

المدينه: القاهرة-الشروق
talha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريق

ايه ﺍﻻﺧﺒﺎﺭ
talha غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-17, 11:00 AM   #8
sultan
صياد قديم

الصورة الرمزية sultan

مقولكوش بقى انا مش عارف ازاى ده حصل انا كنت واخد معايا علبتين رش وندمت انى ماختش اكتر من النادر ان رشايا تخيب اليمام شكله حلو وهوه بيقوع انا مقدرتش اعد كام واحده اصطتهاومكنشةعندى حلل فى المطبخ تكفى الصيد ففكرت فى بانيو الحمام اقفله واملاه ميه سخنه وانا مبسوط اوى بالطلعه دى

على فكره انا بكدب عليكو فى كل حاجه غير انى كنت واخد علبتين رش وانا مبسوط اوى بالطلعه اما موضوع البانيو ده من خيالى وربنا ييسر فى الجمعه الجايه
غير مقروء 11-06-17, 11:03 AM   #9
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

sameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sultan مشاهدة المشاركة
مقولكوش بقى انا مش عارف ازاى ده حصل انا كنت واخد معايا علبتين رش وندمت انى ماختش اكتر من النادر ان رشايا تخيب اليمام شكله حلو وهوه بيقوع انا مقدرتش اعد كام واحده اصطتهاومكنشةعندى حلل فى المطبخ تكفى الصيد ففكرت فى بانيو الحمام اقفله واملاه ميه سخنه وانا مبسوط اوى بالطلعه دى

على فكره انا بكدب عليكو فى كل حاجه غير انى كنت واخد علبتين رش وانا مبسوط اوى بالطلعه اما موضوع البانيو ده من خيالى وربنا ييسر فى الجمعه الجايه
يعني ايه ما فيش حاجة؟ ولا فيه بس مش كتير؟

فين الصور يا عمنا

غير مقروء 11-06-17, 11:06 AM   #10
sultan
صياد قديم

الصورة الرمزية sultan

مفيش حاجه خالص لما زهقت اعت انشل على عقاب السجاير بس كنت بجبها الحمد لله
غير مقروء 11-06-17, 11:07 AM   #11
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

اقتباس:
مفيش حاجه خالص لما زهقت اعت انشل على عقاب السجاير بس كنت بجبها الحمد لله

الحمد لله طيب مش حتعزمنا على سبروسين طيب؟ ههههههههههههههه

غير مقروء 11-06-17, 11:10 AM   #12
sultan
صياد قديم

الصورة الرمزية sultan

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sameer مشاهدة المشاركة
الحمد لله طيب مش حتعزمنا على سبروسين طيب؟ ههههههههههههههه
الحمد لله بس انا مش زعلان اصلها مش اول مره تانى مره بس فى حاجه غريبه اليمامه مبلحقش ارفع البندقيه عليها بتكون طارت ده بقى حساس اوى للعلم انا كنت بتسحب وانا ماشى بس انا مقتنع ان ده رزق وانا هكله فمليش نصيب فيه مش هيجى لابلحرفنه ولا بالسكوب ولا بئى شىء الرزق انتا بتسعاله وهوه لو بتاعك بيجيلك
غير مقروء 11-06-17, 11:17 AM   #13
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

اقتباس:
الحمد لله بس انا مش زعلان اصلها مش اول مره تانى مره بس فى حاجه غريبه اليمامه مبلحقش ارفع البندقيه عليها بتكون طارت ده بقى حساس اوى للعلم انا كنت بتسحب وانا ماشى بس انا مقتنع ان ده رزق وانا هكله فمليش نصيب فيه مش هيجى لابلحرفنه ولا بالسكوب ولا بئى شىء الرزق انتا بتسعاله وهوه لو بتاعك بيجيلك
يا باشا هو فعلا رزق وبتحصل كتير اوي ان الواحد ينزل وما ياخدش حاجة وساعات الواحد طول اليوم ما يلاقيش حاجة وساعة الظهر وهو مروح يضربله 10 يمامات عادي بتحصل

بس انتا لازم تتسحب وما تعملش حركة فجائية قدام اليمام ولو عرفت تستخبى منه استخبى ولو شايف يمامة و بعدين اختفت من قدامك بس عارف هيا فين ترفع البندقية الاول وتجهز نفسك عالضرب على طول يعني مش تستنا لما تشوفها وهيا تشوفك وبعدين ترفع البندقية حتخاف منك وتطير وحاول تحسس اليمام انك مش مهتم بيه انا ساعات و الله بدخل على اليمامة بضهري اوا لما احس انها خدت بالها اديها ضهري وساعات اعمل اني ماشي تقوم هيا تطمن و اروح لاففلها تاني

جرب الكلام ده وقولي بعد كدة عملت ايه

غير مقروء 11-06-17, 12:55 PM   #14
lilkapo
صياد نشيط

المدينه: بورسعيد
lilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى lilkapo

اخى الحبيب
قدر الله وما شاء فعل
شوف يا جميل اولا انتا مخصرتش اى حاجة خالص بس خلينى ابقى رغاى شوية واحاول انى اديك بعض نصايح
فى البداية كدة لازم اليوم يبدا بركعتين الفجر الحلوين ويا سلام بقى لو فى المسجد طلع بقى تشرب شوية الشاى الحلوين واى حاجة للاكل معاة تحضر العدة بتاعتك وحاول متكترش العدة يعنى البندقية والرش وزجاجة مية ولو فى حاجة تانية شقتين طعمية ولا فول ولا اى حاجة يعنى زى متحب لو حابب انك تطول
تنزل وتسمى بالله وتشوف هتروح تصطاد منين لحد كدة تمام ......
كويس قبل متوصل للمكان دة ان كنت محدد مكان معين قبل متقرب منو يفضل انك تقف او تهدى مشيتك على الاخر وتصطاد بس مش بالبندقية بعنيك وبس لحد متحدد هدفك حاول متستعجلش الصيد لانو عموما اساسو الصبر راقب الطريدة من بعيد وحاول برضو تدور بعنيك بس على الطريق الى هيوصلك لاقرب مسافة منها بدون متسبب اى ازعاج او انك تلفت انتباها ولما تلاقى المسافة الى من خلالها بندقيتك تقدر تصيب حاول تديها ضهرك خالص زى سمير مقلك حتى لو مبتدا وتعمر وترفع البندقية بالراحة وتصوب (ملحوظة مهمة جداجدا جدا) ايااااااااااااااااااك تستعجل فى الضرب و حاول تتاكد مليون فى المية ان ضربتك ان شاء الله هتصيب هدفك ولما تتاكد انك مش مهزوز ونيشانك مظبوط سمى الله (بسم الله الله اكبر) واضرب طبعا تسمية الله فى كل وقت محبوبة لكن هيا اجبار علشان لو الطريدة ماتت يحل لك اكلها طيب تمام لحد كدة .............. الطريدة فعلا وقعت او اتصابت متجريش عليها ابدا واحبس فرحتك بيها وراقب المكان قبل التوجة اليها ممكنتبقى فى طريدة تانية وبجريك على الطريدة المصابة تخسرها وطير فلو لقيت فعلا طريدة تانية تعمل نفس الى عملتو مع التانية وانسى التانية خالص الوقت ولما تضربها وهكزا............ ولو ملقيتش روح للطريدة بتاعتك بهدوء وخدها
كمان فى حاجة متروحش تصطاد قبل متجرب نيشانك وتظبطو قبلها بيوم وتخلية على الشعرة زى مبنقول يعنى بالظبط علشان متفاجاش ان البندقية بترمى منك شمال او يمبن او فوق او تحت ودة ممكن يخليك متجيبش حاجة خالص
عموما لو عندك اى استفسار قولو وان شاء الله لو اقدر اجاوب هجاوب لو مش هقدر هقول معرفشش فمن قال لا اعلم فقد افتى
lilkapo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-17, 10:20 PM   #15
sultan
صياد قديم

الصورة الرمزية sultan

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lilkapo مشاهدة المشاركة
اخى الحبيب
قدر الله وما شاء فعل
شوف يا جميل اولا انتا مخصرتش اى حاجة خالص بس خلينى ابقى رغاى شوية واحاول انى اديك بعض نصايح
فى البداية كدة لازم اليوم يبدا بركعتين الفجر الحلوين ويا سلام بقى لو فى المسجد طلع بقى تشرب شوية الشاى الحلوين واى حاجة للاكل معاة تحضر العدة بتاعتك وحاول متكترش العدة يعنى البندقية والرش وزجاجة مية ولو فى حاجة تانية شقتين طعمية ولا فول ولا اى حاجة يعنى زى متحب لو حابب انك تطول
تنزل وتسمى بالله وتشوف هتروح تصطاد منين لحد كدة تمام ......
كويس قبل متوصل للمكان دة ان كنت محدد مكان معين قبل متقرب منو يفضل انك تقف او تهدى مشيتك على الاخر وتصطاد بس مش بالبندقية بعنيك وبس لحد متحدد هدفك حاول متستعجلش الصيد لانو عموما اساسو الصبر راقب الطريدة من بعيد وحاول برضو تدور بعنيك بس على الطريق الى هيوصلك لاقرب مسافة منها بدون متسبب اى ازعاج او انك تلفت انتباها ولما تلاقى المسافة الى من خلالها بندقيتك تقدر تصيب حاول تديها ضهرك خالص زى سمير مقلك حتى لو مبتدا وتعمر وترفع البندقية بالراحة وتصوب (ملحوظة مهمة جداجدا جدا) ايااااااااااااااااااك تستعجل فى الضرب و حاول تتاكد مليون فى المية ان ضربتك ان شاء الله هتصيب هدفك ولما تتاكد انك مش مهزوز ونيشانك مظبوط سمى الله (بسم الله الله اكبر) واضرب طبعا تسمية الله فى كل وقت محبوبة لكن هيا اجبار علشان لو الطريدة ماتت يحل لك اكلها طيب تمام لحد كدة .............. الطريدة فعلا وقعت او اتصابت متجريش عليها ابدا واحبس فرحتك بيها وراقب المكان قبل التوجة اليها ممكنتبقى فى طريدة تانية وبجريك على الطريدة المصابة تخسرها وطير فلو لقيت فعلا طريدة تانية تعمل نفس الى عملتو مع التانية وانسى التانية خالص الوقت ولما تضربها وهكزا............ ولو ملقيتش روح للطريدة بتاعتك بهدوء وخدها
كمان فى حاجة متروحش تصطاد قبل متجرب نيشانك وتظبطو قبلها بيوم وتخلية على الشعرة زى مبنقول يعنى بالظبط علشان متفاجاش ان البندقية بترمى منك شمال او يمبن او فوق او تحت ودة ممكن يخليك متجيبش حاجة خالص
عموما لو عندك اى استفسار قولو وان شاء الله لو اقدر اجاوب هجاوب لو مش هقدر هقول معرفشش فمن قال لا اعلم فقد افتى

كلام جميل واكيدهنفزه بس انا كان ليا استفسار بالنسبه لنشان البندقيه الخلفى بيتظبط ازاى انا بجيبه فى النص وبجرب وبيصيب بس فى اليمام مبيرضاش يصيب فى طريقه تانيه لتظبيط النيشان
غير مقروء 11-06-17, 10:53 PM   #16
moneey1975
صياد قديم

الصورة الرمزية moneey1975

المدينه: القاهره
moneey1975 في بداية الطريقmoneey1975 في بداية الطريقmoneey1975 في بداية الطريقmoneey1975 في بداية الطريقmoneey1975 في بداية الطريقmoneey1975 في بداية الطريقmoneey1975 في بداية الطريق

ربنا معاك يا باشا وان شاء الله موفق وترجع مجبور الخاطر

sponsor links