الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-05-20, 10:36 PM   #1
ِAhmedAlaa2007
صياد قديم

المدينه: القاهرة
ِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ِAhmedAlaa2007 إرسال رسالة عبر Skype إلى ِAhmedAlaa2007
افتراضي صياد مبتدئ وخايف !!

دلوقتي انا صياد مبتدئ ، عندي بندقية نوريكا سبورت 5.5 والحمد لله بقيت كويس جدا في الرماية وبقيت بجمع من 15 متر وطبعا ده بمساعدة البندقية عالية الدقة
المهم
في منطقتي سكني وهي مدينة علي طريق اسماعلية الصحراوي مليانة يمام او حمام (( مش عارف ايه الفرق مش بقولك مبتدئ )) المهم نفسي انزل اصطاد بس خايف اوووي
من ايه ؟!
اقولك انا
طب ممكن اسئل سؤال الاول
هوا امته الرشة تموت الحمامة؟ لما تيجي في راسها ولا لو جت في اي حته ؟
ده السؤال المحير
خايف لاضرب الطريدة في غير مقتل وساعتها مش عارف اعمل ايه ؟
يعني لو ضربت حمامة في غير مقتل ووقعت ونزفت اعمل ايه ؟؟ اسيبها تموت ؟ ولا اذبحها
دي بقي المشكلة الذبح ؟؟
بيقول لازم جزار يعلمك وحوارات كتير كده خلتني خايف انزل اعذب الحمام بدل ما اصطاده وساعتها يبقي حرام
والسؤال الاهم لو موت غراب مثلا اعمل فيه ايه ؟
من الاخر عايز حد يفهمني الدنيا كلها
طلب صعب بس معلش
اكسب فيا ثواب احسن شكلي هكره الهواية قبل ما ابتديها
ِAhmedAlaa2007 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-05-20, 11:07 PM   #2
lilkapo
صياد نشيط

المدينه: بورسعيد
lilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى lilkapo
افتراضي رد: صياد مبتدئ وخايف !!

هههههههههههههههههههههههههههههههههه
لا اسالة صعبة اوووووووى ومحتاجة خبير هههههههههه
اية يبنى الاسالة دى عموما هجاوبك الموضوع ابسط من كدة بكتير
اولا الطريدة ايا كانت ممكن تموت سواء ضربتها فى راسها او فى الحويصلة الى هيا بين الراس والسدر وبتحس انها منفوخة شوية ماعلينا هيا اعلى الصدر وخلاص كمان ممكن تضرب فى اى مكان فى الطريدة وتنزل مقفولة برضو ممكن تصيب اى حاجة من الاعضاء الداخلية للطريدة فتسبب الوفاة عادى يعنىالمهم وقبل اى شئ انك تسمى الله قبل الضرب علشان يحل لك اكلة ان قدر الله ان يكون رزقك من الاخر قول (بسم الله والله اكبر) واضرب .
نيجى بقى للسؤال التانى لو الطريدة نزلت ولسة حية هتقوم سيادتك طيران عليها وتسم الله وتقوم دبحها ووالدبح مش محتاج جزار يعلمك ولا حاجة هو انك تدبح من منطقة اسفل الراس وبرضو متنساش تسمى الله قبل الدبح
اما بقى اصعب سؤال وطبعا انا لجئت لمراجع عالمية علشان اديك اجابة وافية علية هو لو موت غرب تعمل فية اية؟
حضرتك بعد متضربو ويموت تقول بسم الله والحمد لله والله اكبر وتسيبو مرمى على جنب وتروح ههههههههههههه لانك طبعا مش هتاكل غربان ولا اية
اة ملحوظ بالنسبة للتسمية بعد متموت الغراب فدة ثواب لاخوك انو دلك على انك تزكر الله فى اى وضع واى مكان
اى خدمة هتلاقينا حضرين يا باشا ويلا شد حيلك انتا واطلع بس وربنا هيكرمك وعمرك مهتسيب الهواية ابدا هتخدها حقن ادمان بقى
lilkapo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-05-20, 11:21 PM   #3
ِAhmedAlaa2007
صياد قديم

ِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ِAhmedAlaa2007 إرسال رسالة عبر Skype إلى ِAhmedAlaa2007

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lilkapo مشاهدة المشاركة
اولا الطريدة ايا كانت ممكن تموت سواء ضربتها فى راسها او فى الحويصلة الى هيا بين الراس والسدر وبتحس انها منفوخة شوية ماعلينا هيا اعلى الصدر وخلاص كمان ممكن تضرب فى اى مكان فى الطريدة وتنزل مقفولة برضو ممكن تصيب اى حاجة من الاعضاء الداخلية للطريدة فتسبب الوفاة عادى يعنىالمهم وقبل اى شئ انك تسمى الله قبل الضرب علشان يحل لك اكلة ان قدر الله ان يكون رزقك من الاخر قول (بسم الله والله اكبر) واضرب .
نيجى بقى للسؤال التانى لو الطريدة نزلت ولسة حية هتقوم سيادتك طيران عليها وتسم الله وتقوم دبحها ووالدبح مش محتاج جزار يعلمك ولا حاجة هو انك تدبح من منطقة اسفل الراس وبرضو متنساش تسمى الله قبل الدبح
اما بقى اصعب سؤال وطبعا انا لجئت لمراجع عالمية علشان اديك اجابة وافية علية هو لو موت غرب تعمل فية اية؟
حضرتك بعد متضربو ويموت تقول بسم الله والحمد لله والله اكبر وتسيبو مرمى على جنب وتروح ههههههههههههه لانك طبعا مش هتاكل غربان ولا اية
اة ملحوظ بالنسبة للتسمية بعد متموت الغراب فدة ثواب لاخوك انو دلك على انك تزكر الله فى اى وضع واى مكان
اى خدمة هتلاقينا حضرين يا باشا ويلا شد حيلك انتا واطلع بس وربنا هيكرمك وعمرك مهتسيب الهواية ابدا هتخدها حقن ادمان بقى
شكرا يا باشا جدا طمنتني
ويا باشا معلش بقا مبتدئ علي قده ان شاء الله المرة اللي جاية هجيبلك اسئلة صعبة ههههههههههه
وبعدين لما انا قولت الغراب قصدي يعني ادفنه ولا اعمل ايه اصلي مستحرم اسيبه مرمي علي جنب كده هيلم حشرات وقرف
مش مشكلة
بشكرك جدا مرة تانية افدتني
غير مقروء 12-05-20, 11:30 PM   #4
lilkapo
صياد نشيط

المدينه: بورسعيد
lilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى lilkapo

اقتباس:
شكرا يا باشا جدا طمنتني
ويا باشا معلش بقا مبتدئ علي قده ان شاء الله المرة اللي جاية هجيبلك اسئلة صعبة ههههههههههه
وبعدين لما انا قولت الغراب قصدي يعني ادفنه ولا اعمل ايه اصلي مستحرم اسيبه مرمي علي جنب كده هيلم حشرات وقرف
مش مشكلة
بشكرك جدا مرة تانية افدتني
يا باشا انا تحت امرك واوعى تزعل من اسلوبى انا بتكلم بهزار معاك كاخ يعنى
عموما انا فى الخدمة ولو اى سؤال انا فعلا تحت امرك اخوك
ابو ابراهيم
lilkapo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-05-21, 12:35 AM   #5
the ghost
صياد متقدم

الصورة الرمزية the ghost

the ghost في بداية الطريقthe ghost في بداية الطريقthe ghost في بداية الطريقthe ghost في بداية الطريق

وبالنسبة للذبح كان فيه فيديو هنا موضح طريقة الذبح بدورلك عليه وان شاء الله اجيبهولك
غير مقروء 12-05-21, 06:19 AM   #6
mohamed salah hassan
صياد نشيط

الصورة الرمزية mohamed salah hassan

mohamed salah hassan في بداية الطريقmohamed salah hassan في بداية الطريقmohamed salah hassan في بداية الطريقmohamed salah hassan في بداية الطريقmohamed salah hassan في بداية الطريق

موفق ان شاء الله
mohamed salah hassan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-05-21, 08:40 AM   #7
aymank2
صياد متميز جداً

اوسمتي

الصورة الرمزية aymank2

المدينه: الزيتون
aymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدى

اقتباس:
احلى اجابه مع تقييم كمان ياباشا بالنسبه لصاحب السؤال اليمام بيبفى لونه بنى غامق وحجمه اصغر من الحمام وياريت تشوف حد صياد جنبك يوجهك تنزل معاه مرتين تلاته وانشاء الله تبقى احسن قناص.
aymank2 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-05-21, 09:58 AM   #8
hogan
الاداره تحذر التعامل مع هذا العضو فى البيع والشراء

الصورة الرمزية hogan

المدينه: Philippines
hogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر ICQ إلى hogan إرسال رسالة عبر AIM إلى hogan إرسال رسالة عبر Yahoo إلى hogan إرسال رسالة عبر Skype إلى hogan

اتمنى من الله ان يساعدك الاخصائيون فى الصيد
غير مقروء 12-05-21, 11:14 AM   #9
ِAhmedAlaa2007
صياد قديم

اقتباس:
يا باشا انا تحت امرك واوعى تزعل من اسلوبى انا بتكلم بهزار معاك كاخ يعنى
عموما انا فى الخدمة ولو اى سؤال انا فعلا تحت امرك اخوك
ابو ابراهيم
يا باشا ولا يهمك
اسلوبك حضرتك جميل جدا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the ghost مشاهدة المشاركة
وبالنسبة للذبح كان فيه فيديو هنا موضح طريقة الذبح بدورلك عليه وان شاء الله اجيبهولك
ياريت يا باشا
تعبناك معانا
شكرا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymank2 مشاهدة المشاركة
احلى اجابه مع تقييم كمان ياباشا بالنسبه لصاحب السؤال اليمام بيبفى لونه بنى غامق وحجمه اصغر من الحمام وياريت تشوف حد صياد جنبك يوجهك تنزل معاه مرتين تلاته وانشاء الله تبقى احسن قناص.
شكرا يا باشا
هيا دي بقا المشكلة ان مفيش حد في المدينة بتاعتي بيصطاد خالص
يعني انا اول واحد هبعمل الحوار ده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hogan مشاهدة المشاركة
اتمنى من الله ان يساعدك الاخصائيون فى الصيد
شكرا يا باشا علي المرور
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed salah hassan مشاهدة المشاركة
موفق ان شاء الله
شكرا يا باشا علي المرور
غير مقروء 12-05-21, 03:26 PM   #10
طارق عنتر
صياد نشيط

المدينه: الاسكندرية
طارق عنتر مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى طارق عنتر

بالتوفييييييييييييييييييييق
طارق عنتر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-05-22, 07:50 AM   #11
hai_rak
صياد متفاعل

hai_rak مستواه غير معروف

موفق و ربنا يكرمك
hai_rak غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-05-23, 12:33 AM   #12
mohamed2010habib
مشرف قسم الصيد البرى والاقسام الرئيسية

اوسمتي

المدينه: المنصوره
mohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدى

ربنا يوفقك
تحيااااااااااتى

د.محمد حبيب
mohamed2010habib غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-05-23, 01:28 AM   #13
ِAhmedAlaa2007
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed2010habib مشاهدة المشاركة
ربنا يوفقك
تحيااااااااااتى
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hai_rak مشاهدة المشاركة
موفق و ربنا يكرمك
مشكورين علي المرور

sponsor links

إبحث في الموضوع: