الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-08-28, 06:23 PM   #1
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

hoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريق
افتراضي بعض مهارات الصيد التى لا تمس الصبد بصله

السلام عليكم
انا انهارده هاقولكم بعض مهارات الصيد المهمه جداااااااااااااااااا لمعظم الصيادين وخاصه اللى بيصطادو فى مناطق سكنيه او بيقابلو ناس كتير
المهاره فى التعامل مع الناس
ديه مهمه جدا وممكن تخليك صاحب ارض وممكن تخليك ملعون فى الارض اللى بتنزلها
يعنى مثلا لو بتصطاد فى منطقه سكنيه وطلعلك واحد قالك الكلام المعتاد(حاسب يبنى لتجيبها فى عينى) (اليمام حرام يبنى) (حاسب الحمام بتاعى) وهكذا
طبعا الكلام مستفذ اوى بس لازم تكون بارد اوى وترد باحلى الردود
ويستحب انك تقول(حاضر شكرا يا افندم ) وتمشى
طب ده فى المناطق السكنيه
لو فى مناطق صحراويه وعرب بقى وكده
حاول تبقى عفوى حبتين وتبين انك ابن بلد ودايما فرق بين نوعيات الناس
يعنى تلاقى واحد ابن بلد ومجدع لازم تكلمه بادب واحترام وتاخد وتدى وتتوهه فى مواضيع تانيه علشان يحبك وينسى انك بتصطاد وبكده هايحب يشوفك كل يوم
ده غير بعض اليمام لاهل المنطقه ديه هايخليهم يحبوك اكتر
نيجى لنوعيات اخرى من الناس بتبقى ضايعه ودماغه مش فيها
دول حاجه من اتنين اما تقولهم طيب وتمشى طوالى
او تمشى بدون كلام
لان دول هم اللى بيعملو المشاكل كلها وما تقولش ايه ده انا هاخاف ولا ايه
لالا مش خوف
مجرد انك تتجنب المشاكل بقدر المستطاع
مثلا كان مره بصطاد ولقيت واحد بيضرب حقن ماكس وانا بصطاد ضربت ولقيت اليمامه وقعت جوه مدرسه
فلسه بمشى لقيته بيندهلى ويا كابتن ويابرنس بصتله قلتله خلاص وقعت لصاحب نصيبها
فضل بقى يهرتل بالكلام وعاوز يكلمنى
كل اللى عملته انى اديته ضهرى ومشيت
وده احسن حل لانك لو اتخانقت معاه او كلمته هاتضيع يومك اولا ثانيا هاتلم ناس وممكن يغلطوك انت لو انت مش معروف فى المنطقه
وكمان لازم تختار مناطق الصيد بعنايه يعنى ما تنزلش فى منطقه بتاعه ناس بتوع مخدرات او مثلا طريق عارف ان فيه قطاع طرق وهكذا علشان ما تضطرش تستخدم بندقيتك غلط وتضرب بيها حد
كل ده تجنب لاى مشاكل علشان يومك يمشى بسلاسه وهدوء
من اجمل ما يمكن ان تفعله اثناء الصيد هو انك تصطحب ولد صغير من اهل المنطقه اثناء رحلتك
منها يساعدك ومنها تعلمه وطبعا يبقى عون ليك فى اى مشكله تواجهها
وطبعا تديله يمامتين ولا حاجه وصدقنى هاتفرح اوى فى اليوم ده
المهارات ديه بتطلب منك تبقى بارد جدا وتحت اى ظرف ما تفكرش تستعمل سلاحك ولو حد كلمك اى كلمه عامله على قد عقله
مثلا مره واحد قالى انت اللى ضربت الحمام بتاعى وانت وانت
قلتله بمنتهى البرود( يا افندم انا بصطاد يمام بس وادى الشنطه شوف فيها حمام لو يخصك خده)
طبعا علشان هو راجل محترم بس عقله صغير فى حته الصيد لكن مع البعض الاخر لازم ترد باسلوب مختلف
بس ارجو على قدر الامكان تتجنب المشاكل والعصبيه
نيجى بقى لنقطه مهمه بيشكو منها الكثير من الصيادين وهى الصيد وسط الناس او فى المدن
بصو يا جماعه انا مره اصطدت فى يوم وكان اكنى ماشى الساعه 2 الظهر
بس بما انى مجنون وبحب الصيد اوى كملت
طبعا نظرات الناس غريبه بس بقيت احسسهم انى عبيط اوى
بمعنى............. كنت الاقى يمامه على شجره استاذن اللى ماشى تحتيها واقوله بعد اذنك هاضربها
واحد تانى فى بيت بستأذنه اضرب يمامه فى البيت اللى قصاده
هكذا
وبحب اوى لما الناس اللى فى البيوت يشوفونى بضرب علشان يعرفو ويفهمو انى مش بضرب وخلاص ويطمنو لوجودى فى المنطقه
وكذلك لو فى عربيه وبتصطاد بره
لازم تدى السلام ويارجاله وكده وبردو تستأذن
الكلام ده كله بيخلى الناس تفهمك وتحبك وفى احيان كتير بيساعدوك حتى لو بتضرب على بلكونه وواحد واقف فيها
......................................
فيه حاجات مهمه اوى اوى اوى بقى
سلاحك
ما تسلمش سلاحك لاى حد تحت اى ظرف حتى لو بيقولك هاجرب
قوله معلش علشان ظابطها او مثلا معلش علشان الحق يوم واليمام وهكذا
ولو تربس اوى وحاسس انه هايعمل ازمه
قوله طيب خلى بالك وحسسه ان السلاح ممكن يضرب لوحده وخوفه منه يعنى
ودايما اقف جنبه واكنك ماسك البندقيه
وما تديلوش غير انه يضرب وبس .......... لا يعمر ولا يمسك رش
مش مسأله تخوين بس حفاظا على سلاحك لان مرات كتير بدي بندقيتى لصديقى حتى ويضرب بيها وهى مكسوره او الزناد يسرقه ويضرب فى اى اتجاه او حتى يستعبط وينشن على حد فى الشارع
لازم تبينلهم انك بتغضب بسرعه من كده وتامن سلاحك لاقصى درجه
بالنسبه لصيدك وحصيلتك
خليها دايما فى ايدك او مربوطه فى وسطك
ولما تقع يمامه متخليش حد يجيبهالك واتصرف اكنك مضايق من التصرف ده لان ده هايدفعه انه يطلب منك يضرب او ياخد يمام وبكده مش هاتخلص فى يومك وهاتتعكنن
فى النهايه انصحكم بالخروج مع صيادين قدامى علشان تقابلو سوا الحاجات ديه وتتعلمو منهم ازاى يتعاملو معاها
ارجو ان الموضوع يكون مفيد لبعضكم بس لانى انا بتعامل مع ناس كتير اثناء الصيد فمعنديش اى مشكله انى اصطاد وسط ناس ولو حتى بتليسكوب وكاتم

سلام عليكم
غير مقروء 11-08-28, 06:56 PM   #2
hesham[MaFya]a
ادمن صفحة المنتدى

الصورة الرمزية hesham[MaFya]a

المدينه: cairo
hesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى hesham[MaFya]a
افتراضي رد: بعض مهارات الصيد التى لا تمس الصبد بصله

ايه يا حوكا الابداع ده انهاردة ما شاء الله عليك..مواضيع هايلة..تسلم ايدك.
غير مقروء 11-08-28, 06:59 PM   #3
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

حوكا حبيبى انا عارف ان الموضوع ده عشانى شكرا ياكبير وحرام عليك بقى ياعم انا خلاص اتعقد ومش هطلع اصطاد تانى هههههههههههههههههههههههه

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-28, 07:05 PM   #4
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

hoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham[mafya]a مشاهدة المشاركة
ايه يا حوكا الابداع ده انهاردة ما شاء الله عليك..مواضيع هايلة..تسلم ايدك.
يا اتش لا ابداع ولا حاجه ده انا مكسوف وانا بكتبه وحاسس انى بقول كلام عبيط لانى انا الوحيد تقريبا اللى بصطاد فى المدن انما الناس الجامده ما يهمهاش الكلام ده بس والله حصل مواقف حتى فى رحلات بريه واسالو احمد روك
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
حوكا حبيبى انا عارف ان الموضوع ده عشانى شكرا ياكبير وحرام عليك بقى ياعم انا خلاص اتعقد ومش هطلع اصطاد تانى هههههههههههههههههههههههه
يا ابو عادل والله ابدااااااااا وانت لما كنت معايا شوفت بتعامل ازاى وانا كنت زيك بس بالتعامل الكتير بقيت دلوقتى ممكن اصطاد وسط الناس عااااااااادى جداااااا
ومره كانت احلى رحله صيد ليا وكان تقريبا فى امتحانات كمان تخيل بقى
عاوزك تنزل ياريس وتعلمنا بقى من رحلاتك ووالله يبنى بتعلم منك احلفلك بايه بس؟؟؟
ربنا يكرمك ويحفظك

سلام عليكم
غير مقروء 11-08-28, 07:23 PM   #5
DR SNIPER
صياد متقدم

الصورة الرمزية DR SNIPER

المدينه: انا ساكن في مدينه كوم حماده بمحافظه البحيره
DR SNIPER مستواه غير معروفDR SNIPER مستواه غير معروف

والله يا حوكا كلام سليم الموضوع ده فعلا مهم لان الصيد مش مهاره رمايه وبس لازم برده تكون بتعرف تتعامل مع الناس كويس واهم حاجه فى نظرى انك متديش سلاحك لحد انا اول ماجبت البندقيه المعادى كانت من عند واحد فى طنطا راجل كبير فى السن قالى كام نصيحه كده منهم ان اللى يفرط فى سلاحه يفرط فى مراته ( معلش فى اللفظ يعنى ) .............. تسلم ايديك على الموضوع
غير مقروء 11-08-28, 07:29 PM   #6
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoka مشاهدة المشاركة
يا اتش لا ابداع ولا حاجه ده انا مكسوف وانا بكتبه وحاسس انى بقول كلام عبيط لانى انا الوحيد تقريبا اللى بصطاد فى المدن انما الناس الجامده ما يهمهاش الكلام ده بس والله حصل مواقف حتى فى رحلات بريه واسالو احمد روك

يا ابو عادل والله ابدااااااااا وانت لما كنت معايا شوفت بتعامل ازاى وانا كنت زيك بس بالتعامل الكتير بقيت دلوقتى ممكن اصطاد وسط الناس عااااااااادى جداااااا
ومره كانت احلى رحله صيد ليا وكان تقريبا فى امتحانات كمان تخيل بقى
عاوزك تنزل ياريس وتعلمنا بقى من رحلاتك ووالله يبنى بتعلم منك احلفلك بايه بس؟؟؟
ربنا يكرمك ويحفظك

سلام عليكم
ياحودا ربنا يديم المعروف يارب وبعدين ياسيدى خلاص هصدق انك بتتعلم منى بس ميخليش اى حد ينكر انك ماشاء الله ولاقوه الا بالله بجد صياد حلو جدا ورامى ماهر ودماغك جميله وبتحب الصيد وعشان كده انا اضمن انك هتتقدم فيه جدا جدا جدا وغير كده بقى ماشاء الله خبرتك جميله اووووى وانت انسان اجمل
سلام عليكو

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
غير مقروء 11-08-28, 07:30 PM   #7
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr sniper مشاهدة المشاركة
والله يا حوكا كلام سليم الموضوع ده فعلا مهم لان الصيد مش مهاره رمايه وبس لازم برده تكون بتعرف تتعامل مع الناس كويس واهم حاجه فى نظرى انك متديش سلاحك لحد انا اول ماجبت البندقيه المعادى كانت من عند واحد فى طنطا راجل كبير فى السن قالى كام نصيحه كده منهم ان اللى يفرط فى سلاحه يفرط فى مراته ( معلش فى اللفظ يعنى ) .............. تسلم ايديك على الموضوع
اوؤيد حضرتك فى الكلام ده والبندقيه ديه عامله زى الست الرقيقه هتعملها كويس هتفضل معاك سنييييييييييييييييين وتفضل رقيقه وجميله هتعملها وحش هتطلع عينك وتوريك النجوم فى عز الظهر
شكرا لمرورك يا فندم

غير مقروء 11-08-28, 07:39 PM   #8
اصغر صياد فى المنتدى
صياد جديد

الصورة الرمزية اصغر صياد فى المنتدى

المدينه: الاسكندريه
اصغر صياد فى المنتدى مستواه غير معروف

موضوع جميل يا حوكا و نصيحه مفيش احلا من الصيد فى مكان فاضى زى اراضى زراعيه مثلا
غير مقروء 11-08-28, 08:44 PM   #9
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

المدينه: الإسكندرية
sameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريق

ايه ده يا عم الحاجات الجامدة دي كتير اوي الكلام ده و المواضيع دي على يوم واحد

فإن النصح بين الناس نوع من التوبيخ لا أرض استماعه
sameer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-28, 08:56 PM   #10
Gamo
صياد نشيط

الصورة الرمزية Gamo

Gamo مستواه غير معروف

الله ينور ما شاء الله عليك بس باين انك وقعت فى مشاكل قبل كده
على العموم الف شكر على النصايح الغالية دى

عامل سلاحك على انه عدوك يتحين الفرصه للفتك بك فلا تعطيه الامان
Gamo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-28, 09:02 PM   #11
hussein thabet
صياد جديد

الصورة الرمزية hussein thabet

المدينه: الاسكندرية
hussein thabet مستواه غير معروفhussein thabet مستواه غير معروف

حقيقي الله ينور .. موضوع اكتر من رائع و لفت نظري لمعلومات انا عمري ما فكرت فيها ... و اعتقد انها حاتفرق في مهاراتي في الصيد..
hussein thabet غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-28, 09:11 PM   #12
بن دلول
صياد جديد

الصورة الرمزية بن دلول

المدينه: أبوظبي
بن دلول مستواه غير معروف

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي الحبيب
اشكرك على موضوعك المميز والفريد من نوعه بالنسبه لي على الأقل
معلومات قيمه إن شاء الله نعمل بيها
تقبل مروري

أخوك
بن دلول

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بن دلول غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-28, 09:15 PM   #13
hosam hamza
صياد قديم

الصورة الرمزية hosam hamza

hosam hamza لديه مشاركات جيدهhosam hamza لديه مشاركات جيدهhosam hamza لديه مشاركات جيدهhosam hamza لديه مشاركات جيدهhosam hamza لديه مشاركات جيدهhosam hamza لديه مشاركات جيدهhosam hamza لديه مشاركات جيدهhosam hamza لديه مشاركات جيدهhosam hamza لديه مشاركات جيدهhosam hamza لديه مشاركات جيدهhosam hamza لديه مشاركات جيده

hosam hamza غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-28, 09:44 PM   #14
hesham[MaFya]a
ادمن صفحة المنتدى

الصورة الرمزية hesham[MaFya]a

hesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى hesham[MaFya]a

اقتباس:
اوؤيد حضرتك فى الكلام ده والبندقيه ديه عامله زى الست الرقيقه هتعملها كويس هتفضل معاك سنييييييييييييييييين وتفضل رقيقه وجميله هتعملها وحش هتطلع عينك وتوريك النجوم فى عز الظهر
شكرا لمرورك يا فندم
يا دولة يا كبيــــــــــــــــــــــر ايه الكلام الجامد ده؟؟؟ ناقص البندقية ترفع عليا قضية خلع!!
غير مقروء 11-08-28, 09:45 PM   #15
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham[mafya]a مشاهدة المشاركة
يا دولة يا كبيــــــــــــــــــــــر ايه الكلام الجامد ده؟؟؟ ناقص البندقية ترفع عليا قضية خلع!!
هههههههههههههههههههههه شكلك بتعملها وحش يا اتش وشكلكلك هتتخلع يعنى هتتخلع هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

غير مقروء 11-08-28, 09:46 PM   #16
essam assem
صياد قديم

الصورة الرمزية essam assem

essam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريق

الله ينور يا حوكا كلام فى منتهى الاهمية وجزاك الله خير الجزاء
لكن احب ان اوضح حاجة مهمة جدااااااااا لجميع الاعضاء وهى ان الخبرة تاتى من

1-من التجارب فى الحياة والعمل وتجاوز المشاكل والمصعاب
2- من الممارسه العمليه على ارض الواقع
3- واخيرا والاهم وهى اكتساب الخبرة من الاخرين .......والنقطة دية مهمة اوى وانا بستند هنا بموضوع حوكا لان احنا كمبئتدين ممكن نوفر وقت ومجهودكبييييييييير جداااااااااا ونتعلم من خبرات الاخرين ومن هنا نقدر نضرب عصفورين بحجر واحد توفير للوقت واكتساب الخبرة
وعلى هذا الاساس اطالب جميع الاخوة خبراء الصيد فى مصر بأن لا يبخلو على اخواتهم الاعضاء المبئتدين من اعطاهم خبراتهم فى الصيد كما فعل اخى وصديق حوكا

شكرااااااااااااا حوكا وكل سنة وانتم جميعا بخير
وتحياتى للجميع
غير مقروء 11-08-28, 09:48 PM   #17
braveheart
صياد قديم

الصورة الرمزية braveheart

المدينه: القاهرة - شمال سيناء
braveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى braveheart

موضوع ممتاز يا حوكا و حكاية السيكترما دي ( كلفظ ) انا عرفتة من القناص أشرف باهي صراحة ... بس موضوعك مميز و مهم أن يتعرف عليه كل من يخرج للصيد و خاصة في المناطق السكنية و الغير مفتوحة ... و بالتوفيق دائما .. تحياتي لك.

Kemomail@ymail.com
braveheart غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 12:04 AM   #18
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr sniper مشاهدة المشاركة
كلام حضرتك صح وفعلا الراجل عنده حق بس فى بعض الاحيان بنضطر لكده وهو مش تفريط ولكن انقاذ لموقف وانا طبعا مش باؤيد الفكره ديه ويمكن الناس عندى مستضعفنى فبيعملو معايا كده
ههههههههههههههههههه
بس انا حاليا مش بسلمها لحد غير لو صديقى او صياد
اقتباس:
ياحودا ربنا يديم المعروف يارب وبعدين ياسيدى خلاص هصدق انك بتتعلم منى بس ميخليش اى حد ينكر انك ماشاء الله ولاقوه الا بالله بجد صياد حلو جدا ورامى ماهر ودماغك جميله وبتحب الصيد وعشان كده انا اضمن انك هتتقدم فيه جدا جدا جدا وغير كده بقى ماشاء الله خبرتك جميله اووووى وانت انسان اجمل
سلام عليكو
يا ابو عادل انت مش فاهم كلامك ده هايودينى فى داهيه يا عم
افرض اتكشفت والمستور بان والناس عرفت ان اليمام عندى واخد رشوه لمده 3 مواسم جايين؟؟؟
هههههههههههههههههه
ربنا يزيدنى من فضله ويبارك فيك وبردو انا تلميذك ولو ع الاقل فى معلومه صغيره اوى اوى حتى
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اصغر صياد فى المنتدى مشاهدة المشاركة
موضوع جميل يا حوكا و نصيحه مفيش احلا من الصيد فى مكان فاضى زى اراضى زراعيه مثلا
يشرفنى انك ترد عليا وفخر لينا كلنا انك تبقى فعلا اصغر صياد وان شاء الله تتعلم المزيد من اخواتى الصيادين اللى الواحد يتمنى يبقى فى نفس مستواهم
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sameer مشاهدة المشاركة
ايه ده يا عم الحاجات الجامدة دي كتير اوي الكلام ده و المواضيع دي على يوم واحد
ههههههههههههههههههههه
والله البركه فى ابو عادل شعللها فى دماغى الصبح قلت اشوف هاقدر اعمل مواضيع وافهم الناس ولا لا ويارب تيجى بفايده ووالله الهدف ان الاساتذه الصح اللى انا تلميذهم هم اللى يدخلو ويعلمونى ويعلمونا كلنا ان شاء الله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamo مشاهدة المشاركة
الله ينور ما شاء الله عليك بس باين انك وقعت فى مشاكل قبل كده
على العموم الف شكر على النصايح الغالية دى
شكرا يا افندم هو فعلا واجهت انواع كتير من الناس بين متعصب ومتساهل وطيب وسئ بس الحمد لله ما عملتش مشكله مع اى حد وربنا ما يجيب مشاكل ابداا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein thabet مشاهدة المشاركة
حقيقي الله ينور .. موضوع اكتر من رائع و لفت نظري لمعلومات انا عمري ما فكرت فيها ... و اعتقد انها حاتفرق في مهاراتي في الصيد..
الحمد لله انى قدرت افيد حضرتك ولو بكلمه وفخر ليا رد حضرتك يا افندم وشكرا جزيلا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بن دلول مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي الحبيب
اشكرك على موضوعك المميز والفريد من نوعه بالنسبه لي على الأقل
معلومات قيمه إن شاء الله نعمل بيها
تقبل مروري

أخوك
بن دلول

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اشكرك جزيلا يا افندم وان شاء الله اقدر افيد المنتدى واقوم بدورى فيه على اكمل وجه
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hosam hamza مشاهدة المشاركة
شكرا جزيلا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem مشاهدة المشاركة
الله ينور يا حوكا كلام فى منتهى الاهمية وجزاك الله خير الجزاء
لكن احب ان اوضح حاجة مهمة جدااااااااا لجميع الاعضاء وهى ان الخبرة تاتى من

1-من التجارب فى الحياة والعمل وتجاوز المشاكل والمصعاب
2- من الممارسه العمليه على ارض الواقع
3- واخيرا والاهم وهى اكتساب الخبرة من الاخرين .......والنقطة دية مهمة اوى وانا بستند هنا بموضوع حوكا لان احنا كمبئتدين ممكن نوفر وقت ومجهودكبييييييييير جداااااااااا ونتعلم من خبرات الاخرين ومن هنا نقدر نضرب عصفورين بحجر واحد توفير للوقت واكتساب الخبرة
وعلى هذا الاساس اطالب جميع الاخوة خبراء الصيد فى مصر بأن لا يبخلو على اخواتهم الاعضاء المبئتدين من اعطاهم خبراتهم فى الصيد كما فعل اخى وصديق حوكا

شكرااااااااااااا حوكا وكل سنة وانتم جميعا بخير
وتحياتى للجميع
انا مش عارف اقولك ايه بس كل اللى هاقدر اقولهولك انى هارفعلك القبعه يا (استاذ) عصام
وبضم صوتى لصوتك وبنادى الصيادين القدامى يرجعولنا لان بجد هاتبقى الفايده جامده جدااااااا وللجميع
ربنا يوفقنا للخير
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart مشاهدة المشاركة
موضوع ممتاز يا حوكا و حكاية السيكترما دي ( كلفظ ) انا عرفتة من القناص أشرف باهي صراحة ... بس موضوعك مميز و مهم أن يتعرف عليه كل من يخرج للصيد و خاصة في المناطق السكنية و الغير مفتوحة ... و بالتوفيق دائما .. تحياتي لك.
والله يا استاذ كريم الاستاذ اشرف هو كمان معلمهانى عن طريق احمد روك
بس انا كنت عارفها بردو لكن بتعامل معاها على انها حادثه ويجب تجنبها او استغلالها للصح
بس طبعا الاستاذ اشرف خبييييير واستاذ ورئيس قسم وتخيل لو معانا دلوقتى وبيدخل؟؟
بجد بجد انا هاربع ايدى واقعد قدام الشاشه اقرى واتعلم
ربنا يجعهولنا بالسلامه هو وباقى العظماء امثال المهندس طلعت والاستاذ وليد الشيمى وعاصم الشبراوينى

سلام عليكم
غير مقروء 11-08-29, 12:56 AM   #19
jamayka
صياد قديم

الصورة الرمزية jamayka

المدينه: القاهرة
jamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريق

الله عليك يا جوكا و الله مواضيعك النهاردة احلى حاجة حصلت فى المنتدى من فترة اكتر من شهر فات
تحياتى

اذا طعنك شخص بخنجر لسانه ... فأقتله بسيف ابتسامتك
jamayka غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 01:44 AM   #20
netaoafauytb
Banned

المدينه: Spain
netaoafauytb قام ببعض الاخطاء
إرسال رسالة عبر ICQ إلى netaoafauytb
افتراضي מלונות בישראל

أفضل الفنادق وأماكن لدي أي وقت مضى في التحقق منها لدينا الرحلة القادمة

ספורט קלאב אילת | חוף גיא מלון | ספורט קלאב אילת
netaoafauytb غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 01:51 AM   #21
ahmedmh_ali
صياد قديم

الصورة الرمزية ahmedmh_ali

المدينه: الأسكندرية
ahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ahmedmh_ali

هههههههههههههههههههه كلام جامد جدا خصوصا حكاية أنا بصطاد يمام خد شوف لو فية حمام ههههههههه .

Smile ... tomorrow may be worse

فقد ينقلب كل شىء ضدنا و يبقى الله
معنا فلنكن مع الله يكن كل شىء معنا ..

™ AHMED ALI ™

THE BENEFIT OF BEING SMILING ALL THE TIME THAT IS NO ONE WILL EVER KNOW WHAT ARE YOU CAPABLE OF

الحمد لله الذى عافانا مما أبتلى بة غيرنا

ღ ♥ ♥ ღ
ahmedmh_ali غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 04:58 AM   #22
وليدخليل صديق
صياد متفاعل

المدينه: بورسعيد
وليدخليل صديق مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى وليدخليل صديق

الكلام اللى انته بتقوله فعلا معقول انا فعلا فى واحد عصبنى جدا بس ده من فن حوالى 10 سنين عمال يسال يسال طب هات ضربه وطبعا لاقى الرفض فراح ماشى ولما حس انه بقى بعيد عنى شويه راح شاتمنى ما حستش غير وانا ضربه بالبندقيه فى ظهره وجريت عليه وكنت هاضربه بالدبشك كمان كنت فى قمه النرفزه لكن الحمد لله الموضوع عدى عشان كده لازم نحط اعصابنا فى التلاجه
وليدخليل صديق غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 06:24 AM   #23
sadaany
صياد قديم

الصورة الرمزية sadaany

المدينه: الهرم
sadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريق

الله اكبر عليك فعلآ عقليه مميزه وصياد عنده ملكه ربنا يزيدك من فضله
غير مقروء 11-08-29, 08:21 AM   #24
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jamayka مشاهدة المشاركة
الله عليك يا جوكا و الله مواضيعك النهاردة احلى حاجة حصلت فى المنتدى من فترة اكتر من شهر فات
تحياتى
ربنا يخليك يا جامايكا وارجو يكون فيه افاده للجميع ان شاء الله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali مشاهدة المشاركة
هههههههههههههههههههه كلام جامد جدا خصوصا حكاية أنا بصطاد يمام خد شوف لو فية حمام ههههههههه .
طب اضحك على ديه
يمامه جت تقف على شجره عاليه وراجل حارس قاعد قدامها الناحيه التانيه من الشارع
فجاى اضرب
بيقولى الشجره مفيهاش ولا عصفوره بلاش تضرب هنا
مع ان الشجره على اخر شارعى وممكن اعمل مشكله وانت مالك وكده
قلتله بس انا لسه شايف يمامه حالا فيها
فضلت ارخم عليه واقوله فيه يمامه وهو يقولى لا واضحك معاه واقوله طب لو وقعتلك عصفوره تجيبلى حمامه اضربها وكان موقف كوميدى جدا
وحتى فى مره ابو عادل كان معايا وعمل نفس الموقف بس علشان عادل كان هايتنرفز عليه قلتله ماشى يا حاج ومشيت
عادى لازم تعاملهم على قد عقولهم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليدخليل صديق مشاهدة المشاركة
الكلام اللى انته بتقوله فعلا معقول انا فعلا فى واحد عصبنى جدا بس ده من فن حوالى 10 سنين عمال يسال يسال طب هات ضربه وطبعا لاقى الرفض فراح ماشى ولما حس انه بقى بعيد عنى شويه راح شاتمنى ما حستش غير وانا ضربه بالبندقيه فى ظهره وجريت عليه وكنت هاضربه بالدبشك كمان كنت فى قمه النرفزه لكن الحمد لله الموضوع عدى عشان كده لازم نحط اعصابنا فى التلاجه
ههههههههههههههههههههههههههههههه
يا باشا انا بستلم تريقه التنين طول ما انا ماشى
وغلاسه السنين
ورخامه بالعبيط
بس ولا برد ولا برفع سلاح وماشى انا والبندقيه واليمام وبس
اهم شئ تعرف انك معاك سلاح ولو سمحت لاعصابك وغضبك يسيطرو عليك ممكن ترتكب جريمه ملهاش لزمه وعلى كلمه او بصه او حتى موقف كامل وكمان احنا اللى غلطانين اننامش بنثقف الناس ديه ونفهمهم بس ربنا يكرم ونقدر نحقق حلمنا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sadaany مشاهدة المشاركة
الله اكبر عليك فعلآ عقليه مميزه وصياد عنده ملكه ربنا يزيدك من فضله
ربنا يخليك يا افندم وشكرا جزيلا على رد حضرتك

سلام عليكم
غير مقروء 11-08-29, 11:19 AM   #25
msa_79
صياد متقدم

msa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريق

الله الله الله ياحوكا بجد خبرات صياد بيصطاد بقاله عشرين سنة
msa_79 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 11:39 AM   #26
man.man115
صياد متفاعل

man.man115 مستواه غير معروف
Thumbs up رد: بعض مهارات الصيد التى لا تمس الصبد بصله

الله ماشاء الله والله العظيم استاذ ومواضيعك مفيدة ورائعة بجد عاش عاش يا وحش
man.man115 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 12:00 PM   #27
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msa_79 مشاهدة المشاركة
الله الله الله ياحوكا بجد خبرات صياد بيصطاد بقاله عشرين سنة
هاتكبرنى ليه بس يا عم محمد؟؟
ههههههههههههههههه
والله ديه خبراتكم انتو اللى انا تعلمتها منكم وانا بصطاد بقالى 6 سنين بس مش اكتر يعنى لا شئ جنبكو وكمان انتو لفيتو وجربتو كل حاجه انا مكنتش اعرف غير الرمسيس والرش المصرى والكام شارع اللى بصطاد فيهم وطبعا الناس الحلوه اللى ساكنه فى المنطقه
ههههههههههههههههه
ربنا يبارك فيكم ويحفظكم وسلام لعمرو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة man.man115 مشاهدة المشاركة
الله ماشاء الله والله العظيم استاذ ومواضيعك مفيدة ورائعة بجد عاش عاش يا وحش
شكرا جزيلا يا افندم وانا تلميذ لسه وبحاول اتعلم

سلام عليكم
غير مقروء 11-08-29, 12:38 PM   #28
mero1x
صياد متقدم

الصورة الرمزية mero1x

mero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريق

ايوة كدا يا باشا متبخلش علينا بالمعلومات القيمة دى علشان الصيادين الجدد يدعولك
وفى انتظار المزيد .
غير مقروء 11-08-29, 12:53 PM   #29
doos99
صياد قديم

الصورة الرمزية doos99

المدينه: بنى سويف
doos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدى

موضوع رائع يا حوكا تسلم ايدك
فانظر الى تلك الأوراق التي تغطي وجه السماء
ودعك مما سقط على الأرض فقد صارت جزءاً منها

عندمآ يوِزِع آلله آلأقدآرِ وِلآ يمنحني شيئاً أرِيدهُ .. أدرِك تمآماً أن آلله سيمنحني شيئاً أجمل ممآ أُرِيد ..
آللهم لآ تعلق قلبي لمآ ليس لي وِإجعل لي فيمآ أُحب نصيب
doos99 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 02:34 PM   #30
talha
صياد نشيط

المدينه: القاهرة-الشروق
talha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريق

لأ ده في حجة احسن لما يقولي عايز اضرب اصل انا كنت بصطاد مرة ولقيت شوية ولاد قاعدين يلعبوا كورة اول لما شافوني قالولي عايزين نجرب قعدت اقول لأ ومش هينفع وانا اصل ظابطها على حاجة معينة وكده قعدوا يتحايلوا عليه حسيت ان هم كمان شوية هيعيطوا هما كان عندهم بتاع 14 سنة ولو خدوها هيفضلوا يهوشوا بعض وكدة فقلتلهم ثوني اضرب اليمامه دي قالولي فين قلتلهم اهي على الشجرة مش شايفنها وقمت منشن وضارب وبعدين عمرة البندقيه بس منغير رش ومهدش فيهم عارف حاجة ولا اخد باله المهم قلتلهم انا موافق تضربوا بس مره واحده قالولي ماشي وبعدين اديتها لواد قعد يهوش في صحابه و كده وفي الأخر قالي هضرب على العمود كل ده والبندقيه مفيهاش رش قلتله ماشي قعد ينشن نص سااعة وببعدين ضرب قولتله ياااااه جت جنبها بالظبط المهم اللعبة عجبتهم فبقوا كلهم عايزين يضربوا فضلت اخدهم على قد عقلهم واعمرلهم البندقيه من غير رش واشتغلهم وجت جنبيها وانت بتعرف تنشن والكلام ده لحد لما جه راجل عجوز قعد يقول هتعوروا بع ومش عارف إيه قمت قايلهم شفتوا مش قولتلكوا و العيال بصولي كده وبعدين الراجل العجوز قعد يديهم محاضرة طبعا قمت واخد بعضي والبندقيه وخلعت\\\\\\\\\\\\\\\\\المشكله بقى في الراجل اللي يجي يقولك حرام ومش لما النبي دخل غار حراء كان في حمامة فوق الغار وهي الي خلت المشركين يمشوا ومش عارف ايه وتيجي ست عجوزة تبص لليمامة وتكون هتعيط وتقول مش دي ليها عيلة وحاجات كده دول ارد عليهم اقولهم إيه
talha غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 03:34 PM   #31
صياد الفجر
صياد متفاعل

الصورة الرمزية صياد الفجر

المدينه: مدينة نصر
صياد الفجر مستواه غير معروف

طبعاً هو موضوع جميل لخبرات التعامل مع أنى ليا تحفظ على الصيد و سط المدن السكنيه لأنه مهما لو كنت صياد فيه إحتمال تيجلى منك و تيجى فى عين حد ، و لكن من مبدأ ربك يسترها بنمشى و ده أنا مش معاه
شكراً للأخ حوكا على كتابة مقال طويل بإسلوب شيق لنقل خبرته و لكن أحبذ ان يخرج الجميع للصيد خارج المناطق السكنيه
صياد الفجر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 03:59 PM   #32
koktal
صياد قديم

الصورة الرمزية koktal

المدينه: جمهورية مصر العربية
koktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريق

ما شاء الله عليك يا د/ حوكا .. الكلام ده مهم جدا جدا .. ربنا يباركلك على النصح والإرشاد ..

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
koktal غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 04:25 PM   #33
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talha مشاهدة المشاركة
لأ ده في حجة احسن لما يقولي عايز اضرب اصل انا كنت بصطاد مرة ولقيت شوية ولاد قاعدين يلعبوا كورة اول لما شافوني قالولي عايزين نجرب قعدت اقول لأ ومش هينفع وانا اصل ظابطها على حاجة معينة وكده قعدوا يتحايلوا عليه حسيت ان هم كمان شوية هيعيطوا هما كان عندهم بتاع 14 سنة ولو خدوها هيفضلوا يهوشوا بعض وكدة فقلتلهم ثوني اضرب اليمامه دي قالولي فين قلتلهم اهي على الشجرة مش شايفنها وقمت منشن وضارب وبعدين عمرة البندقيه بس منغير رش ومهدش فيهم عارف حاجة ولا اخد باله المهم قلتلهم انا موافق تضربوا بس مره واحده قالولي ماشي وبعدين اديتها لواد قعد يهوش في صحابه و كده وفي الأخر قالي هضرب على العمود كل ده والبندقيه مفيهاش رش قلتله ماشي قعد ينشن نص سااعة وببعدين ضرب قولتله ياااااه جت جنبها بالظبط المهم اللعبة عجبتهم فبقوا كلهم عايزين يضربوا فضلت اخدهم على قد عقلهم واعمرلهم البندقيه من غير رش واشتغلهم وجت جنبيها وانت بتعرف تنشن والكلام ده لحد لما جه راجل عجوز قعد يقول هتعوروا بع ومش عارف إيه قمت قايلهم شفتوا مش قولتلكوا و العيال بصولي كده وبعدين الراجل العجوز قعد يديهم محاضرة طبعا قمت واخد بعضي والبندقيه وخلعت\\\\\\\\\\\\\\\\\المشكله بقى في الراجل اللي يجي يقولك حرام ومش لما النبي دخل غار حراء كان في حمامة فوق الغار وهي الي خلت المشركين يمشوا ومش عارف ايه وتيجي ست عجوزة تبص لليمامة وتكون هتعيط وتقول مش دي ليها عيلة وحاجات كده دول ارد عليهم اقولهم إيه
السلام عليكم استاذ طالحه
هو حضرتك تصرفك صح بس ما فكرتش فى الضرر ع البندقيه؟؟
وتخيل لو انت ماشى ببندقيه عليها اسكوب ايه التصرف؟؟
بص يا افندم لو انا فى موقفك كنت شديتهم لحته تانيه خالص
مثلا بتشجعو اهلى ولا زمالك ...... طب تيجو تتمشو معايا وهكذا وحاول تبعدهم عن البندقيه طالما هاتضرهم او تضر البندقيه
نيجى لحكايه الراجل اللى يقولك اليمام حرام......... امسك الفيديو ده حطه فى موبايلك ولو شيخ اللى قالك حرام وريهوله
بالنسبه للى بتصعب عليهم كلمهم وقولهم طب ما الفراخ بناكلها وليها كتاكيت وهكذا وحاول تاخدهم على قد عقلهم وانت ما تعصبش نفسك او تضايق وخليك ريلاكس خالص علشان تعرف تكمل رحلتك
بس
لو فيه اى استفسار تانى ياريت تقولى وانا تحت امرك لانى حتى مريت بحالات بلطجه وغيره وكل حاله وليها تعامل بس زى ما قلت بلاش العصبيه لانها هاتؤدى لمشاكل او انك تستخدم البندقيه ضد شخص
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صياد الفجر مشاهدة المشاركة
طبعاً هو موضوع جميل لخبرات التعامل مع أنى ليا تحفظ على الصيد و سط المدن السكنيه لأنه مهما لو كنت صياد فيه إحتمال تيجلى منك و تيجى فى عين حد ، و لكن من مبدأ ربك يسترها بنمشى و ده أنا مش معاه
شكراً للأخ حوكا على كتابة مقال طويل بإسلوب شيق لنقل خبرته و لكن أحبذ ان يخرج الجميع للصيد خارج المناطق السكنيه
صح يا افندم يفضل الصيد خارج المدن فعلا بس انا شخصيا اول ما عرفت صيد كان فى المدن علشان كده مكنتش اعرف يعنى ايه رحلات بريه بس كان نفسى اصطاد احجام طيور كبيره وخلاص
بس فيه حاجه مهمه جداااااااا انى اكتشفت ان اللى يصطاد فى المدينه هايقدر يتجنب اى حادثه ويخلى نسبه حدوثها صفر لانه اتعود على اقصى درجه من الحذر ده غير ان صيد المدينه بيبقى من مسافات وما تفتكرش انى بقف تحت المنشر او البيت واضرب بالعكس اليمام فى المدينه بيقلق بسرعه بسبب الحركه الدائمه وده بيخلينى اقدر اقرب منه واتعلم طباعه عن قرب وكذلك بيعلمنى اماكن الضرب واضرب اليمامه من اماكن معينه واكون مجبر عليها علشان الخلفيه وكده وبالتالى هاكتشف تاثير الرشايه فى المنطقه ديه بالذات وهكذا
بس انا مع حضرتك وبنصح اصحاب البنادق العاليه والمبتدئين بعدم نزول المدن فعلا لان لازم التدرب الاول
شكرا جزيلا يا افندم على نصيحتك الغاليه وشكرا لكلام حضرتك
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koktal مشاهدة المشاركة
ما شاء الله عليك يا د/ حوكا .. الكلام ده مهم جدا جدا .. ربنا يباركلك على النصح والإرشاد ..
العفو يا افندم ده واجب عليا ومعلومات ما اقدرش ابخل بيها علي حضراتكم بس والله اللى اخرنى اقولها انى مفيش حاجه لفتت نظرى الى ان فيه البعض ميعرفهاش بس

سلام عليكم
غير مقروء 11-08-29, 04:28 PM   #34
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

اود ان اوجه جزيل الشكر والعرفان لصديقى احمد روك على الفيديو بتاع الشيخ محمد حسان لانه هو اللى اديهولى ربنا يبارك فيه وقبلها كان نادرا ما حد يقولى حرام واقوله كل الطيور حلال وندخل فى جدل بعرف انهيه بانى اقوله ربنا يدى الواحد على قد نيته وخلاص
غير مقروء 11-08-29, 04:41 PM   #35
dr_mohasan
صيـــــــاد من الدرجـه الأولـي

الصورة الرمزية dr_mohasan

المدينه: القاهرة
dr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدى
Smile رد: بعض مهارات الصيد التى لا تمس الصبد بصله

السلام عليكم ورحمة الله

أحييك يا حوكا على هذا الموضوع الجميل وهذه الخبرات التى استفدت منها شخصياً

وأتمنى أن تستمر فى نقل هذه الخبرات التى يستفيد منها الجميع , القدامى والجدد على السواء

وأحب أن أؤكد أن الصيد ليس فقط بندقية وضرب ,
ولكنه أخلاق و أسلوب حياة يتعلم و يتعود فيه الصياد على صفات حميدة كثيرة تنتقل معه وتفيده فى باقى مناحى الحياة , مثل الصبر والمثابرة والإصرار وعدم اليأس والتغلب على المصاعب المتنوعة والثقة بالنفس و ........

موضوع رائع وجديد يا حوكا , تسلم إيدك

وكل عام و أنتم جميعاً بخير وسعادة

--------------------------------------------
اللهم صلّ على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلّم
--------------------------------------------
dr_mohasan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-29, 06:09 PM   #36
ahmedalim
صياد نشيط

الصورة الرمزية ahmedalim

المدينه: فايده كامل المعادى القاهره
ahmedalim مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ahmedalim

الله ينور يا حوكا فعلا موضوع ممتاز
غير مقروء 11-08-29, 06:23 PM   #37
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله

أحييك يا حوكا على هذا الموضوع الجميل وهذه الخبرات التى استفدت منها شخصياً

وأتمنى أن تستمر فى نقل هذه الخبرات التى يستفيد منها الجميع , القدامى والجدد على السواء

وأحب أن أؤكد أن الصيد ليس فقط بندقية وضرب ,
ولكنه أخلاق و أسلوب حياة يتعلم و يتعود فيه الصياد على صفات حميدة كثيرة تنتقل معه وتفيده فى باقى مناحى الحياة , مثل الصبر والمثابرة والإصرار وعدم اليأس والتغلب على المصاعب المتنوعة والثقة بالنفس و ........

موضوع رائع وجديد يا حوكا , تسلم إيدك

وكل عام و أنتم جميعاً بخير وسعادة
شكرا جزيلا يا دكتور وحضرتك استاذى ومثل يحتزى بيه مش فقط فى الصيد فى ادبك واخلاقك العاليه ربنا يكرمك ويحفظك
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedalim مشاهدة المشاركة
الله ينور يا حوكا فعلا موضوع ممتاز
شكرا يا احمد وارجو تكون استفدت

سلام عليكم
غير مقروء 11-08-30, 08:13 AM   #38
rock
صيــــــــاد محتــــــرف

الصورة الرمزية rock

المدينه: الجيزه
rock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى rock

السلام عليكم ... بسم الله ماشاء الله ... ايه الجمال ده يا حوده ... انت بتذاكر من ورايا ولا ايه ... هههه... الى الامام دائما ... تحياتى .

صـــــــــــلى الله عليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه وسلــــــــــــــــــــــــــم
rock غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-30, 08:46 AM   #39
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rock مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ... بسم الله ماشاء الله ... ايه الجمال ده يا حوده ... انت بتذاكر من ورايا ولا ايه ... هههه... الى الامام دائما ... تحياتى .
هههههههههههههههههههه
تلميذك يا باشا
ربنا يخليك ومستنى درجه الامتحان ياترى نجحت ولا لا؟؟
هههههههههههههههههه

سلام عليكم
غير مقروء 11-08-31, 09:41 PM   #40
يسرى
صياد مبدع جداً

اوسمتي

يسرى حائز على اهتمام المنتدىيسرى حائز على اهتمام المنتدىيسرى حائز على اهتمام المنتدىيسرى حائز على اهتمام المنتدىيسرى حائز على اهتمام المنتدىيسرى حائز على اهتمام المنتدىيسرى حائز على اهتمام المنتدىيسرى حائز على اهتمام المنتدىيسرى حائز على اهتمام المنتدىيسرى حائز على اهتمام المنتدىيسرى حائز على اهتمام المنتدى

موضوع ممتاز ومفيد جدا وبيفكرنى بقياده السيارات فى الزحمه وفن التعامل مع الناس تحياتى وكل عام وانتم بخير
يسرى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-01, 04:33 AM   #41
amr naser
صياد متقدم

الصورة الرمزية amr naser

المدينه: damietta
amr naser في بداية الطريقamr naser في بداية الطريقamr naser في بداية الطريقamr naser في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى amr naser

موضوع اكثر من رائع حوده واهلا ياعادول
غير مقروء 11-09-01, 04:38 AM   #42
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

شكرا ياعمور وحودا فعلا حد كويس وهوه الللى رافع اسم الرمسيس عاليا

غير مقروء 11-09-03, 12:29 PM   #43
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

............................
غير مقروء 11-09-03, 08:25 PM   #44
essam assem
صياد قديم

الصورة الرمزية essam assem

essam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريق

تم اخذ رابط الموضوع ووضعة فى موضوع اكاديمة الصيد والرماية
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=9427
وتحياتى للجميع

sponsor links