الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-10-23, 04:20 PM   #1
ايهاب ابو الوفا حمدى
صياد نشيط

الصورة الرمزية ايهاب ابو الوفا حمدى

ايهاب ابو الوفا حمدى مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى ايهاب ابو الوفا حمدى إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ايهاب ابو الوفا حمدى
افتراضي الحديدة الواحدة

الحديدة الواحدة هى كلمة شائعة بين الصيادين من المحترفين والهواه ولايعرفها كثير من الصيادين فاحيانا يخرج الى الصيد مجموعة من الصيادين ومنهم من يكون موفقا فى الصيد والقنص من طيور او طرائد ومنهم من يكون غير موفقا فالرزق من عند الله كما قررنا مسبقا وكما هو معروف قيكون الاتفاق قبل الرحلة على نظام الحديدة الواحدة فى تجميع كل الحصيلة واعادة توزيعها بالواحدة وبعدل الله بين جميع من كان فى الرحلة من صيادين حتى الصياد الذى لم يظفر باى صيد ليعود كل منهم مجبور الخاطر وبالتالى تكون فرصة لازالة ما فى النفس البشرية الضعيفة من احقاد او ضغائن لتسود روح المودة والا خاء والتناغم بين جميع اعضاء الرحلة ولتكون فى النهاية العلاقات الانسانية هى التى تسمو ويارب ان يكون الجميع مجبورى الخاطر ولعلى اكون قد اضفت معلومة مفيدة لمحبى الصيد والقنص ايهاب ابو الوفا
ايهاب ابو الوفا حمدى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 10-10-23, 04:25 PM   #2
محمد احمد العنانى
صياد قديم

الصورة الرمزية محمد احمد العنانى

المدينه: السيدةزينب العمرانية الهرم
محمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدى
افتراضي رد: الحديدة الواحدة

دى حاجة جميلة علاشان الكل يتراضا. والكل يرزق من فضل اللة. اللة ينور علينا وعليك .تحياتى
محمد احمد العنانى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-23, 06:23 PM   #3
wegdan12345
صياد نشيط

wegdan12345 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى wegdan12345 إرسال رسالة عبر Yahoo إلى wegdan12345

الموضوع ابسط من كدة الموضوع بيكون محبة شديدة بين الصيادين بمعني اني...
لو طلعت معاكم طلعة وكنت محتاج حمام او يمام اكتر من اللي اصطدة لان رزقي مكنش قد كدة وعامل عزومة لاصحابي وطلبت منكم هتدوني ولا لا ؟؟؟
لو انا مش هستفاد بالحمام دة ومعنديش حد مثلا يعرف يعملة )(لاني انا عايش في القاهرة لوحدي)) هل لازم اني اخد الحمام اللي اصطدتة؟؟؟؟
وغيرها امثلة كتيرة
wegdan12345 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-23, 06:41 PM   #4
harpoonattack
Banned

المدينه: cairo
harpoonattack مستواه غير معروف

كلام جميل طبعا يا استاذ ايها بس الاستاذ وجدان برضو كلام صحيح
harpoonattack غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-23, 06:48 PM   #5
egyptian coptic
صياد متفاعل

egyptian coptic مستواه غير معروف

معلومة جميلة جدا

و الحكاية دي تمنع اي شئ ممكن يتولد في النفس

مشكور يا صديقي العزيز على الموضوع الرائع

لا ننحرم جديدك الرائع

تقبل احترامي و تقديري
egyptian coptic غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-23, 07:15 PM   #6
ابو عامر
صياد نشيط

الصورة الرمزية ابو عامر

المدينه: بنها
ابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريق

معلومه جميله بس ممكن انا الى اقسم الطرائد ههههههههه
شكرا ليك وتحياتى لكل الاخوه الصيادين
ابو عامر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-23, 08:15 PM   #7
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wegdan12345 مشاهدة المشاركة
الموضوع ابسط من كدة الموضوع بيكون محبة شديدة بين الصيادين بمعني اني...
لو طلعت معاكم طلعة وكنت محتاج حمام او يمام اكتر من اللي اصطدة لان رزقي مكنش قد كدة وعامل عزومة لاصحابي وطلبت منكم هتدوني ولا لا ؟؟؟
لو انا مش هستفاد بالحمام دة ومعنديش حد مثلا يعرف يعملة )(لاني انا عايش في القاهرة لوحدي)) هل لازم اني اخد الحمام اللي اصطدتة؟؟؟؟
وغيرها امثلة كتيرة
أخي العزيز الأستاذ وجدان 12345 اسلوبك في الكتابة عجبني لأنه جميل وبصراحة شدني لأنه يتصف بالبراءة والصفاء والنقاء والطهر وحسن الظن بالآخرين في هذا الزمن العجيب ...وبلا مبالغة بأشم في كلامك رائحة التربة الخصبة ورائحة الزرع الأخضر البكر الذي لم تلمسه يد بشر...هذا الإسلوب أوحي لي بهذا الحوار الساخر المضحك لدرجة البكاء...واسمح لي باقتباس بعض من كلماتك لإنجاز هذا الحوار والذي أؤكد لك أنه ليس له علاقة بك من قريب أو بعيد...فأنا لا أكن لك إلا كل حب وتقدير واحترام...الحوار كالآتي:-
1- الموضوع ابسط من كدة الموضوع بيكون محبة شديدة بين الصيادين...المحبة موجودة والحمد لله...ربننا يديم المعروف.
2- لو طلعت معاكم طلعة وكنت محتاج حمام او يمام اكتر من اللي اصطدة لان رزقي مكنش قد كدة...سوف نقول لك ارضي بنصيبك وخليك قنوع...ما حدش بيأخد أكثر من رزفه ( بارك الله فيما رزق ) يا أخي..القناعة كنز لا يفني...ولا تنطر لما في يد غيرك...
3- عامل عزومة لاصحابي وطلبت منكم هتدوني ولا لا ؟؟؟...سوف نقول لك...لأ طبعا...علشان مافيش عندك حد يطبخهولك علشان انت غير متزوج وعايش لوحدك في القاهرة...عليك وعلي المنوفي أو الدهان أو قدورة...خليك بحبحوح وفك الصرة شوية...ها توديه فين ده كله؟...لا وراك عيل ولا تيل ما بتصرفش خالص...اتعظ...ده الكفن مالهوش جيوب...
4- لو انا مش هستفاد بالحمام دة ومعنديش حد مثلا يعرف يعملة )(لاني انا عايش في القاهرة لوحدي))...سوف نرد عليك ونقول لك...ولو عندك حد يعرف يعمله...لن تستفيد منه أيضا علشان انت رجل غير متزوج...ماذا ستفعل بعد أكل الحمام؟...ها تطلع تجري...ولا ها تشيل حديد...الحمام حامي قوي ماذا ستفعل بهذه الطاقة؟
5- هل لازم اني اخد الحمام اللي اصطدتة؟؟؟؟...سوف نرد عليك ونقول...آه طبعا لابد أن تأخذ الحمام الذي اصطدته علشان الأصل في الصيد هو للأكل وليس اللهو وإزهاق الروح بلا سبب أو فائدة...ولو ما فيش حد يطبخهولك شيلة في الفريزر الي أن يأذن الله لك بالزواج...وساعتها لن تفكر مرة أخري في الحمام...علشان ها تكون فول تانك وشبعان من الكشري والفول والفلافل...والبيض المسلوق......أ
أرجع وأقول وأؤكد مرة أخري أنني لا أكن لك إلا كل الحب والود والإحترام ولا أقصد لا سمح الله أي إساءه لا من قريب ولا من بعيد...ولكن اسلوبك الجميل المعطر هو الذي أوحي لي بهذا الحوار الساخر للتندر والفكاهه لا أكثر...خالص تحياتي واحترامي للجميع...
Consul غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-23, 10:07 PM   #8
المستشار
صياد متقدم

المستشار مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى المستشار

بسم الله ماشاء الله على روحكم الجميله والمواضيع المميزه بتاعه الاستاذ ايهاب والدود الشيقه من اخوانى اللى الواحد بيتعلم منك كل يوم جديد وربنا يديم بينا ديما المعروف ان شاء الله
غير مقروء 10-10-23, 10:09 PM   #9
wegdan12345
صياد نشيط

تصدق وتامن بمين صدقني انت سلوبك مفيش بعد كدة انا قعد اضحك اول ما قريت اللي كاتبة حضرتك واسمحلي ارد علي حضرتك برضوا بس الكلام الشديد اللي في الاول حسسني اني ملاك بجناحين امسح يا عم لتلاقيني اتحولت فجاءة

1 ربنا فعلا يديم المعروف والمحبة اللي بينا
2 قناعة اية بس مش بقولك ممكن اتحول وساعتها هتدوني الصيد كلة غصب واقتدار
3المنوفي أو الدهان أو قدورة... ايه يا عم محدش قلك اني من اسيوط ولا اية ؟؟؟ يعني الكرم كله!!!
4 ماذا تفعل بهذة الطاقة ؟ والله شكل نيتك كدة ...... بس انا خبيث هو مش قيلك قبل كدة اني طالب وبذاكر ودة مجهود محتاج طاقة ......!!!!!
5 لا يا باشا انا ممكن اخدة البلد معايا وبلاش موضوع الفريزر متحول هاخد الصيد يعني هخدة..

بص يا باشا انا كتبت الامثلة دي وانا بتكلم علي بعض الظروف اللي ممكن تكون مشتركة بين ناس كتير يعني مش القصد ان انا بتكلم عن ظروفي بالاضافة ان المثلين غير مرتبطين ببعض ((كمان مين قلك اني هعزم اصحابي انت صدقت ولا ايه ؟؟ ياعم كل واحد فيهم عندة بيت بياكل فيه وانا هنا قاعد في اوضة وبالايجار كمان ادور علي حد يعملنا الاكل ؟؟ لا ياراجل عزومة مين ...))المثل ده بالتاكيد مينطبقش عليا ...

علي فكرة حقيقي ومش هزار انا نفسي اعزم المنتدي كلة علي اكلة حمام ((من ابو بلاش اللي بنصطادة طبعا)) بجد انا اتشرف وصدقوني انا مش بخيل والله ..

ا gelgel سعيد بردك جدا واتمني معرفة حضرتك
وجدان
غير مقروء 10-10-24, 01:04 AM   #10
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده

اقتباس:
تصدق وتامن بمين صدقني انت سلوبك مفيش بعد كدة انا قعد اضحك اول ما قريت اللي كاتبة حضرتك واسمحلي ارد علي حضرتك برضوا بس الكلام الشديد اللي في الاول حسسني اني ملاك بجناحين امسح يا عم لتلاقيني اتحولت فجاءة

1 ربنا فعلا يديم المعروف والمحبة اللي بينا
2 قناعة اية بس مش بقولك ممكن اتحول وساعتها هتدوني الصيد كلة غصب واقتدار
3المنوفي أو الدهان أو قدورة... ايه يا عم محدش قلك اني من اسيوط ولا اية ؟؟؟ يعني الكرم كله!!!
4 ماذا تفعل بهذة الطاقة ؟ والله شكل نيتك كدة ...... بس انا خبيث هو مش قيلك قبل كدة اني طالب وبذاكر ودة مجهود محتاج طاقة ......!!!!!
5 لا يا باشا انا ممكن اخدة البلد معايا وبلاش موضوع الفريزر متحول هاخد الصيد يعني هخدة..

بص يا باشا انا كتبت الامثلة دي وانا بتكلم علي بعض الظروف اللي ممكن تكون مشتركة بين ناس كتير يعني مش القصد ان انا بتكلم عن ظروفي بالاضافة ان المثلين غير مرتبطين ببعض ((كمان مين قلك اني هعزم اصحابي انت صدقت ولا ايه ؟؟ ياعم كل واحد فيهم عندة بيت بياكل فيه وانا هنا قاعد في اوضة وبالايجار كمان ادور علي حد يعملنا الاكل ؟؟ لا ياراجل عزومة مين ...))المثل ده بالتاكيد مينطبقش عليا ...

علي فكرة حقيقي ومش هزار انا نفسي اعزم المنتدي كلة علي اكلة حمام ((من ابو بلاش اللي بنصطادة طبعا)) بجد انا اتشرف وصدقوني انا مش بخيل والله ..

ا gelgel سعيد بردك جدا واتمني معرفة حضرتك
وجدان
أخي العزيز الأستاذ وجدان12345...أشكرك أولا علي سعة صدرك ورحابة أفقك وخفة دمك...وعلي فكرة احنا طلعنا بلديات...أنا من اسمو العروس - ديروط الشريف - مركز ملوي - حاليا تبع محافظة المنيا...زمان كنا تبع محافظة أسيوط...فأكيد طبعا تبقي سيادتك أبو الكرم كله...ومن زمان قوي مشهورين بالكرم لدرجة أنه طلعت علينا مقولة...ان احنا اللي عزمنا القطار...نيجي بقي للكلام المهم...واضح جدا فرق الإسلوب في الكتابة عن الأول...لدرجة إني حسيت أنكم اثنين في الغرفة وليس واحد...والذي قام بالمداخلة الأولي غير الذي قام بالرد في المداخلة الثانية...الأول فعلا كنت حاسس انه ملاك نازل من السماء مش انسان عايش معانا علي الأرض...أما الثاني ( اللي هو سيادتك حاليا ) فحسيت انه انسان واقعي وعادي زينا وعايش معانا علي الكرة الأرضية وبالتحديد في مصر وبيركب الأوتوبيس وبيشتري الطماطم ب 10جنيه...حتي اللزمات الكلامية اتغيرت 180 درجة...وبعدين تعالي هنا...تفتكر مين يعني ها يكون قاللي انك طالب...وبتدرس ومحتاج طاقة علشان المذاكرة...ما حدش طبعا...دي أول مرة بأتشرف بمعرفتك وكنت بأكلمك وخايف لتكون عجوز زيي أو أكبر مني...طبعا أنا كنت شاب في يوم من الأيام وطالب وبأدرس ومحتاج طاقة علشان المذاكرة بس كان ساندوتش فول بيقوم بالمهمة دي وزيادة...لكن عمرنا ما أكلنا حمام أو شفنا حد قبل كده بيأكل حمام علشان يديله طاقة للمذاكرة...وبعدين الحمام هو الحمام...ببلاش بفلوس هو حمام...حامي وبيسخن وبيرفع الضغط...ماله الفول...عايشين عليه وزي الفل...شوف حتي ارتباط الكلمات...حمام...حامي...فول...فل...سبحان الله...ارتباط وثيق وكل حاجة ليها أصل...مافيش حاجة كده جاءت من فراغ...آسف وبأعتذر للإطالة بس بصراحة أنا استمتعت بالحديث معاك واتشرفت بمعرفتك وآمل إن شاء الله أن نلتقي قريبا علي خير بارك الله فيك...خالص تحياتي للجميع...
غير مقروء 10-10-24, 07:31 AM   #11
wegdan12345
صياد نشيط

يا يسلام يا ا gelgel يعني انا كتبت مرتين وحضرتك اخترتلي الثاني اللي هو حضرتي حاليا؟
علي فكرة انا من القوصية يعني جنبك علي طول وبدرس هنا في القاهرة هندسة ((ميكاترونيكس)) في الجامعة الالمانية وانا دلوقتي في رابعة طبعا لاني استهبلت لان المفروض اكون في خامسة ...
حقيقي انا بعشق الفول او الاكل اللي بيتقال عندنا انةصيامي زي البطاطس والطعمية بجد انت مش لوحدك خصوصا ان عندي في البيت طبعا البلد مش ميالين للاكل دة غير في الصيام فبيتعملي مخصوص ... داا كمان اليومين دول ساكن جنب التابعي فمقضيها
اتشرفت بمعرفة حضرتك وربنا يديلك الصحة ويبارك فيك ونلتقي قريبا علي خير
غير مقروء 10-10-24, 09:55 AM   #12
galal khalifa
صياد قديم

الصورة الرمزية galal khalifa

المدينه: القاهرة
galal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى galal khalifa إرسال رسالة عبر Skype إلى galal khalifa

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايهاب ابو الوفا حمدى مشاهدة المشاركة
الحديدة الواحدة هى كلمة شائعة بين الصيادين من المحترفين والهواه ولايعرفها كثير من الصيادين فاحيانا يخرج الى الصيد مجموعة من الصيادين ومنهم من يكون موفقا فى الصيد والقنص من طيور او طرائد ومنهم من يكون غير موفقا فالرزق من عند الله كما قررنا مسبقا وكما هو معروف قيكون الاتفاق قبل الرحلة على نظام الحديدة الواحدة فى تجميع كل الحصيلة واعادة توزيعها بالواحدة وبعدل الله بين جميع من كان فى الرحلة من صيادين حتى الصياد الذى لم يظفر باى صيد ليعود كل منهم مجبور الخاطر وبالتالى تكون فرصة لازالة ما فى النفس البشرية الضعيفة من احقاد او ضغائن لتسود روح المودة والا خاء والتناغم بين جميع اعضاء الرحلة ولتكون فى النهاية العلاقات الانسانية هى التى تسمو ويارب ان يكون الجميع مجبورى الخاطر ولعلى اكون قد اضفت معلومة مفيدة لمحبى الصيد والقنص ايهاب ابو الوفا
رائ اخر معمول بة
صباح الفل يا باشا معلش انا ما ختش بالي من الموضوع احنا في عرفنا حاجة جميلة جدا لو في صياد اول مرة يطلع معانا وينظم الينا معظم الصيد او كلة بيكون لية لوحدة علشان يحس انة فعلا دخل الفخ وطبعا لما بيروح وينظف وياكل وبالهنا والشفا ............ طبعا فاهو يا باشا ها تلاقية اول واحد عايز يطلع في الرحلة الجاية ودية بتبقا لفتة طيبة من الصيادين مع اي فرد جديد ....
غير مقروء 10-10-24, 12:35 PM   #13
best hunter
صياد جديد

best hunter مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة galal khalifa مشاهدة المشاركة
رائ اخر معمول بة
صباح الفل يا باشا معلش انا ما ختش بالي من الموضوع احنا في عرفنا حاجة جميلة جدا لو في صياد اول مرة يطلع معانا وينظم الينا معظم الصيد او كلة بيكون لية لوحدة علشان يحس انة فعلا دخل الفخ وطبعا لما بيروح وينظف وياكل وبالهنا والشفا ............ طبعا فاهو يا باشا ها تلاقية اول واحد عايز يطلع في الرحلة الجاية ودية بتبقا لفتة طيبة من الصيادين مع اي فرد جديد ....

فعلا يا استاذ جلال وده بيخليه فرحان جدا وسعيد وطبعا احنا بردو بنبقى سعداء بسعادته
بس انا عن نفسى مش باخد حصيله كتير علشان اهم شئ عندى الصيد والمغامره والقنص
حتى لو هانقضى اليوم كله فى مسابقات او منافسات على اهداف ثابته
best hunter غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-24, 01:16 PM   #14
محمود القاضى
صياد نشيط

المدينه: عين شمس القاهره
محمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريق

يا جماعه الموضوع جميل جدا
الله ينور عليكم
على العموم انا متجوز و اللى عنده حمام ومستغنى عنه يبعتوه
هههههههههههه
الله يبارك فيكم و الله صحبه طيبه
ربنا يديم المعروف

اللهم لا تكلنى إلى نفسى طرفه عين أبدا
محمود القاضى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-24, 09:31 PM   #15
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

اقتباس:
يا يسلام يا ا gelgel يعني انا كتبت مرتين وحضرتك اخترتلي الثاني اللي هو حضرتي حاليا؟
علي فكرة انا من القوصية يعني جنبك علي طول وبدرس هنا في القاهرة هندسة ((ميكاترونيكس)) في الجامعة الالمانية وانا دلوقتي في رابعة طبعا لاني استهبلت لان المفروض اكون في خامسة ...
حقيقي انا بعشق الفول او الاكل اللي بيتقال عندنا انةصيامي زي البطاطس والطعمية بجد انت مش لوحدك خصوصا ان عندي في البيت طبعا البلد مش ميالين للاكل دة غير في الصيام فبيتعملي مخصوص ... داا كمان اليومين دول ساكن جنب التابعي فمقضيها
اتشرفت بمعرفة حضرتك وربنا يديلك الصحة ويبارك فيك ونلتقي قريبا علي خير
إخواني الأعزاء الأساتذة وجدان 12345...ياااااااااااااه...انتوا بتزيدوا علي فكره....هوا انت واخد غرفة بس...ولا حاجز لوكاندة...ابمارح بس كنتوا اثنين...والنهاردة بقيتوا ثلاثة...ربنا يستر عليك وتخلص سنة رابعة دي علي خير...علشان ربنا يكرمك وتروح سنة خامسة....وبعدين سنة سادسة...وكده يعني...حسب ما فهمت من كلامك...أنا بأنكشك طبعا وبأضحك معاك...ربنا يوفقك وتخلص دراستك علي خير وتحقق هدفك وتؤدي رسالتك في الحياة علي أكمل وجه بإذن الله...بالنسبة بقي لموضوع الفول والفلافل والكشري والبيض المسلوق...مش واخد بالك انت...أنا كتبت في مداخلات لي سابقة بأتكلم علي حال الواحد قبل الزواج وبعده...بطريقة وكأني بأقول نصيحة للشباب من واقع تجارب شخصية بإسلوب كوميدي وفكاهي...يعني نصيحة مغلفة بإطار كوميدي وفكاهي...علشان الشباب الصاعد الواعد الجميل اللي زيك كده ما يزهقش ويمل من النصيحة والكلام الغلس ده...أشكرك طبعا انك بتقوللي اني مش لوحدي وأنك تشاركني في حب هذا النوع من الطعام...احساس جميل طبعا بالمشاركة الوجدانية...بس مجبر أخاك لا بطل...مش بمزاجي...غصب عني...مافيش قدامي غيره...لو ما أكلتش مش هأعيش...هأموت...علشان كده نصيحتي ليك تسمع كلام أهلك في البلد وتغير عاداتك في الأكل...ما تستعجلش علي رزقك...بكره بعد ثلاثين أو أربعين سنة ها تقول نفس الكلام اللي بأقوله...بس أمانه عليك لو افتكرتني أبقي إترحم عليا...علشان أنا برضو سمعت الكلام ده من أربعين سنه من واحد برضو اسمه عم جلجل...وأديني بأترحم عليه أهه...الله يرحمك يا عم جلجل...ويبشبش الطوبة اللي تحت رأسك...خالص تحياتي للجميع...
غير مقروء 10-10-24, 09:41 PM   #16
محمود شلبي
صياد نشيط

محمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريق

الموضوع جميل فعلا والعرض جيد والجديد ان فيه طريقه صيد اسمها الحديده الواحدة وهذا فى صيد السمك فقط وهى وضع صنار واحد او سن واحد للصيد وذلك فى اماكن التيار الشديد وهدارات الماء ويارب اكون اضفت جديد
محمود شلبي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-25, 02:39 AM   #17
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gelgel مشاهدة المشاركة
إخواني الأعزاء الأساتذة وجدان 12345...ياااااااااااااه...انتوا بتزيدوا علي فكره....هوا انت واخد غرفة بس...ولا حاجز لوكاندة...ابمارح بس كنتوا اثنين...والنهاردة بقيتوا ثلاثة...ربنا يستر عليك وتخلص سنة رابعة دي علي خير...علشان ربنا يكرمك وتروح سنة خامسة....وبعدين سنة سادسة...وكده يعني...حسب ما فهمت من كلامك...أنا بأنكشك طبعا وبأضحك معاك...ربنا يوفقك وتخلص دراستك علي خير وتحقق هدفك وتؤدي رسالتك في الحياة علي أكمل وجه بإذن الله...بالنسبة بقي لموضوع الفول والفلافل والكشري والبيض المسلوق...مش واخد بالك انت...أنا كتبت في مداخلات لي سابقة بأتكلم علي حال الواحد قبل الزواج وبعده...بطريقة وكأني بأقول نصيحة للشباب من واقع تجارب شخصية بإسلوب كوميدي وفكاهي...يعني نصيحة مغلفة بإطار كوميدي وفكاهي...علشان الشباب الصاعد الواعد الجميل اللي زيك كده ما يزهقش ويمل من النصيحة والكلام الغلس ده...أشكرك طبعا انك بتقوللي اني مش لوحدي وأنك تشاركني في حب هذا النوع من الطعام...احساس جميل طبعا بالمشاركة الوجدانية...بس مجبر أخاك لا بطل...مش بمزاجي...غصب عني...مافيش قدامي غيره...لو ما أكلتش مش هأعيش...هأموت...علشان كده نصيحتي ليك تسمع كلام أهلك في البلد وتغير عاداتك في الأكل...ما تستعجلش علي رزقك...بكره بعد ثلاثين أو أربعين سنة ها تقول نفس الكلام اللي بأقوله...بس أمانه عليك لو افتكرتني أبقي إترحم عليا...علشان أنا برضو سمعت الكلام ده من أربعين سنه من واحد برضو اسمه عم جلجل...وأديني بأترحم عليه أهه...الله يرحمك يا عم جلجل...ويبشبش الطوبة اللي تحت رأسك...خالص تحياتي للجميع...
ايه يا عم انت فاكرني بنت ولا ايه ؟؟؟لا لا بص بقي انا صوري في طلعة الصيد دي http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=3541
بنزيد ايه ؟؟انا امبارح انت قولت عليا اني ملاك والنهارة بقيت انسان عادي مش عارف بس نهاية الاسبوع ده ممكن تخليني كام واحد ؟؟؟؟؟
ربنا يديلك طولة العمر .
غير مقروء 10-10-25, 02:58 AM   #18
rock
صيــــــــاد محتــــــرف

الصورة الرمزية rock

المدينه: الجيزه
rock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى rock

يا وجدان الاستاذ جلجل قال اخوانى الاعزاء الاساتذه ... الموضوع فيه منه .....هههه...... وبعدين خصك بالذكر فحضرتك قريتها مره واحده وطبعا لازم تديلك المعنى ده .......اما بخصوص الموضوع فبارك الله فى كاتبه ولكل من قرأه ....... تحياتى .

صـــــــــــلى الله عليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه وسلــــــــــــــــــــــــــم
rock غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-25, 03:17 AM   #19
wegdan12345
صياد نشيط

يا راجل دانا فهمت غلط خالص هاهاهاهاهاهاهاها
علي فكرة يا روك انا بهزر مع ا جلجل مش اكتر,,,,,,,,,,,
غير مقروء 10-10-25, 03:45 AM   #20
Gamohunter
صياد متفاعل

Gamohunter مستواه غير معروفGamohunter مستواه غير معروف

السلام عليكم
موضوع الحديده الواحده موضوع جميل لانه بيحصل كل رحله صيد
فيه بقه موضوع شبهوه
اسمه ---عالحديده ولا واحده هههتهههه يعنى ابقى قابلنى لو خدت اى يمامه هههههه
انا طبعا بهزر والله
عموما احنا لمين بنخرج للصيد ومعانا حد مش صياد او صياد جديد دايما بنديله كل الحصيله لو كانت صغيره
او جزء كبير لو الحصيله كبيره
ولما بنبقى اتنين او تلاته لو ينفع التقسيم بنقسم ولو حصيله صغيره بنديها لواحد بس عشان يستفيد منها
وساعتها بيبقى كل واحد منا بيحاول يديها للتانى
Gamohunter غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-25, 09:35 PM   #21
الجزار
صياد متقدم

الصورة الرمزية الجزار

المدينه: المحله الكبري
الجزار مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الجزار

ايه الحلاوة دي
غير مقروء 10-10-25, 10:07 PM   #22
حسين شوقى
صياد جديد

حسين شوقى مستواه غير معروف

الحديده الواحده منتشره بين صيادين المالح اللى بيطلعوا على المراكب وانا منهم وهو شئ جميل جدا جدا لو المجموعه كلها متعاونه وكله بيكمل بعض وغالبا اللى بيقوم بالتقسيم ريس المركب والحديده الواحده مع المجموعه اللى باصتاد معاها برى غالبا ما نقوم بعمل العشاء بجزء من حصيله الصيد فى الصحراء او عندى بالمزرعه ومفيش مشكله بباقى الصيد مين ياخده لان المتعه فى الصيد فى حد ذاته وامتع صيد صيد الارانب البريه ليلا
حسين شوقى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-25, 11:13 PM   #23
المستشار
صياد متقدم

المستشار مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى المستشار

مشكور يا استاذ حسين على المشاركه الجميله وعايزين نتعرف عليك اكتر منين من المالح
غير مقروء 10-10-25, 11:48 PM   #24
حسين شوقى
صياد جديد

حسين شوقى مستواه غير معروف

سياده المستشار
اشكرك جدا
الصيد من المالح من البحر الاحمر مارينا وادى الدوم والزعفرانه وحتى الجنوب وراس سدر حتى الكونيسه قبل شرم وده رابط منتدى صيد الاسماك وفيه ابطال العالم لصيد الجر وبطولات صيد عالميه وهم اقدر اشخاص يمكن الاستفاده من خبراتهم عبر المنتدى وكل تفاصيل واحدث رحلات المالح والعذب وده رابط المنتدىwww.egfishingclub.com
حسين شوقى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-26, 01:54 AM   #25
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

اقتباس:
ايه يا عم انت فاكرني بنت ولا ايه ؟؟؟لا لا بص بقي انا صوري في طلعة الصيد دي http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=3541
بنزيد ايه ؟؟انا امبارح انت قولت عليا اني ملاك والنهارة بقيت انسان عادي مش عارف بس نهاية الاسبوع ده ممكن تخليني كام واحد ؟؟؟؟؟
ربنا يديلك طولة العمر .
أخي العزيز وبلدياتي الغالي...12345...من غير أسامي علشان واضح ان انت حساس شوية من الموضوع ده...إطلاقا لم يخطر علي بالي اللي انت فكرت فيه ده...والله انت خلتني أموت علي نفسي من الضحك بكلامك وردك ده...وقعدت أقرأ اللي أنا كتبته ثلاث أو أربع مرات علشان أشوف أي جملة أو عبارة أنا قلتها أعطتك هذا الإحساس...لم أجد...يا أخي ويا بلدياتي ده أنا بأعظمك وأقدرك وأخاطبك بصيغة الجماعة أنا من الأول عارف انك راجل...خالص...قوي...وسيد الرجالة كمان...ولو كنت فاكرك بنت زي ما بتقول ما كنتش كلمتك أصلا علشان عيب طبعا...وأنا راجل كبير كده وفي سني ده وبأفهم في الأصول...أعمل حاجة غلط زي دي وأشتغل شغل مراهقين...كنت هأسأل علي العنوان...وأدخل البيت من بابه...مش كده ولا إيه...نيجي بقي لموضوع الصور...أنا شفتها زي الفل جميلة خالص...بس يا ريت تقولي بقي انتوا أنهي خمسة من اللي في الصور...لإني فعلا عايز أتشرف بمعرفتكم وأكون صاحب ليكم...وبعدين أحسن الظن بي والتمس لي العذر في معرفة عددكم...اللي انت محدده مش أنا...وجدان12345...وكمان خمس علامات استفهام...( نهاية الاسبوع ده ممكن تخليني كام واحد ؟؟؟؟؟ )
طبعا لكل واحد علامة إستفهام...وكل يوم بيكمني ويرد واحد شكل...حتي كمان اسلوب كل واحد في الكتابة والرد مختلف عن الثاني...فأنا معذور برضو...وفي الأول وفي الآخر أنا إنسان وبشر...لا يعلم الغيب إلا الله سبحانه وتعالي...كل اللي أطلبه منك أخي العزيز وبلدياتي الغالي أن تنام قرير العين مرتاح البال...ولا تفكر في هذا الموضوع أو تشغل بالك به ولا تحمله أكثر مما يحتمل...أنا أحسن الظن بك...فأحسن الظن بي...وكلنا هذا الرجل...وتصبحوا علي خير.......أوعي تزعل أحسن أضحك عليك...تقبل هزاري...هاهاهاهاهاها...خالص تحياتي للجميع...
غير مقروء 10-10-26, 02:11 AM   #26
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rock مشاهدة المشاركة
يا وجدان الاستاذ جلجل قال اخوانى الاعزاء الاساتذه ... الموضوع فيه منه .....هههه...... وبعدين خصك بالذكر فحضرتك قريتها مره واحده وطبعا لازم تديلك المعنى ده .......اما بخصوص الموضوع فبارك الله فى كاتبه ولكل من قرأه ....... تحياتى .
أخي العزيز الأستاذ أحمد روك...ربنا يبارك فيك...أيو كده والنبي خليك محضر خير...قل له ووضح له أحسن باين عليه فهمني غلط وأخد علي خاطره وزعل مني...وأنا بصراحه ما أقدرش أستحمل...ده بلدياتي وغالي عليا قوي...النبي تجيب العواقب سليمة يا رب...خالص تحياتي للجميع...

sponsor links