الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > ابتكارات و اختراعات الاعضاء

ابتكارات و اختراعات الاعضاء كل مايتعلق بابتكارات و اختراعات الاعضاء الحصرية فى مجالات الاسلحة بمختلف انواعها

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-09-19, 01:08 PM   #1
sheko88
صياد جديد

المدينه: ميت غمر - الدقهلية
sheko88 مستواه غير معروف
افتراضي اعادة تعبئة طلقات الصوت الفارغة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تحية طيبة لاعضاء منتدانا
انا بفكر من فترة ف اعادة تعبئة طلقات الصوت الفارغة والفكرة مسيطرة عليا
فقولت اعمل الموضوع وناخد رايى الناس الخبرة الا فاهمه مكونات الطلقة كويس وازاى ده ممكن يحصل
فى انتظار الاراء
غير مقروء 13-09-19, 03:34 PM   #2
ehab.bob
صياد متفاعل

المدينه: المنيا
ehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريقehab.bob في بداية الطريق
افتراضي رد: اعادة تعبئة طلقات الصوت الفارغة

مفتكرش ان الموضوع ده ينفع لأن الكبسولة اللى فى كعب الطلقة بتشتغل مرة واحدة ومش هتشتغل تانى وكمان البارود مش متوفر زى ما حضرتك فاكر دا رأييى وننتظر رأى خبراء المنتدى .. تقبل تحياتى
ehab.bob غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-09-19, 04:24 PM   #3
DR:klash
صياد جديد

DR:klash مستواه غير معروف

وانا ليا رأي آخر وهو ان الطلقة الفارغة اخدت الابرة في اول مرة ولو هتضرب تاني احتمال تكدب معاك وننتظر ردود الخبراء
DR:klash غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-09-19, 07:52 PM   #4
احمد حسن ادريس
صياد نشيط

احمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريقاحمد حسن ادريس في بداية الطريق

فى تركيا واحد بيصنع البارود وبيعيد تعبئة الظرف الفارغ وبيغير كعب الطلقة وبيصب المقذوف الرصاص بس عملية تصنيع البارود خطر انا شفت الموضوع دة فى فديو على اليوتيوب
احمد حسن ادريس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-09-19, 10:26 PM   #5
sheko88
صياد جديد

sheko88 مستواه غير معروف
Smile رد: اعادة تعبئة طلقات الصوت الفارغة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد حسن ادريس مشاهدة المشاركة
فى تركيا واحد بيصنع البارود وبيعيد تعبئة الظرف الفارغ وبيغير كعب الطلقة وبيصب المقذوف الرصاص بس عملية تصنيع البارود خطر انا شفت الموضوع دة فى فديو على اليوتيوب
ياريت تشاركنا الفيديو لو امكن وشكرا لمشاركتك
غير مقروء 13-09-19, 10:39 PM   #6
scorpion007
صياد نشيط

الصورة الرمزية scorpion007

المدينه: عبن شمس
scorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى scorpion007

العمليه مش صعبه واله حاجه بس بالنسبه لامكانيتنا احنا كمصريين تبقى مستحيله فى اوربا و امريكا الناس الى بتهوى ضرب النار بتعيد تجميع الفارغ و تعبيه تانى على ميزان حساس و بمعااير مختلفه بس عندهم العده و الادوات و الامكانيات اللازمه و انا شفت صوت فمختلفه من حيث الكتير جدااااااااا للموضوع ده بيجيبو الفارغ يحطوه على الميزان و يحطو البارود و يركبو الكبسوله و المقزوف و رف يجيب الو بعدين مفيش حد هيرلاص ترجع طلقه تانى اما بالنسبه للحنا مش هنعرف نجيب الكبسن اطلقه الصوت فتكون مختلفه و بعدي احنا مش هنعرف نجيب الكبسولات سيبوكم من البارود و ان احنا نقفل الطلقه ده كله سهل و بعدين انا لاحظت حاجه فى الطلقات الفضى لما بتنفجر الكعب بيطير و بيظهر مسلس صغير معدنى ماسك فى بنز فى كعب الطلقه انا على ما اعتقد ان البنز ده بيكون زى الطارق لما بينضرب عليه بالشاكوش بيفجر البارود الى جوه يعنى ممكن ميكنش فى كبسوله من اساسه و الى شاف الطلقه من جوه فاهم انا اقصد ايه و ده من وجهه نظرى الشخصيه و يمكن تكون غلط و ممكن تكون صح
و افتكر انى مره شوفت على الجزيره الوثائقيه من حوالى 5 سنين حلقه عن الموضوع ده ان فى واحد زود مقدار البارود فى طلقه و لما ضرب اتجاهه اختلف و خبطط فى سقف غرفه التمرين و غيرت مسارهه 360 درجه و اصابت الشاب الى مسئول عن الصاله و كان قاعد خلف الرامى و القضيه حيرت المباحث الفدراليه سنتين اذاى كل الى بيضرب بيضرب للامام و هوه كان خلفهم و اذاى الطلقه جت فيهه و لما عملو التحرييات و استخدمو برنامج على الكمبيوتر و فضلو يدورو لقو ان الرصاصه طلعت منن المسدس خبطط فى الحيطه طارت فى السقف و انحرفت و نزلت اصابت الشاب المسكين انتو عارفيين اسلوب الجزيره فى الحجات الى زى دى مبيسبوش نمله تعدى
ارجو انى اكون افدتكم
ط
غير مقروء 13-09-20, 02:23 AM   #7
sheko88
صياد جديد

sheko88 مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpion007 مشاهدة المشاركة
العمليه مش صعبه واله حاجه بس بالنسبه لامكانيتنا احنا كمصريين تبقى مستحيله فى اوربا و امريكا الناس الى بتهوى ضرب النار بتعيد تجميع الفارغ و تعبيه تانى على ميزان حساس و بمعااير مختلفه بس عندهم العده و الادوات و الامكانيات اللازمه و انا شفت صوت فمختلفه من حيث الكتير جدااااااااا للموضوع ده بيجيبو الفارغ يحطوه على الميزان و يحطو البارود و يركبو الكبسوله و المقزوف و رف يجيب الو بعدين مفيش حد هيرلاص ترجع طلقه تانى اما بالنسبه للحنا مش هنعرف نجيب الكبسن اطلقه الصوت فتكون مختلفه و بعدي احنا مش هنعرف نجيب الكبسولات سيبوكم من البارود و ان احنا نقفل الطلقه ده كله سهل و بعدين انا لاحظت حاجه فى الطلقات الفضى لما بتنفجر الكعب بيطير و بيظهر مسلس صغير معدنى ماسك فى بنز فى كعب الطلقه انا على ما اعتقد ان البنز ده بيكون زى الطارق لما بينضرب عليه بالشاكوش بيفجر البارود الى جوه يعنى ممكن ميكنش فى كبسوله من اساسه و الى شاف الطلقه من جوه فاهم انا اقصد ايه و ده من وجهه نظرى الشخصيه و يمكن تكون غلط و ممكن تكون صح
و افتكر انى مره شوفت على الجزيره الوثائقيه من حوالى 5 سنين حلقه عن الموضوع ده ان فى واحد زود مقدار البارود فى طلقه و لما ضرب اتجاهه اختلف و خبطط فى سقف غرفه التمرين و غيرت مسارهه 360 درجه و اصابت الشاب الى مسئول عن الصاله و كان قاعد خلف الرامى و القضيه حيرت المباحث الفدراليه سنتين اذاى كل الى بيضرب بيضرب للامام و هوه كان خلفهم و اذاى الطلقه جت فيهه و لما عملو التحرييات و استخدمو برنامج على الكمبيوتر و فضلو يدورو لقو ان الرصاصه طلعت منن المسدس خبطط فى الحيطه طارت فى السقف و انحرفت و نزلت اصابت الشاب المسكين انتو عارفيين اسلوب الجزيره فى الحجات الى زى دى مبيسبوش نمله تعدى
ارجو انى اكون افدتكم
ط
انا زيك مقتنع انه مفيش حاجة صعبة لو حولنا على الرغم من انى مبتدء جدا ف الاسلحة
انا بستخدم الطلق الفضى واخدت بالى من النقطة الا انت اشرت اليها وان شاء الله بكره هحاول ارفع صورة لشكل الفارع وشكرا لمشاركتك الفعالة
غير مقروء 13-09-20, 04:15 PM   #8
Mr_mody
صياد متقدم

المدينه: الاسكندرية
Mr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
ارجو انى اكون افدتكم
ط
الله ينور ! هو استاذ سكوربيون جاب من الأخر بس هو من الاخر ده بلدك مافهاش لا العده ولا الأدوات ولا اي حاجه ولا حتي السماح انك تعمل حاجه كده!
Mr_mody غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-09-20, 04:29 PM   #9
scorpion007
صياد نشيط

scorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريقscorpion007 في بداية الطريق

انا جبت طلقه تركى دلواقتى و فتحتها من فوق و فضيت البارود و غرقتها ميه سخنه عشان تاخد رطوبه و تبوظ و قطعتها نصين بالصاروخ لقه زى ما انا قلت انهه فعلا مفيهاش كبسول هيه بتعتمد على حته الحديد الى متعلقه فيهه من جوه انها لما تتخبط من الطارق تنتج شراره تفجير تولع البارود عشان كده هيه رخيصه و مش مكلفه و لو بصينلها كويس هنلاقى ان الكعب راكب كبس يعنى الطلقه على قطعتين
دلواقتى انا ماسك علبه طلق المانى فيهه 25 طلقه اصلى صناعه 1000000000000000% جيده جداااااااااااااااا مفيهاش نص كلمه طلقه طلقه فعلا واله تقولى هندى واله تقولى تركى
ههههههههههههههههه
ملحوظه :-
تقريبا بالنسبه للطلق التركى الابيض فيه منه نوعين بفس لوع العلبه بس بيختلف فى رسمه الطلق الى على العلبه نوع بيكون الطلق فيه متناثر و نوع بيكون منسق شويه المتناثر ده بيبقى تعبئه مصرى والله اعلم بس هوه ارخص من التانى و ده الى كان التجار بيبعوه العلبه ب 110 و 120 جنيه للعلبه
وجهه نظر ممكن تكون صح و ممكن تكون غلط
غير مقروء 13-09-20, 05:07 PM   #10
Ahmedsaad68
صياد متفاعل

المدينه: الاسكندرية
Ahmedsaad68 في بداية الطريقAhmedsaad68 في بداية الطريقAhmedsaad68 في بداية الطريقAhmedsaad68 في بداية الطريق

اقتباس:
انا جبت طلقه تركى دلواقتى و فتحتها من فوق و فضيت البارود و غرقتها ميه سخنه عشان تاخد رطوبه و تبوظ و قطعتها نصين بالصاروخ لقه زى ما انا قلت انهه فعلا مفيهاش كبسول هيه بتعتمد على حته الحديد الى متعلقه فيهه من جوه انها لما تتخبط من الطارق تنتج شراره تفجير تولع البارود عشان كده هيه رخيصه و مش مكلفه و لو بصينلها كويس هنلاقى ان الكعب راكب كبس يعنى الطلقه على قطعتين
دلواقتى انا ماسك علبه طلق المانى فيهه 25 طلقه اصلى صناعه 1000000000000000% جيده جداااااااااااااااا مفيهاش نص كلمه طلقه طلقه فعلا واله تقولى هندى واله تقولى تركى
ههههههههههههههههه
ملحوظه :-
تقريبا بالنسبه للطلق التركى الابيض فيه منه نوعين بفس لوع العلبه بس بيختلف فى رسمه الطلق الى على العلبه نوع بيكون الطلق فيه متناثر و نوع بيكون منسق شويه المتناثر ده بيبقى تعبئه مصرى والله اعلم بس هوه ارخص من التانى و ده الى كان التجار بيبعوه العلبه ب 110 و 120 جنيه للعلبه
وجهه نظر ممكن تكون صح و ممكن تكون غلط
ممكن توضح لنا الفرق مع الصور
Ahmedsaad68 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-09-20, 07:02 PM   #11
scorpion007
صياد نشيط

Cool رد: اعادة تعبئة طلقات الصوت الفارغة

مش محتاجه صور الى فاهم عارف انا بتكلم فى ايه و اقصد ايه

التعديل الأخير تم بواسطة scorpion007 ; 13-09-22 الساعة 11:02 AM سبب آخر: خطاء فى الكتابه
scorpion007 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-09-24, 11:03 PM   #12
شريف ادريانو
صياد جديد

شريف ادريانو مستواه غير معروف
افتراضي الحل النهائي لاعادة تعبئة الذخيره الصوتيه المستخدمه

الطلق الفضي فيه كبسولة اطلاق زيه زي اي طلق ,والمثلث المعدني في النهايه ده اللي بتضغط الكبسوله من الابره عليه علشان تصنع الشرارة اللي تفجر البارود داخل الطلقه وكل اللي حضراتكم بتتكلموا عنه انه ماينفعش نعمله ....... اسف مش صحيح من اول الظرف المعدني الخارجي لغاية الراس البلاستيك ممكن نعمله وبالبارود كمان
شريف ادريانو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-09-27, 04:53 PM   #13
goodzila
صياد متقدم

الصورة الرمزية goodzila

المدينه: المحله الكبره
goodzila مستواه غير معروف

الموضوع هيبقا سهل لو قدرت تجيب الكبسوله لكن للاسف ده هيكون صعب لانه بتباع في محلات السلاح لاصحاب الرخص فقط وخاصه الخرطوش اما تصنيع البارود فهو سهل جدا بجميع انواعه لكن مش هتقدر تستفاد منه منغير كبسوله الاطلاق اما بالنسبه لتغير مسار الطلقه او زاد البارود فده كلام خاطئ لاني جربتها كتير جدا ومليت الطلقه علي اخرها ومغيرتش مسرها ولا حاجه بس زودت الاختراق بتاع الطلقه فقط القناصين بيفضلو عمل طلاقتهم بطريقه يدويه وبيحط البارود علي حسب بعد الهدف يعني ممكن قناص محترف يصيب اصابه قاتله بطلقه ناتو ببندقيه ام 24 مثلا الي هيا مدها 800 متر وده عن طريق زياده البارود في الطلقه وانا عندي كتب كتير بتكلم عن الموضيع ديه فالكلام مش من دماغي يعني وفي الخرطوش الناس لو تلاحظ هتلاقي الخرطوش فيه اجام متفاوته من البارود وده لا يؤثر علي مسار الطلقه علي الرغم من عدم وجود ششخنات وفي الخرطوش الرامي الي بيحدد نوع طلقته علي حسب الاهداف بتاعه مع الاخذ بعتبار ان في طلقات خرطوش مقذوف واحد ولا تحيد عن مسارها وده فيديو عن تعبئه الرصاص
وديه طريقه تحضير البارود الاسود
ملاحظه فديو تعبئه الرصاص من جزئين الجزء الثاني اهوه
http://www.youtube.com/watch?annotat...&v=fbR2zgKYKQk
goodzila غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-09-27, 08:28 PM   #14
شريف ادريانو
صياد جديد

شريف ادريانو مستواه غير معروف
Lightbulb رد: اعادة تعبئة طلقات الصوت الفارغة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goodzila مشاهدة المشاركة
الموضوع هيبقا سهل لو قدرت تجيب الكبسوله لكن للاسف ده هيكون صعب لانه بتباع في محلات السلاح لاصحاب الرخص فقط وخاصه الخرطوش اما تصنيع البارود فهو سهل جدا بجميع انواعه لكن مش هتقدر تستفاد منه منغير كبسوله الاطلاق اما بالنسبه لتغير مسار الطلقه او زاد البارود فده كلام خاطئ لاني جربتها كتير جدا ومليت الطلقه علي اخرها ومغيرتش مسرها ولا حاجه بس زودت الاختراق بتاع الطلقه فقط القناصين بيفضلو عمل طلاقتهم بطريقه يدويه وبيحط البارود علي حسب بعد الهدف يعني ممكن قناص محترف يصيب اصابه قاتله بطلقه ناتو ببندقيه ام 24 مثلا الي هيا مدها 800 متر وده عن طريق زياده البارود في الطلقه وانا عندي كتب كتير بتكلم عن الموضيع ديه فالكلام مش من دماغي يعني وفي الخرطوش الناس لو تلاحظ هتلاقي الخرطوش فيه اجام متفاوته من البارود وده لا يؤثر علي مسار الطلقه علي الرغم من عدم وجود ششخنات وفي الخرطوش الرامي الي بيحدد نوع طلقته علي حسب الاهداف بتاعه مع الاخذ بعتبار ان في طلقات خرطوش مقذوف واحد ولا تحيد عن مسارها وده فيديو عن تعبئه الرصاص http://www.youtube.com/watch?v=bsbpq1jtl4c
وديه طريقه تحضير البارود الاسودhttp://www.youtube.com/watch?v=hfqftm3ftc8
ملاحظه فديو تعبئه الرصاص من جزئين الجزء الثاني اهوه
http://www.youtube.com/watch?annotat...&v=fbr2zgkykqk
يا جماعه البارود الاسود بارود دخاني والبارود اللي في طلقات الصوت بارود غير دخاني ,البارود الدخاني بارود يترك رواسب كثيرة في السلاح عن تجربه وصناعة البارود اللادخاني معقده جدا فلو تم استخدام البارود الاسود يجب تنظيف السلاح وتزييته بعدها مباشرة وميزة البارود الاسود انك يمكن التحكم في كمية الضغط الناتجه عنه ولكن يجب الحزر الشديد جدا في التلاعب بهذه الخاصيه حرصا علي سلامة الشخص والسلاح وتوجد حوادث كثيرة في سوريا بسبب ذلك وموجوده علي النت والمقياس لكميةالضغط هو تماثل السرعه الاشتعاليه لعينتين متماثلتين في الحجم والوزن من البارود الاصلي والبارود المراد تعبئته وتقبلوا مروري
شريف ادريانو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-10-04, 01:14 PM   #15
هاوى بس غاوى
صياد قديم

الصورة الرمزية هاوى بس غاوى

المدينه: دمياط و بورسعيد
هاوى بس غاوى من اهم اعضاء المنتدىهاوى بس غاوى من اهم اعضاء المنتدىهاوى بس غاوى من اهم اعضاء المنتدىهاوى بس غاوى من اهم اعضاء المنتدىهاوى بس غاوى من اهم اعضاء المنتدىهاوى بس غاوى من اهم اعضاء المنتدىهاوى بس غاوى من اهم اعضاء المنتدىهاوى بس غاوى من اهم اعضاء المنتدىهاوى بس غاوى من اهم اعضاء المنتدىهاوى بس غاوى من اهم اعضاء المنتدىهاوى بس غاوى من اهم اعضاء المنتدى
افتراضي Re: رد: اعادة تعبئة طلقات الصوت الفارغة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف ادريانو مشاهدة المشاركة
يا جماعه البارود الاسود بارود دخاني والبارود اللي في طلقات الصوت بارود غير دخاني ,البارود الدخاني بارود يترك رواسب كثيرة في السلاح عن تجربه وصناعة البارود اللادخاني معقده جدا فلو تم استخدام البارود الاسود يجب تنظيف السلاح وتزييته بعدها مباشرة وميزة البارود الاسود انك يمكن التحكم في كمية الضغط الناتجه عنه ولكن يجب الحزر الشديد جدا في التلاعب بهذه الخاصيه حرصا علي سلامة الشخص والسلاح وتوجد حوادث كثيرة في سوريا بسبب ذلك وموجوده علي النت والمقياس لكميةالضغط هو تماثل السرعه الاشتعاليه لعينتين متماثلتين في الحجم والوزن من البارود الاصلي والبارود المراد تعبئته وتقبلوا مروري
كلام سليم 100 ال 100
غير مقروء 13-10-10, 06:38 PM   #16
ماجد مجدي
صياد متفاعل

ماجد مجدي مستواه غير معروف

الموضوع دا لو اتنفذ هيبقى قنبله والله
ماجد مجدي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-12-31, 02:17 AM   #17
khawagah
Banned

المدينه: الجيزه
khawagah في بداية الطريقkhawagah في بداية الطريقkhawagah في بداية الطريقkhawagah في بداية الطريقkhawagah في بداية الطريقkhawagah في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى khawagah

طيب نجيب الكبسول منين لو بيتباع

وهو ينفع نشيل الكبسوله الى فى الطلقه الصوت ونشغلها تانى ولا ايه؟

وممكن تنفع الكابسوله بتاعه المسدس الساقيه ال6 ملى ؟.مجرد أقتراح ليس الا.
khawagah غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-02-10, 01:09 AM   #18
elfakhrany
صياد جديد

elfakhrany مستواه غير معروف

الموضوع صعب جدا جدا بالنسبه لنا هنا اشبه بالمستحيل
بالنسبه للطلقه الصوت انت مش محتاج مقذوف انت هتقفل فوهة الطلقه بأى شئ يحمى البارود ويمنعه من الخروج وبالنسبه للبارود رغم انه صعب الحصول عليه الا انه مش هيكون عقبه العقبه الحقيقيه فى الكبسوله اللى فى كعب الطلقه هى انك ازاى تخرجها وتستبدلها
ده غير ان الكبسوله بيكون داخلها الماده البادئه وهى مادة فلمنات الزئبق الحساسه للطرق واللى ما انصحش اى حد يحاول انه يحضرها لأن تحضيرها صعب وخطر جدا
ولو قدرت تحضرها يبقى محتاج انك تحطها داخل الكبسوله وتقفل عليها الكبسوله وبعد كده ترجع الكبسوله مكانها فى كعب الطلقه ومتنساش تبقى تعدل الكبسوله مكان ابرة ضرب النار القديمه واملى الطلقه بارود واقفلها من فوق وكده تبقى اعدت تصنيعها بنفسك
elfakhrany غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-04-22, 02:09 AM   #19
fod
صياد جديد

fod مستواه غير معروف

موضوع صعب
واظنه مش اقتصادي
مكلف يعني
fod غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-04-22, 08:29 PM   #20
SHARP BLADE
صياد متفاعل

SHARP BLADE في بداية الطريقSHARP BLADE في بداية الطريقSHARP BLADE في بداية الطريقSHARP BLADE في بداية الطريقSHARP BLADE في بداية الطريق

استحالة لأسباب عدة اهم سبب فيهم

البارود وهوا ده اللى بيعمل الصوت وبيطلق الطلقة ولما تضرب الطلقة اول مرة كده اكتر من 90% من البارود طار ولو حضرتك بتعرف تعمل حكاية البارود دى هتبقى مشكلة كبيرة جدا لو حطيت اكتر من اللازم وكل ده ليه عشان توفر شوية جنيهات قليلة تمن الطلقة الصوت طب متشترى وتريح نفسك
SHARP BLADE غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-06-01, 05:16 PM   #21
القناص الغامض
صياد جديد

المدينه: الاسكندريه
القناص الغامض مستواه غير معروف

ياشباب ممكن اشارك
القناص الغامض غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-06-01, 05:27 PM   #22
elmasrey123
صياد قديم

اوسمتي

المدينه: اسكن اينما وجدت الحياه
elmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدى

اتفضل ياكبير الموضوع مفتوح خلينا نستفيد من بعض
غير مقروء 14-06-02, 01:03 AM   #23
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

المدينه: الاسماعيلية
_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى

بالنسبة للطلقة .. ف الطلقة بتتكون من جزئين او نوعين من البارود و هشرحهم علي قدر معرفتي و اللي عنده اضافة ياريت مايبخلش علينا بيها

الجزء الاول من الطلقة اللي هي الكبسولة : الكبسولة دي فيها مادة متفجرة اسمها فلمنات الزئبق او مادة تانية غير فلمنات الزئبق بردة و اهم ما يميز المادة دي انها حساسة جدا جدا لاي خبطة حتي لو كانت بسيطة ف اي خبطة كفيلة انها تقوم الطلقة و تنفجر و مهمة فلمنات الزئبق انها تعطي الشرارة او الانفجار اللازم لاشعال البارود - بارود الطلقة - لقذف المقذوف داخل الماسورة و منه الي الهدف مباشرة .

كيفية الحصول علي فلمنات الزئبق و مقدار او كمية المركب ده بصراحة الله اعلم حتي لو عندنا علم ب الكمية و الطريقة ف اظن انها هتبقي خطر كفاية اننا نبعد عنها

البارود الاساسي للطلقة : طبعا في اعضاء كرام شرحوا البارود و انواعه و صفاته بس حابب اضيف شيء بسيط كنت قريت عنه ف كتب ف الجيش عن الاسلحة الصغيرة .. مذكور ف الكتب ان البارود ده مضاف عليه مواد كيميائية و كل مادة لها سبب ف علي سبيل المثال

في مادة لجعل البارود علي شكل حبيبات مفرطة غير ملتصقة و مادة اخري تمنع ان البارود يتحلل و يقعد فترة طويلة و مادة اخري و مادة اخري لها علاقة بسرعة التفاعل و المواد دي بنسب معينة و كمية البارود كمية محددة تختلف من طلقة ل اخري ... ف اظن انه صعب يدويا او منزليا اعادة التعبئة و لو حصل ف مش هتبقي بنفس صنع المصنع ..

اسف للاطالة و ردي متاح للتعديل و الاضافة

تقبلوا مروري

_SAIKO_ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 15-05-20, 06:55 PM   #24
saheremara
صياد متفاعل

saheremara مستواه غير معروف

يا جماعه حد يشوفلى البارود ده بيتعمل ازاى وان ان شاء الله اعملكم اى طلقه
بس بلاش المواضيع اللى على النت
انا جربت موضوع البارود ده بدل المرة عشره والبارود ميولعش ولا بالدق عليه بيطلع شرار ولا اي حاجه
جربت احط النترات 70 جرام والكبريت والفحم 10 او 12.5جرام و مجبيتش نتيجة
وشوفت طريقه تانيه الراجل فى الفيديو بيقول واحد صحيح للنترات و2\3 للفحم والكبريت ومفيش فايده
خلطهم على بعض وسخنت عليهم لحد المياه ما نشفت وحطيطهم فى الشمس وشكله وريحته بارود انما لو ولعت فيه او دقيت عليه ولا حاجه عملت التجربه دى كتير جدا مره بالكبريت الاصفر العادى ومره بالكبريت المكرونى ومفيش فايده لوحد فيكم عملها فعلا ياريت ينزل شرح للعمله فى البيت مش المكتوب على النت و نستفاد كلنا لانه فعلا بيوفر كتير جدا ممكن تعمل اى نوع من انواع الطلقات اللى انته عايزها بارخص الاثمان والله المستعان
saheremara غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 15-07-27, 05:59 AM   #25
*صقر العرب*
صياد جديد

*صقر العرب* مستواه غير معروف

موضوع شيق ننتظر المزيد
*صقر العرب* غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 16-07-13, 04:40 AM   #26
Rambo Here
صياد جديد

Rambo Here مستواه غير معروف