الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > الورشة
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الورشة صيانه البنادق واصلاح مشاكلها الفنيه.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-07-15, 09:47 AM   #1
sherothebest
صياد متقدم

الصورة الرمزية sherothebest

المدينه: القاهرة
sherothebest مستواه غير معروفsherothebest مستواه غير معروفsherothebest مستواه غير معروف
Exclamation مشكلة مسدس مونديال ايطالى ساقية

عندى مسدس ساقية مونديال ايطالى عليه البيانات التالية
mod 1917 cal 22
made in italy
cat. 1876
الغريب فيه انه 12 طلقة مش 8 كالمعتاد
المشكلة اللى فيه انى لما جبت له طلقات عيار 22 الطلقة مش راضية تخش للآخر وبيبقى منها جزء حوالى 3 مم بارز عكس الكبسولات بتركب طبعا بسهولة فهل الطلقات عيار 22 فيه منها لونج long وفيه شورت short وليه الساقية عندى مش بتقبل الطلقات ال 22 اللونج ، منتظر اراءكم
غير مقروء 11-07-15, 03:01 PM   #2
ahmadkader
صياد قديم

ahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريق
افتراضي رد: مشكلة مسدس مونديال ايطالى ساقية

معلش أنا عندى سؤال غلس شوية ،،، هو حضرتك لقيت طلقات .22 فين لحسن أنا قالب الدنيا عليها و مش لاقى
ahmadkader غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-15, 04:01 PM   #3
Mohamed Arafa
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Mohamed Arafa

المدينه: لندن الدور الثانى
Mohamed Arafa مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى Mohamed Arafa إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Mohamed Arafa

عالفكره ممكن تكون الساقيه فيها عيب لان على حد علمى .22 كله مقاس واحد
للحيوانات المنتجه
Mohamed Arafa غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-16, 01:27 PM   #4
القناص2010
صياد نشيط

القناص2010 مستواه غير معروف

السلام عليكم
ممكن يكون بيت النار الى فى الساقية فتحتة ضيقة شوية من الامام وحلها انك توسعها بالشنيور بس خلى بالك لازم تثبتة كويس لان اى ميل هيخلى البنطة تتكسر وممكن يعمل اصابات فى ايدك و البنطة تكون مناسبة وتجرب كل شوية لغية ما الطلقة تبات كويس وتكرر دا فى كل الفتحات و ان شاء الله تضرب بية 22 زى الفل وحتحس بالفرق الكبير لان الطلقة ال 22 قوتها اكبر من الكبسونة الصغيرة ب 6 مرات دا الى قالهولى واحد فى محل اسلحة يعنى قريبة من الطلقة ال 8 ملى وبالتوفيق
القناص2010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-16, 06:01 PM   #5
sherothebest
صياد متقدم

sherothebest مستواه غير معروفsherothebest مستواه غير معروفsherothebest مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader مشاهدة المشاركة
معلش أنا عندى سؤال غلس شوية ،،، هو حضرتك لقيت طلقات .22 فين لحسن أنا قالب الدنيا عليها و مش لاقى
kano shoia andy wa kont gaib el talka ba 2 gnih
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القناص2010 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
ممكن يكون بيت النار الى فى الساقية فتحتة ضيقة شوية من الامام وحلها انك توسعها بالشنيور بس خلى بالك لازم تثبتة كويس لان اى ميل هيخلى البنطة تتكسر وممكن يعمل اصابات فى ايدك و البنطة تكون مناسبة وتجرب كل شوية لغية ما الطلقة تبات كويس وتكرر دا فى كل الفتحات و ان شاء الله تضرب بية 22 زى الفل وحتحس بالفرق الكبير لان الطلقة ال 22 قوتها اكبر من الكبسونة الصغيرة ب 6 مرات دا الى قالهولى واحد فى محل اسلحة يعنى قريبة من الطلقة ال 8 ملى وبالتوفيق
ana fakrat fi kada bs ana mestaghrab alshan el mosds mktob alih cal 22
غير مقروء 11-07-16, 06:43 PM   #6
القناص2010
صياد نشيط

القناص2010 مستواه غير معروف

مظبوط 22 يعنى 6 ملى سواء كانت طلقات صغيرة او طويلة 22 وعلى فكرة انا بجيبها ب جنية ونص
القناص2010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-17, 09:04 PM   #7
سرسور
صياد قديم

المدينه: الإسكندرية
سرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريق

حضرتك كنت بتضرب به كبسول كثير فالبارود ضيق مكان الطلقة
ممكن تجيب اسبراي اكاي المخصص للاجهزة الالكترونية و ترش في داخل مكان الطلقة و تنظف
بعد ذلك ستدخل الطلقات عيار 22. جيدة
ارجو ان اكون افدتك

فـــأطلق لـروحك إشــراقها . . . ترى الفجر يرمقنا مــــــن بعيد
سرسور غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-18, 07:37 PM   #8
coyote160
صياد نشيط

المدينه: الغربية
coyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدى

أنا عندي المسدس دا فعلا وكان فيه المشكلة دي وهوه مكتوب علية ايطالي بس هو مصري وحلها اني وسعته بالمتئاب في الورشة بعد ما ربطته في المنجلة بتاعته وملفوف علي الساقية حته قماش صغيرة عشان دهانه ما يقشرش وببنطة 6 ملم بعد تحديد الطول عليها بالطباشير ولو بتفكر تعمله أنا أقولك ازاي تفك الساقية
غير مقروء 11-07-19, 12:48 AM   #9
sherothebest
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coyote160 مشاهدة المشاركة
أنا عندي المسدس دا فعلا وكان فيه المشكلة دي وهوه مكتوب علية ايطالي بس هو مصري وحلها اني وسعته بالمتئاب في الورشة بعد ما ربطته في المنجلة بتاعته وملفوف علي الساقية حته قماش صغيرة عشان دهانه ما يقشرش وببنطة 6 ملم بعد تحديد الطول عليها بالطباشير ولو بتفكر تعمله أنا أقولك ازاي تفك الساقية
يا ريت يا باشا تقولى طريقة فك الساقية وتبقى خدمتنى فعلا ولك الشكر والثواب باذن الله
غير مقروء 11-07-26, 06:51 AM   #10
سرسور
صياد قديم

المدينه: الإسكندرية
سرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريق

البنطة 5.5 مم عن تجربة لكن جرب التنظيف الاول
في حالة تعسر بعض الفتحات استخدم المثقاب

فـــأطلق لـروحك إشــراقها . . . ترى الفجر يرمقنا مــــــن بعيد
سرسور غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-27, 12:26 PM   #11
coyote160
صياد نشيط

coyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدىcoyote160 من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherothebest مشاهدة المشاركة
يا ريت يا باشا تقولى طريقة فك الساقية وتبقى خدمتنى فعلا ولك الشكر والثواب باذن الله
الموضوع بسيط واجمالا بيكون كالآتي

1 - في مسمار في المسدس بيبقي ماسك الساقية من تحت الماسورة بتلفة بيحل سن معاك .

2 - في تيلة ماسكة المكان اللي بيربط فية المسمار في الجسم قدام الساقية بتدق عليها بتطلع لكن خلي بالك ليها راس من ناحية عشان متدقش من ناحية الراس وتبهدل المسدس .

3 - بعد طلوع التيلة من مكانها اسحب الجزء دا هيطلع معاك بسهولة .

4 - افتح الجزء اللي بتحط منه الطلق في الساقية واحب الساقية من ناحيته وبراحة هيا بتحتاج تميلها شوية عشان تطلع معاك وبكدا يكون اتفك أرجو أكون أفدتك وتحت أمرك .

آه التركيب عكس الفك مع مراعاه ان الجزء اللي بيربط فية المسمار يركب علي اتجاهه عشان التيلة ترضي تدخل .
غير مقروء 11-07-27, 08:20 PM   #12
sherothebest
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coyote160 مشاهدة المشاركة
الموضوع بسيط واجمالا بيكون كالآتي

1 - في مسمار في المسدس بيبقي ماسك الساقية من تحت الماسورة بتلفة بيحل سن معاك .

2 - في تيلة ماسكة المكان اللي بيربط فية المسمار في الجسم قدام الساقية بتدق عليها بتطلع لكن خلي بالك ليها راس من ناحية عشان متدقش من ناحية الراس وتبهدل المسدس .

3 - بعد طلوع التيلة من مكانها اسحب الجزء دا هيطلع معاك بسهولة .

4 - افتح الجزء اللي بتحط منه الطلق في الساقية واحب الساقية من ناحيته وبراحة هيا بتحتاج تميلها شوية عشان تطلع معاك وبكدا يكون اتفك أرجو أكون أفدتك وتحت أمرك .

آه التركيب عكس الفك مع مراعاه ان الجزء اللي بيربط فية المسمار يركب علي اتجاهه عشان التيلة ترضي تدخل .
يا باشا ربنا يكرمك بس البقاء لله فى المسدس لان الشاكوش اللى بيضرب كعب الطلقة انكسر ، باقى المسدس سليم وانا عارضه للبيع سواء كقطع غيار او اللى ياخده يصلحه ، المطلوب 60 جنيه فقط
غير مقروء 11-07-27, 08:54 PM   #13
Ahmed El Sarky
صياد قديم

الصورة الرمزية Ahmed El Sarky

المدينه: Cairo
Ahmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherothebest مشاهدة المشاركة
يا باشا ربنا يكرمك بس البقاء لله فى المسدس لان الشاكوش اللى بيضرب كعب الطلقة انكسر ، باقى المسدس سليم وانا عارضه للبيع سواء كقطع غيار او اللى ياخده يصلحه ، المطلوب 60 جنيه فقط
ممكن صورة ليه بعد ما اتكسر انا ممكن اخدة او اقلك ازاي تصلحة ودة تليفوني 0117711731

مات فى الحى كلب فأسترحنا من عواه فخلف الملعون جرو فاق فى النبح أباه، احرار قومى يقتلون ويذبحون كالشياه وفئة من القوم تنبح وتبرر للجرو مبتغاه
Ahmed El Sarky غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-27, 09:53 PM   #14
التلميذ
صياد متقدم

الصورة الرمزية التلميذ

المدينه: الدقهلية
التلميذ مستواه غير معروفالتلميذ مستواه غير معروف

علاجة ودية الورشة هيصلحلك الشاكوش فى حدود 20 جنية ( هيغيرة ) وأما بالنسبة لعدم دخول الطلقات ال22 الطويل فدة ناتج عن إنك بتضرب على الفاضى كتير فبيكون النتيجة إن طرف الشاكوش بيصطدم بجسم المسدس الساقية ( المصنوع من الأنتيمون ) فبتالى تحدث عملية برطشة للساقية والطلقات مبتخشش بسهولة وعلاجها مبرد ديل فار وعلى خفيف قوى من جميع الإتجاهات بالتساوى فى الثقب الواحد وهتتحل المشكلة إن شاء الله بدون فك الساقية خالص مع العلم إن الإخوة جزاهم الله كل خير أفادوك عن طريقة الفك وفية إخ بيسأل عن طلقات 22 صوت طويل من أين يحصل عليها وهى موجودة إن شاء الله فى إى محل سلاح وسعر الباكو فى حدود 70 ـ 80 جنية
وبالتوفيق للجميع وكل عام وأنتم بخير
التلميذ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-30, 09:56 PM   #15
coyote160
صياد نشيط

فعلا لازم ما تيأسش صلحة بجد خسارة أنا عندي مسدس 6 مل بردة 8 طلقة وتقريبا باظ مية مرة وصلحته ولسة عندي دا لما مسدس صاحبي اللي زي مسدسك باظ لأن التيلة بتاعة الطارق اتكسرت عملت غيرها قلوظت مكانها علي قد مسمار 3 ملم وخليته وربطت مسمار من برة وداخل جوة بقي تيلة للطارق واهو شغال للنهاردة ما تفرطش في الحاجة بسهولة

sponsor links