الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الصيد البحري والنهري > صيد السمك

صيد السمك معلومات عن انواع الاسماك وكيفيه واماكن الصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-06-22, 09:29 PM   #1
shahryar33
صياد نشيط

الصورة الرمزية shahryar33

المدينه: شبرا - القاهرة
shahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيده
افتراضي موضوع لأنعاش قسم صيد السمك فى المنتدى(تجميع العدة للمبتدئين) الجزء الاول الصيد النيلى

السلام عليكم

اعضاء المنتدى الكرام و هواه صيد السمك انا قررت اعمل الموضوع دة للأعضاء الجدد و الى نفسهم يصتادو و مش عارفين يبتدو ازاى و يجيبو عدة و مش عارفين مواصفاتها

الصيد فى النيل

هناك طريقتين للصيد فى النيل:::

الحداف:

و دى طرقه بتعتمد على الرمى و توصيل الطعم لداخل النيل اى اماكن بعيدة عن الشاطئ

الاسماك:(بياض -دقماق -انوم كركور -بنى -مبروكه) اخر نوعين قليلين شويه و ليهم طرق خاصه
العدد المطلوبه:
عود حداف 4.5 او 5 متر عود جبر يعنى ناشف شويه عشان يستحمل المعافرة و الحدف بأوزان رصاص كبير
مكنه صيد متوسطه الحجم تشيل مثلا 100 متر خيط 50
اوزان رصاص نص كيلو مشكل من نمرة 2 لحد نمرة 4
بكرة خيط 40 تتلف على المكنه و بكرة 30 ترمل بيها(الترميل هو ربط السنار فى الخيط)

هتجيب الحاجات دى منين :

هقولك انا بقى كل منطقه اكيد فيها حد بتاع ادوات صيد بس انا انصح بالنزول للمظلات شبرا لأن فيها اكتر من محل و فى نوع من المنافسه و عشان تلف براحتك
اولا هتخش اى محل تقول للراجل انا لو عايز اجمع عدة صيد حداف و تسيبه هو يقترح الانواع لأن اغلب الانواع صينى و مش ماركات محددة عشان كدا هتلف على كزا محل تاخد فكرة عن الانواع و الاشكال و نصيحة قبل ما تشترى لف على كزا محل و خد فكرة عن انواع البوص و المكن و الى ترتاحله فى الخامات و السعر و المعامله خليك معاه
اوك ما هتخش تقوله عايز اجمع عدة نيل حداف بس متوسطه فى السعر و تشوف تختار العود الجبر اى لازم يكون ناشف شويه 4.5 او 5 متر لبلوب طرى عشان تحس بنقر السمك
و المكنه تشوف عندة كزا مكنه و تجرب تلفها على الفاضى و تسيب الدراع و تشوف هتكمل لف ولا ايه و تختار المكنه الناعمه الى تحس انها ناعمه فى اللم و الحركه و مش مهم الماركه لأن اغلبهم صينى الخيط و السنار هتحتاج زى ما قلت بكرتين واحدة 40 و واحدة 30 و رصاص بالاحجام السابق زكرها و دستين صنار مقاس 7 و 8 و 6 و علبه لحفظ السنون و شنطه لوضع العدة و جرس يركب على اللبلوب عشان يرن لما يتحرك اللبلوب عياشه بحبل عشان تحط فيها السمك الى اصتادته و وتد حديد عشان تركن عليه عود الحداف مش هتفضل ماسكه فى ايدك و طبعا الى هتشترى منه بقى تخليه يجمعلك العدة و يركبهالك و تخليه يوريك ازاى بترمل و كدا من الاخر هتكدر الراجل و تخليه يكرة اليوم الى دخلتله فيه ما انت بردو لازم تاخد مبادئ و تنميها بنفسك سواء من الطلعات الى هتطلعها او الخبرة من الاصدقاء

الغماز:
الطرقه دى بتعتمد على تركيب غماز (فله ) و بتنزل و تطلع لو فيه نقر من السمك

هنا بقى هناك تغيير فى العدة اولا العود لازم يكون رقع يعنى طرى شويه عشان ميتعبش ايدك و انت شايله و المكنه صغيرة بردو مش هتحتاج مكنه كبيرة اوى و تحط عليها خيط 35 او 30 و ترمل ب خيط 25 و هتحتاج رصاص بلى صغير و رصاص قشرة عشان توزن بيه الفله و مجموعه فلل 2 من المقاس الصغير و 2 من المقاس الاكبر شويه و بردو هتجبها من اى محل لأدوات الصيد

فى النهايه انا احب اوضح انى الى قولته دة مبادئ تمشى عليها لو عايز تجمع عدة لذلك لم اذكر انواع بعينها لأختلاف الانواع و الاسعار

نصيحة :
انت هتجيب عدة تتعلم عليها يعنى مش لازم مكن و بوص غالى و ماركات دلوقت انت تجيب حاجة بسيطع تتعلم عليها و لو جرالها حاجة متزعلش عليها

على فكرة انا مش محترف اوى فى الصيد و يعتبر مبتدئ بردو بص قولت اعمل موضوع افيد بيه زمايلى الى عايزين يجمعو عدة يصتادو بيها و معندهمش فكرة
و على فكرة انا تحت اى امر اى عضو عندو اى استفسار لو عندى ليه اجابه مش هبخل عليه و لو اى حد عايزنى معاه و هو بيجمع عدته انا من شبرا يعنى قريب جدا من المظلات انا تحت امرة ممكن انزل معاة

و على فكرة الموضوع مفتوح يعنى ال عندة معلومه يحب يضفها انا هكون سعيد جدا عشان نستفاد كلنا و اعزرونى لو الموضوع مش منسق اوى لأنى بصراحه مبعرفش انسق المواضيع كويس بس انا نفسى ان اكبر عدد يستفاد من الموضوع دة و اى استفسار انا فى الخدمه سواء على الخاص او العام

يلا الى قرأ الموضوع و استفاد منه بجد مينسانيش فى الدعاء ثم التقييم

شريف اشرف
shahryar33 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 13-06-22, 09:33 PM   #2
shahryar33
صياد نشيط

shahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيده
افتراضي رد: موضوع لأنعاش قسم صيد السمك فى المنتدى(تجميع العدة للمبتدئين) الجزء الاول الصيد النيلى

ارجو من الادارة تثبيت الموضوع لتعم الفائدة

شريف اشرف
غير مقروء 13-06-22, 09:34 PM   #3
Mohamed Mahmoud
الادارة العليا

اوسمتي

الصورة الرمزية Mohamed Mahmoud

المدينه: مصر ام الدنيا
Mohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدى
افتراضي رد: موضوع لأنعاش قسم صيد السمك فى المنتدى(تجميع العدة للمبتدئين) الجزء الاول الصيد النيلى

يا عم الموضوع بقالة ساعة متثبت هههههههههههههههههههههههههههههههه
بس موضوع جاااااااااااااااامد تسلم ايديك

سبحان الله و بحمدة سبحان الله العظيم
Mohamed Mahmoud غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-06-22, 09:39 PM   #4
shahryar33
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed mahmoud مشاهدة المشاركة
يا عم الموضوع بقالة ساعة متثبت هههههههههههههههههههههههههههههههه
بس موضوع جاااااااااااااااامد تسلم ايديك
متشكر جدا على التثبيت و انا سعيد ان الموضوع عجبك و ان شاء الله يعجب بقيه الاعضاء

شريف اشرف
غير مقروء 13-06-22, 10:13 PM   #5
loverlover
عضو مميز جداً

المدينه: الاسكندرية
loverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى loverlover

بجد موضوع ممتاز .. ومجهود أكثر من رائع
خالص تحياتي لك على طرحك المميز
وأحلى تقييم ليك
loverlover غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-06-22, 10:31 PM   #6
shahryar33
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة loverlover مشاهدة المشاركة
بجد موضوع ممتاز .. ومجهود أكثر من رائع
خالص تحياتي لك على طرحك المميز
وأحلى تقييم ليك
متشكر جدا يا فندم على الرد الجميل و اشكرك للتقييم

شريف اشرف
غير مقروء 13-06-23, 12:09 AM   #7
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير

رااااااااااااااااااااااااااائع واحلى تقييم يا كبير
ايوه كده يا رجاله
هشام سمير غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-06-23, 01:03 AM   #8
shahryar33
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير مشاهدة المشاركة
رااااااااااااااااااااااااااائع واحلى تقييم يا كبير
ايوه كده يا رجاله
شرفنى مرورك يا فندم و انتظروا الاجزاء الاخرى من الموضوع لأنى بصراحة عايز اعمل موضوع لكل نوع من انواع الصيد لكن عايز اجمع معلومات ليكون موضوع قيم

شريف اشرف
غير مقروء 13-07-15, 12:08 PM   #9
mfrd
صياد جديد

mfrd مستواه غير معروف

الله ينور ، تسلم
موضوع مهم جدا وممتاز ، جزاك الله خيرا
mfrd غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-07-16, 05:35 PM   #10
M.SHADY
مشرف قسم السوق و المسابقات

اوسمتي

الصورة الرمزية M.SHADY

المدينه: القاهره
M.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى M.SHADY

موضوع فوق الممتاز . و احلى تقييم منى ليك انت و الموضوع
غير مقروء 14-08-08, 01:54 AM   #11
ahmed moksha
صياد جديد

ahmed moksha مستواه غير معروف

مشكوووووووووووور اخي علي الموضوع الرائع
ahmed moksha غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 15-01-22, 11:33 AM   #12
the life
صياد جديد

المدينه: Cairo
the life مستواه غير معروف

موضوع جميل
the life غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 15-06-28, 05:19 PM   #13
asd_asd43444
صياد جديد

asd_asd43444 مستواه غير معروف

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لكل القائمين على هذا المنتدى الجميل
asd_asd43444 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 15-06-29, 02:40 PM   #14
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asd_asd43444 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لكل القائمين على هذا المنتدى الجميل
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورتنا وشرفتنا اخى الغالى
غير مقروء 17-02-04, 08:29 AM   #15
mohamednagy39
صياد متفاعل

mohamednagy39 مستواه غير معروف

الله يبارك فيك
mohamednagy39 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم