الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الصيد البحري والنهري > صيد السمك

صيد السمك معلومات عن انواع الاسماك وكيفيه واماكن الصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-06-22, 09:29 PM   #1
shahryar33
صياد نشيط

الصورة الرمزية shahryar33

المدينه: شبرا - القاهرة
shahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيدهshahryar33 لديه مشاركات جيده
افتراضي موضوع لأنعاش قسم صيد السمك فى المنتدى(تجميع العدة للمبتدئين) الجزء الاول الصيد النيلى

السلام عليكم

اعضاء المنتدى الكرام و هواه صيد السمك انا قررت اعمل الموضوع دة للأعضاء الجدد و الى نفسهم يصتادو و مش عارفين يبتدو ازاى و يجيبو عدة و مش عارفين مواصفاتها

الصيد فى النيل

هناك طريقتين للصيد فى النيل:::

الحداف:

و دى طرقه بتعتمد على الرمى و توصيل الطعم لداخل النيل اى اماكن بعيدة عن الشاطئ

الاسماك:(بياض -دقماق -انوم كركور -بنى -مبروكه) اخر نوعين قليلين شويه و ليهم طرق خاصه
العدد المطلوبه:
عود حداف 4.5 او 5 متر عود جبر يعنى ناشف شويه عشان يستحمل المعافرة و الحدف بأوزان رصاص كبير
مكنه صيد متوسطه الحجم تشيل مثلا 100 متر خيط 50
اوزان رصاص نص كيلو مشكل من نمرة 2 لحد نمرة 4
بكرة خيط 40 تتلف على المكنه و بكرة 30 ترمل بيها(الترميل هو ربط السنار فى الخيط)

هتجيب الحاجات دى منين :

هقولك انا بقى كل منطقه اكيد فيها حد بتاع ادوات صيد بس انا انصح بالنزول للمظلات شبرا لأن فيها اكتر من محل و فى نوع من المنافسه و عشان تلف براحتك
اولا هتخش اى محل تقول للراجل انا لو عايز اجمع عدة صيد حداف و تسيبه هو يقترح الانواع لأن اغلب الانواع صينى و مش ماركات محددة عشان كدا هتلف على كزا محل تاخد فكرة عن الانواع و الاشكال و نصيحة قبل ما تشترى لف على كزا محل و خد فكرة عن انواع البوص و المكن و الى ترتاحله فى الخامات و السعر و المعامله خليك معاه
اوك ما هتخش تقوله عايز اجمع عدة نيل حداف بس متوسطه فى السعر و تشوف تختار العود الجبر اى لازم يكون ناشف شويه 4.5 او 5 متر لبلوب طرى عشان تحس بنقر السمك
و المكنه تشوف عندة كزا مكنه و تجرب تلفها على الفاضى و تسيب الدراع و تشوف هتكمل لف ولا ايه و تختار المكنه الناعمه الى تحس انها ناعمه فى اللم و الحركه و مش مهم الماركه لأن اغلبهم صينى الخيط و السنار هتحتاج زى ما قلت بكرتين واحدة 40 و واحدة 30 و رصاص بالاحجام السابق زكرها و دستين صنار مقاس 7 و 8 و 6 و علبه لحفظ السنون و شنطه لوضع العدة و جرس يركب على اللبلوب عشان يرن لما يتحرك اللبلوب عياشه بحبل عشان تحط فيها السمك الى اصتادته و وتد حديد عشان تركن عليه عود الحداف مش هتفضل ماسكه فى ايدك و طبعا الى هتشترى منه بقى تخليه يجمعلك العدة و يركبهالك و تخليه يوريك ازاى بترمل و كدا من الاخر هتكدر الراجل و تخليه يكرة اليوم الى دخلتله فيه ما انت بردو لازم تاخد مبادئ و تنميها بنفسك سواء من الطلعات الى هتطلعها او الخبرة من الاصدقاء

الغماز:
الطرقه دى بتعتمد على تركيب غماز (فله ) و بتنزل و تطلع لو فيه نقر من السمك

هنا بقى هناك تغيير فى العدة اولا العود لازم يكون رقع يعنى طرى شويه عشان ميتعبش ايدك و انت شايله و المكنه صغيرة بردو مش هتحتاج مكنه كبيرة اوى و تحط عليها خيط 35 او 30 و ترمل ب خيط 25 و هتحتاج رصاص بلى صغير و رصاص قشرة عشان توزن بيه الفله و مجموعه فلل 2 من المقاس الصغير و 2 من المقاس الاكبر شويه و بردو هتجبها من اى محل لأدوات الصيد

فى النهايه انا احب اوضح انى الى قولته دة مبادئ تمشى عليها لو عايز تجمع عدة لذلك لم اذكر انواع بعينها لأختلاف الانواع و الاسعار

نصيحة :
انت هتجيب عدة تتعلم عليها يعنى مش لازم مكن و بوص غالى و ماركات دلوقت انت تجيب حاجة بسيطع تتعلم عليها و لو جرالها حاجة متزعلش عليها

على فكرة انا مش محترف اوى فى الصيد و يعتبر مبتدئ بردو بص قولت اعمل موضوع افيد بيه زمايلى الى عايزين يجمعو عدة يصتادو بيها و معندهمش فكرة
و على فكرة انا تحت اى امر اى عضو عندو اى استفسار لو عندى ليه اجابه مش هبخل عليه و لو اى حد عايزنى معاه و هو بيجمع عدته انا من شبرا يعنى قريب جدا من المظلات انا تحت امرة ممكن انزل معاة

و على فكرة الموضوع مفتوح يعنى ال عندة معلومه يحب يضفها انا هكون سعيد جدا عشان نستفاد كلنا و اعزرونى لو الموضوع مش منسق اوى لأنى بصراحه مبعرفش انسق المواضيع كويس بس انا نفسى ان اكبر عدد يستفاد من الموضوع دة و اى استفسار انا فى الخدمه سواء على الخاص او العام

يلا الى قرأ الموضوع و استفاد منه بجد مينسانيش فى الدعاء ثم التقييم

شريف اشرف
shahryar33 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم