![]() |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
عندي مشكله ومش دايما بتحصل اثناء الضرب اخر طلقه في الخزنه المفروض ان الاجزاء تسحبها وتدخل بيت النار المشكله انها بتتحشر بيبقي نصها جوا بيت النار والنص التاني برا بتثبت علي كده مش بتدخل كامله ده عيب طلق ولا خزنه ولا ايه نوع الطلق تركي فضي والمسدس بريتا 84
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
الاخوة المحترمين - الاستاذ محمد مكاوى
الاستاذ المصرى الاستاذ ابو عمار وباقى الاعضاء المحترمين .. اهديكم تحياتى العاطرة وامنياتى الطيبة وتهنئتى بقدوم العام الميلادى الجديد 2014 وادعو الله سبحانه وتعالى ان يمتعكم بالصحة ويبارك فى ذريتكم وفى رزقكم . ويمنح بلادنا الهدوء والاستقرار والطمأنينة . وشكرا |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
كل عام و حضرتك بالف صحة و عافية و تمنياتى ان تكون سنة خير عليك و على الجميع يارب أ/فكرى الفساخ حضرتك انسان محترم و خلوق جدأ و المنتدى كسب عضو مميز فعلأ تمنياتى لك بتوفيق شكرأ جزيلأ :lov: |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
ممكن فتح باب الخزنة قليلأ بمقدار 2mm فقط و الفتح يكون من اخر نقطة تخرج منها الطلقة عند دخولها بيت النار |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
انا عندى ريتاى بارون مفتوح بيضرب بلى عادى بس مش بيطلع الفارغ ومش عارف ايه السبب بس لما رحت ركبت الطبه اللى بتبقى جوة الماسورى بقى يضرب صوت بس والفارغ بيطلع عادى ارجو الافادة
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
بعد ازنك يا باشمهندس انا عاوز اعرف الاقى الخزنة بتاعت الطبنجة دى فين وهل بتضرب طلقات حى ولا بلى وصوت بس
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
ارفع صورة او اكتب معلومات عنها |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
دة فى حالة الصوت اما البلى فالأبد من طبة مخصصة لزالك . تحياتى بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
استاذ ساهر تحياتي ليك كل سنة و انت طيب بالنسبة لسؤالك المسدس الحي الطلقة الخاصة به كمية البارود بها كبيرة و كافية للارتداد وكمان في مقزوف بيعمل رد فعل للطلقة بيساعدها علي الارتداد
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
وفيت وكفيت ووضحت المسألة تماما. شكرا جزيلا لك. |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
طيب لو انا عاوز اركب الطبه المخصصه للبى يا ترى الاقيها فين وبكام واسف على الاطاله |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
عندى مسدس والتر 99 غاز فيه احيانا تنفيس هل ممكن علاجه
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
انا عندي مشكلة عندي مسدس ريتاي بارون ...كنت بنظفه وبعدين فكيت الجمب البلاستيك بتاع مقبض اليد
اثناء وانا بزيته السوستة بتاعة زرار الامان طارت ومش عارف اركبها القطعة دي رقمها 42 كما في الكتالوج . ارجو الافادة وشكراااااااا |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
مساء الفل وكل سنة وحضرتك بالف خير وسلام عندى مسدس ريتاى بارون والخزنة القطعة التى يركب عليها الطلقة مش عارف اسمها العصفورة باين مكسورة ومش عارف القيها فين ارجو المساعدة لان المسدس ملوش قيمة من غير هذة القطعة وشكرا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
شكرا علي المعلومات
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
السلام عليكم
مطلوب ابرة ريتاي بارون الاصدار الجديد لما بضرب بالمسدس الطلقه مش بتضرب من اول مره لازم اشد الشكوش تاني لورا عشان الطلقه تضرب |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
السلام عليكم
انا معايا الريتاي بارون وقع مني وانكسر فيه الجزء الخلفي اللي بيركب فيه الشاكوش ياريت لو موجود عندك وياريت رقم التليفون للتواصل |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
لو سمحت انا عندي مشكلة في المسدس
المسدس لما اجي اشد الاجزاء بيسحب طلقتين مع بعض في الماسورة ومش عارف ايه العيب دا وايه الحل ارجو الافادة |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
المشكلة الاخيرة ( سحب طلقتين مع بعض عند شد الاجزاء ) متلهف لقراءة الحل من الاساتذة الخبراء بمنتدانا الكريم . وشكرا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
عايز بيت الابرة لمسدس ريتاي بارون اصدار قديم و يا تري بكام ؟ و لو مش موجودة تتعمل علي مخرطة بكام ؟ و شكرا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
السلام عليكم
دية اول مشاركة ليا هنا فى المنتدى وانا شايف ان الناس هنا ناس محترمة ومبدعة جداااا جدااا واتشرف بيهم وبمعرفتهم ........ ومن اول مشاركة احب ارذل واطلب مقاسات طبة البلى من بيت النار لاخر الفوهه للريتاى بارون الاصدار الجديد وصور توضيحية وصور لمسمار الانيكيه الغاطس قبل التعديل لطبة وصور لمسمار الكربوون قبل التعديل الحرارى وانهو افضل الانكيه ولا الكربوون ........ انا عامة المسدس شغال زى الفل بلى وصووت والاجزاء بترجع وبيسحب الطلقة اللى بعدها فى الصوت لكن لما بضرب بلى بشيل الطبة والاجزاء مش بترجع طبعا لان الماسورة واسعة على البلي وطبعا دقة التصويب من غير طبة من 50 % الى 70 % وعندى مشكلة تانية ان لما بجرب اشد الاجزاء بطلقات على البارد من غير ماضرب الطلقة مش بيسحب الطلقة اللى فى بيت النار ال اذا كانت فوهه الماسورة مووجهه للاعلى او فى وضع استقامة بحيث ان الطلقة اللى فى بيت النار تبقى مائلة للاسفل اتجاة الخزنة اما اذا كانت فوهه المسدس مائلة للارض فالضوافر لاتسحب الطلقة فياريت صورة لضوافر الريتاى تكووون سليمة لان مش عارف اللى عندى متاكلة ولا سليمة انا فكيتها وركبتها اظن انها سليمة واااااسف جدا على الاطالة بس فيه زى مسمار صغير كده لقيته مش عارف بيركب فى السوسته بتاعه الضوفر ولا ملوش علاقة |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
ايه هو مفيش حد هنا ولا ايه ؟؟؟ :baskt::paint:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
ياناس ياهوووووووووووو طب حد يقولى طريقة تركيب ضوافر سحب الطلقة عشان فيه حتة حديدة صغيرة خالص بتاع اتنين ملى مش عارف بتاعة ايه بس فيه فتحة فى بيت الابرة اظن انها قفل ليها وبعد كده تركب السوستة بتاعه الضوافر بس مش متاكد ارجوووو المساعدة وياريت الاخ محمد مكاوى يرد علينا :pleur1:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
لا فى حد هنا بس علشان طلب حضرتك غير قانونى محدش هيرد عليك واناشخصيا مش هقولك هى بتتعمل ازاى علشان بعد كده تقلبه بلى
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
* - اولا يااخ مصراووى انا شايف مواضيع كتيرر فيها مقاسات لطبة الريتاى ايجل والجاكل هى جت عند البارون وتقريبا بقت غير قانونية
* - ثانيا انا عارف المقاسات بس كنت عاوز تاكيد بدل ماجرب كذا مرة عند الخراط عشان عاوز اروحله بالمقاسات من غير سلاح فلو متاكدش من المقاسات عادى ممكن اخد السلاح معايا *- ثالثا انا اتكلمت فى كذا حاجة غير مقاسات طبة البلى زى مشكلة الضوافر مثلا ؟؟؟ اشمعنا حضرتك لما فتحت بوقك قولت ان المقاسات غير قانونية ومتكلمتش على مشكلة ضوافر سحب الطلقة وعلى فكرة انا كل لما بحاول ارفع صورة الضوافر بتاعة استخراج الطلقة من بيت النار بيقولى فشل فى الرفع على الرغم انى ملتزم بحجم الملف ونوعه :paint: |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
وياريت ياجماعة لو حد عنده فكرة عن الطريقة الميكانيكة لعمل ضفر سحب الطلقة
بمعنى اصح يعنى الضفر ده بيستلم الطلقة من الخزنة لغاية بيت النار ولما الطلقة بتضرب هل الضفر بيبقى ماسك الطلقة اثناء انفجارها ولما الاجزاء بترجع بيسحبها برة ولا مش بيبقى ماسك الطلقة اثناء انفجارها ولما الاجزاء ترجع يمسك الكعب بتاع الطلقة ؟؟ عشان انا لما قلبت الكوبرى بتاع المسدس شايف مجرة جنب بيت الابرة اسفل الضوافر من الداخل واظن ان حرف الخزنة بيمشى فى المجرى دية يعنى من الاخر الضوفر ده امتى بيبقى مفتوح لبرة وامتى بيبقى مقفول لجوووووة وايه اللى بيتسبب فى فتحة او قفله ؟؟ حد فاهم حاجة ؟؟؟ :d |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
انا بشوف تعليقات حضرتك يا بشمهندس محمد كتير و واضح جدا اد ايه حضرتك عندك خبره في الطبنجات الصوت و انا عايز اسال حضرتك علي حاجه :)
انا كنت اشتريت طبنجه ولتر p99 بس فيها شويه مشاكل و انا عايز احلها اولها ان لما بشد الاجزاء و الخزنه فضيه مش بتتعلق و الي خدت بالي منه ان البلستكه الي في الخزنه فيها حته مكسوره و ده السبب و مش عارف الاقي قطع غيرها فين و كمان النشان الخلفي غير موجود :D و هل هي فيها امان ؟و هي 8 ملي هل ممكن تبقي 9 مسلا و هل ده قنوني علما بانها مقفوله انا اسف جدا طولت علي حضرتك اوي بس فعلا انا مش لاقي حد عنده خبره حضرتك اساله غيرك :D |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
عندى تونا كنت بفكة بسهولة وأنظفة بقالة كام مرة مش عايز يتفك خالص كان يتفك معايا ألأول ودلوقتى بشيل زر الفك زأرجع الاجزاء مش عايز يتفك خالص
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
محتاج اعرف طريقة فك الابره بتاعت ايكول & فولتران بي 29 لانها مابترجعش مكانها والطلقه مش بتخش في بيت اةنار وكان شكلي وحش في الفرح لاني كان لازم اسحب الاجزاء تاني علشان تدخل الطلقه في بيت النار
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
]الطبنجة إكول جاكال دوال:pleur1:
المشكلة ببساطة كدة ساعات لما بشد الاجزاء بلاقي الشاكوش بيروح و يرجع مع الاجزاء فيضرب الطلقة من غير ما اضغط على الزناد يعني مش بيتسحب مع الاجزاء و يقف ورا لأ دة بيروح و يرجع مع الاجزاء ضاغط على ابرة ضرب النار ... و بيعمل الموضوع دة سواء الخزنة راكبة او لا و ساعات يشتغل عادي مع اول كام طلقة و بعد كدة يعمل الحركة دي ابقة ضارب الطلقة و شيلت صباعي من على الزناد فلما الاجزاء ترجع عشان تسحب طلقة جديدة الاقي الشاكوش رجع معاها و ضرب الطلقة لوحده... و ساعات لما بسحب الشاكوش بايدي من غير ما اشد الاجزاء بيتسحب عادي و يقف من غير ما يرجع و مبيرجعش الا لما ادوس على الزناد .... أرجو الإفادة في كيفية صيانة المشكلة دي..و شكرا[/B][/SIZE] |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
بعد اذنكم انا معايا ريتاى بارون hk وانا بضرب بيه اكتشفت انه فى كسر فى احد الضلوع لللى تحت الجاكوش فى الجمب وبالتالى السلاح اتفك من بعضه وده من تانى طلقه واكتشفت ان صاحبه نصب عليا فى .....كنت عاوز اعرف اذا كان له تصليح ولا لا وفين ........ارجو المساعده
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
لسلااااام عليكم بعد اذن حضرتك انا عارف مدى خبره خبره حضرتك باسلحه الريتاى بارون زكنت عاوز استشيرك فى حاجه .....دلوقتى فى عضو هنا بدون ذكر اسمه نصب عليا وباعلى سلاح اكتشفت ان فى كسر فى احد الضلوع اللى تحت الجاكوووش لانه وقع منه قبل كده ومقليش ولما جيت اضرب السلاح فك من بعضه بعد الطلقه الاولى .....فهل دلوقتى هوا ممكن يتصلح وفين ؟؟؟
وشكرا مقدما |
| الساعة الآن 05:08 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir