الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   محدثات الصوت (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=81)
-   -   تعديل الصوت الي (تم بنجاح) (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=5444)

بسام سعيد 11-03-18 07:13 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
الا ستاذ الفاضل تحية طيبة وبعد
انا حصل معايا موقف لا احب الحديث عنة بسبب التعديلات والحمد لله عدا على خير
لكن على الاقل اما ان تعرض فكرة الموضوع
او تحدد موعد للناس وتنزل القاهرة
لكن انا اسف اذا كنت فهمت كلامي غلط
بس احنافي ظروف زي الزفت
تحياتي
اتمنى ان تبين لنا ايه الفكرة من غير تفصيل علشان محدش يقلد تقليد اعمى

بسام سعيد 11-03-18 07:14 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
والله انت ابن حلال ربنا يقدرك غلى فعل الخير

مجرم حرب 11-03-18 07:17 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
0000000000

ahmadkader 11-03-18 07:20 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجرم حرب (المشاركة 58496)
والله انا نفسى اسرده للشعب المصرى كله بس انت تضمن انه مش هيكون فى ايد حد يستغل الفكره ضدى وضدك وضد اهلى واهلك لو تضمن انا مستعد
شكرا

بص عشان ما نتعبكش ، إكتبه فى ملف text و خزنه على جهازك و لو حد من الأعضاء عايزه و إنتا تتوسم فيه الخير إبعتهوله على الخاص copy and paste كدا فى السريع

مجرم حرب 11-03-18 07:29 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
0000000000

ahmadkader 11-03-18 07:32 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجرم حرب (المشاركة 58503)
هههه اهو كدا بقى يا استاذ احمد بقيت انت الى مجرم حرب

أى خدمة ، و المجرمين دايما بيتفقوا :)

mostafa_hunter122 11-03-18 07:33 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
استاذ مجرم حرب متزعلش منى انت مكبر الموضوع اوى وعامل موال من لا شئ وانت فكرك يعنى مهو ممكن اى حد مش كويس يكلمك فىالتلفون ياخد الطريقه منك اللى انا شايفه انك زى ما يكون عايز تزل اعضاء المنتدى الاول ايه الىل حضرتك بتعمله دا ياسيدى خلاص محدش عايز يعرف منك حاجه ومحدش يتكلم معاه يا جماعه فىالموضوع ده

ahmadkader 11-03-18 07:39 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa_hunter122 (المشاركة 58508)
استاذ مجرم حرب متزعلش منى انت مكبر الموضوع اوى وعامل موال من لا شئ وانت فكرك يعنى مهو ممكن اى حد مش كويس يكلمك فىالتلفون ياخد الطريقه منك اللى انا شايفه انك زى ما يكون عايز تزل اعضاء المنتدى الاول ايه الىل حضرتك بتعمله دا ياسيدى خلاص محدش عايز يعرف منك حاجه ومحدش يتكلم معاه يا جماعه فىالموضوع ده

إيه بس يا درش ، إهدا على الراجل شوية ، دده إنتا لسة قايل كلمتين حلوين فى حقه من شوية
صلوا عالنبى يا جدعان مش كدا

mostafa_hunter122 11-03-18 07:42 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
/استاذ احمد دا منتدى يعنى تبادل خبرات بص حضرتك لما بتدخل وحد بيطلب منك حاجه مش بتتاخر عليه ازاى فى العام او الخاص انما الاخوة الىل بتدخل وتغصب على الناس تكلمهم او مش عارف ايه علشان تديهم معلومه بحس انها زى ما بيكون بتذل الناس الاول ليه يعنى كل ده

ahmadkader 11-03-18 07:48 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa_hunter122 (المشاركة 58513)
/استاذ احمد دا منتدى يعنى تبادل خبرات بص حضرتك لما بتدخل وحد بيطلب منك حاجه مش بتتاخر عليه ازاى فى العام او الخاص انما الاخوة الىل بتدخل وتغصب على الناس تكلمهم او مش عارف ايه علشان تديهم معلومه بحس انها زى ما بيكون بتذل الناس الاول ليه يعنى كل ده

معلش برضه يا أستاذ مصطفى ، و بعدين أنا نفسى لو عندى وقت أرد النهاردة ممكن مايبقاش عندى وقت بكرة ، عادى ، و ده لا ينفى خبرة الرجل ، و يمكن أنا لو كنت مطرحه كنت هتردد زيه كدا فى إنى أنشر اللى أنا عارفه ، صدقنى هو فعلا من كلامى معاه يعرف كتـــــــــــــــــــير
إنتا يمكن تكون غلطت من الأول يا محمد فعلا إنك حاولت تتكلم فى الموضوع ده فى مكان عام زى المنتدى كدا ، إنتا عارف المنتدى هنا عامل زى دار الندوة ، إنتا يمكن كان أفضل بالنسبالك تكلم فى الموضوع ده أصدقاءك بس و الناس المقربين منك
يا جماعة ندع سوء الفهم جانبا شوية ، و كلنا متفقين على هواية واحدة ، تمام ؟

mostafa_hunter122 11-03-18 07:50 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
تمام يا استاذ احمد بس ياريت الاستاذ محمد برده يوضحلنا شويه فكرته ولا ايه وعلى العموم انا بوجه ليه رجاء انه يوضح الفكره شويه فى المنتدى هنا

ahmadkader 11-03-18 07:55 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa_hunter122 (المشاركة 58517)
تمام يا استاذ احمد بس ياريت الاستاذ محمد برده يوضحلنا شويه فكرته ولا ايه وعلى العموم انا بوجه ليه رجاء انه يوضح الفكره شويه فى المنتدى هنا

حمادة ..... سمعت بقى أخوك مصطفى ؟ متزعلوش منك بقى ، منتظرينك تدينا ولو hint صغير عن الليلة دى ، ماشى ؟ منتظرين شرحك و لو بالإشارة ..... و الحدق يفهم :))

مجرم حرب 11-03-18 07:58 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
0000000000

ahmadkader 11-03-18 08:03 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجرم حرب (المشاركة 58523)
فيا عجبا لمن ربيت طفلا ألقمه بأطراف البنـــــان
أعلمه الرماية كل يــــــوم فلما اشتد ساعــده رماني
وكم علمته نظم القوافــــي فلما قال قافية هجانــــي

ده على أساس إنك غرقت الراجل يعنى من غزير علمك ؟ الراجل لسة معرفش منك حاجة يا حمادة ، قدم السبت عشان تلاقى

mostafa_hunter122 11-03-18 08:05 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
قوله بالله عليك يا استاذ احمد ولا اقوله انا فانا
الخَيْل واللّيْلُ والبَيْداءُ تَعْرفُني ... والسّيْفُ والرّمْحُ والقرْطَاسُ والقَلَمُ

ahmadkader 11-03-18 08:07 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa_hunter122 (المشاركة 58527)
قوله بالله عليك يا استاذ احمد ولا اقوله انا فانا
الخَيْل واللّيْلُ والبَيْداءُ تَعْرفُني ... والسّيْفُ والرّمْحُ والقرْطَاسُ والقَلَمُ

إيه ده ؟ ده إحنا كدا بقينا فى دار الندوة بجد !!!! و الله إنتوا الإثنين ضحكتونى يا شباب :)

مجرم حرب 11-03-18 08:18 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
0000000000

مجرم حرب 11-03-18 08:20 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
يا ريت لو تفتح كل الصور الى فى البروفيل بتاعى علشان تعرف انى مش تاجر انا مهتم بمجالات تانيه اكتر من كدا

وشكرا

مجرم حرب 11-03-18 08:21 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
0000000000

مجرم حرب 11-03-18 08:21 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
0000000000

mostafa_hunter122 11-03-18 08:23 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
هههههههههههههههههههههههههههههههههه وهل دا يشفع يعنى

ahmadkader 11-03-18 08:24 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجرم حرب (المشاركة 58531)

طيب دى الصور !!! هى أينعم بتاعة واحد إسمه بلال مش محمد !!! و كمان هى صور أشخاص أكتر منها صور طبنجات !!!! بس الحقيقة شوية الطبنجات اللى فى الصور لذيذة جدا ، و عموما أهى مبادرة و زى ما بيقولوا أول الغيث قطرة

mostafa_hunter122 11-03-18 08:26 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
الله ينور عليك يا استاذ احمد

zegzag 11-03-18 10:43 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
نجحت فى جعل السلاح يعمل اوتوماتك ومبقاش بتعمر كل طلقه هى تعميره واحده وضرب 8 طلقات بس فى حاجه غريبه الماسوره الخارجيه نفخت مع العلم انى حاطت ماسوره جو ماسوره علىبرعن مسمار صلب وخارمه من النص 4.5 ملى عشان يولد قوه ضغط ترجع الجزاء للخلف؟
هل اقلق من هذا التنفيخ او لا؟

بدر 11-03-18 10:55 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zegzag (المشاركة 58592)
نجحت فى جعل السلاح يعمل اوتوماتك ومبقاش بتعمر كل طلقه هى تعميره واحده وضرب 8 طلقات بس فى حاجه غريبه الماسوره الخارجيه نفخت مع العلم انى حاطت ماسوره جو ماسوره علىبرعن مسمار صلب وخارمه من النص 4.5 ملى عشان يولد قوه ضغط ترجع الجزاء للخلف؟
هل اقلق من هذا التنفيخ او لا؟

الاخ الكريم
طبعا الموضوع يقلق
لان مع احترامى لكل محاولات الاخوة فى تطوير هذا الموضوع ولكن مازال عامل الدقة غير متواجد بمعنى انى اشك فى دقة خروج البلية فى اتجاة صحيح فى الماسورة فدة ممكن يؤدى الى الاحتكاك المتولد عنة حرارة زائدة لا تتحملها الماسورة
وبلاش نضحك على بعض الماسورة مش حديد
تحياتى وتقبل مرورى

ahmadkader 11-03-18 11:07 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 58604)
الاخ الكريم
طبعا الموضوع يقلق
لان مع احترامى لكل محاولات الاخوة فى تطوير هذا الموضوع ولكن مازال عامل الدقة غير متواجد بمعنى انى اشك فى دقة خروج البلية فى اتجاة صحيح فى الماسورة فدة ممكن يؤدى الى الاحتكاك المتولد عنة حرارة زائدة لا تتحملها الماسورة
وبلاش نضحك على بعض الماسورة مش حديد
تحياتى وتقبل مرورى

أنا مع أستاذ بدر ، و طبعا لازم تقلق ، سيادتك عارف إنتا بتتعامل مع إيه ؟ إنتا بتتعامل مع إنفجار للبارود داخل حيز مغلق ، بالبلدى كدا بتتعامل مع قنبلة موقوتة و ليها حسابات تانية غير اللى فى بالك ، يا تحسبها صح ، يا إما القنبلة هتنفجر لا سمح الله فيك ، تحب تجرب إيه فيهم ؟

zimo 11-03-18 11:26 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
الأخ العزيز مجرم حرب أنا شايف إنك بتحاول تأخد براءة إختراع وحاجات كده طيب ليه عرضت الموضوع من الأول للمناقشة مع الأعضاء ولا هي عملية فرد عضلات

zegzag 11-03-19 04:38 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
كلامكم صح المسوره بدأت تنفخ والحمد لله محصلتش اصابات لكنى اتنازلت عن التجربه ككل وبصراحه انا كنت بحاول من باب الاكتشاف ليس الا ولكن فعلن بلاش حد يحاول فى الموضوع ده وارجو اغلاقه لحد كده

awahsh 11-03-20 12:36 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
طب ممكن انا كمان اخد رقمه؟

awahsh 11-03-20 12:51 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h.elhouseny (المشاركة 58380)
للبيع ايكول تونا 8م معدل للضرب رصاص بلي وصوت معا"
البيع لاعلي سعر
مع العلم انه جديد تم شراؤه يوم الاربعاء 16/3 وتم استخدام عدد 2 رصاصة للتجربة
سبب البيع ان انا مدام وقوتي ضعيفة ومن الصعب عليا شد الاجزاء للخلف بعد كل رصاصة لان اليكول تونا بيكون اتوماتيك في حالة استخدامه رصاص صوت لكن بعد تعديله وفك الصمولة القلاوظ الموجودة في اول الماسورة بيكون مطلوب سحب الاجزاء بعد كل طلقة ، الصمولة دي موجودة مع المسدس وسهل تركيبها ليعود المسدس صوت في حالة الرغبة
البيع لاعلي سعر




السعر كام؟

younisst 11-03-20 01:02 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
ممكن اسئل سؤال يا جماعة ؟ انتم بتتكلموا عن تعديل مسدس من صوت الى حى ولا تعديل المسدس الى ضرب اوتوماتيك

ahmedamr80 11-03-20 02:43 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
السادة رواد المنتدى المحترمين،
بما انني جديد على هذا المجال وتقريبا لا افهم فيه شيئاً، فقد إتخذت هذا المنتدى كمرجع لي وأود أن أشكر كل من ساهم بمعلومة ومشاركة إيجابية لأني الأن بفضل الله قد قمت بشرائ مسدس صوت إيطالي من نوع kimar mod.85 من وسط البلد، ثم قمت ببعض القياسات ثم عدلته (تم كسر الحاجز الداخلي للماسورة، وتم تحسين فكرة أحد الأعضاء والتي كانت بوضع مسمار قلاوظ داخل ماسورة المسدس) وقد نجحت الفكرة والمسدس الأن يعمل كمسدس صوت وكمسدس للطلقات الرش أو البلي.

المشكلة الوحيدة التي أواجهها هي عدم إمكانية تشغيل المسدس أوتوماتيك.

سأقوم برفع بعض الصور والفيديو لسيادتكم حتى ارد بعض من جمايلكم، الصور والفيديو سيكونون لشخص عديم الخبرة بهذا المجال فأعتقد أن كل المستجديين سيجدون الموضوع مفيد جدا.

ahmedamr80 11-03-20 02:47 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة younisst (المشاركة 59294)
ممكن اسئل سؤال يا جماعة ؟ انتم بتتكلموا عن تعديل مسدس من صوت الى حى ولا تعديل المسدس الى ضرب اوتوماتيك

لا ده ولا ده، إحنا بنتكام عن تعديل بعض المسدسات (وبالأخص الـekol p29) ليصبح قادر على إطلاق مقذوف منه (بلي رش).

ولكن لا أحد هنا ينصح بتحويل اي مسدس صوت إلى حي،، أي بإستخدام طلقات حية لأن الموضوع ده خطير جدا وممكن يصيب مستخدمه وينفجر فيه.

the hacker 11-03-20 05:43 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
يا ريت يا باشا ترفعنا الصور و الشرح !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ahmedamr80 11-03-20 08:38 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
أولاً سوف أريكم الأتي:
هذا هو المسدس الإيطالي الذي كنت أتكلم عنه:
https://lh3.googleusercontent.com/_3...g/DSC09108.JPG

وهذه صور للطلقة الـ8 ملم والمسمار القلاوظ الـ17(الهدف من الصور جعلكم تتخيلون النسب بين الأجزاء):
https://lh4.googleusercontent.com/_3...k/DSC09109.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/_3...Y/DSC09110.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/_3...I/DSC09104.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/_3...4/DSC09107.JPG

المسمار القلاوظ يمكن شرائة من اي موان، وطبعا الطبنجة انا اشتريتها من محل احمد المنسي في شارع الجمهورية بوسط البلد بـ1300 جم ،والطلقات طبعاً.

ثم قمت بالذهاب إلى أحد الخراطين وقد قام بكسر الحاجز الموجود في الماسورة بأجنه صلب وبالدق عليها بشاكوش صلب، وقد أخذت وقت طويل وكانت عملية مرهقة.

عند خروج تلك القطعة من الماسورة، قامت بخدش القلاوظ الأصلي الموجود بفوهة المسدس، فقام الخراط بصناعة قلاوظ بـ"دكر القلاوظ" إلى أخر الماسورة (قبل الشفة مباشرة).

ثم قمت بإعطاء المسمار القلاوظ للخراط وقمت بإعطائة رسم هندسي للشكل الذي أريده للمسمار وقد قام بصنعة. قام الخراط بثقب المسمار ببنطة 5 ملم ثم قام بتنعيم القلاوظ.

سأقوم برفع مقاسات القلاوظ بالضبط لاحقاً وسأقوم برفع الفيديو أيضاً لاحقا حيث أني لاحظت أن جودة الصورة ليست جيدة.

المهم، قمت بإدخال المسمار داخل الماسورة ثم قمت بوضع البلي في الطلقة وقمت بإطلاق أكثر من طلقة وكانت النتيجة ممتازة.

سأحاول أيضا رفع فيديو لتجربة التصويب على زجاجو ماء بلاستيك لاحقاً إنشاء الله.
https://lh3.googleusercontent.com/_3...320_213111.jpg

أنتظرو الجزء الثاني قريباً جداً إنشاء الله.

zegzag 11-03-20 10:06 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
مش هيضرب اوتوماتيك الا لما تفتح المسوره 4.5 ملى عشان الطلقه ططلع مزنوقه وتولد الضغط اللازم لأرجاع الأجزاء

zegzag 11-03-20 10:27 PM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
هل الأيكول بى29 ينفع يتغيرلو ماصوره ؟ ارجو الرد من الخبراء

ahmedamr80 11-03-21 12:34 AM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zegzag (المشاركة 59539)
مش هيضرب اوتوماتيك الا لما تفتح المسوره 4.5 ملى عشان الطلقه ططلع مزنوقه وتولد الضغط اللازم لأرجاع الأجزاء

أنا ح أجرب وسوف أعلمك بالنتيجة

احمد رافت 11-03-21 01:37 AM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
كنت عايز اقول حاجه للاستاذ الكريم مجرم حرب

0000000000

احمد رافت 11-03-21 01:38 AM

رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedamr80 (المشاركة 59502)
أولاً سوف أريكم الأتي:
هذا هو المسدس الإيطالي الذي كنت أتكلم عنه:
https://lh3.googleusercontent.com/_3...g/dsc09108.jpg

وهذه صور للطلقة الـ8 ملم والمسمار القلاوظ الـ17(الهدف من الصور جعلكم تتخيلون النسب بين الأجزاء):
https://lh4.googleusercontent.com/_3...k/dsc09109.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/_3...y/dsc09110.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/_3...i/dsc09104.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/_3...4/dsc09107.jpg

المسمار القلاوظ يمكن شرائة من اي موان، وطبعا الطبنجة انا اشتريتها من محل احمد المنسي في شارع الجمهورية بوسط البلد بـ1300 جم ،والطلقات طبعاً.

ثم قمت بالذهاب إلى أحد الخراطين وقد قام بكسر الحاجز الموجود في الماسورة بأجنه صلب وبالدق عليها بشاكوش صلب، وقد أخذت وقت طويل وكانت عملية مرهقة.

عند خروج تلك القطعة من الماسورة، قامت بخدش القلاوظ الأصلي الموجود بفوهة المسدس، فقام الخراط بصناعة قلاوظ بـ"دكر القلاوظ" إلى أخر الماسورة (قبل الشفة مباشرة).

ثم قمت بإعطاء المسمار القلاوظ للخراط وقمت بإعطائة رسم هندسي للشكل الذي أريده للمسمار وقد قام بصنعة. قام الخراط بثقب المسمار ببنطة 5 ملم ثم قام بتنعيم القلاوظ.

سأقوم برفع مقاسات القلاوظ بالضبط لاحقاً وسأقوم برفع الفيديو أيضاً لاحقا حيث أني لاحظت أن جودة الصورة ليست جيدة.

المهم، قمت بإدخال المسمار داخل الماسورة ثم قمت بوضع البلي في الطلقة وقمت بإطلاق أكثر من طلقة وكانت النتيجة ممتازة.

سأحاول أيضا رفع فيديو لتجربة التصويب على زجاجو ماء بلاستيك لاحقاً إنشاء الله.
https://lh3.googleusercontent.com/_3...320_213111.jpg

أنتظرو الجزء الثاني قريباً جداً إنشاء الله.


شكرا علي احترامك وتقديرك لاعضاء المنتدي ومشاركتهم افكارك

استاذ مجرم حرب متنساش والنبي

0000000000


الساعة الآن 11:33 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir