![]() |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
الا ستاذ الفاضل تحية طيبة وبعد
انا حصل معايا موقف لا احب الحديث عنة بسبب التعديلات والحمد لله عدا على خير لكن على الاقل اما ان تعرض فكرة الموضوع او تحدد موعد للناس وتنزل القاهرة لكن انا اسف اذا كنت فهمت كلامي غلط بس احنافي ظروف زي الزفت تحياتي اتمنى ان تبين لنا ايه الفكرة من غير تفصيل علشان محدش يقلد تقليد اعمى |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
والله انت ابن حلال ربنا يقدرك غلى فعل الخير
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
0000000000
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
0000000000
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
استاذ مجرم حرب متزعلش منى انت مكبر الموضوع اوى وعامل موال من لا شئ وانت فكرك يعنى مهو ممكن اى حد مش كويس يكلمك فىالتلفون ياخد الطريقه منك اللى انا شايفه انك زى ما يكون عايز تزل اعضاء المنتدى الاول ايه الىل حضرتك بتعمله دا ياسيدى خلاص محدش عايز يعرف منك حاجه ومحدش يتكلم معاه يا جماعه فىالموضوع ده
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
صلوا عالنبى يا جدعان مش كدا |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
/استاذ احمد دا منتدى يعنى تبادل خبرات بص حضرتك لما بتدخل وحد بيطلب منك حاجه مش بتتاخر عليه ازاى فى العام او الخاص انما الاخوة الىل بتدخل وتغصب على الناس تكلمهم او مش عارف ايه علشان تديهم معلومه بحس انها زى ما بيكون بتذل الناس الاول ليه يعنى كل ده
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
إنتا يمكن تكون غلطت من الأول يا محمد فعلا إنك حاولت تتكلم فى الموضوع ده فى مكان عام زى المنتدى كدا ، إنتا عارف المنتدى هنا عامل زى دار الندوة ، إنتا يمكن كان أفضل بالنسبالك تكلم فى الموضوع ده أصدقاءك بس و الناس المقربين منك يا جماعة ندع سوء الفهم جانبا شوية ، و كلنا متفقين على هواية واحدة ، تمام ؟ |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
تمام يا استاذ احمد بس ياريت الاستاذ محمد برده يوضحلنا شويه فكرته ولا ايه وعلى العموم انا بوجه ليه رجاء انه يوضح الفكره شويه فى المنتدى هنا
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
0000000000
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
قوله بالله عليك يا استاذ احمد ولا اقوله انا فانا
الخَيْل واللّيْلُ والبَيْداءُ تَعْرفُني ... والسّيْفُ والرّمْحُ والقرْطَاسُ والقَلَمُ |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
0000000000
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
يا ريت لو تفتح كل الصور الى فى البروفيل بتاعى علشان تعرف انى مش تاجر انا مهتم بمجالات تانيه اكتر من كدا
وشكرا |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
0000000000
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
0000000000
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
هههههههههههههههههههههههههههههههههه وهل دا يشفع يعنى
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
الله ينور عليك يا استاذ احمد
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
نجحت فى جعل السلاح يعمل اوتوماتك ومبقاش بتعمر كل طلقه هى تعميره واحده وضرب 8 طلقات بس فى حاجه غريبه الماسوره الخارجيه نفخت مع العلم انى حاطت ماسوره جو ماسوره علىبرعن مسمار صلب وخارمه من النص 4.5 ملى عشان يولد قوه ضغط ترجع الجزاء للخلف؟
هل اقلق من هذا التنفيخ او لا؟ |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
طبعا الموضوع يقلق لان مع احترامى لكل محاولات الاخوة فى تطوير هذا الموضوع ولكن مازال عامل الدقة غير متواجد بمعنى انى اشك فى دقة خروج البلية فى اتجاة صحيح فى الماسورة فدة ممكن يؤدى الى الاحتكاك المتولد عنة حرارة زائدة لا تتحملها الماسورة وبلاش نضحك على بعض الماسورة مش حديد تحياتى وتقبل مرورى |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
الأخ العزيز مجرم حرب أنا شايف إنك بتحاول تأخد براءة إختراع وحاجات كده طيب ليه عرضت الموضوع من الأول للمناقشة مع الأعضاء ولا هي عملية فرد عضلات
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
كلامكم صح المسوره بدأت تنفخ والحمد لله محصلتش اصابات لكنى اتنازلت عن التجربه ككل وبصراحه انا كنت بحاول من باب الاكتشاف ليس الا ولكن فعلن بلاش حد يحاول فى الموضوع ده وارجو اغلاقه لحد كده
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
طب ممكن انا كمان اخد رقمه؟
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
السعر كام؟ |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
ممكن اسئل سؤال يا جماعة ؟ انتم بتتكلموا عن تعديل مسدس من صوت الى حى ولا تعديل المسدس الى ضرب اوتوماتيك
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
السادة رواد المنتدى المحترمين،
بما انني جديد على هذا المجال وتقريبا لا افهم فيه شيئاً، فقد إتخذت هذا المنتدى كمرجع لي وأود أن أشكر كل من ساهم بمعلومة ومشاركة إيجابية لأني الأن بفضل الله قد قمت بشرائ مسدس صوت إيطالي من نوع kimar mod.85 من وسط البلد، ثم قمت ببعض القياسات ثم عدلته (تم كسر الحاجز الداخلي للماسورة، وتم تحسين فكرة أحد الأعضاء والتي كانت بوضع مسمار قلاوظ داخل ماسورة المسدس) وقد نجحت الفكرة والمسدس الأن يعمل كمسدس صوت وكمسدس للطلقات الرش أو البلي. المشكلة الوحيدة التي أواجهها هي عدم إمكانية تشغيل المسدس أوتوماتيك. سأقوم برفع بعض الصور والفيديو لسيادتكم حتى ارد بعض من جمايلكم، الصور والفيديو سيكونون لشخص عديم الخبرة بهذا المجال فأعتقد أن كل المستجديين سيجدون الموضوع مفيد جدا. |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
ولكن لا أحد هنا ينصح بتحويل اي مسدس صوت إلى حي،، أي بإستخدام طلقات حية لأن الموضوع ده خطير جدا وممكن يصيب مستخدمه وينفجر فيه. |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
يا ريت يا باشا ترفعنا الصور و الشرح !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
أولاً سوف أريكم الأتي:
هذا هو المسدس الإيطالي الذي كنت أتكلم عنه: https://lh3.googleusercontent.com/_3...g/DSC09108.JPG وهذه صور للطلقة الـ8 ملم والمسمار القلاوظ الـ17(الهدف من الصور جعلكم تتخيلون النسب بين الأجزاء): https://lh4.googleusercontent.com/_3...k/DSC09109.JPG https://lh6.googleusercontent.com/_3...Y/DSC09110.JPG https://lh3.googleusercontent.com/_3...I/DSC09104.JPG https://lh3.googleusercontent.com/_3...4/DSC09107.JPG المسمار القلاوظ يمكن شرائة من اي موان، وطبعا الطبنجة انا اشتريتها من محل احمد المنسي في شارع الجمهورية بوسط البلد بـ1300 جم ،والطلقات طبعاً. ثم قمت بالذهاب إلى أحد الخراطين وقد قام بكسر الحاجز الموجود في الماسورة بأجنه صلب وبالدق عليها بشاكوش صلب، وقد أخذت وقت طويل وكانت عملية مرهقة. عند خروج تلك القطعة من الماسورة، قامت بخدش القلاوظ الأصلي الموجود بفوهة المسدس، فقام الخراط بصناعة قلاوظ بـ"دكر القلاوظ" إلى أخر الماسورة (قبل الشفة مباشرة). ثم قمت بإعطاء المسمار القلاوظ للخراط وقمت بإعطائة رسم هندسي للشكل الذي أريده للمسمار وقد قام بصنعة. قام الخراط بثقب المسمار ببنطة 5 ملم ثم قام بتنعيم القلاوظ. سأقوم برفع مقاسات القلاوظ بالضبط لاحقاً وسأقوم برفع الفيديو أيضاً لاحقا حيث أني لاحظت أن جودة الصورة ليست جيدة. المهم، قمت بإدخال المسمار داخل الماسورة ثم قمت بوضع البلي في الطلقة وقمت بإطلاق أكثر من طلقة وكانت النتيجة ممتازة. سأحاول أيضا رفع فيديو لتجربة التصويب على زجاجو ماء بلاستيك لاحقاً إنشاء الله. https://lh3.googleusercontent.com/_3...320_213111.jpg أنتظرو الجزء الثاني قريباً جداً إنشاء الله. |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
مش هيضرب اوتوماتيك الا لما تفتح المسوره 4.5 ملى عشان الطلقه ططلع مزنوقه وتولد الضغط اللازم لأرجاع الأجزاء
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
هل الأيكول بى29 ينفع يتغيرلو ماصوره ؟ ارجو الرد من الخبراء
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
كنت عايز اقول حاجه للاستاذ الكريم مجرم حرب
0000000000 |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
شكرا علي احترامك وتقديرك لاعضاء المنتدي ومشاركتهم افكارك استاذ مجرم حرب متنساش والنبي 0000000000 |
| الساعة الآن 11:33 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir