![]() |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
طيب ما بدال اكلام دة كله يبقة بلاش تشيل السدادة الصليبة وكفاية تشيل القلاووظ
وبعدين تحط في الماسورة فارغ طلقة تانية وتضربها فتخرج كالمقذوف وترد الأجزاء ، وبكدة يضرب مقذوف ما نعملش تعديل وما نروحش السجن وفي لحظة ممكت نرجع القلاووظ تاني ويرجع صوت بس |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
شديد جدا الإقتراح ده ، فعلا ، و خصوصا إن الصليبة كدا كدا بتكون ورا ، بس تذكر فى الحالة دى البلية مش هينفع تتحط جوا الطلقة و لكن تدخل بدالها بقى رشاية جوا الماسورة من الأمام ، بجانب إن المسدس شكله و هو بارز منه المسمار هيبقى وحش ، و لكن الميزة إنك كدا مش هتبوظ المسدس و ممكن ترجعه زى ما كان فى أى لحظة و بالطبع هيفضل شغال أوتوماتيك |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
السلام عليكم
على فكره انا مش هزعل منكم لاكن الاخوه الافاضل بليه 4.5 ليس لها اى تأثير لان اولا وزنها خفيف ومداهل لن يتجاوز 20 الى 25 متر بالكتير وهتكون بدون تأثير بعد 10 امتار بالكتير هيضيع العزم بتاعها وشكرا |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
الاخ الفاضل انا مش فاهم ممكن توضح اكتر . و الف شكر مقدما
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
و الطلقه ركبت فيها البليه ازاى؟ وشكرا |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
شكرا يا أحمد عمرو 80 بجد اللي أهم من الشغل تظبيط الشغل
شكرا على الصور الرائعة وانتظار الفيديو والتصويب شـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــكراً |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
انا مش فاهم حاجه ياريت حد يشرحلي صياد جديد
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
لا لا بليه إيه ؟؟ هو تأثي البلية الصغيرة دي 4.5 مللي في ماسورة كبيرة 8 مللي ها يكون كبير ؟؟ دي ها تلعب في الماسورة وتشرز ويبقى لازم تعديل حجم الماسورة .. أما في هذه الحالة الطلقة وحجم المظروف الفارغ اللي حطيناه قدام أمام الصليبة داخل الماسورة المنزوع منها السدادة القلاووظ بيكون نفس حجم الماسورة بالضبط وفي نفس ثقل الطلقة الحية ، ويأخذ مسار مستقيم ، ويؤثر تأثير أقوى من ا لبلية .. بس خللي معاك كام طلقة فاضية وكمان مفتاح ألانكيه .. يكون المسدس مقفول معاك بالسدادة .. ولحظة الخطر توقف لـ 30 ثانية .. فك فيها القلاووظ بالألنكية وحط فارغ في الماسورة واضرب .. وبعد ما تمشي .. لو فية لجنة ، أربط في لحظة القلاووظ .. وخللي الألنكية في الميدالية عشان ما يفارقكش أو ممكن تضرب رصاصتين في الهواء أولاً ثم لو مامعاكش فارغ .. ممكن تحط أي حاجة حتى لو شوية ظلط صغيرين في ورقة مكورة ، زي بمب العيد .. يعطي نفس تأثي الخرطوش .. حيث بقوة انفجار الطلقة يدفع وينثر كرة الورق المحشوة بالظلط الصغير بعد تمزيق الورقة بفعل اندفاع النار والبارود .. ويبقى معاك مسدس بطلقات حية ، وطلقات خرطوش ، وفي ثانية يبقى صوت .. ولا تشيل الصليبة ، ولا تبوظ المسدس ، ولا تقرب شنيور ليتلف المسدس .. ومعاك سلاحك .. ومنتهى البراءة ولا كأنك معاك حاجة .. ها ها ها وعلى فكرة .. مفاجأه .. الاجزاء بترجع كدة أوتوماتيك ، والمسدس ها يكون فيه بعد الطلقة قوة ارتدار يخللي الطلقة التانية تدخل بيت النار ، وتعمر ، ومش لازم كل طلقة تشد أجزاء لأن حجم الطلقة الفارغة اللي في الماسورة بيكون مالي الماسورة مما يجعلها بنفس تأثير الطلقة الحية عند الضرب وعند الارتداد لسحب الطلقة الثانية .. وبكدة أكون حليتها لكم من كل الاتجاهات .. وفضل المسدس نصف آلي زي ما هو .. ويجري هذا التعديل على 90% من المسدسات مفيش مغامرة ولا 1% .. لأنك ما عدلتش المسدس .. والأجزاء بتلقط طلقة تانية مباشرة .. جرب ومش ها يستغرق دقيقتين كل التعديلات دي وشوف التأثير وادعي لي ولو اتمسك معاك يبقى معاك إيه ؟؟ شوية ظلط ، وشوية فوارغ طلقات ، ومسدس صوت عادي .. .. الضابط كدة يديك شوية لب تقزقز فيهم ، وممكن كمان يديك باكو لبان ويفتكرك فافي .. ويسيبك ويمشي وانت صعبان علية أحلى شغل يا باشا إدعوا لي بقى إنت وفرت فلوسكم وآسف إني أكون قاطع أرزاق لبعض الأعضاء .. ولكن عذري هو توفير مئات الجنيهات + مسدس بحالتة ، لآلاف الأعضاء .. عصفور |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
ايه لازمة انك تشيل السدادة القلووظ, لان حتي لو السدادة موجودة بيكون فيه مكان كفاية انك تحط الفارغ السؤال التاني, مش ممكن الفارغ و هو طالع الحافة بتاعتة الأمامية او الخلفية تعلق في سن القلووظ اللي في فوهه المسدس؟ |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
لا يمكن ان الطلقة تعلق في سن القلاووظ لأن حروف الطلقة منحنية ولها حافة تمنع حشرها ، بس حط الفارغ بحيث يكون الجزء الفارغ لبرة .. المهم في الضرب انك تضرب على هدف .. علبة صفيح أو في حاجة ما لهاش لازمة ، عشان الناس تخاف لازم تشوف تأثير الضرب والا يبقى صوت .. جرب طلقة واحدة وشوف التأثير وسحب الأجزاء التلقائي وادعي لي |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
بعد اذن حضرتك يا استاذ عصفور
انا معايا blow06وفكيت القلوظ الي في الاول الماسورة وملقتش حاجة تاني الماسورة سالكة خالص وكمان الفارغ بتاع الطلقة ال9 مش بيدخل جوه الماسورة اجرب ايه شكرا |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
كلامك صحيح 100% ياستاذ احمد
عمر الفارغ ما هيدخل في الماسوره والحدق يفهم بتعجبني فيك ياباشا ثقافتك ومدي معرفتك |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
استاذ احمد انا بمسى عليك وبعدين انت جالك استدعى فى الجيش ولا اية انا لسة على قوة الاحتياط يعنى بلاش وجع بطن هههههههههه تحياتى |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
تحياتى وانا طبعا بضحك معاك ودى حرية شخصيه |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
بس على فكرة كدة طبعا احلى بكتير يعنى كفاية القبول اللى عندك وبعدين مين دول اللى كنت حاطط صورهم هههههههه |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
استاذ بدر واستاذ احمد احبائى فىالله ربنه ما يحرمنا من وجودكم وخبراتكم معنا بمسى على حضرتك يا استاذ بدر يا عظيم وعلى حضرتك يا استاذ احمد يا كبير وانا نفسى اشوفك بالممموه رجعها تانى لانى مشفتهاش
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
شكرا على مرورك والعظمة لله وحده وبعدين لازم فعلا يرجعها تانى . تخيل انى مكنتش فاكر ان دى صورتة بحسبة حاطط صورة واحد تانى علشان كدة يبقى الصورة لازم ترجع تانى تحياتى |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
طبعا يا استاذ بدر هو لازم يحطها تانى شفت بقى يا استاذ احمد الصورة بقت مطلب شعبى اهو مننا ولا تحب نعتصم فى التحرير علشان ترجعها انا جاااااااااااااااااهز
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
أى خدمة يا رجالة ، معلش تقريبا المنتدى إمبارح كان فيه مشكلة !!!!
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
واضح أن الموضوع تطور من أخر مرة دخلت فيها على المنتدى،
أنا جهزت فيديو وياريت أصحاب الخبرة يفيدوني بالتعليق علية. أولاً برجاء مشاهدة هذا الفيديو الذي يوضح طريق عمل المسدسات الشبيهه بالـEKOL P29 و الـKIMAR MOD.85 وبعد ذلك برجاء التعليق على هذا الفيديو: والله ولي التوفيق |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
تسلم ايدك على الفيديو ومجهود رائع بس من وجهة نظرى خسارة الكيمار ال85 تعمل فية كدة يعنى انا عندى واحد بس استخصرة فى الموضوع دة كان ممكن تتعمل فى البرونى ال85 مثلا انما الكيمار مسدس محترم يعنى دى وجهة نظر وطالما سعادتك فى اكتوبر يبقى لازم نتقابل ان شاء الله تحياتى |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
أنا في الحقيقة كما نوهت سابقاً معنديش أي خبرة بالمسدسات وطبعاً أكيد رأي حضرتك صح بس أنا إلي معرفش الفرق بين أنواع المسدسات. وطبعاً ده يبئى شرف لي لو إتقابلنا. |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
يا استاذ احمد منور بالميرى يا ريس وبعدين تبقى من قدامى المحاربين ومتقوليش هههههههه تحياتى |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
تحياتى |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
اسمحلى بسؤال تانى, بعض الاخوه فى المنتدى اللى عملوا نفس التجربه اتكلموا عن ان الماسوره الخارجيه اتنفخت, و كان ا/ بدر معلق على الموضوع ده, يا ترى انت فى اى تعليقات بخصوص الكلام ده. مع تحياتى لمجهودك فى الفيديو. |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
والله يا أ/شريف أنا عملت التجربة ديه على مسدس إيطالي اسمه كيمار 8 ملي، ويمكن السادة الأعضاء كانو بيتكلموا على المسدس التركي الإيكول بي 29. بالنسبة للمسدس بتاعي، الحمد لله محصلش حاجة للماسورة.
إليك تجربة إطلاق لطلقتين ورا بعض علشان تشوف انه بالتعديل ده بئى بيشتغل اوتوماتيك (الشكر لكل من ساهم بفكره). ملحوظة: انا مكنتش بضرب على هدف محدد وده لأني مش بعرف انشن اساسا وكمان علشان كنت عاوز اقوم بالتجربة لحضراتكم ولكن باسرع وقت حتى لا اسبب اي زعر لجيراني. |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
ومعذرة على عدم وجود صوت بالفيديو لخطاء تقني
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
ما هي أنواع المسدسات الاخر التي تصلح
وماهي أسعارها |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
مشكور يا ابوحميد والله 100 100 بس فين هما الجيران دول ده انت كنت فى صحراء.
بس طمنا عليك كنت سامع ان فى قلق فى 6 أكتوبر |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
ــــــــــــــــــــــــ
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
| الساعة الآن 07:37 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir