![]() |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
هو يا باشا شكلة اختفى لانة من اياهم
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
يا جماعه انا ما اختفتش ولآ اي حاجه من الحجات دي ثانيا انا قريبي اسمه وائل طاحون وانا حتي قريبي هجمت عليه نفس الهجوم ومبكلموش من يوم الثوره بسبب وحشيه وهمجيه الشرطه اثناء الثوره
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
والهجوم ب الكلآم هوه الوسيله الوحيده للتعبير عن رئي الشخصي مع احترامي للجميع
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
علي العموم الشرطه ربنا يسهلها ويبقو ضبطها قد المسئوليه ويبطلو بلطجه علي الشعب اتمني ان الصوره قبل الثوره تكون اختلفت بعدها
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
لاخر مره يا استاذ زيكو يا ريت تلاقي اسلوب اخر للتعبير عن رايك غير الهجوم بالكلام
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
ياريت يا جماعه بلاش التفائل ده واوعوا تنسوا الي كانت بتعمله الشرطه وعلي فكره انا مش ضد الكلام ده نساعد الشرطه ماشي بس اوعوا تنسو الي عملوه قبل كده ولازم اي واحد منهم يحاول يبلطج علي الناس الغلابه لازم نقف في وشه وقفه جامده ولو هتروح فيها حتي اوعو تنسو لان معظمهم لابس الوش اليومين دول وعامل محترم وابن ناس وهو ...... حسبي الله ونعم الكيل علي فكره انا من اكثر الناس الي تضررو من الشرطه وظلم هم وبلاش نشرح اكتر اهه حسب الله ونعم الوكيل
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
كلنا مع الناس المحترمين الي في الشرطه وندعوا الله ان يولي الصلح ويهدي الطالح قولو امين
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
انا عايز اسال سوال
الناس اللى عمالة تهاجم الشرطة من بعد الثورة ويقولوا ان الشرطة كانت بتعمل وبتسوى وكانت تفعل ما يحلوا لها طيب هل فية حد من اعضاءنا الكرام اتقبض علية من الشرطة ظلما بل وتم تعذيبة او قهرة انا متاكد تماما ان الجواب لاء مفيش لية بقة علشان ضابط الشرطة اصلان مدرب على انة بيعرف الكويس من الوحش هو مجرد ما بيشوف الشخص اللى ادامة بيعرف على طول بل بالعكس بيعرف انة بيصطنع البراءة وانة مواطن شريف ولا بيمثل علية وكمان فية ناس كتير اوى اوى متعرضوش لاى ظلم او قهر من الشرطة الناس كلها بتردد فى صوت واحد ان الشرطة وحشة _ الشرطة ظالمة وطبعا المجرمين والبلطجية نجحوا نجاحا عظيما فى انهم يخلوا المواطن الشريف معاهم وفى صفهم علشان خلوة يكرة الشرطة هو كمان يا اخوانا الشرطة مكنتش بتعاقب الا المجرم والبلطجى وفقط وانا متاكد تماما من كدة بدليل ان احنا كشباب من مصر ومعايشين الشرطة من اول ما اتولدنا ولا اى حد مننا سبق لية حتى ودخل حجز فى اى قسم وانا على يقين بكدة مش دة اكبر دليل على ان دة كانت مخطط بيحركوة المجرمين ضد الشرطة |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
مهو فعلآ علم النفس دا كان واضح من طريقتكم الغير ادميه الي بتتعملو بيها مع الناس ربنا ينتقم من كل واحد فيكم افتري في يوم علي حد غلبان ويحرم المفتري فيكم من بصروه يارب الله اما امين
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
اسمحلى فى مداخلة بسيطة بالرغم من انى واحد من الناس اللى كنت متضايق ومش طايق جهاز الشرطة للافتراء بتاعهم فى معاملة الناس بس ماينفعش ناخد عاطل مع باطل يعنى لية صيغة الجمع فى الكلام عن الشرطة يعنى فى كل مكان فية الحلو والوحش واعتقد ان ما حدث كان درس قاصى لكل ظالم ومفترى فيهم ولكن دة مايمنعشى ان فيهم ناس محترمة جدا جدا تحياتى |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
السلام عليكم
انا اضم صوتى لصوت حضرتك وانا مقتنع بأن المحترم بيجبر اى شخص على احترامه معنى كلامى ارجو ان الاحترام يكون متبادل ومره اخرى اضم صوتى لصوتك حفاظا على "مصر" و "عائلتنا" |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اككيد انشاء الله احنا مع ظبات الشرطه المحترمين فقط!! اما الباقي بصراحه يعني انا معنديش غير الي في رجلي مع احترامي الكامل لكل الناس الي فل منتدى علي عيني وعلي راسي..
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
رجاء عدم الكلام بهذه الطريقة , اتركها للسفهاء نحن لا نتكلم بهذه الطريقة ولا نحبها |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
المستفيدون هم البلطجية والمجرمين يجب ان نتعقل علشان مصلحتنا |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
رجاء عدم الرد على اى شخص يتجاوز فى كلامه , هذا المنتدى للمحترمين فقط
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
انا مستغرب والله من الاسطى زيكو دة مش عارف لية هو متحامل على الشرطة كدة
يا اسطى لولا الشرطة مكنتش انتا اصلان قاعد دلوقتى فى بيتك امن ومطمن ولا كنا هنشوف كلامك الغريب دة يا اخى سوءت سمعت المنتدى ادام الزوار كدة هيخافوا يسجلوا في المنتدى لاحسن يقابلوا واحد زيك انا بقة رايى ورزقى على الله ان الشرطة هى عصب الامان لهذا الشعب العظيم والجميل فى المقام الاول والجيش ايضا بس انا عايز اءقول الاهم فالمهم وطبعا الاهم الشرطة حتى كل الناس وكل الدنيا بتطالب برجوع الشرطة ولما الناس كلها يا اللى اسمك زيكو تجمع على حاجة واحدة بل يصروا انها تكون موجودة فى حياتهم اللى هى الشرطة فانتا بقة المفروض تروح تستخبا |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
لو فية شوية عيال بلطجية طلعوا على حد وابتدوا يبلطجوا علية وياخدوا اللى معاة وفجئة وهو فى الموقف العصيب دة عدى من ادامة ضابط شرطة بس الضابط دة كان من القلة القليلة جدن اللى بتظلم مثلا هل الضابط دة رغم ظلمة او قهرة لحد وشاف المشهد دة هيمشى ويمر كدة مرور الاكرامين بالعكس النزعة الامنية اللى عندة هتخلية يتصدر للبلطجية دول دفاعا عن هذا الشاب المعتدى علية
اللى اسمة زيكو دة واى حد يتكلم على الشرطة ويتهجم عليها عايز اءقولهم روحوا بوسوا اديكم وش وظهر ان الشرطة فى بلدنا عاقلة واهو والحمد لله ابتدت تنزل الشارع ومحاولات الصلح اللى تمت بين الشعب والشرطة جابت نتائجها لو العكس بقة لو الشرطة بجميع قطاعتها وموسستها مرضيوش ينزلوا الشارع تانى محدش سعتها كان هيقدر يحاسبهم ولا يقولهم لية لانهم فى موقف المعتدى علية ولا اى حد كان يقدر يلومهم فى تصرفهم هذا بس هما برضوا اولاد من هذا الشعب العظيم حد يقدر يقولى بقة كان هيبقى اية الوضع سعتها فى البلد واهو اللجان الشعبية فى نفس الوقت مقدرتش تكمل واختفت جميع اللجان من جميع المناطق والاحياء السكنية علشان مش شغلتنا موضوع الامن دة الناس عاملة تهاجم وتتكلم وخلاص ومش مقدرين مدى الاهمية اللى بتقوم بيها الشرطة روحوا شوفوا الصومال ولا اثيوبيا ولا السودان والله العظيم شوفت فيلم وثائقى عن الصومال بيتكلم فية عن معاناة الناس هناك ضد المليشيات المسلحة والتى تجوب الشوارع والطرقات مدججين بالاسلحة لا واية ممكن يخبطوا على اى بيت وفى اى وقت ويقتلوا كل الناس اللى فية ويخدوا بعضهم ويمشوا ويسرقوا وينهبوا ولا بقة شرطة ولا اى حاجة هناك ولا الهوا احمدوا ربنا وبوسوا ايديكم وش وظهر ومش عايز اسمع ولا تجيلى شكوى من ضابط شرطة بعد كدة ههههههههههههههههههههههههههههه |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
للاسف يا شباب انا اتكلمت مكع اكتر من ظابط شرطة وللاسف الموضوع صعب جداا عليهم و الانفرات الامني هيستمر فترة مش بسيطة وبجد ربنا يستر حقيقي هم مش هقدرين يلمو الموضوع خالصوبقو شغالين وهم خايفين ومش عارفين يجيب حد من بيتة لغاية الان بس ان الشعب الوسخ تا بيحمي اللصوص والحرمية علشان قريبهم او معارفهم فبالتالي متنظروش الكتير منهم وربنا يستر غير الشرطة مش بتشتغل منغير الرئيس وبيعتبرو ان الرئيس هو الذي بيحميهم وهما بيحموه ياليت تستوعبو الموقف تا كويس ويارب استر علي بلدك مصر العزيزة
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
يا جدعان ان غلطان انا ولآ جيلي من ده ولآ من ده هي الشرطه كانت زمان زي الفل وتمام الي كانت بتعملو ربنا يخلي لينا الشرطه الفاسده وتعيش وتظلم
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا احب اذكر بعض النقاط المهمة قبل المشاركة : 1- انا كان ليا مشاركة فى الموضوع ده اول ما بدا ودلوقتى مش لاقيها فاحب اعرف هى اتحذفت ولا مفيش حرية فى المنتدى ولا الثورة المضادة وصلت لحد منتدانا الجميل ولا ايه بالظبط 2- ملحوظة على اسلوب الحوار الذى يدور فى هذا الموضوع ولولا اهمية هذا الموضوع ورغبتى فى ابداء راى لما شاركت فى هذا الاسلوب السئ فى النقاش 3- ردا على بعض الاقوال التى قراتها وكل واحد يعلم ما قاله هناك كلمات اشعلت النار فى صدرى مثل ( الشرطة منتظرة الرئيس لانه هو اللى بيحميهم وبيحموه ) ( والشرطة مش هتقدر تفرض الامن على الناس وتسيطر على الوضع اليومين دول ) ( واللى بيقول ياريت تقولى على موقف واحد اتظلمت فيه من الشرطة ) ودى كانت ابرز العناوين اللى شدت انتباهى يعنى بصراحة كلمات تحرق الدم بجد وقبل ما اعلق عليها احب اعلن موقفى انا ضد الشرطة الفاسدة نيجى للكلام الجميل اللى اتقال اولا الشرطة مهمتها تحمى الشعب داخليا عشان كده الناس بتدفع ضرائب يعنى ضريبة مقابل خدمة اما كونهم حسين انهم ولاد مبارك وبيحموا بعض فمبارك راح واللى لسه الكلام ده فى دماغه يروح معاه اما اللى عارف انه ابن هذا الشعب العظيم فسيظل باقيا محمولا على الاعناق طالما يؤدى واجبه بشرف ونزاهة واللذى اقسم عليه اليمين يوم تخرجه اما بالنسبة لعبارة الشرطة مش هتقدر فاللى مش قادر يقعد فى البيت ولا هما كانوا بيتدربوا فى الاكاديمية على ضبط الامن بين شوية ملائكة لا احب اعرف كل من يعمل فى الشرطة انه بينزل من البيت لازم يكون متاكد انه ممكن ميرجعش البيت تانى لان ده عمله والحرامى مهما بلطج فهو جبان حتى لو معاه دبابة واللى اسقط النظام شرفاء عزل من السلاح مؤمنين بفكرتهم مش بلطجية مسلحين ليس لهم عقيدة والشعب المصرى ذكى مش هيشوف واحد الناس كلها عارفة انه خارج عن القانون وهيقولوا للظابط سيبه ده مظلوم لان هما نفسهم عايزين يقتلعوا الجرثومة الادمية دى من وسطهم عشان يعيشوا بامان انما لو حب يتباهى بالدبورة اللى على كتفه على واحد شريف فساعتها سيحدث ما لا يحمد عقباه واخيرا لانى عارف انى طولت ساحكى موقفين ثانيهم شائع جدا بين ملايين الشعب المصرى للى بيقول احكيلى موقف 1- قبل تخرجى من كلية الحقوق كنت سهران انا وزميلين لى واثناء عودتنا فى وقت متاخر وجدنا حقيبة نسائية على محطة اتوبيس امام القصر الجمهورى فى الشارع اللى فيه المخابرات وده يتبع قسم الزيتون ( كما علمنا فيما بعد ) فقررنا التوجه بها الى نقطة ارتكاز امنى بميدان المطرية لتسليمها واحنا كمان كنا رايحين المطرية عشان نركب ونروح فوجئنا بعد ما مشينا بخطوات بمجرد ما عبرنا ميدان السواح اللى عند البنزينة بعربية بوكس بها معاون مباحث وعدة افراد شرطة يتجهون نحونا فتوجهنا اليهم بسلامة نية لتسليمهم الحقيبة فوجدناهم يقومون بمحاصرتنا بوابل من السباب والشتائم وتفتيشنا بمنتهى العنف وقرروا اننا سرقنا هذه الحقيبة واصطحبونا الى قسم الزيتون برغم من ان القبض علينا تم بمنطقة تابعة لقسم المطرية ( مخالفة صارخة للقانون ) وراينا ليلة لن تنسى من ضرب واهانة حتى استطاع واحد زميلى من الاتصال خلسة بعمه ( مع ان ده حقه القانونى ) وهو محامى وساعتها قامت الدنيا ولم تقعد ولولا تدخل الواسطة والمحسوبية لكان الله اعلم بقدرنا الان مفارقات بسيطة فى هذه القصة : 1- المحضر قيد عثور على مفقودات بدلا من محضر سرقة 2- حينما فض معاون المباحث ( هانى بيه ابو علم ) لمواجهتنا بمحتوى الحقيبة وجدنا بها ملابس داخلية نسائية ومبلغ نقدي كبير وعملات اجنبية ومصوغات ذهبية يعنى قضية متستفة 3- تم العثور على صاحبة الحقيبة تانى يوم الصبح وتم الاتصال بها لاستلام الحقيبة وابلغت المتصل انها فقدت ولم تسرق وازاى وصلوا لصاحبة الحقيبة فى 24 ساعة الرواية ان البوك بتاع صاحبة الحقيبة كان فيه صور ولادها واحد فيهم لابس ضابط شرطة وتصادف ( سبحان الله ) ان امين شرطة فى القسم يعرفه فاتصل بيه من اكتر من سبعين الف ضابط والاف من افراد الشرطة صدفة اقصد معجزة فى عصر انتهت فيه المعجزات 3- بعد خروجنا بفترة علمنا ان هذه الواقعة تتكرر كثيرا وطلع معاون المباحث بيعمل الحركة دى بالاتفاق مع صاحب سوبر ماركت امام محطة الاتوبيس ان اى حد ياخد الشنطة يتصل بيه ويقوله مشى ازاى وهو يمسكه متلبس ( عشان يعمل شغل مظبوط ) 4- نهاية معاون المباحث احد الخارجين على القانون قام بطعنه عدة طعنات اسفرت عن استئصال ما يقرب من 12 سم من امعائه مما احاله للعمل المكتبى وذلك نتيجة تلفيقه لاخ المعتدى جريمة وتم سجنه بناء عليها فقرر الانتقام لاخيه الموقف الثانى عشان نخرج من الاكتئاب ده بعد التخرج واصبحت محامى بعمل شغل فى قسم الازبكية وعايز اطلع شهادة والموظف عمال يلف حوالين نفسه رحت اشتكيه للظابط النوبتجى كان قاعد ساعتها ملازم تانى لسه دبورة واحدة ياربى حكيتله اللى حصل ام رد عليه بمنتهى الهدوء ( صبح عليه يا استاذ ) رشوة رسمى عينى عينك طب لما يبقى لواء هيحصل ايه ولو عايزين مواقف تانى عندى كتير بسبب طبيعة عملى اسف على الاطالة استرجاع ثقة الشعب المصرى ليست هينة ولكن ليست مستحيلة ولو لزم الامر استبدال جهاز شرطة باكمله فالشعب المصرى قادر عليها مثلما استبدل نظام باكمله |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
اظن حضرتك قولت رئيك بكل صراحه اذا في المنتدى حريه و لكن اظن ان حضرتك متحامل علي ضباط الشرطه شويه زياده يعنى و لكن اهلا بكل من يريد ان يقول رايه و لكن اطلب ان يكون شخص محترم مثلك و يحترم الاداب العامه في كلامه |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
يا اخوانا ممكن اى حد عندة خلافات مع الشرطة ميذكرهاش فى الوقت الحالى خالص لا مع نفسة ولا مع اى حد لان لو تذكر اى اعتداء حصل من الشرطة علية عمرة ما هيفكر انة يقف مع رجل الشرطة ويساعدة فى القبض على احد المجرمين لانة عمال يفكر فى اللى كانت بتعملة الشرطة فيما مضى وبالتالى بيسخن اكتر على رجل الشرطة
وبرضة ميحكيش اى حاجة على العلن كدة لانة بكدة برضة بيشحن الناس على الشرطة حتى لو كان حد بيحب الشرطة هيكرها احنا عايزين البلد تستقر الاول والامن يرجع زى الاول وبعد كدة يبقى يحلها الف حلال ومش معنى كدة ان يبقى يحلها الف حلال يعنى نحاسب الشرطة لاء انا اءقصد يبقى يحلها الف حلال ان الشرطة ومش كلها برضة علشان اكون منصف تصلح من نفسها وهم القلة القليلة منهم |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
وشكرا مرة اخرى |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
وبعدين احنا كمصريين هنساعد الشرطة شئنا ام ابينا لان من سمات الشعب المصرى الحقيقى انه مسالم ولا يسكت عن الظلم مهما طال الزمن وفى الاول والاخر دى بلدنا واحنا اللى هنحافظ عليها سواء بمساعدة الشرطة او من غيرها وزى ما قولت قبل كده اللى هيقوم بواجبه هنشيله فوق راسنا زى ضابط الرقابة الادارية معتصم فتحى واللى هيفتكر ان مصر لسه عزبة هيكون مصيره زى حبيب العادلى وده مثال بالاسماء عشان محدش يقول انى متحامل على الشرطة نموذح صالح ونموذج طالح وشكرا |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
احنا مع رجال الشرطه الشرفاء
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
فعلن كلام صح و أضم صوتي لصوت حضرتك
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
انا لما قلت كدة كان قصدى ان لو كان قال موقف معين كنت هارد ان فعلا فيه ظباط فاسدين وفيه محترمين بس يمكن الحظ وقعك مع ظابط مش كويس بس انا متفق طبعا ان فيه فساد كبير جدا فى الشرطة بس شهادة لوجه الله تعالى , انا كنت اعرف ظابط فى امن الدولة , وكان راجل محترم جدا , ومعرفتى بيه جات عن طريق موقف كنت محتاج لمساعدة فى موقف معين ولاقيته بيساعدنى من غير مايعرفنى وانا ماكنتش اعرفه |
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
ياحضرة الظابط انزلوا انتو بس شوفوا شغلكم واحنا معاكم بدمنا مش بالكلام بس
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
اقتباس:
|
رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
يا ريت يا جماعه اللي عنده حل يرجع الثقه بين الشرطه و الناس يقولوه
|
| الساعة الآن 01:18 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir