![]() |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
رغم اني مش مقتنع اوي بالمسدسات الصوت بس الموضعو دوت جميل جدا جدا جدا
لازم الواحد يعرف الي ليه والي عليه |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اعملولي تقييم كويس لو الموضوع يستاهل
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
السلام عليكم
اولا بالنسبة للفاتورة فهي لاثبات ملكية المسدس و انه مسدس صوت و انه غير مسروق و يكون عليها رقم السيريال لان كل مسدس له رقم سيريال مختلف ثانيا بالنسبة لتصريح حمل المسدس لو كنت موظف تحضر ورقة من العمل تفيد بانك موظف في هذه الشركة و انك مصرح لك بحمل مسدس صوت ماركة ......... موديل ............ رقم السيريال ......... و تختم بختم الشركة و يفضل ختم النسر ، و في القسم ستتقدم الى المامور أو نائبة لاثبات المسدس " لا تدخل القسم بالمسدس حتى يطلب منك " و سيقوم بالتأشير على الورقة التي احضرتها من العمل و يرسلك الى رئيس المباحث ليثبتها رئيس المباحث سيقرأ الورقة و يؤكد عليك ان ماسورة المسدس مقفولة و يقول لك انه من حقك حمله و لو قابلك كمين سيتأكد الضابط انه مطابق و ان الماسورة مسدودة ارجو ان اكون افدتكم بتجربتى نقلا عن الاستاذ سرسور http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=9981&page=2 |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
الطريقة الاخري
و هي بتقديم طلب الى ريس نيابة القسم التابع لك وهذه هي الصيغة (( السيد الأستاذ / رئيس نيابة ............... . تحية طيبة و بعد ، مقدمه لسيادتكم المواطن / ..... ..... ..... ..... .. ، السن / ... ..... ، العنوان / ..... ..... ..... ..... ، ..... ، ..... ..... ، ..... . رقم قومي / .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . و أعرض الآتي بأنني سبق و قمت بشراء مسدس صوت و مواصفاته كالآتي : الرقم : ..... ..... ..... . الموديل : ..... ..... ..... . الصناعة : ..... . العيار : .. ... . الخزنة : ... ..... + 1 طلقة في الماسورة . و ذلك نظرا لظروف الأحداث السابقة ، برجاء من سيادتكم التكرم نحو إثبات الحالة حتى يمكن حمله . و لسيادتكم جزيل الشكر ، و تفضلوا بقبول فائق الاحترام مقدمه لسيادتكم المواطن ، ..... ..... ..... ..... ..... . )) و تقدمة الى رئيس النيابة وهو سيقوم بالتأشير عليه الي القسم و عند دخولك القسم بتأشيرة رئيس النيابة سيقوم بسؤالك و تحرير محضر اداري لك سيحول هذا المحضر الى النيابة و يتم حفظة ، بعد يومين تقوم باستخراج صورة من المحضر و تكون مختومة بختم النسر هذه الصورة تحملها معك بمثابة شهادة تثبت ان المسدس صوت فلا يحق لأحد اعتراضك ما لم تكن مخالف ارجو ان اكون افدتكم ملحوظة : هذه الطريقة لم اجربها و لكن اخذتها من احد رجال الشرطة داخل القسم . __________________ نقلا عن الاستاذ سر سور http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=9981&page=2 |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
الكلام بقي ايه دلوقتي
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
راي الاداره ايه في البحث لحد دلوقتي
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
الكلام انك برده مش هتعرف تدخل القسم وتقوم بالحورات ديه كلها وتوصل لرئيس المباحث الا لو كان ليك حد فى القسم ده البلد ديه عمرها ماهتتغير
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
في نهاية الموضوع ان مسدسات الصوت والبلي والكلام تا لا يوجد نص قانوني يحرمها او يجازي عليها اذا لم يتم استخدمها في الاذاء بس بطبيعة الشرطة المصرية لو وجدة معاك ممكن يرخم كالعادة ويخدة منك وممكن تيجي معا كمان للقسم وتروح النيابة مع اعلم انك خارج خارج من القضية بس اهو منظر وتا حصل مع اكتر من واحد اعرفة بصراحة وربنا يستر
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اكيد اتنكوا علي الظابط
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
انت كده تمام عشان محدش يفتي دا قانون وجريمه وعقاب وفعل ورد فعل وطلقه ومسدس وبكل المقاييس مش مجرم
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
ياباشا انا متشكر لحضرتك جدا بس انت عارف بتوع الشرطه مقرفين ده انت بتبقى رايح تبلغ عن حاجه حصلت فيك او سرقه وتلاقى امين ولا مخبر واقفلك على باب القسم عامل فيها المفتش كرومبو وقاعد يسألك ويحقق معاك ولو دخلت فى شمال بتلاقيه على طول راح مدخلك للضابط او حتى بتاع البلوكامين
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
يعم الي يكلمك علي باب القسم قوله داخل اعمل محضر او داخل اسال
لو قالك محضر ايه قوله ليه هتفرق معاك في ايه هتمنعني ادخل القسم هتلاقيه كش المخبر ولا الامين ملهمش اي لزمه ولو ظابط استحاله يسالك السؤال دا انا في مره في القسم عايز اعمل 20 محضر شيك بدون رصيد الظابط بيقولي لا اعمل كل يوم 5 قلتله هقسط موبايل انت رافض تعملي محضر اترعش ودخلت للمامور بقوله الباشا مش عايزني اعمل محضر دا حقه قالي لا طبعا بس المحاضر كتير قلتله الامين فاضي والباشا مبيكتبش محاضر سكت يبني انت ممكن تلبسهم في الحيطه ولو عايزين اعمل بحث تاني في التفتيش والقانون والاقسام وتعليمات النيابه في الحورات دي اعمله ولو راي الاداره اعمله هنا اوك بس لو مكنتش خرجت عن مواضيع المنتدي |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
وانا اسمي احمد سعيد ورقمي 0121108490 مدير شئون قانونيه في شركه اجنبيه وفاتح مكتب في شارع مصر والسودان الرئيسي ورئيس لجنه القانون الدولي ورئيس لجنه تقصي الحقائق في النقابه وعضو في المكتب الدائم للاتحاد العام للحريات والحصانات وعضو لجنه الشئون السياسيه واستشاري يعني مستشار في التحكيم والقانون الدولي مش بتفشخر اي حد يقع في اي مشكله لله هقف معاه وابقي عملت حاجه كويسه
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
ياباشا انت بتقول على شويه مراكز ورتب تخوف الواحد يتكلم معاك
انا بقى اخوك عادل عبدالفتاح لسه مخلص امتحانات الليسانس بتاع حقوق عين شمس امبارح وانا كنت رايح مضايق ومش عارف افكر عشان موتسيكلى كان مسروق ولولا ان ولدى ضابط قوات مسلحه قديم بالمعاش وراح داخل فى الاخ كرومبو ده شمال راح جايب ورررا على طول بس بصراحه ربنا ضابط المباحث كان تقريبا رائد او حاجه زى كده رغم انه كان شاب زى الفل ربنا يخليه لأهله بس كان بيتنك علينا كاننا شغالين عند اللى جابوه رغم انى كنت جايب وسطه لرئيس المباحث من واحد زى ابوه ويحب يخدمه بعينيه بس ماردتش استخدمها فعلا هما بيتعبو بس بجد فيهوم عالم زباله |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اكيد والمتسكل بتاعك لو لقيته لو هتستلمه من القسم وعشان تستلمه هيدفعوك ولو كنت ابن عمت خال حد في طره وومبروك الليسانس وجمد قلبك مفيش محامي بيتفتش اصلا وكبيره توريله اول طلقه صوت والبلي مش ممنوع فهمتني ولو عايزاي حاجه في النقابه انا معاك وخلي والدك يعملك اشتراك في نادي الرمايه للقوات المسلحه وامسك مسدس حي سهله
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
طب ياباشا الكلام كده مش هينفع على المنتدى لو سمحتلى حضرتك انى اخد الاميل ونتكلم تبقى قدمت لاخوك الصغير خدمه جامده وربنا يجزيك فيها خير
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
انا هعمل لحضرتك ادد دلوقتى حالا
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
يبقي في اخر البحث الطلق اللبلي ومسدسات الصوت مش ممنوعه الي ممنوعه اي استخدام سئ يعني متخانقش مع حد في المترو واروح ضارب طلقه صوت حتي ومتخانقش مع موظف واروح مطلعه في وشه
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
محدش من الاداره رد عليا اعمل موضوع في القبض والاستيقاف والتفتيش والظابط يفتشك ليه ويوقفك ليه وايه الممنوع وايه الي مش وايه الصح والغلط وتغلس علي الظابط ازاي والكلام دا ولا هبقي خرجت من اطار المنتدي
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
كنت لسة مع واحد صاحبى ظابط شرطة وكان معاة مجموعة ظباط أصدقاءه
سألتهم فى كل شىء عن الصواعق الكهربية المهم قالولى ان الصاعق مش ممنوع شيله للأشخاص العادين استغربت وقولتلهم انه بيعتبر سلاح ابيض زى ما بتقول القائمة قالولى لا مفيش الكلام دة والدليل ان مفيش ول قضية واحدة اتعملت قبل كدة يحيازة صاعق وقالولى ان الصاعق مينفعش نعمل بيه قضية اساسا زى مسدس الصوت مينفعش برده وقالولى ان لو عملنا بيه محضر واتحولت قضية هتاخد براءة من اول جلسة لان حيازته مش بهدف البلطجة أو السرقة وكمان صاحبى اتصل برئيسه وسمعنى المكالمة ورئيسه قاله مش ممنوع بجد انا مش مصدق نفسى خبر جامد __________________ نقلا عن http://www.egypthunt.net/member.php?u=7456 الايكسلانس ودا الموضوع http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=11105 |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
الموضوع وصل لحد فين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
متايع الموضوع
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
كنت عايز اعرف حاجه بس
لو الظابط الي مسك مسدس البلي معاك لو سالك سؤال بسيط وقالك انت حاطط بلي في الطلقات ليه؟ ايه احسن اجابه |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
طبعا الموضوع ممتاز جدا واجتهاد حضرتك فى هذا الامر ان شاء الله تجازى عليه خيرا من الله
واحب اقول شئ بسيط ان البلى مش ممكن يموت الا فى اضيق الحدود والحالات يعنى مش ممكن خطورته تضاهى خطورة الحى طبعا لكن برضه بعض الضباط بيعمل مشكله عندما يجد طلقات بللى داخل المسدس وهنا السؤال ماذا افعل اذا سألنى احدهم عن طلقات البلى يعنى باختصار هايقولى ده مش مسدس صوت ده مسدس بللى ومحدث صوت يعنى اخطر من مدس الغاز اقوله انا ايه |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
قووله جايبه لاخويا او اخو واحد صاحبي عيل صغار علي راي الصعايده هيلعب بيه او هيصطاد بيه يعم الحوار دا فكسان الي فيها مشكله طلقات غير دي خالص انا كان معايا وسالوني قلتله عندي هوايه بصطاد بيه كلاب قالي عايز الكتريك لحد قريبه عادي و
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
مشكور يالغلا
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
مدام فيه مقذوف بيطلع من سلاح نارى يعمل بالبارود يبقى غير قانونى عشان كده بنادق و مسدسات الرش قانونيين حيث انهم لا يعملوا بالبارود وبيطلع منهم مقذوف البلية هى مقذوف زى الحى بالضبط مع اختلاف الحجم طبعا (الفكرة واحدة) و ربنا يهديه .... |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
انا مش فاهم انت واخد الموضوع كده ليه.. اولا انا مخرجتش عن اداب الحديث ولا مره والناس هنا عرفنى كويس وعارفين اسلوبى فى الحوار.. ثانيا انا 41سنه و حضرتك مكملتش الخمسين ووالدى عنده 72 سنه. يعنى حضرتك مينفعش تقول سن ابويا دى خالص. ثالثا حضرتك الظاهر برده مقرتش الى القاضى شريف كتبه... فى مواصفات للطلقات الحى من حيث وزن المقذوف و حجمه و كمية البارود وده كله مش متوافر فى طلقات الصوت الى ببلى وهو ده صلب الموضوع هنا
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
امشى بمسدسك محشى طلقات بلى عادى ولا يهمك لجنة ولا اى حد , ولو عديت على لجنة وشافوه كبر دماغك وقلهم مفيش نص قانونى بيمنع البلى. و لمل ييجى يخدوك على القسم يبقى افتحلهم اللاب توب ووصل النت و وريهم كلام القاضى اللى بتقول عليه وشوف رد فعلهم حيكون ايه او كلم أ\شريف عشان يطلعك من الحجز ساعتها وعلى فكرة , يوجد جار لى ابنه اتمسك بمسدس جاكال و خزنته كان فيها طلقات بلى و محبوس على ذمة قضية تعديل ذخيرة نارية و زودوله عليها تلويح باستخدام القوة علما بانه كان فى سيارته و السلاح كان فى التابلوه, و اللجنة اللى هى عند ميدان رابعة العدوية, و محبوس لحد النهاردة , و مش لاقينله حل خالص ولا يطلع بكفالة حتى. و سيبك من كلامى خالص عشان انا بفتى , و اعمل اللى يجى على مزاجك ,فانت شخص حر و بكامل قواك العقلية. ومبروك عليك البلى يا بلو :) وربنا يديك انت و والدك طول العمر ان شاء الله |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
مش عارفين يطلعوه ليه. هم المحاميين خلصو من اليلد ولا ايه.. اى محامى هيخرجو علطول
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
مش عارف ليه بنعقد المواضيع كده!
الناس الي متخصصه في القانون قالوا معلهاش جريمه الا لو استخدمت بشكل خاطيء زيها زي اي اداة تانيه راعبين نفسنا ليه, ما الظابط يخبط راسه في الحيطه ملهوش حاجه عندي لو حاطه في العربية للدفاع عن النفس وبلاش للدفاع عن النفس يا سيدي حاطه بصطاد بيه عصافير والظابط اساسا لو بنآدم بيفهم مش هيشوف واحد محترم قدامه وحاطط المسدس في العربية وهيبقى فاضي لدرجة انه يعمله محضر بمسدس صوت!! دا يبقى ظابط تافه وعلى فكره في اكتر من حد معانا هنا سالوا ظباط يعرفوهم وقالولهم مفيش جريمه على مسدس الصوت والظابط الي يعمل محضر بمسدس صوت يبقى خيبان, ولو دا حصل هيخرج من اول جلسه وانتهي الموضوع وبنسبه للاستاذ Seiko , حضرتك الشخص ايل بتتكلم عنه اكيد عمل حاجه غلط او فعلا لوح بيه للظابط, ماهو مش معقول الظابط منه لنفسه كده هيعمله قضيه زي كده بدون سبب, محديش يقنعني ان الظابط مهما كان رخم ومعندهوش ضمير هيشوف واحد محترم قدامه وحاطط المسدس في العربية ومنه لنفسه كده هيروح يلبسه بدل القضيه اتنين!!, يعني انا ممكن اصدق انه ياخد منه المسدس او يحبسه معاه يوم غلاسه لحد ما يتاكدوا ان المسدس صوت مثلا لكن قضية تلويح دي اكيد وراها حاجه وبعدين المفروض لو الظابط بيتبلى عليه يشتكيه وميسكتش على حقه, لكن مش فاهم ازاي مش عارفين تعملوله ايه!! امال المحاميين ايه فايدتهم |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
انا مش في الاداره واكتر من حد في القانونيين والقضاء والمحامين والظباط قال مش ممنوع وانت مصر انه ممنوع وصاحبك اتمسك بيه علي فكره صاحبك التهمه الموجهه ليه التلويح باستعمال القوه اكيد ضد الكمين يعني دي اخطر من انه يتمسك بالي حي حتي ولو متثبتتش هيطلع ويعمل للظابط قضيه باساءه استعمال السلطه وفيه تعليمات ومواد في الجنايات بتقول ان يفترض علي مامور الضبط القضائي (ظابط الشرطه ) ان يتعامل بحسن نيه حتي يثبت العكس في الكماين يعني والي انت شايفه صح اعمله يا سيدي حقك علينا الي بيتمسك بمسدس بلي بنوديه للي بيطبقوا الحدود وعمالين يقطعوا في ودان الناس يعلقه علي نخله اربع ايام هههههههه مش عارف اقولك ايه
|
| الساعة الآن 09:15 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir