![]() |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقتباس:
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
أنا مؤيد ان المسدسات اللى نازلة فى السوق كلها تقليد مش من الشركات الكبيرة اللى مكتوبة عليها زى ايكول وذلك لسبب وجيه جدا وهو ان الشركات الكبيرة يستحيل انها تنزل مسدس صوت مفتوح من المصدر لأن ده بمثابة مخالفة للشروط والمواصفات فكيف تفسروا ماسورة المسدسات المفتوحة الى معانا كلنا وبتضرب بلى دى اكيد صناعة تحت السلم أو أحد المستثمرين المصريين راح الصين وطلب منهم هذه المواصفات وللأسف أحنا اشتريناها من غير ما نسأل ليه ماسورتها مفتوحة من الأصل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
انا من رأيي ان الناس اللي بيقوقوا كله تمام ونزول الاسعار طبيعي بيقولوا كدة علشان نفسهم الاسعار تنزل باي طريقة لكن للاسف ومن مصدر موثوق به جدا بالمنتدي وبالحرف قالي ان الموجود بالسوق سابقا مختلف تماما عن اللي بتباع الان فياريت الناس كلها تصحي وماتحاولش تقنع نفسها علشان ماتخسرش
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
بعد التحيه ،
انا لسه شايف البى 29 الى بيتباع اليومين دول ب 700 جم مع صديق لى- و هو تركى و مطابق 100% و لا يختلف ابدا عن الى اشتريته فى فبراير ب 1250 جم. تحياتى ... |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اخوانى الاعذاء فى المنتدى من واقع متابعة المنتدى علمت ان وكيل شركة ايكول فى مصر هوة فتح اللة وانة توجد مشاركة من احد الاعضاء سابقا انة كان يريد على مااتذكر شراء مسدسات من الشركة مباشر بعد ماارسل اليهم فاكس بذالك وردوا علية انهم لا يستطيعوا التعامل معة حيث انهم لديهم وكيل فى المنطقة وهوة فتح اللة وايضا علمت ان فتح اللة لدية مصنع لتصنيع هذة المسدسات الي بيتقال عليها تركي رغم انها مصري وصناعة مصرية على ما اعتقد فليس من المعقول ان يكون فتحاللة هوة الوكيل وبيستورد هذة المسدسات واكبر دليل على صحة كلامي انة يوجد اختلاف كبير بين المعروض علي النت والذي يباع فى مصر ومن ضمن هذة الاختلافات وجود فتحتين عند الماسورة يخرج منها النار وليس نهاية الماسورة وايضا فتح اللة كان ذمان بينتج مسدس مشهور اسمة مسدس فتح اللة وهل فتح اللة واخد التوكيل ذي مرسيدس مثلا يعني يقوم فى المصنع بتاعة بتجميع اجذاء المسدس المرسلة لة من تركيا وهذا غير معقول طبعا او ان فتح اللة المسدسات دة بتاجيلة من تركيا وهوة بيبيعها والمصنع بتاعة بيصنع جبنة مثلا وطبعا دة كلام غير معقول برضة فانا اعتقد رغم اني لم اصل الي خبرة الاخوة الاعضاء فى المنتدي ان فتح اللة يقوم بتصنيع هذة المسدسات فى مصنعة وهذا مايوكدة ظهور المسدسات ذات الماسورة المفتوحة بسرعة جدا عند اول اقتراح من احد الاعضاء بهذة الفكرة بتاعة المسدسات البلي الذى اختلس فكرتها فتح اللة وقام بتصنيعها او تعديلها فى مصنعة بدون ان يدفع اى جنية لصاحب الفكرة الذي لم يستطيع حماية براءة اختراعة الذي اغرق السوق وهوة برضة عضو فى منتدانا الغالى والذى لة الحق فى طلب تعويض على استغلال فكرتة بدون اذنة من فتحاللة ان صح كلامي بان فتح اللة يقوم بتصنيع هذة المسدسات بمصنعة والكلام دة بقوالة لصاحب الفكرة حيث اني اعمل محامي منذ سنة واتمني من يقوم برفع هذة القضية على فتح اللة هوة الاخ الذميل الافكاتوا حيث انى من الصعيد واتمني ذالك ليكون درس لة علشان انا بسمع انة سي جدا فى المعاملة وطبعا انا بهدي النفوس طبعا انتوا عارفين المحامين ليها فى الخير هههههه اما عن التجار مع احترامي للشرفاء منهم ومنهم الكثير فى منتدانا الغالي الاستاذ سمير فانا اري ان بس فكرة الصيني هدفها تحفيذ الناس على الشراء قبل نذول الاسعار لاستقرار الحالة وتوقف الشراة لان مصر كلها اشترت مسدسات صوت فى حوالى شهور ودة امكن تكون الاشاعة الي يهرب بيها كل تاجر عندة مخذون شارية بالغالي قبل وقوع الاسعار فى الارض لانة حيبيع بسعر غالى ويقول دة من القديم مش من الصيني بتاع اليومين دول واخيرا هذا تفسيري الشخصي على نذول الاسعار واللة اعلم مع احترامي لجميع الاخوة التجار الذين يساعدون الذملاء الاعضاء فى شراء مايحتاجونة باسعار جميلة ورذقهم اللة من رزقة وبارك لهم فيما رذق والسلام عليكم
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
تا الذي كونت خايف منة فعلااا ان الحاجة الجديدة في السوق فرز سئ
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
[QUOTE=ahmedragab;
علي فكرة موضوع البلي تا من زماننننننننن ومعروف جداا عند المجرمين والذين كانو بيحول المسدسات ولو عايز تتاكد اسال حد من هاوي مسدس الصوت في الماضي يعني من 82 مثلاا وهو ممكن يدلك لان لي صديق عزيز يملك مسدس بريتا من قديم الزمن من 85 مثلا وقام بفتح الماسورة واستخدم الرش الصلب الذي كان متاح وبعض الطلاقات الصوت الالماني الذي مش موجودة الان وعملة طلقة بسيطة جدااا وكانت شغالة معا بامتياز |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
بس انا مش محامي علشان أرفع دعوي علي فتح الله .. ثاني حاجة .. لو افترضنا غن فتح الله عمل كدة .. فليس عليه مسائلة قانونية .. لأن صاحب الفكرة ليس معه ما يثبت أنه أول من فكر فيها .. وليس معه ما يثبت ملكيته لها .. وأصلا هذه الفكرة غير مشروعة في حد ذاتها علشان يعمل بيها براءة اختراع ..
ده كان توضيح مش أكنر .. أني خريج حقوق .. ولكني غير ممارس للمهنة في الوقت الحالي .. نظرا لحداثة سني خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــع |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
يار يت التوضيح استاذ سمير
حرصا على اخواتك تقولنا اللى حصل معاك وعرفت ازاى عدم المطابقه للمواصفات وشكرا |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
مصنع فتح الله في الاسكندرية كان يصنع مسدسات بريتا 84 و بريتا 92 و ساقية 9 مم 5 طلقات و ساقية 6 مم 8 طلقات و ساقية 6 مم 12 طلقة و أشياء أخرى و معظمهم موديلات الماني و تم تصنيعهم في مصر بجودة عالية
قبل الاحداث الامن منعهم من انتاج البريتا الماسورة المتحركة لان خاماتها كانت جيدة و كانت تقلب حى فقامو بتثبيت الماسور ، ثم تقليل الانتاج ، ثم تقليل جودة الخامات ، ثم انتاج اشياء غير المسدسات مثل الامواس واشياء اخري بعد الثورة عاد المصتع لتصنيع اسلحة و لكن بكميات صغيرة و يوجد اشياء كثيرة تم وقف انتاجها مثل الساقية 6 مم 12 طلقة و الساقية 6 مم 8 طلقات |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقتباس:
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
ا/ احمد انت من الناس القدام
متزعلش |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
مش ذعلان يا عذيذي علشان انا فعلا مواليد1971 ودة وجه نظري ياصديقي
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقتباس:
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
يا باشا عنيا ليك تامرني
ومتقلقش الاسعار مش هتنزل اكتر من كده صدقني حتى لو لفترة المشكلة ان اليومين الي جاين هيبقى في مسدسات كتيررر ومفيش طلق |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقتباس:
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
بس يا ترا فى كام حته اتباعة من اصحاب النفوس الضعيفة وممكن يكون مدى خطورتها ايه ربنا يسلم ويسطرها وياريت كل واحد اشترى فى الفترة الاخيرة يخلى باله وخصوصا لو كان بيضرب بلى ربنا يسطر بجد ويجازى كل مفسد وطماع
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
الاستاذ/ahmedkader انا شايف انك اقتبست كلام متوجهلى ممكن اعرف السبب امكن لية معني وانتي حابب تقولي
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
ممكن اسأل الاستاذ / هشام سمير
اولاً - ربنا معالك فى الامتحانات وبالتوفيق ثانياً- امتى عرف ان المنتجات غير مطابقة هذه المنتجات للمواصفات القياسيه للجوده او الامان مع أن سيادته شغال فيها من فترة . ثالثاً- هل سيادتكما فرزتش المسدسات والحاجة اللى حضرتك جاتلك وعملت عليها اعلان اللى دلوقتى فقط . رابعاً ايه الحقيقة فهمنا بالظبط علشان نأخذ حظرنا . |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقتباس:
ازيك استاذ ياسر معاك |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
تجربه شخصيه من واحد مسك 90% من المسدسات التركى قبل الثوره وبعدها وانا كتبت فى مشاركه قبل كده انى من هواه التغير كل فتره احب انقل تجربتى للمنتدى يوم الخميس الى فات روحت اشترى مسدس جاكال من تاجر هنا فى المنتدى ومش هشام سمير واتفرجت على البضاعه الى عنده ومسكت المسدس الروعه البلو كنوع من انواع الرجوع للماضى مع انى كنت رايح اشترى جاكال وصعقت لما لاقيت البلو وزنه خف وحجمه صغر فعلشان محسسش التاجر بحاجه انا كنت مصور البلو الى كان عندى وهوه جوه علبتو اومت حاطت المسدس فى علبته ومصوره بعينى اخت ابعاده ولما روحت شوفت صوره مسدسى الى انا بعته لقيته فرق التلت تقريبأ والله ده حصل واتفرجت على البى 29 بس محستش انه اتغير واخت الجاكال بس قلبت فيه بغباء كان ناقص افكه حتت ودى تجربتى وفعلا فى حاجه غريبه بتنزل والى شاف غير الى حلم وانا شوفت وعلى فكره اتصلت بهشام والتله على الى حصل وهوه مكنش مسدق والتله انا اخت بالى علشان كان عندى واحد قديم بس الى بيشترى قوليل يكون عارف واظن ان ده سبب لوقف عرض هشام لانه وعلى ما اعتقد عمل العرض قبل ما تجيله البضاعه ولما شفها فهم زى منا فهمت انها مضروبه ومستنى توضيحه على الموضوع واسف للاطاله
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
استاذ / pooforever_2010
اخبارك ايه عايز اعرف انا عندى حق فى الكلام اللى انا قلته ولا لا ...... تحياتى |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقتباس:
منور يا كبير |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقتباس:
والله كلامك مظبوظ وخصوصا ان كده فيه ارواح ناس بيتلعب بيها ا / هشام مشكورا سحب البضاعه بس ازم التوضيح عشان اكيد فيه ناس كتير مش عندها ضمير صح يا باشا |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقتباس:
والمفروض إن اللى غلط ما يصلحش غلطه بغلط أو أنه يستخف بعقولنا للأسف أول مرة أرد بهذه الطريقة والحده لكنى تعببان من اللى بيحصل الناس فاكرة ان كده هما مش بيحرجوا حد ولكنهم كده بيقتلو ناس تانية عشان ما يحرجوش حد بقولها تانى يا أ هشام انته حبيبى وانا ما زلت عندى ثقة فيك يا ريت تعرف الأعضاء الحقيقة اللى انته عرفتهانى واكرر انها أمانه وانا عارف انك قدها وبلاش تهز ثقتى فيك واعلم ان الامر لو طال هايبقى وحش وانته مش تاجر بس لالالالا أنته رجل محترم وملتزم فبلاش الثقة تهتز فيك |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقتباس:
يا ترى ايه الحقيقه ؟؟؟!!!!!!! كلنا عاوزين نعرف ارحوكم بدأنا نقلق جداااااااا |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقتباس:
دى فيها حياة ناس واظن حضرتك من كلامك بتخاف على اخوتك وان كان ا/ هشام مشغول فالامتحانات فاظن مش حيزعل لو حضرتك قلت (لو هو تمام من جواه ) واطن انه كده ولا ايه فانتظار ردك |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقتباس:
ياترى ما هو مدى صدق كلامك يا استاذ سمير هل لغيت العرض خوفا من الله ام خوفا من الاكبر منك فى السوق؟؟؟؟؟ خساااااااااااااااااره |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
يا جدعان من الواضح انه فضل مصاحته على مصلحه الغلابه اللى بيشتغلو طول الشهر عشان يجيبو مسدس حتى لو هو مش كويس بس عشان يطمنو اللى فى البيت الغلابه وياريت تبصو بصه على الكلام ده
http://www.egypthunt.net/showthread....756#post132756 |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
بجد حاجه غريبه جدا
والاغرب عدم رد ا/هشام على الموضوع رغم دخوله المنتدى فموضوع الاجتماع التالت للرابطه بجد حاجه تحير واظن لو تم اثبات الموضوع مفيش غير حل واحد الحذف وشكرا |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
من عاش بوجهين مات لا وجه له.
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقتباس:
الضربة التي لا تقتلك تقويك! ههههههههههههههههههه |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقتباس:
كلما ارتفع الإنسان، تكاثفت حوله الغيوم والمحن! |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
الاخ هشام سمير اخ محترم جدا وملتزم وتاريخه فى المنتدى بيقول كده
واعتقد انه لا يصح اتهام شخص بغلطه هو معملهاش اصلا من وجهة نظرى ايه يعنى الاسعار نزلت او ارتفعت او وقفت او نزل منتج جديد ده كله اسمه سووووووووووووووق يعنى بيع وشراء واخر مشاركه للأخ بيقول انه بيلغى العرض لأى سبب كان المفروض نقوله مشكور جدا وجزاك الله خيرا لحد كده مش نفضل نتهم فيه ونضغط عليه ونقوله نيتك ايه والكلام ده اللى بيحرق الدم والاخوه مستغربين جدا انه مش بيرد طبعا ميردش وانا لو مكانه مش هارد لان دى حاجه ترجع لضميرى ونيتى يعنى لو حتى رد وحاول يقنع الناس ان فكرته مظبوطه ونيته كذا او كذا بردو دمه هايتحرق من مشاركة اى حد يتهمه تانى ويستجوبه وكأنه اذنب فى حق كل الناس اللى بتتكلم رجاء من الاخوه عدم القاء التهم من غير دليل واسف للأطاله |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
انا متفق مع اخويا رامي
ياريت يا جماعه نصبر ونشوف االاستاذ هشام هيقول ايه وبلاش نتهم الراجل والاخ هشام محترم واكيد مش هيقبل علينا حاجه مضروبه او ان حد يضحك علينا ودا سبب ان الناس بتشكر فيه وبتحب تتعامل معاه لانه مننا وعلينا ومش هيضحك على حد فا الصبر يا جماعه لعله خير باذن الله |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
في انتظار رد الاستاذ هشام سمير
|
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
بمناسبة الاسلحة الرديئة كنت في محل لبيع الاسلحة ووجدت شيئ غريب اجزاء المسدس الجاكال مكسورة من الامام وهو جديد لم يخطر ببالى تصويرة لاني لم اكن رأيت الموضوع
ووجدت صاحب محل يبيع مسدس باقل من ثمنه لرجل و عندما حاولت مسكة سحبه قبلي وهذا غير طبيعى منه معي فموضوع وجود اسلحة بخامات رديئة هذا صحيح و لكن كيف نستطيع التفرقة بين الجيد و الرديء ، هذه مسؤولية اهل الخبرة مثل أ / هشام ارجو منه توضيح الفرق بين الجيد و غيره و جزاكم الله خيرًا |
رد: هبوط الاسعار الثانى لمسدسات الصوت
اقسم بالله ان اقول الصدق والله والله والله انا شوفت البضاعه الجديده الى نزله السوق والله مضروبه 30 جزمه وكان عند تاجر واتنين من المنتدى وفعلا البضاعه مصدرها واحد والى اشترا ياريت يورى حد من القدامى فى المجال ده وهوه هيوريله الفرق المسد سات الى نزله مضروبه والى عايز يسدق برحته والى مش عايز برحته ومش كل موضوع يتعمل الاقى الناس بتتفاعل بطيبه فيه ياريت نحكم عقلنا ومش هنغرم حاجه لما نروح للناس الى بتبيع ونتفرج على شغلهم ونرجع نقول انطباعنا عنه ده طبعا للناس الى متمرسه فى الموضوع ده وتبى خدمه للمنتدى زى ما الناس بتقول اللههم بلغت اللههم فاشهد
|
بشرة خيـــــــــــــــــر
و الله انا رأيى فى هذا الموضوع ، و أنا عارف إنه إحتمال مايعجبش ناس كتير ، إنه حتى لو كانت الحاجة اللى نازلة دى مش تركى و تقفيل ردئ ، ف لو نظرنا للموضوع نظرة إيجابية ، هى فاتحة خير إن الأسعار بوجه عام تنزل ، و ثانى حاجة هى برضه فاتحة خير إن فيه شركات منافسة هتفتح جديد ، و حتى لو كانت منتجاتها حاليا رديئة ببساطة الناس متشتريهاش و هما هيحسنوا من جودة المنتج مع الوقت ،، فيه قاعدة كدا فى أى سلعة ،، لو السلعة رائجة دايما بعد فنرة بينزل منها المضروب ، يقوم صاحب السلعة الأصلية يا إما يرخص سعره هو كمان يا إما يستورد منتج بمواصفات أعلى ،، يبقى فى الحالتين بشرة خير
|
| الساعة الآن 08:03 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir