الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   العرض الذى سيقلب الموازين (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=11355)

أبو سلطان 11-06-27 09:59 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
مستنيين يا دكتور أحمد وبعدين انته نسيتنى ولا ايه يا دكتور
مفيش اى حاجه كده ولا احنا ما نشبهش هههههههههه
صحيح يا دكتور عملت ايه فى القتيل اللى عندك
يا رب تكون ظبطه عشان نفسى تتفتح
مستنى ردك

talha 11-06-27 10:06 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأفوكاتو (المشاركة 134848)
فين أيام المنتدي زمان .. يوم السبت اللي فات (أول امبارح) كانت المسدسات رخيصــــــــــــــــــــة !
هههههههههههههههههههه

ههههههههههههههههههههههههههههههه

egyptusman 11-06-27 10:07 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 134859)
الطلقات دى موجودة عند كل محلات السلاح و سعر الطلقة ميزيدش عن جنيه واحد ، و هى واضح شكلها فى الصورة و صوتها على فكرة أضعف من ال 8 ميللى بقليل

دا كان زمان يا أحمد باشا ..... بعد الخبر ماتعرف هاتلاقى اقبال على المسدسات دى وعلى طلاقاتها وطبعا السعر هايرفععععععععععععععععععع

عموما اختراع زى الفل من دماغ كبيييييييييرة ... تسلم يا باشا :)

adel152 11-06-27 10:12 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
احمد باشا برجاء اتخاذ اجراءات وقائية قبل القيام بأى تجربة جديدة وياريت ياجماعة تكون بعيد عن البيت خاصة لو فيه اطفال.

على فكرة ياأستاذ احمد الصندوق الكرتون ده شكله كده بتاع جهاز انذار او سنتر لوك بيتاع عربية. الجهاز كان جوه الصندوق ولا الصندوق كان فاضى .(-:
خالص تحياتى

ahmadkader 11-06-27 10:14 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو سلطان (المشاركة 134870)
مستنيين يا دكتور أحمد وبعدين انته نسيتنى ولا ايه يا دكتور
مفيش اى حاجه كده ولا احنا ما نشبهش هههههههههه صحيح يا دكتور عملت ايه فى القتيل اللى عندك يا رب تكون ظبطه عشان نفسى تتفتح مستنى ردك

و الله يا عصام باشا القتيل إتصلح زى ماقولتلك و للأسف مش هينفع أنكله عند صاحبى ده لأنه آخر مرة نكلت عنده غللى عليا السعر قوى

ahmadkader 11-06-27 10:17 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 (المشاركة 134885)
احمد باشا برجاء اتخاذ اجراءات وقائية قبل القيام بأى تجربة جديدة وياريت ياجماعة تكون بعيد عن البيت خاصة لو فيه اطفال.

على فكرة ياأستاذ احمد الصندوق الكرتون ده شكله كده بتاع جهاز انذار او سنتر لوك بيتاع عربية. الجهاز كان جوه الصندوق ولا الصندوق كان فاضى .(-:
خالص تحياتى

و الله مانا فاكر ، بس غالبا كانت حاجة فعلا تبع السنتر بتاع العربية ، أنا لقيتها مرمية فى شنطة العربية ، و متخافش كانت فاضية :)

ahmadkader 11-06-27 10:18 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptusman (المشاركة 134879)
دا كان زمان يا أحمد باشا ..... بعد الخبر ماتعرف هاتلاقى اقبال على المسدسات دى وعلى طلاقاتها وطبعا السعر هايرفععععععععععععععععععع

عموما اختراع زى الفل من دماغ كبيييييييييرة ... تسلم يا باشا :)

و الله أنا خايف نصحى الصبح نلاقى المسدسات دى ب 500 جنيه ، هاهاها

samirpop2 11-06-27 10:33 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
الله ينور يا استاز احمد فكره جامده بس انا اول واحد عارف الموضوع وانت لسه بتفكر فيه من كام يوم هكلمك بكره ان شاء الله علشان اكون اول واحد ياخد منك الاختراع الجميل ده بعد ازنك يعني يا باشا ( سمير عوض )

اسامة 11-06-27 10:39 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
--------------------------------------------------------------------------------

الله ينور يا استاز احمد

ahmadkader 11-06-27 11:30 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirpop2 (المشاركة 134901)
الله ينور يا استاز احمد فكره جامده بس انا اول واحد عارف الموضوع وانت لسه بتفكر فيه من كام يوم هكلمك بكره ان شاء الله علشان اكون اول واحد ياخد منك الاختراع الجميل ده بعد ازنك يعني يا باشا ( سمير عوض )

أستاذ سمير ،،، يااااه ،،، حضرتك فاكر لما كنت بكلمك عن الفكرة دى ؟؟؟ الحمد لله أديها فعلا جابت نتيجة ... و بعدين و الله مش الغرض منها اللعب ... أنا أصلى بحب الإفتكاسات كدا ،، هاهاها
عموما أنا عينيا ليك .... تحياتى

ahmadkader 11-06-27 11:32 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسامة (المشاركة 134904)
--------------------------------------------------------------------------------

الله ينور يا استاز احمد

شكرا على المداخلة الكريمة ،،، مشتنى بقى الناس تجرب و تقولنا على النتايج ،، و اللى تقف قصاده حاجة أنا فى الحدمة

smsmn8888 11-06-27 11:52 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
صدقت ان البلية مفعولة قوى يا باشا

smsmn8888 11-06-27 11:53 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptusman (المشاركة 134879)
دا كان زمان يا أحمد باشا ..... بعد الخبر ماتعرف هاتلاقى اقبال على المسدسات دى وعلى طلاقاتها وطبعا السعر هايرفععععععععععععععععععع

عموما اختراع زى الفل من دماغ كبيييييييييرة ... تسلم يا باشا :)

لااا مش قوى لان الموضوع تا قديم اصلاا وكان ف واحد هنا بيبعة غالي جدااا

ahmadkader 11-06-28 12:03 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmn8888 (المشاركة 134986)
صدقت ان البلية مفعولة قوى يا باشا

أبو السماسم ،، بس خللى بالك أنا إستعملت البلية ال 5 ميللى

ebrahem 11-06-28 12:03 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
بعد الملاحظات:
الفكرة طريفة ومغرية وناس تانية جربتها .. الماسورة فيها لسانين صغيرين واحد فى أولها ناحية كاس الخراطيش و واحد فى أخرها من ناحية الساقية مطلوب إزالتهم واخرام الساقية كما هو موضح من قبل مطلوب توسعتها من ناحية الماسورة.
موضوع توسيع اخرام الساقية وإزالة عائقى الماسورة ممكن يحصل يدوى من غير تعجيز البحث عن بنطة وشنيور بشراء مترين شريط صنفرة حدادى نوع جيد مع مفك صليبة طويل أو سيخ لحام 3 ممwelding rod وتقطع 20 سم من شريط الصنفرة وتقسمة شرائح طولية تلفها على المفك الصليبةوتثبته بلاصق وتفك الساقية الاول وتبدأ عملية البرد للماسورة من ناحية فتحة المسدس طبعا رايح جاى لحد لما العوائق تتاكل والماسورة تبقى سالكة وتمام ، نيجى للساقية .. وهيا برة اياك تلمس الاخرام الى بتحط فيها الطلق تستلم الاخرام الضيقة الى ناحية الماسورة وتبدأ توسعة واحد واحد لحد ماتجرب ان البلية دخلت تخش على الخرم الى وراة لحد ما تخلص التمن اخرام ولكن ليا تعليق..
كما وضح الاستاذ احمد قادر المعدن طرى والبلية الصلب انا مفضلهاش لانها اصلب من معدن المسدس لو رشة نمرة واحد برأيي يكون افضل.. والانواع دى من المسدسات بيحصل فيها ظاهرة غريبة شوية ان ممكن تلات كبسولات يضربو فى نفس اللحظة دا حصل معايا التمن كبسولات ضربو على تلات أو اربع مرات مع صوت كان بيصفر الودان واستغربت طبعا لحد ما عرفت ان الكبسولة لما بتفرقع بتفرقع تلقائيا واحدة قبلها او واحدة بعدها او الاتنين قبل وبعد فأرجو الحرص عند التجربة مع الطلق الطويل.. وعدم الاسراف فى الضرب بهذة الطريقة حتى تتجنب حدوث شروخ فى الساقية وللأمان عموما وأخيرا يا ريت نعرف مين الى بيبيع الطلق الطويل بجنية وانا اشترى منة 100 فورا .. تحياتى

ahmadkader 11-06-28 12:09 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ebrahem (المشاركة 135003)
بعد الملاحظات:

كما وضح الاستاذ احمد قادر المعدن طرى والبلية الصلب انا مفضلهاش لانها اصلب من معدن المسدس لو رشة نمرة واحد برأيي يكون افضل.. والانواع دى من المسدسات بيحصل فيها ظاهرة غريبة شوية ان ممكن تلات كبسولات يضربو فى نفس اللحظة دا حصل معايا التمن كبسولات ضربو على تلات أو اربع مرات مع صوت كان بيصفر الودان واستغربت طبعا لحد ما عرفت ان الكبسولة لما بتفرقع بتفرقع تلقائيا واحدة قبلها او واحدة بعدها او الاتنين قبل وبعد فأرجو الحرص عند التجربة مع الطلق الطويل.. وعدم الاسراف فى الضرب بهذة الطريقة حتى تتجنب حدوث شروخ فى الساقية وللأمان عموما وأخيرا يا ريت نعرف مين الى بيبيع الطلق الطويل بجنية وانا اشترى منة 100 فورا .. تحياتى

أشكر حضرتك على النصائح و على المداخلة الكريمة ، و بالنسبة لموضوع الرش أنا جربته كذا مرة و لكن للأسف لأن الرشاية مصنوعة من القصدير ، الحرارة بتسيحها و بتتبعجر خالص و بتطير فى أى إتجاه. و بالنسبة للكبسول العيار .22 بيتباع عند كل محلات السلاح بالسعر ده و أرخص من كدا كمان لو هتشتريه بالعلبة

ebrahem 11-06-28 12:22 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
بتكلم على 0.22الطويل وليس القصير يا استاذ احمد ياريت نعرف عند مين والعلبة بكام

ahmadkader 11-06-28 12:23 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ebrahem (المشاركة 135025)
بتكلم على 0.22الطويل وليس القصير يا استاذ احمد ياريت نعرف عند مين والعلبة بكام

حضرتك ساكن فين و أنا أقولك أقرب مكان ليك ؟

ebrahem 11-06-28 12:24 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
مدينة نصر .. تحياتى

ahmadkader 11-06-28 12:27 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ebrahem (المشاركة 135028)
مدينة نصر .. تحياتى

طيب ، محل بينو أمام الرقابة الإدارية فى هتلاقى عنده الطلقة ب جنيه و أنا إشتريت من عنده كذا مرة بالسعر ده

ebrahem 11-06-28 12:28 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
مشكوووووووووووووووووووووووووور ولك تحياتى

mrasool 11-06-28 12:45 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
يا سيدى على الافكار الجامدة والاقتصادية
تحياتى يا عم احمد :)
وانا زعلان منك وانت اكيد عارف ليه

ahmadkader 11-06-28 12:48 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrasool (المشاركة 135041)
يا سيدى على الافكار الجامدة والاقتصادية
تحياتى يا عم احمد :)
وانا زعلان منك وانت اكيد عرف ليه

ـنا مقدرش على زعلك و الله ، أنا عارف عشان المسدس الغاز البيرتا ، الإثنين إتباعوا فى نفس اليوم و كنت محرج منك أقولك إيه بس إتخطفوا أسرع ماكنت متوقع ، عموما الجايات كتير :)

ashraf_f 11-06-28 12:52 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
احمد مش مزعلك انتا بس يا محمد انا كمان هو كدة وقع مع فريق الخرطوش الحق نفسك يا ابو حميد

mrasool 11-06-28 12:54 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 135047)
ـنا مقدرش على زعلك و الله ، أنا عارف عشان المسدس الغاز البيرتا ، الإثنين إتباعوا فى نفس اليوم و كنت محرج منك أقولك إيه بس إتخطفوا أسرع ماكنت متوقع ، عموما الجايات كتير :)

ولا يهمك يا باشا
بس المرة اللى جاية حتى لو تليفون صغير تقوللى وكمان تطمنى عليك مش اكتر :)

ahmadkader 11-06-28 12:58 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_f (المشاركة 135053)
احمد مش مزعلك انتا بس يا محمد انا كمان هو كدة وقع مع فريق الخرطوش الحق نفسك يا ابو حميد

أشرف باشا ،،،، يا خبر أبيض !!! و الله النهاردة عملت فى نفسى حركة وحشة جدا لسة مكتشفها من شوية ،، دخلت نمت العصر و عملت الموبايل سايلنت و صحيت و نسيت أشغل الجرس ، من شوية ببص على الموبايل لقيت 43 missed call ، يعنى أمة لا إله إلا الله زعلت منى ،،، و الله عندى دى ، هكلمك بكرا إن شاء الله و نظبط ميعاد تانى

ahmadkader 11-06-28 12:59 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrasool (المشاركة 135056)
ولا يهمك يا باشا
بس المرة اللى جاية حتى لو تليفون صغير تقوللى وكمان تطمنى عليك مش اكتر :)

يا محمد باشا أنا مقدرش أتأخر عن الناس المحترمة اللى زى حضرتك ،، و ده شرف ليا طبعا إنى أسمع صوتك من وقت للتانى

mrasool 11-06-28 01:10 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 135069)
يا محمد باشا أنا مقدرش أتأخر عن الناس المحترمة اللى زى حضرتك ،، و ده شرف ليا طبعا إنى أسمع صوتك من وقت للتانى

ربنا يخليك يا احمد وخد بالك من اشرف باشا دا حبيبى

mrasool 11-06-28 01:11 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_f (المشاركة 135053)
احمد مش مزعلك انتا بس يا محمد انا كمان هو كدة وقع مع فريق الخرطوش الحق نفسك يا ابو حميد

حبيبى يا اشرف باشا وحشنى والله

ashraf_f 11-06-28 01:28 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
والاهى و انتو كمان تعالو نظبط طلعة صيد

sadaany 11-06-28 02:03 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
هههااااااا كنت فاكر ان انا بس اللى بجرب فى البيت وهبات فى الشارع بس يبدوا ان اعضاء كتير عندها نفس الهوايه وهنتقابل على الرصيف قريب ههههاااااااااااااااااااااااااااا
بس انا عملت صفقه ولحقت نفسى واتفقت انى هصلح الحيطه وادهنها ارحم من النوم على الرصيف

الأفوكاتو 11-06-28 02:07 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sadaany (المشاركة 135127)
هههااااااا كنت فاكر ان انا بس اللى بجرب فى البيت وهبات فى الشارع بس يبدوا ان اعضاء كتير عندها نفس الهوايه وهنتقابل على الرصيف قريب ههههاااااااااااااااااااااااااااا
بس انا عملت صفقه ولحقت نفسى واتفقت انى هصلح الحيطه وادهنها ارحم من النوم على الرصيف

ههههههههههههههه ، كله عشان مصر .. ههههههههههههههههه

blow c06 11-06-28 08:24 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
طب الطلق عرفنا نجيبه منين.. المسدس بقى اجيبه منين بالسعر ده و لو عندك يا احمد باشا ياريت تقولنا و ناخد منك

talha 11-06-28 09:05 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sadaany (المشاركة 135127)
هههااااااا كنت فاكر ان انا بس اللى بجرب فى البيت وهبات فى الشارع بس يبدوا ان اعضاء كتير عندها نفس الهوايه وهنتقابل على الرصيف قريب ههههاااااااااااااااااااااااااااا
بس انا عملت صفقه ولحقت نفسى واتفقت انى هصلح الحيطه وادهنها ارحم من النوم على الرصيف

ههههههههههههههه لأ متخافش انا معاك

talha 11-06-28 09:18 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ebrahem (المشاركة 135003)
بعد الملاحظات:
الفكرة طريفة ومغرية وناس تانية جربتها .. الماسورة فيها لسانين صغيرين واحد فى أولها ناحية كاس الخراطيش و واحد فى أخرها من ناحية الساقية مطلوب إزالتهم واخرام الساقية كما هو موضح من قبل مطلوب توسعتها من ناحية الماسورة.
موضوع توسيع اخرام الساقية وإزالة عائقى الماسورة ممكن يحصل يدوى من غير تعجيز البحث عن بنطة وشنيور بشراء مترين شريط صنفرة حدادى نوع جيد مع مفك صليبة طويل أو سيخ لحام 3 ممwelding rod وتقطع 20 سم من شريط الصنفرة وتقسمة شرائح طولية تلفها على المفك الصليبةوتثبته بلاصق وتفك الساقية الاول وتبدأ عملية البرد للماسورة من ناحية فتحة المسدس طبعا رايح جاى لحد لما العوائق تتاكل والماسورة تبقى سالكة وتمام ، نيجى للساقية .. وهيا برة اياك تلمس الاخرام الى بتحط فيها الطلق تستلم الاخرام الضيقة الى ناحية الماسورة وتبدأ توسعة واحد واحد لحد ماتجرب ان البلية دخلت تخش على الخرم الى وراة لحد ما تخلص التمن اخرام ولكن ليا تعليق..
كما وضح الاستاذ احمد قادر المعدن طرى والبلية الصلب انا مفضلهاش لانها اصلب من معدن المسدس لو رشة نمرة واحد برأيي يكون افضل.. والانواع دى من المسدسات بيحصل فيها ظاهرة غريبة شوية ان ممكن تلات كبسولات يضربو فى نفس اللحظة دا حصل معايا التمن كبسولات ضربو على تلات أو اربع مرات مع صوت كان بيصفر الودان واستغربت طبعا لحد ما عرفت ان الكبسولة لما بتفرقع بتفرقع تلقائيا واحدة قبلها او واحدة بعدها او الاتنين قبل وبعد فأرجو الحرص عند التجربة مع الطلق الطويل.. وعدم الاسراف فى الضرب بهذة الطريقة حتى تتجنب حدوث شروخ فى الساقية وللأمان عموما وأخيرا يا ريت نعرف مين الى بيبيع الطلق الطويل بجنية وانا اشترى منة 100 فورا .. تحياتى

مش فاهم إيه سبب الظاهرة الغريبة دي هل هو عيب في المسدس
وممكن اعرف بيتجاب من فين

ahmadkader 11-06-28 10:13 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blow c06 (المشاركة 135243)
طب الطلق عرفنا نجيبه منين.. المسدس بقى اجيبه منين بالسعر ده و لو عندك يا احمد باشا ياريت تقولنا و ناخد منك

المسدس منطور فى كل حتة و سعره لا يتعدى 150 جنيه و فيه منه مصرى و إيطالى و فيه منه ساقية و ب خزنة بس اللى ينفع فى الحوار ده فقط الساقية ، و حتى لو لاقيت ساقية بيضرب 6 ميللى كبسول ممكن يتظبط و نخليه يضرب عيار .22 بسهولة

ahmadkader 11-06-28 10:14 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talha (المشاركة 135264)
مش فاهم إيه سبب الظاهرة الغريبة دي هل هو عيب في المسدس
وممكن اعرف بيتجاب من فين

ده أكيد عيب فى المسدس اللى معى حضرتك ، و سببه إن الساقية بتسخن بسرعة

fidodido 11-06-28 10:25 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
جزاك الله خير يا استاذ احمد و ربنا يباركلك

talha 11-06-28 10:27 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
وهو إيه السبب اللي بيخليها تسخن بسرعة
وعلى فكرة المسدس ده مش عندي ده عضو هو اللي كان كاتب كده

talha 11-06-28 10:28 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
ولو عايز اجيبة اروح للراجل اققله عايز إيه بالظبط


الساعة الآن 04:42 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir