الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي. (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=11899)

braveheart 11-07-07 04:49 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يسرى (المشاركة 143718)
السلام عليكم00اخى العزيز موضوعك هذا من افضل المواضيع اللتى قراتها بالمنتدى وكل ماجاء به سليم واوافقك فيه وهذا راى الكثير من الاعضاء 00لقد انصرف الكثير عن المنتدى بسبب كثره مواضيع مسدسات الصوت والبلى واشياء اخرى دخيله على اهداف المنتدى الساميه 00لذلك انا اؤيد كل مطالبك بشده ورفع المواضيع المخالفه وخاصه مسدسات الصوت والبلى000اشكرك

فعلا هذا ما لاحظتة و بالتالي كان لي وقفة لتحديد أتجاهاتنا الأتية ... و إن شاء الله الإدارة هتتخذ موقف يتناسب مع هذا الموضوع ... و شكرا لك.

fesal 11-07-07 04:52 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
وللعلم الي اعرفه ان في اسرائيل كله معاه سلاح بلا اسثناء خصوصا العوذي
ومعلومه بقا مؤكده جدا جدا
اغلب الحاخامات بيبقوا واصلين ل 8 دان نينجوتسوا اقوي لعبه فنون قتال في العالم
وواحد منهم هوا الي مؤسسه مع واحد يابانني فن النينجا الحديث
وهناك كله بياخد تدريب عسكري يعني الدتكوب بيبقا مقاتل والمهندش والكناس وبتاع لافراخ كلهم مسلحين ومتدربين علي القتال حتي الستات والبنات والاطفال

فين احنا من الكلام دوت يعني لما نيجي نحارب هينزل علينا الوحي وفساعتها هنتحول لرامبوا
ربنا قالنا اعدوا لهم ما استطعتم من قوه مش تخيلوا وتواكلوا علي الله وربنا هينصركم لا مفروض نبذل اقسي ما في وسعنا عشان نقوي نفسنا ونقوي ايمانا الناس دي وصلت لاحدث تكنولوجيا في العالم عصر النانوا تكنولوجي
وتفتيت الذرات والخ الخ الخ
يعني دلوقتي في مقدورهم يصنعوا مصنع كامل يكون في حجم كره القدم والمصنع دوت يعمل انتاج اكبر من الي بيعملوا مصنع في حجم ملعب كره قدم
ومن ضمن التقدم التكنولوجي يقدروا يعملوا نسيج يستحمل قذيفه دبابه يعني تخيلوا اصلا ان اللبس الحربي بتاعهم اصلا مش هيخشوا الرصاص العادي :) مش الطلق البلي :)
غير التعديل الي بيحصل علي اسلاح دلوقتي انه بيزود بوحده موجات صوتيه بمجرد انه يخش الخندق بيشغله كل الي في الخندق بيطرشوا ويصيبوا بالم قوي جدا فيدوبك يخش يدي لكل واحد طلقه والسلام :)
اما عن تكنولوجيا النقل تكنولوجيا تفتيت الجزيئات فاكرين لعبه ريد اللرت كان في سلاح بينقل الجنود والدبابات من ارضك لارض المعركه في لمح البصر :)
للاسف صنعوا اسلاح دوت لكن مبينقلش بشر والله اعلم طوروه انه ينقل بشر ولا لا بس من الاخر سهل جدا انهم ينقلوا وحده مدرعات كامله التسليح في وسط ميدان التحرير في خلال جزء من الثانيه ويسيطروا علي المكان في لمح البصر ونفس الوحده تروح تعمل مهمه تانيه في السويس كل دا في 5 دقايق مثلا
وممكن اعد اتكلم كتير اوي اوي اوي بقا عن الحجات دي
وطبعا مش هقلكم عن التكنولوجيا في علم السلاح ايه الي بيطوروا دلوقتي ممكمن اعد اكتب 5 صفح ورا بعض ومش هخلص بردوا انا مش بقول كدا عشان الناس يجيلها احباط من قوتهم احنا نقدر نهزمهم بايماناا بربنا وسعينا بنيه دفاعنا عن دينا وارضنا
وكل دا ولسا بنقول ان ثقافه ان الواحد يقدر يدافع عن نفسه مش عيزينها طيب مهوا هيبقا شيء طبيعي ان ييجي ناس زي دول يستعبدونا ويذلونا ويهدموا مقدساتنا طول محنا ضعاف شويه نمل بيتداس عليه وخلاص
سالت نناس كتير هتعمل ايه لو اتسبت الي هديلهم الي معايا وخلاص مجتش يعني علي 1000 ولا 2000ج تمن الحجات الي معايا هجيب غيرهم :(
مش عارف انا عندي لو حد سبتني يموتني ومياخدش حاجه مني احسن من اني اعيش طول عمري احس اني ضعيف واخدت علي قفايا

fesal 11-07-07 05:04 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
وللعلم الي اعرفه ان في اسرائيل كله معاه سلاح بلا اسثناء خصوصا العوذي
ومعلومه بقا مؤكده جدا جدا
اغلب الحاخامات بيبقوا واصلين ل 8 دان نينجوتسوا اقوي لعبه فنون قتال في العالم
وواحد منهم هوا الي مؤسسه مع واحد يابانني فن النينجا الحديث
وهناك كله بياخد تدريب عسكري يعني الدتكوب بيبقا مقاتل والمهندش والكناس وبتاع لافراخ كلهم مسلحين ومتدربين علي القتال حتي الستات والبنات والاطفال

فين احنا من الكلام دوت يعني لما نيجي نحارب هينزل علينا الوحي وفساعتها هنتحول لرامبوا
ربنا قالنا اعدوا لهم ما استطعتم من قوه مش تخيلوا وتواكلوا علي الله وربنا هينصركم لا مفروض نبذل اقسي ما في وسعنا عشان نقوي نفسنا ونقوي ايمانا الناس دي وصلت لاحدث تكنولوجيا في العالم عصر النانوا تكنولوجي
وتفتيت الذرات والخ الخ الخ
يعني دلوقتي في مقدورهم يصنعوا مصنع كامل يكون في حجم كره القدم والمصنع دوت يعمل انتاج اكبر من الي بيعملوا مصنع في حجم ملعب كره قدم
ومن ضمن التقدم التكنولوجي يقدروا يعملوا نسيج يستحمل قذيفه دبابه يعني تخيلوا اصلا ان اللبس الحربي بتاعهم اصلا مش هيخشوا الرصاص العادي :) مش الطلق البلي :)
غير التعديل الي بيحصل علي اسلاح دلوقتي انه بيزود بوحده موجات صوتيه بمجرد انه يخش الخندق بيشغله كل الي في الخندق بيطرشوا ويصيبوا بالم قوي جدا فيدوبك يخش يدي لكل واحد طلقه والسلام :)
اما عن تكنولوجيا النقل تكنولوجيا تفتيت الجزيئات فاكرين لعبه ريد اللرت كان في سلاح بينقل الجنود والدبابات من ارضك لارض المعركه في لمح البصر :)
للاسف صنعوا اسلاح دوت لكن مبينقلش بشر والله اعلم طوروه انه ينقل بشر ولا لا بس من الاخر سهل جدا انهم ينقلوا وحده مدرعات كامله التسليح في وسط ميدان التحرير في خلال جزء من الثانيه ويسيطروا علي المكان في لمح البصر ونفس الوحده تروح تعمل مهمه تانيه في السويس كل دا في 5 دقايق مثلا
وممكن اعد اتكلم كتير اوي اوي اوي بقا عن الحجات دي
وطبعا مش هقلكم عن التكنولوجيا في علم السلاح ايه الي بيطوروا دلوقتي ممكمن اعد اكتب 5 صفح ورا بعض ومش هخلص بردوا انا مش بقول كدا عشان الناس يجيلها احباط من قوتهم احنا نقدر نهزمهم بايماناا بربنا وسعينا بنيه دفاعنا عن دينا وارضنا
وكل دا ولسا بنقول ان ثقافه ان الواحد يقدر يدافع عن نفسه مش عيزينها طيب مهوا هيبقا شيء طبيعي ان ييجي ناس زي دول يستعبدونا ويذلونا ويهدموا مقدساتنا طول محنا ضعاف شويه نمل بيتداس عليه وخلاص
سالت نناس كتير هتعمل ايه لو اتسبت الي هديلهم الي معايا وخلاص مجتش يعني علي 1000 ولا 2000ج تمن الحجات الي معايا هجيب غيرهم :(
مش عارف انا عندي لو حد سبتني يموتني ومياخدش حاجه مني احسن من اني اعيش طول عمري احس اني ضعيف واخدت علي قفايا

Aboyassin 11-07-07 05:23 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
السلام عليكم
كلام صحيح و لا غبار عليه
وأرجو أن نركز فيما فيه فائدة الصيادين و رفع كفائتهم و نترك هذه الترهات لأهلها..
الله ينور عليك يا حاج كريم. وحشتنى و الله.
تحياتى للجميع

braveheart 11-07-07 05:27 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboyassin (المشاركة 143752)
السلام عليكم
كلام صحيح و لا غبار عليه
وأرجو أن نركز فيما فيه فائدة الصيادين و رفع كفائتهم و نترك هذه الترهات لأهلها..
الله ينور عليك يا حاج كريم. وحشتنى و الله.
تحياتى للجميع

أخي و حبيبي أبو ياسين ... و أنت واحشني و الله .. كيفك و كيف حال ياسين ... إن شاء الله تكونوا بخير و الحمد لله ... و كلامك مظبوط جدا ... و ربنا ييسر إن شاء الله ، تحياتي لك.

fidodido 11-07-07 05:56 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
الله يباركلك يا استاذ كريم

hazeeeeem 11-07-07 06:02 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
جزاكم الله خيرا

braveheart 11-07-07 06:17 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fidodido (المشاركة 143782)
الله يباركلك يا استاذ كريم

شكرا لك و لمرورك ... تحياتي لك.

هشام سمير 11-07-07 06:36 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اتمنى ان يطهر المنتدى من كل مستخبث او مخالف للقانون مع العلم ولله الحمد لم اتكلم فى يوم من الايام او اى مشاركه عن اى شى مخالف من بلى او غيره

الأفوكاتو 11-07-07 06:45 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
حلوة اوي افوكاتو يبحث عن بندقية دي ههههههههه .. انت شردتني في المنتدي
كل الناس عرفت اني ناوي اشتري بندقية
وبالنسبة لمسدسات البلي .. حلو اوي كدة عليها .. وربنا يسهل نشوف يوم الجمعة ايه اللي هيحصل وبعدين نحاول نرجع المنتدي تاني للصيد وبس
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــــــــع

mman2005 11-07-07 06:59 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
والله يا أخى أنا ليه وجهة نظر، أنا أولاً مش تاجر ثانياً أنا لا أمتلك أى مسدسات صوت أو بنادق صيد، ما عرفنى على هذا المنتدى الرائع بعد أحداث الثورة المصرية، وجلوسنا أيام فى بيوتنا نحرسها، ونسهر الليالى فى الشارع لكى نحمى بيوتنا من البلطجية، هذه الأيام كنت لا أملك سوى شاكوش للنزول فى الشارع تخيل أبنى ولد قبل الثورة بثلاثة اسابيع وكان وقتها وقت شتاء والولد مريض وأحتاج أن اذهب به للصيدلية ليلاً لإعطائه حقنة أو الذهاب إلى الوحدة الصحية صباحاً لتطعميه ومعى زوجتى، تخيل كنت فى تحركاتى أحمل شاكوشاً للدفاع عن أبنى وزوجتى اذا ما تعرضت لأى بلطجية، كنا لا نستطيع النوم ليلاً من إطلاق النار وكنت أنزل من شقتى فجراً على صوت إطلاق النار أحمل شاكوشاً، عندها دار فى ذهنى وتذكرت إبن عمتى فى إحدى قرى محافظة الغربية عندما أذهب عندهم أن لديه بندقية رش وكنت قد جربت هذه البندقية بإطلاق كم رشة فوق السطح والتصويب على أهداف فوق السطوح، قلت فى نفسى هذه وسيلة دفاع فعالة أستطيع أن أستخدمها فى بيتى إذا هجم علينا لصوص وفى نفس الوقت غير محظور إقتنائها وأنمى هواية الصيد لدى وتكون مستقبلاً لتعليم أبنى الرماية تنفيذاَ لحديث الرسول علموا أبنائكم السباحة والرماية وركوب الخيل، وبمجرد عودة النت دخلت لأجمع كل المعلومات عن بنادق الصيد فى مصر وأنواعها واسعارها، وهو ما عرفنى على منتدى الصيد فى مصر.

هذا ما حدث للكثير من الاعضاء اللذين اشتركوا فى المنتدى بعد الثورة، فى السعودية مثلا ورغم انتشار الامان لا يوجد قيود على امتلاك الاسلحة الحية وبدون ترخيص، اعرف شخص سعودى عرض على احدى المنتديات صور ل 25 قطعة سلاح حى ما بين بنادق آلى ومسدسات من كافة الأنواع.

نحن لا نريد ترسانة أسلحة نحن نريد الشعور بالأمان حتى فى ظل عودة الشرطة بقوة من حق أى مواطن شريف ليس لديه سوابق أن يمتلك مسدس حى للدفاع عن نفسه وأسرته.

ولذلك فإن المنتدى يقدم خدمة للكثير لراغبى وجود وسيلة فعالة للدفاع عن النفس، خصوصاً وأن هناك تقارير تتحدث عن وجود ما بين 300 ألف إلى 500 ألف بلطجى منتشرين فى مصر.

braveheart 11-07-07 07:07 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazeeeeem (المشاركة 143786)
جزاكم الله خيرا

جزانا الله و أياكم ... شكرا لمرورك.

ahmadkader 11-07-07 07:15 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 (المشاركة 143828)

نحن لا نريد ترسانة أسلحة نحن نريد الشعور بالأمان حتى فى ظل عودة الشرطة بقوة من حق أى مواطن شريف ليس لديه سوابق أن يمتلك مسدس حى للدفاع عن نفسه وأسرته. ولذلك فإن المنتدى يقدم خدمة للكثير لراغبى وجود وسيلة فعالة للدفاع عن النفس، خصوصاً وأن هناك تقارير تتحدث عن وجود ما بين 300 ألف إلى 500 ألف بلطجى منتشرين فى مصر.
[/size]

سيدى الفاضل ، أشكرك على صراحتك ، و مش عارف لليه من أول جملة قرأتها حسيت إن حضرتك إنسان صادق و تلقائى ، فعلا كلامك صحيح و المنتدى هنا كان فعال جدا ، لدرجة إن ستات و بنات كانوا بيتصلوا بيا عن طريق المنتدى هنا للسؤال عن أحسن وسيلة يدافعوا بيها عن نفسهم، و كانت زوجتى دائما تستغرب إن فيه بنات بتهتم بالمسدسات و المطاوى و الحاجات دى . حضرتك فعلا عندك حق ، و لكن اليومين دول الوضع إختلف و كلنا بنمارس حياتنا بشكل طبيعى جدا ، ده إلى جانب إن أوضاع البلد بقت غير مستقرة و لازم إحنا اللى نرجعها تانى تبقى مستقرة ، لأن فيه فئة بتكره للشعب ده الخير هى اللى عايزة حالة عدم الإستقرار دى تطول

braveheart 11-07-07 07:22 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 143807)
اتمنى ان يطهر المنتدى من كل مستخبث او مخالف للقانون مع العلم ولله الحمد لم اتكلم فى يوم من الايام او اى مشاركه عن اى شى مخالف من بلى او غيره

و كلنا يا هشام لم نحب أن نشارك بهذه الموضوعات التي أنتشرت بالمنتدي فجأة و بسرعة ، و لم يعد الكلام فيها ( علي المتغطي ) حتي أو علي الخاص ... بل تداولها الأعضاء بمنتهي الأريحية و ضاعت مواضيع الصيد المفيدة وسط كومة من موضوعات البلي و مسدساتة .. و أصبح الكل يتحدث عنه و كأنه هو الهدف الحقيقي من المنتدي و ليس هواية الصيد

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأفوكاتو (المشاركة 143815)
حلوة اوي افوكاتو يبحث عن بندقية دي ههههههههه .. انت شردتني في المنتدي
كل الناس عرفت اني ناوي اشتري بندقية
وبالنسبة لمسدسات البلي .. حلو اوي كدة عليها .. وربنا يسهل نشوف يوم الجمعة ايه اللي هيحصل وبعدين نحاول نرجع المنتدي تاني للصيد وبس
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــــــــع

بفتخر بيك يا أخي ... هههههههههههههه ، و ربنا يعدي الجمعة علي خير إن شاء الله.

braveheart 11-07-07 07:25 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 (المشاركة 143828)
والله يا أخى أنا ليه وجهة نظر، أنا أولاً مش تاجر ثانياً أنا لا أمتلك أى مسدسات صوت أو بنادق صيد، ما عرفنى على هذا المنتدى الرائع بعد أحداث الثورة المصرية، وجلوسنا أيام فى بيوتنا نحرسها، ونسهر الليالى فى الشارع لكى نحمى بيوتنا من البلطجية، هذه الأيام كنت لا أملك سوى شاكوش للنزول فى الشارع تخيل أبنى ولد قبل الثورة بثلاثة اسابيع وكان وقتها وقت شتاء والولد مريض وأحتاج أن اذهب به للصيدلية ليلاً لإعطائه حقنة أو الذهاب إلى الوحدة الصحية صباحاً لتطعميه ومعى زوجتى، تخيل كنت فى تحركاتى أحمل شاكوشاً للدفاع عن أبنى وزوجتى اذا ما تعرضت لأى بلطجية، كنا لا نستطيع النوم ليلاً من إطلاق النار وكنت أنزل من شقتى فجراً على صوت إطلاق النار أحمل شاكوشاً، عندها دار فى ذهنى وتذكرت إبن عمتى فى إحدى قرى محافظة الغربية عندما أذهب عندهم أن لديه بندقية رش وكنت قد جربت هذه البندقية بإطلاق كم رشة فوق السطح والتصويب على أهداف فوق السطوح، قلت فى نفسى هذه وسيلة دفاع فعالة أستطيع أن أستخدمها فى بيتى إذا هجم علينا لصوص وفى نفس الوقت غير محظور إقتنائها وأنمى هواية الصيد لدى وتكون مستقبلاً لتعليم أبنى الرماية تنفيذاَ لحديث الرسول علموا أبنائكم السباحة والرماية وركوب الخيل، وبمجرد عودة النت دخلت لأجمع كل المعلومات عن بنادق الصيد فى مصر وأنواعها واسعارها، وهو ما عرفنى على منتدى الصيد فى مصر.

هذا ما حدث للكثير من الاعضاء اللذين اشتركوا فى المنتدى بعد الثورة، فى السعودية مثلا ورغم انتشار الامان لا يوجد قيود على امتلاك الاسلحة الحية وبدون ترخيص، اعرف شخص سعودى عرض على احدى المنتديات صور ل 25 قطعة سلاح حى ما بين بنادق آلى ومسدسات من كافة الأنواع.

نحن لا نريد ترسانة أسلحة نحن نريد الشعور بالأمان حتى فى ظل عودة الشرطة بقوة من حق أى مواطن شريف ليس لديه سوابق أن يمتلك مسدس حى للدفاع عن نفسه وأسرته.

ولذلك فإن المنتدى يقدم خدمة للكثير لراغبى وجود وسيلة فعالة للدفاع عن النفس، خصوصاً وأن هناك تقارير تتحدث عن وجود ما بين 300 ألف إلى 500 ألف بلطجى منتشرين فى مصر.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 143843)
سيدى الفاضل ، أشكرك على صراحتك ، و مش عارف لليه من أول جملة قرأتها حسيت إن حضرتك إنسان صادق و تلقائى ، فعلا كلامك صحيح و المنتدى هنا كان فعال جدا ، لدرجة إن ستات و بنات كانوا بيتصلوا بيا عن طريق المنتدى هنا للسؤال عن أحسن وسيلة يدافعوا بيها عن نفسهم، و كانت زوجتى دائما تستغرب إن فيه بنات بتهتم بالمسدسات و المطاوى و الحاجات دى . حضرتك فعلا عندك حق ، و لكن اليومين دول الوضع إختلف و كلنا بنمارس حياتنا بشكل طبيعى جدا ، ده إلى جانب إن أوضاع البلد بقت غير مستقرة و لازم إحنا اللى نرجعها تانى تبقى مستقرة ، لأن فيه فئة بتكره للشعب ده الخير هى اللى عايزة حالة عدم الإستقرار دى تطول

أقدر تماما ما قلتة يا أ / mman2005 .. و فعلا في ناس كتير دخلت المنتدي أثناء الأحداث للبحث عن مسدسات الصوت و البنادق لأستخدامهم في الدفاع عن النفس ، و لكن أعتقد أنه حان الوقت كما قال أخي أحمد عبد القادر أن نعود لهوايتنا الجميلة و أ، نكف عن تداول مثل هذه المواضيع.
و شكرا و تحياتي لكما.

Biso007 11-07-07 07:25 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
الموضوع له شقين و الاتنين فيهم الحق:
- اصحاب و اعضاء المنتدى شايفين ان المنتدى دخل فيه مواضيع و اعضاء كثير جدا ملهومش دعوة بالصيد (انا منهم :) ) و المنتدى خرج عن اطاره و اصبح مكان لتجارة اسلحة غير اسلحة الصيد و بقى فيه كلام كتير فارغ و مالوش لزمة عن مشاكل التجار و منافستهم لبعض و كمان ممكن يكون فيه ناس بتتابع المواضيع دى لاغراض سيئة .. و طبعا من حقهم يدافعو عن شكل المنتدى الاصلى و سمعته.
- من ناحية تانية انا شايف ان اللى حصل نتيجة طبيعية لاحداث الثورة و احتياج الناس لوسيلة دفاع عن النفس فى ظل انتشار البلطجة و تعنت الحكومة فى تصاريح السلاح .. و طبيعى ان الشرفاء منهم وجدوا فى هذا المنتدى و اعضاءه المحترمين مكان موثوق فيه للخبرة و النصيحة الامينة و بصراحة انا اتعرفت هنا على مجموعة من الافاضل و كلهم روح طيبة و امانة فى التعامل.

طب نعمل ايه ؟ ... هل يمكن تخصيص قسم خاص لهذه النوعية من "المواضيع" يكون عنوانه ان المنتدى غير مسئول عن اى اضرار ناتجة عن هذا القسم ؟

طبعا انا عضو جديد بالسولوفانة و ماليش حق التدخل و اترك الامر للادارة و الاعضاء القدامى ... تقبلوا تحياتى.

mman2005 11-07-07 07:29 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 143843)
سيدى الفاضل ، أشكرك على صراحتك ، و مش عارف لليه من أول جملة قرأتها حسيت إن حضرتك إنسان صادق و تلقائى ، فعلا كلامك صحيح و المنتدى هنا كان فعال جدا ، لدرجة إن ستات و بنات كانوا بيتصلوا بيا عن طريق المنتدى هنا للسؤال عن أحسن وسيلة يدافعوا بيها عن نفسهم، و كانت زوجتى دائما تستغرب إن فيه بنات بتهتم بالمسدسات و المطاوى و الحاجات دى . حضرتك فعلا عندك حق ، و لكن اليومين دول الوضع إختلف و كلنا بنمارس حياتنا بشكل طبيعى جدا ، ده إلى جانب إن أوضاع البلد بقت غير مستقرة و لازم إحنا اللى نرجعها تانى تبقى مستقرة ، لأن فيه فئة بتكره للشعب ده الخير هى اللى عايزة حالة عدم الإستقرار دى تطول


جزاك الله كل خير أخى الفاضل على كلامك الجميل...
انا فى منطقتى ولله الحمد منذ أحداث الثورة حتى الآن بها آمان نسبى، ومن يبحث عن وسيلة للدفاع عن النفس سواء حى أو بلى أو صوت لن يؤثر على الأمن والاستقرار فى مصر، لأن البلطجى لن يدخل إلى منتدى الصيد فى مصر للبحث عن سلاح، فهم لهم طرقهم الخاصة للحصول على سلاح، انتشار وسائل الدفاع عن النفس بين الناس العادية هو ما سيؤدى إلى عودة الاستقرار فى مصر وتحجيم سطوة البلطجية، انا فى منطقتى لا يوجد بلطجية ولله الحمد ولكنى لا أمن الحرامية واللصوص، تخيل لو أن سيارتك تسرق فى الشارع بواسطة إثنين أو ثلاثة مسجلين خطر، وقتها لن تنزل إليهم فى الشارع أعزل من أى سلاح، وأى شئ فى يدك وقتها سيصبح ضرورياً لمواجهتهم.


braveheart 11-07-07 07:33 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة biso007 (المشاركة 143849)
الموضوع له شقين و الاتنين فيهم الحق:
- اصحاب و اعضاء المنتدى شايفين ان المنتدى دخل فيه مواضيع و اعضاء كثير جدا ملهومش دعوة بالصيد (انا منهم :) ) و المنتدى خرج عن اطاره و اصبح مكان لتجارة اسلحة غير اسلحة الصيد و بقى فيه كلام كتير فارغ و مالوش لزمة عن مشاكل التجار و منافستهم لبعض و كمان ممكن يكون فيه ناس بتتابع المواضيع دى لاغراض سيئة .. و طبعا من حقهم يدافعو عن شكل المنتدى الاصلى و سمعته.
- من ناحية تانية انا شايف ان اللى حصل نتيجة طبيعية لاحداث الثورة و احتياج الناس لوسيلة دفاع عن النفس فى ظل انتشار البلطجة و تعنت الحكومة فى تصاريح السلاح .. و طبيعى ان الشرفاء منهم وجدوا فى هذا المنتدى و اعضاءه المحترمين مكان موثوق فيه للخبرة و النصيحة الامينة و بصراحة انا اتعرفت هنا على مجموعة من الافاضل و كلهم روح طيبة و امانة فى التعامل.

طب نعمل ايه ؟ ... هل يمكن تخصيص قسم خاص لهذه النوعية من "المواضيع" يكون عنوانه ان المنتدى غير مسئول عن اى اضرار ناتجة عن هذا القسم ؟

طبعا انا عضو جديد بالسولوفانة و ماليش حق التدخل و اترك الامر للادارة و الاعضاء القدامى ... تقبلوا تحياتى.


يا فندم الحل بسيط ... اللي عاوز يعلن عن مسدسات الصوت المعدله لضرب البلي ممكن يضع أعلانة بموقع للأعلانات كمصراوي مثلا.

Biso007 11-07-07 07:40 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 143854)

يا فندم الحل بسيط ... اللي عاوز يعلن عن مسدسات الصوت المعدله لضرب البلي ممكن يضع أعلانة بموقع للأعلانات كمصراوي مثلا.

طبعا رد منطقى و محترم لكن عايز اقول لحضرتك انى كان ممكن اشترى المسدس بأى طريقة و لكنى لجأت للمنتدى للبعد عن النصابين و سماع نصائح الاعضاء فى تجنب التعديلات المؤذية سواء لنفسى او غيرى لان الخبرات هنا رائعة ... لكن طبعا حضرتك معاك حق بعد اللى احنا شايفينه ده خصوصا موضوع العضو اللى مكملش 15 سنة و بيسأل على السلاح!

braveheart 11-07-07 07:52 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة biso007 (المشاركة 143858)
طبعا رد منطقى و محترم لكن عايز اقول لحضرتك انى كان ممكن اشترى المسدس بأى طريقة و لكنى لجأت للمنتدى للبعد عن النصابين و سماع نصائح الاعضاء فى تجنب التعديلات المؤذية سواء لنفسى او غيرى لان الخبرات هنا رائعة ... لكن طبعا حضرتك معاك حق بعد اللى احنا شايفينه ده خصوصا موضوع العضو اللى مكملش 15 سنة و بيسأل على السلاح!

يا فندم الوضع واحد بالظبط ... لأن المنتدي لا يتحمل أي مسؤلية في حالة البيع و الشراء بين الأعضاء ... فلا يوجد مبرر للأستمرار .. كما أن الأعضاء الخبراء لن يكونوا معك ساعة التسليم و دفع ثمن البضاعة المشتراة .. و شكرا لسعة صدرك .. و بالتوفيق دائما ، و ربنا يعدي الأيام الجاية دي علي خير إن شاء الله.
تحياتي لك.

h_hafiz 11-07-07 08:23 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
على الراغم انى تعرفت على المنتدى عن طريق البحث عن مسدس لضرب البلى ولكن بعد تصفح باقى المنتدى
اوافقك الرىء

braveheart 11-07-07 08:40 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h_hafiz (المشاركة 143885)
على الراغم انى تعرفت على المنتدى عن طريق البحث عن مسدس لضرب البلى ولكن بعد تصفح باقى المنتدى
اوافقك الرىء

شكرا لك و لمساندتك للأمنية التي أتمناها لأري المنتدي يعود من جديد للهواية الجميلة ... سعدت بمشاركتك و بمرورك علي موضوعي المتواضع .. و تحياتي لك.

خالدحامد 11-07-07 08:50 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
أؤيدها وأشكرا على الاهتمام لخدمة الاعضاء من الاستغلال

خالدحامد 11-07-07 08:52 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
بس عايزين مواضيع فى الصيد وتنظيم رحلات لانى نوات اشترى بندقية

braveheart 11-07-07 09:43 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدحامد (المشاركة 143910)
أؤيدها وأشكرا على الاهتمام لخدمة الاعضاء من الاستغلال

الشكر لله يا فندم .. سعدت بمرورك.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدحامد (المشاركة 143913)
بس عايزين مواضيع فى الصيد وتنظيم رحلات لانى نوات اشترى بندقية


و دي حاجة كويسة جدا ... و أتمني لك التوفيق ... و بخصوص موضوع تنظيم الرحلات فالرابطة ستقوم بالواجب إن شاء الله ... و بالنسبة لموضوعات الصيد فستبدأ بالظهور تدريجيا بعد زوال صداع مسدسات البلي.
و شكرا لإهتمامك و مشاركتك.

safwat 11-07-07 11:47 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
كلامك صائب جدا .......
فإن مسدسات البلي لها اضرار كثيرة ، بالاضافة الى الطلقات التي تستخدم بها .. يمكن ان تسبب الاصابه الى المستخدم نفسه ... لا ابلي يخرج في اتجاهات عشوائية ... وفي اغلب الاحيان عند اصتدامه بـ اي شيء صلب بيرد مرة اخرى في تجاه معاكس بنفس سرعته ...
وطبعاً باقي الاسلحة البيضاء التي تم ذكرها ... تعطي انطباع انه منتدى الهدف منه شيء آخر غير الصيد و هواية الصيد ...
مع علمي الأكيد ان غالبية الاعضاء يتميزون بالصفوة الخلقية .. وحسن الرشد ...
انا اضم صوتي اليك يا سيدي الفاضل حتى يكون المنتدى في اثراء للمعلومات عن الصيد بمختلف انواعه ، و الاسلحة المستخدمه فيه و الحديث منها ...........الخ
والله الموفق و المستعان

rab2918 11-07-07 11:59 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة safwat (المشاركة 144040)
كلامك صائب جدا .......
فإن مسدسات البلي لها اضرار كثيرة ، بالاضافة الى الطلقات التي تستخدم بها .. يمكن ان تسبب الاصابه الى المستخدم نفسه ... لا ابلي يخرج في اتجاهات عشوائية ... وفي اغلب الاحيان عند اصتدامه بـ اي شيء صلب بيرد مرة اخرى في تجاه معاكس بنفس سرعته ...
وطبعاً باقي الاسلحة البيضاء التي تم ذكرها ... تعطي انطباع انه منتدى الهدف منه شيء آخر غير الصيد و هواية الصيد ...
مع علمي الأكيد ان غالبية الاعضاء يتميزون بالصفوة الخلقية .. وحسن الرشد ...
انا اضم صوتي اليك يا سيدي الفاضل حتى يكون المنتدى في اثراء للمعلومات عن الصيد بمختلف انواعه ، و الاسلحة المستخدمه فيه و الحديث منها ...........الخ
والله الموفق و المستعان

كلام سليم ومحترم...

sghr220 11-07-08 12:02 AM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 143454)

1 – أن يمنع التحدث عن مسدسات البلي و وضع أعلانات لها و كذلك السنج و بونيات الحديد و المطاوي ( القرن غزال خاصة ).
2 – في حالة السيوف و الخناجر المنقوشة و التي يستخدمها الأعضاء في تزيين الحوائط بمنازلهم مثلا فلا يوجد حرج ، طالما أن هناك من يحب أقتنائها لهذا الغرض ، و يوضع إعلانها بمنتدي مقتنيات الأعضاء و ليس أدوات الصيد.
3 – في حالة عرض المسدسات الحية للبيع يجب أن يضع المعلن صورة حقيقية من المسدس و صورة من الترخيص و صورة من بطاقتة .. حتي نلتمس سلامة نيتة في عرضة.
4 – منع المواضيع التي يطلب فيها الأعضاء مسدسات حيه ... و علي كل من يرغب بذلك أن يتجه إلي القسم التابع له طالما يحمل الرخصة و سيجد مسدسات هناك تركها أصحابها للبيع بالقسم و أسعاره ستكون مناسبة لهم.
5 – في حالة عرض مطواة للبيع ، يجب أن يكتب بالأعلان أنها لتزكية الطير ليس إلا ، كما يفضل أن يكون السلاح قصير .. و ألا تكون مطواة ( قرن غزال ).
6 – يجب ألا يظهر قسم مقنيات الأعضاء بصفحة ( المشاركات الجديدة ) ... و علي من يريد تصفح القسم أن يذهب له من الصفحة الرئيسية ... و ذلك حتي تبرز الموضوعات التي تتحدث في الهواية فقط دون غيرها من الموضوعات الأخري.

هذا و بالله التوفيق.
[/COLOR]


1- حضرتك بدأت الكلام ب "يمنع التحدث" تفرق ايه اذا كانوا يكلموا على الخاص او العام او في التليفون حتى؟ معلش يعنى حضراتكم طاقم الادارة و الأستاذ احمد حسن سمحتوا بالكلام ده بما فيه الكفاية (حوالي 6 شهور) لدرجة ان على القل نصف الأعضاء (عدد حقيقي) ان لم يكن اكثر ليس لهم علاقة لا من قريب و لا من بعيد بالصيد و عمره ما مسك بندقية و اسمه صياد قديم!!!!! بل و اكثر من ذلك بعض طاقم الأدارة تاجروا في مسدسات الصوت لمــــــــــــــــــــــا اتهروا و الأستاذ احمس اللي حضرتك باعتلوا النداء ده مبسوط طبعا بالترافيك و عدد الأعضاء.
اما السنج و المطاوي و ما شابه ففي عروض لشقق و تعابين و عربيات و اقلام ليزر و زيت زتون:mad: يعني هي جت على دول؟؟؟؟ و اهو اسمه منتدى الصيييييييييد في مصر.
2- ماشي كلامك
3- الحي يفرق اذا كان مسدس او بندقية رصاص او خرطوش في منهم للصيد و في لأ يعني واحد بيبيع حلوان 8 مم يبقا ده للصيد و ربنا عرفوه بالعقل و مين حيسيب صورة بطاقته و ترخيصه في المنتدى؟؟؟ اظن دي معلومات خاصة بين البائع و المشتري.
4-مشي كلامك.
5- ان شاء الله!!!!
6- فيه حد يحط التليسكوبات في قسم مقتنيات الأعضاء مع الشقق و العربيات و خلافه.
تأكد يا أستاذي ان كلامي لا همذ و لا لمذ و لا تجريح في حد لكن اللي حاصل في المنتدى في الست شهور الأخيرة لا يصح اطلاقا لا في منتدى صيد و لا غيره و الله الموفق.

braveheart 11-07-08 12:03 AM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة safwat (المشاركة 144040)
كلامك صائب جدا .......
فإن مسدسات البلي لها اضرار كثيرة ، بالاضافة الى الطلقات التي تستخدم بها .. يمكن ان تسبب الاصابه الى المستخدم نفسه ... لا ابلي يخرج في اتجاهات عشوائية ... وفي اغلب الاحيان عند اصتدامه بـ اي شيء صلب بيرد مرة اخرى في تجاه معاكس بنفس سرعته ...
وطبعاً باقي الاسلحة البيضاء التي تم ذكرها ... تعطي انطباع انه منتدى الهدف منه شيء آخر غير الصيد و هواية الصيد ...
مع علمي الأكيد ان غالبية الاعضاء يتميزون بالصفوة الخلقية .. وحسن الرشد ...
انا اضم صوتي اليك يا سيدي الفاضل حتى يكون المنتدى في اثراء للمعلومات عن الصيد بمختلف انواعه ، و الاسلحة المستخدمه فيه و الحديث منها ...........الخ
والله الموفق و المستعان

كلام محترم جدا ... و هو دة رأيي يا فندم بالضبط ... شكرا لمرورك الكريم و لمشاركتك .

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rab2918 (المشاركة 144048)
كلام سليم ومحترم...

تحياتي لك و للجميع.

braveheart 11-07-08 12:13 AM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 144052)
1-
تأكد يا أستاذي ان كلامي لا همذ و لا لمذ و لا تجريح في حد لكن اللي حاصل في المنتدى في الست شهور الأخيرة لا يصح اطلاقا لا في منتدى صيد و لا غيره و الله الموفق.

سأسألك سؤالا ... و لماذا لم تترك المنتدي طالما أنك مستاء إلي هذه الدرجة ؟ ... الأجابة التي أتوقعها هو أنك علي أمل أن يتغير الحال .. فلماذا تهاجمني الأن أنا أو الإدارة و نحن في طريقنا لتغيير و تحسيين الأوضاع ؟!! ... يا سيدي أقوي الشركات العالمية قد تخطأ إدارتها أحيانا و لو أخذنا أمثلة علي أي شئ أخر لأنطبق هذا الكلام عليه ... قلماذا لا نخطأ نحن ؟!!!

ثم لمعلومات حضرتك ... أنا مشرف فقط بالمنتدي ... و لي صلاحيات محدودة ، و أنا أفعل ما بوسعي لصالح الأعضاء ... و أحاول تنظيم المكان من جديد ... فلم الهجوم رغم أن في كلامك تأكيدا علي نفس المبدأ الذي أتحدث عنه .. أرجو أن تتفهم موقفي جيدا.

sghr220 11-07-08 12:40 AM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 144061)


سأسألك سؤالا ... و لماذا لم تترك المنتدي طالما أنك مستاء إلي هذه الدرجة ؟ ... الأجابة التي أتوقعها هو أنك علي أمل أن يتغير الحال .. فلماذا تهاجمني الأن أنا أو الإدارة و نحن في طريقنا لتغيير و تحسيين الأوضاع ؟!! ... يا سيدي أقوي الشركات العالمية قد تخطأ إدارتها أحيانا و لو أخذنا أمثلة علي أي شئ أخر لأنطبق هذا الكلام عليه ... قلماذا لا نخطأ نحن ؟!!!

ثم لمعلومات حضرتك ... أنا مشرف فقط بالمنتدي ... و لي صلاحيات محدودة ، و أنا أفعل ما بوسعي لصالح الأعضاء ... و أحاول تنظيم المكان من جديد ... فلم الهجوم رغم أن في كلامك تأكيدا علي نفس المبدأ الذي أتحدث عنه .. أرجو أن تتفهم موقفي جيدا.

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
أولا السؤال ده معلش مش من حقك تسأله اسيبه او اقعد فيه دي حاجه تخصني...انا بقول حقائق موجوده فعلا مش خيال او اوهام و لا بهاجم حد و بعدين انت سبت الكلام الكتير ده كله و مسكت آخر اكلمتين او على الأصح الكلام اللي على هواك...ماشي دي حاجه تخصك بس مش يبقى طاقم الادارة و صاحب الموقع ساكت ساكت و بعدين تيجي تقول لأ...عيب...ميصحش...و دي كانت ظروف و عدت.
قلي بالأمانه حضرتك محستش بحاجه غريبه في المنتدى الا بعد ست شهور من الأخطاء
(على كلامك)؟؟؟؟و بعدين تكرار الخطأ ليس عذرا لأحد...منتديات الصيد كتيرة و الحمد لله من الشرق للغرب فلماذا لم يقم أحد أعضاء طاقم الادارة بزيارة احدها للتعرف على محتوياتها و أقسامها و فروعها؟؟؟؟ و بعدين انتو اللهم صلي على النبي مش واحد و لا اتنين ده بتاع عشره على الأقل برجاء بذل القليل من المجهود لصالح المنتدى حتى تصبحوا فعلا جديرين بلقب طاقم الاداره.

كفافى1 11-07-08 12:44 AM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقترحات جميلة جدا واحنا معاك

dr_mohasan 11-07-08 12:50 AM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 144078)
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
أولا السؤال ده معلش مش من حقك تسأله اسيبه او اقعد فيه دي حاجه تخصني...انا بقول حقائق موجوده فعلا مش خيال او اوهام و لا بهاجم حد و بعدين انت سبت الكلام الكتير ده كله و مسكت آخر اكلمتين او على الأصح الكلام اللي على هواك...ماشي دي حاجه تخصك بس مش يبقى طاقم الادارة و صاحب الموقع ساكت ساكت و بعدين تيجي تقول لأ...عيب...ميصحش...و دي كانت ظروف و عدت.
قلي بالأمانه حضرتك محستش بحاجه غريبه في المنتدى الا بعد ست شهور من الأخطاء
(على كلامك)؟؟؟؟و بعدين تكرار الخطأ ليس عذرا لأحد...منتديات الصيد كتيرة و الحمد لله من الشرق للغرب فلماذا لم يقم أحد أعضاء طاقم الادارة بزيارة احدها للتعرف على محتوياتها و أقسامها و فروعها؟؟؟؟ و بعدين انتو اللهم صلي على النبي مش واحد و لا اتنين ده بتاع عشره على الأقل برجاء بذل القليل من المجهود لصالح المنتدى حتى تصبحوا فعلا جديرين بلقب طاقم الاداره.

أعذرنى أخى الحبيب , فأنا لست من طاقم الإدارة ولن اكون (نظرا لعدم تفرغى)

ولكنى لا أفهم ماذا تريد ان تقول , برجاء توضيح رأيك حتى نفهم ما تريد

هل يعجبك الوضع وتريد أن يبقى , أم لا يعجبك وتريد أن نغيره ؟

وسيبك من حكاية انه بقاله 6 شهور بالطريقة دى لأن هذا موضوع لن يقدم او يؤخر , ودائما هناك وقت مناسب للتغيير , واذا كنت أنت رأيت وقت مناسب قبل الآن فلماذا لم تبادر وقتها بطرح وجهة نظرك , وهل ننتظر حتى نهدم المواضيع المفيدة بحجة انها جائت متأخرة ؟ أعتقد أنها عندما تأتى متأخرة فذلك خير من أن لا تأتى.

Beretta 11-07-08 12:52 AM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
انا موافق وبشده وياريت سرعة التنفيذ ولمعلوماتكم ان البلطجية بيخشوا المنتدى هنا وبيتعلموا منه فن صناعة البلي اللي بقت مواضيعه من اهم مواضيع المنتدى للاسف والبلطجي دلوقتي لو مش عارف يجيب حي بيجيب مسدس بلي :)

sghr220 11-07-08 12:57 AM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 144089)
أعذرنى أخى الحبيب , فأنا لست من طاقم الإدارة ولن اكون (نظرا لعدم تفرغى)

ولكنى لا أفهم ماذا تريد ان تقول , برجاء توضيح رأيك حتى نفهم ما تريد

هل يعجبك الوضع وتريد أن يبقى , أم لا يعجبك وتريد أن نغيره ؟

وسيبك من حكاية انه بقاله 6 شهور بالطريقة دى لأن هذا موضوع لن يقدم او يؤخر , ودائما هناك وقت مناسب للتغيير , واذا كنت أنت رأيت وقت مناسب قبل الآن فلماذا لم تبادر وقتها بطرح وجهة نظرك , وهل ننتظر حتى نهدم المواضيع المفيدة بحجة انها جائت متأخرة ؟ أعتقد أنها عندما تأتى متأخرة فذلك خير من أن لا تأتى.

ازيك يا دكتور محمد...ارجع حضرتك لمشاركتي الأولى في الموضوع و انت تعرف تعليقي على الوضع و ما يعجبني و ما لا يعجبني...و طول ما الناس زي ما هي مفيش حاجه حتتغير و يبقى الوضع على ما هو عليه و ليست المشكلة في التوقيت.

dr_mohasan 11-07-08 01:12 AM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 144093)
ازيك يا دكتور محمد...ارجع حضرتك لمشاركتي الأولى في الموضوع و انت تعرف تعليقي على الوضع و ما يعجبني و ما لا يعجبني...و طول ما الناس زي ما هي مفيش حاجه حتتغير و يبقى الوضع على ما هو عليه و ليست المشكلة في التوقيت.

أختلف معك يا أخى الحبيب , فأنا أتحدث فى المبدأ

المنتدى منذ شهور كان مثل السوق فى الأحياء الشعبية ,
ثم تعيين مشرفين لضبط المنتدى , فهل تعتقد أن يتموا كل عملهم فى لحظة واحدة ؟
دائما يا اخى نبدأ ببعض الأمور ثم نتبعها بالبعض الآخر على حسب مقدرتنا , ولا تنسى أن الله خلق الدنيا فى ستة ايام وكان قادراً على أن يخلقها فى يوم واحد , لأن له حكمة فى ذلك , ولا تنسى أننا لن نصل أبدا الى حد الكمال فالكمال لله وحده , ولن نصل اليه مهما فعلنا ولكن علينا أن ننشد الكمال لأن هذا واجبنا بالسعى والعمل الدائم فى كل وقت.
وهل تعتقد أنهم لو انجزوا كل المواضيع الهامة فى وقت سابق , هل كانوا سيصلوا الى الكمال , ولا يفعلوا شىء الآن ؟ لا ابدا يا اخى الحبيب , فكل شىء فى حياتنا فى تطور مستمر وتحديث دائم , وما ينفع اليوم لا ينفع غداً و ما نستخدمه اليوم يجب ان نطوره غدا على حسب الظروف الموجودة والوقت المتاح.

فلماذا إذاً نطلب من الادارة ان تفعل ما لا تطيق وخاصة انهم أصحاب مهن وأعمال وبيوت وأسر مسئولين عنها
(ولا انت فاكرهم عواطلية وفاضيين للمنتدى وبس؟)

واجبنا الآن أن نساند كل تحرك جاد نرى فيه فائدة للمنتدى , ونرى فيه تغيير حقيقى لأن هذا هو الطريق الوحيد لنصل للأفضل , لا أن نهاجمه لأسباب لن تقدم او تؤخر

أرجو ان تكون تفهمت وجهة نظرى , ودائما الإختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية


وأسكت بقى وماتتكلمش فى الموضوع ده تانى علشان آخدك معايا فى طلعة الصيد الجاية ان شاء الله. هههههههه
بالمناسبة أنت ساكن فى منطقة ايه؟

osha966 11-07-08 01:33 AM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
أقتراحات وتوصيات قيمة وبالتوفيق

هشام عزب 11-07-08 01:46 AM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
والله عندك حق
انا كنت عامل موضوع عن بيع مسدس بلي من شهر ابريل والله حذفته بالكامل
عشان صراحه زهقت وكفايه كده

adel152 11-07-08 01:51 AM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
استاذ كريم كلام حضرتك سليم %100 . واعتقد الاوضاع حاليا بدأت فى الاستقرار. وربنا يعدى يوم الجمعة على خير.
خالص تحياتى

sghr220 11-07-08 01:55 AM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 144120)
أختلف معك يا أخى الحبيب , فأنا أتحدث فى المبدأ

المنتدى منذ شهور كان مثل السوق فى الأحياء الشعبية ,
ثم تعيين مشرفين لضبط المنتدى , فهل تعتقد أن يتموا كل عملهم فى لحظة واحدة ؟
دائما يا اخى نبدأ ببعض الأمور ثم نتبعها بالبعض الآخر على حسب مقدرتنا , ولا تنسى أن الله خلق الدنيا فى ستة ايام وكان قادراً على أن يخلقها فى يوم واحد , لأن له حكمة فى ذلك , ولا تنسى أننا لن نصل أبدا الى حد الكمال فالكمال لله وحده , ولن نصل اليه مهما فعلنا ولكن علينا أن ننشد الكمال لأن هذا واجبنا بالسعى والعمل الدائم فى كل وقت.
وهل تعتقد أنهم لو انجزوا كل المواضيع الهامة فى وقت سابق , هل كانوا سيصلوا الى الكمال , ولا يفعلوا شىء الآن ؟ لا ابدا يا اخى الحبيب , فكل شىء فى حياتنا فى تطور مستمر وتحديث دائم , وما ينفع اليوم لا ينفع غداً و ما نستخدمه اليوم يجب ان نطوره غدا على حسب الظروف الموجودة والوقت المتاح.

فلماذا إذاً نطلب من الادارة ان تفعل ما لا تطيق وخاصة انهم أصحاب مهن وأعمال وبيوت وأسر مسئولين عنها
(ولا انت فاكرهم عواطلية وفاضيين للمنتدى وبس؟)

واجبنا الآن أن نساند كل تحرك جاد نرى فيه فائدة للمنتدى , ونرى فيه تغيير حقيقى لأن هذا هو الطريق الوحيد لنصل للأفضل , لا أن نهاجمه لأسباب لن تقدم او تؤخر

أرجو ان تكون تفهمت وجهة نظرى , ودائما الإختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية


وأسكت بقى وماتتكلمش فى الموضوع ده تانى علشان آخدك معايا فى طلعة الصيد الجاية ان شاء الله. هههههههه
بالمناسبة أنت ساكن فى منطقة ايه؟

لالالالا يا دوك اسكت ازاي؟؟؟:)ده انا سكت لما ات**** :p و بعدين حضرتك بتتكلم كأنهم حيعزقوا هوه احنا المصريين كده نخطط و نهندس و نبص عالسقف و في الآخر منعملش حاجه و بعدين ما هوه كان مضبوط و زي الفل ايه اللي عمل فيه كده؟؟؟:mad: لا كان في صوت و لا ضوء أي نعم كان فيه شوية شده بس كان صيد صيد يعني الصراحه:)...و بعدين انتا حبيبي و الله و انا حاسكت لحد كده أحسن برضه و اروح اتابع جمعة الاصرار. وعلى فكره انا على بعد خمس دقايق منك(خمن فين؟؟).


الساعة الآن 01:20 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir