الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   عاجل جدا الى الاداره (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=12543)

elexlns1 11-07-20 07:52 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
يا جماعة أى حد ماشفش الفيديو ودخل الموضوع وشارك فيه

ميزعلش منى وانا بس كنت متضايق لاتهامى بالبطل

محدش يزعل منى يا جماعة وبعتذرلكم كلكم على العام

gamopt80 11-07-20 07:52 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elexlns1 (المشاركة 153948)
الناس اتضايقت وحذفتها واعتذرت بكل ادب

لكن عيب بعد ما احذفها الاقى واحد قد ابونا يقول افلام اباحية والناس بقا تصدق

ماهو انا سكت خالص اهو معلقتش على الفديو من الاساس , واحنا مش ملائكة :) والمفروض فعلا خمسه سته ينصحوك ولو في اجابه انتهي الموضوع وانا كنت هدخل ومش هعلق الا لما شوفت كلامك عن السنه, وانا بغير شويه على الدين مع ان كلكم احسن مني وانت احسن مني

gamopt80 11-07-20 07:54 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
خلاص فعلا يا جماعه ارجوكم نقفل الموضوع , ويمكن هو عند ربنا احسن مننا كلنا
وكلنا بنغلط
وربنا يصلح حالنا

elexlns1 11-07-20 07:59 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamopt80 (المشاركة 153955)
ماهو انا سكت خالص اهو معلقتش على الفديو من الاساس , واحنا مش ملائكة :) والمفروض فعلا خمسه سته ينصحوك ولو في اجابه انتهي الموضوع وانا كنت هدخل ومش هعلق الا لما شوفت كلامك عن السنه, وانا بغير شويه على الدين مع ان كلكم احسن مني وانت احسن مني

يا راجل دحنا اخوات والدين على راسى من فوق ومستعد اضحى بحياتى عشانه

واللى عايز ينصح يتكلم على الخاص انما الناس دى عملتلى حوار

وانا مفيش سابق تعامل بينى وبينهم ودلوقتى عرفت اللى جواهم

وعرفت ان فى المنتدى اتنين اتنين متصاحبين بيجاملوا بعض فى المشاركات

يا راجل دنا بشرف فى المنتديات بقالى سنين طويله ما شوفتش حد بيعمل الفضايح دى

اللى يعرف يعنى اية منتديات يبعت على الخاص وينصح الاول ومن ثم المشرفين تتدخل

دة غير ان الاشراف ممكن يكون ليه وجهة نظر تانية وعلى الجميع احترامها

sayedlabib 11-07-20 08:02 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamopt80 (المشاركة 153951)
صحيح كلامك يا سيد
وانا معلقتش على الفديو لان هو حتى لو اخطأ فا الراجل شاله خلاص وانتهي الموضوع
انا ايل شدني في الكلام هو كلامة عن السنه ومفهومه عنها
وربنا يصلح حالنا ونبقى احسن

انا يا احمد شوفت الفيديوهات اول ما الاخ اكسلنس اضافها الصبح وكان لسه مافيش ولا تعليق
ومرضتش اعلق

الفيديوهات عبارة عن

موقف عبارة عن كاميرا خفية وهما على فكره كانوا تلات فيديوهات اذكر منهم 2
واحد عباره عن مقالب لاتنين جيران ولد وبنت بس مقالب مضحكة والبنت كانت لابسه قصير

والتانى كان عبارة عن حمام حريمى ورجالى والراجل يجيى يدخل يلاقى الرجالى حريمى وهكذا
وطبعا البنات كانو باللبس اللى لا يصح انه يعرض

اتفرجت على الفيديوهات وقفلت ومافيش حاجه نقصت منى ومعلقتش لانى لو كنت عايز اعلق فى الحالة دى كان لازم اقوله على الخاص مش على العام عشان اثبت لنفسى انى فعلا بنصح لوجه الله مش عامل زى اللى بيجى يتصدق ويزعق ويقول للمحتاج خلى بالك دى عشرة جنيه هه عشرة مش خمسه لحد ما الناس تسمعه

يا احمد اللى بينصح لوجه الله هو اللى بينصح فى السر ومحدش يقولى منكر وبغيره لان تغيير المنكر بيقع لما يقع المنكر وفى الحالة دى هو مكانش منكر لان الراجل اعتذر وشال الفيديوهات اما لو عاند فكان هايبقى منكر وجب تغييره باى شئ اما فى الحالة دى يبقى وجبت علينا النصيحة سرا لانه اعتذر

بس تقول ايه بص الامام الشافعى قال

شبابا يحسبون الدين جهلا وشيبا يحسبون الجهل دينا

احنا لازم بجد نرجع نذاكر دين تانى عشان نقدر نعرف انه مش بالصوت العالى انما بالفكر العالى وحسن الخلق والمعامله وعدم فضح العباد

sayedlabib 11-07-20 08:04 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
وافتكر موضوع الاخت نهله تعرف قد ايه فى قلوب مريضه

smsmn8888 11-07-20 08:06 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
من غير ما اشوف الفديو انا راي ان كل واحد عندة الحرية الكاملة فيما يريد انا يفعل ومحدش واصي علي حد بالاضافة الي ان من وضع الفديو ممكن انا لا يشعر ان بة شئ مضر بل هو نوع من الكوميديا والذي بيقول تا في شئ مذيئ هو حر لو مش عايز يتفرج ميتفرجش العضو وضع الفديوهات بحسن نية اذا ارد ان تشاهدها شاهدة اذا لم تريد لا تشاهده انت غير مجبر عليها وناتي لنقطة تاني هي ما حدود قلة الادب عندنا يعني في ناس لو شافو بنت معريا شعرها تا قلة ادب وعدم التزام وكلام كتير - وناس تانية لو شافو بنت لابسة ميني شيب بتقول تا قلة ادب برضو ولكن بلنسبالها الذي لبسة بنطلون طويل تا عادي ولبس محترم يبقي في اراء لبد من احترامها وذلك بعيد عن الدين واتمني عدم دخول الدين في المناقشة وتا راي وانا حر فية حرية كاملة
يا جماعة الدنيا مليئا بكل الاشكال والتلفزيون ملئ بالمفيد والمضر والانترنت كذلك المهم انا تختار المفيد وتبعد عن المضر
غير الاستاذ الذي قال كلمة اباحية دي صعبة اوى انا شعرت ان هذا العضو عامل فلم مخل للادب ولكن ثقتي في هذا العضو كونت واثق انة لم يضع شئ يضر بسمعتة وان ما وضعه هو شئ في راية كوميدي وعادي
__________________

gamopt80 11-07-20 08:06 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elexlns1 (المشاركة 153958)
يا راجل دحنا اخوات والدين على راسى من فوق ومستعد اضحى بحياتى عشانه

واللى عايز ينصح يتكلم على الخاص انما الناس دى عملتلى حوار

وانا مفيش سابق تعامل بينى وبينهم ودلوقتى عرفت اللى جواهم

وعرفت ان فى المنتدى اتنين اتنين متصاحبين بيجاملوا بعض فى المشاركات

يا راجل دنا بشرف فى المنتديات بقالى سنين طويله ما شوفتش حد بيعمل الفضايح دى

اللى يعرف يعنى اية منتديات يبعت على الخاص وينصح الاول ومن ثم المشرفين تتدخل

دة غير ان الاشراف ممكن يكون ليه وجهة نظر تانية وعلى الجميع احترامها

معليش وانا بعتذرلك ان كنت تجادلت معاك ودايقتك بكلامي, بس اخوك فيه عرق صعيدي ولما شيء بيدايقني بكون متسرع في رد فعلي وخاصة لما احس ان في حاجه بتمس الدين والسنه, وعلى فكره انا مش عصبي في الدين ولا بحب المتعصبين , لان الدين وسطيه, بس للاسف في ناس بتشوه صورة المتلحيين والمتمسكين بالسنة وتبين للناس انهم عصبيين , مع ان الملتزم بالدين هو اكتر واحد قلبه لين وطيب ومتسامح, ويارب يجعلنا منهم
واتمنى تسماحني لو ظنيت بيك السوء

sayedlabib 11-07-20 08:09 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
الله ينور عليكم

smsmn8888 11-07-20 08:10 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
هي دي اخلاق الصيادين احنا عائلة وحدة

sayedlabib 11-07-20 08:12 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 153675)
والعجيب ان نفس الشخص عامل موضوع صيانة للموبايلات مجانا بمناسبة شهر رمضان

ده بقى مش العجيب ده اللى يثبت لحضرتك انه انسان فيه خير ومش قصده حاجه وحشه

mman2005 11-07-20 08:13 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
خلاص يا جماعة حصل خير والأخ elexlns1 أخ فاضل ومواضيعه جميلة ومحترم وأنا أول ما قريت عنوان موضوع إباحى ليه قلت أكيد فيه حاجة غلط فى الموضوع أو حد سرق اليوزر بتاعه، الناس كبرت الموضوع وكان يجب النصح برفق ولين، ده فيه شاب جاء للرسول وقال له إذن لى بالزنا، الصحابة كانوا هيموتوه، الرسول هداهم وبكل هدوء تكلم معه برفق ولين وقال له أترضاه لأمك أترضاه لأختك أترضاه لعمتك أترضاه لخالتك والشاب يقول لا، فخرج الشاب من عند الرسول وأكثر شئ يكرهه الزنا.

كان يجب النصح بلين أن هذا الموضوع لا يراعى المشاعر العامة ويقع تحت المحاذير الدينية الشرعية، وكما لا نرضى لنساءنا بالتعرى أمام الأجانب، لا نرضى أيضاً ان تشيع النظرة الحرام وتصبح هينة فى نظر الناس.

mman2005 11-07-20 08:15 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
أرجو غلق الموضوع من قبل الإدارة لأنه تسبب فى ترقية كثير من الأعضاء لكثرة المشاركات، وكم موضوع زى كده ممكن الواحد يصحى الصبح يلاقى نفسه بقى مشرف.

elexlns1 11-07-20 08:15 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
يعنى فى ناس شافت الفيديو وعرفت ان مفيش فيلم اباحى ولا حاجة

وحكاية افلام اباحية دى مش سهلة ان حد يتهمنى بيها

ومعتقدش ان فى حد فى المنتدى يقدر يتكلم على لسان الجميع

وانا اتعلمت وعرفت شخصية ناس كتير

gamopt80 11-07-20 08:16 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
صحيح والله اخي mman2005 احنا محتاجين نتعلم اخلاق الرسول
الواحد اتكسف من نفسه بعد ما فكرتني بالحديث

elexlns1 11-07-20 08:18 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayedlabib (المشاركة 153975)
ده بقى مش العجيب ده اللى يثبت لحضرتك انه انسان فيه خير ومش قصده حاجه وحشه

الأخ بدر دة غريب اوى اوى موقفه

wknm 11-07-20 08:22 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elexlns1 (المشاركة 153796)
هو احنا فى منتديات سنية ولا اية ؟؟

لو سمحت بلاش إدراك الدين في سياق الموضوع
أنا من اهل السنه و بلاش نخبط في بعض علشان متزعلش

hazeeeeem 11-07-20 08:22 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elexlns1 (المشاركة 153954)
يا جماعة أى حد ماشفش الفيديو ودخل الموضوع وشارك فيه

ميزعلش منى وانا بس كنت متضايق لاتهامى بالبطل

محدش يزعل منى يا جماعة وبعتذرلكم كلكم على العام


اخى الكريم حتى وان كنت قد اخطأت فقد اعتذرت وحذفت تلك المقاطع تأكيدا منك
على انكارك لها ولكن يا اخى وتقبلها منى اخ لك لا تضع نفسك موضعا للشبهات وخاصة ان البعض ادخل ما كتبته عن (سلاحك القرآن الكريم) فى جمله مفيده !!
وانا ضد هذا تماما
وعلى فكره انا زعلت منك برضو عشان اتكلمت على الملتحيين وقلت تشدد وكلام من ده ولكن الاخ سيد صححلك المفاهيم
وانا عن نفسى مش ملتحى ولكن اقدرهم ولا اصفهم بالتشدد مطلقها فموضوع الحيه موضوع كبير جدا وليس بقشور فى الاسلام كما يقال ..
عمتا الحمد لله حصل خير ويا ريت الموضوع يتقفل منعا لكثرة الجدال
اه صحيح
وبالنسبه للى بيقول بدون ذكر اسمه اننا فى منتدى كل واحد حر يحط اللى هو عايزه
فانا مش عايز ارد عليه عشان ما اكبرش الموضوع واديه اكبر من حجمه
بس عموما يا حبيبى اللى قلت ان كل واحد براحته ويرفع اللى هو عايزه الكلام ده مش عندنا
والمفروض ان اى حد فينا لاقى حد اخطىء او اشتبه فيه يرد له ويحذره
احنا لسه ما وصلناش ان كل واحد يعمل اللى هو عايزه على حد قولك
وان شــــــاء الله مستحيل هنوصله
واللبيب بالاشارة يفهم
تحياتى للجميع

sayedlabib 11-07-20 08:23 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
يا اكسلنس احنا كلنا اخوة فى الله وماتحطش فى بالك وبعدين هو فى حد هايحط افلام اباحية فى منتدى الصيد يا راجل

وبعدين مانا وصفت الفيديوهات للناس اللى عايز يشوف يتطلع على مشاركتى وانا اقسم بالله العظيم ان ده محتوى الفيديوهات

sayedlabib 11-07-20 08:27 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wknm (المشاركة 153985)

لو سمحت بلاش إدراك الدين في سياق الموضوع
أنا من اهل السنه و بلاش نخبط في بعض علشان متزعلش

يا اخى الفاضل حنانيك

قال المصطفى صلى الله عليه وسلم

ان احبكم عندى واقربكم الى مجلسا يوم القيامه احسنكم اخلاقا

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

والحلم سيد الاخلاق

ولا ايه يا اهل السنه

وماحدش يقدر يخبط فى نفسه لاننا كلنا من اهل السنه ولا حضرتك شايف ايه

وبعدين الاخ اكسلنس مش من الشيعه وهو قال كده قال انا من السنه

و

sayedlabib 11-07-20 08:36 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
وكان يقصد بالسنيه الملتحيين

وحضرتك سيد العارفين ان مش كل واحد مربى دقنه يبقى فقيه دينى وهو ده الخلط بس انه بدل مايقول ملتحى قال سنى
يعنى ماغلطش فى السنه

وهو خطأ مرفوع عنه باذن الله تعالى مصداقا لقول الرسول الكريم

رفع عن امتى الخطأ والسهو وما استكرهوا عليه

صدقت يا سيدى يا رسول الله يا من بعثك الله رحمة للعالمين

wknm 11-07-20 08:47 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayedlabib (المشاركة 153990)
يا اخى الفاضل حنانيك

قال المصطفى صلى الله عليه وسلم

ان احبكم عندى واقربكم الى مجلسا يوم القيامه احسنكم اخلاقا

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

والحلم سيد الاخلاق

ولا ايه يا اهل السنه

وماحدش يقدر يخبط فى نفسه لاننا كلنا من اهل السنه ولا حضرتك شايف ايه

وبعدين الاخ اكسلنس مش من الشيعه وهو قال كده قال انا من السنه

و

اخي الفاضل
كلامي موجه لشخص تاني و ليس لك
و أنا مش مستني توضيح من حضرتك
ومعرفش انت شايفني أزاي مش حليم
نصحتي علشان الدين ملوش دعوه بالتفاهات
و على فكره أنا مش ملتحي ولا لابس جلبيه
بس لو حضرتك بتقول احاديث للرسول و عارف دينك يبقى مفروض تبقى بتغير على دينك و تعرف ان الجمله الي اتكتبت تسيئ السنه كئن السنه دول كفار ولا من قريش

gamopt80 11-07-20 08:48 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmn8888 (المشاركة 153966)
من غير ما اشوف الفديو انا راي ان كل واحد عندة الحرية الكاملة فيما يريد انا يفعل ومحدش واصي علي حد بالاضافة الي ان من وضع الفديو ممكن انا لا يشعر ان بة شئ مضر بل هو نوع من الكوميديا والذي بيقول تا في شئ مذيئ هو حر لو مش عايز يتفرج ميتفرجش العضو وضع الفديوهات بحسن نية اذا ارد ان تشاهدها شاهدة اذا لم تريد لا تشاهده انت غير مجبر عليها وناتي لنقطة تاني هي ما حدود قلة الادب عندنا يعني في ناس لو شافو بنت معريا شعرها تا قلة ادب وعدم التزام وكلام كتير - وناس تانية لو شافو بنت لابسة ميني شيب بتقول تا قلة ادب برضو ولكن بلنسبالها الذي لبسة بنطلون طويل تا عادي ولبس محترم يبقي في اراء لبد من احترامها وذلك بعيد عن الدين واتمني عدم دخول الدين في المناقشة وتا راي وانا حر فية حرية كاملة
يا جماعة الدنيا مليئا بكل الاشكال والتلفزيون ملئ بالمفيد والمضر والانترنت كذلك المهم انا تختار المفيد وتبعد عن المضر
غير الاستاذ الذي قال كلمة اباحية دي صعبة اوى انا شعرت ان هذا العضو عامل فلم مخل للادب ولكن ثقتي في هذا العضو كونت واثق انة لم يضع شئ يضر بسمعتة وان ما وضعه هو شئ في راية كوميدي وعادي
__________________

انا هحاول ارد عليك من باب التوضيح لاني بعزك وبحترمك
اولا في الاسلام عندنا مفيش حاجه اسمها الانسان لو مثلا قلع في الشارع ولا واحد (اسف في الكلمه) بيبوس واحده نقول احنا مالنا وكل واحد حر, دي مش حرية دي اباحية, والدين الاسلامي بيحكم تصرفاتنا وافعالنا:) لانه دين مرتبط بالحياة في كل شيء
والي بيجي في التلفزيون دا مش حجة للناس علشان تعمل زيهم
احنا قدوتنا الرسول صلى الله علية وسلم, والي عادي عند غير المسلم (تقليد للغرب كا قدوة ليه)
دا مش عادي عندنا احنا كا مسلمين, ولازم اي حد بيقع في غلط ننصحه بكل احترام, ولو كان في عصبيه فا من غيرة الناس على الدين وعلى الاخ اكسلنس

hossam _alking 11-07-20 08:51 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad: :mad::mad:
ازاى يعنى ازاى لابد ان يشنق فى ميدان عام ازاى
يا عم اهدى بس وصلى على النبى
ابدا انتى بتقول اية ازاى يعنى اهدى
يا عم اهدى الموضوع خلص خلاص
يا راجل بجد خلص خلاص طيب تعالى احكلى هو كان اية الموضوع
:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)
والله ياجماعة الموضوع ما كان مستاهل كل هذا الكم من الجدال
مش اكتر من لفت نظر المهندس محمد على الموضوع

Mohamed Arafa 11-07-20 08:55 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
أن شاء الله يغلق الموضوع
محمد عرفه

sayedlabib 11-07-20 08:58 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wknm (المشاركة 153999)
اخي الفاضل
كلامي موجه لشخص تاني و ليس لك
و أنا مش مستني توضيح من حضرتك
ومعرفش انت شايفني أزاي مش حليم
نصحتي علشان الدين ملوش دعوه بالتفاهات
و على فكره أنا مش ملتحي ولا لابس جلبيه
بس لو حضرتك بتقول احاديث للرسول و عارف دينك يبقى مفروض تبقى بتغير على دينك و تعرف ان الجمله الي اتكتبت تسيئ السنه كئن السنه دول كفار ولا من قريش

لا هو الموضوع مش كده الغيره على الدين اكيد موجوده عندنا كلنا دى حتى موجوده بالفطره

لكن لكل مقام مقال

وبعدين اللى عايز اوصلهولكم ان الراجل اعتذر وده فى حد ذاته يحسب له

الحاجه التانية بدل مانهدده ونقوله هاتزعل لا نستوضح الامر الاول ونجتنب الكثير من الظن
لان الراجل فعلا ماقصدش السنه بمعناها قصد بعض الناس وده مش عيب ولا حرام لان هناك الكثير جدا من الاخوان يلتحون ويفتون بدون على وينفرون الناس من الدين
وبخصوص ان الكلام مش موجه ليا اعتقد ان كلنا اخوة وان الاخ اكسلنس مش هايزعل انى ارد بالنيابه عنه وده برضه مش عيب ولا حرام
وبخصوص ان حضرتك مش مستنى توضيح منى اظن انى لم اخطئ فى حقك عشان ترد عليا هذا الرد

وبخصوص التفاهات هى فين ؟؟؟؟

وبخصوص انى عارف دينى فقال المصطفى صلى الله عليه وسلم
ان هذا الدين متين لا يشاده احد الا صرعه
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

واظن المعنى واضح جدا

وباختصار كلنا لا نعرف الدين كاملا ولن نستطيع ادراكه كله وانما العقول من بعضها تكتمل لذلك انعم الله علينا بنعمه الاختلاف فى التفاسير حتى يكون هناك مرونه ورحمة ذلك ايضا لان الله لم يعطى احد مطلق العلم ولعلك تتذكر اخى الكريم قصة موسى عليه السلام وسيدنا الخضر

وبخصوص غيرتى على دينى فهى امر بينى وبين ربى لا احتاج ان اظهره لانال مجدا اوشرفا او شكرا من احد وانما يظهر لوجه الله تعالى فى حينه

وشكرا لك اخى الكريم

elexlns1 11-07-20 08:58 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam _alking (المشاركة 154003)
:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad: :mad::mad:
ازاى يعنى ازاى لابد ان يشنق فى ميدان عام ازاى
يا عم اهدى بس وصلى على النبى
ابدا انتى بتقول اية ازاى يعنى اهدى
يا عم اهدى الموضوع خلص خلاص
يا راجل بجد خلص خلاص طيب تعالى احكلى هو كان اية الموضوع
:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)
والله ياجماعة الموضوع ما كان مستاهل كل هذا الكم من الجدال
مش اكتر من لفت نظر المهندس محمد على الموضوع

هههههههههههههههههههه الحمد لله انك بسلامة وفهمت الموضوع

elexlns1 11-07-20 09:01 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayedlabib (المشاركة 154009)
لا هو الموضوع مش كده الغيره على الدين اكيد موجوده عندنا كلنا دى حتى موجوده بالفطره

لكن لكل مقام مقال

وبعدين اللى عايز اوصلهولكم ان الراجل اعتذر وده فى حد ذاته يحسب له

الحاجه التانية بدل مانهدده ونقوله هاتزعل لا نستوضح الامر الاول ونجتنب الكثير من الظن
لان الراجل فعلا ماقصدش السنه بمعناها قصد بعض الناس وده مش عيب ولا حرام لان هناك الكثير جدا من الاخوان يلتحون ويفتون بدون على وينفرون الناس من الدين
وبخصوص ان الكلام مش موجه ليا اعتقد ان كلنا اخوان وان الاخ اكسلنس مش هايزعل انى ارد بالنيابه عنه وده برضه مش عيب ولا حرام
وبخصوص ان حضرتك مش مستنى توضيح منى اظن انى لم اخطئ فى حقك عشان ترد عليا هذا الرد

وبخصوص التفاهات هى فين ؟؟؟؟

وبخصوص انى عارف دينى فقال المصطفى صلى الله عليه وسلم
ان هذا الدين متين لا يشاده احد الا صرعه
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

واظن المعنى واضح جدا

وباختصار كلنا لا نعرف الدين كاملا ولن نستطيع ادراكه كله وانما العقول من بعضها تكتمل لذلك انعم الله علينا بنعمه الاختلاف فى التفاسير حتى يكون هناك مرونه ورحمة ذلك ايضا لان الله لم يعطى احد مطلق العلم ولعلك تتذكر اخى الكريم قصة موسى عليه السلام وسيدنا الخضر

وبخصوص غيرتى على دينى فهى امر بينى وبين ربى لا احتاج ان اظهره لانال مجدا اوشرفا او شكرا من احد وانما يظهر لوجه الله تعالى فى حينه



وشكرا لك اخى الكريم

على فكرة انت كبرت جدا فى نظرى لانى مكونتش اعرفك قبل كدة لكن النهاردة بس عرفتك

elexlns1 11-07-20 09:02 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
احنا بقى كدة نسيب الموضوع الاصلى وندخل فى السنة والاخوان والسلفين والشيعة

وجايز بكرة اكون انا اللى قتلت الشهداء فى ميدان التحرير

sayedlabib 11-07-20 09:04 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elexlns1 (المشاركة 154015)
احنا بقى كدة نسيب الموضوع الاصلى وندخل فى السنة والاخوان والسلفين والشيعة

وجايز بكرة اكون انا اللى قتلت الشهداء فى ميدان التحرير

ههههههههههه لا مش للدرجة دى واشكرك على كلماتك الطيبة وغفر الله لنا مالاتعلمون

بدر 11-07-20 09:05 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elexlns1 (المشاركة 153983)
الأخ بدر دة غريب اوى اوى موقفه

الاخ الفاضل
اعتقد انى لم اوجه لسيادتكم اى هجوم بدافع شخصى
واعتقد ذى ما حضرتك شايف من وجهة نظرك ان الموضوع عادى فمن حقى ان ارفضة واطلب من الادارة غلقة
فمالوش لزمة ان سيادتك تستغرب موقفى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

elexlns1 11-07-20 09:09 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 154019)
الاخ الفاضل
اعتقد انى لم اوجه لسيادتكم اى هجوم بدافع شخصى
واعتقد ذى ما حضرتك شايف من وجهة نظرك ان الموضوع عادى فمن حقى ان ارفضة واطلب من الادارة غلقة
فمالوش لزمة ان سيادتك تستغرب موقفى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا طبعا موقفك غريب وجدا كمان

انت شوفت الفيديو وعارف ان مضمونه الفكاهة والضحك
وبعقلك كدة ازاى تكون نيتى انى حاطط فيلم جنسى زى ما قولت انت وغيرك

ازاى يعنى؟

لو شفت حاجة انا مش واخد بالى منها ابعتلى على الخاص وانا اشيلها

انما اللى حصل دة اسمه اية

ولسة المنتدى كله هيدخل على العنوان ويعلق على حاجة ما شفهاش اصلا

وانت اكدت الكلام بردك دة

elexlns1 11-07-20 09:11 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
أنا عايز واحد بس يجيبلى موضوع او مشاركة فيها انا غلطت فى حد قبل كدة

واحد بس

sayedlabib 11-07-20 09:16 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
يا جماعه انا بصفتى عضو من اعضاء المنتدى واخ ليكم استأذنكم فى الاتى

اولا : تقديم كل الشكر للساده الاعضاء الذين نادوا بحذف الفيديو لاحتوائه على بنات ترتدين مايوه بحر ولكونه به شئ من عدم اللياقه لمجتمعنا الشرقى والاسلامى مع العلم انه من برنامج الكاميرا الخفية اى ليس ممنوعا عرضه

ثانيا: تقديم الشكر للاستاذ اكسلنس لانه لم يعاند ولم يكابر وانما استمع الى نصيحة اخوانه فى المنتدى وقام بحذف الفيديو دون جدال بل واعتذر وهذه شجاعه وحسن ادب من شخصه

ثالثا : ارجو ان يكون هذا الموقف تجربة جيده لنا جميعا ليقربنا من بعضنا ولا يفرقنا واتمنى اننا كلنا نظل اخوة متحابين فى الله وتحت مظلة هذا المنتدى الطيب وارجو عدم التعليق الا بكلمة خير بعد اذنكم ونكتفى بالجدال الى هذا الحد
وهذه دعوه منى لكم بان نتحاب فى الله اكثر وكلنا قد اقتربنا اكثر من عقليات بعض فارجو نبذ الخلاف وان نتوحد وكفانا فرقه وشكرا لكم ورمضان كريم يا سادة شهر الرحمة

wknm 11-07-20 09:17 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayedlabib (المشاركة 154009)
لا هو الموضوع مش كده الغيره على الدين اكيد موجوده عندنا كلنا دى حتى موجوده بالفطره

لكن لكل مقام مقال

وبعدين اللى عايز اوصلهولكم ان الراجل اعتذر وده فى حد ذاته يحسب له

الحاجه التانية بدل مانهدده ونقوله هاتزعل لا نستوضح الامر الاول ونجتنب الكثير من الظن
لان الراجل فعلا ماقصدش السنه بمعناها قصد بعض الناس وده مش عيب ولا حرام لان هناك الكثير جدا من الاخوان يلتحون ويفتون بدون على وينفرون الناس من الدين
وبخصوص ان الكلام مش موجه ليا اعتقد ان كلنا اخوة وان الاخ اكسلنس مش هايزعل انى ارد بالنيابه عنه وده برضه مش عيب ولا حرام
وبخصوص ان حضرتك مش مستنى توضيح منى اظن انى لم اخطئ فى حقك عشان ترد عليا هذا الرد

وبخصوص التفاهات هى فين ؟؟؟؟

وبخصوص انى عارف دينى فقال المصطفى صلى الله عليه وسلم
ان هذا الدين متين لا يشاده احد الا صرعه
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

واظن المعنى واضح جدا

وباختصار كلنا لا نعرف الدين كاملا ولن نستطيع ادراكه كله وانما العقول من بعضها تكتمل لذلك انعم الله علينا بنعمه الاختلاف فى التفاسير حتى يكون هناك مرونه ورحمة ذلك ايضا لان الله لم يعطى احد مطلق العلم ولعلك تتذكر اخى الكريم قصة موسى عليه السلام وسيدنا الخضر

وبخصوص غيرتى على دينى فهى امر بينى وبين ربى لا احتاج ان اظهره لانال مجدا اوشرفا او شكرا من احد وانما يظهر لوجه الله تعالى فى حينه

وشكرا لك اخى الكريم

أستاذي لو انت زعلان قوي كده يبقى لازم تعرف حاجه
اولا لما تتكلم مع اخ لك زي ما انت بتقول "اخي الفاضل" يبقى لازم تحترم الي انت بتقوله
ثانيا من قبل متتحمئ أوي كده ممكن تسئل الاول ماذا اقصد
أنا لا املك تهديد اي واحد أنا مش لابس بدله كومندوز
ثانيا التفهات هي ان الموضوع فعلا تافه
ثالثا لما قلت حتزعل أنا فعلا أقصدها لان الي يخلي جنابك تكتب محاضره طويله لأخ لك زي مبتقول و يسبب نشوب خلاف زي الي حصل في بدايه الموضوع قادر انوا يسبب ملامسات اكثر حده و خاصة لما نتريق علي اسلوب السنه
والغيره على الدين مبتتقاسش يا اخي
و مش عيب ولا خطئ لما احزر من عواقب قد تحدث
المهم ياريت حضرتك تفهم ماذا اقصد و توفر كلامك

بدر 11-07-20 09:17 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elexlns1 (المشاركة 154022)
لا طبعا موقفك غريب وجدا كمان

انت شوفت الفيديو وعارف ان مضمونه الفكاهة والضحك
وبعقلك كدة ازاى تكون نيتى انى حاطط فيلم جنسى زى ما قولت انت وغيرك

ازاى يعنى؟

لو شفت حاجة انا مش واخد بالى منها ابعتلى على الخاص وانا اشيلها

انما اللى حصل دة اسمه اية

ولسة المنتدى كله هيدخل على العنوان ويعلق على حاجة ما شفهاش اصلا

وانت اكدت الكلام بردك دة


استاذى الفاضل
اسمحلى انا اعتذر عن الخوض فى الحوار فى هذا الموضوع
تحياتى

ابو علي 11-07-20 09:20 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elexlns1 (المشاركة 154024)
أنا عايز واحد بس يجيبلى موضوع او مشاركة فيها انا غلطت فى حد قبل كدة

واحد بس

هون عليك يا اخي الكريم فكل بن آدم خطاء ولا عصمة لأحد ..

وأنت قد إعتذرت على العام فلا داعي لكل هذه المشاركات ..

وأنت أخطأت بوضعك هذا الفيديو وقد إعتذرت عن ذلك فجزاك الله خيرا ..

واقرأ الموضوع من أوله وأنظر ماذا قلت وأنت غاضب فإن قد قلت خيرا فاحمد الله وإن قد قلت غير ذلك فاستغفر الله وتب اليه فإن خير الخطائين التوابون ..

هداني الله وإياك وجميع الأعضاء إلى الخير وإلى سبيل الصالحين ..

sayedlabib 11-07-20 09:21 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wknm (المشاركة 154032)
أستاذي لو انت زعلان قوي كده يبقى لازم تعرف حاجه
اولا لما تتكلم مع اخ لك زي ما انت بتقول "اخي الفاضل" يبقى لازم تحترم الي انت بتقوله
ثانيا من قبل متتحمئ أوي كده ممكن تسئل الاول ماذا اقصد
أنا لا املك تهديد اي واحد أنا مش لابس بدله كومندوز
ثانيا التفهات هي ان الموضوع فعلا تافه
ثالثا لما قلت حتزعل أنا فعلا أقصدها لان الي يخلي جنابك تكتب محاضره طويله لأخ لك زي مبتقول و يسبب نشوب خلاف زي الي حصل في بدايه الموضوع قادر انوا يسبب ملامسات اكثر حده و خاصة لما نتريق علي اسلوب السنه
والغيره على الدين مبتتقاسش يا اخي
و مش عيب ولا خطئ لما احزر من عواقب قد تحدث
المهم ياريت حضرتك تفهم ماذا اقصد و توفر كلامك

ياه كل ده وانا مش بحترم اللى انا بقوله وبعدين يعنى ايه اتحمئ هو انا مش من حقى انى ارد واعبر عن رأيه ولا ده فى نظر حضرتك تعدى وعدم احترام

وعلى فكره بدلة الكوماندوز دى هى اللى بتخليك قاعد فى بيتك مرتاح وفى امان
وانا اسف جدا انى ضايقتك بمشاركاتى واوعدك انى مش هارد تانى على حضرتك عشان مازعلكش

wknm 11-07-20 09:22 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayedlabib (المشاركة 154031)
يا جماعه انا بصفتى عضو من اعضاء المنتدى واخ ليكم استأذنكم فى الاتى

اولا : تقديم كل الشكر للساده الاعضاء الذين نادوا بحذف الفيديو لاحتوائه على بنات ترتدين مايوه بحر ولكونه به شئ من عدم اللياقه لمجتمعنا الشرقى والاسلامى مع العلم انه من برنامج الكاميرا الخفية اى ليس ممنوعا عرضه

ثانيا: تقديم الشكر للاستاذ اكسلنس لانه لم يعاند ولم يكابر وانما استمع الى نصيحة اخوانه فى المنتدى وقام بحذف الفيديو دون جدال بل واعتذر وهذه شجاعه وحسن ادب من شخصه

ثالثا : ارجو ان يكون هذا الموقف تجربة جيده لنا جميعا ليقربنا من بعضنا ولا يفرقنا واتمنى اننا كلنا نظل اخوة متحابين فى الله وتحت مظلة هذا المنتدى الطيب وارجو عدم التعليق الا بكلمة خير بعد اذنكم ونكتفى بالجدال الى هذا الحد
وهذه دعوه منى لكم بان نتحاب فى الله اكثر وكلنا قد اقتربنا اكثر من عقليات بعض فارجو نبذ الخلاف وان نتوحد وكفانا فرقه وشكرا لكم ورمضان كريم يا سادة شهر الرحمة

الكلمه الطبيه حسنه
أنا اعتزر لو أحاديت عليك
بس الراء احترام وجهات نظر الاخرين
تحياتي

elexlns1 11-07-20 09:24 PM

رد: عاجل جدا الى الاداره
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wknm (المشاركة 154032)
أستاذي لو انت زعلان قوي كده يبقى لازم تعرف حاجه
اولا لما تتكلم مع اخ لك زي ما انت بتقول "اخي الفاضل" يبقى لازم تحترم الي انت بتقوله
ثانيا من قبل متتحمئ أوي كده ممكن تسئل الاول ماذا اقصد
أنا لا املك تهديد اي واحد أنا مش لابس بدله كومندوز
ثانيا التفهات هي ان الموضوع فعلا تافه
ثالثا لما قلت حتزعل أنا فعلا أقصدها لان الي يخلي جنابك تكتب محاضره طويله لأخ لك زي مبتقول و يسبب نشوب خلاف زي الي حصل في بدايه الموضوع قادر انوا يسبب ملامسات اكثر حده و خاصة لما نتريق علي اسلوب السنه
والغيره على الدين مبتتقاسش يا اخي
و مش عيب ولا خطئ لما احزر من عواقب قد تحدث
المهم ياريت حضرتك تفهم ماذا اقصد و توفر كلامك

قبل ما ارد على كلامك كله
ممكن تعرفنى يعنى اية انت من اهل السنة ؟
عشان افهم الاول وما اردش غلط


الساعة الآن 01:21 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir