الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   سنتر رماية (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=13185)

اسلام_وى 11-08-07 04:22 AM

رد: سنتر رماية
 
كلام جميل جدااااااااااااااااااااااااااا

Saiko 11-08-08 02:35 AM

رد: سنتر رماية
 
يارب يوفقكم علي خير ان شاءلله .. عشان نتعلم

akmels 11-08-08 08:43 AM

رد: سنتر رماية
 
ربنا معاك , فكرة ممتازة يا رب تتم على خير

moneey1975 11-08-08 09:52 AM

رد: سنتر رماية
 
بالتوفيق دائما ان شاء الله .. بس لو كمان تحاولو تساعدو الاعضاء في انهاء اجراءات الترخيص والحصول علي الرخصه يبقي ممتاز

gladaitor 11-08-08 10:21 AM

رد: سنتر رماية
 
زي الفل ربنا يبارك ونكون من اوئل الناس معاكم واي استشارات هندسيه تحت امركم

Seiko 11-08-08 06:44 PM

رد: سنتر رماية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moneey1975 (المشاركة 167739)
بالتوفيق دائما ان شاء الله .. بس لو كمان تحاولو تساعدو الاعضاء في انهاء اجراءات الترخيص والحصول علي الرخصه يبقي ممتاز

لو ينفع اكيد مش حنتأخر , بس طبعا ده مش من اختصاصنا خالص ولا حيبقى ولا ينفع نعمله لاهلنا حتى .

نحن لا نتبع اى جهة سيادية او حكومية للحصول على مثل هذه الامتيازات , احنا غلابة يا مونيييى :)

ahmedalim 11-08-08 08:15 PM

رد: سنتر رماية
 
هو دة الكلام بالتوفيق انشاء اللة وانا معاكو انشا الله

Seiko 11-08-27 03:35 AM

رد: سنتر رماية
 
نريد عمل استفتاء على انواع المسدسات الحى المفضلة للاعضاء ذوى التراخيص فقط حتى نستطيع اختيار الافضل و المحبب للعامة كسلاح تدريب , حيث ان التدريب على الحى هو لحاملى التراخيص فقط.

أحمد عطاالله إبراهيم 11-08-27 03:44 AM

رد: سنتر رماية
 
بص يا سيدى .. احنا نخلى اسلحة التدريب جلوك 19 و سيج زاور وبيريتا وشوية ديزرت ايجل كده هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههه
بهزر طبعا ههههههههههههههههههههه
قولنا يا باشا بقى الاجرائات وصلت لغاية فين .. طمنا ههههههههه

bodygard 34 11-08-27 02:52 PM

رد: سنتر رماية
 
ربنا يوفقكم واحنا معاكم والفكره رائعه

Seiko 11-08-27 07:24 PM

رد: سنتر رماية
 
واضح ان فى ناس واخده اللاستفتاء تريقة !!
ونرجو من اصحاب التراخيص فقط الادلاء برايهم فى الانواع المرغوبة للتدريب , وهذا لراحة المتدرب , علما بانه سيتم اختيار 6 انواع مختلفة منهم حلوان51 و سميث ساقية وباقى اربع انواع اخرى مطروحة للاستفتاء داخل و خارج المنتدى

و اعتقد انه سيتم الانتهاء من اجرائات التسجيل و البدء الفعلى للمشروع بعد انتخابات مجلس الشعب القادمة .... على فكرة التأخير بسبب عدم الاستقرار السياسى فى البلد

أحمد عطاالله إبراهيم 11-08-27 07:54 PM

رد: سنتر رماية
 
يا باشا انا مش واخدها تريقة ولا حاجة بس انا معييش ترخيص ف عشان كده قولت اهزر يعنى عشان الناس اللى معاها تراخيص تدلى برأيها لان انا مليش تجربة قبل كده مع مسدسات الحى .. ف قولت اهزر بدال ما اسكت .. يعنى افك الجو شوية هههههههههههههههههههههه

bodygard 34 11-08-27 10:03 PM

رد: سنتر رماية
 
اذا سمحتوا لى انا سبق لى الرمايه مره واحده فى تبة ضرب نار ..لو تحبوا اجيب معلومات عن كل شئ من حيث انواع الطبنجات للتدريب او مواصفات التبه الخ... الخ بس حاتكون المعلومات ان شاء الله متوفره بعد العيد

mo_rateb 11-08-27 10:14 PM

رد: سنتر رماية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Seiko (المشاركة 185231)
واضح ان فى ناس واخده اللاستفتاء تريقة !!
ونرجو من اصحاب التراخيص فقط الادلاء برايهم فى الانواع المرغوبة للتدريب , وهذا لراحة المتدرب , علما بانه سيتم اختيار 6 انواع مختلفة منهم حلوان51 و سميث ساقية وباقى اربع انواع اخرى مطروحة للاستفتاء داخل و خارج المنتدى

و اعتقد انه سيتم الانتهاء من اجرائات التسجيل و البدء الفعلى للمشروع بعد انتخابات مجلس الشعب القادمة .... على فكرة التأخير بسبب عدم الاستقرار السياسى فى البلد

Glock 17 او 19 :D

Seiko 11-08-27 10:32 PM

رد: سنتر رماية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 (المشاركة 185289)
اذا سمحتوا لى انا سبق لى الرمايه مره واحده فى تبة ضرب نار ..لو تحبوا اجيب معلومات عن كل شئ من حيث انواع الطبنجات للتدريب او مواصفات التبه الخ... الخ بس حاتكون المعلومات ان شاء الله متوفره بعد العيد

شكرا جدا لحضرتك و كفاية ان حضرتك بنفسك اللى عايز تعمل كده
مش عايزين نجمع معلومات عن حد خالص بس اعتقد فى ناس هنا ممكن تستفيد من معلومات زى دى ويحبوا يعرفوها , احنا بس فاضلنا اختيار 4 مسدسات تدريب من 6 فانا حبيت اشوف اراء الناس ايه قبل ما نجيبهم , عشان الموضوع معمول للناس مش لينا .

ولو لقينا الناس مقتنعة بطبنجة معينة احنا مش مقتنعين بيها اكيد لازم نجيبها مدام مواصفتها تستحمل الضرب المتوالى على مدار وقت طويل.

الحلوان51 و السميث الساقية دول ثابتين , مع ان الحلوان ملوش فى الضرب المتوالى و بيسخن بس اللى حنجيبه مستورد مبيسخنش , و هو عموما مسدس مفيد جدا فى التدريب لخشونته و ارتداده القوى ووزنه الثقيل .

ووجب تقديم الشكر لعضو مرموق فى المنتدى رفض ذكر اسمه و هو ساعدنا فى تسريع بعض الاجراءات الامنية المعقدة اللى اتعودنا عليها فى كل ورقة بنخلصها ..... عدم استقرار احوال البلاد هو اللى مأخرنا بجد اكتر من اى اجراءات امنية.
ووجب الشكر الى كل من ساهم بكلمة حلوة تشد من ازرنا

وربنا يعدى انتخابات مجلس الشعب على خير ان شاء الله و البلد تستقر اكتر

Seiko 11-08-27 10:34 PM

رد: سنتر رماية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 185297)
glock 17 او 19 :d

17 للتعميم :)
اؤيدك فى اختيارك

Seiko 11-08-27 10:40 PM

رد: سنتر رماية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد عطاالله إبراهيم (المشاركة 185242)
يا باشا انا مش واخدها تريقة ولا حاجة بس انا معييش ترخيص ف عشان كده قولت اهزر يعنى عشان الناس اللى معاها تراخيص تدلى برأيها لان انا مليش تجربة قبل كده مع مسدسات الحى .. ف قولت اهزر بدال ما اسكت .. يعنى افك الجو شوية هههههههههههههههههههههه

انت مرحب بك فى اى وقت
فى استفتاء حيتعمل لبنادف و مسدسات الهواء , بس نخلص حاجة حاجة
بس احنا عايزين اراء ناس مجربة مش اكتر

وانا عارف كويس ان فى هنا وحوش و خبراء على مستوى تقنى عالى فى بنادق ضغط الهواء بالذات

drmaged40 11-08-27 11:22 PM

رد: سنتر رماية
 
على ما اعتقد ان البريتا 92 هيفيدك فى المدان الخاص بضرب النار لانو يتحمل الضرب المتواصل ويعمل بكفاءه عاليه

drmaged40 11-08-27 11:24 PM

رد: سنتر رماية
 
ممكن تدخل عليهم ال cz فهو سلاح ممتاز ودقيق فى التصويب

هشام عزب 11-08-27 11:38 PM

رد: سنتر رماية
 
ربنا يوفقك ان شاء الله

حازم6/10 11-08-28 11:51 AM

رد: سنتر رماية
 
طب كدة المشكلة متحلتش ، يعنى انا عايز اضرب نار ومعييش رخصة ولا سلاح

اعمل اية ، اروح اتفرج على الناس اللى معاها رخصة وبتضرب نار

لالالالا ،
لازم يكون فى حل لان الناس اللى معاها سلاح مرخص يإما ضابط او عندة حتة ارض هيضرب فيها

لكن اللى زينا عيزين مكان قانونى زى المشروع دة يضربو فية ويشبعو ا هوايتهم فية

زى فكرة تعليم القيادة ، لما بروح بتعلم باخد عربيتى معايا ولا هم هيفروالى عربية من عندهم 0

طبعا انا بحى كل القائمين على الفكرة والمشروع وبالتوفيق :rolleyes:

عميدطيار 11-08-29 03:15 AM

رد: سنتر رماية
 
مش مطلوب موظفين

Seiko 11-08-29 04:39 AM

رد: سنتر رماية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عميدطيار (المشاركة 186265)
مش مطلوب موظفين

تقصد وظيفة لعميد طيار ولا وظيفة ايه بالضبط ؟

Seiko 11-09-02 11:20 AM

رد: سنتر رماية
 
واضح ان مفيش حد عايز يشارك فى اختيار الطبنجات الحى للتدريب

و اشكر الى كل من اهتم و ابدى رايه

محمد نوح 11-09-02 03:12 PM

رد: سنتر رماية
 
انا من رأيى الجلوك و cz

blow c06 11-09-02 09:49 PM

رد: سنتر رماية
 
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=10814
ده كلام رجال القضاء الى بيفهمو فى القانون فى طلقات البلى

kiro 11-09-02 10:15 PM

رد: سنتر رماية
 
بريتا92 سلاح قوى و الوالترو الحلوان51 بكل انواعة طبعا لكن هو دة اللى انا اعرفة لكن شوفوا حل للمعندوش ترخيص اكيد اللى معندهمش ترخيص نفسهم يجربوا على الاقل و شكرا على الفكرة الجامدة

عادل 11-09-03 01:06 AM

رد: سنتر رماية
 
ربنا يوفق وساكون من المشتركين ان شاء الله انا وزملائى

محمدابوعلى 11-09-03 01:08 AM

رد: سنتر رماية
 
بالتوفيق انشاء اللة

Seiko 11-09-03 04:40 AM

رد: سنتر رماية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blow c06 (المشاركة 189506)
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=10814
ده كلام رجال القضاء الى بيفهمو فى القانون فى طلقات البلى


انت لسة شايل فى قلبك من ساعتها !!!
انت حططنى فى دماغك ليه يا حماده يا ابنى :)

و ايه علاقة ده بموضوعنا عن سنتر الرماية !!!

Seiko 11-09-03 04:41 AM

رد: سنتر رماية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل (المشاركة 189659)
ربنا يوفق وساكون من المشتركين ان شاء الله انا وزملائى

تنورونا يا باشا

Seiko 11-09-03 04:42 AM

رد: سنتر رماية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدابوعلى (المشاركة 189662)
بالتوفيق انشاء اللة

شكرا ليك يا أ\محمد

Seiko 11-09-03 04:45 AM

رد: سنتر رماية
 
ياريت بعد اذن الادارة

حذف جميع المشاركات للعضو blow C06 من اى موضوع خاص بى منعا لاحراجه , حيث انه شخص غير مرحب بيه.

Bora 11-09-03 05:23 AM

رد: سنتر رماية
 
لي استفسار لاني مرخص مسدس وسوف اتشرف بالموافقة للانضمام للسنتر الجديد ولكن هناك مشكلة عدم توفر الطلقات وارتفاع اسعارها الجنونية اكيد حضرتك عارف ان سعر 9 مم اكثر من 11 جم حتي وصلت 16 جم ود عائق مرعب ارجوا التفكير به وايجاد حل لان انا لما باروح اضرب في نادي الصيد تقريبا بكون لوحدي من قلت الذخيرة كل الناس مختفية وارجوا الابلاغ بالخطوات والاخبار الحلوة اول باول

الصقر المصرى 11-09-03 08:13 AM

رد: سنتر رماية
 
بالتوفيق ان شاء الله وياريت تبلغونا لما ييجى ميعاد الافتتاح
تحياتى،،،

blow c06 11-09-03 08:46 AM

رد: سنتر رماية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seiko (المشاركة 189788)
انت لسة شايل فى قلبك من ساعتها !!!
انت حططنى فى دماغك ليه يا حماده يا ابنى :)

و ايه علاقة ده بموضوعنا عن سنتر الرماية !!!

انا والله مش حاطك فى دماغى ولا حاجه بس موضوع النقاش خد ابعاد ملهاش لزمه فحبيت اوريك الاساس الى انا اتكلمت عليه والى رجال القانون هم الى قالوه وربنا يهدى الجميع

Seiko 11-09-03 09:12 AM

رد: سنتر رماية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bora (المشاركة 189803)
لي استفسار لاني مرخص مسدس وسوف اتشرف بالموافقة للانضمام للسنتر الجديد ولكن هناك مشكلة عدم توفر الطلقات وارتفاع اسعارها الجنونية اكيد حضرتك عارف ان سعر 9 مم اكثر من 11 جم حتي وصلت 16 جم ود عائق مرعب ارجوا التفكير به وايجاد حل لان انا لما باروح اضرب في نادي الصيد تقريبا بكون لوحدي من قلت الذخيرة كل الناس مختفية وارجوا الابلاغ بالخطوات والاخبار الحلوة اول باول

المشروع هدفه الاساسى هو التدريب على الرماية و هو لا يهدف للربح بصفة اساسية
وسيتم توفير الذخيرة بعدد معين لكل متدرب (يومى , اسبوعى , شهرى)
وستكون مجانا .... حيث يوجد مصاريف اشتراك متضمنة ما سيحصل عليه كل متدرب من ذخيرة و صياتة للسلاح و كل ما يلزم

لا تقلق يا أ\بورا :)

هى الاسعار دى بتاعة 9مم طويل ولا قصير؟

Seiko 11-09-03 09:23 AM

رد: سنتر رماية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blow c06 (المشاركة 189870)
انا والله مش حاطك فى دماغى ولا حاجه بس موضوع النقاش خد ابعاد ملهاش لزمه فحبيت اوريك الاساس الى انا اتكلمت عليه والى رجال القانون هم الى قالوه وربنا يهدى الجميع

انا عندى حل حلو و من الاخر
امشى بمسدسك محشى طلقات بلى عادى ولا يهمك لجنة ولا اى حد , ولو عديت على لجنة وشافوه كبر دماغك وقلهم مفيش نص قانونى بيمنع البلى.
و لمل ييجى يخدوك على القسم يبقى افتحلهم اللاب توب ووصل النت و وريهم كلام القاضى اللى بتقول عليه
وشوف رد فعلهم حيكون ايه :)

وعلى فكرة , يوجد جار لى ابنه اتمسك بمسدس جاكال و خزنته كان فيها طلقات بلى و محبوس على ذمة قضية تعديل ذخيرة نارية و زودوله عليها تلويح باستخدام القوة علما بانه كان فى سيارته و السلاح كان فى التابلوه, و اللجنة اللى هى عند ميدان رابعة العدوية, و محبوس لحد النهاردة , و مش لاقينله حل خالص ولا يطلع بكفالة حتى.

و سيبك من كلامى خالص عشان انا بفتى , و اعمل اللى يجى على مزاجك ,فانت شخص حر و بكامل قواك العقلية.

ومبروك عليك البلى يا بلو :)

Seiko 11-09-03 09:33 AM

رد: سنتر رماية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kiro (المشاركة 189523)
بريتا92 سلاح قوى و الوالترو الحلوان51 بكل انواعة طبعا لكن هو دة اللى انا اعرفة لكن شوفوا حل للمعندوش ترخيص اكيد اللى معندهمش ترخيص نفسهم يجربوا على الاقل و شكرا على الفكرة الجامدة

يا كيرو باشا مينفعش حد معهوش ترخيص يتدرب على مسدس حى .... مينفعش نمشى غير قانونى

والله ما ينفع :)

حاولنا كتير بس فعلا غير قانونى و غير منطقى انه ينفع , احنا مش حنخسر حاجة لو كل مصر جت تدرب على الحى عندنا :)

Seiko 11-09-03 09:49 AM

رد: سنتر رماية
 
على فكرة يا جماعة ....
عند سؤالنا عن التدريب بمسدسات الصوت اللى بيضرب بلى (ماسورة غير مششخنة) .... الامن العام قال مفيش مشاكل لاصحاب التراخيص للاسلحة الحية فقط


الساعة الآن 07:01 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir