![]() |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
الله ينور يا رجالة على الروح العالية .
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
انا مستعد بس انا من الشرقية
فهل يمكن حصر عدد الاشخاص اللذين يرغبون فى الالتحاق بالتدريب و معرفه اماكنهم و يتم التنسيق بينهم بحيث يتم البحث عن كيفيه اتمام هذا التدريب فى مكان محيط بهم دون اللجوء الى السفر لمحافظات اخري واظن ان قرب المكان قد يكون سبب جذب لاشخاص اخرين للالتحاق بالتدريب لي استفسار توجد منطقة التجنيد بجانبي وعلى مقربه مني فهل اذا ذهبت اليهم وسئلتهم عن هل لديهم برنامج تدريبى للرماية او ما شابه فهل اجد لديهم الاجابه |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
يا جماعة ربنا يبارك فيكم
أول خطوة نعملها اننا نعرف بعض وكل اللى عايز يكون معانا يقولنا ويسيب رقمه عشان لما نبدأ تانى خطوة نعرف نلاقى بعض بسرعة وبسهولة |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
احنا لحد دلوقتى عددنا 11 فرد + القائد العقيد أشرف
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
انا كنت عامل موضوع بنفس المعنى إمبارح و يبدو أنه مش عاجب الإدارة لسبب ما فحذفوه. على العموم أحنا بنجمع أسماء و تليفونات لمن يرغب في الإنضمام لمجموعات دعم الجيش سواء إدارياً أو قتالياً . بعد جمع الأسماء سيتم تقديم القائمة للجيش و سيكون الموضوع تحت إشراف الجيش. التدريب بصورة خاصة قد لا يكون قانونياً. من يرغب يمكنه ترك أسمه و تليفونه المحمول و ما هي خبراته. و أكرر أن هذا مشروع كبير سيتم تقديمه لقيادة الجيش للموافقة . و المساعدة قد تكون القيام ببعض الأعمال البسيطة مثل تنظيم المرور و قيادة سيارات المؤن و العلاج و الإشتراك مع المجموعات القتالية كل حسب خبرته و قدراته. اللي مش عايز يحط بياناته على العام ممكن يحطها على الخاص. و تحيا مصر
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
بس هستنى لما اشوف باقي الاعضاء ونحل مشكلة المكان الي يناسب الناس من محافظات مختلفه... |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
السلام عليكم
انا فرحان اوي بالروح المعنويه العاليه اللي في المنتدي وانا معاكم ان شاء الله |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
عموما يا استاذى الفاضل انا مع حضرتك و معاى ولدين 26 و 19 سنه خبراتهم قليله جدا وبالنسبه لى انا عندى خبره بالتعامل مع الطبنجه حلوان الاصيله و ال ak47 و تليفونى يا عزيزى : 016255525 اخوك احمد سيف الدين |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
لا تعليق سيدي الفاضل على حذف الموضوع . بعد إستكمال القائمة بعدد معقول سيتم التواصل مع قيادة الجيش . و في حالة حذف الموضوع مرة أخرى برجاء العلم أنه سيتم قريبا عمل صفحة على الفيس بوك للإعلان عن هذه الحملة . سوف تسمى هذه الحملة المرابطون .وفور موافقة الجيش سنجتمع جميعاً إنشاء الله. هدفنا تكوين جيش شعبى يتكون من مليون شخص. الله أكبر و تحيا مصر.
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
المهم ناخد الموضوع جد المرا دى.
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
احنا بنتكلم على تدريب خاص في مكان ووقت يناسب الناس ويناسب مشاغلهم... ويخلينا جاهزين لما البلد تحتاجنا وتحتاج متطوعين ومعتقدش الجيش هيوافق يدرب مدنيين في الوقت الحالي, الحجات دي بتبقى في ظروف خاصه وقت الحرب نفسها |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
دى صفحتنا على الفيس بوك عشان لو الموضوع اتحذفhttp://www.facebook.com/pages/%D8%AE...563175?sk=wall
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
دي بلدنا ودول اهلنا لازم نبقى جاهزين نحميهم وانا مش شايف ان في اي عائق قدامنا غير موضوع مكان التدريب بس لان بيكون صعب الواحد يسافر لمحافظه تانيه رايح جاي طوال شهر او اكتر للتدريب مع ظروف الشغل وغيره عايزين نجزء موضوع التدريب على تلت محافظات كل شهر في محافظة مثلا... |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
مافيش مانع من التدريب الخاص إذا كان قانوني . لكن فكرة التنسيق مع الجيش تنص أيضاً على التعاون حسب وقتك و ليست كل أشكال المعاون قتالية فيه دكاترة و سواقين و خلافة . يعنى يمكن مش كل الناس تتدرب على العكس الفكرة تركز على إفادة الجيش ( و بالتالي مصر ) بخبراتنا. ممكن يكون في وقت معين و ممكن التفاوض مع الجيش ليكون الأمر نوع من التعيين ( ده قرار الجيش نفسه) . أما رايي الخاص أن من يرغب عليه أن يخرج في سبيل الله و يتوكل عليه سبحانه و تعالي فمفيش تفكير في شغل أو خلافه ( في حالة موافقة الجيش قد يتدخل لتكون أجازة مثلاً من العمل أو الأحتفاظ بالوظيفة مثل ما هو معمول به بالنسبة للمجندين الذين يعملون ثم يلتحقوا بالخدمة العسكرية). يعنى أنا مش ضد التدريب الخاص بس حبيت أؤكد أننا سنعمل على تقديم خبراتنا للجيش. مع إحترامي
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
لكن احنا حاليا بنتكلم في شيء ممكن يحصل في المستقبل ولازم نبقى جاهزين ليه عامتا اتمنى ان فعلا الجيش يوافق على الي بتقوله,واعتقد ان التطوع في الجيش مش موضوع صعب |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
يا جماعة انا عملت الصفحة خلاص واسمها خير جنود الأرض
من فضلكم ادخلوها http://www.facebook.com/pages/%D8%AE...563175?sk=wall |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
تمام خلينا نظبط نفسنا الاول ونحدد اهدافنا
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اكسلنس ياريت تجمع ارقم تلفوناتنا عندك , وكل حد حابب يشارك تسجله
دلوقتي قدمنا تلت حجات 1- المدربين 2- الادوات 3- المكان المدربين: دا امره محلول باذن الله, في ناس هنا بتطوع زي الاستاذ احمد واشرف بيه وانا هتفق مع المدرب بعد ما نخلص الادوات: لحد دلوقتي في مسدسين غاز واحد مني وواحد من البشمهندس راتب mo_rateb + بندقيتين رش, ومنتظرين المزيد محتاجين على الاقل عشر مسدسات رش , وياريت حد يسالنا على مدسات pcp لو نقدر ناجرها من نوادي التدريب المكان: هو المشكله, ولازم نحاول نجزء التدريب في محافظتين القاهره واسكندرية او على حسب عدد الناس المشتركين من كل محافظه |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
ان شاء الله وخلينا نتواصل على الصفحة على الفيس
وعلى بركة الله |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
انا مع المهندس راتب نخليها بينا هنا الاول وبعدين نعلنها , مع اني قلقان من موضوع الفيس بوك ده لحد يشارك يكون ليه اهداف تانيه...
لو نخليها بين اعضاء منتدى الصيد هنا احسن |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
أنا ممكن أساعدكم ببعض المواد المقروئة التي تدور حول خطط العمل الميداني و خلافه.
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
الافضل من وجهه نظرى
ان يتم التنسيق داخليا بيننا فى المنتدى لتكوين الشكل الذي سوف نعرضه على الجيش طلبا منا للدعم منه ومن ثم بعد استكمال كافه المتطلبات و موافقه الجيش يتم الاعلان عن المبادرة ولكن لنجعل الاماكن الخاصه بالتدريب غير معلوم مكانها ولا ننشر عنها تفاصيل ويكون التبليغ بها مباشرة للعضو المشارك اعتقد ان العضو الفاضل قام بانشاء الصفحه على الفيس بوك كإجراء احترازى لامكانيه التواصل اذا ما اغلقت ادارة الموقع الموضوع او قامت بحذفه |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
مظبووووووووووووووووووووووووووط
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
ا |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
معك و في انتظار باقي الاراء علي مشاركتي
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
وهنا دعوتنا مش دعوة حرب, هنا دعوة استعداد للحرب, وكلنا عارفين انه مش وقت حرب,وعلشان كده بنتكلم في تدريب خاص. يوافق ظروف عملك وحياتك لان التعمير لازم يستمر حتى مع الاستعداد لحرب متوقعه والسؤال هنا لو اتفرض علينا الحرب في الوقت دا مع اسرائيل , الناس الي مدخلتش الجيش ومخدتش تدريب عسكري هتعمل ايه؟؟ على الاقل التدريب الخاص ده هيساعدنا نكون جاهزين , للمشاركه في الدفاع عن بلدنا واهلنا, في ابسط الاحوال هيساعد المتدرب انه يتصدى للبلطجيه مثلا.., احنا ايام البلطجيه كان ما بين كل عشر شباب تلاقي واحد او اتنين جاهزين انهم يتصدى لبلطجي والباقيين مش عارفين يعملوا ايه وخايفين, يا راجل دا في ناس مكنتش حتى لاقيه عصايه في البيت تنزل بيها !! لقيت ناس نازله بادوات منزليه وياريته وقت الجد هيعرف يستخدمها:) دا احنا خيبتنا سوده, مش كفايه ان الدوله معقده ترخيص الاسلحه وياريت بتديه لحد فا بلاش احباط والتدريب دا بينفع في الحياة بشكل عام حتى لو مفيش حرب, والناس الي هتشارك من الاعضاء هنا كلهم ناس محترمه ومتعلمين وبعدين احنا هنتمرن على مسدسات غاز ايه دخل القانون في منع حاجه زي كده |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
حضرتك دخلت الجيش وأخذا التدريب اللازم والكافي وهذا شرف كنت اتمني ان يكون لي ايضا ولكني لم ادخل الجيش ولا كنت اعرف امسك اي اداه الا لما حصلت الثورة ونزلت مع باقي الشباب نقف فى الشارع وكانت تجربة مختلفة بالنسبة لي واحمد الله ان لم تحدث اي مشاغبات او سرقات فى المنطقة او شئ يستدعي التعامل بالادوات المختلفة للدفاع عن النفس فكان الحال اني ماسك ماسورة وواقف ولا ادري كيفيه استعمالها عند حدوث امر يجب علي فيه التعامل بها والدفاع عن نفسي او الاشتباك مع من يهاجمني
فكيف لي اتصور ان يكون لي النفع فى حاله نشوب حرب انني اتكلم عن نفسي وقد قاربت على بلوغ الثلاثون عاماً من دون اي خبره فى اساليب الدفاع عن النفس و الان ادركت انني اهدرت وقتاً لابد من محاولة الاستعاضه عنه بإيجاد سبيل لانماء معارفي وقدراتي فى الدفاع عن النفس والوطن |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
و انا واحد من الناس لولا ان الوالد كان معلمنى استخدام اسلحة البيت الله اعلم ايه ايه اللى كان ممكن يحصل اقل حاجة كنت هقف اتفرج بس اثناء المواجهة و دى تحرق قوى. و لولا الاستعداد النفسى و ووجود سلاح حتى لو مسدس غاز كان زمانى مثلا مدبوح او عربيتى مسروقة فى حادث حصلى و انا لوحدى. التدريب على المواجهة مفيد بكل الاحوال و انك تعرف تدافع عن نفسك بقى شئ فى منتهى الاهمية حتى قبل موضوع اسرائيل.
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
انا بقي سؤالي هل لو رحت لمنطقة التجنيد والتعبئة قولت ليهم انا عاوز اتدرب على الرمايه هل الاقي الاجابه او الحل عندهم ولا هيبعتوني على الامن الوطني
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
فعلا والله مشكله, انا واخد تاجيل من الجيش الناس الي مخدتش تدريب عسكري تعمل ايه وقت الحرب
دا الواحد قبل الثوره وقبل ما ادخل هنا كان ابيض من ناحية استخدام السلاح, يادوب نعرف الي بنشوفه في الافلام وربنا ستر ان في ناس كان معاها سلاح مترخص في الشارع وكنا مطمنيين شويه بسببهم, والخوف مش خوف على نفسنا خوف على اهلنا واخواتنا فا اتمنى بلاش حد يعقدها , لان التدريب ده هينفعنا في كل الاحوال mo_rateb عجبني قوي الفديو بتاع التدريب, الحجات دي المفروض من بعد مشكله البلطجيه كلنا نتعلمها, |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
عفوااااااااااااااااااااااااااا لاتستعجلوا الامور دى امور خاصه بالجيش اما حمل السلاح والكلام ده كله سهل لازم اصحاب الحق اللى هما المصريين يترووا فى هذا الامر حتى يتبين الحقائق والله المستعان لانه حرب ياخوانى موش حاجه سهله عمرنا مها نحارب كده بسهوله ربنا يوفق مصر وقادة الجيش
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
بس وقتها اعتقد الجيش هيبقى الزامي , يعني مش معنى انك متطوع تقولهم معليش انا من بعد العصر مش هحضر التدريب اصلي مش فاضي:d |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
الاخ الفاضل الموضوع مش سهل كدة يعنى ممكن سيادتك تروح نادى الرماية تابع للجيش برضة تحياتى |
| الساعة الآن 06:18 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir