الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   تجربة جميلة (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=21989)

Hany Ekram 12-01-16 10:05 PM

رد: تجربة جميلة
 
أجمل التهاني بنجاح التجربة

بس كان ناقصها حاجة واحدة بس شوية صور للمسدسات

و بما أنكم وصلتوا لهذه الدرجة من الخبرة أرجو منكم الإفادة

أي من المسدسين اشتري بروني جاب مقفول مستعمل و يحتاج إلي الفتح ماسورة مقفولة

و احتاج مساعدتكم في فتحه أم أيكول بي 29 مفتوح من المصدر

أصلكوا جننتوني بالتجربة دي هههههههه

أخوكم

هاني إكرام
01222188891

Compact 12-01-16 10:53 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany ekram (المشاركة 284769)
أجمل التهاني بنجاح التجربة

بس كان ناقصها حاجة واحدة بس شوية صور للمسدسات

و بما أنكم وصلتوا لهذه الدرجة من الخبرة أرجو منكم الإفادة

أي من المسدسين اشتري بروني جاب مقفول مستعمل و يحتاج إلي الفتح ماسورة مقفولة

و احتاج مساعدتكم في فتحه أم أيكول بي 29 مفتوح من المصدر

أصلكوا جننتوني بالتجربة دي هههههههه

أخوكم

هاني إكرام
01222188891

................................

Hany Ekram 12-01-20 12:50 PM

رد: تجربة جميلة
 
و ماذا عن الفتح أفتح المسدس فين و ازاي؟

و شكرا

Compact 12-01-21 06:49 AM

رد: تجربة جميلة
 
مشاركة للتجديد

devilgrand 12-01-21 01:23 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 283323)
اتفقت انا و بعض الاصدقاء القدامى المحبين للسلاح بصفة عامة على الاجتماع لتجربة مسدسات الصوت و تأثيرها بالخرز , و طبعا كانت أول تجربة فى حياتى بمسدسات صوت بالكمية دى و كنا براحتنا أوى , و جربنا الضرب على كذا نوع من المسدسات و كذا نوع من الاهداف (ثابتة و متحركة) ...


التجربة كان اساسها هو مدى تأثير وضع طبة خرز ثانية اضافية على طبة الخرز الاساسية , و الفارق بين كبس و تثبيت البلية بلاصق مثل سوبرجلو من عدمه


طبتين احسن من طبة واحدة طويلة تصل الى آخر الفوهة
ليه ؟
كل طبة ليها فتحتها الضيقة اللى بتحبس الغاز , و كده بقوا اتنين مع وجود طبتين , وده يحبس كمية غاز اكتر تؤدى لرجوع الاجزاء حتى عند ضرب طلقات الصوت


تثبيت الخرز على الطلق يعطى فارق كبير


عند فوهة الماسورة يوجد حوالى 2سم بعمق الماسورة و بهم قلاووظ حيث يمك تركيب كأس الخراطيش , و هو نفس المكان الذى يسمح بوضع طبة ثانية اضافية طولها حوالى 2 سم لحبس كمية اكبر من الغاز (توصل لحد الفوهة ولن يوجد مكان لكأس الصواريخ) ,

مثال: الطبة الثانية اللى اتحطت فى الجاكال هى طبة خرز خاصة بالايكول بى29 , و فى البى29 تم وضع طبتين , ويمكن استخدام هذه الطريقة فى اى مسدس , المهم مقاس الطبب يبقى صح , ويتم تزييت و تشحيم الطبات كلها عشان تستحمل الحرارة و تساعد فى التبريد .

أوصى بوضع نقطة صغيرة من (سوبر جلو) على كل طلقة لزيادة كبس الخرز على الطلقة و تثبيته و ده بيزود المدى بصفة عامة.

واذا اخذنا مسمار دائرى (بحجم بلية2) من الرصاص و تم تقطيعه لقطع بحجم بلية2 مثلا , فان هذا هو قمة الاختراق لوجود بعض الحروف الحادة من التقطيع و لن يضر الغلاف الداخلى للطبة الصلب لانه مصنوع من مادة الرصاص مش من الصلب زى البلى العادى.


و بعد تجربة جميلة على كذا موديل بتعديلات مختلفة و يكفى ان الجاكال كومباكت و دوال ضرب الخزنة كلها خرز آلى دون حشر او تعليق , و يكفى انها اخترقت كيس رمل على بعد 15 متر و صاج سميك (بتاع الجراجات) و علمت جامد فى الحيطة اللى بعد الصاج كمان , ويكفى انه تم اصطياد غراب بالفولجا من طلقة واحدة من على مسافة 15 متر تقريبا , ويكفى انه تم ضرب خزنة كاملة بلى بمسدس ريتاى بارون مع تبديل الخزنة التانية مباشرة و ضرب دون اى حشر او تعليق او اى حاجة .

كل المسدسات ادت المطلوب منها و زيادة مع ضرورة ذكر انفراد البرونى جاب فى المدى الفعال لاصابة مباشرة و مؤثرة بمتوسط 35 متر تقريبا (يقارب الحلوان51 9مم الحى) .

النشان بقى مضبوط 100% بمتوسط 25 متر تقريبا ودى اهم ميزة, لان كده ممكن تصطاد بيه مرتاح.

سلبيات الموضوع ده وهو برضوا حاجة ايجابية للبعض , انه بيعمل ارتداد بسيط زائد فى اليد زى المسدسات الحى ... غير الصداع اللى جالنا من ضرب النار (عواجيز برضوا) , و مش حقولوكوا على كمية الكربون التركى اللى ملى الجراج المقفول اللى كنا فيه ( شكر خاص لصاحب الجراج )



المسدسات كانت: ايكول فولجا - بى29 - ريتاى بارون - ايكول جاكال كومباكت - ايكول جاكال دوال- كيمار92 - برونى جاب - ايكول فرات ماجم - بلو سى06 - بريتا92 - بريتا84
يوجد تعديل اضافى بالابرة فى: برونى جاب - جاكال كومباكت - جاكال دوال - بى29 - بريتا84
تم ضرب اكثر من 8 علب طلقات تركى فى هذه التجربة الجميلة



شكر خاص لكل تاجر أمين بالمنتدى وخارج المنتدى


تم نقل التجربة للافادة العامة لاستخدامها فى الخير

الكبير كبير بردو
ربنا يكرمك على التجارب الهائلة دي
انا عندي ريتاي بارون مفتوح بلي نمره 2 هجرب اللي حضرتك عملته اول ما افضى
شكرا لسيادتك ومجهودك الرائع

bravo 12-01-21 02:16 PM

رد: تجربة جميلة
 
ربنا يديكو الصحة وبالتجارب دي تكون مرجع للجميع، عندي 2 فولجا9مم أنا وأخويا، واحد بيضرب كويس وواحد بيحشر!!! يا ترى لما حضرتك جربت الفولجا، عمل معاكو إيه أصلي مجربتوش غير طلقتين وخلاص. ضربت بيه بلي مقاس 3. ممكن لو ضربت بلي مقاس 2 بالطبة بتاعته ميحشرش؟؟؟؟

kefafy 12-01-21 03:08 PM

رد: تجربة جميلة
 
الله ينور يا استاذنا و تسلم ايدك
ويارب ديما فى العالى
وارجوك بص كدة على الخاص :)

Compact 12-01-21 10:30 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kefafy (المشاركة 288635)
الله ينور يا استاذنا و تسلم ايدك
ويارب ديما فى العالى
وارجوك بص كدة على الخاص :)

عندك حق طبعا بس ..... بص على الخاص :)

hema777h 12-01-22 12:13 AM

رد: تجربة جميلة
 
طيب ممكن نكرر الموضوع تاني امتي ان شاء الله

younisst 12-01-22 12:26 AM

رد: تجربة جميلة
 
ممكن سؤال
لو انا عايز انفذ الكلام ده على المسدس بتاعى ريتاى بارون ينفع ولا لأ بس للعلم اللى معايا اللى هو مش مفتوح مقفول ؟

hema777h 12-01-22 12:28 AM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة younisst (المشاركة 289059)
ممكن سؤال
لو انا عايز انفذ الكلام ده على المسدس بتاعى ريتاى بارون ينفع ولا لأ بس للعلم اللى معايا اللى هو مش مفتوح مقفول ؟

لايصلح نهايئا عشان مقفول

Compact 12-01-22 06:14 AM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bravo (المشاركة 288607)
ربنا يديكو الصحة وبالتجارب دي تكون مرجع للجميع، عندي 2 فولجا9مم أنا وأخويا، واحد بيضرب كويس وواحد بيحشر!!! يا ترى لما حضرتك جربت الفولجا، عمل معاكو إيه أصلي مجربتوش غير طلقتين وخلاص. ضربت بيه بلي مقاس 3. ممكن لو ضربت بلي مقاس 2 بالطبة بتاعته ميحشرش؟؟؟؟

..........................

Compact 12-01-22 06:16 AM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema777h (المشاركة 289066)
لايصلح نهايئا عشان مقفول

..................................

kefafy 12-01-22 07:11 AM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 284443)
بالنسبة للمجادلين و المعارضين :)

المكان اللى بيتفك و يتركب منه الطبة بيبقى اضيق من بقية الطبة و هو ده المقصود انه يبقى موجود مرتين فى طبتين احسن من طبة واحدة , ولو طبة واحدة طويلة اتعمل فيها مكان للفك و التركيب فى نصها مثلا و التانى فى اخرها حتدى نفس النتيجة

احى حضرتك يا جنرال على موضوعك بصراحة والتجربه خير دليل
وفى التعليق ده بظبط هو المظبوط
لو طبه واحدة من اول بيت النار لحد اول الفوهة هتبقا ميه ميه وطبعا المفروض انها من الخارج مدرجه على حسب تدريجة ماسورة المسدس وانا كنت شاريها من الباشمهندس احمد مازنجر هنا فى المنتدى وكانت ميه ميه بس عيب موضوع البلى الصغير ده ان سريع زيادة عن اللازم مقارنه بحجمة
يعنى لو اتضرب بيها بلطجى من سرعتها وقطرها الصغير ولا هتعمل له حاجة فى ساعتها
ليه لان هتسرقه السكينه وعلشان تاثر لازم يتضرب خزنه كامله فى اى حتى فى جسمه علشان يبدا يحس لان المقذوف يخترق هيخترق
والطبه من الداخل المفروض انها تكون نفس قطر او اصغر بجزئين من المللى من المقذوف بس طبعا علشان المقذوف فى الحاله دى حديد صلب فبيتعمل قطر الماسورة اكتر بقليل من قطر المقذوف علشان الطبه متتفلقش
حضرتك طبعا استاذ فى الحى والهدف بقا انها تبقا اقرب للحى
بمعنى لو فكينا مقذوف 9 مللى وحاولنا ندخله بايدينا من الفوهة او حتة من جهة بيت النار ايه الى هيحصل؟
طبعا المقذوف من المستحيل يدخل علشان الماسورة اقل قطرا من المقذوف ولو دخلت يبقا الماسورة فيها مشكله
الموضوع ده بقا يتم ازاى فى المسدس الصوت؟
الجاكال اقل قطر للماسورة هو 6 مللى وذلك فى اقل تدريج
الخامه بتاعه الماسورة حديد وبها نسبه متوسطه من الانتيمونيا
فطبعا مبنفعش المقذوف يبقا انشف من الماسورة

فتجربتى هى الاتى:
عمل مقذوف كبير من الرصاص البلى (المستخدم فى الصيد البحرى بلى رصاص بقطر 6 مللى بظبط))
يتم تركيب المقذوف ده فى طلقات الصوت الالمانى والمرمى المؤثر 15 متر فى منتهى الدقة ولو جه فى حد على 20 متر هيعورة بردة وعن تجربه فوق السطح فى باب قديم
المقذوف وزنه تقيل وصدمته للشاخص فظيعه زى الحى بظبط
رد فعل المسدس بقا عامل زى الحلوان
لا يوجد اى تاثير على ماسورة المسدس مع انها بدون طبه لان المقذوف اطرى من خامه الماسورة
قطر ماسورة المسدس زى قطر المقذوف بظبط فالاحتكاك مش كبير للدرجة لان المقذوف طرى وبياخد كل الكبس
هيا دى تجربتى واحيك يا كبيرنا.

وحلو قوى بيـــــــــــــــــــــــــــــــــان على المعلم الى حضرتك عملتو وخصوصا استخدام اكتر من نوع فى نفس الهدف
والاستنتاجات
ولاخوة الى مجربوش ياجماعه ارجوكم ارجوكم ده تحذير محدش يجرب دون سابق خبرة علشان وارد الطلقه تفرقع فى ايدك
وارد ان البليه متطلعش مستقيمه تكسر لك الماسورة من اول بيت النار او من المنتصف
وارد اى شىء فده تحذير من اخوكم
وعلى فكرة لو كان موضوع البلى ده كويس كان زمانى عندى مدفع بلى مش مسدس بس الموضوع خطر و مجرم لان ده بقا تصنيع ذخيرة بدون ترخيص(كبسوله و قاذف ومقذوف بالبارود مهما كان حجم المقذوف )
انا شغال بالمسدس الرش ميه ميه والحمد لله
اللهم قد بلغت اللهم فشهد
وشكر خاص لاستاذنا الكبير كومباكت على المجهود الى عمله علشان يوضح لنا الاختلاف بين الانواع
والتكلفة الى تحملها هو و اصدقائة ويعرض لنا النتيجه ببلاش
وتحياتى لكل اخواتى الكرام

Compact 12-01-22 07:45 AM

رد: تجربة جميلة
 
طول عمرك خبير كبير يا أ\ كفافى

ايوه كده :)

ياريت الناس القديمة تطلع اللى عندها للافادة العامة

kefafy 12-01-22 09:07 AM

رد: تجربة جميلة
 
يفندم قلتها وهقولها مليون مره
حضرتك الى خبير الخبراء واستاذى وده شىء يشرفنى يفندم
تحياتى لمعاليك وصباح الفل

Compact 12-01-22 09:56 AM

رد: تجربة جميلة
 
صباح الفل عليك يا خبير

bravo 12-01-22 10:39 AM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 289203)
احتمال كبير يكون الظافر هو السبب


شكرا للرد والإفادة جدا...
بس موضوع الظافر ده يتحل إزاي؟؟ سمعت إنه بيتفك وعاوز يتبرد عشان يكون سن المخلب عمودي، فعلا؟؟ ولا إيه؟؟

kefafy 12-01-22 11:11 AM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bravo (المشاركة 289338)
شكرا للرد والإفادة جدا...
بس موضوع الظافر ده يتحل إزاي؟؟ سمعت إنه بيتفك وعاوز يتبرد عشان يكون سن المخلب عمودي، فعلا؟؟ ولا إيه؟؟

جرب قبل متبرد الظافر تغير السوسته بتاعته
لو حتى كاختبار من المسدس الى شغال كويس
وبعد كدة لو محشرش يبقا سوسته الظافر ضعيفة مبتضغطش كويس عليه علشان يمسك فى كعب الطلقة ويسحبها لاخر مشورها
ولو اشتغل كويس يبقا ممكن تسحب السوسته القديمة بالبنسه علشان تطولها شويه او تحط تحتها لفه خيط بسيطة علشان تضغط السوسته
ولو منفعش يبقا الظافر عاوز يتبرد كويس
وربنا يوفقك

kefafy 12-01-22 11:14 AM

رد: تجربة جميلة
 
والحل كان عندى فى الجاكال و الريك فى بنز صغير فى النص التانى من الظافر بتنطر بمسمار سنارة صغير والشاكوش
وتاخد بالك من السوسته الى تحته علشان متنطش بعيد ومش هتشوفها
افرش ملايا بيضا واشتغل عليها علشان لو نطت تبان
وخد بالك من التخبيط لتوسع مكان البنز
يبقا طرق ضعيف وفى منتصف البنز

Compact 12-01-22 11:25 AM

رد: تجربة جميلة
 
مضبوط كلامك يا أ\ كفافى

المشكلة دى غالبا بتبقى من سوستة الظافر مش الظافر نفسه

kefafy 12-01-22 11:33 AM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 289386)
مضبوط كلامك يا أ\ كفافى

المشكلة دى غالبا بتبقى من سوستة الظافر مش الظافر نفسه

شكرا ليك يا خبير الخبراء
انا كان عندى المشكلة فى الصوت ان الجسم نفسه انتمونيا يعنى لو حضرتك حطيط المغناطيس هيمسك فى البنز مش فى جسم المسدس والمسدس لو نصيبه وقع على حتة معينه بتفرق فى الابعاد
وطبعا الظافر او الامان هيقرب او هيبعد عن مكانه ولو بجزء من المللى وده عادة هما دول اغلب مشاكل المسدسات الحديثة
لو تفتكر معاليك المسدسات القديمه كانت انتمونيا بردو بس فيها نسبه صغيرة من الحديد وده الى بيخليها اقوى شويه من المسدسات الصوت الحديثة

bravo 12-01-23 08:53 AM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kefafy (المشاركة 289369)
جرب قبل متبرد الظافر تغير السوسته بتاعته
لو حتى كاختبار من المسدس الى شغال كويس
وبعد كدة لو محشرش يبقا سوسته الظافر ضعيفة مبتضغطش كويس عليه علشان يمسك فى كعب الطلقة ويسحبها لاخر مشورها
ولو اشتغل كويس يبقا ممكن تسحب السوسته القديمة بالبنسه علشان تطولها شويه او تحط تحتها لفه خيط بسيطة علشان تضغط السوسته
ولو منفعش يبقا الظافر عاوز يتبرد كويس
وربنا يوفقك


يا فندم متشكر لحضرتك وللإفادة، بصراحة شرحك رائع وبإذن الله هجرب الفكرة دي فورا وابلغ سيادتك والسادة الأفاضل بالنتائج لعموم الفائدة، بس يا رب أنجح لأن مواضيع الفك والتركيب دي جديدة شوية بالنسبالي. واعتقد إني لما أفك الظافر بيكون عن طريق مسمار (زمبة) بالحشر متعامدة على الظافر. صح؟

goodzila 12-01-23 09:34 AM

رد: تجربة جميلة
 
ليا استفسار يباشا اه اخبار الجاب في الضرب المتتالي

Compact 12-01-23 09:48 AM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goodzila (المشاركة 290152)
ليا استفسار يباشا اه اخبار الجاب في الضرب المتتالي

100 100 طبعا و احسن من البريتا

kefafy 12-01-23 10:01 AM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bravo (المشاركة 290138)
يا فندم متشكر لحضرتك وللإفادة، بصراحة شرحك رائع وبإذن الله هجرب الفكرة دي فورا وابلغ سيادتك والسادة الأفاضل بالنتائج لعموم الفائدة، بس يا رب أنجح لأن مواضيع الفك والتركيب دي جديدة شوية بالنسبالي. واعتقد إني لما أفك الظافر بيكون عن طريق مسمار (زمبة) بالحشر متعامدة على الظافر. صح؟

صح وربنا يوفقك وطمننا

soliderheart 12-01-23 04:43 PM

رد: تجربة جميلة
 
السلام عليكم يا اخوانى انا عندى استفسار سريع وارجو الرد انا عندى الايكول ديوال وعندى طبه طويله لكن مش بتخرج الطلقه برة بتفضل جوة بيت النار واللى انا فهمته من حضراتكم انه ممكن يركب طبتين واحدة فتحتها ضيقه وواحدة واسعه عشان يضربوا النوعين نت الطلقات طيب الطبه اللى ضيقه مش بتعدى البليه مقاس اتنين منها عشان تضرب البلى معلش عايز افهم لانى مش عارف اعمل ايه مع مسدسى وتعبت بصراحه فيدونى انا عارف ممكن ابقى فهمى تقيل بس اعذرونى

Bill 12-01-23 08:18 PM

Re: رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soliderheart (المشاركة 290507)
السلام عليكم يا اخوانى انا عندى استفسار سريع وارجو الرد انا عندى الايكول ديوال وعندى طبه طويله لكن مش بتخرج الطلقه برة بتفضل جوة بيت النار واللى انا فهمته من حضراتكم انه ممكن يركب طبتين واحدة فتحتها ضيقه وواحدة واسعه عشان يضربوا النوعين نت الطلقات طيب الطبه اللى ضيقه مش بتعدى البليه مقاس اتنين منها عشان تضرب البلى معلش عايز افهم لانى مش عارف اعمل ايه مع مسدسى وتعبت بصراحه فيدونى انا عارف ممكن ابقى فهمى تقيل بس اعذرونى


بيحشر الصوت ولا البلي ؟
اذا البلي ، شحم و زيت المسدس و تأكد أن الأجزاء سلسة في السحب ، أما الصوت كمان شحم و زيت و انتظر رأي الشباب ، كم هو قطر الطبة عندك ؟

Compact 12-01-24 07:25 AM

رد: تجربة جميلة
 
...............................

Compact 12-01-27 10:25 AM

رد: تجربة جميلة
 
..............................

hany adeep 12-01-27 11:27 PM

رد: تجربة جميلة
 
اسمحو لى ابدى اعجابى بهذا القدر من الفن والفكر والخبرة

احمد حسن ادريس 12-01-28 07:54 AM

رد: تجربة جميلة
 
متشكريين على التجربة الممتازة دى وكنت عايز اعرف سعر البرونى جاب كام دلوقتى

Compact 12-02-01 03:52 AM

رد: تجربة جميلة
 
..................

sadaany 12-02-01 05:19 AM

رد: تجربة جميلة
 
كلام جميل وكلام معقول مقدرش اقول حاجه عنه
موضوع يحتاج تقييم 7 نجوم لكل المشاركين

ahmedmh_ali 12-02-01 06:01 AM

رد: تجربة جميلة
 
1 مرفق


يا فندم أسمحلى نعمل محاكاة بسيطة للموضوع للتوضيح أكتر ..


ملف مرفق 31602



حضرتك دلوقتى حنستعمل طبتين فوق بعض ...


* الطبة الأولى طبة طويلة و موجودة عند حضرتك فوق ..
* نيجى بقى للطبة التانية اللى هى حتكون تكملة لغاية فوهه المسدس هل تكون قلاووظ برقبة زى الشكل رقم 1 ، و لا قلاووظ فقط بدون رقبة زى الشكل رقم 2 ؟



بالنسبة حضرتك لبعض المسدسات اللى تم تغيير الأبرة الخاصة بيها ، أزاى حضرتك أتغلبت على تأثير الأبرة على الشاكوش ( الشاكوش و الأبرة الفابريكة بينهم عنصر تكامل تغيير الأبرة بأبرة أقوى بيسيب علامة نغزة على الشاكوش و بيسبب تأكل الشاكوش بعد كدة ) ....


بالنسبة للبرونى جاب بالنسبة للبلى حضرتك أستعملت طبة ، و لا ضربت على الماسورة الأصلية ..



- ما هو المسمار الدائرى ؟

- هل الطبات المستخدمة واجهت أى نوع من أنواع التقسية ، و نوع المسمار المستخدم فيها ؟



شكرا ..

Compact 12-02-01 01:29 PM

رد: تجربة جميلة
 
...........................

Compact 12-02-01 01:33 PM

رد: تجربة جميلة
 
الله ينور على الرسومات التوضيحية يا أ\ أحمد

ahmed alx 12-02-01 01:39 PM

رد: تجربة جميلة
 
بعد اذن الجميع وصاحب الموضوع
يعني ياباشا اجيب الن غاطس واقلوظة كلة واعمل فية فتحة بطول المسمار4.5 وركب علي طول

Compact 12-02-01 01:44 PM

رد: تجربة جميلة
 
.........................

Alex General 12-02-01 01:46 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 298500)
افضل طبة ثانية هى نفس مقاس طبة الصوت الاصلية (الشكل 2 و تكون قصيرة) مع توسيعها لمرور البلية

حضرتك انا عندى الطبه الداخليه لما بتركب بيبقى فاضل بس لفتين او تلاته فى الماسوره لو ركبت طبه تانيه يكون طولها اد ايه؟ وكده هتبقى طالعه من الماسوره الاصليه وشكلها وحش ! دا غير انها موش هتبقى متثبته كويس وفى احتمال تتخلع مع الضغط او تقصر على القلاوظ بتاع الماسوره الاصليه
وكمان صعبه فى الفك لو هنعوز نغير الطبه الطويله بعد كل خزنه عشان تبرد
فى راى حضرتك الفوائد بتاعت الطبه التانيه تغطى كل التعب ده؟؟
وشكرا لصبر حضرتك فى الرد على الاسئله الكتير بس احنا بنحاول نفهم عشان نطور :)


الساعة الآن 11:59 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir