الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الصيد البري وادواته (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=58)
-   -   مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=5417)

mr vigo 11-04-01 02:08 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صائد البوم (المشاركة 53649)
جميل بس لو الصين تعلم هتنزل سكينه شكلها حكاايه وبجنيه ونص وتعالي بص.ههههه

هههههههههه
لا في عرضك بلاش الصين وبلاويها
كفايه المطاوي اللي بتنزل في الولاعات المعفنه دي

الصين لاتصلح لحاجه غير انهم يخلفو وبس
هههههههههه

mr vigo 11-04-01 02:15 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadsaied (المشاركة 54987)
انا عندى فيلم لمدة ساعة فية تعليم صناعة سيف سموراى سيف يابانى وللميعرفش السيف اليابانى هو سيف ابن 60 فى 70 انا نفسى اجيبوهولك يمكن تعرف تعملنا حاجة زي كدة لأن السيوف العرض بس ممكن تعمل 1500
السيف الحقيقى عامل مبلغ وقدرة

القصه مش في السيف يا احمد

القصه ان السيوف الساموراي معموله من معدن حديد مخلوط بكربون وستانليس ولافا بركانيه
الخامات دي بتخلي السيف لو اتعمل ميتسنش تاني لانه اصلا بيتسن وهو سخن نار بالطرق والتبريد المائي المستمر
وكل مابيكون طبقه مستطيله منه يقوم تانيها وعاجنها على اللي تحتها بالطرق لحد اما يعمل سيف كامل مكون من أكثر من 20 طبقه متخالطه فوق بعضها أفقيا
التماسك المستمر ده بيخلي السيف قوي لدرجة انه بيصد طلقة الرصاص نفسها
وبيكسر أي نوع سيوف تاني من قوته
وبعدين اوعى تفتكر ان السيف ثمنه 1500 جنيه
لعلمك سيوف الساموراي الاصليه بتتعمل بالطلب وبعدد محدود وليها صناع معينيين
وثمن السيف يعدي الـ 10.000$
اللي انت بتشوفه ده ب1500 جنيه سيوف للعرض في الفتارين وبس
انما الاولاني للقتال لانه شرف اليابانيين وبيمثل تاريخهم.
وأسأل هاتوري هانزو
هههههههههه

mr vigo 11-04-01 02:18 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصراويي (المشاركة 56661)
والله شغل كويس.. بس صعب جدا... المهم خامة الصفيحة متهيألي ضعيفة شوية
بس الشكل النهائي جامد جدا... ولو حد جرب يعملها يا ريت يحط الصور والسكينة اللي صنعها

كل حاجه في الدنيابتكون صعبه لكن بالتطويع بتتحقق

بالعكس خامة الصفيحه دي قويه جدا جدا وبالذات قصرها بيديها قوه عاليه أكثر من الطويله

وانا معاك يارييت الكل يشارك بصنع ايديه

mr vigo 11-04-01 02:20 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bibomiko (المشاركة 57166)
يا باشا الشغل ده حلو جدا بس أنا عن نفسي مظنش إني هعرف أعملها عشان الخامات مش متوفرلي بس هو لو أنا اديت مواصفات سكينة لحداد هيعملهالي ؟؟؟

حاول ولو معرفتش احنا معاك

لكن الحداد حيخرب الدنيا ومش حيعرف يطبق الفكره صح
هو ممكن يقص خارج الاسكيتش وأنت تكمل بعد كده لحد اما توصل للحد بتاعك ويطلع مظبوط.

mr vigo 11-04-01 02:21 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmn8888 (المشاركة 57187)
موضوع رائعا بمعني الكلمة

تواجدك في الموضوع هو الاروع والله

نورت الموضوع

mr vigo 11-04-01 02:28 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
اقتباس:

السلام عليكم
موضوع شيق و عملى جدا
جزاك الله خيرا
تقبل مرورى
نورت الموضوع يا ابو ياسين
اتمنى تكون استفدت منه وتحياتي
------------------------

اقتباس:

-
الله ينور يا باشا
وعليك يادكتور محسن
بس اوعى تعمل مشرط جراحه لحسن العيانين تهرب
ههههههههههههههههه

---------------------------

اقتباس:

مجهود راااااااااااااااااااااااااااائع
وياريت الموضوع يتثبت
أنت الاروع والله يا مومو وتواجدك شرفني والله
واتمنى يتثبت عشان ميختفيش وسط المواضيع
-------------------

اقتباس:

موضوع بجد جميل متعب بس مش مكلف ممكن اعرف الحديدة اللى عملت منها السلاح
تيجى منين وسعرها
دي مش حديده ياصقر
دي صفيحة منشار النجارين
ودي تتجاب من محلات الموانين أو داري
وسعرها فيه بـ 20 لحد 200 جنيه
وأقواهم طبعا الامريكي

--------------------------

اقتباس:

شكرا للموضوع الجميل,
بس انا عندي استفسار, فيه واحد صاحبي جاي من امريكا قريب و قولتلوا يجبلي معاه ليزرمان مالتي تول, و حددتله الموديل, و لاقاها و اشتراها,,,هل ممكن بسبب المشاكل اليومين دول يكلموا في المطار و هو جاي؟؟؟ مع العلم ان بها سكين مع العده...يا ريت حد يقولي و يكون تعرض للموقف ده في المطار هو او شخص يعرفه مع اي مالتي تول
لا متقلقش من الموضوع ده

المهم مايشيلهاش في جيبه
يحطها جوه الشنطه عادي وسط الهدوم لكن في جيبه حتتكشف وتتصادر وممكن يتعمله هو اصلا مشكله
وتحياتي...

Astromic 11-04-01 03:27 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr vigo (المشاركة 65734)
لا متقلقش من الموضوع ده

المهم مايشيلهاش في جيبه
يحطها جوه الشنطه عادي وسط الهدوم لكن في جيبه حتتكشف وتتصادر وممكن يتعمله هو اصلا مشكله
وتحياتي...

شكرا على الرد...

انا جبت حاجات قبل كده كذا مره بنفس الطريقة و عدت بتفهم افراد الجمارك و اقناعهم بعقلانية انها لا تشكل خطورة جاده...بس المشكله اليومين دول...
انا سألت اصدقاء ليا في المطار و قالولي لما يجي و سألوا "معاك حاجة", يقولهم عليها و يوريهالهم بصراحة, و هم بيعدوا النوعية دي بالذات غالبا(المالتي تول), حتى الفترة دى,,,,و ربنا يسهل...

hazeeeeem 11-04-10 09:39 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
تمام وفل الفل
ومشكور على الموضوع الهايل ده
بس انا رائيي شرا العبد ولا تربيته .

والله الموفق

أبو عزه 11-04-26 01:00 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
والله برافو عليك ... فكرة جميلة جدا و انا بدأت التنفيذ فعلا لاني غاوي اعمل الي حاجة بايدي و كمان ارسمها زي منا عايز
شكرا يا كبير .....

أبو عزه 11-04-26 11:42 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
والله موضوع جميل بس متعب شوية ... ان شاء الله حبدأ التنفيذ قريب . تقبل تحياتي و مروري

M.AbdelKader 11-04-27 12:19 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
فكره عاليه أوى :)

دكتور عابدينوف 11-05-08 02:02 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
حلو جدا والله بس هو مش 2مل قليل كسمك ولا دا حسب الحجم؟
ومتهيالى انتا ممكن تحط التصميم وتودى الحاجة لاى خراط مش هياخد اكتر من 5-10 جنيه وتتقص مظبوطة بدل ماتعرض نفسكك للاصابات وممكن فالاخر تطلع برضو مش متساوية

hosam ibrahem 11-05-14 05:43 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
موضوع جميل جدا و صناعة يدوية ممتازة

يهاء 11-05-14 06:11 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
بسم الله سلمت يمينك اخى العزيز

eng.essam 11-05-16 07:38 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
مشاء الله بجد عقلية رائعه واجمل مافيها هي القدرة علي الابداع والافضل دائما هوا التصميم لتحقيق ذلك لك مني وافر الاحترام وبجد اد ايه انا منبهر اني لسه في عقليات بتفكر ياجماعه في البلد قيس بقي علي كدا كل حاجه بجد حضرتك مثال صغير بجد لشعب عظيم عنده اصرار وعزيمه انا شاكر لحضرتك وتفضلوا بقبول فائق الاحترام والتقدير ومزيدا من التقدم والازدهار وفي انتظار جديدك دامت عافيتك

egyptusman 11-05-16 08:02 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
بجد انت فنان ... ربنا يوفقك :)

أنا مرة عملت خنجر بس كله من الخشب ودهنته سلفر ، بالطبع لم يكن مفيد فى القطع ولكن كان يصلح للطعن ولكن لم أجربه على أحد للأسف .... ههههههه

hema777h 11-05-25 11:14 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
ياريت لو تقلانا العدة الي انت اشتغلت بيها او لو انت عامل ورشة ادوات خاصة بيك ياريت لو تقلنا الاداوت الي انت عملت بيها ورشتك عشااان نستفيد منك في خبرتك ونبدااا نعمل ورشة صغيرة في كل بيت عندنا وشكرااااااااااااااااااااااااااااااااااا جداااااااااااااا ليك علي مجهودك وبعد اذنك انا هطبع الصورة بتاعت السكينة الاستندار الاصلية وانا اعرف واحد بيعملهم هخلية يعمل واحدة عندووو واصورها واجبلكم الصور
وبالتوفيق دائما

m.abozaid20 11-06-03 01:24 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
فكره جاااااااااامده جداااااااااااااااااااا

osama.oscar 11-06-03 07:14 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr vigo (المشاركة 52825)
يعني ينفع كده ياجماعه
90 واحد شاف الموضوع وميردش غير اربعه بس

ههو موضوع تافه قوي كده يعني؟؟؟؟

لا طبعا الموضوووووووووووووووع جامممممممممممممد اووى و شكلها جميل و قوية بس هى فعلا محتاجة مجهووود شوية
مشكووووووووووور ع الموضوع الرائع

Hamdy Ebrahem 11-06-07 06:31 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وووووووووووووووووووووور جدا على الطريقه

fire.falcon 11-08-05 12:53 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
الموضوع جميل جدا

stid 11-08-10 05:17 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
الموضوع جامد جدا والله تسلم ايدك

dany707 11-08-17 08:37 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
ممتازة و افضليتها فى الشكل الخاص بيك اللى تعملة بنفسك

amin hegazy 11-11-10 05:03 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
تسلم ايدك على المجهود الرائعه ده

LionHeart 11-11-18 10:42 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
تسلم ياغالى بس كده هتكون مكلفه اوى لان لازم يكون عندك الادوات دى من الاول
ومشكور على المجهود الرائع

ĴΘĶЄЯ 11-11-25 05:21 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
والله العظيم انت معلم كبير اوى
وانا فعلا كنت بدور على الموضوع ده من زمان
وانا هعمل مش واحدة انا هعمل مجموعة
بس لما الحال يتعدل باذن الله
وهعرض شغلى ان شاء الله
وانا عندى تصميمات كتير لسكاكين
بس فكرتك عجبتنى اوى اوى
تسلم على مجهودك وفعلا فكرة رووووووووووعة

Mr_mody 11-11-26 07:16 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
انا مش حقول حاجة بجد غير اني احييييك علي عبقريتك في انك تعتمد علي نفسك انك تعمل الي انت عايزة! بجد مشاء الله و مشكور علي الموضوع الجميل دة جداا

okapi knife 11-11-26 07:28 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
موضوع رائع جدا تسلم ايدك يا باشا على المجهود الكبير و أحلى تقييم لعيونك

ابوجودة 11-11-26 01:52 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
تسلم ايدك ياباشا

ĴΘĶЄЯ 11-11-26 06:27 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
يا جماعة الله يبارك لكم
لو فى حد عمل السكينة
او حد يعرف اسعار الادوات دى
يقول علشان يفيدنا
لو حتى حاجة واحدة منهم

ĴΘĶЄЯ 11-11-29 03:48 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
:(:(:(:(:(:(

eng.amg 11-11-29 03:55 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
+++++++++++++++++++++++++++++1

TIGERAWY 11-11-30 12:21 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
والله فنان الله ينور ايه الجمال دة
تسلم ايدك

BOB20102008 11-11-30 11:31 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
بجد فعلن موضوع جميل جميل جدان ربنا

يكرمك على المجهود الرئع فعلن انتا جبت فكراه

كانت ممكن تيجى على البال بس فى التنفز كانت

هتبا صعبه اومستحيله لاكن بل موضوع اصبحت اسهل بكتير

لانك عرفتنا على المواد والاداوات المستخدامه فى المهمه التى

كانت مستحيلــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

بحرى 11-12-07 08:10 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
تسلم ايدك يا باشا

القناص العالمي 11-12-07 10:34 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
موضوع جميل و مجهود رائع

بحرى 11-12-08 01:45 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
مجموعة رائعه

قناص الظلم 11-12-28 08:37 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
ايه الافكار اجميييييييييييييلللللللللللللللللله دى

Max.1 12-01-18 06:00 PM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
فنان على فكره و انا اليومين دول شغال فى سكينه انا هعملها بنفسى ان شاء الله

mr vigo 12-02-04 05:54 AM

رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
 
وأنا حكون معاكم بأستمرار
وحشتوني قوي قوي والله


الساعة الآن 11:13 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir