![]() |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
اقتباس:
لا في عرضك بلاش الصين وبلاويها كفايه المطاوي اللي بتنزل في الولاعات المعفنه دي الصين لاتصلح لحاجه غير انهم يخلفو وبس هههههههههه |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
اقتباس:
القصه ان السيوف الساموراي معموله من معدن حديد مخلوط بكربون وستانليس ولافا بركانيه الخامات دي بتخلي السيف لو اتعمل ميتسنش تاني لانه اصلا بيتسن وهو سخن نار بالطرق والتبريد المائي المستمر وكل مابيكون طبقه مستطيله منه يقوم تانيها وعاجنها على اللي تحتها بالطرق لحد اما يعمل سيف كامل مكون من أكثر من 20 طبقه متخالطه فوق بعضها أفقيا التماسك المستمر ده بيخلي السيف قوي لدرجة انه بيصد طلقة الرصاص نفسها وبيكسر أي نوع سيوف تاني من قوته وبعدين اوعى تفتكر ان السيف ثمنه 1500 جنيه لعلمك سيوف الساموراي الاصليه بتتعمل بالطلب وبعدد محدود وليها صناع معينيين وثمن السيف يعدي الـ 10.000$ اللي انت بتشوفه ده ب1500 جنيه سيوف للعرض في الفتارين وبس انما الاولاني للقتال لانه شرف اليابانيين وبيمثل تاريخهم. وأسأل هاتوري هانزو هههههههههه |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
اقتباس:
بالعكس خامة الصفيحه دي قويه جدا جدا وبالذات قصرها بيديها قوه عاليه أكثر من الطويله وانا معاك يارييت الكل يشارك بصنع ايديه |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
اقتباس:
لكن الحداد حيخرب الدنيا ومش حيعرف يطبق الفكره صح هو ممكن يقص خارج الاسكيتش وأنت تكمل بعد كده لحد اما توصل للحد بتاعك ويطلع مظبوط. |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
اقتباس:
نورت الموضوع |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
اقتباس:
اتمنى تكون استفدت منه وتحياتي ------------------------ اقتباس:
بس اوعى تعمل مشرط جراحه لحسن العيانين تهرب ههههههههههههههههه --------------------------- اقتباس:
واتمنى يتثبت عشان ميختفيش وسط المواضيع ------------------- اقتباس:
دي صفيحة منشار النجارين ودي تتجاب من محلات الموانين أو داري وسعرها فيه بـ 20 لحد 200 جنيه وأقواهم طبعا الامريكي -------------------------- اقتباس:
المهم مايشيلهاش في جيبه يحطها جوه الشنطه عادي وسط الهدوم لكن في جيبه حتتكشف وتتصادر وممكن يتعمله هو اصلا مشكله وتحياتي... |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
اقتباس:
انا جبت حاجات قبل كده كذا مره بنفس الطريقة و عدت بتفهم افراد الجمارك و اقناعهم بعقلانية انها لا تشكل خطورة جاده...بس المشكله اليومين دول... انا سألت اصدقاء ليا في المطار و قالولي لما يجي و سألوا "معاك حاجة", يقولهم عليها و يوريهالهم بصراحة, و هم بيعدوا النوعية دي بالذات غالبا(المالتي تول), حتى الفترة دى,,,,و ربنا يسهل... |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
تمام وفل الفل
ومشكور على الموضوع الهايل ده بس انا رائيي شرا العبد ولا تربيته . والله الموفق |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
والله برافو عليك ... فكرة جميلة جدا و انا بدأت التنفيذ فعلا لاني غاوي اعمل الي حاجة بايدي و كمان ارسمها زي منا عايز
شكرا يا كبير ..... |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
والله موضوع جميل بس متعب شوية ... ان شاء الله حبدأ التنفيذ قريب . تقبل تحياتي و مروري
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
فكره عاليه أوى :)
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
حلو جدا والله بس هو مش 2مل قليل كسمك ولا دا حسب الحجم؟
ومتهيالى انتا ممكن تحط التصميم وتودى الحاجة لاى خراط مش هياخد اكتر من 5-10 جنيه وتتقص مظبوطة بدل ماتعرض نفسكك للاصابات وممكن فالاخر تطلع برضو مش متساوية |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
موضوع جميل جدا و صناعة يدوية ممتازة
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
بسم الله سلمت يمينك اخى العزيز
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
مشاء الله بجد عقلية رائعه واجمل مافيها هي القدرة علي الابداع والافضل دائما هوا التصميم لتحقيق ذلك لك مني وافر الاحترام وبجد اد ايه انا منبهر اني لسه في عقليات بتفكر ياجماعه في البلد قيس بقي علي كدا كل حاجه بجد حضرتك مثال صغير بجد لشعب عظيم عنده اصرار وعزيمه انا شاكر لحضرتك وتفضلوا بقبول فائق الاحترام والتقدير ومزيدا من التقدم والازدهار وفي انتظار جديدك دامت عافيتك
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
بجد انت فنان ... ربنا يوفقك :)
أنا مرة عملت خنجر بس كله من الخشب ودهنته سلفر ، بالطبع لم يكن مفيد فى القطع ولكن كان يصلح للطعن ولكن لم أجربه على أحد للأسف .... ههههههه |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
ياريت لو تقلانا العدة الي انت اشتغلت بيها او لو انت عامل ورشة ادوات خاصة بيك ياريت لو تقلنا الاداوت الي انت عملت بيها ورشتك عشااان نستفيد منك في خبرتك ونبدااا نعمل ورشة صغيرة في كل بيت عندنا وشكرااااااااااااااااااااااااااااااااااا جداااااااااااااا ليك علي مجهودك وبعد اذنك انا هطبع الصورة بتاعت السكينة الاستندار الاصلية وانا اعرف واحد بيعملهم هخلية يعمل واحدة عندووو واصورها واجبلكم الصور
وبالتوفيق دائما |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
فكره جاااااااااامده جداااااااااااااااااااا
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
اقتباس:
مشكووووووووووور ع الموضوع الرائع |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وووووووووووووووووووووور جدا على الطريقه
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
الموضوع جميل جدا
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
الموضوع جامد جدا والله تسلم ايدك
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
ممتازة و افضليتها فى الشكل الخاص بيك اللى تعملة بنفسك
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
تسلم ايدك على المجهود الرائعه ده
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
تسلم ياغالى بس كده هتكون مكلفه اوى لان لازم يكون عندك الادوات دى من الاول
ومشكور على المجهود الرائع |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
والله العظيم انت معلم كبير اوى وانا فعلا كنت بدور على الموضوع ده من زمان وانا هعمل مش واحدة انا هعمل مجموعة بس لما الحال يتعدل باذن الله وهعرض شغلى ان شاء الله وانا عندى تصميمات كتير لسكاكين بس فكرتك عجبتنى اوى اوى تسلم على مجهودك وفعلا فكرة رووووووووووعة |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
انا مش حقول حاجة بجد غير اني احييييك علي عبقريتك في انك تعتمد علي نفسك انك تعمل الي انت عايزة! بجد مشاء الله و مشكور علي الموضوع الجميل دة جداا
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
موضوع رائع جدا تسلم ايدك يا باشا على المجهود الكبير و أحلى تقييم لعيونك
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
تسلم ايدك ياباشا
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
يا جماعة الله يبارك لكم
لو فى حد عمل السكينة او حد يعرف اسعار الادوات دى يقول علشان يفيدنا لو حتى حاجة واحدة منهم |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
:(:(:(:(:(:(
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
+++++++++++++++++++++++++++++1
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
والله فنان الله ينور ايه الجمال دة
تسلم ايدك |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
بجد فعلن موضوع جميل جميل جدان ربنا يكرمك على المجهود الرئع فعلن انتا جبت فكراه كانت ممكن تيجى على البال بس فى التنفز كانت هتبا صعبه اومستحيله لاكن بل موضوع اصبحت اسهل بكتير لانك عرفتنا على المواد والاداوات المستخدامه فى المهمه التى كانت مستحيلــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــه |
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
تسلم ايدك يا باشا
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
موضوع جميل و مجهود رائع
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
مجموعة رائعه
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
ايه الافكار اجميييييييييييييلللللللللللللللللله دى
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
فنان على فكره و انا اليومين دول شغال فى سكينه انا هعملها بنفسى ان شاء الله
|
رد: مفاجئة ...إصنع سكينك بنفسك
وأنا حكون معاكم بأستمرار
وحشتوني قوي قوي والله |
| الساعة الآن 11:13 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir