![]() |
رد: مطلوب مستورد
وياريت لو حد يعرف سعر السيارة دى كام داخل مصر اكون مشكور اوى
وشكرا |
رد: مطلوب مستورد
بالنسبه لقانون الاعاقه واستيراد السيارت
اول حاجح تجيب تقرير القونسيون الطبي اللي هو عند القصر العيني ونسبه الاعفاء الشروط لو والدك مدني مسمحوله بسيارة ب 12000 جنيه إعفاء ) والا يزيد محرك السيارة عن 1500 سي سي ممكن السيارة تجيلك من اي بلد بس باسم المعاق نفسه سواء عن طريقه أو عن طريق مكتب استيراد او مندوب أو يتم شراؤها باسمه من المناطق الحرة الموجودة بمصر وفي في المناطق الحره مخازن للسيارت تخش تشوف اللي يعجبك وبالنسبه للمعوقين مسموح ليهم استيراد اي سنه موديل |
رد: مطلوب مستورد
ولو والدك من القوات المسلحه ليه اعفاء 30 الف جنيه وسيارة لا تزيد عن 1800 سي سي
|
رد: مطلوب مستورد
تمام طب لو البى ام مثلا دى عاملة حوالى 12000 من بلدها الخصم ده يخصم كام والجمرك هيكون حوالى كام
وشكرا |
رد: مطلوب مستورد
يا باشا لو مدني 12000 الف اعفاء من قيمها لتعريفه الجمركية فقط وليس من قيمه السيارة
|
رد: كمال الاجسام
اقتباس:
وكمان سيبك من الزهق انا مبزهقش :D ايه العمل بقي انا مليش دعوي حد يقولي اعمل ايه:) |
رد: مطلوب مستورد
اقتباس:
|
رد: مطلوب مستورد
طب لو السيارة ب12000 جمركها يكون كام قبل الخصم وكام بعد الخصم للمعاق وشكرا
واسف على الازعاج |
رد: كمال الاجسام
اقتباس:
|
رد: مطلوب مستورد
12000 الف ايه ريال ولا دولار
|
رد: مطلوب مستورد
12000 ريال
|
فكرة
ايه رأيكم نعمل شطرنج تكون القطع بتاعته عبارة عن طلقات اعيرة نارية صوت على حي مستني اقتراحاتكم |
رد: مطلوب مستورد
اولا الجمرك امصري بيحول القميه الي العمله المصريه تصبح 12000 * 1.60 = 19200 جنيه مصري
جمرك السيارات 30 % يبقي 19200 * 30 \ 100 = 5760 جمرك السيارة ضريبه المبيعات 15 % يبقي 19200 + 5760 * 15\ 100 = 3744 ضريبه المبيعات يبقي توتال السيارة = 19200 + 5760 + 3744 = 28704 قيمه السيارة اطرح منهم بقي 12 الف جنيه اعفاء معاق يبقي السيارة واقفه عليك بي 16704 .. انا حسبتهالك عشان لو عايز تعرف اي سيارة تحسبها انت بالطريقه دي ومتسألش علي حاجه تاني بقي ههههههه لو عايز مكتب عندك في اسكندريه تخليص جمركي قولي |
واخيرا رجعت البيت
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا مش مصدق اني رجعت بيتي لاهلي واحلى اخوة واعضاء ومشرفين ومراقبين في الدنيا معلش انا كنت في ظروف ربنا وحده اللي يعلم بيها وحشتووووووووووني قوي وحبيت اشكر كل الناس اللي سألو عليا انا متشكر جدا وبالخصوص محمد سعيد حبيب قلبي هاشم عسليتي عادل عبده وحش المنتدى محمود ماهر maheradvالشخصية اللي من ساة ما اتقابلت واشرفت بيها ليها فائق الاحترام والتقدير وان شاء الله ربنا ميجبش اي حاجة تمنعني عنكم تاني |
رد: واخيرا رجعت البيت
اهلا بيك من جديد يا كيمو .. ونورتنا يا كبير ..
تحياتى .. |
رد: كمال الاجسام
اولا ياسيدي بالنسبه لطولي متأكد منه لاني كنت داخل حربيه فقاسوا طولي وعرضي فعجبهم طولي بس قالو لي عرضك قليل المفروض لايقل عن 70 سم المهم انا مش هزهق عشان احنا بيت عيله واولاد عمي هيلعبوا معايا فهنشجع بعض بس انا عاوز اعرف ايه التمارين الي بتتلعب عليه واجيب دامبلز ولا لأ وسعرها ايه
|
رد: مطلوب مستورد
اقتباس:
ماشى ياباشا شكرا ياكبير على المساعدة واسف على الازعاح |
رد: واخيرا رجعت البيت
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الف حمد لله على سلامة حضرتك وربنا مايجيبش حاجه وحشة |
رد: واخيرا رجعت البيت
حمدالله علي السلامه يا كيمو .... نورت المنتدي من جديد :)
|
رد: واخيرا رجعت البيت
محسسنى انك كنت فالجهاديه يا ريت مترجعش تقرفنا بمواضيعك يا ابو بطه |
رد: مطلوب مستورد
تصدقو الفكره دي شعشعت في نفوخي وابتديت افكر فيها فكره حلوه وربنا :d d:
|
Re: رد: مطلوب مستورد
اقتباس:
الف سلامة علي والدك |
Re: واخيرا رجعت البيت
حمدلة علي السلامة ياباشا
|
رد: Re: رد: مطلوب مستورد
اقتباس:
وشكرا لسؤالك ياكبير |
رد: مطلوب مستورد
اقتباس:
يعنى ب8000 تجيب بى ام دبليو مستوردة وموديل نضيف وحالة فوق الوصف انما هنا ال8000 دول تجيب بيهم 128 هههههههههههه والله بلد ليها العجب |
رد: مطلوب مستورد
اقتباس:
عسل اوي يعني موديل 99 حلو جداااا وزي ما حضرتك بتقول انها حاله ممتازه هنا الموديل 99 الي يقولك 40 والي يقولك 35 والي يقولك 32 وحلات زباله انا ساكن جمب سوق السيارات مدينه نصر القاهره |
رد: مطلوب مستورد
+ ان في اكتر كمان يعني السعر ده بقوله كده سمعته ع الماشي في الهوا ممكن يقولك 50 واكتر
|
رد: مطلوب مستورد
السلام عليكم
بص يا باشا نصيحه لوجه الله خلص حوار الكمسيون الطبي الأول علشان هي ديه المشكله الوحيده الي هتقابلك في الموضوع ده كله . و بعد كدا موضوع العربيه ده مافيش اسهل منه فيه في بورسعيد عربيات كتير و بتبقي عربيات حالتها انضف من الزيرو بتاعنا. انا حاولت في الموضوع ده كتير بس ربنا موفقنيش لحد اما قررت اني اجيب من هنا و خلاص ههههههههه بس ربنا معاك و يوفقك انشاء الله |
رد: واخيرا رجعت البيت
نورت الدونيا ياض يابو بطة يا حبيبى انتااااا مع انك هتقرفنا بقى كل شوية موضوع بس مضطرين نستحملك ههههههههههههههههههههههههه
نورت يا كيمووووو |
رد: واخيرا رجعت البيت
اقتباس:
|
رد: واخيرا رجعت البيت
حمدله علي السلامه و ممنوع عمل موضوع لصوره و احده لعدم ارهاق المشرفين هههههه بتاعت استاذ محمد سعيد الجمله ديه هههههههه
|
رد: واخيرا رجعت البيت
اقتباس:
|
رد: واخيرا رجعت البيت
اقتباس:
|
رد: واخيرا رجعت البيت
حمد لله على السلامة
ونورت الدنيا كلها ياكبيييييير |
Re: واخيرا رجعت البيت
الف الف الف حمدا لله علي السلامة و نورت بيتك يا كبير ........ و اتفضل اشرب شاي
:d :d |
رد: واخيرا رجعت البيت
الجهادية دى بتاعتى و انا الى قايلها لابو سعيد اساسن هههههههههههههههههههه
|
رد: واخيرا رجعت البيت
ألف حمد لله على سلامتك
|
رد: مطلوب مستورد
اقتباس:
وموفق ان شاء الله |
رد: مطلوب مستورد
ولو حد يقدر يقولى ايه اسعار الاستعمال للبى ام دبليو او المرسيدس موديل التمانينات اكون مشكور اوى
او اى نوع يعرفه يقول سعره وشكرا |
رد: مطلوب مستورد
اقتباس:
و سمعت برضوا ان فيه حاجه اسمها حالات انسانيه بس ديه بيبقي ليها حوارات و افتكاسات تانيه. و كله بالكوووسه بيمشي. يا باشا انا والدي مصاب عمليات حربيه و نسبه الأصابه 65 % و عامل عمليه القلب المفتوح و ولا الهوا . انا مش عايز احبطك توكل علي الله و حاول يمكن انا نحس ولا حاجه :):):) |
| الساعة الآن 01:35 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir