الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الصيد العام (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=1)
-   -   دردشه واستفسار (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=25119)

omarmagic 12-05-29 08:21 PM

رد: مطلوب مستورد
 
وياريت لو حد يعرف سعر السيارة دى كام داخل مصر اكون مشكور اوى
وشكرا

mostafa gamal 12-05-29 08:23 PM

رد: مطلوب مستورد
 
بالنسبه لقانون الاعاقه واستيراد السيارت
اول حاجح تجيب تقرير القونسيون الطبي اللي هو عند القصر العيني ونسبه الاعفاء

الشروط لو والدك مدني مسمحوله بسيارة ب 12000 جنيه إعفاء ) والا يزيد محرك السيارة عن 1500 سي سي
ممكن السيارة تجيلك من اي بلد بس باسم المعاق نفسه سواء عن طريقه أو عن طريق مكتب استيراد او مندوب أو يتم شراؤها باسمه من المناطق الحرة الموجودة بمصر وفي في المناطق الحره مخازن للسيارت تخش تشوف اللي يعجبك وبالنسبه للمعوقين مسموح ليهم استيراد اي سنه موديل

mostafa gamal 12-05-29 08:24 PM

رد: مطلوب مستورد
 
ولو والدك من القوات المسلحه ليه اعفاء 30 الف جنيه وسيارة لا تزيد عن 1800 سي سي

omarmagic 12-05-29 08:25 PM

رد: مطلوب مستورد
 
تمام طب لو البى ام مثلا دى عاملة حوالى 12000 من بلدها الخصم ده يخصم كام والجمرك هيكون حوالى كام
وشكرا

mostafa gamal 12-05-29 08:29 PM

رد: مطلوب مستورد
 
يا باشا لو مدني 12000 الف اعفاء من قيمها لتعريفه الجمركية فقط وليس من قيمه السيارة

BERETTA fs92 12-05-29 08:33 PM

رد: كمال الاجسام
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the ghost (المشاركة 375975)
خلاصة الكلام الجهاز مش زى ما انت متخيل وكلام انجل صح وعن تجربة هتلعب بيه فى الاول بس وبعد كده هتزهق وتانى حاجة استحالة يكون طولك 187 اتاكد

اولا متأكد 187 استحاله ليه يعتي:cool:
وكمان سيبك من الزهق انا مبزهقش :D
ايه العمل بقي انا مليش دعوي حد يقولي اعمل ايه:)

mostafa gamal 12-05-29 08:34 PM

رد: مطلوب مستورد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarmagic (المشاركة 375999)
تمام طب لو البى ام مثلا دى عاملة حوالى 12000 من بلدها الخصم ده يخصم كام والجمرك هيكون حوالى كام
وشكرا

اه اه فهمتك مستحيل تلاقي عربيه بي ام بي 12000 بس .. الجمارك بتاخدش بأي سعر في العقد بتاخد بالفاتورة لازم الفاتورة ولاقي الجمرك ان قيمه الفاتورة صغيره او ملعوب فيها في حد اسمه المثمن وبيشوف اخر عربيه دخلت البلاد نفس الموديل كانت بكام وياخد بيها .. من حق الجمرك تغير قيمة الفاتورة اذا لاقه انه غير حقيقيه

omarmagic 12-05-29 08:35 PM

رد: مطلوب مستورد
 
طب لو السيارة ب12000 جمركها يكون كام قبل الخصم وكام بعد الخصم للمعاق وشكرا
واسف على الازعاج

the ghost 12-05-29 08:35 PM

رد: كمال الاجسام
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beretta fs92 (المشاركة 376006)
اولا متأكد 187 استحاله ليه يعتي:cool:
وكمان سيبك من الزهق انا مبزهقش :d
ايه العمل بقي انا مليش دعوي حد يقولي اعمل ايه:)

انت حر اى حد فى الاول بيقول كده مش هزهق وهالعب بيه علطول وانا كنت زيك المهم العب كل التمارين اللى ينفع تتلعب عليه واهتم باكلك وانت قيست طولك فين ولا ازاى

mostafa gamal 12-05-29 08:40 PM

رد: مطلوب مستورد
 
12000 الف ايه ريال ولا دولار

omarmagic 12-05-29 08:41 PM

رد: مطلوب مستورد
 
12000 ريال

fishtic 12-05-29 08:47 PM

فكرة
 
ايه رأيكم نعمل شطرنج تكون القطع بتاعته عبارة عن طلقات اعيرة نارية صوت على حي
مستني اقتراحاتكم

mostafa gamal 12-05-29 08:49 PM

رد: مطلوب مستورد
 
اولا الجمرك امصري بيحول القميه الي العمله المصريه تصبح 12000 * 1.60 = 19200 جنيه مصري
جمرك السيارات 30 % يبقي 19200 * 30 \ 100 = 5760 جمرك السيارة
ضريبه المبيعات 15 % يبقي 19200 + 5760 * 15\ 100 = 3744 ضريبه المبيعات
يبقي توتال السيارة = 19200 + 5760 + 3744 = 28704 قيمه السيارة اطرح منهم بقي 12 الف جنيه اعفاء معاق يبقي السيارة واقفه عليك بي 16704 .. انا حسبتهالك عشان لو عايز تعرف اي سيارة تحسبها انت بالطريقه دي ومتسألش علي حاجه تاني بقي ههههههه لو عايز مكتب عندك في اسكندريه تخليص جمركي قولي

Karim Eid 12-05-29 08:56 PM

واخيرا رجعت البيت
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا مش مصدق اني رجعت بيتي لاهلي واحلى اخوة واعضاء ومشرفين ومراقبين في الدنيا
معلش انا كنت في ظروف ربنا وحده اللي يعلم بيها
وحشتووووووووووني قوي
وحبيت اشكر كل الناس اللي سألو عليا انا متشكر جدا وبالخصوص

محمد سعيد حبيب قلبي
هاشم عسليتي
عادل عبده وحش المنتدى
محمود ماهر maheradvالشخصية اللي من ساة ما اتقابلت واشرفت بيها ليها فائق الاحترام والتقدير
وان شاء الله ربنا ميجبش اي حاجة تمنعني عنكم تاني

أحمد عطاالله إبراهيم 12-05-29 09:17 PM

رد: واخيرا رجعت البيت
 
اهلا بيك من جديد يا كيمو .. ونورتنا يا كبير ..

تحياتى ..

BERETTA fs92 12-05-29 09:22 PM

رد: كمال الاجسام
 
اولا ياسيدي بالنسبه لطولي متأكد منه لاني كنت داخل حربيه فقاسوا طولي وعرضي فعجبهم طولي بس قالو لي عرضك قليل المفروض لايقل عن 70 سم المهم انا مش هزهق عشان احنا بيت عيله واولاد عمي هيلعبوا معايا فهنشجع بعض بس انا عاوز اعرف ايه التمارين الي بتتلعب عليه واجيب دامبلز ولا لأ وسعرها ايه

omarmagic 12-05-29 09:26 PM

رد: مطلوب مستورد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa gamal (المشاركة 376027)
اولا الجمرك امصري بيحول القميه الي العمله المصريه تصبح 12000 * 1.60 = 19200 جنيه مصري
جمرك السيارات 30 % يبقي 19200 * 30 \ 100 = 5760 جمرك السيارة
ضريبه المبيعات 15 % يبقي 19200 + 5760 * 15\ 100 = 3744 ضريبه المبيعات
يبقي توتال السيارة = 19200 + 5760 + 3744 = 28704 قيمه السيارة اطرح منهم بقي 12 الف جنيه اعفاء معاق يبقي السيارة واقفه عليك بي 16704 .. انا حسبتهالك عشان لو عايز تعرف اي سيارة تحسبها انت بالطريقه دي ومتسألش علي حاجه تاني بقي ههههههه لو عايز مكتب عندك في اسكندريه تخليص جمركي قولي

هههههههههههههه
ماشى ياباشا شكرا ياكبير على المساعدة واسف على الازعاح

mr-a 12-05-29 09:27 PM

رد: واخيرا رجعت البيت
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الف حمد لله على سلامة حضرتك وربنا مايجيبش حاجه وحشة

Egyptian_Destroyer 12-05-29 09:28 PM

رد: واخيرا رجعت البيت
 
حمدالله علي السلامه يا كيمو .... نورت المنتدي من جديد :)

pooforever_2010 12-05-29 10:18 PM

رد: واخيرا رجعت البيت
 
محسسنى انك كنت فالجهاديه


يا ريت مترجعش تقرفنا بمواضيعك

يا ابو بطه

mody_kamal 12-05-29 10:30 PM

رد: مطلوب مستورد
 
تصدقو الفكره دي شعشعت في نفوخي وابتديت افكر فيها فكره حلوه وربنا :d d:

NEW_Year 12-05-29 10:38 PM

Re: رد: مطلوب مستورد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarmagic (المشاركة 375983)
لا ياباشا والدى عامل عملية قلب مفتوح ومكتوب فى الورق اعاقة جزئية
وشكرا
وياريت شوية تفاصيل اكتر الله يكرمكم


الف سلامة علي والدك

NEW_Year 12-05-29 10:40 PM

Re: واخيرا رجعت البيت
 
حمدلة علي السلامة ياباشا

omarmagic 12-05-29 10:42 PM

رد: Re: رد: مطلوب مستورد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة new_year (المشاركة 376082)
الف سلامة علي والدك

الله يسلمك يارب
وشكرا لسؤالك ياكبير

omarmagic 12-05-29 10:45 PM

رد: مطلوب مستورد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mody_kamal (المشاركة 376079)
تصدقو الفكره دي شعشعت في نفوخي وابتديت افكر فيها فكره حلوه وربنا :d d:

والله ياباشا هيا فى نفوخى من فترة وبينى وبينك العبيات الاستعمال الخارج بتبقى انضف مليون مرة من هنا تعتبر جديدة بالنسبة لينا انما السيارات اللى هنا تعتبر بواقى حروب وغالية على الفاضى
يعنى ب8000 تجيب بى ام دبليو مستوردة وموديل نضيف وحالة فوق الوصف انما هنا ال8000 دول تجيب بيهم 128 هههههههههههه
والله بلد ليها العجب

mody_kamal 12-05-29 11:07 PM

رد: مطلوب مستورد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarmagic (المشاركة 376088)
والله ياباشا هيا فى نفوخى من فترة وبينى وبينك العبيات الاستعمال الخارج بتبقى انضف مليون مرة من هنا تعتبر جديدة بالنسبة لينا انما السيارات اللى هنا تعتبر بواقى حروب وغالية على الفاضى
يعنى ب8000 تجيب بى ام دبليو مستوردة وموديل نضيف وحالة فوق الوصف انما هنا ال8000 دول تجيب بيهم 128 هههههههههههه
والله بلد ليها العجب

علي رائيك والله هنا نجيب 128 ههههههههههههه 28 الف علي بي ام دابليو منغير خصومات
عسل اوي يعني موديل 99 حلو جداااا وزي ما حضرتك بتقول انها حاله ممتازه هنا الموديل 99
الي يقولك 40 والي يقولك 35 والي يقولك 32 وحلات زباله انا ساكن جمب سوق السيارات مدينه نصر
القاهره

mody_kamal 12-05-29 11:09 PM

رد: مطلوب مستورد
 
+ ان في اكتر كمان يعني السعر ده بقوله كده سمعته ع الماشي في الهوا ممكن يقولك 50 واكتر

DEADLETTER 12-05-29 11:13 PM

رد: مطلوب مستورد
 
السلام عليكم
بص يا باشا نصيحه لوجه الله خلص حوار الكمسيون الطبي الأول علشان هي ديه المشكله الوحيده الي هتقابلك في الموضوع ده كله .
و بعد كدا موضوع العربيه ده مافيش اسهل منه فيه في بورسعيد عربيات كتير و بتبقي عربيات حالتها انضف من الزيرو بتاعنا.
انا حاولت في الموضوع ده كتير بس ربنا موفقنيش لحد اما قررت اني اجيب من هنا و خلاص ههههههههه
بس ربنا معاك و يوفقك انشاء الله

Angel 12-05-29 11:15 PM

رد: واخيرا رجعت البيت
 
نورت الدونيا ياض يابو بطة يا حبيبى انتااااا مع انك هتقرفنا بقى كل شوية موضوع بس مضطرين نستحملك ههههههههههههههههههههههههه

نورت يا كيمووووو

محمد ياقوت 12-05-29 11:18 PM

رد: واخيرا رجعت البيت
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pooforever_2010 (المشاركة 376071)
محسسنى انك كنت فالجهاديه


يا ريت مترجعش تقرفنا بمواضيعك

يا ابو بطه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههه شرفت ونورت الف الحمد لله على السلامه

besho 12-05-29 11:23 PM

رد: واخيرا رجعت البيت
 
حمدله علي السلامه و ممنوع عمل موضوع لصوره و احده لعدم ارهاق المشرفين هههههه بتاعت استاذ محمد سعيد الجمله ديه هههههههه

pooforever_2010 12-05-29 11:25 PM

رد: واخيرا رجعت البيت
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Angel (المشاركة 376100)
نورت الدونيا ياض يابو بطة يا حبيبى انتااااا مع انك هتقرفنا بقى كل شوية موضوع بس مضطرين نستحملك ههههههههههههههههههههههههه

نورت يا كيمووووو

خليك جدييييييييييييييييد

pooforever_2010 12-05-29 11:26 PM

رد: واخيرا رجعت البيت
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ياقوت (المشاركة 376103)
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههه شرفت ونورت الف الحمد لله على السلامه

مش كنا مستريحين يا عم محمد

loverlover 12-05-29 11:29 PM

رد: واخيرا رجعت البيت
 
حمد لله على السلامة
ونورت الدنيا كلها ياكبيييييير

Bebeto 12-05-29 11:30 PM

Re: واخيرا رجعت البيت
 
الف الف الف حمدا لله علي السلامة و نورت بيتك يا كبير ........ و اتفضل اشرب شاي
:d :d

Angel 12-05-29 11:35 PM

رد: واخيرا رجعت البيت
 
الجهادية دى بتاعتى و انا الى قايلها لابو سعيد اساسن هههههههههههههههههههه

اسامة 12-05-30 12:29 AM

رد: واخيرا رجعت البيت
 
ألف حمد لله على سلامتك

omarmagic 12-05-30 12:32 AM

رد: مطلوب مستورد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة deadletter (المشاركة 376098)
السلام عليكم
بص يا باشا نصيحه لوجه الله خلص حوار الكمسيون الطبي الأول علشان هي ديه المشكله الوحيده الي هتقابلك في الموضوع ده كله .
و بعد كدا موضوع العربيه ده مافيش اسهل منه فيه في بورسعيد عربيات كتير و بتبقي عربيات حالتها انضف من الزيرو بتاعنا.
انا حاولت في الموضوع ده كتير بس ربنا موفقنيش لحد اما قررت اني اجيب من هنا و خلاص ههههههههه
بس ربنا معاك و يوفقك انشاء الله

طب معلش سؤال بسيط هل عملية قلب مفتوح اعاقة نصفى هل تسمح لى بالترخيص ؟؟؟
وموفق ان شاء الله

omarmagic 12-05-30 12:36 AM

رد: مطلوب مستورد
 
ولو حد يقدر يقولى ايه اسعار الاستعمال للبى ام دبليو او المرسيدس موديل التمانينات اكون مشكور اوى
او اى نوع يعرفه يقول سعره وشكرا

DEADLETTER 12-05-30 12:43 AM

رد: مطلوب مستورد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarmagic (المشاركة 376152)
طب معلش سؤال بسيط هل عملية قلب مفتوح اعاقة نصفى هل تسمح لى بالترخيص ؟؟؟
وموفق ان شاء الله

يا باشا احنا في بلد غريبه الأعاقه عندهم بتبقي في الأطراف زي الأيدين او الرجلين علشان علي الأساس ده بتبقي السياره مجهزه للأعاقه ديه و بيبقي فيها التجهيزات لحالات الأعاقه ديه هوا ده الكلام الي اتقالي لما كونت بدور في الحوار ده.
و سمعت برضوا ان فيه حاجه اسمها حالات انسانيه بس ديه بيبقي ليها حوارات و افتكاسات تانيه.
و كله بالكوووسه بيمشي.
يا باشا انا والدي مصاب عمليات حربيه و نسبه الأصابه 65 % و عامل عمليه القلب المفتوح و ولا الهوا .
انا مش عايز احبطك توكل علي الله و حاول يمكن انا نحس ولا حاجه :):):)


الساعة الآن 01:35 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir