![]() |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
لو انتوا شايفين ان البلد ماشية بالمثالية دى يبقى براحتكوا يا جماعة
على فكرة احدى التهم كانت احراز سلاح نارى معدل و ذخيرة معدلة والوقت اللى اتمسك فيه كان اى حد بيتمسك بسلاح من الشرطة المدنية بيتحول للشرطة العسكرية و معرفش لسة بيعملوا كده ولا لا اللهم ما قد بلغت اللهم فاشهد |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اوك هيطلع منها بعد تقرير المعمل الجنائي ولو شكله نضيف هيروح النيابه ويطلع بكفاله 100 جنيه لحين صدور تقرير المعمل الجنائي وهييجي التقرير سلبي تمسك الظابط تطلع تيت امه في التفتيش والمديره وترفع عليه قضيه وتطلع تيت امه ودي بقي بترجع لشخصيه كل واحد منت ممكن تتمسك بمطوه قصافه وتتعمله قضيه المعلقه الي بتاكل بيها في الجنايات والطب الشرعي اسمها نصله ومعاقب عليها لانها بتتسن بتبقي زي السكينه وارجع واقول انت وشخصيتك انا يا بمشي بخنجر يا مطوه يا مريكان ستيك
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
الظابط لما يستعبط لازم يفهم ان المواطن مش هيسكت وهيرفع على قضيه وهيبهدله, علشان ميفكرش يظلم حد, المفروض فعلا يشوفله محامي كويس ويطلع تيت اهله وعلى فكره الظابط الي مش كويس لما بيحس انك هتعمله قلق ومشاكل ومش هتسكت بيلم نفسه, وانا شوفت دا بنفسي ,لكن لما بيشوف الي قدامه خايف بيركبه ودا مرض نفسي بعيد عنك مصاب بيه ظباط كتير من غير المحترمين منهم |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
في قسم العجوزه كنت بهرج مع امين في الاستيفا وسط الظباط بالالكتريك وكانوا عايزين منه
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
الشخص اللى بتكلم عليه معملش اى حاجة غلط غير انه معاه مسدس و طلقات نارية معدلة
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
كلمه طلقات ناريه معدله دي مش البلي الي انت بتتكلم عليه بيبقي بلي ومتغلف بطبقه جلد وليه طريقه معينه في الكبس وبيبقي نسبه البارود تقريبا 50 % من الطلقه الحقيقه وانت طالع الطلقه الصوت 20% يعني البارود اقل من النسبه انت لو ركبت مقزوف حقيقي علي طلقه بلي مش هيمشي 5 متر ويقع يعني ترزع الي قدامك بطوبه في وشه ارخص انا بكلمك في الصح والي هصيحل ولو المحامي الي معاه عقيم قولي ابعتلك احكام النقض ونسخ الطب الشرعي وحالات سابقه يستند عليها بدل ميحبس الواد عالفاضي
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
انا قدامي عسكري لابس قضيه سرقه بكره شاش من مستشفي من ام 3 جنيه واخد 3 سنين سجن حربي
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
المحامي الي معاه عبيط وظابط ملبسهاله لو كان استند انه كان عيان ولا مريض ولا شاريها ولا لعب في اي مكان غير ان الظابط لبسهاله كان طلع وتيت ام الظابط الي لبسهاله هي معادله صياعه وقانون ما علينا انا جايب براءه من 3 سنين في قضيه ممسوكين فيها بنص طن حشيش في عربيه نقل عشان كام كلمه غلط في المحضر والظابط اتفرد بيهم ولبسها منها انه لقي الكميه في مخبا سري في باطن السياره انت بتتكلم في نص طن مش حاجه صباعين ولا كيس والغلطه التانيه انه كتب انه راح يفككها في الاداره وبعد نص ساعه من لما مسكهم علي الصحراوي اسماعيليه رجع العباسيه في نص ساعه يعني صباح الطيران وبعد 10 دقايق كان نفس الظابط بيعمل ضبطيه تانيه في عباس العقاد عند توم اند بصل يعني لو ايرون مان ولا سوبر مان وكان عامل كمين سري يعني بيحكي في 5 ساعات والاتنين طلعوا وطلعنا تيت ام الظابط واتنقل السلوم تقريبا
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
ههههههههههههههههههههه عاجبني انت يا افوكاتو والله (مع اني ضد الدفاع عن واحد بيتاجر في المخدرات او الكلام ده) بس بيعجبني المحامي الشاطر
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
طب متجيب نمرتك يا افو عشان لو حصلنا حاجة و تبقى محامى المنتدى و مستشاره القانونى :d
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
0121108490 ahmed said
head of legal department in metro politan credit finance legal advocate 4 many company my office in 127 masr &sodan st |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
طيب منا حكتلك نسبه البارود في الطلقه الصوت عموما مبتعديش 20 % والحي 100% والبلي المعدله الي هي متغلفه علي الاقل 60 % او 40 مش فاكر يعني بكل المقاييس الحوار فكسان
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
ولو المحامي مش قراري قوله يراجع كتيب الطب الشرعي الي فيه المقزوفات الناريه عشان يعرف يرد علي التقرير او علي القاضي او وكيل النيابه يا معلم فاهمان ولا موفهمنتش هههههههههههههههههه
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
والله حرام الواد يضيع علشان المحامي مبيفهمش
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
الموضوع يا جماعة مش بالمسمى مهو لو الواحد شال قلم رصاص و ضرب واحد في عينه فدي مشكلة بغض النظر عن الأداه. فالمشكلة في مسمي الطلقة و لكن الأثر اللي بتسببه . و في حالة البلي الأثر خطير.
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
هو اكيد اتنطط جامد على الظابط لان انا ساكن فى ش الطيران و بعدى من ميدان رابعه كتير جدا و المسدس معايا و مفيش تفتيش نهائى فى الميدان لان الواقفين دول كلهم مرور بس و مفيش لجان ولا حاجه... كل كام سنه كده يعملوا لجنه الساعه 3 او 4 بعد نص الليل انما مفيش تفتيش برده,,, بيشوفو رخص بس.. طب ايه اى حصل خلى الظابط يكتب فى المحضر تلويح بالقوه... ايه الى طلع المسدس اصلا...
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
واللجنة دى ممكن تلاقيها الساعة 12 بليل , ملهاش معاد ثابت. ولو ركزت كويس حتلاقى ضابط مرور واحد و الباقى امن عام و مباحث. وانا بصراحة عمرى ما شوفت اللجنة دى فى المكان ده غير بعد الثورة. |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
يعم اللجنه بيفتش اماكن السلاح التفتيش الزاتي في القسم واكيد صاحبك اتكلم بغتاته وهدد الظابط فعمله كده لانه متاكد ان حوار المسدس هيطلع فشنك والظابط هيتشقلط فيها لو الواد طلع لو اتمسك هيتعرض نيابه مسائيه الساعه 7 ياخد اخلاء سبيل بكفاله لو الحوار مسدس بس ولو وكيل النيابه كويس ومعاك محامي هتاخد اخلاء سبيل لالاوجه لاقامه الدعوي ولفت نظر مامور الضبط القضائي انت عارف يعني ايه ظابط بقاله اربع سنين في شرطه وسنيتن تلاته حاجه اسمها فرقه ومباحث وميعرفش يفرق المسدس الصوت من البلي من الحي يبقي يشتغل بتاع فول احسن
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اصلا مش من حق حد يفتشك الا لو انت حطيت نفسك حاجه اسمها موضع ريبه وميفتشكش يستعلم عنك باللاسلكي لو معلكش احكام تمشي ملوش انه يفتشك الا بازن نيابه تحت اي ظرف وفي اي لجنه واي رتبه ودا كلام من قانون الاجراءات الجنائيه حتي ولو معاك سلاح بس مش ظاهر
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
بعد اذن حضرتك قانون الطواري بيعمل اية شكرا |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
افوكاتو
شكرا على ما قدمته لنا من معلومات قيمة كما نشكر جهدك فى عمل هذا البحث زالجهد المبذول للوصول إلى معرفة كل منا حقوقه وواجباته فلو علم كل منا حقه ما استطاع ضابط شرطة أن يتجاوز مع أحد ولكن يعاب علينا جهلنا بالقانون وفى بحثك الشيق وجدت إجابة لكل ما كنت أريد أن أسأل عنه جزاك الله خيرا ولا حرمنا من مشورتك |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
الاخ والزميل العزيز الابوكاتو بالنسبه لاى طلقه تعمل بالبارود ونتيجه انفجارها يخرج منها مقزوف مهما كان صغر حجمه فقد اصبحت طلقه حيه ويجرمها القانون كما درسنا فى الكليه وزلك لما يمكن ان تسببه من ضرر والاخ محمد راتب شفاه الله وعافاه كان اخر الضحايا وكما علمت البليه كادت ان تودى بحياته االمقصود فى القانون المصرى وان كان غير محدد بالنص اى طلقه يخرج منها مقزوف ايا كان وليس نوعه او حجمه ومثالا طلقه الموريس 6مم طلقه صغيره وتافهه وهى تستخدم فى التدريب على الرمايه الاوليه فقط فى الجيش لانها لاتصلح للقتل وحيازه هزه الطلقه يعتبر جنايه كما تعلم واسف للاطاله وشكرا لك
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
شكرا علي رد حضرتك وارجو مراجعه كتب كليه الحقوق وياريت لو تراجع تعليمات النيابه العامه والطب الشرعي والكتب الدوريه
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
زميلى العزيز الطلقات دى مش مزكوره فى قانون الاسلحه والزخائر نصيا لكن انت تعلم انه ممنوع بدعوى الحفاظ على الامن العام وانت عارف ان الشرطه ما بتنفز القانون الا لمصلحتها الشخصيه ومثالا لزلك اقرااء اجرائات ترخيص السلاح ستجدها بسيطه جدا ولكن ازاى ها ترخص وانا معك احنا ممكن نطلع اى شخص براءه ولكن المشكله فى البهدله الى ها يشوفها ملحوظه كنت من اسبوعين عملت موضوع عن التصدى والاتحاد فى مواجهه مشروع القانون الجديد الى هايمنع بنادق الرش والغاز والاسلحه الصوتيه وطلبت التطوع من رجال القانون الاعضاء والمحامين ولكن للاسف ما عبرنيش الا5 اعضاء فقط وماكانوش زمايلى للاسف هو الموضوع ده تافه للدرجه دى وانا مش واخد بالى والا احنا اهم حاجه نبيع ونعدل مسدسات بلى وخلاص ابقى قولى رايك
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
ممنوعه بدعوي الحفاظ علي الامن العام دا لما كان فيه معتقلات او مصادرات اما امام القضاء والنيابه الموضوع عبيط هتطلع بدون كفاله والقضيه تحفظ يابعد تقرير الطب الشرعي يا قبله والظابط هيخدهم في جنابه لما يبقي فيه اكتر من اربعه مليون قطعه سلاح تقيل ما بين جرينوف واربجيه وقزايف مضاده للطائرات وهاون غير الالي والمسدسات متهربين ويمسك واحد بيضرب بلي
|
Re: بحث في تجريم الطلقات البلي
بالتوفيق انشاء الله
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
حد قال حاجه تاني
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
موضوع جميل و مجهود رائع
موفق |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
يا باشا الشرطه بتاعتنا ممكن تاخد السلاح الصوت وتحتلك واحد حى علشان يعمل قضيه
ربنا يسترها |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
اقتباس:
هوا دا اللى انا عايز اقوله من بدرى والله |
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
بالتوفيق ان شاء الله
|
رد: بحث في تجريم الطلقات البلي
بس مش ملاحظ فية جدول ناقص موجود 1 و 2 و4 فين تلاتة ويشمل اية
|
| الساعة الآن 07:30 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir