الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   محدثات الصوت (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=81)
-   -   رابطة مالكي الايكول جاكال دوال (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=10848)

abosamra_us 11-09-10 02:52 AM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
1 مرفق
صباح الخير على شباب مصر..
الاسم: أحمد سمير
المسدس: إيكول جاكال دوال 9مم

الحقيقة المسدس ده حلو جدا، بياخد 15 طلقة و صوته هايل.
انا مافتحتش الماسورة و مالعبتش في اي حاجة.
هل فيه حد يعرف ايه اللي ممكن اعمله عشان المسدس ده يكون مفيد في حالة الدفاع عن النفس لأني بسافر و ارجع من و الى اسكندرية كل اسبوع اكتر من مجرد الصوت؟ بس المهم من غير ما افتح الماسورة.
افيدوني افادكم الله

alaashady 11-09-13 01:44 AM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
أنا اشتريت المسدس ده من اسكندرية ... وفعلا مسكة المسدس ده تحفه ... بس بردو الطلقات بتتحشر معايا علاطول بمعدل كل 3 أو 5 طلقات .. سواء على الفردي أو اوتوماتيك ... بالمناسبة كان معدل لضرب البلي (ماسورة مفتوحة)

michohat 11-09-13 01:48 AM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
انا اشتريته من فتره بس لسه مش استعملته ولا جربت اضرب بيه
مش لاقي مكان مناسب اقدر فيه استعمله من غير ما اسبب ازعاج لحد
حد عنده اقتراح

amr7 11-09-13 03:22 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
ف البيت عندك لما تكون قاعد لوحدك اضرب برحتك يباشا

michohat 11-09-13 09:26 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
يعني مش هيزعج الجيران فى الشقة اللى جنبي

michohat 11-09-16 05:27 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
موضوع مهم به فيديوهات للمسدس يجب الاطلاع عليها تتعلق بتفكيك المسدس
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=9671

amr7 11-09-16 06:46 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat (المشاركة 198290)
يعني مش هيزعج الجيران فى الشقة اللى جنبي

انا ببص للموضوع دا بنظرة ابسط من كدا بكتير جدا ناس بتضرب صواريخ انواع مختلفة وبيبقى صوتها عالي جدا عامل زي الطلقات ال9 ملي بالظبط وبتضرب كتير وورا بعض ......وكمان وانت ف بيتك محدش ليه عندك حاجه طبعا بس تاخد بالك ان ميبقاش الوقت متاخر مثلا ولا حاجه .

eido2000 11-09-17 01:58 AM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
شغل الكاسيت وعلى الصوت أو ارفع صوت التليفزيون واضرب زى ما انت عاوز بس بعد كده اخفض الصوت علشان الازعاج بتاعه اكتر من صوت الطلقة وده للنجربة بس وتشيله لغاية ما يجيلك بلطجى ده لو كان بلى لكن لو صوت بس شيله لغاية ما تبيعه علشان يبقى بحالته وربنا يوفق الجميع تحياتى

masrawii 11-10-05 04:53 PM

Re: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
3 مرفق
الحمد لله بعد طول انتظار انا اشتريت الايكول جاكال النهارده وقولت ادخل معاكوا فى رابطة مالكى الايكول جاكال

عمر الكلح 11-10-16 12:17 AM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
انا اخوكم عمر الكلح انا املك هذا المسدس ذات المسوره المفتوحه و هو فعلا روعه لانى جربت بيه الطلقلت التركى العاديه وكان صوته عالى جدا والفارغ كان لا يوجد به اى اثر للبلاستكه بجد روعه فى الشكل و الحجم و التاثير بس انا مستخسر انه يكون صوت بس واريد ان اعرف كيفيه جعله يضرب الطلقات البلى وشكرا0

AMR ALY 11-10-16 04:25 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر الكلح (المشاركة 217899)
انا اخوكم عمر الكلح انا املك هذا المسدس ذات المسوره المفتوحه و هو فعلا روعه لانى جربت بيه الطلقلت التركى العاديه وكان صوته عالى جدا والفارغ كان لا يوجد به اى اثر للبلاستكه بجد روعه فى الشكل و الحجم و التاثير بس انا مستخسر انه يكون صوت بس واريد ان اعرف كيفيه جعله يضرب الطلقات البلى وشكرا0

لا تفكر في هذا ابدا لخطورته، الصوت مصمم علي انه صوت فقط اما لو للحمايه فتقدم علي رخصه و ان كنت هاوي رمايه او صيد فمسدس غاز او بندقيه ضغط هواء افضل بالتأكيد للدقه،اي تعديل في الصوت يجعله كالقنبله لا تدري متي تنفجر بيدك،و ما بالك بحوادث انفجار الحي و ممكن تشوفها عاليوتيوب،مع فارق الخامه و التصميم و كون الماسوره متحركه مع السليد و هو عامل اساسي في وصول الضغط لمعدل امن عند خروج الفارغ،اما الصوت فممكن السليد يرتد في وجهك او كما ذكرت ينفجر من بيت النار و الماسوره،و اخيرا و ليس اخرا يجب ان تدرك ان ربنا الحامي و من ناحيه قانونيه فالموضوع مجرم و الغايه لا تبرر الوسيله،و كان لي موضوع بيوضح خطوره تداول معلومات قد يساء استخدامها عن الصوت و تعديله في يد العامه بدون اي ضوابط،اتمني اني اكون ساهمت في الافاده و ارجو للجميع السلامه،شكرا

Ahmed El Sarky 11-10-16 04:42 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMR ALY (المشاركة 218238)
لا تفكر في هذا ابدا لخطورته، الصوت مصمم علي انه صوت فقط اما لو للحمايه فتقدم علي رخصه و ان كنت هاوي رمايه او صيد فمسدس غاز او بندقيه ضغط هواء افضل بالتأكيد للدقه،اي تعديل في الصوت يجعله كالقنبله لا تدري متي تنفجر بيدك،و ما بالك بحوادث انفجار الحي و ممكن تشوفها عاليوتيوب،مع فارق الخامه و التصميم و كون الماسوره متحركه مع السليد و هو عامل اساسي في وصول الضغط لمعدل امن عند خروج الفارغ،اما الصوت فممكن السليد يرتد في وجهك او كما ذكرت ينفجر من بيت النار و الماسوره،و اخيرا و ليس اخرا يجب ان تدرك ان ربنا الحامي و من ناحيه قانونيه فالموضوع مجرم و الغايه لا تبرر الوسيله،و كان لي موضوع بيوضح خطوره تداول معلومات قد يساء استخدامها عن الصوت و تعديله في يد العامه بدون اي ضوابط،اتمني اني اكون ساهمت في الافاده و ارجو للجميع السلامه،شكرا

احترم رايك بشدة

AMR ALY 11-10-16 07:50 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el sarky (المشاركة 218247)
احترم رايك بشدة

شكرا استاذ احمد و احترامي لمشاركاتنا في مواضيع سابقه، ارجو التواصل لاحقا لموضوع رحله الصيد بالسخنه مثلا او اي رحله صيد اخري في اي وقت و تحياتي اخوك م.عمرو 01001416164

ماهرالجزار 11-10-17 10:00 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
انا املك هذا المسدس ذات المسوره المفتوحه و هو فعلا روعه لانى جربت بيه الطلقلت التركى العاديه وكان صوته عالى جدا والفارغ كان لا يوجد به اى اثر للبلاستكه بجد روعه فى الشكل و الحجم و التاثير[img]img0428a[/img] واريد ان اعرف كيفيه جعله يضرب الطلقات البلى

mohamed hussein 11-11-26 10:40 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
السلام عليكم ياشباب
بصراحه بعد ماكلكو شكرتو فى المسدس ده انا جبته جديد بس للأسف كنت بفكه عشان اشوف موضوع البطه الى بتتفتح بالانكيه وابنى ضيعها ومش عارف اعمل ايه
ياريت لو حد عنده اقتراح .......!!!!!!!!!!!!!!!!! ؟؟

mohamed hussein 11-11-26 10:42 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
انا ضيعت الطبه الى بتتفك بالانكيه ومش عارف اعمل ايه ......!!!!!!!!!!!!1

amin hegazy 11-11-26 10:46 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed hussein (المشاركة 243631)
انا ضيعت الطبه الى بتتفك بالانكيه ومش عارف اعمل ايه ......!!!!!!!!!!!!1

بسيطه جدا ولا تزعل نفسك يا باشا
هتجيب مسمار النكيه صلب من ش الجمهورية وتقصه عند خراط بطول الطبه اللى ضاعت وخليه بعمل فتحه تكون صغيرة القصه دي تكلفك يجي 30 جنية كده

mohamed hussein 11-11-26 10:53 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
ياشباب انا لسه مشتريه ولاقيت المصوره مفتوحه وليها طبه بتتفك بالانكيه عايز اعرف طريقه تحويله لبلى من غير ميكون فيها خطر عليا + انى ضيعت الطبه ومش عارف اعمل ايه ؟

mohamed hussein 11-11-26 10:54 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
شكراً جداً على مشكلة الطبه وهجربها ان شاء الله

mohamed hussein 11-11-26 10:56 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
شكراً جداً للمساعده
ريحتنى

سرسور 11-11-27 12:05 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed hussein (المشاركة 243631)
انا ضيعت الطبه الى بتتفك بالانكيه ومش عارف اعمل ايه ......!!!!!!!!!!!!1

الطبة تباع كقطع غيار اسهل من انك تصنعها و اوفر

ahmedmh_ali 11-11-27 12:15 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سرسور (المشاركة 244074)
الطبة تباع كقطع غيار اسهل من انك تصنعها و اوفر

مسمار غاطس و عليك و على خراط أو ممكن فعلا تشتريها أسهل ..

loverlover 11-12-07 09:59 AM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
موضوع جميل جداااااااا وان شاء الله ارفع لكم فيديوهات للمسدس بتاعى

khaledabofaid 11-12-16 08:54 AM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
السلام عليكم يا احلى شباب فى مصر

ممكن أعرف لو حد منكم حصل عنده فى المسدس الإيكول جاكال تلف فى لون المسدس نتيجة إقترابه من العرق مثلا أو الحرارة و لو حدث هذا معكم هل هناك طريقة لطلاء المسدس مره أخرى

و شكرا لحسن تعاونكم

احمد قبيصى احمد 11-12-16 11:54 AM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
بس يا عم خالد ... هو فى طريقه طلاء اسمها الاكسيديه بس لازم تكون عند ورشه وبيسقط المسدس كله فى حوض ودى طريقه صعبه شويه بس نتائجها احسن عشان الطلاء يثبت
ان فى طريقه عملتها مع الايكول اراس اللى معاى بس تعبت اوى عقبال ما عملتها هتجيب ازازه تنر وعلبه اسبراى اسود من عند اى موان حسبه 9 جنيه ونصف وتمسح المسدس كويس بالتنر بقماشه ناعمه مش صنفره وبعد كده تربط المسدس وتعلقه من ناحيه الزناد بحيث يبقى حر الحركه وترش عليه من علبه الاسبراى من على بعد 30 سم مش من قريب لحد متدهن الاماكن اللى مجرحها وهينشف بعد نصف ساعه

جرب وقولى ايه رايك يا خالد

محمود الشريف 11-12-17 12:11 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
السلام عليكم
انا عاوز حد يفهمنى كيفيه استخدام الايكول جاكال دوال انا لسه مشترى واحد جديد وبصراحه انا معرفش استخدمه وعلى فكره المسدس جاى من غير كتالوج ولا اى حاجه خالص بس العلبه .
شكرا

Timo Jean 11-12-17 12:27 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
ممكن سؤال

انا عندي ايكول فرات وعايز ابيعه

و الجاكال داخل دماغي ومعشش

انتو ايه رايكم بحكم انه معاكم

ahmedmh_ali 11-12-17 12:55 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
بلاش حد يشترى دلوقتى الأسعار بقت فى السقف ..

Timo Jean 11-12-17 01:11 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
يعني انت شايف اخلى الفرات اللي معايا ولا ابيعه

ياريت تفيدني

ahmedmh_ali 11-12-17 01:16 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
فى كلا الحالتين أنت الكسبان لأن الأسعار عالية ، و الفيرات مسدس فيم ..

Timo Jean 11-12-17 02:08 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 260509)
فى كلا الحالتين أنت الكسبان لأن الأسعار عالية ، و الفيرات مسدس فيم ..


والله يااستاذ احمد كلامك طمني بالنسبة للفرات طب مقارنة بالجاكال مين افضل في عملية الدفاع عن النفس والصوت الأعلى

خصوصا اني قررت تركيب طبة سواء لذك او ذاك

مستني ردك

ولك جزيل الشكر

farouk 11-12-18 10:06 AM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
الجاكال بيضرب الي هو ده الفرق
واعتقد انك مش هتحتاج الميزه دي فحاحجه لو استخدمته صوت
اما لو بلي في الدفاع عن النفس يبقي ممكن تستخدمها شرط وجود طبه جيده تعمل علي سحب الاجزاي اتوماتيك

ahmedmh_ali 11-12-18 11:16 AM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farouk (المشاركة 261139)
الجاكال بيضرب الي هو ده الفرق
واعتقد انك مش هتحتاج الميزه دي فحاحجه لو استخدمته صوت
اما لو بلي في الدفاع عن النفس يبقي ممكن تستخدمها شرط وجود طبه جيده تعمل علي سحب الاجزاي اتوماتيك

حضرة الأستاذ فاروق قالك المفيد ..

farouk 11-12-18 11:57 AM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
[QUOTE=ahmedmh_ali;261169]حضرة الأستاذ فاروق قالك المفيد ..[/Q
ياباشا احنا كلنا بنتعلم من سياتك

ahmedmh_ali 11-12-18 11:58 AM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
[quote=farouk;261199]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 261169)
حضرة الأستاذ فاروق قالك المفيد ..[/Q
ياباشا احنا كلنا بنتعلم من سياتك

باشا .. تلميذك ..

farouk 11-12-18 12:05 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
الاسعار غليت اوي يا تري ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جاكال جديد 1900 لييييييه؟

احمد قبيصى احمد 11-12-23 08:39 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
--------------------------------------------------------------------------------

الاقى فين قطع غيار للجاكال ( محتاج ماسوره ) جديده

برجاء الافاده من الاعضاء فى المنتدى
__________________
الدليــــــــــــــل

If there is a will , there is a way . ان مع العسر يسرا

احمد قبيصى احمد 11-12-23 08:43 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
حاجه مهم واستفسار خطيييييييير عايز اخد راى الجماعه اللى معاهم الجاكال ديوال EKOL JACKAL DUAL 9mm
ان مع استخدام المسدس فى ضرب البلى ضربت امبارح بيه طلقه غريبه انا اللى مصنعها
ولقيت ان الماسوره من امام من ناحيه الفوهه شكلها اتغير ونفخت سنه بسيطه ولدرجه حسيت معاها انها اتشرخت
تفتكروا الموضوع بجد خطيير ومش هينفع استخدم المسدس تانى غير لضرب الصوت فقط وايييه الحل يا جماعه

ولو حبيت اروح لحد يجيبلى ماسوره جديده للجاكال الاقى قطع غياره فيييين ؟؟ المسدس دا غالى على اوى

لانى بعتبره سلاح مش مسدس صوت فقط


ارجو الرد يا جماعه ومحدش يبخل علينا لو حد بيجيب قطع غيار للجاكال ومستعد اشتريها باى سعر



وشكرا

ali elhoot 11-12-24 12:27 AM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
طبنجة من احلى الطبنجات وانا ضارب بيها اكثر من 100طلقة وشغالة تمام

sasa tata 11-12-27 12:10 PM

رد: رابطة مالكي الايكول جاكال دوال
 
السلام عليكم
انا اخوكم صلاح من مالكى الايكول جاكال دويل عضو جديد
بسأل ايه الفرق بين الايكول جاكال دوال وكومباكت؟ المميزات والعيوب لكل واحد؟


الساعة الآن 03:26 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir