الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   العرض الذى سيقلب الموازين (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=11355)

bravehro1 11-06-28 10:33 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
العضو اسلام بعد التحيه اولا موضوع الامان فمن الواضح انك متشفش تلفزيون ولاتقرا جرايد اما عن البيع والمكسب فاعتقد عند شراء اي سلعه من المنتدى سعرها يقل ب الثلث تقريبا عن المحلات سواء بنادق او مسدسات وهذا اعطى عدم المغلات في الاسعار بالنسبه للمحلات ووضع طبيعي المندى لاسلحة الصيد مسدسات الصوت مثل المحلات وبالنسبه للاعضاء الصيادين فتصفح النتدى جيدا وسوف تراهم وترى الافاده من تجاربهم

hema777h 11-06-28 10:46 AM

رد: التعديل الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 134732)

إيه رأيكم و بعد تجارب فى الخباثة إنى توصلت لحل لكل مشاكلنا فى موضوع مسدسات للدفاع عن النفس و حل مثالى


1- مسدس صوته عالى
2- طلقاته رخيصة و بتتباع فى كل حتة
3- بيضرب ثمانية طلقات ورا بعض و لا سحب أجزاء و لا دياوله
4- رخيص جدا فوق الوصف
5- ليس عليه أى نوع من أنواع المساءلة القانونية لأنه بإختصار لعبة أطفال
6- قوته و بعد إختبارات عديدة مدمرة أكثر من مسدسات البلى ال 9 ميللى و مداه تقريبا 10 متر و دقته متناهية
7- متوافر يكثرة فى الأسواق

ده مسدس 6 ميللى صوت بتاع الواد إبنى ،، و هو مسدس مونديال إيطالى رخيص من أبو 150 جنيه ، بيضرب كبسون 6 ميللى و طلقات طويلة من عيار .22 ،، و أنا بتأمل فيه من يومين لقيت المسدس نافدة ماسورته و الساقية فى مواجهة الماسورة بالمللى ، كل اللى عملته إنى وسعت الماسورة شوية أمام الساقية و وسعت فتحات الساقية بدقة شديدة من قدام عشان تاخد بلية حديد نمرة 3 اللى قطرها 5 ميللى ، و روحت مالى المسدس بالطلق الصوت و قصاد كل طلقة من قدام بلية حديد ، و ضربت و أنا مستهتر بالمسدس على علبة كرتون ، و يالهول ماحصل ،، الطلقة دخلت من ناحية وخرجت من الناحية التانية و طارت حوالى 5 متر و علمت فى الحيطة علامة جامدة و إرتدت من حيطة للثانية و الحمد لله مالبستش فيا ،، الصراحة مصدقتش نفسى ،،، طيب نضرب على مخدة كدا ؟؟ الطلقة دخلت جوا المخدة من على بعد 4 متر و الدقة كويسة !!! الله هو فيه إيه يا جدعان ؟؟ ده صوت المسدس كمان على عن الأول !! أسيبكم بقى مع صور المسدس و التعديلات و صور الدمار الشامل اللى عملته فى الشقة

هتلاقوا فى الصور شكل المسدس و شكل علبته و شكل الطلقات ، و هتلاقوا كمان شكل الساقية و البلية غطصانة فيها من قدام ، و كمان هتشوفوا آثار التجارب ، الكرتونة من الأمام مكان ما دخلت الطلقتين ، و من الوراء مكان خروج الطلقتين و العلامة اللى سابتها الطلقة فى الحيطة و مكان دخول البلية داخل المخدة فى صورة أخرى

في انتظار اخر التعديلات اولابتكارات

ahmadkader 11-06-28 11:20 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fidodido (المشاركة 135289)
جزاك الله خير يا استاذ احمد و ربنا يباركلك

جزانى الله و أياكم

ahmadkader 11-06-28 11:24 AM

رد: التعديل الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema777h (المشاركة 135301)
في انتظار اخر التعديلات اولابتكارات

إبراهيم باشا ،، أشكرك على المداخلة الكريمة ،، و زى ما قولتلك التقيل جاى ورا ،، فعلا فيه بقى مفاجأة مدوية الفترة اللى جاية بس متعلقة بتطوير و تصنيع بنادق ضغط الهواء من النوع pcp ، من الآخر هتخلى الناس تغير فكرتها عن بنادق الرش و تدخل لمرحلة جديدة من بنادق الصيد العالية جداااااااا

بسام سعيد 11-06-28 11:33 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
ايه الحجات الحلوة دييه يا ابو حمميد

ahmadkader 11-06-28 11:45 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسام سعيد (المشاركة 135336)
ايه الحجات الحلوة دييه يا ابو حمميد

بسام باشا ،، واحشنى و الله ، حاولت أكلمك من يومين بس تقريبا نمرتك إتغيرت أو حاجة ، موبايلك كان مقفول

cezar 11-06-28 12:42 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
طلب هو ممكن حد من اعضائنا المحترمين يتبنى جلب المسدس للاعضاء منعا للاستغلال نكون طبعا شاكرين

talha 11-06-28 12:51 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
طب انا عندي سؤال بعد لما تكبر الماسورة وفتحات الساقية بتبقى مناسب للطلقات العادية بتاعتها

talha 11-06-28 12:54 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
علشان انا ناوي اجيب اتنين واعمل فيهم كده

talha 11-06-28 12:55 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
بس عايز اعرف ازاي بكبرهم بالظبط وهل فيه مشاكل واجهت حضرتك وايه حلها

ahmadkader 11-06-28 01:40 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talha (المشاركة 135409)
بس عايز اعرف ازاي بكبرهم بالظبط وهل فيه مشاكل واجهت حضرتك وايه حلها

بتستخدم بنطة 4.8 ميللى و شنيور ، و تطلع الساقية برا و تشتغل فيها براحتك و ماليكش دعوة بالناحية اللى الطلقة نفسها بتتحط فيها

talha 11-06-28 01:40 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
هو المسدس خامته صلبة وتستحمل

ahmadkader 11-06-28 01:42 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
عفوا نظرا لأوضاع البلد الغير مستقرة فقد قررت عدم المشاركة فى أى مواضيع خاصة بالأسلحة النارية و عدم تقديم النصح فيها ، و كذلك كافة أشكال الأسلحة البيضاء ، و الإكتفاء فقط ببنادق الرش و النصائح الخاصة بها لحين ما تستقر البلد ،، و ده عشان مشيلش ذنب حد لأن فيه بعض الناس ممن يتصلون بى الصراحة لهجتهم مش مريحة خالص و أكيد هؤلاء الناس بيقرأوا مانتكتبه هنا فى المنتدى

talha 11-06-28 01:54 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
خلاص انا اتكل على الله واشتري بس ممكن تقولي سعرة بعد الأزمة بقى كام واروح للراجل اقوله عايز إيه باظبط لحسن اجيب حاجة غلط

talha 11-06-28 02:46 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
والمصري خامتة اقوى ولا الإيطالي وسعر كل واحد كام

akmels 11-06-28 02:55 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
الف شكر على الموضوع و ربنا يستر

احمد حسن ادريس 11-06-28 07:16 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اللهم صلى على النبى تعرف يا استاذ احمد انا لماشوفت العلامة اللى فى الحيطة كأنها طلقة مسدس 6 ملى

talha 11-06-30 03:05 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اييه الأخبار

sahbany 11-06-30 03:11 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اختراع جميل بس البلية ازاى بتثبت فى مقدمة الساقية هل مش هتوقع لما المسدس يميل

blow c06 11-06-30 03:36 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
مينفعش تجرب الموضوع ده على خشبه 2 سم او لوح صاج 3 او 4 مم و تقولنا هيعمل فيه ايه لان موضوع علبة الدواء دى مش حاجه بس العلامه الى فى الحيطه جامده بس مش مقياس لانها ممكن تكون واخده معجون كتير.. ياريت لو حاجه نعررف منها الموضوع قوى و يشتاهل ولا لا

ahmadkader 11-07-05 11:42 AM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
[b][size="3"]

عفوا نظرا لأوضاع البلد الغير مستقرة فقد قررت عدم المشاركة فى أى مواضيع خاصة بالأسلحة النارية و عدم تقديم النصح فيها ، و كذلك كافة أشكال الأسلحة البيضاء ، و الإكتفاء فقط ببنادق الرش و النصائح الخاصة بها لحين ما تستقر البلد ،، و ده عشان مشيلش ذنب حد لأن فيه بعض الناس ممن يتصلون بى الصراحة لهجتهم مش مريحة خالص و أكيد هؤلاء الناس بيقرأوا مانتكتبه هنا فى المنتدى

Biso007 11-07-05 12:07 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
قرار حكيم و انت راجل محترم جداً بحكم التعامل الشخصي معك و لكن الافضل من وجهة نظري ان تحافظ علي المشاركة و لكن تبقي التفاصيل لدائرة محدودة ممن تعرفهم و متأكد من صدق نواياهم.

ahmadkader 11-07-05 12:14 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة biso007 (المشاركة 141790)
قرار حكيم و انت راجل محترم جداً بحكم التعامل الشخصي معك و لكن الافضل من وجهة نظري ان تحافظ علي المشاركة و لكن تبقي التفاصيل لدائرة محدودة ممن تعرفهم و متأكد من صدق نواياهم.

و الله حضرتك الموضوع متشابك جدا ، أنا من يعلمونى جيدا يعلموا أننى كنت على طول الخط معارض قصة البلى تماما ، و اللى أقنعنى بالدخول فيها كان أحد الأصدقاء ممن أثق فيهم و فى نواياهم ، المشكلة دايما بيبقى بدايتها دردشة مع أحد الأصدقاء ،، و تنتهى بلمبة حمراء تنور فى دمااااغ الواحد لها علاقة بالبيزنس ،، و للأسف أى إنسان فى الدنيا بيعرف حاجة غيره ميعرفهاش و كمان بيعرف إزاى ينفذها بيبتدى يفكر إزاى يستفيد منها ، لغاية ماتحولنا كلنا ل تجار ، و أنا لا أريد أن يحاسبنى ربنا بذنب أحد ممكن يتضر بسببى بقصد أو بدون قصد

mzkader 11-07-05 02:14 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 141797)
و الله حضرتك الموضوع متشابك جدا ، أنا من يعلمونى جيدا يعلموا أننى كنت على طول الخط معارض قصة البلى تماما ، و اللى أقنعنى بالدخول فيها كان أحد الأصدقاء ممن أثق فيهم و فى نواياهم ، المشكلة دايما بيبقى بدايتها دردشة مع أحد الأصدقاء ،، و تنتهى بلمبة حمراء تنور فى دمااااغ الواحد لها علاقة بالبيزنس ،، و للأسف أى إنسان فى الدنيا بيعرف حاجة غيره ميعرفهاش و كمان بيعرف إزاى ينفذها بيبتدى يفكر إزاى يستفيد منها ، لغاية ماتحولنا كلنا ل تجار ، و أنا لا أريد أن يحاسبنى ربنا بذنب أحد ممكن يتضر بسببى بقصد أو بدون قصد

شابو يا أستاذ أحمد

blow c06 11-07-05 09:26 PM

رد: العرض الذى سيقلب الموازين
 
معلش يا ا. احمد انا مخالف معاك فى الراى.. يعنى لو انا عايش بره و ممكن اعمل مصنع سلاح..معملوش عشان ممكن واحد يتازى؟؟ لا طبعا.. تصنيع السلاح و بيعه حاجه و استخدامه حاجه تانيه و كل واحد مسئول عن تصرفاته... سمعت ان ايام الرسول عليه الصلاة و السلام نهى عن تصنيع السيوف عشان ممكن تستعمل فى حاجه وحشه؟؟؟


الساعة الآن 12:12 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir