الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي. (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=11899)

dr_mohasan 11-07-08 01:56 AM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 144176)
لالالالا يا دوك اسكت ازاي؟؟؟:)ده انا اسكت لما ات**** :p و بعدين حضرتك بتتكلم كأنهم حيعزقوا هوه احنا المصريين كده نخطط و نهندس و نبص عالسقف و في الآخر منعملش حاجه و بعدين ما هوه كان مضبوط و زي الفل ايه اللي عمل فيه كده؟؟؟:mad: لا كان في صوت و لا ضوء أي نعم كان فيه شوية شده بس كان صيد صيد يعني الصراحه:)...و بعدين انتا حبيبي و الله و انا حاسكت لحد كده أحسن برضه و اروح اتابع جمعة الاصرار. وعلى فكره انا على بعد خمس دقايق منك(خمن فين؟؟).

ههههههههههههههه
تبقى شيراتون او جسر السويس ؟
عالعموم مادام قريب منى يبقى ممكن تطلع معانا رحلة صيد
ولو ماعندكش بندقية مايهمكش , هاديلك بندقيتى تجربها

sghr220 11-07-08 02:14 AM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 144177)
ههههههههههههههه
تبقى شيراتون او جسر السويس ؟
عالعموم مادام قريب منى يبقى ممكن تطلع معانا رحلة صيد
ولو ماعندكش بندقية مايهمكش , هاديلك بندقيتى تجربها

و لا دي و لا دي من فضلك اعد المحاولة...
و الله الصحة يا دوك موش و لابد خالص عشان الحر بتاع اليومين دول (اوعى تعالجني:))...
اما بالنسبة للبنادق فأنا تلميذ صغير بتعلم على الباتريوت (و آخرون) من حوالي 21 سنه و لسه النشان مزبطش عموما ربنا يباركلك فيهم و يتربو في عزك.

ahmadkader 11-07-08 07:46 AM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 144052)
1 تأكد يا أستاذي ان كلامي لا همذ و لا لمذ و لا تجريح في حد لكن اللي حاصل في المنتدى في الست شهور الأخيرة لا يصح اطلاقا لا في منتدى صيد و لا غيره و الله الموفق.

قبل أن أبدأ بالرد أود أن أقتبس هذه الكلمات من الدستور الأمريكى:
U.S. Constitution on the right to keep and bear arms

"A well-regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed."

Source: Bill of Rights, Second Amendment (ratified 1791, and still the Law of the Land
)

الترجمة:
" إن وجود ميلشيا منظمة تنظيما جيدا ، هو شئ هام لأمن أى دولة حرة ، و عليه فإن حق المواطنين فى إمتلاك الأسلحة لن ينتهك " - وثيقة الحقوق - التعديل الثانى لسنة 1791

من هنا يمكننا أن نستنتج أن عدم الحصول على تراخيص السلاح فى مصر بسهولة كان شكلا فاضحا من أشكال إنتهاك الحريات ، و النتيجة : أنه عندما سقط النظام حدثت للبلد حالة من حالات عدم الإتزان الأمنى اللى كان ممكن نتلافاها ببساطة لو كان كل الشعب بيمتلك أسلحة للحماية بطريقة شرعية

كون الشعب بيبحث عن وسائل بديلة منذ أن حدث الخلل الأمنى المتعمد ده شئ طبيعى جدا ، و طبيعى طبعا إن تجارة السلاح تزدهر طوال الأشهر الماضية ، لأنها ببساطة بقت من الأساسيات : الإنسان ممكن يستغنى عن الأكل و الشرب ، لكن لا يمكن يستغنى عن الأمان. و بما إن تجارة السلاح إزدهرت فى البلد كلها ، ف يبقى مفيش داعى للإستغراب من إنتشارها فى منتدى إهتمامه الأول هو الأسلحة.
القصة دلوقت و على بلاطة إننا بقينا فى مرحلة من المراحل الحساسة فى تاريخ الثورة دلوقت ، يعنى عامل زى لحظة ولادة الطفل و إنتقاله من مرحلة إلى مرحلة أخرى ، بيحتاج ساعتها لعناية خاصة بعد ما كان فى عناية ربانية ، برضه إحنا دلوقت محتاجين نراعى قوى إننا لازم نراعى شئوننا بحكمة لغاية ما يبقى فيه مجلس شعب و رئيس جمهورية منتخب ، بدل ما نبص نلاقينا رجعنا تانى لحكومة من العسكر بقوة السلاح ، و علشان تنتقل السلطة بالسلاسة دى يبقى أولا لازم نحترم قوانيننا الموجودة حاليا لحين تغييرها و كمان لازم نأمن مناخ مستقر لواضع القانون الجديد عشان القوانين الجديدة متضمش بداخلها مواد رادعة لينا و لأولادنا من جديد بحجة تحقيق الإستقرار و خلافه. الموضوع ملعبك شوية ، بس المهم ، لو عايزين إمتلاك الأسلحة يبقى متاح بعد كدا بسهولة ، يبقى لازم نثبت للحكومة القادمة إن السلاح مش هو اللى بيخوف الناس ، و إن الناس فقط محتاجينه عشان يحقق نوع من الإتزان الآمن فى المجتمع ، اللى فى النهايو بيصب فى مصلحة الدولة ككل.

يسرى 11-07-08 11:21 AM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 144270)
قبل أن أبدأ بالرد أود أن أقتبس هذه الكلمات من الدستور الأمريكى:
U.S. Constitution on the right to keep and bear arms

"A well-regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed."

Source: Bill of Rights, Second Amendment (ratified 1791, and still the Law of the Land
)

الترجمة:
" إن وجود ميلشيا منظمة تنظيما جيدا ، هو شئ هام لأمن أى دولة حرة ، و عليه فإن حق المواطنين فى إمتلاك الأسلحة لن ينتهك " - وثيقة الحقوق - التعديل الثانى لسنة 1791

من هنا يمكننا أن نستنتج أن عدم الحصول على تراخيص السلاح فى مصر بسهولة كان شكلا فاضحا من أشكال إنتهاك الحريات ، و النتيجة : أنه عندما سقط النظام حدثت للبلد حالة من حالات عدم الإتزان الأمنى اللى كان ممكن نتلافاها ببساطة لو كان كل الشعب بيمتلك أسلحة للحماية بطريقة شرعية

كون الشعب بيبحث عن وسائل بديلة منذ أن حدث الخلل الأمنى المتعمد ده شئ طبيعى جدا ، و طبيعى طبعا إن تجارة السلاح تزدهر طوال الأشهر الماضية ، لأنها ببساطة بقت من الأساسيات : الإنسان ممكن يستغنى عن الأكل و الشرب ، لكن لا يمكن يستغنى عن الأمان. و بما إن تجارة السلاح إزدهرت فى البلد كلها ، ف يبقى مفيش داعى للإستغراب من إنتشارها فى منتدى إهتمامه الأول هو الأسلحة.
القصة دلوقت و على بلاطة إننا بقينا فى مرحلة من المراحل الحساسة فى تاريخ الثورة دلوقت ، يعنى عامل زى لحظة ولادة الطفل و إنتقاله من مرحلة إلى مرحلة أخرى ، بيحتاج ساعتها لعناية خاصة بعد ما كان فى عناية ربانية ، برضه إحنا دلوقت محتاجين نراعى قوى إننا لازم نراعى شئوننا بحكمة لغاية ما يبقى فيه مجلس شعب و رئيس جمهورية منتخب ، بدل ما نبص نلاقينا رجعنا تانى لحكومة من العسكر بقوة السلاح ، و علشان تنتقل السلطة بالسلاسة دى يبقى أولا لازم نحترم قوانيننا الموجودة حاليا لحين تغييرها و كمان لازم نأمن مناخ مستقر لواضع القانون الجديد عشان القوانين الجديدة متضمش بداخلها مواد رادعة لينا و لأولادنا من جديد بحجة تحقيق الإستقرار و خلافه. الموضوع ملعبك شوية ، بس المهم ، لو عايزين إمتلاك الأسلحة يبقى متاح بعد كدا بسهولة ، يبقى لازم نثبت للحكومة القادمة إن السلاح مش هو اللى بيخوف الناس ، و إن الناس فقط محتاجينه عشان يحقق نوع من الإتزان الآمن فى المجتمع ، اللى فى النهايو بيصب فى مصلحة الدولة ككل.

السلام عليكم00اوافقك تماما يااستاذ احمد وان شاء الله المره القادمه اقولك يا دكتور احمد واشكرك على هذة المعلومات القيمه000اعلم انك مهتم بال pcpوانا كنت قطعت فيها شوط كبير وعندى معلومات وخامات لا باس بها ارجو ان يكون بيننا تعاون لان الشغل ده محتاج تعاون00فى انتظار ردك00اخوك00يسرى رزق استشارى جراحه العظام

sghr220 11-07-08 03:21 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 144270)

الترجمة:

كون الشعب بيبحث عن وسائل بديلة منذ أن حدث الخلل الأمنى المتعمد ده شئ طبيعى جدا ، و طبيعى طبعا إن تجارة السلاح تزدهر طوال الأشهر الماضية ، لأنها ببساطة بقت من الأساسيات : الإنسان ممكن يستغنى عن الأكل و الشرب ، لكن لا يمكن يستغنى عن الأمان. و بما إن تجارة السلاح إزدهرت فى البلد كلها ، ف يبقى مفيش داعى للإستغراب من إنتشارها فى منتدى إهتمامه الأول هو الأسلحة.القصة دلوقت و على بلاطة إننا بقينا فى مرحلة من المراحل الحساسة فى تاريخ الثورة دلوقت ، يعنى عامل زى لحظة ولادة الطفل و إنتقاله من مرحلة إلى مرحلة أخرى ، بيحتاج ساعتها لعناية خاصة بعد ما كان فى عناية ربانية ، برضه إحنا دلوقت محتاجين نراعى قوى إننا لازم نراعى شئوننا بحكمة لغاية ما يبقى فيه مجلس شعب و رئيس جمهورية منتخب ، بدل ما نبص نلاقينا رجعنا تانى لحكومة من العسكر بقوة السلاح ، و علشان تنتقل السلطة بالسلاسة دى يبقى أولا لازم نحترم قوانيننا الموجودة حاليا لحين تغييرها و كمان لازم نأمن مناخ مستقر لواضع القانون الجديد عشان القوانين الجديدة متضمش بداخلها مواد رادعة لينا و لأولادنا من جديد بحجة تحقيق الإستقرار و خلافه. الموضوع ملعبك شوية ، بس المهم ، لو عايزين إمتلاك الأسلحة يبقى متاح بعد كدا بسهولة ، يبقى لازم نثبت للحكومة القادمة إن السلاح مش هو اللى بيخوف الناس ، و إن الناس فقط محتاجينه عشان يحقق نوع من الإتزان الآمن فى المجتمع ، اللى فى النهايو بيصب فى مصلحة الدولة ككل.

لا سعادتك المنتدى اهتمامه الأول الصيد و ليس الأسلحة و السلاح في الصيد وسيلة و ليس غاية اما عن انتشاره في المنتدى فهو انتشر في كل مصر و ليس في المنتدى فقط بغض النظر عن اذا كان ده صح او خطأ.

ahmadkader 11-07-08 05:44 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 144467)
لا سعادتك المنتدى اهتمامه الأول الصيد و ليس الأسلحة و السلاح في الصيد وسيلة و ليس غاية اما عن انتشاره في المنتدى فهو انتشر في كل مصر و ليس في المنتدى فقط بغض النظر عن اذا كان ده صح او خطأ.

أنا إنتقيت جملة واحدة من عبارة حضرتك ، و هذه الجملة تتفق مع كلامى !! و لا ينبغى أبدا أن ينفصل المنتدى عن المجتمع لأنه يعبر عن مصر و إسمه الصيد فى مصر مش فى حتة تانية
أنا أختلف مع حضرتك جملة و تفصيلاً ، لأن مافيش صيد أو رماية بدون سلاح ، و الصياد الذى يهتم بالصيد فقط و لا يعلم شيئا عن السلاح هو ليس صيادا فى حقيقة الأمر ، زى بالظبط اللى بيعرف يسوق و مبيفهمش حاجة فى الميكانيكا ، تقدر تسميه سواق ؟
و لو مكانش السلاح من إهتمامات المنتدى فلماذا يخصص له المنتدى قسم للسلاح النارى و قسم لورشة الأسلحة و قسم للأسلحة الهوائية ؟ معرفش الصراحة ، فى نظرى الشخصى المتواضع ، الصيد = سلاح

ahmadkader 11-07-08 05:46 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يسرى (المشاركة 144315)
السلام عليكم00اوافقك تماما يااستاذ احمد وان شاء الله المره القادمه اقولك يا دكتور احمد واشكرك على هذة المعلومات القيمه000اعلم انك مهتم بال pcpوانا كنت قطعت فيها شوط كبير وعندى معلومات وخامات لا باس بها ارجو ان يكون بيننا تعاون لان الشغل ده محتاج تعاون00فى انتظار ردك00اخوك00يسرى رزق استشارى جراحه العظام

يسعدنى جدا التعاون مع حضرتك ، و إن شاء الله يبقى فيه بيننا لقاءات كثيرة و نتبادل مع بعض الأفكار و الإنجازات ، أشكرك شكراً جزيلاً

dr_mohasan 11-07-08 05:53 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 144551)
أنا إنتقيت جملة واحدة من عبارة حضرتك ، و هذه الجملة تتفق مع كلامى !! و لا ينبغى أبدا أن ينفصل المنتدى عن المجتمع لأنه يعبر عن مصر و إسمه الصيد فى مصر مش فى حتة تانية
أنا أختلف مع حضرتك جملة و تفصيلاً ، لأن مافيش صيد أو رماية بدون سلاح ، و الصياد الذى يهتم بالصيد فقط و لا يعلم شيئا عن السلاح هو ليس صيادا فى حقيقة الأمر ، زى بالظبط اللى بيعرف يسوق و مبيفهمش حاجة فى الميكانيكا ، تقدر تسميه سواق ؟
و لو مكانش السلاح من إهتمامات المنتدى فلماذا يخصص له المنتدى قسم للسلاح النارى و قسم لورشة الأسلحة و قسم للأسلحة الهوائية ؟ معرفش الصراحة ، فى نظرى الشخصى المتواضع ، الصيد = سلاح


كلام معقول ,و أتفق معك فيه , يعنى أنا لازم أعرف كل شىء عن بندقيتى علشان أعرف أستعملها فى الصيد ,

sghr220 11-07-08 06:22 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 144551)
أنا إنتقيت جملة واحدة من عبارة حضرتك ، و هذه الجملة تتفق مع كلامى !! و لا ينبغى أبدا أن ينفصل المنتدى عن المجتمع لأنه يعبر عن مصر و إسمه الصيد فى مصر مش فى حتة تانية
أنا أختلف مع حضرتك جملة و تفصيلاً ، لأن مافيش صيد أو رماية بدون سلاح ، و الصياد الذى يهتم بالصيد فقط و لا يعلم شيئا عن السلاح هو ليس صيادا فى حقيقة الأمر ، زى بالظبط اللى بيعرف يسوق و مبيفهمش حاجة فى الميكانيكا ، تقدر تسميه سواق ؟
و لو مكانش السلاح من إهتمامات المنتدى فلماذا يخصص له المنتدى قسم للسلاح النارى و قسم لورشة الأسلحة و قسم للأسلحة الهوائية ؟ معرفش الصراحة ، فى نظرى الشخصى المتواضع ، الصيد = سلاح

و عشان حضرتك اخترت جزء من كلامي فهذا لا يعني بالضرورة انه صحيح بمفرده و لكن هو صحيح في سياق باقي الكلام.
و بعدين انت جاي لميكانيكي المنتدى تقوله اللي يعرف و اللي ميعرفش :) راجع حضرتك مشاركاتي من يوم ما سجلت تلاقيها كلها فك و تركيب و تعديل و اعتقد ده برضه يديك فكره عن سياق الحديث.
اما الصيد يساوي سلاح و مثال السواق اللي ميعرفش في الميكانيكا فمعلش دي فيها مغالطة صغيرة يعني ايه؟؟؟؟ الصيد غريزي لحد كبير و حتى لو النشان مش قد كده تلاقي الحصيلة كويسة نوعا يعني ممكن في سنه او اقل الشخص العادي او اللي ممسكش بندقية قبل كده يبقا صياد ممتاز و في المنتدى امثلة على ذلك كثيرة و ممتازة لأن الصيد حاجة تقريبيه كده ايه اللي ممكن يقع و ايه اللي مش ممكن.
اما في الرمايه مفيش حاجه بالتقريب لازم Exact...و في الحاله دي لازم معرفة قويه بالسلاح و صيانته و طريقة حمله و ضبط النفس و الكلام ده و في الحالi دي برضi الرمايه لا تساوي سلاح.
و كقاعده عامه يعرفها كل المتخصصين في مجال الرمايه او الصيد او السلاح "السلاح الربع و الرامي الثلاث ارباع".
و بعدين لو الصيد = سلاح مكانش واحد زي الدكتور محمود ينزل كل مره بالرمسيس بتاعته يقش الحمام و اليمام و الناس العتاوله بالديانات و البي اس و الجامو ترجع زي ما تنزل و المحصلة صفر.

sokar2sokar 11-07-08 06:26 PM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
أنا موافق ... موافق ... موافق ... موافق ...
بالرغم من أنى عضو جديد فى المنتدى .
و لم اتعرف شخصيا إلا على الأستاذ بدر . العضو المحترم .
إلا أنه سائنى ظهور أعلانات بيع مطاوى و شوم و مختلف أدوات البلطجه و العنف و الإرهاب .
و أصبح مسدس الصوت المفتوح مهم جدا لضرب البلى .
ده أحنا كنا متضررين جدا جدا من مسدسات الخرز البلاستيكيه الخاصه بالأطفال .
فيوصل بينا الأمر أن أحد الأعضاء يقوم بعرض صواريخ للبيع .
ينفع ده ؟؟؟ و بأى ضمير يتم بيع هذا المنتج بهذه العلانيه .
صواريخ و بمب فى منتدى الصيد ؟؟؟
هو البنى أدم يعمل اى حاجه عشان الفلوس .
نهايه .. أنا نفسى الفتره الجايه أجيب بندقيه و أطلع رحله صيد مع الناس المحترمه اللى فى المنتدى .
و نفسى يكون لى أصحاب منكم نتشارك نفس الهوايه .

dr_mohasan 11-07-08 06:30 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 144572)
و عشان حضرتك اخترت جزء من كلامي فهذا لا يعني بالضرورة انه صحيح بمفرده و لكن هو صحيح في سياق باقي الكلام.
و بعدين انت جاي لميكانيكي المنتدى تقوله اللي يعرف و اللي ميعرفش :) راجع حضرتك مشاركاتي من يوم ما سجلت تلاقيها كلها فك و تركيب و تعديل و اعتقد ده برضه يديك فكره عن سياق الحديث.
اما الصيد يساوي سلاح و مثال السواق اللي ميعرفش في الميكانيكا فمعلش دي فيها مغالطة صغيرة يعني ايه؟؟؟؟ الصيد غريزي لحد كبير و حتى لو النشان مش قد كده تلاقي الحصيلة كويسة نوعا يعني ممكن في سنه او اقل الشخص العادي او اللي ممسكش بندقية قبل كده يبقا صياد ممتاز و في المنتدى امثلة على ذلك كثيرة و ممتازة لأن الصيد حاجة تقريبيه كده ايه اللي ممكن يقع و ايه اللي مش ممكن.
اما في الرمايه مفيش حاجه بالتقريب لازم exact...و في الحاله دي لازم معرفة قويه بالسلاح و صيانته و طريقة حمله و ضبط النفس و الكلام ده و في الحالi دي برضi الرمايه لا تساوي سلاح.
و كقاعده عامه يعرفها كل المتخصصين في مجال الرمايه او الصيد او السلاح "السلاح الربع و الرامي الثلاث ارباع".
و بعدين لو الصيد = سلاح مكانش واحد زي الدكتور محمود ينزل كل مره بالرمسيس بتاعته يقش الحمام و اليمام و الناس العتاوله بالديانات و البي اس و الجامو ترجع زي ما تنزل و المحصلة صفر.


أختلف معاك , انت ضربت مثل بالدكتور محمود ولا يصح ان نضرب مثلا بحالة خاصة (اذا اعتبرناها كذلك) على العموم

وحتى لو افترضنا المثل بتاعك , تفتكر لو أخدنا من محمود بندقيته واديناله واحدة سيئة , وقلنا له ورينا شطارتك , هل ممكن يعمل بيها نفس النتائج ؟ مع انه هو نفس الصياد ؟ ولا هايحتاج وقت وجهد علشان يفحصها ويعرف عيوبها ويصلحها ويضبطها ؟

أنا رأيى مع أستاذ أحمد , لو جبت أحسن صياد فى العالم واديتله سلاح سىء , مش هايعرف يعمل حاجة

ولذلك فالسلاح جزء مهم جدا جدا فى عملية الصيد وبدون سلاح جيد ومضبوط , لا يوجد صيد

الا اذا كان بوسائل أخرى مثل الفخاخ على سبيل المثال

خالص تحياتى لكم جميعاً

sghr220 11-07-08 06:44 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 144578)

أختلف معاك , انت ضربت مثل بالدكتور محمود ولا يصح ان نضرب مثلا بحالة خاصة (اذا اعتبرناها كذلك) على العموم

وحتى لو افترضنا المثل بتاعك , تفتكر لو أخدنا من محمود بندقيته واديناله واحدة سيئة , وقلنا له ورينا شطارتك , هل ممكن يعمل بيها نفس النتائج ؟ مع انه هو نفس الصياد ؟ ولا هايحتاج وقت وجهد علشان يفحصها ويعرف عيوبها ويصلحها ويضبطها ؟

أنا رأيى مع أستاذ أحمد , لو جبت أحسن صياد فى العالم واديتله سلاح سىء , مش هايعرف يعمل حاجة

ولذلك فالسلاح جزء مهم جدا جدا فى عملية الصيد وبدون سلاح جيد ومضبوط , لا يوجد صيد

الا اذا كان بوسائل أخرى مثل الفخاخ على سبيل المثال

خالص تحياتى لكم جميعاً

لو جبت احسن صياد في العالم و اديته اسوء سلاح في العالم حيصطاد برضه و لكن ليس بنفس الكفاءة و اذا كنت شايف محمود حاله خاصة فاحنا في بلد الرمسيس بندقية من اسوء ما يكون و تصنيع سامحني زي الزفت و قطع غيار ملهاش علاقه بالمواصفات و رغم ذلك فيه صيادين مصريين عجب يا راجل ده كان مركب للبندقيه رباط ضاغط تقولي السلاح اهم...طب ده كلام :).

ahmadkader 11-07-08 07:14 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 144584)
لو جبت احسن صياد في العالم و اديته اسوء سلاح في العالم حيصطاد برضه.

إنطلاقا من مبدأ حضرتك ، ممكن بس أسألك سؤال بسيط ، حضرتك ليه بتقدر الأسلحة ال feinwerkbau ؟ ما الرمسيس حلوة فى الصيد !!!

sayedlabib 11-07-08 07:22 PM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
بامكان ادارة المنتدى ان تحرم كل ماهو ضد القانون وهناك الكثير فعلا يدخل المنتدى من اجل شراء مسدس صوت ماسورة مفتوحة وبيضرب بللى ولاحظنا ان فى ناس فى طاقم الادارة بتبيع ماسورة مفتوحة طيب ما حضرتك لو خلتهم مايبيعوش ماسورة مفتوحة يبقى محدش هايضرب بللى ولا انا غلطان خلى التجار اولا يبطلوا موضوع ماسورة مفتوحة وبالتبعيه الناس هاتبطل تضرب بلى وهاتستخدم المسدس فقط فى الصوت والتنبيه فى حالات الخطر وشكرا
وبصراحة انا لما جربت الموضوع ده لاقيته فاشل بشتى الطرق مهما حاولت اعدل واعمل -الحى حى والصوت صوت ودى الحقيقة بس خوف الناس على ارواحهم وضيق ذات اليد وعدم امكانيه الحصول على تراخيص جعلت الناس تتهافت على الماسورة المفتوحة والبللى لانه فى بعض الانواع بيكون فعال جدا عشان يحموا نفسهم - الموضوع كبير يا استاذ كريم ومش هايتحل بقرار غلق باب النقاش فى بيع البللى وغيره - لازم نفكر ازاى نوفر للناس امن وامان وبعد كده نمنع عنهم اللى عايزين نمنعه وبخصوص الصيد ده موضوع تانى وعلى فكره اللى عنده بندقية صيد خرطوش مثلا مش هايفكر يشترى مسدس بللى وهايحمى نفسه بيها والناس اللى اشترت بنادق رش انا واثق ان اغلبهم اشترى مسدسات ماسورة مفتوحه وامن نفسه تمام التمام وبعد كده مش مهم بقى اى حد تانى ولو حبيتم كادارة منع بيع مسدسات البلى عشان ده منتدى صيد فقط دى قصة تانيه واكيد الناس هاتلاقى مكان تانى تتجمع فيه وتبيع وتشترى اللى هى عايزاه وتحياتى ليك استاذ كريم المحترم جدا وانا والله بقدرك جدا وبقدر مجهودك وخوفك على المنتدى الجميل ده وانا كمان بالمناسبه عايز رايك فى البندقية الكرال 5.5 الاسود

sghr220 11-07-08 07:46 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 144602)
إنطلاقا من مبدأ حضرتك ، ممكن بس أسألك سؤال بسيط ، حضرتك ليه بتقدر الأسلحة ال feinwerkbau ؟ ما الرمسيس حلوة فى الصيد !!!

يا سلام عليك فنان و الله :) عشان عضو في فريق الرمايه باتحاد الشرطه الرياضي و فريق الرمايه بنادي لشمس يعني ابتديت مشوار الرش ده رمايه مش صيد و بعدين الكلام ده قديم اوي من حوالي 15 سنه و من واقع التجربه باقول الكلام ده مش فرضيات و لا خيال...تحيـــاتي.

ahmadkader 11-07-08 07:50 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 144629)
يا سلام عليك فنان و الله :) عشان عضو في فريق الرمايه باتحاد الشرطه الرياضي و فريق الرمايه بنادي لشمس يعني ابتديت مشوار الرش ده رمايه مش صيد و بعدين الكلام ده قديم اوي من حوالي 15 سنه و من واقع التجربه باقول الكلام ده مش فرضيات و لا خيال...تحيـــاتي.

هاهاها ، و الله راقمك من أول كلمة و حاسس إنك رامي مش صياد :) ، على فكرة أنا كمان زيك ، بس الفارق إنى متحولتش لصياد :)

sghr220 11-07-08 07:53 PM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayedlabib (المشاركة 144610)
بامكان ادارة المنتدى ان تحرم كل ماهو ضد القانون وهناك الكثير فعلا يدخل المنتدى من اجل شراء مسدس صوت ماسورة مفتوحة وبيضرب بللى ولاحظنا ان فى ناس فى طاقم الادارة بتبيع ماسورة مفتوحة طيب ما حضرتك لو خلتهم مايبيعوش ماسورة مفتوحة يبقى محدش هايضرب بللى ولا انا غلطان خلى التجار اولا يبطلوا موضوع ماسورة مفتوحة وبالتبعيه الناس هاتبطل تضرب بلى وهاتستخدم المسدس فقط فى الصوت والتنبيه فى حالات الخطر وشكرا
وبصراحة انا لما جربت الموضوع ده لاقيته فاشل بشتى الطرق مهما حاولت اعدل واعمل -الحى حى والصوت صوت ودى الحقيقة بس خوف الناس على ارواحهم وضيق ذات اليد وعدم امكانيه الحصول على تراخيص جعلت الناس تتهافت على الماسورة المفتوحة والبللى لانه فى بعض الانواع بيكون فعال جدا عشان يحموا نفسهم - الموضوع كبير يا استاذ كريم ومش هايتحل بقرار غلق باب النقاش فى بيع البللى وغيره - لازم نفكر ازاى نوفر للناس امن وامان وبعد كده نمنع عنهم اللى عايزين نمنعه وبخصوص الصيد ده موضوع تانى وعلى فكره اللى عنده بندقية صيد خرطوش مثلا مش هايفكر يشترى مسدس بللى وهايحمى نفسه بيها والناس اللى اشترت بنادق رش انا واثق ان اغلبهم اشترى مسدسات ماسورة مفتوحه وامن نفسه تمام التمام وبعد كده مش مهم بقى اى حد تانى ولو حبيتم كادارة منع بيع مسدسات البلى عشان ده منتدى صيد فقط دى قصة تانيه واكيد الناس هاتلاقى مكان تانى تتجمع فيه وتبيع وتشترى اللى هى عايزاه وتحياتى ليك استاذ كريم المحترم جدا وانا والله بقدرك جدا وبقدر مجهودك وخوفك على المنتدى الجميل ده وانا كمان بالمناسبه عايز رايك فى البندقية الكرال 5.5 الاسود

كلام سليم جدا و اوافقك في ان المنع يعظم المشكلة و لا يحلها

sghr220 11-07-08 07:57 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 144634)
هاهاها ، و الله راقمك من أول كلمة و حاسس إنك رامي مش صياد :) ، على فكرة أنا كمان زيك ، بس الفارق إنى متحولتش لصياد :)

باشــــــا :) ......غمض عينيك و اضرب...جت فين؟؟؟...في السواده....
بعد ما تقرا المشاركه دي بص في ورقه خضرة:)...

braveheart 11-07-09 10:58 AM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 144639)
كلام سليم جدا و اوافقك في ان المنع يعظم المشكلة و لا يحلها

جميل جدا ... :)
يا سيدي ما كنت قلت رأيك دة من الصبح و ريحتني ، قول أنك مش مع المنع ... و أنا أحترم رأيك بشدة ، و أحترم أيضا الأراء المختلفة معك ... عموما شكرا لك علي مشاركتك ... و شرفني بمرورك.

unknown 11-07-09 11:21 AM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
عين العقل يا كريم
اؤيدك بشدة

braveheart 11-07-09 11:47 AM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
ردا علي مشاركات الأستاذ / sghr220

اقتباس:

أولا السؤال ده معلش مش من حقك تسأله اسيبه او اقعد فيه دي حاجه تخصني...انا بقول حقائق موجوده فعلا مش خيال او اوهام و لا بهاجم حد و بعدين انت سبت الكلام الكتير ده كله و مسكت آخر اكلمتين او على الأصح الكلام اللي على هواك
أولا أنا كلامي اللي أنت رديت عليه بالكلام المقتبس دة كان كالأتي :

اقتباس:

سأسألك سؤالا ... و لماذا لم تترك المنتدي طالما أنك مستاء إلي هذه الدرجة ؟ ... الأجابة التي أتوقعها هو أنك علي أمل أن يتغير الحال .. فلماذا تهاجمني الأن أنا أو الإدارة و نحن في طريقنا لتغيير و تحسيين الأوضاع ؟!!
فهل تري في كلامي أي تدخل في حريتك ؟!! أنا كنت أريد أن أفهم المغزي من كلامك فقط و الذي أعتبره غريبا ... فلا أفهم هل أنت مع المنع أم ضدة ؟؟؟؟!!

نكمل كلامك :

اقتباس:

ماشي دي حاجه تخصك بس مش يبقى طاقم الادارة و صاحب الموقع ساكت ساكت و بعدين تيجي تقول لأ...عيب...ميصحش...و دي كانت ظروف و عدت.
قلي بالأمانه حضرتك محستش بحاجه غريبه في المنتدى الا بعد ست شهور من الأخطاء ؟
سأرد عليك بنفس أسلوبك و بنفس كلماتك ( السؤال ده معلش مش من حقك تسأله ) .. بس هرد عليك بردو ... :)

و الله أنا رأيي أن الوقت دة هو المناسب ... أنت شايف غير كدة متكلمتش ليه من قبل ؟!
و بعدين لو لاحظت في بداية موضوعي ... أنا قلت أنني أطرح الموضوع كعضو بالمنتدي ، و أنه ليس لدوري الإداري أي شأن بحديثي هذا .. و دوري الإداري كما قلت لك سابقا محدود فلست أنا الأمر الناهي بالمنتدي يا سيدي الفاضل.

اقتباس:

(على كلامك)؟؟؟؟و بعدين تكرار الخطأ ليس عذرا لأحد...منتديات الصيد كتيرة و الحمد لله من الشرق للغرب فلماذا لم يقم أحد أعضاء طاقم الادارة بزيارة احدها للتعرف على محتوياتها و أقسامها و فروعها؟؟؟؟
ههههههههههه ... منتدي الصيد في مصر هو الأول عربيا الأن يا سيدي الفاضل ... و من كثرة أعضاؤه و زواره ، الشغل بقي كتير جدا و الله.
و علشان أثبت لك كلامي ... شوف عدد المشاهدات لموضوعي هذا ... و الذي لم يتعدي علي إنشاؤة اليومين فقط ... ستجد أن عدد المشاهدات أكثر من 850 مشاهدة ... بينما في منتديات أخري ممكن تلاق الموضوع بقالة 30 يوم و حقق 3 مشاهدات علي الأكثر.:)

نكمل كلامك :

اقتباس:

و بعدين انتو اللهم صلي على النبي مش واحد و لا اتنين ده بتاع عشره على الأقل برجاء بذل القليل من المجهود لصالح المنتدى حتى تصبحوا فعلا جديرين بلقب طاقم الاداره.
و الله حكاية أننا نصبح ( جديرين بلقب الإدارة ) ... و أنا هنا سأتحدث عن نفسي فقط ... ممكن حضرتك تسأل الأعضاء ... قم بأنشاء موضوع و قل فيه أيه رأيكم في المشرف فلان و المشرف علان و نشوف أراء الأعضاء.


و شكرا لمشاركتك مرة أخري ... و شرفني مرورك الكريم.

braveheart 11-07-09 11:57 AM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كفافى1 (المشاركة 144081)
اقترحات جميلة جدا واحنا معاك

شكرا أخي ياسر .. تحياتي لك.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beretta (المشاركة 144090)
انا موافق وبشده وياريت سرعة التنفيذ ولمعلوماتكم ان البلطجية بيخشوا المنتدى هنا وبيتعلموا منه فن صناعة البلي اللي بقت مواضيعه من اهم مواضيع المنتدى للاسف والبلطجي دلوقتي لو مش عارف يجيب حي بيجيب مسدس بلي :)

بالظبط ... و عشان كدة عملت الموضوع دة .. تحياتي لك.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osha966 (المشاركة 144148)
أقتراحات وتوصيات قيمة وبالتوفيق

شكرا لك يا شريف بك .. و منتظرك الأجتماع القادم ، تحياتي لك.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام عزب (المشاركة 144161)
والله عندك حق
انا كنت عامل موضوع عن بيع مسدس بلي من شهر ابريل والله حذفته بالكامل
عشان صراحه زهقت وكفايه كده

100 % صح يا أ / هشام ... شكرا لمرورك.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 (المشاركة 144171)
استاذ كريم كلام حضرتك سليم %100 . واعتقد الاوضاع حاليا بدأت فى الاستقرار. وربنا يعدى يوم الجمعة على خير.
خالص تحياتى

أ / عادل ... شرف كبير لي مرورك علي موضوعي المتواضع ... تحياتي لك.


اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sokar2sokar (المشاركة 144575)
أنا موافق ... موافق ... موافق ... موافق ...
بالرغم من أنى عضو جديد فى المنتدى .
و لم اتعرف شخصيا إلا على الأستاذ بدر . العضو المحترم .
إلا أنه سائنى ظهور أعلانات بيع مطاوى و شوم و مختلف أدوات البلطجه و العنف و الإرهاب .
و أصبح مسدس الصوت المفتوح مهم جدا لضرب البلى .
ده أحنا كنا متضررين جدا جدا من مسدسات الخرز البلاستيكيه الخاصه بالأطفال .
فيوصل بينا الأمر أن أحد الأعضاء يقوم بعرض صواريخ للبيع .
ينفع ده ؟؟؟ و بأى ضمير يتم بيع هذا المنتج بهذه العلانيه .
صواريخ و بمب فى منتدى الصيد ؟؟؟
هو البنى أدم يعمل اى حاجه عشان الفلوس .
نهايه .. أنا نفسى الفتره الجايه أجيب بندقيه و أطلع رحله صيد مع الناس المحترمه اللى فى المنتدى .
و نفسى يكون لى أصحاب منكم نتشارك نفس الهوايه .

عندك كل الحق .. و أقترح عليك حضور إجتماعات الرابطة التي ستساعدك علي التعرف علي أصدقاء جدد و أعضاء يساعدونك علي تنمية الهواية ... و هذا هو الغرض الأساسي من الرابطة .. و تحياتي لك.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unknown (المشاركة 145043)
عين العقل يا كريم
اؤيدك بشدة

صديقي و أخي عبد الله ... شرفني مرورك الكريم دة ، و إن شاء الله الموضوع ياخد أهتمام الإدارة ... و شكرا لمشاركتك ... تحياتي لك.

و أشكر كل من أحمد عبد القادر و الدكتور محمد حسن علي قيامهم بالرد علي أستفسارات و مشاركات الأعضاء في غيابي بالأمس ... شكرا جزيلا لكما .. و تحياتي للجميع.

بدر 11-07-09 12:09 PM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
مساء الفل يا كريم باشا
اية يا سيدى عاصفة الصحراء اللى حضرتك عاملها فى المنتدى ههههههههههههههه
تحياتى
وموضوع ممتاز وانا من الناس المؤيدة بشدة بس استنى شوية لانى لسة مجبتش حاجة بتضرب بللى هههههه

braveheart 11-07-09 12:12 PM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 145060)
مساء الفل يا كريم باشا
اية يا سيدى عاصفة الصحراء اللى حضرتك عاملها فى المنتدى ههههههههههههههه
تحياتى
وموضوع ممتاز وانا من الناس المؤيدة بشدة بس استنى شوية لانى لسة مجبتش حاجة بتضرب بللى هههههه

بدر باشا ... صباح الفل ... أخبارك أيه ، و احشني و الله.
الموضوع بقي ممتاز بتشريفك و الله ... و بالنسبة للبلي سيبك منه ، و إن شاء الله ربنا يكرمك بالحي المرخص .. و شكرا لأبداء الرأي و تحياتي لك.

بدر 11-07-09 12:15 PM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 145063)


بدر باشا ... صباح الفل ... أخبارك أيه ، و احشني و الله.
الموضوع بقي ممتاز بتشريفك و الله ... و بالنسبة للبلي سيبك منه ، و إن شاء الله ربنا يكرمك بالحي المرخص .. و شكرا لأبداء الرأي و تحياتي لك.

الشرف ليا
وانا عندى الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نعمل ذى النظام القديم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نطرح موضوع ساخن نشغل الناس فية ونسيهم البللى
يعنى مثلا هنقول انة تم تطوير بنادق الهوا علشان تضرب خرطوش والفكرة جارى تنفيذها وعند الانتهاء منها سيتم رفع الصور ههههههههههههههه
تحياتى

braveheart 11-07-09 12:18 PM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 145067)
الشرف ليا
وانا عندى الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نعمل ذى النظام القديم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نطرح موضوع ساخن نشغل الناس فية ونسيهم البللى
يعنى مثلا هنقول انة تم تطوير بنادق الهوا علشان تضرب خرطوش والفكرة جارى تنفيذها وعند الانتهاء منها سيتم رفع الصور ههههههههههههههه
تحياتى

طب و الله فكرة ... ههههههههههه :)
تحياتي لك.

alfredoo 11-07-09 01:41 PM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
بصراحه وبدون زعل الموقع محتاج فرمطه انا اسف جدا لكن دى اعتقد انها الحقيقه فرمطه لبعض الاعضاء ممكن نقول عليهم غير مرغوب فيهم وكمان بعض الموضوعات الغلط واللى مش المفروض تكون موجوده من اصلو وكمان الموضوعات المكرره وليه ما يكون فى شات بين الاعضاء زى اى شات كتابى واقترح استعمال نظام الطرد لو عضو خرج عن المسموح او الائق او اضاف موضوع غلط
انا اسف بس حبيت الفت النظر ان المنتدى فى خطر وبدأ فى النازل

braveheart 11-07-09 02:18 PM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alfredoo (المشاركة 145128)
بصراحه وبدون زعل الموقع محتاج فرمطه انا اسف جدا لكن دى اعتقد انها الحقيقه فرمطه لبعض الاعضاء ممكن نقول عليهم غير مرغوب فيهم وكمان بعض الموضوعات الغلط واللى مش المفروض تكون موجوده من اصلو وكمان الموضوعات المكرره وليه ما يكون فى شات بين الاعضاء زى اى شات كتابى واقترح استعمال نظام الطرد لو عضو خرج عن المسموح او الائق او اضاف موضوع غلط
انا اسف بس حبيت الفت النظر ان المنتدى فى خطر وبدأ فى النازل

لا يا فندم مفيش زعل ولا حاجة .. بس بالنظر لعدد مشاركاتك ، فأنت جديدا معنا بالمنتدي ... أرجو أن تشترك معنا و تتفاعل أكثر كي يكون حكمك علينا عادلا .. و شكرا لك و نتمني أن نكون عند حسن ظنك و ظن الأعضاء.
كما أنني أقترح عليك أن تقوم بسرد وجهه نظرك ... فقل لي ما لا يعجبك بأعطاء أمثلة ، و من هم الأعضاء الغير مرغوب فيهم بالمنتدي ؟ و ما هي الأسباب ؟

شكرا .. و تحياتي لك.

sghr220 11-07-09 02:36 PM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 145036)


جميل جدا ... :)
يا سيدي ما كنت قلت رأيك دة من الصبح و ريحتني ، قول أنك مش مع المنع ... و أنا أحترم رأيك بشدة ، و أحترم أيضا الأراء المختلفة معك ... عموما شكرا لك علي مشاركتك ... و شرفني بمرورك.

هو انا كلامي غامض اوي كده؟؟ انا بقول المنتدي اصبح سيئ عن الأول يبقا مع او ضد؟؟؟ انا مع الالتزام بالأصول و اهداف و اتجاهات المنتدى الأساسية و ضد التعسف و سياسة فرض الرأي و الشلليه.
تحيـــــــــــــــــاتي

braveheart 11-07-09 02:45 PM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 145168)
هو انا كلامي غامض اوي كده؟؟ انا بقول المنتدي اصبح سيئ عن الأول يبقا مع او ضد؟؟؟ انا مع الالتزام بالأصول و اهداف و اتجاهات المنتدى الأساسية و ضد التعسف و سياسة فرض الرأي و الشلليه.
تحيـــــــــــــــــاتي

كلامك ممتاز جدا ... و أنا معاك ، و لذلك قمت بعمل هذا الموضوع لأخذ أراء كل الأعضاء ( فأين الشللية هنا ؟ ) ... يا فندم أنا عاوز أعرف حضرتك زعلان من موضوعي علشان بأدت أتكلم في الحاجات اللي أنا شايفها غلط و بأخذ فيها رأي الأعضاء بمنتهي الحيادية ، يعني كان من الأفضل أن أصمت و لا أتكلم .. و مسألة الوقت المناسب دي تحديدها هيكون نسبي ... ... هل هناك من قال لك أنني فرضت رأيي و لو لمرة علي أحد ؟
شكرا لمرورك.

sghr220 11-07-09 02:58 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 145047)
ردا علي مشاركات الأستاذ / sghr220



أولا أنا كلامي اللي أنت رديت عليه بالكلام المقتبس دة كان كالأتي :



فهل تري في كلامي أي تدخل في حريتك ؟!! أنا كنت أريد أن أفهم المغزي من كلامك فقط و الذي أعتبره غريبا ... فلا أفهم هل أنت مع المنع أم ضدة ؟؟؟؟!!

سأرد عليك بنفس أسلوبك و بنفس كلماتك ( السؤال ده معلش مش من حقك تسأله ) .. بس هرد عليك بردو ... :)

و الله أنا رأيي أن الوقت دة هو المناسب ... أنت شايف غير كدة متكلمتش ليه من قبل ؟!
و بعدين لو لاحظت في بداية موضوعي ... أنا قلت أنني أطرح الموضوع كعضو بالمنتدي ، و أنه ليس لدوري الإداري أي شأن بحديثي هذا .. و دوري الإداري كما قلت لك سابقا محدود فلست أنا الأمر الناهي بالمنتدي يا سيدي الفاضل.

انا شايف ان الوقت ليس المشكلة اطلاقا و لكن التمييز اللي ربنا فضل بيه الانسان هو المشكلة (و انا مش بكلم عليك)...كام الف عضو دخلوا و سجلوا في منتدى اسمه الصيد في مصر عشان مسدس صوت يعني لعبة أطفال و مشي الموضوع و بقا تجارة رائجة و اختراعات و اقسام جديدة...اما ماتكلمتش ليه قبل كده فانا اكلمت مع كثير من الأعضاء بشكل شخصي حول هذا الموضوع و انه لازم يبقا فيه مواضيع صيد حقيقية و تكليف الأعضاء بذلك منهم اعضاء من طاقم الادارة مثل هشام سمير و هو تقبل الكلام مشكورا و حاولت اكلم الافوكاتو على التليفون و محصلش نصيب....اقول ايه تاني...مش لازم اعمل موضوع علني كده عشان اكون مهتم بحال المنتدى كل واحد له طريقته.


ههههههههههه ... منتدي الصيد في مصر هو الأول عربيا الأن يا سيدي الفاضل ... و من كثرة أعضاؤه و زواره ، الشغل بقي كتير جدا و الله.
و علشان أثبت لك كلامي ... شوف عدد المشاهدات لموضوعي هذا ... و الذي لم يتعدي علي إنشاؤة اليومين فقط ... ستجد أن عدد المشاهدات أكثر من 850 مشاهدة ... بينما في منتديات أخري ممكن تلاق الموضوع بقالة 30 يوم و حقق 3 مشاهدات علي الأكثر.:)

سامحني في الكلمتين دول لأنهم للصالح و الله...الكلام ده انا مابسمعوش في اي منتدى الا هنا...الشغل كتير و المواضيع و الردود قد كده....مش محتاجه هي كده والله ده شغل تطوعي لا فيه الزام و لا اجبار و لا بتاخدو من وراه الا وجع القلب...فيه مشرفين في اي منتدى في الدنيا لازم يخشوا اي موضوع جديد و يسيب بصمته فيه؟؟؟؟ هي دي طريقة الاشراف...انك تخش تبصم مشاركه ليس لها لون و لا طعم عشان تحسسنا انك موجود و الشغل كتير يبقا مين اللي مصعبها على نفسه(برضه الكلام مش ليك).

و الله حكاية أننا نصبح ( جديرين بلقب الإدارة ) ... و أنا هنا سأتحدث عن نفسي فقط ... ممكن حضرتك تسأل الأعضاء ... قم بأنشاء موضوع و قل فيه أيه رأيكم في المشرف فلان و المشرف علان و نشوف أراء الأعضاء.

و انا لسا هسأل؟؟؟ ما انا سألت الناس اللي اعرفها معرفة شخصيه و لاحظت ردود بعض الأعضاء الجدد...و بعدين هو انا باعرضك لمجرد المعارضة؟؟؟ و بعدين في نفس الموضوع ده ناس مش موافقة على الكلام.

و شكرا لمشاركتك مرة أخري ... و شرفني مرورك الكريم.

يا ريت تتقبل كلامي كنصيحة و نقد بناء و ليس تجريح او ذم
تحيــــــــــــــــــــــــــــاتي

braveheart 11-07-09 03:02 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 145181)
يا ريت تتقبل كلامي كنصيحة و نقد بناء و ليس تجريح او ذم
تحيــــــــــــــــــــــــــــاتي


و الله العظيم متقبله و بصدر رحب ... و أتمني أن أتعرف علي حضرتك شخصيا و أتشرف بذلك ، و بما أنك جار لدكتور محمد حسن ... فأنت أيضا جاري ، و أتمني أن يجمعنا لقاء و سأوضح لك الأمور بالتفصيل.

و شكرا لمشاركاتك الجميلة و التي تنم عن شخص يحب المنتدي و يسعي لتطويرة ، و تشرفت بمرورك الكريم.
تحياتي لك.

sghr220 11-07-09 03:07 PM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 145174)


كلامك ممتاز جدا ... و أنا معاك ، و لذلك قمت بعمل هذا الموضوع لأخذ أراء كل الأعضاء ( فأين الشللية هنا ؟ ) ... يا فندم أنا عاوز أعرف حضرتك زعلان من موضوعي علشان بأدت أتكلم في الحاجات اللي أنا شايفها غلط و بأخذ فيها رأي الأعضاء بمنتهي الحيادية ، يعني كان من الأفضل أن أصمت و لا أتكلم .. و مسألة الوقت المناسب دي تحديدها هيكون نسبي ... ... هل هناك من قال لك أنني فرضت رأيي و لو لمرة علي أحد ؟
شكرا لمرورك.

تمام التمام طيب طالما اتفقنا على المبدأ ممكن تقولنا حتوقف الشغلانه دي ازاي؟؟ يعني ايه الخطوات اللي ممكن تاخدها؟؟ و انا و الأعضاء اللي متفقين معاك نساعدك و نساعد الادارة على حل المشكلة.

sghr220 11-07-09 03:10 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 145185)



و الله العظيم متقبله و بصدر رحب ... و أتمني أن أتعرف علي حضرتك شخصيا و أتشرف بذلك ، و بما أنك جار لدكتور محمد حسن ... فأنت أيضا جاري ، و أتمني أن يجمعنا لقاء و سأوضح لك الأمور بالتفصيل.

و شكرا لمشاركاتك الجميلة و التي تنم عن شخص يحب المنتدي و يسعي لتطويرة ، و تشرفت بمرورك الكريم.
تحياتي لك.

يا خبر ابيض انت جاري لالالالا مش تقول يا عم الحاج:) امال ايه حكاية شمال سيناء دي؟؟؟ لا يا فندم حقك عليا لو كنت زعلتك في كلامي و الشرف ليا انا في معرفتك.

braveheart 11-07-09 03:14 PM

رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 145191)
تمام التمام طيب طالما اتفقنا على المبدأ ممكن تقولنا حتوقف الشغلانه دي ازاي؟؟ يعني ايه الخطوات اللي ممكن تاخدها؟؟ و انا و الأعضاء اللي متفقين معاك نساعدك و نساعد الادارة على حل المشكلة.

تمام ... نبدأ نتكلم في الخطوات في حدود صلاحياتي:

أولا ... قمت بعمل هذا الموضوع ( الشائك ) .. و أنت تعلم السبب ، لأقوم بأخذ أراء الأعضاء و حصرها.

ثانيا ... أنا أرسلت رسالة للأدارة بالمنتدي المتمثلة في أ/ أحمد حسن ( أحمس ) .. ليهتم بالموضوع
و يقوم بأخذ قرار تجاهه بناءا علي طلب الأعضاء ... و أتمني أن يتم ذلك.

و هذا هو المتاح لدي حتي الأن ... و إن كان لديك أي مقترح قد يساعد فأنا منتظره .. و شكرا لأهتمامك ... و تحياتي لك.

braveheart 11-07-09 03:17 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 145193)
يا خبر ابيض انت جاري لالالالا مش تقول يا عم الحاج:) امال ايه حكاية شمال سيناء دي؟؟؟ لا يا فندم حقك عليا لو كنت زعلتك في كلامي و الشرف ليا انا في معرفتك.

العريش دي بلدي ، و لكنني مقيم بالقاهرة ... و أتشرف بمعرفتك طبعا يا فندم .. أنا ساكن بجسر السويس أمام فندق السلام و بوابة نادي الشمس .. و تحت أمر حضرتك في أي وقت.
تشرفت بمعرفتك.

sghr220 11-07-09 03:36 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 145196)


العريش دي بلدي ، و لكنني مقيم بالقاهرة ... و أتشرف بمعرفتك طبعا يا فندم .. أنا ساكن بجسر السويس أمام فندق السلام و بوابة نادي الشمس .. و تحت أمر حضرتك في أي وقت.
تشرفت بمعرفتك.

يا اهلا و سهلا يا استاذ كريم الشرف ليا انا...حضرتك ساكن عند فودافون اللي جوه فندق السلام؟
طيب يا جدع ده انتا قريب خالص و ان شاء الله نتقابل و نتكلم براحتنا بعيدا عن الجو "الشائك":)

بدر 11-07-09 03:40 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 145205)
يا اهلا و سهلا يا استاذ كريم الشرف ليا انا حضرتك ساكن عند فودافون اللي جوه فندق السلام؟
طيب يا جدع ده انتا قريب خالص و ان شاء الله نتقابل و نتكلم براحتنا بعيدا عن الجو "الشائك":)

يعنى انتو طلعتو حبايب وقرايب ويطلع المنتدى جو شائك هههههههههههههههههه
ماشى يا هندسة هو مش شائك هو ملبد بالبنادق ومسدسات الصوت واخيرا بالبلى والبلى المخرطش هههههههههههههههه
دة غير المطاوى والخناجر
ربنا يسترها علينا
تحياتى لشخصكم وحبيبى كريم باشا بش ماتنسوش اخوكم فى اول لقاء
تحياتى

braveheart 11-07-09 03:41 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 (المشاركة 145205)
يا اهلا و سهلا يا استاذ كريم الشرف ليا انا...حضرتك ساكن عند فودافون اللي جوه فندق السلام؟
طيب يا جدع ده انتا قريب خالص و ان شاء الله نتقابل و نتكلم براحتنا بعيدا عن الجو "الشائك":)

يا فندم حضرتك كدة ممكن تكون ساكن في نفس الشارع بتاعي ... ههههههههههه
طبعا يشرفني يا فندم و يا ريت نمرة حضرتك علي الخاص ، و سأتصل بك لأتعرف علي حضرتك أكثر و أكثر .. و تحياتي لك.

braveheart 11-07-09 03:45 PM

رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 145208)
يعنى انتو طلعتو حبايب وقرايب ويطلع المنتدى جو شائك هههههههههههههههههه
ماشى يا هندسة هو مش شائك هو ملبد بالبنادق ومسدسات الصوت واخيرا بالبلى والبلى المخرطش هههههههههههههههه
دة غير المطاوى والخناجر
ربنا يسترها علينا
تحياتى لشخصكم وحبيبى كريم باشا بش ماتنسوش اخوكم فى اول لقاء
تحياتى

بدر باشا صديقي و حبيبي أنا مستعد في أي وقت ... و يشرفني أن نلتقي جميعا علي خير إن شاء الله ... بس يكون وقت البشمهندس يسمح .. و سيكون من دواعي سروري التشرف بمعرفتة عن قرب.



الساعة الآن 05:31 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir