![]() |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
تبقى شيراتون او جسر السويس ؟ عالعموم مادام قريب منى يبقى ممكن تطلع معانا رحلة صيد ولو ماعندكش بندقية مايهمكش , هاديلك بندقيتى تجربها |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
و لا دي و لا دي من فضلك اعد المحاولة... و الله الصحة يا دوك موش و لابد خالص عشان الحر بتاع اليومين دول (اوعى تعالجني:))... اما بالنسبة للبنادق فأنا تلميذ صغير بتعلم على الباتريوت (و آخرون) من حوالي 21 سنه و لسه النشان مزبطش عموما ربنا يباركلك فيهم و يتربو في عزك. |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
U.S. Constitution on the right to keep and bear arms )"A well-regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed." Source: Bill of Rights, Second Amendment (ratified 1791, and still the Law of the Land الترجمة: " إن وجود ميلشيا منظمة تنظيما جيدا ، هو شئ هام لأمن أى دولة حرة ، و عليه فإن حق المواطنين فى إمتلاك الأسلحة لن ينتهك " - وثيقة الحقوق - التعديل الثانى لسنة 1791 من هنا يمكننا أن نستنتج أن عدم الحصول على تراخيص السلاح فى مصر بسهولة كان شكلا فاضحا من أشكال إنتهاك الحريات ، و النتيجة : أنه عندما سقط النظام حدثت للبلد حالة من حالات عدم الإتزان الأمنى اللى كان ممكن نتلافاها ببساطة لو كان كل الشعب بيمتلك أسلحة للحماية بطريقة شرعية كون الشعب بيبحث عن وسائل بديلة منذ أن حدث الخلل الأمنى المتعمد ده شئ طبيعى جدا ، و طبيعى طبعا إن تجارة السلاح تزدهر طوال الأشهر الماضية ، لأنها ببساطة بقت من الأساسيات : الإنسان ممكن يستغنى عن الأكل و الشرب ، لكن لا يمكن يستغنى عن الأمان. و بما إن تجارة السلاح إزدهرت فى البلد كلها ، ف يبقى مفيش داعى للإستغراب من إنتشارها فى منتدى إهتمامه الأول هو الأسلحة. القصة دلوقت و على بلاطة إننا بقينا فى مرحلة من المراحل الحساسة فى تاريخ الثورة دلوقت ، يعنى عامل زى لحظة ولادة الطفل و إنتقاله من مرحلة إلى مرحلة أخرى ، بيحتاج ساعتها لعناية خاصة بعد ما كان فى عناية ربانية ، برضه إحنا دلوقت محتاجين نراعى قوى إننا لازم نراعى شئوننا بحكمة لغاية ما يبقى فيه مجلس شعب و رئيس جمهورية منتخب ، بدل ما نبص نلاقينا رجعنا تانى لحكومة من العسكر بقوة السلاح ، و علشان تنتقل السلطة بالسلاسة دى يبقى أولا لازم نحترم قوانيننا الموجودة حاليا لحين تغييرها و كمان لازم نأمن مناخ مستقر لواضع القانون الجديد عشان القوانين الجديدة متضمش بداخلها مواد رادعة لينا و لأولادنا من جديد بحجة تحقيق الإستقرار و خلافه. الموضوع ملعبك شوية ، بس المهم ، لو عايزين إمتلاك الأسلحة يبقى متاح بعد كدا بسهولة ، يبقى لازم نثبت للحكومة القادمة إن السلاح مش هو اللى بيخوف الناس ، و إن الناس فقط محتاجينه عشان يحقق نوع من الإتزان الآمن فى المجتمع ، اللى فى النهايو بيصب فى مصلحة الدولة ككل. |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
|
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
لا سعادتك المنتدى اهتمامه الأول الصيد و ليس الأسلحة و السلاح في الصيد وسيلة و ليس غاية اما عن انتشاره في المنتدى فهو انتشر في كل مصر و ليس في المنتدى فقط بغض النظر عن اذا كان ده صح او خطأ. |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
أنا أختلف مع حضرتك جملة و تفصيلاً ، لأن مافيش صيد أو رماية بدون سلاح ، و الصياد الذى يهتم بالصيد فقط و لا يعلم شيئا عن السلاح هو ليس صيادا فى حقيقة الأمر ، زى بالظبط اللى بيعرف يسوق و مبيفهمش حاجة فى الميكانيكا ، تقدر تسميه سواق ؟ و لو مكانش السلاح من إهتمامات المنتدى فلماذا يخصص له المنتدى قسم للسلاح النارى و قسم لورشة الأسلحة و قسم للأسلحة الهوائية ؟ معرفش الصراحة ، فى نظرى الشخصى المتواضع ، الصيد = سلاح |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
|
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
كلام معقول ,و أتفق معك فيه , يعنى أنا لازم أعرف كل شىء عن بندقيتى علشان أعرف أستعملها فى الصيد , |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
و عشان حضرتك اخترت جزء من كلامي فهذا لا يعني بالضرورة انه صحيح بمفرده و لكن هو صحيح في سياق باقي الكلام. و بعدين انت جاي لميكانيكي المنتدى تقوله اللي يعرف و اللي ميعرفش :) راجع حضرتك مشاركاتي من يوم ما سجلت تلاقيها كلها فك و تركيب و تعديل و اعتقد ده برضه يديك فكره عن سياق الحديث. اما الصيد يساوي سلاح و مثال السواق اللي ميعرفش في الميكانيكا فمعلش دي فيها مغالطة صغيرة يعني ايه؟؟؟؟ الصيد غريزي لحد كبير و حتى لو النشان مش قد كده تلاقي الحصيلة كويسة نوعا يعني ممكن في سنه او اقل الشخص العادي او اللي ممسكش بندقية قبل كده يبقا صياد ممتاز و في المنتدى امثلة على ذلك كثيرة و ممتازة لأن الصيد حاجة تقريبيه كده ايه اللي ممكن يقع و ايه اللي مش ممكن. اما في الرمايه مفيش حاجه بالتقريب لازم Exact...و في الحاله دي لازم معرفة قويه بالسلاح و صيانته و طريقة حمله و ضبط النفس و الكلام ده و في الحالi دي برضi الرمايه لا تساوي سلاح. و كقاعده عامه يعرفها كل المتخصصين في مجال الرمايه او الصيد او السلاح "السلاح الربع و الرامي الثلاث ارباع". و بعدين لو الصيد = سلاح مكانش واحد زي الدكتور محمود ينزل كل مره بالرمسيس بتاعته يقش الحمام و اليمام و الناس العتاوله بالديانات و البي اس و الجامو ترجع زي ما تنزل و المحصلة صفر. |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
أنا موافق ... موافق ... موافق ... موافق ...
بالرغم من أنى عضو جديد فى المنتدى . و لم اتعرف شخصيا إلا على الأستاذ بدر . العضو المحترم . إلا أنه سائنى ظهور أعلانات بيع مطاوى و شوم و مختلف أدوات البلطجه و العنف و الإرهاب . و أصبح مسدس الصوت المفتوح مهم جدا لضرب البلى . ده أحنا كنا متضررين جدا جدا من مسدسات الخرز البلاستيكيه الخاصه بالأطفال . فيوصل بينا الأمر أن أحد الأعضاء يقوم بعرض صواريخ للبيع . ينفع ده ؟؟؟ و بأى ضمير يتم بيع هذا المنتج بهذه العلانيه . صواريخ و بمب فى منتدى الصيد ؟؟؟ هو البنى أدم يعمل اى حاجه عشان الفلوس . نهايه .. أنا نفسى الفتره الجايه أجيب بندقيه و أطلع رحله صيد مع الناس المحترمه اللى فى المنتدى . و نفسى يكون لى أصحاب منكم نتشارك نفس الهوايه . |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
أختلف معاك , انت ضربت مثل بالدكتور محمود ولا يصح ان نضرب مثلا بحالة خاصة (اذا اعتبرناها كذلك) على العموم وحتى لو افترضنا المثل بتاعك , تفتكر لو أخدنا من محمود بندقيته واديناله واحدة سيئة , وقلنا له ورينا شطارتك , هل ممكن يعمل بيها نفس النتائج ؟ مع انه هو نفس الصياد ؟ ولا هايحتاج وقت وجهد علشان يفحصها ويعرف عيوبها ويصلحها ويضبطها ؟ أنا رأيى مع أستاذ أحمد , لو جبت أحسن صياد فى العالم واديتله سلاح سىء , مش هايعرف يعمل حاجة ولذلك فالسلاح جزء مهم جدا جدا فى عملية الصيد وبدون سلاح جيد ومضبوط , لا يوجد صيد الا اذا كان بوسائل أخرى مثل الفخاخ على سبيل المثال خالص تحياتى لكم جميعاً |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
لو جبت احسن صياد في العالم و اديته اسوء سلاح في العالم حيصطاد برضه و لكن ليس بنفس الكفاءة و اذا كنت شايف محمود حاله خاصة فاحنا في بلد الرمسيس بندقية من اسوء ما يكون و تصنيع سامحني زي الزفت و قطع غيار ملهاش علاقه بالمواصفات و رغم ذلك فيه صيادين مصريين عجب يا راجل ده كان مركب للبندقيه رباط ضاغط تقولي السلاح اهم...طب ده كلام :). |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
|
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
بامكان ادارة المنتدى ان تحرم كل ماهو ضد القانون وهناك الكثير فعلا يدخل المنتدى من اجل شراء مسدس صوت ماسورة مفتوحة وبيضرب بللى ولاحظنا ان فى ناس فى طاقم الادارة بتبيع ماسورة مفتوحة طيب ما حضرتك لو خلتهم مايبيعوش ماسورة مفتوحة يبقى محدش هايضرب بللى ولا انا غلطان خلى التجار اولا يبطلوا موضوع ماسورة مفتوحة وبالتبعيه الناس هاتبطل تضرب بلى وهاتستخدم المسدس فقط فى الصوت والتنبيه فى حالات الخطر وشكرا
وبصراحة انا لما جربت الموضوع ده لاقيته فاشل بشتى الطرق مهما حاولت اعدل واعمل -الحى حى والصوت صوت ودى الحقيقة بس خوف الناس على ارواحهم وضيق ذات اليد وعدم امكانيه الحصول على تراخيص جعلت الناس تتهافت على الماسورة المفتوحة والبللى لانه فى بعض الانواع بيكون فعال جدا عشان يحموا نفسهم - الموضوع كبير يا استاذ كريم ومش هايتحل بقرار غلق باب النقاش فى بيع البللى وغيره - لازم نفكر ازاى نوفر للناس امن وامان وبعد كده نمنع عنهم اللى عايزين نمنعه وبخصوص الصيد ده موضوع تانى وعلى فكره اللى عنده بندقية صيد خرطوش مثلا مش هايفكر يشترى مسدس بللى وهايحمى نفسه بيها والناس اللى اشترت بنادق رش انا واثق ان اغلبهم اشترى مسدسات ماسورة مفتوحه وامن نفسه تمام التمام وبعد كده مش مهم بقى اى حد تانى ولو حبيتم كادارة منع بيع مسدسات البلى عشان ده منتدى صيد فقط دى قصة تانيه واكيد الناس هاتلاقى مكان تانى تتجمع فيه وتبيع وتشترى اللى هى عايزاه وتحياتى ليك استاذ كريم المحترم جدا وانا والله بقدرك جدا وبقدر مجهودك وخوفك على المنتدى الجميل ده وانا كمان بالمناسبه عايز رايك فى البندقية الكرال 5.5 الاسود |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
يا سلام عليك فنان و الله :) عشان عضو في فريق الرمايه باتحاد الشرطه الرياضي و فريق الرمايه بنادي لشمس يعني ابتديت مشوار الرش ده رمايه مش صيد و بعدين الكلام ده قديم اوي من حوالي 15 سنه و من واقع التجربه باقول الكلام ده مش فرضيات و لا خيال...تحيـــاتي. |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
|
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
كلام سليم جدا و اوافقك في ان المنع يعظم المشكلة و لا يحلها |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
باشــــــا :) ......غمض عينيك و اضرب...جت فين؟؟؟...في السواده.... بعد ما تقرا المشاركه دي بص في ورقه خضرة:)... |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
يا سيدي ما كنت قلت رأيك دة من الصبح و ريحتني ، قول أنك مش مع المنع ... و أنا أحترم رأيك بشدة ، و أحترم أيضا الأراء المختلفة معك ... عموما شكرا لك علي مشاركتك ... و شرفني بمرورك. |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
عين العقل يا كريم
اؤيدك بشدة |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
ردا علي مشاركات الأستاذ / sghr220
اقتباس:
اقتباس:
نكمل كلامك : اقتباس:
و الله أنا رأيي أن الوقت دة هو المناسب ... أنت شايف غير كدة متكلمتش ليه من قبل ؟! و بعدين لو لاحظت في بداية موضوعي ... أنا قلت أنني أطرح الموضوع كعضو بالمنتدي ، و أنه ليس لدوري الإداري أي شأن بحديثي هذا .. و دوري الإداري كما قلت لك سابقا محدود فلست أنا الأمر الناهي بالمنتدي يا سيدي الفاضل. اقتباس:
و علشان أثبت لك كلامي ... شوف عدد المشاهدات لموضوعي هذا ... و الذي لم يتعدي علي إنشاؤة اليومين فقط ... ستجد أن عدد المشاهدات أكثر من 850 مشاهدة ... بينما في منتديات أخري ممكن تلاق الموضوع بقالة 30 يوم و حقق 3 مشاهدات علي الأكثر.:) نكمل كلامك : اقتباس:
و شكرا لمشاركتك مرة أخري ... و شرفني مرورك الكريم. |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
و أشكر كل من أحمد عبد القادر و الدكتور محمد حسن علي قيامهم بالرد علي أستفسارات و مشاركات الأعضاء في غيابي بالأمس ... شكرا جزيلا لكما .. و تحياتي للجميع. |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
مساء الفل يا كريم باشا
اية يا سيدى عاصفة الصحراء اللى حضرتك عاملها فى المنتدى ههههههههههههههه تحياتى وموضوع ممتاز وانا من الناس المؤيدة بشدة بس استنى شوية لانى لسة مجبتش حاجة بتضرب بللى هههههه |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
الموضوع بقي ممتاز بتشريفك و الله ... و بالنسبة للبلي سيبك منه ، و إن شاء الله ربنا يكرمك بالحي المرخص .. و شكرا لأبداء الرأي و تحياتي لك. |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
وانا عندى الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نعمل ذى النظام القديم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نطرح موضوع ساخن نشغل الناس فية ونسيهم البللى يعنى مثلا هنقول انة تم تطوير بنادق الهوا علشان تضرب خرطوش والفكرة جارى تنفيذها وعند الانتهاء منها سيتم رفع الصور ههههههههههههههه تحياتى |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
تحياتي لك. |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
بصراحه وبدون زعل الموقع محتاج فرمطه انا اسف جدا لكن دى اعتقد انها الحقيقه فرمطه لبعض الاعضاء ممكن نقول عليهم غير مرغوب فيهم وكمان بعض الموضوعات الغلط واللى مش المفروض تكون موجوده من اصلو وكمان الموضوعات المكرره وليه ما يكون فى شات بين الاعضاء زى اى شات كتابى واقترح استعمال نظام الطرد لو عضو خرج عن المسموح او الائق او اضاف موضوع غلط
انا اسف بس حبيت الفت النظر ان المنتدى فى خطر وبدأ فى النازل |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
كما أنني أقترح عليك أن تقوم بسرد وجهه نظرك ... فقل لي ما لا يعجبك بأعطاء أمثلة ، و من هم الأعضاء الغير مرغوب فيهم بالمنتدي ؟ و ما هي الأسباب ؟ شكرا .. و تحياتي لك. |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
هو انا كلامي غامض اوي كده؟؟ انا بقول المنتدي اصبح سيئ عن الأول يبقا مع او ضد؟؟؟ انا مع الالتزام بالأصول و اهداف و اتجاهات المنتدى الأساسية و ضد التعسف و سياسة فرض الرأي و الشلليه. تحيـــــــــــــــــاتي |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
شكرا لمرورك. |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
يا ريت تتقبل كلامي كنصيحة و نقد بناء و ليس تجريح او ذم تحيــــــــــــــــــــــــــــاتي |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
و الله العظيم متقبله و بصدر رحب ... و أتمني أن أتعرف علي حضرتك شخصيا و أتشرف بذلك ، و بما أنك جار لدكتور محمد حسن ... فأنت أيضا جاري ، و أتمني أن يجمعنا لقاء و سأوضح لك الأمور بالتفصيل. و شكرا لمشاركاتك الجميلة و التي تنم عن شخص يحب المنتدي و يسعي لتطويرة ، و تشرفت بمرورك الكريم. تحياتي لك. |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
تمام التمام طيب طالما اتفقنا على المبدأ ممكن تقولنا حتوقف الشغلانه دي ازاي؟؟ يعني ايه الخطوات اللي ممكن تاخدها؟؟ و انا و الأعضاء اللي متفقين معاك نساعدك و نساعد الادارة على حل المشكلة. |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
يا خبر ابيض انت جاري لالالالا مش تقول يا عم الحاج:) امال ايه حكاية شمال سيناء دي؟؟؟ لا يا فندم حقك عليا لو كنت زعلتك في كلامي و الشرف ليا انا في معرفتك. |
رد: نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
أولا ... قمت بعمل هذا الموضوع ( الشائك ) .. و أنت تعلم السبب ، لأقوم بأخذ أراء الأعضاء و حصرها. ثانيا ... أنا أرسلت رسالة للأدارة بالمنتدي المتمثلة في أ/ أحمد حسن ( أحمس ) .. ليهتم بالموضوع و يقوم بأخذ قرار تجاهه بناءا علي طلب الأعضاء ... و أتمني أن يتم ذلك. و هذا هو المتاح لدي حتي الأن ... و إن كان لديك أي مقترح قد يساعد فأنا منتظره .. و شكرا لأهتمامك ... و تحياتي لك. |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
تشرفت بمعرفتك. |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
يا اهلا و سهلا يا استاذ كريم الشرف ليا انا...حضرتك ساكن عند فودافون اللي جوه فندق السلام؟ طيب يا جدع ده انتا قريب خالص و ان شاء الله نتقابل و نتكلم براحتنا بعيدا عن الجو "الشائك":) |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
ماشى يا هندسة هو مش شائك هو ملبد بالبنادق ومسدسات الصوت واخيرا بالبلى والبلى المخرطش هههههههههههههههه دة غير المطاوى والخناجر ربنا يسترها علينا تحياتى لشخصكم وحبيبى كريم باشا بش ماتنسوش اخوكم فى اول لقاء تحياتى |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
طبعا يشرفني يا فندم و يا ريت نمرة حضرتك علي الخاص ، و سأتصل بك لأتعرف علي حضرتك أكثر و أكثر .. و تحياتي لك. |
رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.
اقتباس:
|
| الساعة الآن 07:03 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir