![]() |
رد: سنتر رماية
بالتوفيق ان شاااء الله وربنا معاكو ومتنسوش تعزموني عالافتتاح بأذن الله
|
رد: سنتر رماية
اقتباس:
|
رد: سنتر رماية
اقتباس:
اكيد يا لؤى , تيجى و الطلقة فى جيبك ... غير كده مفيش دخول :) انته تنور من غير اى حاجة طبعا و كفاية وشك السمح وادعيلنا معاك |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
دور فى الصف على اى فرح و انته ماشى حتلاقيهم بيبيعوا على عينك يا تاجر ب 7 جنيه المصرى القصير قبل الفصال كمان, وممكن تأجر البندقية الالى وتضرب بيها لو عايز .... وسلملى على الامن و الامان :) الافراح هناك فى الصف بقت بتتقاس بكمية الطلق اللى بيضرب ولازم تروح البيت ودنك بتصفر :) |
رد: سنتر رماية
يا كيرو باشا مينفعش حد معهوش ترخيص يتدرب على مسدس حى .... مينفعش نمشى غير قانونى
والله ما ينفع :) حاولنا كتير بس فعلا غير قانونى و غير منطقى انه ينفع , احنا مش حنخسر حاجة لو كل مصر جت تدرب على الحى عندنا :) انا بس كان اشارك معاكوا لارضاء هواية مش اكتر بس عامة فكرة جميلة جدا فعلا هو دة التفكير باجابية شكرا انك فكرت فى حاجة زى دى ربنا معاك و يوفقك فى مشرعك اللى متاكد باذن الله هاينجح |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
ماشي ياريس طلقه وعليها طلقه هديه كمان وربنا يكرمكو يارب |
رد: سنتر رماية
فكرة ممتازة وربنا يوفق حضرتك وان شاء الله انا هكون من المشتركين و بعدين كفايا ان الواحد يلقى مكان يجمع اعضاء ربنا يكرمك وتخلص من الروتين الحكومي فى الورق مع جزير الشكر وتحياتى للجميع
احمد حمدى |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
|
رد: سنتر رماية
[QUOTE=Seiko;189883]المشروع هدفه الاساسى هو التدريب على الرماية و هو لا يهدف للربح بصفة اساسية
وسيتم توفير الذخيرة بعدد معين لكل متدرب (يومى , اسبوعى , شهرى) وستكون مجانا .... حيث يوجد مصاريف اشتراك متضمنة ما سيحصل عليه كل متدرب من ذخيرة و صياتة للسلاح و كل ما يلزم لا تقلق يا أ\بورا :) هى الاسعار دى بتاعة 9مم طويل ولا قصير؟ الاسعار دي بتاعة 9 طويل وبرجاء الابلاغ دائما علي الخاص لان عضو مثلي كل 10 ايام من الممكن ان يتوفر كمبيوتر ونت وبذلك نعرف كا الاخبار ونتواصل ولا نفقد الاتصال ببعض لان موضوع السنتر ده جميل جدا مع توافر الطلقات |
رد: سنتر رماية
بالتوفيق ان شاء الله
|
رد: سنتر رماية
بالتوفيق ان شاء الله
|
رد: سنتر رماية
اقتباس:
انا عملتها فى نص رمضان اللى فات , بس كنا 2 مسلحين تسليح جامد وركنا العربية فى اول الصف و نزلنا نتمشى على رجلينا و كلها ربع ساعة بالكتير و حتتكعبل فى كذا واحد وتقريبا الناس كلها هناك بقى معاها سلاح حى و سلاح تقيل كمان بص يا باشا , انا فى طلقات معينة بدور عليها ولو ملقتهاش خالص حضطر انزل هناك تانى , حقوللك و ننزل مع بعض |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
|
رد: سنتر رماية
اقتباس:
انا بدور على عيار اسمه توكاريف 7.62*25 |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
|
رد: سنتر رماية
اقتباس:
|
رد: سنتر رماية
بصراحه انا كنت بفكر في المشروع ده واللي احبطني وخلاني ابعد الفكره هو حاجتين اولهم الروتين والقانون والاوراق وتاني حاجه التكاليف
انا اشتركت في عمليه تطوير 12 ميدان رمايه بجهه امنيه من اساسه الى ان تمت تجربته بجميع انواع الاسلحه اللي ممكن تستخدم في التدريب فيه فالحمد لله عندي خلفيه قويه عن الموضوع ده وكان نفسي انفذ المشروع ده من زمان المهم انا مؤيد لاختيا الجلوك 17 و19 وال cz 75 والبريتا 92 والحلوان 51 وممكن الجلوك 21وممكن الهكلر USP , p2000انا مش عارف ايه ظروف التمويل ولا التكلفه المبدأيه للمشروع انا عايز اشترك معاكم فيه ولو ينفع ابص على المكان ان امكن ياريت اجي اشوف المكان علشان في افكار كتيره ممكن تتنفذ وبتكاليف بسيطه وهتعلي من مستوى تقييم المكان بعد كده انا كنت من زمان عايز المشروع ده وعندي ليه افكار كتيره بس انا اجهضت الفكره بس بدام في فرصه الافكار دي تتنفذ يبقى مش خساره كل اللي فكرت فيه المهم انه يشوف النور وتحياتي ودعواتي ليكو بالتوفيق والتشغيل القريب ان شاء الله رقمي 01516789987 م / وائل |
رد: سنتر رماية
ايه اللي حصل يا جماعه طمنوني عليكوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وووووو
وصلتوا لايه واخر اخباركو؟؟؟؟؟؟؟؟ متقلقونيش عليكو |
رد: سنتر رماية
انا شايف ان الموضوع ده يتثبت عشان ماينامش
|
رد: سنتر رماية
عملتو اه يا جماعه في موضوع الطبنجات انا عندي رئي في طبنجات التدريب sig sur p226 &colt defnder&fn brwnig وطبعا لو تقدرو تجيبو fn five seven والهكلير يو اس بي ديه كله مسدسات عالميه وتستحمل تضرب كتير ومتنوعه في الشخشخنات في 6 وفي 8 وفي رد الفعل وربنا يوفقو وتكملو المشروع علي خير وانا طبعا من المشتركين المسدسات الي انا كتبها ضربت بيها كلها معدا ال اف ان فيف سيفن بس ده طبعا احسن سلاح في العالم وكلها الصراحه رائعه
|
رد: سنتر رماية
انا نسيت السيج ساور بي 229و 228
|
رد: سنتر رماية
اشكرك يا أ\ديفيل جراند , أ\بودى جارد , أ\ اولد هانتر
و اشكر الادارة المحترمة اللى عطلت الحساب الخاص بى اللى هو بأسم Seiko و بدون ذكر اى اسباب او تنويه او اى حاجة خالص عموما لا احنا حنخسر حاجة ولا المنتدى حيخسر حاجة فهو ذاخر بالاعضاء المحترمين و المميزين فى مجال السلاح بصفة عامة و الصوت و ضغط الهواء بصفة خاصة. انا دلوقتى بتكلم من الحساب الجديد ده , ولو الادارة عايزة تقفله خالص او تعطله هى حرة , ما هى قوانين المنتدى غير معمول بيها اصلا (موثق و مثبت لدى عدم التزام الادارة و المنتدى بالقوانين فى الحديث بينى و بين عضو فى الادارة وهو عضو محترم جدا و اقدر مجهوده معايا و اهتمامه و سعيه) وعلى فكرة انا قلت لعضو فى الادارة على اللى حصل فى الحساب القديم و محدش افادنى ولا حل مشكلتى ولا عرف مين اللى عملها !!!!! بس انا زى ماقلت لعضو بالادارة انى حاسس ان فى ناس متابعانى جدا و متربصة بيه و بتبعت تقييمات سلبية بدون سبب و بطريقة عشوائية و مكنش مصدقنى وده كان قبل تعطيل الحساب ولما الحساب اتقفل (انشاء مواضيع ورد و اقتباس) , بعتله رسالة على الخاص بالرابط و متيقلى ساعتها انه صدق كلامى القديم , وكده كده الحساب ده (seiko) سيتم حذفه اذا استمر هذا الاسلوب , واذا تم نفس الاسلوب مع الحساب الجديد ,سيتم حذف المنتدى من حياتى :) ... على ايه الحوارات الغريبة و وجع الدماغ ... ده الواحد خلاص داخل على ال50 ... ولا ايه رأى الاعضاء المحترمين !؟ عموما , اشكر كل من اهتم بموضوع السنتر و نحن بصدد انتظار بعض الموافقات الامنية و هيئة المساحة لاعتماد المكان وممكن يوافقوا و ممكن يرفضوا المكان ... و لو رفضوا حنشوف غيره ... مش ممكن نقف بعد الروتين اللى خلصناه ده كلوا . و بالنسبة لطبنجات التدريب (حى فقط) ,تم تثبيت الموديلات التالية: 1- حلوان51 (انتاج مصرى مواصفات قياسية امريكية) 2- سميث & ويسون ساقية (امريكى) 3- جلوك 17 (نمساوى) 4- بريتا 92 (ايطالى) ولو قدرنا نوفر ذخيرة مطاطى بصورة مستمرة حنثبت جلوك29 10مم وكنت حبتدى اعمل استفتاء على بنادق ضغط الهواء للتدريب هنا فى المنتدى بس خلاص ملوش لزمة يتعمل وارجو عدم تثبيت الموضوع حتى ننتهى من جميع اجراءاته و يتم افتتاحه رسميا بحضور الاعضاء المحترمين فقط من المنتدى (ده طبعا بعد اذن الاعضاء المحترمين) |
رد: سنتر رماية
اما معاكم فري وانا فعلا كتبت تعليقات كتير ومواضيع بخصوص القانون وهساعدكم علي قد مهقدر وبدون مقابل وكفايه ان حد فكر يعمل حاجه كويسه ولو فيه تكاليف ولا رسوم بسيطه هتحملها كمان هديه مني وهشوفلكم وكلاء من بره وتوكيلات من شركات عالميه او مولات اسلحه زي دبي او امريكا او روسيا ونحاول نوثقه في الجيش ويبقي تطوير كمان تحت رعايتهم وممكن علي فكره ياخد اكتر من شكل قانوني
|
رد: سنتر رماية
اقتباس:
|
Re: سنتر رماية
باشا و الله انته باشا يا استاذ compact و انا عجبني طريقت كلام حضرتك في الرد على الي حصل معاك و انا متضامن معاك جدا و اي حاجه تحصل مع حضرتك انا معاك و رائي نت رائي حضرتك و فعلا والله موضوع قمه في التميز و انا قريته كله من اول ل اخر مشاركه و ان شاء الله لو حضرتك احتجت اي حاجه اي حاجه مهما كانت اذا كانت من البنادق الخرطوش و المكن بتاع الاطباق او اماكن الرمايه و عايز تعملها بطريقه جديده مش ذي مدان رصاص نادي الرمايه و الحجات دي انا في الخدمه في اي وقت و اعتبرني عضو دائم و اساسي و لو احتجت اي حاجف في التصليح او الشراء انا في الخدمه و لو احتجت شريك بردو انا موجود و معلش طولت على حضرتك :)
|
رد: سنتر رماية
بصراحه يا استاذ كومباكت (سيكو) سابقا انا كنت بدور عليك بس الحمد لله على رجوع حضرتك معانا في المنتدى يا ريت تقرا التعليق السابق بتاعي
ويا ر يت الرد على الخاص او ابعتلي تليفون حضرتك وانا هكلمك |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
انا بجد عايز اشوف المكان المقترح للتنفيذ ان امكن ارجو من سيادتكم مراسلتي على الخاص علشان حابب اعرف كل جديد في الموضوع بالتوفيق ودعواتي القلبيه بالجاح وموفق في اختيار الانواع الجميله دي في الطبنجات هيا فعلا روعه في الاداء والسميث الساقيه ده اجمد رد فعل فيهم اعتقد ممكن المتدربين هيواجهو صعوبه شويه لغاية ما يتعودو عليه بس دا هيخلي التصويب احسن في الاسلحه الخزنه بعد كده موفق باذن الله واتمنى اني اقدر اشارك في المشروع دا دا كان حلمي من 10 او 12 سنه انا واخد مركز اول في مركز التدريب في الرمايه في الجيش ومركز اول في سرع فك السلاح الالي الكلاشنكوف وتركيبه اتمنى المشاركه اسف للاطاله دعراتي بالتوفيق |
رد: Re: سنتر رماية
اقتباس:
معلش , انا مبعرفش اجامل فى الكلام و اللى كان فى دماغى ساعتها قولته بكل امانة و صاحب الحق دائما صوته مسموع و كلامه موثوق ايا كان هوه مين بالنسبة للخرطوش حيبقى ماركة اسمها بينيللى فقط فى الاول وبصراحة الخرطوش تخصص احد مؤسسى السنتر فمش حقدر استفيض فى الحوار فيه خصوصا انى مش خبير فى بنادق الخرطوش بصفة عامة. و على فكرة انا مكنتش متخيل انى ممكن اقابل ناس هنا بتفهم فى تقسيم و تقييم ميدان رماية , فعلا مصر مليانة ناس كتير مبدعة و متخصصة فى مجالات نادرة و دى حاجة انا قابلتها كتير فى حياتى بصفة عامة داخل و خارج مصر. و شكرا على ذوقك الكريم يا تاتا باشا |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
انا مبسوط جدا بكلام حضرتك عشان احنا مفيش سابق معرفة بيننا واتشرف بحضرتك جدا فى اى موضوع او مشاركة لى على المنتدى وبالنسبة لتعليقك على السيج سوير بى 228&229 , فيوجد اتجاه لاختيار السيج بى 226 navy لتكون اخر طبنجة مختارة للتدريب وقللى كنت بدور عليه ليه .. عنيه ليك :) |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
واى حاجة جديدة بتحصل بنكتبها على العام هنا لتعميم الفائدة و المصلحة العامة احنا لو حنبقى البداية فى وجود طبيعة نشاط زى ده فى مصر .... يبقى اكبر كرم من عند ربنا ولو حد سبقنا فنحن نفخر اننا حنبقى من الرواد فى هذا المجال فى مصر اصحاب السلاح المرخص هم حصن امان للأمة بعد الجيش و الشرطة , وينبغى توفير و تسهيل تدريبهم و تنمية مهاراتهم لزيادة كفاءة استخدام السلاح المرخص و هو مسئولية كبيرة على صاحبه و ينبغى ان يكون متقن لاستخدامه فى الدفاع الشرعى عن النفس الذى يكفله له القانون , و نحن بصدد توفير خدمة للمجتمع بصفة عامة و حاملى التراخيص بالسلاح الحى بصفة خاصة , من هنا تبدأ استراتيجية التعامل فى مجال السلاح الحى فى السنتر و التى ستكون طبقا للقانون .... والله الموفق |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
انا طول اليوم بتابع اخبار السنتر سؤال ممكن اعرف اسعار السلاح اللي هيجي السنتر باذن الله علشان اعرف الاسعار وصلت لايه مع كامل احترامي واعتزازي |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
اسعار البيع اللى توصلنا ليها لاعضاء السنتر على سبيل المثال الجلوك17 ب30000 جنيه مصرى , السيج 226 ب 35000 , الطلقة المصرى الطويل ب 5 جنيه و القصير ب 7 , الريمنجتون ب 8 جنيه والله اعلم ساعة الافتتاح الدنيا حيبقى فيها ايه ممكن اقل ممكن اعلى , بتعتمد فى المقام الاول على سعر الدولار امام الجنيه المصرى الجامد اوى :) واحنا فى مفاوضات مبدئية مع ممثل من شركة بينيللى فى قطاع بنادق الخرطوش لاخذ حقوق استغلال ميدان رماية الخرطوش بالسنتر و اشكرك على اهتمامك |
رد: سنتر رماية
بالتوفيق ان شاء الله
وان شاء الله اكون من اول المشتركين معكم اذا كان ممكن نتعرف علي السادة المؤسيسين للسنتر وهل هم عسكريين ام مدنيين وهل هيكون هناك استيراد سلاح حي و اسلحة هوائية وقطع غيار عن طريق السنتر لصالح المشتركين في السنتر شكرا |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
عاجبني اسلوب التفكير واتخاذ الخطوات الصحيحه انا بدخل على المنتدى طول اليوم حتى وانا بره بدخل باللاب توب لمتابعة كل الخطوات على مدار الساعه بالتوفيق وربنا معاكم |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
حضرتك هل حيبقى فيه ترخيص اتجار في السلاح بحيث يمكن بيع المسدسات المشار إليها بالأسعار المنوه عنها لأعضاء السنتر من حاملي تصريحات الشراء ؟ ولا ديه الأسعار اللي حضراتكم حتشتروا بيها السلاح للاستخدام في السنتر ؟ وبرده بأسال عن وقت الافتتاح التقريبي واجراءات الاشتراك ... |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
دى اسعار البيع التقريبية لاعضاء السنتر فقط كما هو مكتوب فى الرد السابق, وهى اقل بكثير من ارخص تاجر فى الوقت الحالى فى البلد كلها و نحن نعرف ذلك جيدا. وقت الافتتاح التقريبى ... الله اعلم .... ادعيلنا معاك اجراءات و رسوم الاشتراك سيتم نشرها عند الانتهاء من اجراءات تأسيس المكان |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
ربنا معاكم ويوفقكم لما فيه الصالح ان شاء الله ....... |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
اتمنى لكم التوفيق من كل قلبي ربنا يسهلكم الامور اعتقد هيا محتاجه شوية معارف جامده وباذن الله تتسهل موفقين باذن الله |
رد: سنتر رماية
اقتباس:
يعوض علينا ربنا شكرا |
رد: سنتر رماية
استاذ يوسف بيك
انا مش قصدي واسطه بمعناها القديم انا قصدي معارف تخلي القائمين على تسيير ورق المشروع يبقو عندهم ضمير وبلاش يعني علشان يختملك ورقه يخليك تلف حوالين ودانك وانت ماشي مظبوط وكل حاجتك سليمه ومطابقه للقانون يعني يخليهم يتنحرروا شويه ويشيلوا الواح الثلج اللي على قلوبهم ويجيب من الاخر يا اه وينفذ يا لا وتغير فكرتك دا كل قصدي |
| الساعة الآن 06:36 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir