الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=13847)

tata_basha 11-08-23 12:09 AM

Re: رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 181427)
اه ممكن على الاورنيك و بردو لازم تصريح الامانة العامة لوزارة الدفاع

momkn ya basha twad7lna el tare2a 3shan el sla7 el mor5s ely 3ndena bndo5 32bl ma ashtrelo za5era 9mm w 3'er kda btb2a motar teshtery bs3r el ma7l 7ata lw 2alk 20 gneh fl tal2a el wa7da
fa hal momkn eny astawred el tal2 3l ro5sa bta3ty w eh el egra'at w howa byb2a mo7adadly kmya mo3yana zay tlb el shera ely hna wala 3ady ay kmya w m3lsh t2lt 3alek ya basha bs mn 3shmna walahy

mo_rateb 11-08-23 03:01 AM

رد: Re: رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tata_basha (المشاركة 181435)
momkn ya basha twad7lna el tare2a 3shan el sla7 el mor5s ely 3ndena bndo5 32bl ma ashtrelo za5era 9mm w 3'er kda btb2a motar teshtery bs3r el ma7l 7ata lw 2alk 20 gneh fl tal2a el wa7da
fa hal momkn eny astawred el tal2 3l ro5sa bta3ty w eh el egra'at w howa byb2a mo7adadly kmya mo3yana zay tlb el shera ely hna wala 3ady ay kmya w m3lsh t2lt 3alek ya basha bs mn 3shmna walahy

ya basha la to2l wla 7aga ana fil 5edma dayman. ana be sara7a magarbtesh abl keda laken ele 2reto fil ta3limat beta3et el 2amn el 3am betkoon el egra2at enak bet2dam talab lel amana el 3ama le wezaret el dfa3 bele 3ayz testawrdo 3la el orneek we betkoon kemia mo7dada bardo akenan ketgeeb men ma7el. laken el afdal tes2al fil 2amn el 3aam la2eny markeztesh fil mawdo3 dah kowyes.

hanyyosf 11-08-23 12:39 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
السلام عليكم انا متشكر جدا للاخوة الافاضل الي ردوا على استيراد الذخير على اورنيك الشراء بس ممكن توضيح ممكن الواحد يستورد كمية قد اية او هما هيسمحولوا يستورد كمية قد اية ؟؟؟؟

ثانيا ممكن توضيح عنوان الامانة العامة لوزارة الدفاع التى يتم مخاطبتها للاستيراد السلاح و الذخيرة

هاني يوسف

mo_rateb 11-08-23 08:16 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanyyosf (المشاركة 181751)
السلام عليكم انا متشكر جدا للاخوة الافاضل الي ردوا على استيراد الذخير على اورنيك الشراء بس ممكن توضيح ممكن الواحد يستورد كمية قد اية او هما هيسمحولوا يستورد كمية قد اية ؟؟؟؟

ثانيا ممكن توضيح عنوان الامانة العامة لوزارة الدفاع التى يتم مخاطبتها للاستيراد السلاح و الذخيرة

هاني يوسف

طبعا العدد بيبقى محدد و هو العدد المسموح شرائه على الاورنيك بالنسبة للامانة فهى موجودة بوزارة الدفاع بكوبرى القبة

Bora 11-08-24 12:09 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
الاخ محمد راتب الف شكر علي هذا الموضوع الرائع ولكن لدي استفسارات
1- ان مقدم علي الموافقة الاستيرادية من شهر مايو 2011 كيف استفسر ان تم المواققة او لا او اتصل بالامانة والامن العام كيف اعرف انه تم الموافقة لي لاني من الاسكندرية وليس لدي ارقام تليغونات الامانة او الامن العام
2- هل لو لدي اي استفسار في الخطوات من الممكن ان اكلم حضرتك
3- ممك تسال الشركة الامريكية التي حضرتك اشتريت منها الجلوك سهر المسدس الهيكلر p30ls سعرة كام شامل كل شئ
4- لاني بفكر في او الجلوك مثل حضرتك وهو الاجلوك اجمالي حتي يصل لمصر تكلف علي حضرتك كام والحمارك في حدود كام واسف للاطالة
والف شكرا مقدما

mo_rateb 11-08-24 05:54 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bora (المشاركة 182219)
الاخ محمد راتب الف شكر علي هذا الموضوع الرائع ولكن لدي استفسارات
1- ان مقدم علي الموافقة الاستيرادية من شهر مايو 2011 كيف استفسر ان تم المواققة او لا او اتصل بالامانة والامن العام كيف اعرف انه تم الموافقة لي لاني من الاسكندرية وليس لدي ارقام تليغونات الامانة او الامن العام
2- هل لو لدي اي استفسار في الخطوات من الممكن ان اكلم حضرتك
3- ممك تسال الشركة الامريكية التي حضرتك اشتريت منها الجلوك سهر المسدس الهيكلر p30ls سعرة كام شامل كل شئ
4- لاني بفكر في او الجلوك مثل حضرتك وهو الاجلوك اجمالي حتي يصل لمصر تكلف علي حضرتك كام والحمارك في حدود كام واسف للاطالة
والف شكرا مقدما

١- هو الافضل انك تسأل بنفسك هناك و للاسف معيش نمرة الامانة لكن الامن العام 24884422 داخلى 408 دا مكتب التراخيص فى القاهرة
٢- انا فى الخدمة دائما لجميع اعضاء المنتدى و حضرتك تكلمنى فى اى وقت.
٣-ال p30 سعره $930 طبعا + $500 بتوع التصدير+الشحن+الجمارك
٤-انا لسه مجبتوش بس هيبقى اخره ١٣٠٠٠ مثلا

tata_basha 11-08-25 01:12 AM

Re: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
shokraaaaaaaaaaaan ya basha walahy msh 3arf a2olk eh bs 3ala kda el a7sanly eny ashtreha mn hna w 5las

mo_rateb 11-08-25 03:34 AM

رد: Re: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tata_basha (المشاركة 183130)
shokraaaaaaaaaaaan ya basha walahy msh 3arf a2olk eh bs 3ala kda el a7sanly eny ashtreha mn hna w 5las

ah tab3an law tal2ak mawgood hena yost7asan tegebo men masr bas el moshkela en el as3ar hena mewla3a

Seiko 11-08-27 02:47 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bora (المشاركة 182219)
الاخ محمد راتب الف شكر علي هذا الموضوع الرائع ولكن لدي استفسارات
1- ان مقدم علي الموافقة الاستيرادية من شهر مايو 2011 كيف استفسر ان تم المواققة او لا او اتصل بالامانة والامن العام كيف اعرف انه تم الموافقة لي لاني من الاسكندرية وليس لدي ارقام تليغونات الامانة او الامن العام
2- هل لو لدي اي استفسار في الخطوات من الممكن ان اكلم حضرتك
3- ممك تسال الشركة الامريكية التي حضرتك اشتريت منها الجلوك سهر المسدس الهيكلر p30ls سعرة كام شامل كل شئ
4- لاني بفكر في او الجلوك مثل حضرتك وهو الاجلوك اجمالي حتي يصل لمصر تكلف علي حضرتك كام والحمارك في حدود كام واسف للاطالة
والف شكرا مقدما

الجلوك احسن من الهكلر بى30 وارخص منه بكتير كمان

tornadooox 11-08-28 06:06 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
ما شاء الله معلومات كويسة جدااااااااااا

اصغر صياد فى المنتدى 11-08-29 02:06 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
معلومات مهمه فعلا شكرا يا استاذ محمد

gmslem 11-09-02 11:58 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
المهم يا باشا المدة كام شهر ؟؟؟ لانه ممكن يعدوا ال 6 شهور و تضيع الرخصة

Zouki 11-09-03 01:05 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
و الله ده كله كلام جميل بس للاسف بعد م استخرجت كل الورق المطلوب مش لاقى مورد راضى يبعتلى هنا فى مصر بما فيهم المذكورين بالاعلى ....لو حد عنده مورد انا معايا التصريح و اذن الاستيراد و كله جاهز و الفلوس و عايز اشترى زيج زاوار بى 226 ستانليس مش عارف النجدة :(

Zouki 11-09-03 03:08 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Zouki (المشاركة 189656)
و الله ده كله كلام جميل بس للاسف بعد م استخرجت كل الورق المطلوب مش لاقى مورد راضى يبعتلى هنا فى مصر بما فيهم المذكورين بالاعلى ....لو حد عنده مورد انا معايا التصريح و اذن الاستيراد و كله جاهز و الفلوس و عايز اشترى زيج زاوار بى 226 ستانليس مش عارف النجدة :(

انا بعتذر فيه و احد بس مردش عليا عشان عندهم جرد هو،knesek guns انا بعتلهم ايميل و ربنا ينفخ فى صورتهم و يردوا علينا بالقبول.....شكرا

Bora 11-09-03 05:06 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zouki (المشاركة 189768)
انا بعتذر فيه و احد بس مردش عليا عشان عندهم جرد هو،knesek guns انا بعتلهم ايميل و ربنا ينفخ فى صورتهم و يردوا علينا بالقبول.....شكرا


باشا ربنا يوفقك

بس لو سمحت لي سؤال حضرتك مدني ؟ وربنا اكرمك بالموافقة الاستيرادية بعد مدة ادي ايه ؟؟

Zouki 11-09-03 04:44 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bora (المشاركة 189799)
باشا ربنا يوفقك

بس لو سمحت لي سؤال حضرتك مدني ؟ وربنا اكرمك بالموافقة الاستيرادية بعد مدة ادي ايه ؟؟

انا مدنى و جت بعد شهرين واسطتى مش جامدة بس ربك هو اللى سهلها :)

mo_rateb 11-09-03 06:21 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Zouki (المشاركة 189768)
انا بعتذر فيه و احد بس مردش عليا عشان عندهم جرد هو،knesek guns انا بعتلهم ايميل و ربنا ينفخ فى صورتهم و يردوا علينا بالقبول.....شكرا

kansek هو اللى بيبعت و هى دى الشركة اللى انا متفق معاهم.

mo_rateb 11-09-03 06:22 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gmslem (المشاركة 189256)
المهم يا باشا المدة كام شهر ؟؟؟ لانه ممكن يعدوا ال 6 شهور و تضيع الرخصة

للاسف دا انت و حظك

Zouki 11-09-03 06:52 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 190198)
kansek هو اللى بيبعت و هى دى الشركة اللى انا متفق معاهم.

بعتولى فعلا بس للاسف معندهمش زيج ز اوار حاليا فعملت اوردر و مستنى اشوف ردهم هيبعتولى كمان قد ايه

المهندس 11-09-15 07:15 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
علي فكرة انا جبت الحلوان وهو كويس جدا و عملي و بيضرب اي ذخيرة 9 مم موش لازم مستورد

إيزى موزو 11-09-15 10:55 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
استاذ محمد : الأول أنا قريت الموضوع من أوله و متابع ردودك على أعضاء المنتدى ... بصراحة كتر ألف خيرك و ربنا يكرمك على المعلومات ديه لان معظم التجار محدش بيقول حاجه لحد و من الصعب جدا تلاقى حد يساعدك أو يفهمك

انا كنت عاوز اسئل لو المحل اللى انت اتفقت معاه معندوش السلاح اللى انا عاوزه ينفع يجيبهولى و لا لأ ؟؟؟؟ انا عاوز سيج ساور 226 بلاتينيوم و مش موجود على اللينك بتاعهم


كمان انا كنت عاوز أعرف لو انا بعد ما حصلت على موافقة الأمانه و عملت طلب إضافة و خدت تصريح شراء جديد ينفع أقدم تانى على موافقه إسترادية ولا ممنوع .... طالما ان القانون بيسمحلى بسلاحين هل هناك ما يمنع ان أحصل على موافقتين للإستيراد ولا هى موافقه واحدة أجيب بيها سلاحين

و لك جزيل الشكر

ابو عمر وحنين 11-09-16 02:12 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
موافقة استيراد واحدة فقط

mo_rateb 11-09-16 11:30 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إيزى موزو (المشاركة 199837)
استاذ محمد : الأول أنا قريت الموضوع من أوله و متابع ردودك على أعضاء المنتدى ... بصراحة كتر ألف خيرك و ربنا يكرمك على المعلومات ديه لان معظم التجار محدش بيقول حاجه لحد و من الصعب جدا تلاقى حد يساعدك أو يفهمك

انا كنت عاوز اسئل لو المحل اللى انت اتفقت معاه معندوش السلاح اللى انا عاوزه ينفع يجيبهولى و لا لأ ؟؟؟؟ انا عاوز سيج ساور 226 بلاتينيوم و مش موجود على اللينك بتاعهم


كمان انا كنت عاوز أعرف لو انا بعد ما حصلت على موافقة الأمانه و عملت طلب إضافة و خدت تصريح شراء جديد ينفع أقدم تانى على موافقه إسترادية ولا ممنوع .... طالما ان القانون بيسمحلى بسلاحين هل هناك ما يمنع ان أحصل على موافقتين للإستيراد ولا هى موافقه واحدة أجيب بيها سلاحين

و لك جزيل الشكر

الاول بشكر حضرتك على الكلام الحلو اللى فى الاول و انا دائما فى الخدمة. بالنسبة للسؤالين اللى حضرتك سالتهم. الاول حضرتك كلم الشركة او ابعتلهم email اسألهم على المسدس اللى حضرتك عايزه. و التانى بتبقى هيا موافقة واحدة و الله اعلم.

yehya 11-09-25 03:40 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
السلام عليكم
اولا جزاك الله خير على المعلومات القيمة ديه
بس عندى استقسار انا معايا تصريح سلاح و ال 3 شهور اوشكت على الانتهاء بس انا هشترى المسدس الايام ديه ممكن لو تصريح الامانة بالاستيراد تم الموافقة عليه ينفع انى استورد وابيع اللى معايا .. وياريت كمان لو تعرف اى حد يكون موجود عنده مسدس سميث او والتر جديد.. وشكرا

YOSSEF EL MASRY 11-09-25 03:52 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 173348)
طبعا كلنا بنعانى فى تراخيص المسدسات و الاسوأ ان بعد انتهاء رحلة الترخيص الطويلة بنواجه جشع التجار اللى بيعلو اسعار الطبنجات اوى و معظمنا بيضطر يلجأ للحلوان اللى بتقتل طموح كتير من محبين الاسلحة. كلنا نفسوا يجيب طبنجته من برا و بسعر معقول يعنى مثلا حرام ادفع فى الجلوك اللى سعرها $500 40000 جنيه. فان شاء الله دى خطوات الاستيراد.
١- طبعا رخصة شراء سلاح نارى و يستحسن اول مطلعه تمشى فى اجرائات الاستيراد لانها ممكن تطول اوى و كلنا عارفين مدة الرخصة 3 شهور قابلة للتجديد مرة واحدة.

٢- التقديم على طلب استيراد سلاح نارى فى الامانة العامة لوزارة الدفاع اللى ماسكها دلوقتى اللواء نبيل المهندس و دا راجل قمة فى الادب و الاحترام و الاخلاق.

٣- لازم تكون مجهز المورد اللى برا و اسهل طريقة ان يكون لك حد برا يشترى هوا السلاح و يبعتوا لكن غالبا عشان يبعتوا هيحتاج شوية حاجات هشرحها فى الخطوات اللى جاية و لو ملكش حد برا هقولك تعمل ايه فى اخر خطوة

٤- معظم الموردين بيحتاجو صورة البطاقة و صورة الترخيص و تصريح الاستيراد مترجمين طبعا و كمان الورقة دى http://thorrifles.com/pdf/dsp_83.pdf. تطلع بترخيصك على مديرية الامن اللى تخصك و تقول انك عايز تختم الورق بغرض ترجمته و استيراد طبنجة.
٥- بعد ختم الورق تطلع على اى مكتب ترجمة تابع او موثق من وزارة الخارجية و تترجم الورق و البطاقة و بعد الترجمة تعملهم سكان على سكانر و تحطهم على الكمبيوتر.

٦- تتصل بالمورد و تتفق معاه على كل حاجة زى طريقة الدفع و السعر لان التوريد بياخد مثلا $500 زيادة و طريقة الدفع غالبا هتبقى credit card

٧- دى المحلات اللى بتورد فى امريكا و يستحسن الاتصال بيهم و الاتفاق قبل اى حاجة
dave's sports shop
1738 front street
lynden, wa, usa 98264
phone: (360) 354-5591
fax: (360) 354-4063
.................................................. ........
Philip c. Tong
high bridge arms, inc.
3185 mission st.
San francisco, ca 94110
phone: 415-643-9255
fax: 415-282-6520
.................................................. .......
Knesek guns, inc.
1204 knesek lane
van buren, ar 72956
phone (479) 474-1680
fax (479) 471-0377
.................................................. .....
Hurricane butterfly research corp.
Tacoma, wa 98402
phone: 253-414-6066
fax: 253-272-4740
.................................................. ....
Joe andrean
andrean arms, inc.
22 s. Main street
new city, ny 10956
phone: 914-634-7646
fax: 914-634-7829
.................................................
Etss llc
international exporters
110 s. 7th street, #d
hotchkiss, co 81419
usa
tel.: +(001)970/872 3770
fax.: +(001)970/872 3757
.......................
كل المحلات دى فى امريكا فطبعا اللغة فى التعامل هتبقى انجليزى و الكود لامريكا هو 001 و لو حد محتاج مساعدة انا فى الخدمة.
تليفونى: 0147083361

تسلم ايدك ربنا يكرمك
شكرا

16109 11-09-30 12:34 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
هل استيراد الطلق الصوت محتاج ترخيص ولا ؟؟

mohreda 11-10-03 01:31 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
هناك نقطه احب ان اعرف الاجابة عليها لسبق محاولة الاستيراد من امريكا

و قد قمت بالاتصال باكثر من موقع من المواقع اللي حضرتك ذكرتها

اولا ان التاجر في الخارج بيرسل طلب لادارة التجارة الخارجية في امركيا و بتاخذ من 4 الي 8 اسابيع
ثانيا : غير معلوم حتي الان هل بيتوافق عليها و لا لا و ما هي سياسة امريكا الان في تصدير السلاح لمصر

لان التاجر قالي ان ممكن يتوافق و ممكن لا و في جميع الاحوال لن استرد ال500 دولار ده طبعا غير مصاريف الشحن و مصاريف اخري هتدخلها في 1000 دولار غير سعر الطبنجة

ياريت لو حضرتك عندك فكرة و معلومات مؤكده تفيدنا
مشكور

ابو مروان 11-10-03 01:38 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mo_rateb 11-10-03 09:52 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohreda (المشاركة 210956)
هناك نقطه احب ان اعرف الاجابة عليها لسبق محاولة الاستيراد من امريكا

و قد قمت بالاتصال باكثر من موقع من المواقع اللي حضرتك ذكرتها

اولا ان التاجر في الخارج بيرسل طلب لادارة التجارة الخارجية في امركيا و بتاخذ من 4 الي 8 اسابيع
ثانيا : غير معلوم حتي الان هل بيتوافق عليها و لا لا و ما هي سياسة امريكا الان في تصدير السلاح لمصر

لان التاجر قالي ان ممكن يتوافق و ممكن لا و في جميع الاحوال لن استرد ال500 دولار ده طبعا غير مصاريف الشحن و مصاريف اخري هتدخلها في 1000 دولار غير سعر الطبنجة

ياريت لو حضرتك عندك فكرة و معلومات مؤكده تفيدنا
مشكور

بص يا باشا لسابق تجربة التعامل المثالى بيبقى مع شركة knesk و امريكا بتصدر لمصر عادى و معرفش حد اترفض من امريكا خالص.

mohreda 11-10-04 04:58 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

شركة knesk
و هو ده فهلا اللي تم و مع نفس الشركة
و لكن انا مشفتش حد جاب من امريكا نهائي في الفترة بعد الثورة

engyassin 11-10-07 10:49 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
أنا طلعت رخصة بطلوع الروح

مطلوب ال9 مم والتر 99 او بريتا pxstorm او جلوك gen4 17 او هكلر P30 أو ما يماثلها جديد بالاوراق

رجاء الافادة بالسعر الحالى و امكانية الاستيراد

يرجى الرد فى رسالة الى engyassin بجانب الرد على المنتدى

engyassin 11-10-07 10:54 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
هل هناك صيغة طلب للاستيراد؟
و ما هو عنوان أو فاكس السيد اللواء نبيل؟
و هل يمكن ارسال طلب تصريح الاستيراد بالفاكس؟
و هل يوجد فرع بالاسكندرية يمكن الطلب منه؟
اسف على كثرة الاسئلة

بو حسين 11-10-07 02:54 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخ المحترم شكرا على هذه المعلومات القيمه ولى سؤال عند حضرتكم هل هذه الاجراءت نفسها تصلح لاستيراد بندقيه خرطوش ولو تعلم ان احد يبيع انا مشترى وعندى تسريح شراء ولكم جزيل الشكر ووافر الاحترام

mada00eg 11-10-09 04:37 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
أخوتى الأعزاء

السلام عليكم


الحمد لله حصلت اليوم على اذن شراء سلاح وارغب فى استيراد مسدس بدل من الشراء من مصر طبعا بسبب الاسعار وقد قمت بالاتصال بالمورد الذى رشحة السيد / محمد راتب ورد على بالاسعار.


بس الان اية طريقة الحصول على اذن الاستيراد ؟؟؟ برجاء الافادة بالطريقة بالتفصيل


مع جزيل شكرى

محمد حسن

ابو عمر وحنين 11-10-09 09:48 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اولا /مين الاستاذ محمد طلب
ثانيا/يجب عليك اولا تقديم طلب استيراد مسدس للامانة العامة لوزارة الدفاع والموافقة بتاخذ تقريبا ثلاثة شهور
او اربعة
وشكرا

mada00eg 11-10-10 05:29 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو عمر وحنين (المشاركة 214574)
اولا /مين الاستاذ محمد طلب
ثانيا/يجب عليك اولا تقديم طلب استيراد مسدس للامانة العامة لوزارة الدفاع والموافقة بتاخذ تقريبا ثلاثة شهور
او اربعة
وشكرا


أسف محمد راتب وليس محمد طلب

أنا سمعت ان أذون الاستيراد متوقفة للمدنين فى الوقت الحالى
هل استطاع احد المدنين الحصول على إذن استيراد هذه الايام ؟

محمد حسن

mo_rateb 11-10-10 11:08 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بو حسين (المشاركة 213313)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخ المحترم شكرا على هذه المعلومات القيمه ولى سؤال عند حضرتكم هل هذه الاجراءت نفسها تصلح لاستيراد بندقيه خرطوش ولو تعلم ان احد يبيع انا مشترى وعندى تسريح شراء ولكم جزيل الشكر ووافر الاحترام

نفس الاجرائات بردو تقريبا لو معاك تصريح خرطوش

mo_rateb 11-10-10 11:09 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada00eg (المشاركة 214716)
أسف محمد راتب وليس محمد طلب

أنا سمعت ان أذون الاستيراد متوقفة للمدنين فى الوقت الحالى
هل استطاع احد المدنين الحصول على إذن استيراد هذه الايام ؟

محمد حسن

فى مدنيين خدو الاذن اه بس اعدو كتير

إيزى موزو 11-10-13 11:53 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
انا أخدت إذن الإستيراد بعد 5 شهور إلا كام يوم

إيزى موزو 11-10-13 11:54 PM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية
 
انا سمعت معلومة من تاجر بس معرفش مدى صحتها
ان الإستيراد حايتوقف من 1/12
انا اتعودت ان المعلومة اللى بتيجى من تاجر بيبقى وراها حاجه و أكيد مش صحيحة
لو حد يعرف مدى صحة الكلام ده يقولنا


الساعة الآن 01:41 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir