![]() |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
معرفه الدفاع عموما مطلوبه و تبداء باللياقه البدنيه ثم فنون القتال المتلاحم مع او ضد اداه و بدون ثم اجاده استخدام السلاح، التدريب متاح كل في مكانه، بس خلوها من قنوات مشروعه
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
وهل لو طلبناه يدرب مثلا شهرين في اسكندريه وشهرين في القاهره يوافق؟ |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
اللياقة البدنيه كيفية تحقيقها ؟ بالمواظبه على الجيم ولا ليها طرق تانيه وانهي اسرع فنون القتال المتلاحم ايه هيا الفنون المطلوب اني اتعلمها؟ واكيد لما اتعلمها هتعمل مع او ضد اداه واخر مرحله هي استخدام السلاح دي لسه عليها شوية اكيد بالنسبة لي محتاج بس ارسم خريطه امشي عليها |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
فعلا اهم حاجه نجمع بعض ونشجع بعض و ننافس بعض علشان مش بعد شوية الهمه تقل والواحد يكسل
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
حي علي الجهاااااااااااااااااااااااااد
الله اكبر الله اكبر الله اكبر |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
ربنا يوفق للخير و لا نشوف حروب تاني و نوجه ضربه استراتيجيه موجعه بحق بتنميه كل سيناء اللي بعشقها، كان في موضوع مشروع عن ميدان رمايه خاص للحي،اي اخبار؟
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اهم حاجة اللياقة البدنية انا سني 32 سنة اة رياضي وكنت بلعب ايكيدو وكنت واخد فرقة صاعقة بس كان عندي ساعتها 20 سنة يعني اللياقة 10% وتدربت علي يد عميد في الجيش الروسي لما كنت خارج مصر بليتوانيا في بمركز رياضي لتعليم فنون القتال وكان عندي 24سنة.
بالنسبه للتدريب فهو شـــــــــــــــــــــــــــــــاق جدا وعاوز وقت وتفرغ والبعض منا متزوج فلابد من دراسة الموضوع دا جدا ...............زممكن نبدا بان كل واحد فينا الفتر اللي جاية يعمل لنفسة برنامج تدريبي يعني الجري لمدة ساعة والقفز علي حواجز ودي ممكن في النادي واستعمال الكراسي كحواجز واهم حاجة تسلق الحبال ودي عاوزة لياقة 100% لانها مرهقة جدا .......... وبعد لما الفرد مننا يلاقى انو علي الاقل 60% لياقة يجي بقي الاتفاق علي التدريب الجماعي اما الرماية فهي اخر مرحلة اية رايكو |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
حى على الجهاد الله واكبر
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
معاكم ان شاء الله و اتشرف بالتدريب علي مواجهة المروحيات المقاتلة و اسقاطها ان شاء الله
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
يا جماعة أنا أعرف مدرب أيكيدو كويس إلى عايز يتدرب أيكيدو فى القاهرة تحت أمركم وكان بيدربنى أنا وإثنين من المنتدى فى إحدى الحدائق الى عايز يقولى وهو عند أستعداد يدرب فى أى مكان فى القاهرة وسعره كويس جداً.
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
نوع التدريب وايه الي يجي الاول او الآخر دا مش مشكله دلوقتي
المشكله في المكان المناسب ,وبعد كده المدرب هيحدد ايه اولويات التدريب لو حد عنده ارض مقفوله في اسكندريه او القاهره وينفع نتمرن فيها هيبقى ممتاز |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
ممكن تبدا بالعقله ودي اول الطريق الي التسلق بالحبال او التسلق الحر بس عاوزه قوة اعصاب اكثر منه عضلي
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
متوفرة في المحلات الرياضية وانا ممكن اقابلك واجيب معاك الادوات المطلوبة ودة رقمي 0117711731
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
الله عليكم يا رجالة
موضوع التدريب دا مطلوب سواء كان فى حرب او لا لأن مش الكل دخل جيش ولا ضرب نار فى حياتو والموضوع مش سهل كلنا عارفين ان البلد فى الظروف الحاليه صعب عليها الحرب انما دا ميمنعش انا نكون مستعدين سواء كجيش او كشعب لان الحرب مابتكنش جيش بس الحرب بتكون شعب بالكامل منظومة متكاملة من جيش وشعب وسلاح ويارب تعرف نعمل زى عدونا ونرجع نعلم ولادنا ازاى يستخدمو السلاح زى العسكرية اللى كانت فى المدارس الثانوية زمان. ويارب الايام اللى جاية نبنى اقتصادنا ونبنى معاه شعبنا من جديد ونتعلم ازاى نتعامل فى اوقات الحرب وتحياتى للقائمين على الموضوع ويشرفى الانضمام اليكم سواء فى التدريب او المساعدة فى اى شئ محمد عبد الرسول 0101446754 القاهرة - جسر السويس |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
طبعا فكرة رائعة بس القلق انه شئ غير قانوني لازم تصريح
و طبعا لازم يكون التدريب مقتصر ع الاعضاء المعروفين مش اي حد يعني و حتي لو الجيش مكتفي احنا لازم نكون مستعديين سواء لهجوم او بلطجية لأن لاحظوا في الاحوال ديه بيحصل زي ما حصل يوم 28 و السرقة وا لنهب و لازم يكون فيه مقاومة شعبية لأي طرف نواجهه و كمان احنا ممكن نعمل زي كورس لنفسنا يعني احنا نجمع و نرتب و نحط كورس كل واحد يمشي عليه لو مش هنقدر نتجمع سواء لعدم قانونيته او لعدم القدرة ع تحمل التكاليف يعني مثلا جري لمدة كذا تمارين كذا زي بطن و ضغط و عقلة و قفز حواجز ...ألخ....الخ و اعتقد يا استاذ احمد الشركي ان حضرتك ممكن تفيدنا بحاجة زي كده بما انك خدت فرقة صاعقة و بالاضافة يا استاذ احمد مثلا أفضل فن قتالي للمواجهة ايه من وجهة نظرك بما انك برده خدت فرقة صاعقة و بما اني كنت لاعب سابق للكونغ فوو لاكثر من 3 سنين شايف ان افضل فنون قتالية و يعتبروا بيكملوا بعض هو دمج الكونغ فوو و الجيوجيتسو نظرا لأن الكونغ فوو فن قتالي يعتمد ع الهجوم و الدفاع بالايدي والراجل في وضع الوقوف و الجيوجيتسو تصارع بالايد و الاراجل لكن في الوضع الارضي و ينتهي بالتثبيت بحركة كسر و مثلا حد يقولنا النوادي اللي بتدرب ع التسلق و افضل النوادي لتعلم الرياضات القتالية و الرماية طبعا نادي الجيش معروف و عارفين اكتر حاجة ممكن تدرب ع القتال الفعلي كأنك في حرب صغيرة لكن مش برصاص حي هي رياضة الاير سوفت اللي زي البينت بول لكن للأسف مش موجودة و حتي البينت بوول تعتبر غالية الي حدا ما بالنسبة للكثير http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=8114 منتظر ردكم فيه الجدول التدريبي اللي ممكن نمشي عليه كلنا بالاضافة للنوادي اللي بتدرب ع التسليق و الفنون القتالية و احنا كمان ممكن نتعلم حركات رياضة الباركور و اللي هي بتستخدم لقفز الحواجز و العوائق |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
انا معاكو انشا الله وفكره جميله اوى وكمان ممكن فعلا نجيب مسدسات ايرسوفت ونتعلم بيها هتكون احسن شويه
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
الموضوع رائع واحلي مافي الموضوع الروح الجميله والتعاون مابين الاعضاء
وطبعا كلنا لازم نستعد واللي عنده خبره في اي مجال يفيد الاخرين انا من اسكندريه ولو حيبقي في مجموعه تدريب في الاسكندريه انا معاكو طبعا وانا كنت بلعب سباحه وعلي استعداد اني ادرب سباحه كمان للمشتركين في مجموعه التدريب تحسبا لاي ظروف بردو ( سباحه مسافات طويله , قصيره , وتنظيم نفس ) والله المستعان |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
|
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
ياريت تتابع الموضوع وتبعت رقمك لاكسلنس |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
تمام وحتي يا جماعه لو حيبقي صعب اننا نبقي كلنا مع بعض ممكن القاهره والقريب منها مع بعض مجموعه والاسكندريه والقريب منها مجموعه اخري
ونشوف محتاجين ايه و الكلام ده ونبتدي |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
اقتباس:
وفي فيلا بتاعت واحد صاحبي في الساحل ممكن نتمرن فيها |
رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
جامو .. ليك رسالة علي الخاص .. للأهمية
شكرا جزيلا ... |
| الساعة الآن 07:53 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir