الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟ (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=14193)

AMR ALY 11-08-20 02:22 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
معرفه الدفاع عموما مطلوبه و تبداء باللياقه البدنيه ثم فنون القتال المتلاحم مع او ضد اداه و بدون ثم اجاده استخدام السلاح، التدريب متاح كل في مكانه، بس خلوها من قنوات مشروعه

mo_rateb 11-08-20 02:24 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamopt80 (المشاركة 178878)
فعلا والله مشكله, انا واخد تاجيل من الجيش الناس الي مخدتش تدريب عسكري تعمل ايه وقت الحرب
دا الواحد قبل الثوره وقبل ما ادخل هنا كان ابيض من ناحية استخدام السلاح, يادوب نعرف الي بنشوفه في الافلام
وربنا ستر ان في ناس كان معاها سلاح مترخص في الشارع وكنا مطمنيين شويه بسببهم, والخوف مش خوف على نفسنا خوف على اهلنا واخواتنا
فا اتمنى بلاش حد يعقدها , لان التدريب ده هينفعنا في كل الاحوال

mo_rateb عجبني قوي الفديو بتاع التدريب, الحجات دي المفروض من بعد مشكله البلطجيه كلنا نتعلمها,

هوا دا المدرب اللى بقول عليه و اما روحت التدريب لقيتو جامد جدا فن قتالى مميت

gamopt80 11-08-20 02:34 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 178888)
هوا دا المدرب اللى بقول عليه و اما روحت التدريب لقيتو جامد جدا فن قتالى مميت

ممتاز بس هو بيدرب فين؟ انا مخدتش بالي من العنوان في الفديو
وهل لو طلبناه يدرب مثلا شهرين في اسكندريه وشهرين في القاهره يوافق؟

mo_rateb 11-08-20 02:38 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMR ALY (المشاركة 178883)
معرفه الدفاع عموما مطلوبه و تبداء باللياقه البدنيه ثم فنون القتال المتلاحم مع او ضد اداه و بدون ثم اجاده استخدام السلاح، التدريب متاح كل في مكانه، بس خلوها من قنوات مشروعه

مهى ان شاء الله هتبقى قنوات شرعية. يعنى ايه المخالفة اما ناجر صالة تدريب او نتفق مع مدرب فنون قتالية يدربنا؟ و ايه المشكلة اما ندرب بمسدسات غاز او airsoft و بنادق رش على النشان؟ و اللى عايز رماية حى نلم بعض و نروح نادى الرماية. و ايه المشكلة اما يوجهنا الاستاذ احمد و العقيد اشرف فى طرق الدفاع و كدا فى قعدة ودية و كيفية التدريب لوحدنا حتى لو تدريبات لياقة. دا حتى اللى عايز يتعلم القفز بالمظلة ليها اماكن تعليم و تبع الجييش. اهم حاجة نجمع بعض و نكون ايد واحدة و نفيد بعض بخبراتنا المختلفة و كله هيبقى قانونى ان شاء الله.

michohat 11-08-20 02:39 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr aly (المشاركة 178883)
معرفه الدفاع عموما مطلوبه و تبداء باللياقه البدنيه ثم فنون القتال المتلاحم مع او ضد اداه و بدون ثم اجاده استخدام السلاح، التدريب متاح كل في مكانه، بس خلوها من قنوات مشروعه

تسمح لي اخد من كلام حضرتك خطوات امشي عليها
اللياقة البدنيه كيفية تحقيقها ؟ بالمواظبه على الجيم ولا ليها طرق تانيه وانهي اسرع
فنون القتال المتلاحم ايه هيا الفنون المطلوب اني اتعلمها؟ واكيد لما اتعلمها هتعمل مع او ضد اداه
واخر مرحله هي استخدام السلاح دي لسه عليها شوية اكيد بالنسبة لي
محتاج بس ارسم خريطه امشي عليها

michohat 11-08-20 02:41 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
فعلا اهم حاجه نجمع بعض ونشجع بعض و ننافس بعض علشان مش بعد شوية الهمه تقل والواحد يكسل

mo_rateb 11-08-20 02:43 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamopt80 (المشاركة 178890)
ممتاز بس هو بيدرب فين؟ انا مخدتش بالي من العنوان في الفديو
وهل لو طلبناه يدرب مثلا شهرين في اسكندريه وشهرين في القاهره يوافق؟

فى مكان فى مصر الجديدة و مش عارف موضوع الاسكندرية كلمو حضرتك و شوف بقى هتتفق معاه على ايه.

kiko_2015 11-08-20 02:45 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
حي علي الجهاااااااااااااااااااااااااد
الله اكبر الله اكبر الله اكبر

AMR ALY 11-08-20 02:50 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
ربنا يوفق للخير و لا نشوف حروب تاني و نوجه ضربه استراتيجيه موجعه بحق بتنميه كل سيناء اللي بعشقها، كان في موضوع مشروع عن ميدان رمايه خاص للحي،اي اخبار؟

Ahmed El Sarky 11-08-20 03:03 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اهم حاجة اللياقة البدنية انا سني 32 سنة اة رياضي وكنت بلعب ايكيدو وكنت واخد فرقة صاعقة بس كان عندي ساعتها 20 سنة يعني اللياقة 10% وتدربت علي يد عميد في الجيش الروسي لما كنت خارج مصر بليتوانيا في بمركز رياضي لتعليم فنون القتال وكان عندي 24سنة.
بالنسبه للتدريب فهو شـــــــــــــــــــــــــــــــاق جدا وعاوز وقت وتفرغ والبعض منا متزوج فلابد من دراسة الموضوع دا جدا ...............زممكن نبدا بان كل واحد فينا الفتر اللي جاية يعمل لنفسة برنامج تدريبي يعني الجري لمدة ساعة والقفز علي حواجز ودي ممكن في النادي واستعمال الكراسي كحواجز واهم حاجة تسلق الحبال ودي عاوزة لياقة 100% لانها مرهقة جدا .......... وبعد لما الفرد مننا يلاقى انو علي الاقل 60% لياقة يجي بقي الاتفاق علي التدريب الجماعي اما الرماية فهي اخر مرحلة
اية رايكو

mazenger 11-08-20 03:08 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
حى على الجهاد الله واكبر

xman 11-08-20 03:09 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
معاكم ان شاء الله و اتشرف بالتدريب علي مواجهة المروحيات المقاتلة و اسقاطها ان شاء الله

mman2005 11-08-20 03:11 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
يا جماعة أنا أعرف مدرب أيكيدو كويس إلى عايز يتدرب أيكيدو فى القاهرة تحت أمركم وكان بيدربنى أنا وإثنين من المنتدى فى إحدى الحدائق الى عايز يقولى وهو عند أستعداد يدرب فى أى مكان فى القاهرة وسعره كويس جداً.

AMR ALY 11-08-20 03:14 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat (المشاركة 178895)
تسمح لي اخد من كلام حضرتك خطوات امشي عليها
اللياقة البدنيه كيفية تحقيقها ؟ بالمواظبه على الجيم ولا ليها طرق تانيه وانهي اسرع
فنون القتال المتلاحم ايه هيا الفنون المطلوب اني اتعلمها؟ واكيد لما اتعلمها هتعمل مع او ضد اداه
واخر مرحله هي استخدام السلاح دي لسه عليها شوية اكيد بالنسبة لي
محتاج بس ارسم خريطه امشي عليها

الافضل اخذ رأي متخصص بنادي رياضي و هو يفيدك، انا كنت بتكلم عموما، ان اللياقه مفيده و في العموم ممكن تنقذ حياتك، و نفسي ابطل عاده التدخين

gamopt80 11-08-20 03:21 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
نوع التدريب وايه الي يجي الاول او الآخر دا مش مشكله دلوقتي
المشكله في المكان المناسب ,وبعد كده المدرب هيحدد ايه اولويات التدريب
لو حد عنده ارض مقفوله في اسكندريه او القاهره وينفع نتمرن فيها هيبقى ممتاز

AMR ALY 11-08-20 03:25 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazenger (المشاركة 178926)
حى على الجهاد الله واكبر

هي الحرب قامت خلاص لا محاله؟ بهزر معاك، بجد مصر ما تستحملش حرب بأقتصادنا الهزيل حاليا، و الاسعار ،شوف مثلا الفولجا بكام ههه، شويه مناوشات و تخلص و نركز في الاستقرار

Ahmed El Sarky 11-08-20 03:32 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr aly (المشاركة 178937)
هي الحرب قامت خلاص لا محاله؟ بهزر معاك، بجد مصر ما تستحملش حرب بأقتصادنا الهزيل حاليا، و الاسعار ،شوف مثلا الفولجا بكام ههه، شويه مناوشات و تخلص و نركز في الاستقرار

والله معاك حق بس دي قلة ادب يعني لما كلب امريكي او صهيوني بيموت الدنيا بتقوم وتقعد يبقي لازم نوري العالم ان المصرى غالي اوي حتي بالطرق السلمية بدون حرب

mo_rateb 11-08-20 03:39 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el sarky (المشاركة 178920)
اهم حاجة اللياقة البدنية انا سني 32 سنة اة رياضي وكنت بلعب ايكيدو وكنت واخد فرقة صاعقة بس كان عندي ساعتها 20 سنة يعني اللياقة 10% وتدربت علي يد عميد في الجيش الروسي لما كنت خارج مصر بليتوانيا في بمركز رياضي لتعليم فنون القتال وكان عندي 24سنة.
بالنسبه للتدريب فهو شـــــــــــــــــــــــــــــــاق جدا وعاوز وقت وتفرغ والبعض منا متزوج فلابد من دراسة الموضوع دا جدا ...............زممكن نبدا بان كل واحد فينا الفتر اللي جاية يعمل لنفسة برنامج تدريبي يعني الجري لمدة ساعة والقفز علي حواجز ودي ممكن في النادي واستعمال الكراسي كحواجز واهم حاجة تسلق الحبال ودي عاوزة لياقة 100% لانها مرهقة جدا .......... وبعد لما الفرد مننا يلاقى انو علي الاقل 60% لياقة يجي بقي الاتفاق علي التدريب الجماعي اما الرماية فهي اخر مرحلة
اية رايكو

انا مع حضرتك و موضوع الجرى سهل ان شاء الله لكن التسلق دى صعبة نعملها لوحدنا و محتاجين توجيه.

mman2005 11-08-20 03:42 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr aly (المشاركة 178937)
هي الحرب قامت خلاص لا محاله؟ بهزر معاك، بجد مصر ما تستحملش حرب بأقتصادنا الهزيل حاليا، و الاسعار ،شوف مثلا الفولجا بكام ههه، شويه مناوشات و تخلص و نركز في الاستقرار

لو مشينا بالمنطق ده هنلاقى كل كم يوم إسرائيل هتموتلنا كم جندى، يا جماعة لازم نكون عندنا ثقة بنفسنا أكثر من كده، كل المشاكل إلى عايشها الشعب المصرى سببها إسرائيل، وإياك تفكر أن إسرائيل هتخليك تشم نفسك، زى ما أنت شايف مشاكل وراها مشاكل والى وراها إسرائيل، المفروض يكون الرد فورى وهو إطلاق النار على دورية إسرائيلية وقت عدد من جنودها كرد على ما قامت به، هذا أبسط شئ.

Ahmed El Sarky 11-08-20 03:42 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
ممكن تبدا بالعقله ودي اول الطريق الي التسلق بالحبال او التسلق الحر بس عاوزه قوة اعصاب اكثر منه عضلي

Ahmed El Sarky 11-08-20 03:44 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 (المشاركة 178952)
لو مشينا بالمنطق ده هنلاقى كل كم يوم إسرائيل هتموتلنا كم جندى، يا جماعة لازم نكون عندنا ثقة بنفسنا أكثر من كده، كل المشاكل إلى عايشها الشعب المصرى سببها إسرائيل، وإياك تفكر أن إسرائيل هتخليك تشم نفسك، زى ما أنت شايف مشاكل وراها مشاكل والى وراها إسرائيل، المفروض يكون الرد فورى وهو إطلاق النار على دورية إسرائيلية وقت عدد من جنودها كرد على ما قامت به، هذا أبسط شئ.

لو دة تم هاتبقي حرب عصابات واوسخ من الحرب الحقيقية لان التلكيك هايبقي عالي

AMR ALY 11-08-20 03:47 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el sarky (المشاركة 178943)
والله معاك حق بس دي قلة ادب يعني لما كلب امريكي او صهيوني بيموت الدنيا بتقوم وتقعد يبقي لازم نوري العالم ان المصرى غالي اوي حتي بالطرق السلمية بدون حرب

تمام هو ده، و بعدين الجيش ما كانش مدي خوانه و اعتقد ممكن يرد في الوقت و الزمان المناسب و عندنا قناصه برضو، بس مش نضرب برج الحمام كله

mo_rateb 11-08-20 03:48 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el sarky (المشاركة 178953)
ممكن تبدا بالعقله ودي اول الطريق الي التسلق بالحبال او التسلق الحر بس عاوزه قوة اعصاب اكثر منه عضلي

خلاص تمام و العقلة بردو مقدور عليها بس بردو عايز اتعلم التسلق و اتمنى حضرتك تقدر تساعد و بالنسبة لمعدات التسلق هل هى متوفرة؟

Ahmed El Sarky 11-08-20 03:49 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
متوفرة في المحلات الرياضية وانا ممكن اقابلك واجيب معاك الادوات المطلوبة ودة رقمي 0117711731

mrasool 11-08-20 03:50 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
الله عليكم يا رجالة
موضوع التدريب دا مطلوب سواء كان فى حرب او لا لأن مش الكل دخل جيش ولا ضرب نار فى حياتو
والموضوع مش سهل
كلنا عارفين ان البلد فى الظروف الحاليه صعب عليها الحرب انما دا ميمنعش انا نكون مستعدين سواء كجيش او كشعب لان الحرب مابتكنش جيش بس الحرب بتكون شعب بالكامل منظومة متكاملة من جيش وشعب وسلاح
ويارب تعرف نعمل زى عدونا ونرجع نعلم ولادنا ازاى يستخدمو السلاح زى العسكرية اللى كانت فى المدارس الثانوية زمان.
ويارب الايام اللى جاية نبنى اقتصادنا ونبنى معاه شعبنا من جديد ونتعلم ازاى نتعامل فى اوقات الحرب
وتحياتى للقائمين على الموضوع ويشرفى الانضمام اليكم سواء فى التدريب او المساعدة فى اى شئ
محمد عبد الرسول
0101446754
القاهرة - جسر السويس

mo_rateb 11-08-20 03:51 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 (المشاركة 178952)
لو مشينا بالمنطق ده هنلاقى كل كم يوم إسرائيل هتموتلنا كم جندى، يا جماعة لازم نكون عندنا ثقة بنفسنا أكثر من كده، كل المشاكل إلى عايشها الشعب المصرى سببها إسرائيل، وإياك تفكر أن إسرائيل هتخليك تشم نفسك، زى ما أنت شايف مشاكل وراها مشاكل والى وراها إسرائيل، المفروض يكون الرد فورى وهو إطلاق النار على دورية إسرائيلية وقت عدد من جنودها كرد على ما قامت به، هذا أبسط شئ.

الصبر يا جماعة الحرب جاية جاية ان شاء و احنا مش مستعدين بالمرة فى الوقت الحالى

mo_rateb 11-08-20 03:55 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el sarky (المشاركة 178960)
متوفرة في المحلات الرياضية وانا ممكن اقابلك واجيب معاك الادوات المطلوبة ودة رقمي 0117711731

تمام و انا رقمى 0147083361 و هل عند حضرتك فكرة التكلفة هتبقى كام عشان اول مجهز المبلغ اتحرك على طول ان شاء الله؟

mman2005 11-08-20 03:58 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el sarky (المشاركة 178955)
لو دة تم هاتبقي حرب عصابات واوسخ من الحرب الحقيقية لان التلكيك هايبقي عالي

يا أخى إسرائيل قدرتها على تحمل الخسائر البشرية ضعيف جداً بالمقارنة بمصر، وهل الحل هو السكوت على هذه الجرائم لأننا نخاف من رد الفعل الإسرائيلى، قطاع غزة الصغير والمحاصر يقوموا بالرد على انتهاك إسرائيلى على الأقل بما يملكوه من صواريخ بدائية تخطئ وتصيب، على الأقل يتم قنص إثنين منهم كرد سريع.

Axel 11-08-20 04:00 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
طبعا فكرة رائعة بس القلق انه شئ غير قانوني لازم تصريح
و طبعا لازم يكون التدريب مقتصر ع الاعضاء المعروفين مش اي حد يعني

و حتي لو الجيش مكتفي احنا لازم نكون مستعديين سواء لهجوم او بلطجية لأن لاحظوا في الاحوال ديه بيحصل زي ما حصل يوم 28 و السرقة وا لنهب و لازم يكون فيه مقاومة شعبية لأي طرف نواجهه

و كمان احنا ممكن نعمل زي كورس لنفسنا يعني احنا نجمع و نرتب و نحط كورس كل واحد يمشي عليه لو مش هنقدر نتجمع سواء لعدم قانونيته او لعدم القدرة ع تحمل التكاليف

يعني مثلا جري لمدة كذا تمارين كذا زي بطن و ضغط و عقلة و قفز حواجز ...ألخ....الخ

و اعتقد يا استاذ احمد الشركي ان حضرتك ممكن تفيدنا بحاجة زي كده بما انك خدت فرقة صاعقة

و بالاضافة يا استاذ احمد مثلا أفضل فن قتالي للمواجهة ايه من وجهة نظرك بما انك برده خدت فرقة صاعقة

و بما اني كنت لاعب سابق للكونغ فوو لاكثر من 3 سنين شايف ان افضل فنون قتالية و يعتبروا بيكملوا بعض
هو دمج الكونغ فوو و الجيوجيتسو نظرا لأن الكونغ فوو فن قتالي يعتمد ع الهجوم و الدفاع بالايدي والراجل في وضع الوقوف و الجيوجيتسو تصارع بالايد و الاراجل لكن في الوضع الارضي و ينتهي بالتثبيت بحركة كسر

و مثلا حد يقولنا النوادي اللي بتدرب ع التسلق
و افضل النوادي لتعلم الرياضات القتالية
و الرماية طبعا نادي الجيش معروف

و عارفين اكتر حاجة ممكن تدرب ع القتال الفعلي كأنك في حرب صغيرة لكن مش برصاص حي هي رياضة الاير سوفت اللي زي البينت بول لكن للأسف مش موجودة و حتي البينت بوول تعتبر غالية الي حدا ما بالنسبة للكثير
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=8114

منتظر ردكم فيه الجدول التدريبي اللي ممكن نمشي عليه كلنا
بالاضافة للنوادي اللي بتدرب ع التسليق و الفنون القتالية
و احنا كمان ممكن نتعلم حركات رياضة الباركور و اللي هي بتستخدم لقفز الحواجز و العوائق


ahmedalim 11-08-20 04:07 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
انا معاكو انشا الله وفكره جميله اوى وكمان ممكن فعلا نجيب مسدسات ايرسوفت ونتعلم بيها هتكون احسن شويه

Ahmed El Sarky 11-08-20 04:08 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 178966)
تمام و انا رقمى 0147083361 و هل عند حضرتك فكرة التكلفة هتبقى كام عشان اول مجهز المبلغ اتحرك على طول ان شاء الله؟

اقل من 400 ...العقلة ب 45ج .... 50متر حبال مختلفة المقاسات 100ج والهوك الخاص بالتسلق الواحدة من 15 ال 20ج

Ahmed El Sarky 11-08-20 04:14 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 (المشاركة 178968)
يا أخى إسرائيل قدرتها على تحمل الخسائر البشرية ضعيف جداً بالمقارنة بمصر، وهل الحل هو السكوت على هذه الجرائم لأننا نخاف من رد الفعل الإسرائيلى، قطاع غزة الصغير والمحاصر يقوموا بالرد على انتهاك إسرائيلى على الأقل بما يملكوه من صواريخ بدائية تخطئ وتصيب، على الأقل يتم قنص إثنين منهم كرد سريع.

معاك حق بس قطاع غزة من زمان وهو في حرب عصابات مع اسرائيل يعني امام العالم كلة شيء معروف لكن المخطط الامريكي الخاص بالحكومة الامريكية السابقة المقدم من العاهرة كونداليزا رايس كان يقوم علي هذا الاساس ( المناوشات/المظاهرات/..........) وسدقني المستفيد الوحيد هو حماس والفلسطينيين علشان تنقل الحرب في سينا ويجو يستوطنوها او علي الاقل الستفادة من تدخلنا

mo_rateb 11-08-20 04:16 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el sarky (المشاركة 178973)
اقل من 400 ...العقلة ب 45ج .... 50متر حبال مختلفة المقاسات 100ج والهوك الخاص بالتسلق الواحدة من 15 ال 20ج

خلاص ان شاء الله قريب قوى هتصل بحضرتك و اشكرك جدا على الاهتمام.

scorpion 11-08-20 04:20 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
الموضوع رائع واحلي مافي الموضوع الروح الجميله والتعاون مابين الاعضاء
وطبعا كلنا لازم نستعد واللي عنده خبره في اي مجال يفيد الاخرين
انا من اسكندريه ولو حيبقي في مجموعه تدريب في الاسكندريه انا معاكو طبعا
وانا كنت بلعب سباحه وعلي استعداد اني ادرب سباحه كمان للمشتركين في مجموعه التدريب تحسبا لاي ظروف بردو ( سباحه مسافات طويله , قصيره , وتنظيم نفس )
والله المستعان

Ahmed El Sarky 11-08-20 04:21 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 178977)
خلاص ان شاء الله قريب قوى هتصل بحضرتك و اشكرك جدا على الاهتمام.

تحت امرك احنا كلنا اخوة

AMR ALY 11-08-20 04:21 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة axel (المشاركة 178970)
طبعا فكرة رائعة بس القلق انه شئ غير قانوني لازم تصريح
و طبعا لازم يكون التدريب مقتصر ع الاعضاء المعروفين مش اي حد يعني

و حتي لو الجيش مكتفي احنا لازم نكون مستعديين سواء لهجوم او بلطجية لأن لاحظوا في الاحوال ديه بيحصل زي ما حصل يوم 28 و السرقة وا لنهب و لازم يكون فيه مقاومة شعبية لأي طرف

و كمان احنا ممكن نعمل زي كورس لنفسنا يعني احنا نجمع و نرتب و نحط كورس كل واحد يمشي عليه لو مش هنقدر نتجمع
يعني مثلا جري لمدة كذا تمارين كذا زي بطن و ضغط و عقلة و قفز حواجز ...ألخ....الخ

و اعتقد يا استاذ احمد الشركي ان حضرتك ممكن تفيدنا بحاجة زي كده بما انك خدت فرقة صاعقة

و بالاضافة يا استاذ احمد مثلا أفضل فن قتالي للمواجهة ايه من وجهة نظرك بما انك برده خدت فرقة صاعقة

و بما اني كنت لاعب سابق للكونغ فوو لاكثر من 3 سنين شايف ان افضل فنون قتالية و يعتبروا بيكملوا بعض
هو دمج الكونغ فوو و الجيوجيتسو نظرا لأن الكونغ فوو فن قتالي يعتمد ع الهجوم و الدفاع بالايدي والراجل في وضع الوقوف و الجيوجيتسو تصارع بالايد و الاراجل لكن في الوضع الارضي و ينتهي بالتثبيت بحركة كسر

و مثلا حد يقولنا النوادي اللي بتدرب ع تسلق الاحبال
و افضل النوادي لتعلم الرياضات القتالية
و الرماية طبعا نادي الجيش معروف

و عارفين اكتر حاجة ممكن تدرب ع القتال الفعلي لكن مش برصاص حي هي رياضة الاير سوفت اللي زي البينت بول لكن للأسف مش موجودة و حتي البيت بوول تعتبر غالي الي حدا ما بالنسبة للكثير
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=8114

منتظر ردكم فيه الجدول التدريبي اللي ممكن نمشي عليه كلنا
بالاضافة للنوادي اللي بتدرب ع تسلق الاحبال و الفنون القتالية
و احنا كمان ممكن نضيف حركات رياضة الباركور و اللي هي بتستخدم لقفز الحواجز و العوائق


+1‏ و شكلي هبطل سجاير ههه ننظم كورس رفع لياقه بس مانبتديش بالحبال، باقترح اختراق ضاحيه و رمايه و باينت بول لو جاهزين نروح بكره نادي الرحاب بعد الفطار نتعرف و نعمل دوره رمضانيه باينت بول نشوف طريقه مميزه للتوافق العضلي العصبي و نفرغ الشحن و الخذن

gamopt80 11-08-20 04:27 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpion (المشاركة 178981)
الموضوع رائع واحلي مافي الموضوع الروح الجميله والتعاون مابين الاعضاء
وطبعا كلنا لازم نستعد واللي عنده خبره في اي مجال يفيد الاخرين
انا من اسكندريه ولو حيبقي في مجموعه تدريب في الاسكندريه انا معاكو طبعا
وانا كنت بلعب سباحه وعلي استعداد اني ادرب سباحه كمان للمشتركين في مجموعه التدريب تحسبا لاي ظروف بردو ( سباحه مسافات طويله , قصيره , وتنظيم نفس )
والله المستعان

تمام انت من اسكندرية تبعنا
ياريت تتابع الموضوع وتبعت رقمك لاكسلنس

scorpion 11-08-20 04:34 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
تمام وحتي يا جماعه لو حيبقي صعب اننا نبقي كلنا مع بعض ممكن القاهره والقريب منها مع بعض مجموعه والاسكندريه والقريب منها مجموعه اخري
ونشوف محتاجين ايه و الكلام ده ونبتدي

gamopt80 11-08-20 05:06 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpion (المشاركة 178996)
تمام وحتي يا جماعه لو حيبقي صعب اننا نبقي كلنا مع بعض ممكن القاهره والقريب منها مع بعض مجموعه والاسكندريه والقريب منها مجموعه اخري
ونشوف محتاجين ايه و الكلام ده ونبتدي

لو الموضوع مكملش هحاول اجمع الناس الي من اسكندرية وانا شبه اتفقت على المدرب, وفي كمان واحد صاحبي بيتدرب معاه ليه 6 سنين وهيساعد في التدريب, ونشوف مين تاني معاه مسدسات غاز بالاضافه للي معايا
وفي فيلا بتاعت واحد صاحبي في الساحل ممكن نتمرن فيها

الأفوكاتو 11-08-20 05:11 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
جامو .. ليك رسالة علي الخاص .. للأهمية

شكرا جزيلا ...


الساعة الآن 07:53 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir